De politiek heeft er de mond vol van; de Nederlandse identiteit. De WRR zegt dat er geen Nederlandse identiteit bestaat. Wie heeft er gelijk en wat is wijsheid?quote:Al het overheidsbeleid is gericht op één Nederlandse identiteit, terwijl er eigenlijk helemaal niet één soort Nederlander is. Dat zegt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in het rapport ‘Identificatie met Nederland’ dat vandaag verschijnt...Bron NOS
Tot en met de twintigste eeuw waren ze dat wel. Toen ik terugkwam uit het buitenland na de moord op Fortuyn kende ik dit land echt niet meer terug.quote:Op zaterdag 22 september 2007 03:05 schreef popolon het volgende:
Vooral die 'relatieve tolerantie' is grappig, daar kun je echt alle kanten mee op dan.
Nederlanders en tolerant, laat me niet lachen.
Er zijn inderdaad een paar punten te noemen van TS die kloppen, of ooit klopten.quote:Op zaterdag 22 september 2007 03:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Tot en met de twintigste eeuw waren ze dat wel. Toen ik terugkwam uit het buitenland na de moord op Fortuyn kende ik dit land echt niet meer terug.
Maar die punten die TS noemt als nederlandse identiteit kloppen wel, helaas is alleen de tolerantie ver te zoeken tegenwoordig.
Ik zou het niet weten, hoe anders te verwoorden. Relatieve tolerantie tegenover de "rest" van de voorheen leidende landen van het Westerse continent ( dan wel van de landen van over de hele wereld).quote:Op zaterdag 22 september 2007 03:05 schreef popolon het volgende:
Vooral die 'relatieve tolerantie' is grappig, daar kun je echt alle kanten mee op dan.
Nederlanders en tolerant, laat me niet lachen.
Thanks!quote:Op zaterdag 22 september 2007 03:10 schreef Floripas het volgende:
Je kunt beter eigenschappen opnoemen in hun positieve en negatieve kleur.
Grote bek vs eerlijk
Veel buitenlanders vinden ons onbeschoft direct, of verfrissend eerlijk.
Ik maak 't dagelijks mee op m'n werk bijv., nog steeds na een paar jaar trouwens : Ik ben direct, veel mensen kennen dat niet maar als je het een beetje redelijk brengt kan men het wel waarderen.quote:Op zaterdag 22 september 2007 03:10 schreef Floripas het volgende:
Je kunt beter eigenschappen opnoemen in hun positieve en negatieve kleur.
Grote bek vs eerlijk
Veel buitenlanders vinden ons onbeschoft direct, of verfrissend eerlijk.
@Remlof en Popolon,quote:Op zaterdag 22 september 2007 03:16 schreef popolon het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad een paar punten te noemen van TS die kloppen, of ooit klopten.
Maar die tolerantie tegenwoordig is echt ver te zoeken. Nederlanders zijn echt niet (meer) gastvrij en tolerant.
En net zoals jij maak ik dat ook mee als ik terug in Nederland ben, ook op het forum hier zie je het.
Ik kan ver met jouw mening meegaan, de Nederlandse identiteit laat zich natuurlijk indelen in perioden... bijvoorbeeld voor en na de beeldenstorm. Ik ga dan ook minder uit van onze identiteit door de jaren heen, dan van onze identiteit zoals ze door het buitenland wordt gezien.quote:Op zaterdag 22 september 2007 03:21 schreef thettes het volgende:
200 jaar terug bestond er nog niet eens echt een Nederlandse identiteit, vergelijkbaar met de huidige. Onze huidige zuiderburen waren toen landgenoten en Nederland zelf bestond nog niet eens echt!
Wil je van een geschiedenis van de Nederlandse Identiteit spreken dan moet je denk ik echt niet veel meer dan 100 jaar terug gaan kijken. Voor zover identeit natuurlijk geen verzinsel is, wat overigens mijn mening is.
Thanks, hier was ik qua afkorting serieus niet opgekomen (zonder sarcasme, dus echt); en met excuses voor de onjuiste quote) Topic starterquote:Op zaterdag 22 september 2007 04:48 schreef popolon het volgende:
[..]
Ik maak 't dagelijks mee op m'n werk bijv., nog steeds na een paar jaar trouwens : Ik ben direct, veel mensen kennen dat niet maar als je het een beetje redelijk brengt kan men het wel waarderen.
Neemt niet weg dat, nogmaals, de tolerantie een heel ander verhaal is geworden de laatste jaren.
Jammer dat je zo onnozel reageert... ik zou je willen steunen in veel ideeen,... maar je draaft wederom door in jouw haat. Zolang jouw haat net zo krachtig is als de haat van Wilders tegen andere bevolkinsgroepen, ben jij voor mij niets minder dan een minderwaardig mens.quote:Op zaterdag 22 september 2007 04:54 schreef BaajGuardian het volgende:
Ja, die nederlandse identiteit is weer van het derde rijk.
Onnozel? kortzichtige, is het niet duidelijk dat ik juist tegen de haat ben?quote:Op zaterdag 22 september 2007 05:09 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Jammer dat je zo onnozel reageert... ik zou je willen steunen in veel ideeen,... maar je draaft wederom door in jouw haat. Zolang jouw haat net zo krachtig is als de haat van Wilders tegen andere bevolkinsgroepen, ben jij voor mij niets minder dan een minderwaardig mens.
Een goed mens haat tenslotte geen andere mensen maar ideeen.![]()
![]()
![]()
![]()
In de periode van de beeldenstorm bestond Nederland niet eens echt, en men was zo weinig mobiel dat het overgrote deel van de bevolking nooit verder kwam dan 3 steden verderop. Onze huidige identiteit wordt echter wel gevorm door die historie van toen, ook al was men toen helemaal niet zo bewust van het Nederlanderschap.quote:Op zaterdag 22 september 2007 04:58 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Ik kan ver met jouw mening meegaan, de Nederlandse identiteit laat zich natuurlijk indelen in perioden... bijvoorbeeld voor en na de beeldenstorm. Ik ga dan ook minder uit van onze identiteit door de jaren heen, dan van onze identiteit zoals ze door het buitenland wordt gezien.
Toch denk ik hier op het juiste spoor te zitten, juist omdat we op dit punt de laatste halve eeuw onderscheidend worden gezien door het buitenland (en dit ook indirect terug te herleiden valt op onze geschiedenis qua internationale betrekkingen).
Nee, ik heb niet het complete antwoord in pacht, en zeker niet de mening van alle Nederlanders gedurende betreffende perioden.... maar ik denk wel ons succes in de wereld economie te kunnen verklaren.... en hiermee onze eigen identiteit.
Helaas is de identiteit in deze discussie soms op de achtergrond komen te staan.... maar ik ben well blij dat de reacties tot nu toe redelijk zijn toegelicht met argumenten.![]()
![]()
Dat weet ik niet zo zeker maar ik denk wel dat de Nederlandse identiteit beinvloed wordt door dat Nederland vrij klein is. Waardoor het veel interactie heeft met de landen om zich hen en dus heel erg naar buiten (richting andere landen) opsteltquote:Op zaterdag 22 september 2007 07:45 schreef Curri het volgende:
Nederlandse identiteit bestaat gewoon niet, daar zijn simpelweg teveel verschillende identiteiten voor in Nederland..
Even snel voor vandaag (ik had het nog al druk);quote:Op zaterdag 22 september 2007 09:39 schreef Dialecticator het volgende:
Nederlandse identiteit heeft volgens mij ook te maken met een voortrekkersrol spelen, niet altijd achter de grote jongens aanlopen. Iets wat trouwens door de afgelopen regeringen meer en meer verkwanseld is.
Waarom doe je overigens in de topicstart zoveel moeite om alle positieve punten liberaal te noemen?
Zo kun je aardbeienvla ook liberaal noemen (daar heb ik dan weer geen problemen mee).
De VOC mentaliteit.quote:Op zaterdag 22 september 2007 22:34 schreef StefanP het volgende:
Laat mij eens een poging doen.
De Nederlandse identiteit: achterbaks zijn, laf zijn, alles maar slikken, afgunst, jaloezie, naiviteit, alles maar over je heen laten komen, de eigen geschiedenis verafschuwen.
Vroeger was NL nog een land waar je trots op kon zijn. Een piepklein landje dat het met veel grotere landen aan de stok kreeg en daar fier en succesvol tegen vocht. Een land dat aan de andere kant van de aardbol kolonien had. Een land dat veel van zijn grondgebied uit de zee won.
Tegenwoordig is het met dank aan veertig jaar politieke correctheid verworden tot een land met laffe, murw gebeukte, afgunstige figuren die tegen 2020 het land onherstelbaar naar de vernieling geholpen hebben. Bedankt, links!
Heu 200 jaar geleden ook niet, wij waren enkel bij Nederland van 1815-1830 (daarvoor eventjes allemaal samen bij Frankrijkquote:Op zaterdag 22 september 2007 03:21 schreef thettes het volgende:
200 jaar terug bestond er nog niet eens echt een Nederlandse identiteit, vergelijkbaar met de huidige. Onze huidige zuiderburen waren toen landgenoten en Nederland zelf bestond nog niet eens echt!
Wil je van een geschiedenis van de Nederlandse Identiteit spreken dan moet je denk ik echt niet veel meer dan 100 jaar terug gaan kijken. Voor zover identeit natuurlijk geen verzinsel is, wat overigens mijn mening is.
Het was onder dwang van Amerika dat Nederland zijn kolonies in zuid-oost Azie moest opgeven.quote:Op zaterdag 22 september 2007 22:34 schreef StefanP het volgende:
De Nederlandse identiteit: achterbaks zijn, laf zijn, alles maar slikken, afgunst, jaloezie, naiviteit, alles maar over je heen laten komen, de eigen geschiedenis verafschuwen.
Vroeger was NL nog een land waar je trots op kon zijn. Een piepklein landje dat het met veel grotere landen aan de stok kreeg en daar fier en succesvol tegen vocht. Een land dat aan de andere kant van de aardbol kolonien had. Een land dat veel van zijn grondgebied uit de zee won.
Tegenwoordig is het met dank aan veertig jaar politieke correctheid verworden tot een land met laffe, murw gebeukte, afgunstige figuren die tegen 2020 het land onherstelbaar naar de vernieling geholpen hebben. Bedankt, links!
Haat is het gebrek aan aan mededogen, niets meer en niets minder.quote:Op zaterdag 22 september 2007 07:42 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Onnozel? kortzichtige, is het niet duidelijk dat ik juist tegen de haat ben?
Ik ben sarcastisch, ik hekel het fascisme tot op het bot, het fascisme van europa.
Beste Curri, ik hoop juist dat enige punt dat "ons bindt" te hebben gevonden.quote:Op zaterdag 22 september 2007 07:45 schreef Curri het volgende:
Nederlandse identiteit bestaat gewoon niet, daar zijn simpelweg teveel verschillende identiteiten voor in Nederland..
Thanks voor jouw input.quote:Op zaterdag 22 september 2007 09:59 schreef Perrin het volgende:
De Nederlandse identiteit is een aaneenschakeling van de volgende onderdelen:
1) Het ontstaan van Nederland.
2) Religie, verdraagzaamheid en de zuilen.
3) Nederland en diversiteit.
4) Structuur en politiek
5) Nederlandse waarden en normen
6) Het verschil tussen spaarzaamheid, zuinigheid, gierigheid en
vrijgevigheid
7) Nederlandse communicatiestijl en gedragscodes
8 Multicultureel Nederland
9) Nederland in buitenlandse ogen
10) Cutuurverschillen tussen Nederland en diverse landen
11) Kunst
12) Taal, dialecten
13) Geschiedenis
14) Economie
Het is niet eenvoudig kort samen te vatten, net zoals dat niet mogelijk is met de Duitse identiteit of de Franse.
En als je van mening bent dat er toch geen Nederlandse identiteit is die de moeite waard is: je hebt medestanders:
http://web.inter.nl.net/users/Paul.Treanor/landverraad.html
Joh, hier stop ik even... dit antwoordt daagt me uit tot meer.quote:Op zaterdag 22 september 2007 19:00 schreef HokkePok het volgende:
De Nederlandse mentaliteit is de laatste jaren sterk aan het veranderen, en dat heeft invloed op de cultuur. Tot begin jaren 90 werd het niet verwacht van je om jouw werkelijke mening te geven. De Nederlander is nu directer en 'we' komen erachter dat 'wij' niet zijn wie we pretendeerden te zijn.
Kan me hier eigenlijk wel in vinden.quote:Op zaterdag 22 september 2007 22:34 schreef StefanP het volgende:
Een brief met ' IK' Beginnen.quote:Op zaterdag 22 september 2007 09:59 schreef Perrin het volgende:
En als je van mening bent dat er toch geen Nederlandse identiteit is die de moeite waard is: je hebt medestanders:
http://web.inter.nl.net/users/Paul.Treanor/landverraad.html
Noem het maar luchtfietserij van een stel verdwaasde semi-intellectuele zakkenvullers.quote:Op zaterdag 22 september 2007 02:56 schreef Paginabeheerder het volgende:
De WRR zegt dat er geen Nederlandse identiteit bestaat.
http://www.trouw.nl/dever(...)imenco_De_ontkennersquote:Het is al zolang dat ik door de Nederlandse identiteit ploeter en waad. Dat ik de brede rivieren van de eigenheid, traag door oneindig lage en hoge dunk zie gaan. Rijen ondenkbaar ijle vraagtekens als punctuatie van aarzeling aan de einder zie staan.
En in de geweldige ruimte vol twijfels verzonken, dé Nederlander in een groots verband. Als buitenstander is mij zo vaak gevraagd die identiteit te omschrijven, te ontleden en soms te beschimpen. Dat laatste gebeurde vooral in de jaren waarin de verlichte zelfhaat culmineerde, als ultieme uiting van beschaafdheid. En ik moet met schaamte bekennen dat ik me daarvoor al te vaak heb geleend. Ik dacht klaar te zijn.
Totdat ik afgelopen nacht over de nationale identiteit ging dromen. Plots zag ik de weerbarstige reageerders verschijnen die op de Trouw-site mijn bijdragen over de nationale identiteit hadden bekritiseerd. Ze stonden, heel Nederlands, uitdagend en met opgeheven vingers te fulmineren. Het waren de ontkenners die hun eigenheid probeerden weg te moffelen. Ze schreeuwden: ’Kom op met je omschrijving van onze identiteit! Duid aan, kun je toch niet! Met de billen bloot! Ik zuchtte. Wat moest ik ze vertellen? Moest ik een professoraal discours gaan houden? Uitleggen dat de nationale identiteit allereerst is wat samenbindt. Een ketting van emoties en evenementen uit het collectieve geheugen, die mensen het gevoel van lotsverbondenheid geeft. Dat daarvoor een gemeenschappelijke taal en geschiedenis onontbeerlijk is. En dat dé Nederlander dit allemaal bezit. Maar ik wist dat het niet voldoende was. De boze ontkenners wilden iets tastbaars en concreets.
Op dat moment kwam ik van de grond los. Ik zweefde even boven de groep criticasters en koos de meest razende uit hun midden. Ik greep hem bij zijn haar en samen verdwenen we hoog in de lucht. We vlogen totdat aan de horizon de ruige zee opdoemde. Bruusk liet ik de ontkenner los. Met een kreetje van angst viel hij op een imposante dijk waaraan het water lebberde. Ik hielp hem weer rechtop te staan, rukte een klomp aarde van de dijk en duwde zijn gezicht erin: ’Ruik en proef! Dit is je nationale identiteit.’ Met een betraand gezicht dat nu zwart van de modder was, keek hij me vragend aan. Dit is waar de gehele wereld jaloers op is, vervolgde ik. Een identiteit dat in de klei is geworteld die aan de zee is onttrokken. Dit land is door waterlanders gemaakt en eeuwenlang groots verdedigd. Daarvoor was moed, immense nijverheid en vastberadenheid nodig. Om dit gigantische karwei te klaren moest consensus heersen, gedisciplineerde organisatie en pragmatisme, een grote mate van solidariteit en verdraagzaamheid en dit allemaal resulteerde in een onbeschrijfelijk sentiment van verbondenheid die men het wij-gevoel is gaan noemen. En dit is de kern van deze door jou ontkende identiteit. Hij huilde van schaamte. Ik wilde nog met hem over de Afsluitdijk en de vloedkering vliegen maar op dat moment ging de wekkerradio. Iemand had het over koekjes en grote ramen.
quote:Op zondag 30 september 2007 19:32 schreef DrWolffenstein het volgende:
U vraagt, Ephimenco antwoord:
[..]
Iemand had het over koekjes en grote ramen.
Mooi stukje. Maar solidariteit en verdraagzaamheid zijn doorgaans niet begrippen die gebruikt worden of gesteund worden door lieden die claimen dat de Nederlandse identiteit wordt bedreigd, bv. door de 'islamisering' van Nederland. Terwijl ze inderdaad sterk verbonden zijn met de identiteit der Nederlanders.quote:Op zondag 30 september 2007 19:32 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
http://www.trouw.nl/dever(...)imenco_De_ontkenners
quote:'Máxima vervreemd van gewone mensen'
Telegraaf
Prinses Máxima is vervreemd van de gewone burgers. Ze ontmoet te vaak speciaal geselecteerde, hoogopgeleide mensen en krijgt daardoor een eenzijdig, intellectueel beeld van de werkelijkheid voorgeschoteld. Dat stelt de Bond van Oranjeverenigingen zaterdag in De Telegraaf. De kritiek op de echtgenote van kroonprins Willem-Alexander volgt op een toespraak waarin ze de Nederlandse identiteit relativeerde.
Bij de presentatie van het WRR-rapport 'Identificatie met Nederland' zei de prinses twee weken geleden dat 'de' Nederlander niet bestaat. Ze herinnerde daarbij aan een uitspraak van prins Claus, die in 2001 zei niet te weten hoe het is om Nederlander te zijn en vertelde zich 'wereldburger' te voelen.
Daarop viel de achterban van de Oranjegezinden in Nederland 'steil achterover', zegt bondsvoorzitter Michiel Zonnevylle in de krant. Hij constateert dat Máxima nog onvoldoende inzicht heeft in 'de subtiele onderdelen van onze samenleving'. De prinses is wat hem betreft 'typisch een voorbeeld van een jonge kosmopoliet uit de betere kringen, die overal kan werken en wonen'. "Haar beeld van onze cultuur is absoluut niet representatief voor de gewone man. Voor de meeste Nederlanders geldt: huisje, boompje, beestje."
De Bond van Oranjeverenigingen, die het versterken van de band met het Koninklijk Huis als belangrijkste doelstelling heeft, adviseert de prinses vaker buiten de gebaande paden te treden. "Ze moet meer het land in en praten met gewone mensen", zegt Zonnevylle.
Donderdag gaf prinses Máxima aan het einde van het officiële bezoek van het kroonprinselijk paar aan Slovenië in een persgesprek een toelichting op haar uitspraken. Ze verwees naar een opmerking over één van de clichés waarover haar was verteld toen ze in Nederland kwam wonen, 'het ene koekje bij de koffie, de zuinigheid'. "Daarop heb ik, ook in de pers, veel reacties gekregen. Maar ik heb daar juist mijn eigen ervaring tegenover willen stellen, en die is dat Nederland een zeer warm en genereus land is waar ik met open armen ben ontvangen en waar ik, mede daardoor, zeer gelukkig ben." Ze voegde daaraan toe dat haar toespraak geen reactie was op het WRR-rapport, maar een persoonlijk verhaal uit eigen ervaring.
Op het jaarcongres van de Bond van Oranjeverenigingen zaterdag in Schoonhoven houdt voorzitter Zonnevylle een toespraak over de Nederlandse identiteit, die volgens hem wel degelijk bestaat.
quote:Op zondag 30 september 2007 19:32 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
http://www.trouw.nl/dever(...)imenco_De_ontkenners
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 08:23 schreef Ippon het volgende:
[..]
Nu is het wel zo dat een middeleeuwse poppenkast als een koningshuis uitsluitend kan existeren als het volk kleinburgerlijk is. Dus als Maxima deze poppenkast in stand wil houden, moet ze zich wel iets aantrekken van de kleinburgerlijke burger.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:03 schreef Yildiz het volgende:
Gezien al deze posts zoveel van elkaar verschillen en er geen enkele exact dezelfde in zit, kan ik gerust concluderen dat als iemand binnen dit topic wist en weet wat de Nederlandse identiteit was, de rest er volledig naast zat.
Het is een mooie fictie waarmee je leeft; de werkelijkheid is dat Nederland misschien idd een vliegende start heeft gehad, maar dat de boel behoorlijk ingekakt was toen Napoleon aanklopte. Men sprak van Jan Salie geest. Ook in de 19de eeuw wilde het niet echt vlotten; (apocrief misschien) Heinrich Heine sprak: 'als de wereld vergaat dan ga ik naar Nederland, want daar loopt alles 50 jaar achter'. Een late industrialisatie eind 19de-, begin 20ste eeuw en de aardgasbaten hebben ons er weer een beetje bovenop geholpen...quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:46 schreef Ippon het volgende:
[..]
De Nederlandse identiteit is voor mij de strijd voor vrijheid, eigenheid en behoud: strijd tegen het water, tegen de elementen, tegen overheersers. Daarnaast is het kleine, vlakke landje aan de zee zélf een deel van die identiteit. Luister naar Brel: "Wanneer de regen daalt op straten, pleinen, perken/ Op dak en torenspits van hemelhoge kerken/ Die in dit vlakke land de enige bergen zijn/ Wanneer onder de wolken mensen dwergen zijn/ Wanneer de dagen gaan in domme regelmaat/ En bolle oostenwind het land nog vlakker slaat/ Dan wacht mijn land, mijn vlakke land"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |