De politiek heeft er de mond vol van; de Nederlandse identiteit. De WRR zegt dat er geen Nederlandse identiteit bestaat. Wie heeft er gelijk en wat is wijsheid?quote:Al het overheidsbeleid is gericht op één Nederlandse identiteit, terwijl er eigenlijk helemaal niet één soort Nederlander is. Dat zegt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in het rapport ‘Identificatie met Nederland’ dat vandaag verschijnt...Bron NOS
Tot en met de twintigste eeuw waren ze dat wel. Toen ik terugkwam uit het buitenland na de moord op Fortuyn kende ik dit land echt niet meer terug.quote:Op zaterdag 22 september 2007 03:05 schreef popolon het volgende:
Vooral die 'relatieve tolerantie' is grappig, daar kun je echt alle kanten mee op dan.
Nederlanders en tolerant, laat me niet lachen.
Er zijn inderdaad een paar punten te noemen van TS die kloppen, of ooit klopten.quote:Op zaterdag 22 september 2007 03:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Tot en met de twintigste eeuw waren ze dat wel. Toen ik terugkwam uit het buitenland na de moord op Fortuyn kende ik dit land echt niet meer terug.
Maar die punten die TS noemt als nederlandse identiteit kloppen wel, helaas is alleen de tolerantie ver te zoeken tegenwoordig.
Ik zou het niet weten, hoe anders te verwoorden. Relatieve tolerantie tegenover de "rest" van de voorheen leidende landen van het Westerse continent ( dan wel van de landen van over de hele wereld).quote:Op zaterdag 22 september 2007 03:05 schreef popolon het volgende:
Vooral die 'relatieve tolerantie' is grappig, daar kun je echt alle kanten mee op dan.
Nederlanders en tolerant, laat me niet lachen.
Thanks!quote:Op zaterdag 22 september 2007 03:10 schreef Floripas het volgende:
Je kunt beter eigenschappen opnoemen in hun positieve en negatieve kleur.
Grote bek vs eerlijk
Veel buitenlanders vinden ons onbeschoft direct, of verfrissend eerlijk.
Ik maak 't dagelijks mee op m'n werk bijv., nog steeds na een paar jaar trouwens : Ik ben direct, veel mensen kennen dat niet maar als je het een beetje redelijk brengt kan men het wel waarderen.quote:Op zaterdag 22 september 2007 03:10 schreef Floripas het volgende:
Je kunt beter eigenschappen opnoemen in hun positieve en negatieve kleur.
Grote bek vs eerlijk
Veel buitenlanders vinden ons onbeschoft direct, of verfrissend eerlijk.
@Remlof en Popolon,quote:Op zaterdag 22 september 2007 03:16 schreef popolon het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad een paar punten te noemen van TS die kloppen, of ooit klopten.
Maar die tolerantie tegenwoordig is echt ver te zoeken. Nederlanders zijn echt niet (meer) gastvrij en tolerant.
En net zoals jij maak ik dat ook mee als ik terug in Nederland ben, ook op het forum hier zie je het.
Ik kan ver met jouw mening meegaan, de Nederlandse identiteit laat zich natuurlijk indelen in perioden... bijvoorbeeld voor en na de beeldenstorm. Ik ga dan ook minder uit van onze identiteit door de jaren heen, dan van onze identiteit zoals ze door het buitenland wordt gezien.quote:Op zaterdag 22 september 2007 03:21 schreef thettes het volgende:
200 jaar terug bestond er nog niet eens echt een Nederlandse identiteit, vergelijkbaar met de huidige. Onze huidige zuiderburen waren toen landgenoten en Nederland zelf bestond nog niet eens echt!
Wil je van een geschiedenis van de Nederlandse Identiteit spreken dan moet je denk ik echt niet veel meer dan 100 jaar terug gaan kijken. Voor zover identeit natuurlijk geen verzinsel is, wat overigens mijn mening is.
Thanks, hier was ik qua afkorting serieus niet opgekomen (zonder sarcasme, dus echt); en met excuses voor de onjuiste quote) Topic starterquote:Op zaterdag 22 september 2007 04:48 schreef popolon het volgende:
[..]
Ik maak 't dagelijks mee op m'n werk bijv., nog steeds na een paar jaar trouwens : Ik ben direct, veel mensen kennen dat niet maar als je het een beetje redelijk brengt kan men het wel waarderen.
Neemt niet weg dat, nogmaals, de tolerantie een heel ander verhaal is geworden de laatste jaren.
Jammer dat je zo onnozel reageert... ik zou je willen steunen in veel ideeen,... maar je draaft wederom door in jouw haat. Zolang jouw haat net zo krachtig is als de haat van Wilders tegen andere bevolkinsgroepen, ben jij voor mij niets minder dan een minderwaardig mens.quote:Op zaterdag 22 september 2007 04:54 schreef BaajGuardian het volgende:
Ja, die nederlandse identiteit is weer van het derde rijk.
Onnozel? kortzichtige, is het niet duidelijk dat ik juist tegen de haat ben?quote:Op zaterdag 22 september 2007 05:09 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Jammer dat je zo onnozel reageert... ik zou je willen steunen in veel ideeen,... maar je draaft wederom door in jouw haat. Zolang jouw haat net zo krachtig is als de haat van Wilders tegen andere bevolkinsgroepen, ben jij voor mij niets minder dan een minderwaardig mens.
Een goed mens haat tenslotte geen andere mensen maar ideeen.![]()
![]()
![]()
![]()
In de periode van de beeldenstorm bestond Nederland niet eens echt, en men was zo weinig mobiel dat het overgrote deel van de bevolking nooit verder kwam dan 3 steden verderop. Onze huidige identiteit wordt echter wel gevorm door die historie van toen, ook al was men toen helemaal niet zo bewust van het Nederlanderschap.quote:Op zaterdag 22 september 2007 04:58 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Ik kan ver met jouw mening meegaan, de Nederlandse identiteit laat zich natuurlijk indelen in perioden... bijvoorbeeld voor en na de beeldenstorm. Ik ga dan ook minder uit van onze identiteit door de jaren heen, dan van onze identiteit zoals ze door het buitenland wordt gezien.
Toch denk ik hier op het juiste spoor te zitten, juist omdat we op dit punt de laatste halve eeuw onderscheidend worden gezien door het buitenland (en dit ook indirect terug te herleiden valt op onze geschiedenis qua internationale betrekkingen).
Nee, ik heb niet het complete antwoord in pacht, en zeker niet de mening van alle Nederlanders gedurende betreffende perioden.... maar ik denk wel ons succes in de wereld economie te kunnen verklaren.... en hiermee onze eigen identiteit.
Helaas is de identiteit in deze discussie soms op de achtergrond komen te staan.... maar ik ben well blij dat de reacties tot nu toe redelijk zijn toegelicht met argumenten.![]()
![]()
Dat weet ik niet zo zeker maar ik denk wel dat de Nederlandse identiteit beinvloed wordt door dat Nederland vrij klein is. Waardoor het veel interactie heeft met de landen om zich hen en dus heel erg naar buiten (richting andere landen) opsteltquote:Op zaterdag 22 september 2007 07:45 schreef Curri het volgende:
Nederlandse identiteit bestaat gewoon niet, daar zijn simpelweg teveel verschillende identiteiten voor in Nederland..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |