abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 september 2007 @ 02:56:24 #1
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_53374023
quote:
Al het overheidsbeleid is gericht op één Nederlandse identiteit, terwijl er eigenlijk helemaal niet één soort Nederlander is. Dat zegt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in het rapport ‘Identificatie met Nederland’ dat vandaag verschijnt...Bron NOS
De politiek heeft er de mond vol van; de Nederlandse identiteit. De WRR zegt dat er geen Nederlandse identiteit bestaat. Wie heeft er gelijk en wat is wijsheid?

Ogenschijnlijk kan iedereen wel x aantal dingen noemen dat typisch Nederlands is, maar er zullen maar weinig punten kunnen rekenen op iedereen's steun. Geen wonder, want sinds de ontzuiling in de jaren '50 zijn er vooral tegenstellingen geweest. Tot dan konden we nog zeggen "de Joods Christelijke traditie" (die niet zozeer puur Nederlands is, maar vooral puur Westers).

Maar waarin heeft Nederland zich de afgelopen (zeg 200 jaar) meer onderscheiden van andere landen?
Ik kom maar tot drie factororen (waar we tot een paar jaar geleden in het buitenland bekend omstonden) die met elkaar verweven zijn; open minded, handelsgeest en relatieve tolerantie.
En voor iemand me een linkse allochtonen knuffelaar gaat noemen; dit is eigenlijk iets liberaals.

Nederland werd ooit groot, door te accepteren dat we voor de wereldhandel (in zover niet opgebouwd door slavernij, maar door zakelijke contacten met andere culturen) dat we enig respect moesten hebben voor de gebruiken van deze andere culturen. Hierdoor deden wij betere zaken met bijvoorbeeld China en Japan dan landen die alles wilden opdringen. Het klinkt links, maar het was de manier om winst te maken voor bedrijven, dus liberaal.

En die mentaliteit drong later door in andere lagen van de bevolking... tolerantie voor seksuele minderheden, tolerantie voor alles en iedereen.... en zolang ze maar niet van ons verwachtten dat we hier aan mee zouden doen, kon er veel.

Helaas, de tolerantie sloeg door... en er was weinig meer bespreekbaar om grenzen te stellen. Daar ging het mis met de tolerantie, de oorspronkelijke relatieve tolerantie mondde uit in onverschilligheid. Daarvan proeven we nog de nasmaak.... we hebben voor onze zogenaamde totale tolerantie de grenzen verloren die "wet en recht" hadden moeten bewaken.

En nu schreeuwen de politieke partijen om het hardst en de kiezers van deze partijen schreeuwen nog veel harder.... van tolerantie (al dan niet relatief) is totaal geen sprake meer. Andere politieke meningen worden niet meer geduld en voor nuance is weinig bijval meer (men noemt dat tegenwoordig draaikonterigheid).

Kunnen we alsjeblieft weer allemaal echte Nederlanders worden (en dit ook verwachten van de allochtonen), en de maatstaf van "relatieve tolerantie" weer invoeren; namelijk tolerant zijn naar anderen zolang ze binnen de wettelijke grenzen blijven. Als wij al het verkeerde voorbeeld geven, wat kunnen wij dan nog verwachten?

Oh ja, mijn aandeel in het lijstje voor de discussie over de Nederlandse identiteit;

- relatieve tolerantie
- open minded
- handelsgeest
- relativeringsvermogen
- inlevingsvermogen zonder eigen waarden te verloochenen.

Maar veel komt op hetzelfde neer.
Liever goed bedacht dan slecht gejat.
  zaterdag 22 september 2007 @ 03:05:51 #2
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_53374098
Vooral die 'relatieve tolerantie' is grappig, daar kun je echt alle kanten mee op dan.

Nederlanders en tolerant, laat me niet lachen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 22 september 2007 @ 03:10:20 #3
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53374133
Je kunt beter eigenschappen opnoemen in hun positieve en negatieve kleur.

Grote bek vs eerlijk
Veel buitenlanders vinden ons onbeschoft direct, of verfrissend eerlijk.
  zaterdag 22 september 2007 @ 03:12:56 #4
104871 remlof
Europees federalist
pi_53374162
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 03:05 schreef popolon het volgende:
Vooral die 'relatieve tolerantie' is grappig, daar kun je echt alle kanten mee op dan.

Tot en met de twintigste eeuw waren ze dat wel. Toen ik terugkwam uit het buitenland na de moord op Fortuyn kende ik dit land echt niet meer terug.
Maar die punten die TS noemt als nederlandse identiteit kloppen wel, helaas is alleen de tolerantie ver te zoeken tegenwoordig.
  zaterdag 22 september 2007 @ 03:16:58 #5
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_53374200
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 03:12 schreef remlof het volgende:

[..]

Tot en met de twintigste eeuw waren ze dat wel. Toen ik terugkwam uit het buitenland na de moord op Fortuyn kende ik dit land echt niet meer terug.
Maar die punten die TS noemt als nederlandse identiteit kloppen wel, helaas is alleen de tolerantie ver te zoeken tegenwoordig.
Er zijn inderdaad een paar punten te noemen van TS die kloppen, of ooit klopten.

Maar die tolerantie tegenwoordig is echt ver te zoeken. Nederlanders zijn echt niet (meer) gastvrij en tolerant.

En net zoals jij maak ik dat ook mee als ik terug in Nederland ben, ook op het forum hier zie je het.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_53374242
200 jaar terug bestond er nog niet eens echt een Nederlandse identiteit, vergelijkbaar met de huidige. Onze huidige zuiderburen waren toen landgenoten en Nederland zelf bestond nog niet eens echt!

Wil je van een geschiedenis van de Nederlandse Identiteit spreken dan moet je denk ik echt niet veel meer dan 100 jaar terug gaan kijken. Voor zover identeit natuurlijk geen verzinsel is, wat overigens mijn mening is.
  zaterdag 22 september 2007 @ 04:40:01 #7
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_53374623
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 03:05 schreef popolon het volgende:

Ik zou het niet weten, hoe anders te verwoorden. Relatieve tolerantie tegenover de "rest" van de voorheen leidende landen van het Westerse continent ( dan wel van de landen van over de hele wereld).
En Nederlanders tolerant... nee, de laatste paar jaren niet meer helaas... maar dit ontkennen is (in mijn ogen) evenwel geschiedsvervalsing, als wel het niet goed lezen van mijn tekst (ik heb het over relatieve tolerantie, en zeker niet over de jaren na dood van Fortuyn).
Kortom, ga de geschiedenins eens na, zonder direct te willen bashen... uiteindelijk zal het je meer opleveren door eerlijk te zijn, dan lul verhalen op te hangen.
  zaterdag 22 september 2007 @ 04:43:50 #8
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_53374637
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 03:10 schreef Floripas het volgende:

Grote bek vs eerlijk
Thanks!
Alleen zou ik door dat te doen weer alleen terugkomen op de hedendaagse tegenstellingen, en geen recht doen aan het verleden (en daarmee aan onze zogenaamde identiteit... er is de laatste 5 jaar veel veranderd, ik hoop ons terug te doen keren aan de oorspronkelijke gedachten, dat in de voorgaande honderden jaren bleek te werken -zonder links of rechtse politiek te propageren-).
  zaterdag 22 september 2007 @ 04:48:10 #9
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_53374652
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 03:10 schreef Floripas het volgende:

Grote bek vs eerlijk
Ik maak 't dagelijks mee op m'n werk bijv., nog steeds na een paar jaar trouwens : Ik ben direct, veel mensen kennen dat niet maar als je het een beetje redelijk brengt kan men het wel waarderen.

Neemt niet weg dat, nogmaals, de tolerantie een heel ander verhaal is geworden de laatste jaren.
  zaterdag 22 september 2007 @ 04:48:53 #10
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_53374655
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 03:16 schreef popolon het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad een paar punten te noemen van TS die kloppen, of ooit klopten.

Maar die tolerantie tegenwoordig is echt ver te zoeken. Nederlanders zijn echt niet (meer) gastvrij en tolerant.

En net zoals jij maak ik dat ook mee als ik terug in Nederland ben, ook op het forum hier zie je het.
@Remlof en Popolon,
Wie/ wat bedoelen jullie met TS?
  zaterdag 22 september 2007 @ 04:53:14 #11
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_53374679
TS = Topicstarter.
  zaterdag 22 september 2007 @ 04:54:54 #12
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53374688
Ja, die nederlandse identiteit is weer van het derde rijk.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  zaterdag 22 september 2007 @ 04:58:41 #13
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_53374700
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 03:21 schreef thettes het volgende:
200 jaar terug bestond er nog niet eens echt een Nederlandse identiteit, vergelijkbaar met de huidige. Onze huidige zuiderburen waren toen landgenoten en Nederland zelf bestond nog niet eens echt!

Wil je van een geschiedenis van de Nederlandse Identiteit spreken dan moet je denk ik echt niet veel meer dan 100 jaar terug gaan kijken. Voor zover identeit natuurlijk geen verzinsel is, wat overigens mijn mening is.
Ik kan ver met jouw mening meegaan, de Nederlandse identiteit laat zich natuurlijk indelen in perioden... bijvoorbeeld voor en na de beeldenstorm. Ik ga dan ook minder uit van onze identiteit door de jaren heen, dan van onze identiteit zoals ze door het buitenland wordt gezien.
Toch denk ik hier op het juiste spoor te zitten, juist omdat we op dit punt de laatste halve eeuw onderscheidend worden gezien door het buitenland (en dit ook indirect terug te herleiden valt op onze geschiedenis qua internationale betrekkingen).

Nee, ik heb niet het complete antwoord in pacht, en zeker niet de mening van alle Nederlanders gedurende betreffende perioden.... maar ik denk wel ons succes in de wereld economie te kunnen verklaren.... en hiermee onze eigen identiteit.

Helaas is de identiteit in deze discussie soms op de achtergrond komen te staan.... maar ik ben well blij dat de reacties tot nu toe redelijk zijn toegelicht met argumenten.
  zaterdag 22 september 2007 @ 05:03:34 #14
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_53374713
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 04:48 schreef popolon het volgende:

[..]

Ik maak 't dagelijks mee op m'n werk bijv., nog steeds na een paar jaar trouwens : Ik ben direct, veel mensen kennen dat niet maar als je het een beetje redelijk brengt kan men het wel waarderen.

Neemt niet weg dat, nogmaals, de tolerantie een heel ander verhaal is geworden de laatste jaren.
Thanks, hier was ik qua afkorting serieus niet opgekomen (zonder sarcasme, dus echt); en met excuses voor de onjuiste quote) Topic starter
Thanks 4 the information.
  zaterdag 22 september 2007 @ 05:09:19 #15
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_53374722
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 04:54 schreef BaajGuardian het volgende:
Ja, die nederlandse identiteit is weer van het derde rijk.
Jammer dat je zo onnozel reageert... ik zou je willen steunen in veel ideeen,... maar je draaft wederom door in jouw haat. Zolang jouw haat net zo krachtig is als de haat van Wilders tegen andere bevolkinsgroepen, ben jij voor mij niets minder dan een minderwaardig mens.
Een goed mens haat tenslotte geen andere mensen maar ideeen.
  zaterdag 22 september 2007 @ 07:42:45 #16
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_53374841
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 05:09 schreef Paginabeheerder het volgende:

[..]

Jammer dat je zo onnozel reageert... ik zou je willen steunen in veel ideeen,... maar je draaft wederom door in jouw haat. Zolang jouw haat net zo krachtig is als de haat van Wilders tegen andere bevolkinsgroepen, ben jij voor mij niets minder dan een minderwaardig mens.
Een goed mens haat tenslotte geen andere mensen maar ideeen.
Onnozel? kortzichtige, is het niet duidelijk dat ik juist tegen de haat ben?
Ik ben sarcastisch, ik hekel het fascisme tot op het bot, het fascisme van europa.

[ Bericht 1% gewijzigd door BaajGuardian op 22-09-2007 17:39:35 ]
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  zaterdag 22 september 2007 @ 07:45:49 #17
189454 Curri
Banaantje 4 life..
pi_53374850
Nederlandse identiteit bestaat gewoon niet, daar zijn simpelweg teveel verschillende identiteiten voor in Nederland..
pi_53375266
Nederlandse identiteit heeft volgens mij ook te maken met een voortrekkersrol spelen, niet altijd achter de grote jongens aanlopen. Iets wat trouwens door de afgelopen regeringen meer en meer verkwanseld is.

Waarom doe je overigens in de topicstart zoveel moeite om alle positieve punten liberaal te noemen?
Zo kun je aardbeienvla ook liberaal noemen (daar heb ik dan weer geen problemen mee).
  zaterdag 22 september 2007 @ 09:59:14 #19
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_53375395
De Nederlandse identiteit is een aaneenschakeling van de volgende onderdelen:

1) Het ontstaan van Nederland.
2) Religie, verdraagzaamheid en de zuilen.
3) Nederland en diversiteit.
4) Structuur en politiek
5) Nederlandse waarden en normen
6) Het verschil tussen spaarzaamheid, zuinigheid, gierigheid en
vrijgevigheid
7) Nederlandse communicatiestijl en gedragscodes
8 Multicultureel Nederland
9) Nederland in buitenlandse ogen
10) Cutuurverschillen tussen Nederland en diverse landen
11) Kunst
12) Taal, dialecten
13) Geschiedenis
14) Economie

Het is niet eenvoudig kort samen te vatten, net zoals dat niet mogelijk is met de Duitse identiteit of de Franse.

En als je van mening bent dat er toch geen Nederlandse identiteit is die de moeite waard is: je hebt medestanders:
http://web.inter.nl.net/users/Paul.Treanor/landverraad.html
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_53375579
Tegenlicht staat de komende weken overigens in het teken over het onderwerp "Nederlandse identiteit".
pi_53379510
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 04:58 schreef Paginabeheerder het volgende:

[..]

Ik kan ver met jouw mening meegaan, de Nederlandse identiteit laat zich natuurlijk indelen in perioden... bijvoorbeeld voor en na de beeldenstorm. Ik ga dan ook minder uit van onze identiteit door de jaren heen, dan van onze identiteit zoals ze door het buitenland wordt gezien.
Toch denk ik hier op het juiste spoor te zitten, juist omdat we op dit punt de laatste halve eeuw onderscheidend worden gezien door het buitenland (en dit ook indirect terug te herleiden valt op onze geschiedenis qua internationale betrekkingen).

Nee, ik heb niet het complete antwoord in pacht, en zeker niet de mening van alle Nederlanders gedurende betreffende perioden.... maar ik denk wel ons succes in de wereld economie te kunnen verklaren.... en hiermee onze eigen identiteit.

Helaas is de identiteit in deze discussie soms op de achtergrond komen te staan.... maar ik ben well blij dat de reacties tot nu toe redelijk zijn toegelicht met argumenten.
In de periode van de beeldenstorm bestond Nederland niet eens echt, en men was zo weinig mobiel dat het overgrote deel van de bevolking nooit verder kwam dan 3 steden verderop. Onze huidige identiteit wordt echter wel gevorm door die historie van toen, ook al was men toen helemaal niet zo bewust van het Nederlanderschap.
  zaterdag 22 september 2007 @ 13:54:27 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_53379636
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 07:45 schreef Curri het volgende:
Nederlandse identiteit bestaat gewoon niet, daar zijn simpelweg teveel verschillende identiteiten voor in Nederland..
Dat weet ik niet zo zeker maar ik denk wel dat de Nederlandse identiteit beinvloed wordt door dat Nederland vrij klein is. Waardoor het veel interactie heeft met de landen om zich hen en dus heel erg naar buiten (richting andere landen) opstelt
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 22 september 2007 @ 14:03:21 #23
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_53379847
De belangrijkste eigenschap van de Nederlandse identiteit is dat hij enorm moeilijk te beschrijven is. D'r wonen zoveel verschillende mensen in Nederland...
lege ton
  zaterdag 22 september 2007 @ 17:17:16 #24
191763 r.liong
Kiem Foei & Janet
pi_53383961
Tot eind jaren 80 kon je nog spreken van de Nederlandse identiteit. Du moment de grenzen opengingen en er een ontzettende toestroom van mensen uit Marokko en het voormalige Joegoslavie op gang kwamen onder toeluikend oog van Groen Links,PvDA,SP e.d.die dit allemaal toejuichten en die mensen die de gevaren hier van inzagen( VVD- Bolkenstein) als racisten e.d. bestempelden,op die dag was het gedaan met de meerderheid van de autochtone nederlanders en diens gewoonten. Let op! Daarvoor hadden we al zoveel andere nationaliteiten alleen de nieuwe toestroom die weigerden zich onze bestaande cultuur eigen te maken en bouwden dus hun eigen cultuurgewoonten in Nederland op,met alle gevolgen van dien. En wat is nu dan die Nederlanse identiteit?

- Opvoedkundig en behulpzaam
- Krenterig en bedachtzaam
- Valse bescheidenheid op zijn tijd
- Brutaal en stoutmoedig
- Jolig en vrijdenkend.
- Moeders prakje.
verpachten & verpachten
  zaterdag 22 september 2007 @ 17:45:51 #25
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_53384686
Proberen de Nederlandse cultuur of identiteit te vangen in een paar steekwoorden is té dom voor woorden. De enige manier om een idee te krijgen van de Nederlandse cultuur en identiteit is door brede maatschappelijke participatie; de rest is vrij zinloos. Sleutelwoord daarbij is brede participiatie, want jezelf beperken tot een beperkte homogene subgroep zal al snel tot een ander beeld leiden.

Wat wil je überhaupt bereiken met een paar steekwoorden? Verklaren 8 tot 10 woorden precies wat het is om Nederlander te zijn? Waar onze gedragspatronen vandaan komen en wat die gedragspatronen zijn? Leuk voor in een breiclubje of aan de borreltafel, maar steekhoudend is het allerminst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')