abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:53:59 #1
163407 vero-legata
mensenrechten.org
pi_53350693
Chavez wisselt van dollar naar euro

September 17th, 2007 Auteur: Siem Vaessen van www.peakoil.nl

Nadat vorige week de dollar haar all-time low bereikte ten opzichte van de euro, heeft Hugo Chavez besloten dat Venezuela SA, de staatsoliemaatschappij, niet langer in dollars dient af te rekenen, maar in euro’s en overige aziatische munteenheden.

Naar eigen zeggen dient de maatregel als veiligheidswal voor de alsmaar dalende dollar. De beslissing valt nu steeds meer nationale banken hun portfolio gaan diversificeren om de eventuele impact van een nog zwakkere dollar te compenseren.

Chavez sprak gisteren in zijn wekelijkse televisie toespraak over de Verenigde Staten dat “de VS altijd goederen en diensten heeft aangekocht met papieren bubbels”. Chavez heeft Rafael Ramirez, de minister van Energie en olie, opdracht gegeven de munteenheden per direct aan te passen en de amerikaanse dollar uit te faseren.

Iran ging Venezuala in juni van dit jaar al voor, door de japanse yen als betaalmiddel te accepteren.

De olieindustrie drijft al decennia lang op de amerikaanse dollar. De dollar noteerde vandaag 1,3862 tov de euro, een fractie lager dan het nieuwe record van vorige week.

Petroleos de Venezuela heeft momenteel 23 miljard dollar aan assets, waarvan 1.8 miljard in cash.

-------------
Meanwhile Bush is Crying
Nederlandse Eetbare Planten & Paddenstoelen Database @ www.permacultuurnederland.org
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:02:06 #2
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_53350880
Een verstandig besluit als je zo de huidige dollarkoersen bekijkt.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:08:00 #3
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_53351048
Ik sluit niet uit dat meer landen in Latijns-Amerika en in het Midden-Oosten de dollar droppen of dat al hebben gedaan.
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:10:24 #4
163407 vero-legata
mensenrechten.org
pi_53351106
Idd de dollar door de 1.50 zou me niets verbazen.

[ Bericht 32% gewijzigd door vero-legata op 21-09-2007 12:17:34 ]
Nederlandse Eetbare Planten & Paddenstoelen Database @ www.permacultuurnederland.org
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 21 september 2007 @ 11:14:59 #5
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53351216
De val van de dollar is nu ook weer niet echt iets om over te juichen als Europa
pi_53351270
nu lijkt het een leuke streek van chaves. maar als iedereen zo denkt gaat de hele wereld fanancieel kapot.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_53351284
Als andere landen dit voorbeeld gaan volgen is de koers van de dollar niet meer te houden en krijgen we een groot probleem op de beurs
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_53351327
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:17 schreef shilizous_88 het volgende:
Als andere landen dit voorbeeld gaan volgen is de koers van de dollar niet meer te houden en krijgen we een groot probleem op de beurs
ik troost me maar met de gedachte dat vooral amerika-vijandige staten hiertoe overgaan.
pi_53351363
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:16 schreef zoalshetis het volgende:
nu lijkt het een leuke streek van chaves. maar als iedereen zo denkt gaat de hele wereld fanancieel kapot.
Moeten we dan de luchtbel die Amerika heet maar in leven blijven houden en sponsoren?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_53351366
Bush is crying? Dacht het echt niet. Hij heeft het spelletje grotendeels zelf in de hand
pi_53351382
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 10:53 schreef vero-legata het volgende:
maar in euro’s en overige aziatische munteenheden.
Sinds wanneer is de euro een Aziatische munteenheid?
Boo-fucking-hoo
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:23:34 #12
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_53351432
Ben erg benieuwd waar de bodem van de dollar ligt..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:24:43 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_53351466
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:21 schreef Jarno het volgende:

[..]

Moeten we dan de luchtbel die Amerika heet maar in leven blijven houden en sponsoren?
neen, maar het is gewoon jezelf in de vingers snijden als het zonder enige overgangsfase gaat.
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:31:21 #14
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53351644
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:16 schreef zoalshetis het volgende:
Welnee, we krijgen juist nieuwe kansen!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_53351886
het nieuwsbericht wat er het meeste op lijkt zegt dit:

Venezuela 'may swap oil currency'

Niets omwisseling, een mogelijke aanpassing in de toekomst dus. Zoals ik al dacht.
  vrijdag 21 september 2007 @ 12:02:31 #17
163407 vero-legata
mensenrechten.org
pi_53352515
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:40 schreef indahnesia.com het volgende:
het nieuwsbericht wat er het meeste op lijkt zegt dit:

Venezuela 'may swap oil currency'

Niets omwisseling, een mogelijke aanpassing in de toekomst dus. Zoals ik al dacht.
Je bericht komt uit mei 2006 toen dachten ze er idd aan nu hebben ze het gedaan. Bron is peakoil.nl
Een andere link is: http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601086&sid=aGBuWpZJ9cPI&refer=latin_america
pi_53353716
Dus de bron zou bloomberg moeten zijn en niet Stichting Peakoil Nederland. Maar dat laatste komt wellicht beter uit natuurlijk
  vrijdag 21 september 2007 @ 13:10:22 #19
163407 vero-legata
mensenrechten.org
pi_53354347
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 12:48 schreef indahnesia.com het volgende:
Dus de bron zou bloomberg moeten zijn en niet Stichting Peakoil Nederland. Maar dat laatste komt wellicht beter uit natuurlijk
Ik snap niet zo goed wat je wilt. Ik geef gewoon een nieuwbericht wat ik van peakoil af haal en daarbij staat onder andere een link naar bloomberg.

Als je niet gelooft dat Venezuela is overgestapt vind ik dat prima...... Als jij je eigen artikel van de BBC uit Mei 2006 een kleine anderhalf jaar geleden wilt aanhouden vind ik dat ook prima.

Ik vind gewoon dit artikel op peakoil.nl geef de auteur en de plaats waar ik het vandaan haal erbij. Dus als je meer wilt weten zou ik hun benaderen.

Meanwhile vind ik het interessant dat een van de grootste olieproducten van de wereld naast het midden oosten onze muntsoort verkiest boven de Dollar. Gaat de dolllar verder zakken, kunnen wij nog goedkoper spullen kopen uit Amerika.

Ondertussen is de hele donkere bevolking inmiddels in protest in Amerika en als je de film zeitgeist hebt gezien denk ik dat we op heel korte termijn de instorting van Amerika als wereldmacht mogen aanschouwen. En het is volledig gebeurt door eigen toedoen. Dom aggresief beleid. Vele honderden miljarden stoppen in een oorlog om olie terwijl als ze dat geld in zonnepanelen en windmolen fabrieken hadden gestopt ze nu zo een beetje energieonafhankelijk hadden kunnen zijn. Foute keuzes van een land of eigenlijk van een presidient zorgen ervoor dat andere mensen je land niet meer serieus gaan nemen en nu lijkt het erop dat Amerika na een moreel failliet wat al een tijdje heerst nu ook financieel ten onder gaat. Ik denk dat dat als Europeaan zijnde zeker niet een negatief iets is en moge er nog maar vele landen volgen die switchen naar Euro!!
pi_53356815
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:10 schreef vero-legata het volgende:

[..]

Gaat de dolllar verder zakken, kunnen wij nog goedkoper spullen kopen uit Amerika.
Maar dan moet de olie nog wel voornamelijk in dollars worden verhandeld want daardoor valt de prijsstijging van de benzine tenminste nog een beetje mee.
  vrijdag 21 september 2007 @ 14:45:04 #21
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53357006
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 14:37 schreef HarryP het volgende:

[..]

Maar dan moet de olie nog wel voornamelijk in dollars worden verhandeld want daardoor valt de prijsstijging van de benzine tenminste nog een beetje mee.
Als de prijs te hoog word kunnen we altijd nog oorlog gaan voeren.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_53357080
Het maakt het wel een stuk makkelijker, als de hele wereld de zelfde eenheid gebruikt als geld.
Dan gelijk overal ter wereld de prijzen gelijk trekken (niet volgens Nederlandse standaard, want die zijn al jaren veel te hoog), waardoor de internationale handel een stuk eenvoudiger gaat worden.
pi_53357632
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 14:37 schreef HarryP het volgende:

[..]

tja, of andersom juist
  vrijdag 21 september 2007 @ 15:40:52 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53358439
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:14 schreef Swetsenegger het volgende:
De val van de dollar is nu ook weer niet echt iets om over te juichen als Europa
Het antiamerikanisme zit daarvoor veel te diep om dat in te zien.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')