Wat kan jou die pinguin nou verrekken?? Ubuntu is best een leuk besturingssysteem voor een beetje internetten, emailen, skypen MSNnen en een briefje schrijven hier en daar.quote:Op donderdag 20 september 2007 22:57 schreef YellowBanana het volgende:
Is da zo makelijk? vet, maar ik zie die pinguin nie op die site, ah boeie
quote:Op donderdag 20 september 2007 22:59 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Wat kan jou die pinguin nou verrekken??
Ik bedoelde op die sitequote:
Okquote:
Ook een goeie, ik ben daarmee begonnen.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:06 schreef the_disheaver het volgende:
Maar naar mijn mening nog beter is openSUSE (www.opensuse.org), maar das ook mijn mening
Hmmmmmmmm... Ik ben gewoon begonnen met Ubuntu (dat leek me na een beetje googlen het beste) en het bevalt best goed eikquote:Op donderdag 20 september 2007 23:06 schreef the_disheaver het volgende:
Linux bestaat uit diverse smaakjes, ubuntu is erg populair. Beetje te populair naar mijn smaak, maar okey.
Ik zou in elk geval wel kubuntu adviseren (http://kubuntu.com/), dat is ubuntu met KDE ipv gnome (KDE en Gnome zijn het grafische schil/desktop om linux heen, KDE is wat duidelijker dan gnome voor beginnende linuxers die windows zijn gewend (naar mijn mening)
Maar naar mijn mening nog beter is openSUSE (www.opensuse.org), maar das ook mijn mening
uitdaging? 2 stappen ongeveer, Duidelijk uitgelegd op http://opensuse-community.org/Restricted_Formats. (aangezien mp3 etc niet geheel open source zijn worden ze niet bij veel linux'en standaard geleverd. Maar aangezien er veel gebruik van wordt gemaakt is het makkelijk te krijgen.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:07 schreef beerten het volgende:
Met gezond verstand kom je een heel eind.
Het enige dat wellicht een kleine uitdaging vormt is het installeren van diverse codecs. Voor MP3 en video. Dit is het geva bij Opensuse, een linuxvariant die ik gebruik. Werkt ook prima.
Maar, geen nood: www.google.com en je komt er heel snel uit.
Vel plezier met Linux!
hehe, zelfs linux fanboys onder de verschillende distro'squote:Op donderdag 20 september 2007 23:10 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Hmmmmmmmm... Ik ben gewoon begonnen met Ubuntu (dat leek me na een beetje googlen het beste) en het bevalt best goed eik...
Ik ook ongeveer. suse, k/x/ubuntu, debian en nog wat geprobeerd en ten slotte bij opensuse gekomenquote:Op donderdag 20 september 2007 23:09 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Ook een goeie, ik ben daarmee begonnen.![]()
Zo, de gebruikersvriendelijkheidquote:Op donderdag 20 september 2007 23:09 schreef Jumparound het volgende:
klopt, zelfs internet mag geen probleem zijn om aan de praat te krijgen
quote:Op donderdag 20 september 2007 23:11 schreef Jumparound het volgende:
[..]
hehe, zelfs linux fanboys onder de verschillende distro's
hebben ze ff niks over ms te zeiken beginnen ze over elkaar
6 jaar geleden was dat wel andersquote:Op donderdag 20 september 2007 23:12 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zo, de gebruikersvriendelijkheid.
Ah, ik zat al te wachten, wanneer komt onze MS fanboy langsquote:Op donderdag 20 september 2007 23:12 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zo, de gebruikersvriendelijkheid.
Ach, ik hield gewoon niet de van pinguīn..vond de kameleon (of wat het ook mag zijn) gewoon veel leukerquote:Op donderdag 20 september 2007 23:11 schreef Jumparound het volgende:
[..]
hehe, zelfs linux fanboys onder de verschillende distro's
hebben ze ff niks over ms te zeiken beginnen ze over elkaar
Omdat Microsoft een rechtszaak heeft verloren met betrekking tot een patent op het MP3 bestandsformaat is heeft Realplayer de rechten gekregen om het toe te passen in haar software. Ik meen dat zoiets het geval was.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:10 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
uitdaging? 2 stappen ongeveer, Duidelijk uitgelegd op http://opensuse-community.org/Restricted_Formats. (aangezien mp3 etc niet geheel open source zijn worden ze niet bij veel linux'en standaard geleverd. Maar aangezien er veel gebruik van wordt gemaakt is het makkelijk te krijgen.
Humor.rpm ook niet compatible??quote:Op donderdag 20 september 2007 23:13 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ah, ik zat al te wachten, wanneer komt onze MS fanboy langs...
Je moet inderdaad kunnen google'en als je goed van linux gebruik wilt maken.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:14 schreef beerten het volgende:
[..]
Omdat Microsoft een rechtszaak heeft verloren met betrekking tot een patent op het MP3 bestandsformaat is heeft Realplayer de rechten gekregen om het toe te passen in haar software. Ik meen dat zoiets het geval was.
Anyway: www.reaplayer.com en je kan MP3's luisteren
Ik gebruik ook OpenSuese op een laptop, Wifikaart etc. Werkt als een trein en is inderdaad erg erg simpel te bedienen. Al zal je toe moeten geven dat als je Windows gewend bent net ietsje vaker op google zit voor oplossingen.
Oh, jawel, het was wederzijds.tar.gzquote:Op donderdag 20 september 2007 23:17 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Humor.rpm ook niet compatible??
Helaas, misverstand. Net als dat Linuxgebruikers zich vrijwaren van virussen.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:11 schreef Kersje86 het volgende:
ben er ook wel benieuwd naar, Linux... hoe zit het precies met de comptabiliteit... zoals mac os kan/kon je niet alles op draaien, hoe zit het met Linux? en wat is er zoveel beter aan, en qua virussen enzo, bij mac hebben ze dit dus niet
Okquote:Op donderdag 20 september 2007 23:19 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Oh, jawel, het was wederzijds.tar.gz
quote:Op donderdag 20 september 2007 23:17 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Humor.rpm ook niet compatible??
ahhh jammer dan blijf wel bij vista, thx voor je uitlegquote:Op donderdag 20 september 2007 23:20 schreef beerten het volgende:
[..]
Helaas, misverstand. Net als dat Linuxgebruikers zich vrijwaren van virussen.
Er zijn virussen die besturingssysteem onafhankelijk kunnen opereren. Denk aan virussen op Java-basis. Dit werkt op een Windows, Linux, Max computer. Ook zijn er virussen speciaal voor Mac's of Linuxcomputers.
Virusscanners zijn onmisbaar. Helaas
Volgendequote:
http://www.linux.com/distributions/quote:Op donderdag 20 september 2007 23:27 schreef YellowBanana het volgende:
Moet ik nu ubuntu, kubuntu, of opensuse nemen?
Je kunt ze natuurlijk ook gewoon alledrie uitproberen wat het beste bevalt.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:27 schreef YellowBanana het volgende:
Het spijt mij weer, maar ik heb al sinds ik opensuse draai geen virusscanner draaien. Er zijn inderdaad vast gatten in bv java, maar het verschil met windows (geen gebash), is dat linux niet met alles verbonden is. Okey, je bent via java door opera gekomen, maar gezien opera als user draait kun je vrij weinig aangezien je als user weinig schade kunt doen.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:20 schreef beerten het volgende:
[..]
Helaas, misverstand. Net als dat Linuxgebruikers zich vrijwaren van virussen.
Er zijn virussen die besturingssysteem onafhankelijk kunnen opereren. Denk aan virussen op Java-basis. Dit werkt op een Windows, Linux, Max computer. Ook zijn er virussen speciaal voor Mac's of Linuxcomputers.
Virusscanners zijn onmisbaar. Helaas
Neej, probeer openSUSE en ubuntu. Mocht de desktopomgeving van opensuse (KDE, gnome kan ook met suse) je beter bevallen dan ubuntu, maar het systeem ubuntu beter dan opensuse kun je voor kubuntu gaan. Maar inderdaad: probeer het uit. Installatie is voor beide even makkelijk.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:30 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Je kunt ze natuurlijk ook gewoon alledrie uitproberen wat het beste bevalt.![]()
(ik denk dat je zonder ubuntu eraf te halen wel kubuntu kunt proberen, maar das niet echt je vraag)quote:Op donderdag 20 september 2007 23:34 schreef YellowBanana het volgende:
Over dat uitproberen, stel ik install ubuntu? hoe haal ik het eraf om bijvoorbeeld kubuntu te proberen? alle opgeslagen stuff blijft dan staan? (ben eigenlijk pc-noob)
Terminal openen en dan hetvolgende:quote:Op donderdag 20 september 2007 23:34 schreef YellowBanana het volgende:
Over dat uitproberen, stel ik install ubuntu? hoe haal ik het eraf om bijvoorbeeld kubuntu te proberen? alle opgeslagen stuff blijft dan staan? (ben eigenlijk pc-noob)
De basis is gelijk van beide distributies, je kan KDE rustig naast Gnome installeren. Kan je vergelijken en kijken wat je lekkerder vindt om mee te werken. Succes.quote:apt-get install kubuntu-desktop
Linux, in tegenstelling tot Windows, vraagt tijdens de installatie wat je wil. Je kan meerdere besturingssystemen naast elkaar installeren, je kan alles er af gooien en de allen die Linux variant installeren. Het vraagt je zelfs of je een bestaande Windowsinstallatie wil behouden en kan er zelfs eigenhandig ruimte voor vrijmaken, zonder dat je Windowsinstallatie verneukt wordt.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:34 schreef YellowBanana het volgende:
Klopt helemaal. Ik ben ook nog niets tegengekomen. Maar helemaal geen virusscanner is een beetje naief. Als ik zo vrij mag zijn...quote:Op donderdag 20 september 2007 23:30 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Het spijt mij weer, maar ik heb al sinds ik opensuse draai geen virusscanner draaien. Er zijn inderdaad vast gatten in bv java, maar het verschil met windows (geen gebash), is dat linux niet met alles verbonden is. Okey, je bent via java door opera gekomen, maar gezien opera als user draait kun je vrij weinig aangezien je als user weinig schade kunt doen.
Ik zal voor de gein ff een virusscanner installeren en laten draaien. Ben wel benieuwd.
Ok, daar heb je wel een punt idd.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:33 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Neej, probeer openSUSE en ubuntu. Mocht de desktopomgeving van opensuse (KDE, gnome kan ook met suse) je beter bevallen dan ubuntu, maar het systeem ubuntu beter dan opensuse kun je voor kubuntu gaan. Maar inderdaad: probeer het uit. Installatie is voor beide even makkelijk.
Een beetje. Ik scheen er toch een te hebben (clamav). Nog niets gevonden.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:52 schreef beerten het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Ik ben ook nog niets tegengekomen. Maar helemaal geen virusscanner is een beetje naief. Als ik zo vrij mag zijn...
Applicaties zoals tripwire zijn een must iddquote:Op donderdag 20 september 2007 23:52 schreef beerten het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Ik ben ook nog niets tegengekomen. Maar helemaal geen virusscanner is een beetje naief. Als ik zo vrij mag zijn...
ik schijnbaar...quote:Op vrijdag 21 september 2007 01:12 schreef Synthesist het volgende:
kubuntu en suse zijn toch wel erg gebruiksvriendelijk. Leuk voor 2e OS. XP is toch wel een blijvertje, wie kan er immers zonder photoshop en 3dsmax.
Je kunt Open Office (ook beschikbaar voor Windows) downloaden en dan eens kijken of je overweg kunt met je MS office documenten, bij mij doet hij dat overigens prima. Verder kun je met Linux prima surfen films kijken en OpenOfficen, het kost je misschien iets meer moeite om het allemaal aan de pruttel te krijgen, maar het kan wel. Of het beter is? Met Windows kan dat ook allemaal prima.quote:Op vrijdag 21 september 2007 08:48 schreef Kersje86 het volgende:
kan iemand mij ook vertellen of het beter is of niet om Linux erop te gooien , wat ik met mijn laptop doe:
Surfen, films kijken en office (het liefst gwn office 2007 omdat dat de meeste mensen gebruiken, als ik die bestanden dan niet kan openen is beetje lastig)
en ik game helemaal niet van die hardcode games, hooguit pokerstars of een online spelletje
Niet zozeer beter, maar je hebt geen licentie nodig. Alhoewel die bij een laptop meestal toch wel bijgeleverd zit.quote:Op vrijdag 21 september 2007 08:53 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Je kunt Open Office (ook beschikbaar voor Windows) downloaden en dan eens kijken of je overweg kunt met je MS office documenten, bij mij doet hij dat overigens prima. Verder kun je met Linux prima surfen films kijken en OpenOfficen, het kost je misschien iets meer moeite om het allemaal aan de pruttel te krijgen, maar het kan wel. Of het beter is? Met Windows kan dat ook allemaal prima.
Damn small linux, maar of dat een goede tryout is...quote:Op vrijdag 21 september 2007 01:09 schreef Kersje86 het volgende:
hmmm raak toch wat meer interesseert nu, is het mogelijk om te booten van USB stick zodat ik kan zien hoe het alles is voordat ik het op de HD ga installeren
Als je de Live CD download heb je alle functionaliteiten van Linux en kan je alles proberen en als je tevreden bent klik je op de desktop op Install en dan kan je het op de harde schijf zelf installeren.quote:Op vrijdag 21 september 2007 01:09 schreef Kersje86 het volgende:
hmmm raak toch wat meer interesseert nu, is het mogelijk om te booten van USB stick zodat ik kan zien hoe het alles is voordat ik het op de HD ga installeren
Inderdaad een mogelijkheid. LiveCD's. Die druk je in je CDROM-spelertje, opstarten vanaf CD en het systeem draait volledig op de CD. Grote voordeel is dat alles op je harde schijf blijft zoals het is,leuk om dingen uit te proberen en te bekijken.quote:Op vrijdag 21 september 2007 09:09 schreef Sanderrrr het volgende:
[..]
Als je de Live CD download heb je alle functionaliteiten van Linux en kan je alles proberen en als je tevreden bent klik je op de desktop op Install en dan kan je het op de harde schijf zelf installeren.
Hier kun je ze allemaal vinden, even doorscrollen naar beneden, daar vind je Ubuntuquote:Op vrijdag 21 september 2007 11:21 schreef ChRoNiC het volgende:
Waar kan je in godsnaam die LiveCD downloaden bij Ubuntu? Ik loop die hele site uit te spitten maar kan het nergens vinden.
quote:Op donderdag 20 september 2007 22:59 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Wat kan jou die pinguin nou verrekken??
Alleen lezen als je weet wat partities zijn. Anders gewoon 'next next' klikken, dan komt het ook goed. Echt waar.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:34 schreef YellowBanana het volgende:
Als beginner zou ik je eerder achter een mandriva distributie zetten. Daarin is veel meer grafisch te regelen dan in ubuntu. en ze doen niet zo debiel over closed source code dus leveren ze wél fatsoenlijke drivers voor wifi kaarten en de propriate drivers voor bv nvidia en ati kaarten mee.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:27 schreef YellowBanana het volgende:
6GB wel genoeg? Heb net de standaard (kde) installatie van opensuse (beta) erop, en die zit op 3gb. Met 6GB kun je makkelijk een linux plus veel programma's kwijt, maar als je de ruimte hebt zou ik toch voor wat meer kiezen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 12:02 schreef mgerben het volgende:
[..]
Alleen lezen als je weet wat partities zijn. Anders gewoon 'next next' klikken, dan komt het ook goed. Echt waar.
Bij het installeren van Ubuntu (of Kubuntu - mijn voorkeur) neem je niet de standaard disk-indeling. Kies 1 partitie van 6GB voor het besturingssysteem en de software. Het 'mount-point' is '/' (alleen een slash dus).
Je maakt een tweede partitie aan, type 'swap' - dat is verplicht. Grootte... 512MB is genoeg.
Je derde partitie beslaat de rest van de schijf, en heeft als mount-point '/home'
Als je dat doet kun je Kubuntu of Ubuntu of de nieuwere versies net zo vaak installeren als je wilt, en al je data, je bookmarks, je instellingen etcetera (die op de /home partitie staan) blijven onaangeroerd. Jij kunt net zo vaak een compleet nieuwe versie over die 1e partitie heeninstalleren als jij wilt.
Zegt vrij weinig. Als je hardwarre het doet bij een live-cd, betekend dat meestal dat het in de kernel zit. En als dat het geval is is het bij elke distro ongeveer het geval. Als het er niet in zit (bijvoorbeeld nvidia-drivers), dan zal het voor elke linux installatie iets van moeite kosten. Bij de ene distro meer dan de andere, en daar kom je eigenlijk alleen maar tegen bij een installatie.quote:Op vrijdag 21 september 2007 11:04 schreef joeltje het volgende:
Die Live CD's, dat is een prettige optie, want het kan zijn dat bijv. Open Suse niet al je hardware support, maar Ubuntu wel. (Ubuntu vond ik trouwens wel de mooiste)
Worden programma's altijd in de / partitie geinstalleerd? Of kan het ook zijn dat ze op de /home partitie komen te staan als je bv. geen root wachtwoord hebt ofzo? Want als dat zo is is 15 GB misschien ook wel te weinig als je veel programma's gebruikt.quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:55 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
6GB wel genoeg? Heb net de standaard (kde) installatie van opensuse (beta) erop, en die zit op 3gb. Met 6GB kun je makkelijk een linux plus veel programma's kwijt, maar als je de ruimte hebt zou ik toch voor wat meer kiezen.
Mijn opensuse 10.2 installatie zit momenteel op ongeveer 15 GB (zit ook programmas bij die ik nauwelijk gebruik, maar ook logs, webserver bestanden etc).
De swap mag waarschijnlijk ook wel groter, regel is 2x de grootte van je geheugen. Je /home wordt inderdaad meestal de grootste, hier staan al je documenten, films, muziek etc in.
Ja. Misschien kan het (in /home), maar dat wil je niet. Log bestanden in /var/log, instellingen in /etc en programmas in /lib /var etc.quote:Op vrijdag 21 september 2007 16:29 schreef Sanderrrr het volgende:
[..]
Worden programma's altijd in de / partitie geinstalleerd? Of kan het ook zijn dat ze op de /home partitie komen te staan als je bv. geen root wachtwoord hebt ofzo? Want als dat zo is is 15 GB misschien ook wel te weinig als je veel programma's gebruikt.
En voor een makkelijk te gebruiken desktop OS: PC-BSDquote:Op donderdag 20 september 2007 23:54 schreef Ps2K het volgende:
Waarom Linux? *BSD werkt echt veel fijner imo.
Wil je een veilig OS? OpenBSD, slechts twee remote exploits in een standaard install in de afgelopen 10 jaar ontdekt
Wil je een snel OS? FreeBSD
Wil je een compatible OS? NetBSD
Je lijkt wel een reclamezuil...quote:Op donderdag 20 september 2007 23:54 schreef Ps2K het volgende:
Waarom Linux? *BSD werkt echt veel fijner imo.
Wil je een veilig OS? OpenBSD, slechts twee remote exploits in een standaard install in de afgelopen 10 jaar ontdekt
Wil je een snel OS? FreeBSD
Wil je een compatible OS? NetBSD
Bedanktquote:Op vrijdag 21 september 2007 15:47 schreef the_disheaver het volgende:
Succes!
Opslaan als .docquote:Op zaterdag 22 september 2007 11:11 schreef Kersje86 het volgende:
okies tis gelukt, stom foutje:P
maar het ziet er wel goed uit, alleen internet is heel erg sloom , hoop dat dat komt door het booten vanaf de CD
verder openoffice, dat is wel een probleem wanneer ik het ook doormoeten sturen naar mensen die geen Linux hebben draaien, hoe doe ik dat dan?
Heb trouwens mandriva draaien nu
Wat boeit mij nou of linux populair is of niet.quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:25 schreef doppelgänger het volgende:
<knip>
quote:Op zaterdag 22 september 2007 13:24 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Wat boeit mij nou of linux populair is of niet.
Ik wil graag een OS die stabiel, veilig en werkbaar is. En gratis. Boeiend of het nou wel of niet popu is.
quote:Op zaterdag 22 september 2007 13:04 schreef beerten het volgende:
[..]
Opslaan als .doc
Kan je aangeven in de voorkeuren dat ie dit standaard doet. heb je nergens geen problemen mee.
quote:Op zaterdag 22 september 2007 13:32 schreef Kersje86 het volgende:
ja maar dat willen de andere mensen dan weer niet installeren... maar is het ook mogelijk om ms office .doc .xls te openen met open office, wel toch?
quote:Op zaterdag 22 september 2007 14:53 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Geen probleem, mits het geen Office 2007 documenten zijn.
Op http://www.free-penguin.org/ kan je gratis eenquote:Op donderdag 20 september 2007 22:57 schreef YellowBanana het volgende:
Is da zo makelijk? vet, maar ik zie die pinguin nie op die site, ah boeie
Probeer het eens andersom, een ISO ODF-file openen in MS Office....quote:Op zaterdag 22 september 2007 15:39 schreef DorentuZ het volgende:
[..]
Nou, volgens mij zijn ze wel te openen... Ik heb een docx bestand geprobeerd met OOo 2.3, maar ik kan niet echt zeggen dat 't leesbaar wasEn anders kan je ze ff converteren naar een formaat dat wel te openen is
.
Veel windows-programmatuur valt te draaien via Wine, maar tot op heden heb ik dat eigenlijk nog nooit geprobeerd aangezien er genoeg standaardprogramma's waren die hetzelfde deden onder linux.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:11 schreef Kersje86 het volgende:
ben er ook wel benieuwd naar, Linux... hoe zit het precies met de comptabiliteit... zoals mac os kan/kon je niet alles op draaien, hoe zit het met Linux?
Ben zelf inderdaad nog geen virus tegengekomen onder linux en mac, maar dat komt voornamelijk omdat de meeste mensen windows gebruiken; daar richten virusschrijvers zich dan doorgaans ook op. Wel ben ik ervan overtuigd dat virussen minder potentieel tot echte schade hebben op linux / mac.quote:[...] en wat is er zoveel beter aan, en qua virussen enzo, bij mac hebben ze dit dus niet
quote:Op maandag 24 september 2007 17:33 schreef YellowBanana het volgende:
I need help. Dat ISO branden lukt me al niet. Ik gebruik een programma Active ISO brander, zegt ie dattie klaar is en dat het succesvol is en vervolgens is de cd gewoon leeg :S
Controleer of de MD5checksum correct is van de iso.quote:Op maandag 24 september 2007 17:33 schreef YellowBanana het volgende:
I need help. Dat ISO branden lukt me al niet. Ik gebruik een programma Active ISO brander, zegt ie dattie klaar is en dat het succesvol is en vervolgens is de cd gewoon leeg :S
http://en.opensuse.org/SuSE_install_from_USB_drivequote:Op maandag 24 september 2007 18:53 schreef YellowBanana het volgende:
Kan ik Ubuntu niet booten van een usb stick ofzo?
quote:Op maandag 24 september 2007 18:52 schreef YellowBanana het volgende:
Heb al een aantal programma's geprobeert. Meestal gaat het lampje van write dan branden, en alles lijkt normaal, dan is het 'klaar'. Vervolgens doe ik de CD hier erin om te kijken of ie werkt en dat issie leeg. hij boot ook niet op de nieuwe :S
a) je hebt blijkbaar weinig ervaring met linux van tegenwoordigquote:Op dinsdag 25 september 2007 12:31 schreef daniel.spijker het volgende:
dus jij gaat zonder ervaring en kennis met linux aan de gang
Is hetzelfde als je kiddo van 3 in je auto laten rijden
Good luck! en remember; ls -la is the key!
wellicht, maar dan nog. Linux is nog lang geen windows.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:51 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
a) je hebt blijkbaar weinig ervaring met linux van tegenwoordig
hmm zo kwam het over maar NM.quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:36 schreef YellowBanana het volgende:
@Daniel ik heb nooit gezegt dat ik een dag later helemaal alles met linux wil kunnen doen...
Klopt, maar wat je hier schrijft is al weer een tijd geleden.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:09 schreef daniel.spijker het volgende:
nee zo bedoel ik dat niet jumparound, en ik werk nagenoeg nooit met linux.
Alleen ik vind als je alleen al ziet dat er al snel 3 manier van installatie zijn.
RPM packages, source codes en ehm.. laatste is mij even ontschoten.
linux is hardstikke leuk om mee te starten... maar ik ben wel van mening dat wanneer je vraagt hoe ene opstart cd te maken, etc dat je kennis niveau wellicht iets te beperkt is om met linux te werken.
Maar, ik zal het in ieder geval proberen!
Wat een gelul. Heb mijn laptop binnen een dag aan de praat, win32 codecs, netwerk, wifikaart met ndiswrapper etc. Geen enkel probleem. En ik heb ook mijn rijbewijs niet, slechts gezond verstand en googlequote:Op dinsdag 25 september 2007 12:31 schreef daniel.spijker het volgende:
dus jij gaat zonder ervaring en kennis met linux aan de gang
Is hetzelfde als je kiddo van 3 in je auto laten rijden
Good luck! en remember; ls -la is the key!
Ubuntu gebruikt dan ook geen rpm's maar deb'squote:Op dinsdag 25 september 2007 16:29 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik heb mediaplayers, skype, bittorrent, msn, firefox, mp3-encoder en een DVD-ripper allemaal geinstalleerd met klikkie-klikkie. Er kwam geen RPM aan te pas.
wine bedoel jequote:Op dinsdag 25 september 2007 17:05 schreef Jumparound het volgende:
Oh cool!
naja, het enige wat mij tegenhoud op dit moment is of Dungeons and Dragons online wel zou kunnen werken..
installen zal weinig zin hebben , maar via whine (?)
we shall see, of weet iemand het toevallig?
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=4709&iTestingId=5903quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:05 schreef Jumparound het volgende:
Oh cool!
naja, het enige wat mij tegenhoud op dit moment is of Dungeons and Dragons online wel zou kunnen werken..
installen zal weinig zin hebben , maar via whine (?)
we shall see, of weet iemand het toevallig?
Jazeker zijn het debs.quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:54 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ubuntu gebruikt dan ook geen rpm's maar deb's
Maar zo ongeveer wel mee eens. Kan wel eens gedoe zijn om iets te installeren die niet in een package rpositories zit (qua afhankelijkheden), maar aangezien je duidelijk krijgt te zien wat je nodig hebt is ff google'en meestal uiteindelijk voldoende). Bestanden compileren (tar.gz) wil ook wel eens voor koppijn zorgen. Maar inderdaad, heel veel kun je erg eenvoudig werkend krijgen.
onderaan die post wordt het interrestant.. ga het nu checkenquote:Op dinsdag 25 september 2007 20:25 schreef trancethrust het volgende:
[..]
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=4709&iTestingId=5903
lijkt niet echt vlekkeloos te werken helaas.
quote:Op dinsdag 25 september 2007 22:26 schreef Jumparound het volgende:
internet nu van live cd...
probeer te installen
quote:
Patser.quote:
Uquote:Op woensdag 26 september 2007 13:45 schreef mgerben het volgende:
[..]
Patser.
U of Ku?
Nu kun je nog wat handige pakketjes installeren.
Als je installer rond de 800-900 pakketten laat zien moet je even in de menu's zoeken - dan moet je de restricted repository aanvinken.
Als je dat hebt gedaan kun je firefox en anderen direct installeren.
Het is een stijle leercurve maar via de commandline ben je uiteindelijk flexibeler en sneller (en je kunt meer)quote:Op woensdag 26 september 2007 14:13 schreef Boschkabouter het volgende:
Nouja, aanpassen in vim met sudo werkt wel heb ik gemerkt, maar grafisch werken heeft toch de voorkeur.
Waarom verander je niet gewoon de rechten van die map? (Chmod)quote:Op woensdag 26 september 2007 14:13 schreef Boschkabouter het volgende:
Ik heb Kubuntu in VMWare lopen, zonder echte kennis...
Wat ik me alleen afvraag is hoe ik in een filemanager als root kan werken om de /var/www aan te passen. Nu kan ik geen bestanden bewerken of verplaatsen
Nouja, aanpassen in vim met sudo werkt wel heb ik gemerkt, maar grafisch werken heeft toch de voorkeur.
Ligt meestal aan de verbinding.quote:En met ssh merk ik dat er een vertraging van 7 seconden zit tussen het invoeren van de username en het invoeren van het wachtwoord... Is dat ook een feature of een fout ?
En die van de andere kant, maar lijkt me een beetje te veel van het goede.quote:Op woensdag 26 september 2007 16:30 schreef Boschkabouter het volgende:
[..]
100Mbit, waarbij ping=<1ms.
Je kunt ook in Terminal het commando:quote:Op woensdag 26 september 2007 14:13 schreef Boschkabouter het volgende:
Ik heb Kubuntu in VMWare lopen, zonder echte kennis...
Wat ik me alleen afvraag is hoe ik in een filemanager als root kan werken om de /var/www aan te passen. Nu kan ik geen bestanden bewerken of verplaatsen :?
En met ssh merk ik dat er een vertraging van 7 seconden zit tussen het invoeren van de username en het invoeren van het wachtwoord... Is dat ook een feature of een fout ?
1 |
quote:Op woensdag 26 september 2007 16:30 schreef Boschkabouter het volgende:
[..]
100Mbit, waarbij ping=<1ms.
nautilus is niet de standaard filemanager voor KDE (hij draait kubuntu).quote:Op woensdag 26 september 2007 17:17 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Je kunt ook in Terminal het commando:
[ code verwijderd ]
invoeren en dan zal hij de standaardfilemanager als rootuser openen
Ow, zat ik weer niet op te letten, in dat geval weet ik het nietquote:Op woensdag 26 september 2007 23:47 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
nautilus is niet de standaard filemanager voor KDE (hij draait kubuntu).
gksudo werkt niet onder opensuse (of kde, wat ik betwijfel)
konqueror in kde, maar gewoon de locatie openen zal je standaard filemanager openen (en kom je direct in het juiste mapjequote:Op donderdag 27 september 2007 17:33 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ow, zat ik weer niet op te letten, in dat geval weet ik het niet
In Kutubntu Gutsy Gibbon hebben ze voor Dolphin gekozen als standaard file managerquote:Op donderdag 27 september 2007 17:37 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
konqueror in kde, maar gewoon de locatie openen zal je standaard filemanager openen (en kom je direct in het juiste mapje
In kde kan je wel gksudo gebruiken, mits die erop staat natuurlijk. Als alternatief is er kdesudo.quote:Op woensdag 26 september 2007 23:47 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
nautilus is niet de standaard filemanager voor KDE (hij draait kubuntu).
gksudo werkt niet onder opensuse (of kde, wat ik betwijfel)
Verbinding maken dan maar?quote:Op donderdag 27 september 2007 17:24 schreef YellowBanana het volgende:
Ik heb nu Ubuntu draaien op mn pc, ik moet alleen nog effe het internet aan de praat zien te krijgen. In het weekend heb ik wat meer tijd om ernaar te kijken denk ik. Ik heb namelijk zo'n linksys usb kaart om draadloos internet te krijgen. Als ik die erin doe ziet Ubuntu de verbindingen wel maar internet heb ik nog niet.
niet gekozen, dolphin is de filesystem voor kde 4, die nog in beta zit. November ofzo komt ie uitquote:Op donderdag 27 september 2007 18:12 schreef DorentuZ het volgende:
[..]
In Gutsy hebben ze voor Dolphin gekozen als standaard file manager
Dan ligt het aan opensusequote:[..]
In kde kan je wel gksudo gebruiken, mits die erop staat. Als alternatief is er kdesudo.
het gaat goed tot het inloggen in "world" daarna flinke crash met een DSOUND buffer overlow oid...quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:25 schreef trancethrust het volgende:
[..]
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=4709&iTestingId=5903
lijkt niet echt vlekkeloos te werken helaas.
tvpquote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:06 schreef Jumparound het volgende:
[..]
het gaat goed tot het inloggen in "world" daarna flinke crash met een DSOUND buffer overlow oid...
mooi kut want ik ben echt ver gekomen!
ik heb een creative soundblaster audigy volgens mij (pc +/- 4jaar oud)
zijn daar drivers voor?
alvast bedankt!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |