Ik kon de laatste dagen niet online komen, maar als je 'm nog hebt dan wil ik hem heel graag eens komen proberenquote:Op donderdag 29 november 2007 22:28 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Het betreft inderdaad de 58 mm en is in prima staat.Doos en hoes zijn nog aanwezig, beiden ook zo goed als onbeschadigd.
Maar concerten zijn lang niet allemaal even donker, hangt af van de lichtshow die artiesten er bij hebben. En echt donker zal het op het podium niet zijn, anders struikelen ze telkens.![]()
Heerlijkquote:Op woensdag 5 december 2007 21:37 schreef buitenbeentje het volgende:
Op mijn 350D hoefde ik alleen maar op het knopje te duwen en alles stelde scherp. Lekker lui.
Maar je bent van harte welkom.![]()
Wanneer je op de Tamron de lens bekijkt zie je rechtsonder een blauw vierkantje met IF staan. Op de indexpagina ind je dan dat dat staat voor Internal Focusing.quote:Op donderdag 6 december 2007 23:50 schreef vogelkooi het volgende:
Heeft de tamorn af 28-75mm xr if enz enz een interne motor? Of werkt ie op de motor van de camera zelf?
Dit in verband dat ik een vervanger zoek voor mijn nikkor af-s 18-55 dx enz enz zoek,is voor d40.
Deze vraag hier gedumpt omdat ik niet veel wijzer wordt van het internet.
En over vragen : liever 5 minuten dom en ff vragen, dan niet vragen en altijd dom blijven.
edit : als hij niet auto focust wat is dan een goed altenatief? De nikkor 18-70 af-s enz enz? die viel al af omdat ik wel lichtsterker wil dan de eerder genoemde lens (18-55 af-s)
Ik leg het mischien verkeerd uitquote:Op vrijdag 7 december 2007 00:05 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Wanneer je op de Tamron de lens bekijkt zie je rechtsonder een blauw vierkantje met IF staan. Op de indexpagina ind je dan dat dat staat voor Internal Focusing.
Zo te zien heeft Nikon momenteel geen vergelijkbare lens in de zelfde prijsklasse. Je zou eventueel wel nog naar de Sigma 28-70 2.8 EX DG kunnen kijken. Vergelijkbare specificaties en ongeveer gelijk geprijsd.quote:Op vrijdag 7 december 2007 00:28 schreef vogelkooi het volgende:
[..]
Ik leg het mischien verkeerd uite D40 heeft géén interne motor (daarom is ie ook zo goedkoop
) en of deze lens wel focus-te zonder zelf aan de ringen te moeten draaien om de foto scherp te krijgen.
Concreet is dus : wel of geen focus moter aanwezig.
Ik zag ff de logica niet in, beetje laat -->.
maar nu wel dankuwel.
huh? eerst is IF interne focus (geen draaiend front element) en dan is het ineens een motor. wat is het nou?quote:Op vrijdag 7 december 2007 09:11 schreef veldmuis het volgende:
Bij de sigma moet je kijken of er 'HSM' bij staat, dat is de focusmotor die al dan niet in het objectief zit. Die Tamron heeft voor zover ik weet ook geen eigen AF-motor overigens.
'De Nikon body's'?quote:Op vrijdag 7 december 2007 09:34 schreef buitenbeentje het volgende:
In zowel de Nikon als de Canon body's zit geen motor, die zit in de lens gebouwd.
Wat bedoel je met focusmotor? Want bij alle Canon-lensen zit de motor voor het scherpstellen gewoon in de motor. Het enige wat aangedreven wordt in de body van de DSLR's zijn de spiegels en sluiters. in de lenzen zitten bij voorbeeld de USM-motoren, waar dienen die dan voor?quote:Op vrijdag 7 december 2007 10:13 schreef veldmuis het volgende:
Bedoel je niet 'Een populaire en een minder populaire instap-DSLR-body'?
Alle DSLR's muv de D40 en D40X hebben gewoon een focusmotor hoor.
Ja, maar bij Nikon niet.quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:08 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Wat bedoel je met focusmotor? Want bij alle Canon-lensen zit de motor voor het scherpstellen gewoon in de motor. Het enige wat aangedreven wordt in de body van de DSLR's zijn de spiegels en sluiters. in de lenzen zitten bij voorbeeld de USM-motoren, waar dienen die dan voor? [afbeelding]
Oke dan schiet ik nog een tijd met me 18-55, toch handig deze info.quote:Op vrijdag 7 december 2007 10:34 schreef veldmuis het volgende:
Ik denk dat je even moet afwachten. Tamron heeft al een objectief met focusmotor, Sigma heeft laatst een paar budgetobjectieven voorzien van een focusmotor, het gaat de goeie kant op hoor. Niet alleen voor de D40 eigenaren, maar ook voor de mensen die de trage focusmotor op de D70 en D50 beu zijn.
Ja ik ga daar maar eens naar op zoek, stapje terug maar alles beeter dan mijn koffiebonen blenderquote:Op vrijdag 7 december 2007 12:29 schreef veldmuis het volgende:
Je kunt ook zolang een 2ehands 18-70 opzoeken. Met wat geduld is die voor een euro of 150 wel te vinden.
Die heeft op 70mm F/4.5, waar je 18-55 op 55mm al op 5.6 zit, en da's toch een aardig verschil in lichtsterkte.
Daarnaast is het ding een stuk degelijker en focust het sneller. De AF-S die de 18-55 heeft mag eigenlijk geen AF-S heten imo. Traag, en veel herrie.
Het is geen 2.8, maar wel een leuke vooruitgang, en als je 'm beu bent verkoop je 'm weer voor 150 euro
Zowel Tamron als Sigma hebben een goede lichtsterke lens met dat bereik,quote:Op vrijdag 7 december 2007 15:46 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik ben de laatste tijd aan het overwegen om een all-purpose lens te kopen. Aangezien ik de laatste tijd echt van alles aan het fotograferen ben..
Dus ik zat al een tijdje te staren naar die 17-55mm EF-S IS USM F/2.8 lens van Canon. Zodat ik m'n standaard kitlens kan vervangen. Maar goed, je kunt dat ding nergens 2e hands vinden...of als je ze in NL wil kopen ben je minimaal ¤800,- kwijt.. das bijna een L-lens
Op zich ben ik heel tevreden over die 70-300mm met IS en USM die ik nu heb. Het is iig wat fijner werken op afstand met IS. 17-55mm zou het helemaal mooi afmaken. Want dan heb ik een breedhoek-standaard-zoomlens en een Telelens. Maar ik vraag me eigenlijk af, kopen mensen nu gewoon die 17-55mm EF-S lens niet, omdat het gewoon teveel geld is voor wat het eigenlijk kan of kiezen ze gewoon een andere range aan lenstypen of is het gewoon iedereen koopt wel dat ding, maar wil em niet kwijt omdat er geen L-alternatieven zijn
Canon FD heeft een andere diafragmabediening als de meeste bajonetten, bij mijn Contax-lenzen bijvoorbeeld(en ook bij een hoop anderen) is het diafragma bij ontkoppelde lens 'dicht' op de ingestelde waarde.quote:Op zaterdag 8 december 2007 12:50 schreef jaapgvk het volgende:
Ik heb ff een vraagje.
Ik heb een Canon FD 50mm f1.4 lens gekocht. Deze wil ik gebruiken voor een zgn '35mm adapter' voor mijn videocamera, waarbij je 35mm lenzen kan gebruiken op videocamera's om betere scherptediepte te krijgen.
De adapter zelf heb ik nog niet en zit ik dus nog met een losse lens. Als ik nu aan de ring draai om de diafragma in te stellen gebeurt er niks. Het diafragma blijft gewoon dezelfde diameter behouden. Ik heb een beetje gegoogled maar kan eigenlijk niks uitsluitends vinden.
Mijn vraag is dus of de lens gemonteerd moet zitten op een body om het diafragma in te kunnen stellen? Anders ben ik namelijk bang dat ik een kapotte lens heb gekocht.
Nee, hij staat een beetje open. Ik ben een beetje aan het frotten gegaan en ben wel ergens achtergekomen:quote:Op zaterdag 8 december 2007 12:55 schreef veldmuis het volgende:
Staat-ie helemaal open?
Het kan dat ie wat vast zit, en dat je onderaan bij de mount aan dat pinnetje moet frutten, waarna ie opeens open/dichtschiet.
Standaard zat bij de camera een lend van 18-55. Dat werkt op zich wel prettig, maar vaak mis je op afstand net wat mogelijkheden. Vandaar mijn vraag ook. Het is voor mezelf meer bedoeld om eenvoudiger op bijvoorbeeld een vogel of vlinder in te kunnen zoomen zonder dat ie wegvliegt omdat je er te dicht bij moet gaan staan. Wat ik in het verleden vaak had, was dat ik hem dan alles behalve beeldvullend kon maken. Dus dat aangaande wat ik er precies mee wil.quote:Op dinsdag 4 december 2007 20:03 schreef Xilantof het volgende:
Welk bereik je wilt is erg cruciaal in je vraag. Je hebt namelijk al een goed telezoombereik.
Een groothoekzoom heb je nog niet. Maar wellicht bewust niet.
Maar wil je een upgrade in kwaliteit van je telezoom-lens?
Verder klopt het wat je zegt: over het algemeen kun je stellen; hoe minder "keer zoom" een objectief is, hoe betere kwaliteit (uitzonderingen daar gelaten).
Een 70-300 is dus beter (is "slecht 4,2x zoom) dan een 28-300 (bijna 11 x zoom)
Een 70-300 is een relatief makkelijk te bouwen zoomlens en de Sigma die Veldmuis aanraadde is bijzonder bruikbaar en op geen stukken na zo slecht als ie her en der geëtaleerd wordt (voor de Tamron met hetzelfde bereik geldt overigens hetzelfde en die kost nog minder)quote:Op zaterdag 8 december 2007 21:11 schreef Rickster1981 het volgende:
[..]
Standaard zat bij de camera een lend van 18-55. Dat werkt op zich wel prettig, maar vaak mis je op afstand net wat mogelijkheden. Vandaar mijn vraag ook. Het is voor mezelf meer bedoeld om eenvoudiger op bijvoorbeeld een vogel of vlinder in te kunnen zoomen zonder dat ie wegvliegt omdat je er te dicht bij moet gaan staan. Wat ik in het verleden vaak had, was dat ik hem dan alles behalve beeldvullend kon maken. Dus dat aangaande wat ik er precies mee wil.
Wat zouden jullie aanraden in zo'n situatie? Mogelijk dat ik me blindstaar op de zoom, mar goed daar hebben we dit topic voor
Weet jij hoe dat zit? Je hebt de 70-300 APO en de 70-300 van sigma. Tamron heeft ook een 70-300. Klopt het dat die vergelijkbaar is met de 'non-APO' van Sigma?quote:Op zaterdag 8 december 2007 21:27 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Een 70-300 is een relatief makkelijk te bouwen zoomlens en de Sigma die Veldmuis aanraadde is bijzonder bruikbaar en op geen stukken na zo slecht als ie her en der geëtaleerd wordt (voor de Tamron met hetzelfde bereik geldt overigens hetzelfde en die kost nog minder)
Ai...dat had ik niet gezien!quote:Helaas zag ik een post of wat geleden dat er een D40nogwat in het spel is en dan wordt de keuze een beetje beperkt, er mot namelijk een AFmotortje in het optiekje zitten en dus vallen die Tamron en Sigma een beetje af(en da's best wel jammer)
Wellicht kan een Nikoniaan meer duidelijkheid verschaffen welke mogelijkheden er voor de D40nogwat zijn met ingebouwde motor.
Wat vergelijkbaar is zijn de APO van Sigma en de LD van Tamron. Van Sigma zie je de non-APO nog wel eens aangeboden, de niet-LD van Tamron is zelfs bij Tamron niet meer te vinden.quote:Op zaterdag 8 december 2007 22:30 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Weet jij hoe dat zit? Je hebt de 70-300 APO en de 70-300 van sigma. Tamron heeft ook een 70-300. Klopt het dat die vergelijkbaar is met de 'non-APO' van Sigma?
Wil dr een lens bij, lenzen wisselen is niet gewedlig, maar vind dat niet erg. Budget tot een euro of 400/500 mag best, wil dr sowieso 1 met AF. Ik denk dat ik er met jouw en Xilantofs antwoord redelijk uit ben.quote:Op zaterdag 8 december 2007 21:18 schreef veldmuis het volgende:
Wil je er een lens bij, of wil je een alles-in-een ding?
En wat is je budget ongeveer?
Ik denk een beetje aan een 70-300 APO DG van Sigma, die heeft een nepmacro, waardoor het voor de vlinders en vliegjes ook redelijk geschikt is, en met 300mm kun je aardig ver komen.
Ding is plastic, niet heel scherp, niet heel lichtsterk en focust vrij traag, maar voor die dikke 200 euro die het kost is het een heeel leuk lensje. Vooral als je 'm niet ver boven de 200mm laat komen is het allemaal érg aanvaardbaar
Ik heb die Sigma en het indd een fijn lensjequote:Op zaterdag 8 december 2007 21:18 schreef veldmuis het volgende:
Wil je er een lens bij, of wil je een alles-in-een ding?
En wat is je budget ongeveer?
Ik denk een beetje aan een 70-300 APO DG van Sigma, die heeft een nepmacro, waardoor het voor de vlinders en vliegjes ook redelijk geschikt is, en met 300mm kun je aardig ver komen.
Ding is plastic, niet heel scherp, niet heel lichtsterk en focust vrij traag, maar voor die dikke 200 euro die het kost is het een heeel leuk lensje. Vooral als je 'm niet ver boven de 200mm laat komen is het allemaal érg aanvaardbaar
Hou dan tot die tijd de 70-200 L F4 ook in overweging, ik had het idee dat die toch iets sneller is dan de 75-300 IS. Verder is de bokeh en de kleur/contrast echt super van die lens. Ik heb hem vervangen door de 70-200 L F2.8, maar deze lens is zeker vergelijkbaar, de 2.8 heb ik nodig omdat ik ook onder slechte omstandigheden schiet en dat ding voor een bodemprijs langskwam.quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:09 schreef TjokkePrii het volgende:
Ik heb wat reviews gelezen en het schijnt dat de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM wel een lekkere lens is, ook voor wat auto/motorsporten.. Ik denk dat ik iig even doorspaar voor zoiets, in plaats van iets goedkoops.
Ik snap hem niet.quote:Op zaterdag 8 december 2007 23:19 schreef Paaskonijn het volgende:
Ik heb -2,25 en -1,75 en moet binnenkort lenzen halen. Hoeduur is dat ongeveer?
Hoe duur lenzen zijn voor je ogen. Maar dit is een ietwat ander topicquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |