abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53321076
Ik heb een beroep waarbij een auto onmisbaar is. Ik bezoek mensen op locatie, zowel in de stad als ergens in the middle of nowhere, op het platteland. Ik rijd jaarlijks zo'n 40.000 kilometer, waarvan zeker 30.000 kilometer (waarschijnlijk nog wel wat meer) kan worden aangemerkt als zakelijk EN woon-werkverkeer. Mijn auto heeft een catalogusprijs van ongeveer 23.000 euro. Ik heb een fikse bijtelling EN betaal daarnaast een maandelijkse eigen bijdrage voor privé-gebruik, die inmiddels is opgelopen naar zo'n 180-190 euro. Ik neem dat voor lief en het is ook een bewuste keuze.

Maar... wat mij stoort, is dat leaseauto's eigenlijk dubbel worden belast in Nederland.

- Voor leaseauto's wordt keurig de aanschafprijs betaald, inclusief BPM
- Voor leaseauto's wordt keurig wegenbelasting betaald en verzekeringen afgesloten
- De benzine die in een leaseauto gaat, wordt keurig betaald, net als onderhoudsbeurten

Ondanks dat, wordt de bestuurder van een leaseauto fiscaal nog eens extra aangeslagen. Er is hier eigenlijk al sprake van discriminatie. Alle kosten die een privérijder heeft, worden in het geval van leaseauto's opgebracht door de leasemaatschappij, mijn werkgever en door mij als bestuurder (in de vorm van de eigen bijdrage voor privégebruik).

Een fragment uit de Telegraaf van vandaag:
quote:
De anti-automaatregelen roepen heel veel ergernis op. Eric Schutte (46) is vertegenwoordiger en rijdt 60.000 zakelijke kilometers per jaar. Hij verdient ¤40.000 bruto. "Ik word afgeschilderd als een milieuonvriendelijke leasebakterrorist. Maar om de economie draaiende te houden, sta ik wel de godganse dag in de file. De extra fiscale bijtelling van 22 naar 25% kost mij ¤650 netto per jaar. Bovendien vraagt mijn werkgever vanaf volgend jaar een eigen bijdrage voor privégebruik. Die verhogingen kom je in de koopkrachtplaatjes niet tegen."
Deze persoon heeft natuurlijk geluk gehad dat hij niet eerder een eigen bijdrage voor privégebruik hoefde te betalen, maar toch: zijn lasten stijgen fors. De bijtelling is fiks: 25 procent van de cataloguswaarde. In vier jaar tijd betaal je dus belasting over 100 procent van de catalogusprijs, maar je blijft met lege handen achter: aan het einde van de rit is de auto niet jouw eigendom geworden. Dat terwijl de auto wel degelijk een restwaarde heeft. Wat jij in vier jaar tijd aan auto 'verbruikt' is veel minder dan die totale catalogusprijs.

Op zich is die bijtelling dus al dubieus, maar de grootte ervan is zo mogelijk NOG vreemder. De totale catalogusprijs van de auto wordt bij mijn inkomen opgeteld, maar is dat wel terecht? Ik betaal die bijtelling namelijk voor zo'n 75% over het zakelijke gebruik van mijn auto: kilometers die ik voor mijn werk maak. Daartoe reken ik ook woon-werkverkeer. Natuurlijk maakt een privérijder hiervoor ook kosten, maar deze ziet hij vergoed in een kilometervergoeding. Een leaserijder krijgt die vergoeding (terecht) niet.

Ik gebruik de auto maar voor een deel privé; hooguit een kwart. EN voor dat privégebruik betaal ik dan ook nog eens een bijdrage aan mijn werkgever. Voor de kilometers die ik zakelijk maak, is de auto eigenlijk gewoon werkmateriaal, net als een computer of een schrijfblok. Bijtelling op leaseauto's is strikt genomen dus te vergelijken met een situatie waarbij je als werknemer moet betalen voor het gebruik van de computer op je werk, het schrijfblok dat je volpent, de koffie die je nuttigt en de stroom die wordt verbruikt.

Mijn stelling is daarom: de bijtelling voor leaseauto's moet op de schop.
pi_53321245
Je kan ook een auto aanschaffen voor prive gebruik zodat je geen fiscale bijtelling hebt over je lease auto. Het voorbeeld uit de telegraaf gaat trouwens om een auto van zo'n 50.000 euro als ik het zo snel bereken. Dan heb je inderdaad een behoorlijk bedrag erbij.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_53321558
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:29 schreef Sidekick het volgende:
Je kan ook een auto aanschaffen voor prive gebruik zodat je geen fiscale bijtelling hebt over je lease auto.
dat dus. als je niet zoveel privé rijdt, koop je er toch gewoon een goedkope auto bij. Ben je gelijk van je bijtelling af.
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
  donderdag 20 september 2007 @ 10:49:23 #4
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53321732
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:21 schreef Elfletterig het volgende:
Bijtelling op leaseauto's is strikt genomen dus te vergelijken met een situatie waarbij je als werknemer moet betalen voor het gebruik van de computer op je werk, het schrijfblok dat je volpent, de koffie die je nuttigt en de stroom die wordt verbruikt.

Mijn stelling is daarom: de bijtelling voor leaseauto's moet op de schop.
nee.. de eigen bijdrage is te vergelijken met de voorbeelden die je noemt. De bijtelling is gewoon een ordinaire melkkoe
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_53321853
Overigens wordt de eigen bijdrage die je moet betalen, van de bijtelling afgetrokken.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_53323100
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
Overigens wordt de eigen bijdrage die je moet betalen, van de bijtelling afgetrokken.
Klopt, maar ondanks dat ben je veel duurder uit dan iemand die GEEN eigen bijdrage heeft.

Stel, je hebt een auto van 20.000 euro. De waarde voor de bijtelling (nu nog) 22 procent, is 4400 euro. Over dat bedrag betaal je inkomstenbelasting van 41,40 procent, dus het bedrag aan bijtelling wordt: 1821,60 euro. Dat zijn tevens je totale kosten.

Nu nemen we dezelfde auto, maar met maandelijkse eigen bijdrage van 150 euro (een vrij reëel bedrag) Op jaarbasis is dat 1800 euro. De waarde voor de bijtelling is nog steeds 4400 euro, maar je mag 1800 euro in mindering brengen. Dan blijft er 2600 euro over, waarover je de inkomstenbelasting van 41,40 procent betaalt. Dat is 1076,40 euro. Je hebt echter ook 1800 euro aan eigen bijdrage betaald. Je totale kosten komen uit 2876,40 euro

Het scheelt in dit voorbeeld dus ruim 1050 euro. In de nieuwe situatie wordt de bijtelling weer 25 procent, dus stijgt die uitgangswaarde naar 5000 euro. Je bijtelling komt dan op 2070 euro uit. In het voorbeeld van de eigen bijdrage betaal je belasting over 5000-1800 = 3200 euro en komt je bijtelling op 1324,80 euro. Voeg de eigen bijdrage weer toe en je zit op 3124,80 euro. Het verschil is nu 1054,80 euro.

Anders gezegd: mensen die een eigen bijdrage betalen, worden door de verhoogde bijtelling nog iets harder genaaid dan zij die geen eigen bijdrage betalen. Dat is op z'n minst onrechtvaardig te noemen, lijkt me zo.
pi_53323417
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:39 schreef Elfletterig het volgende:

verhaal


Volgens mij is de eigen bijdrage gewoon een soort voorheffing op de verschuldigde belasting over de bijtelling hoor. en dus niet op de bijtelling zelf
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
pi_53323620
De eigen bijdrage mag je van de bijtelling aftrekken.
pi_53324283
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:49 schreef Homdeck het volgende:
Volgens mij is de eigen bijdrage gewoon een soort voorheffing op de verschuldigde belasting over de bijtelling hoor. en dus niet op de bijtelling zelf
De eigen bijdrage staat feitelijk los van de bijtelling. De eigen bijdrage is een zaak tussen werknemer en werkgever. Vaak verlangt de werkgever een bepaald bedrag, soms is dat niet het geval.
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:56 schreef HarryP het volgende:
De eigen bijdrage mag je van de bijtelling aftrekken.
De eigen bijdrage mag je aftrekken van de grondslag van je bijtelling ja, maar niet van het bedrag dat je aan bijtelling betaalt. Je neemt dus 22 procent van de cataloguswaarde van de auto. Van DAT bedrag mag je je eigen bijdrage aftrekken. Over het bedrag wat dan nog overblijft, betaal je 41,40% inkomstenbelasting, oftewel: de bijtelling.

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2007 12:25:30 ]
pi_53324345
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:23 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De eigen bijdrage staat feitelijk los van de bijtelling. De eigen bijdrage is een zaak tussen werknemer en werkgever. Vaak verlangt de werkgever een bepaald bedrag, soms is dat niet het geval.
Dus moet je de eigen bijdrage even loslaten in deze discussie. Aangezien dit voor iedereen verschillend is.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_53324587
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:25 schreef LangeTabbetje het volgende:
Dus moet je de eigen bijdrage even loslaten in deze discussie. Aangezien dit voor iedereen verschillend is.
Ik moet die eigen bijdrage juist NIET loslaten! Ik toon juist met een uitgebreid rekenvoorbeeld aan dat mensen die een eigen bijdrage betalen aan hun werkgever, slechter af zijn door de verhoging van de bijtelling.

Mijn stelling was: het hele systeem moet op de schop. Je kunt legio scenario's bedenken. In elk geval moeten we af van de driedubbele belastingheffing op leaseauto's. BPM, Benzinekosten (keurig voldaan zoals bij iedere andere automobilist) en dan ook nog eens de bestuurder van de auto belasten. Dat deugt gewoon niet.
pi_53325046
Je hebt het imo nu over secundaire arbeidsvoorwaarden zoals eigen bijdrage. Dat ligt dus bij je werkgever en niet bij de belasting.
pi_53325243
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:35 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik moet die eigen bijdrage juist NIET loslaten! Ik toon juist met een uitgebreid rekenvoorbeeld aan dat mensen die een eigen bijdrage betalen aan hun werkgever, slechter af zijn door de verhoging van de bijtelling.

Mijn stelling was: het hele systeem moet op de schop. Je kunt legio scenario's bedenken. In elk geval moeten we af van de driedubbele belastingheffing op leaseauto's. BPM, Benzinekosten (keurig voldaan zoals bij iedere andere automobilist) en dan ook nog eens de bestuurder van de auto belasten. Dat deugt gewoon niet.
De bestuurder van de auto wordt belast omdat het prive-gebruik van de auto gezien wordt als inkomsten.
Als je het zo bekijkt is het volstrekt verantwoord op daar inkomstenbelasting over te heffen.

En wat betreft die eigen bijdrage: die moet je toch echt buiten beschouwing laten, dat heeft niks met de overheid te maken.
  donderdag 20 september 2007 @ 13:14:39 #14
3485 kavorka
lure of the animal
pi_53325505
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:03 schreef Sjummie het volgende:

[..]

De bestuurder van de auto wordt belast omdat het prive-gebruik van de auto gezien wordt als inkomsten.
Jammer dat deze inkomsten weer niet meetellen als je onverwachts in de WIA komt. Dan wordt de leaseauto opeens niet opgeteld bij je laatst verdiende bruto-loon. Beetje krom...

[ Bericht 1% gewijzigd door kavorka op 20-09-2007 13:20:27 ]
animal magnetism sexual attractive state
pi_53325536
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:14 schreef kavorka het volgende:

[..]

Jammer dat deze inkomsten weer niet meetellen als je onverwachts in de AOW komt. Dan wordt de leaseauto opeens niet opgeteld bij je laatst verdiende bruto-loon. Beetje krom...
ik moest lachen
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
  donderdag 20 september 2007 @ 13:19:41 #16
3485 kavorka
lure of the animal
pi_53325622
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:16 schreef Homdeck het volgende:

[..]

ik moest lachen
Stom, bedoelde uiteraard de WIA
animal magnetism sexual attractive state
pi_53325656
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:16 schreef Homdeck het volgende:

[..]

ik moest lachen
Nou ja, op een dag word je wakker en ben je ineens 65 ! Gebeurt heel vaak op je verjaardag
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_53325690
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:03 schreef Sjummie het volgende:
De bestuurder van de auto wordt belast omdat het prive-gebruik van de auto gezien wordt als inkomsten.
Als je het zo bekijkt is het volstrekt verantwoord op daar inkomstenbelasting over te heffen.

En wat betreft die eigen bijdrage: die moet je toch echt buiten beschouwing laten, dat heeft niks met de overheid te maken.
Die eigen bijdrage heeft er juist alles mee te maken, ook al legt de overheid die niet op. Ik gebruik mijn leaseauto voor circa 25-30 procent privé, toch betaal ik over een periode van vier jaar feitelijk een belasting over de volledige prijs van de auto (4 x 25 procent is immers 100 procent).

Dat ik een belasting moet betalen voor het privégebruik, dat kan ik nog wel begrijpen. Veel minder begrip heb ik voor de beperkte aftrekbaarheid van de eigen bijdrage. Deze voorwaarde zou voor iedere leaseautorijder in Nederland gelijk moeten zijn. Dus gewoon een percentage van de catalogusprijs nemen en iedere bestuurder op basis daarvan belasten: weg met die eigen bijdrage. Een werkgever mag van werknemers geen eigen bijdrage voor privégebruik meer vragen, maar hooguit een maximaal kilometrage afspreken. Het is aan de leaserijder of hij zijn auto privé gebruikt.

Een andere constructie kan zijn: verplichte kilometerregistratie. Iemand die jaarlijks 1000 kilometer privé rijdt, betaalt net zo veel bijtelling als iemand die 15.000 kilometer privé rijdt. Ook dat is niet terecht.

Overigens is die bijtelling zo krom als het maar kan: rijd je in een zuinige auto, dan is de bijtelling ineens nog maar 14 procent. Dan wordt er ineens veel minder bij je inkomen opgeteld. Waarom is een zuinige auto geen inkomen? Het 'inkomen' dat je geniet, is dat je je gratis kunt verplaatsen per auto. De zuinigheid van die auto staat daar compleet los van. Die lagere bijtelling is ook weer onterecht: de staat beloont het rijden in een zuinige auto al, doordat er een fikse heffing zit in de benzineprijzen.
pi_53325789
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:14 schreef kavorka het volgende:

[..]

Jammer dat deze inkomsten weer niet meetellen als je onverwachts in de WIA komt. Dan wordt de leaseauto opeens niet opgeteld bij je laatst verdiende bruto-loon. Beetje krom...
Maar de auto wordt alleen bijgeteld bij je loon voor de belasting. Hij wordt niet meegeteld in het loon voor sociale verzekeringen, waar je WIA uitkering van afgeleid wordt. Dus is het niet krom.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 20 september 2007 @ 13:30:03 #20
3485 kavorka
lure of the animal
pi_53325911
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:25 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar de auto wordt alleen bijgeteld bij je loon voor de belasting. Hij wordt niet meegeteld in het loon voor sociale verzekeringen, waar je WIA uitkering van afgeleid wordt. Dus is het niet krom.
Juist wel krom. Als je moet betalen is het wel inkomen (belastingdienst), maar zou je mogen "ontvangen" dmv. bv. de WIA, dan wordt het opeens niet meer gezien als inkomen.
animal magnetism sexual attractive state
pi_53325996
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:54 schreef Tarabass het volgende:
Je hebt het imo nu over secundaire arbeidsvoorwaarden zoals eigen bijdrage. Dat ligt dus bij je werkgever en niet bij de belasting.
Dat weet ik. Ik ben het deels met je oneens en deels met je oneens. Die eigen bijdrage namelijk een fikse invloed op de totale kosten die ik op jaarbasis heb. Mijn punt is dat hier in de verrekening lang niet genoeg rekening mee wordt gehouden. Mijn rekenvoorbeeld toont precies aan waarom.

Als je zo stellig bent over dat die eigen bijdrage een zaak is tussen mij en mijn werkgever (wat ik trouwens met je eens ben), waarom geldt dat dan niet voor het totale fenomeen leaseauto? De werkgever verschaft mij materiaal waarmee ik mijn werk goed kan doen (een schrijfblok, een computer, een auto). Omdat ik die auto ook privé gebruik, betaal ik daarvoor een bijdrage. That's it. Verder zijn alle belastingen over de auto en alle heffingen keurig betaald.

Maar nee: dan komt het rijk om de hoek en die betitelt deze auto als 'inkomen', terwijl ik al voor het privégebruik betaal. Dat is toch krom? Hoe zit het met andere secundaire arbeidsvoorwaarden die de werkgever regelt? De werkgever die bijvoorbeeld kinderopvang regelt... - betalen de ouders hier 41,40 procent inkomstenbelasting over wanneer ze die dienst gebruiken? Ik heb de indruk van niet.

Wat mij betreft kan het dus twee kanten op:

- regering verbiedt werkgevers om van leaserijders een eigen bijdrage te vragen. Er mag alleen een maximum aantal privé-kilometers worden afgesproken. Leaserijder betaalt een bijtelling, omdat de auto als inkomen wordt gezien.
- regering besluit dat de leaseauto een secundaire arbeidsvoorwaarde is waarover werkgever en werknemer onderhandelen. Aangezien alle belastingen en heffingen over de leaseauto zijn inbegrepen in de leaseprijs, is er geen enkele reden meer om bestuurders nog eens extra te belasten.
pi_53325997
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:30 schreef kavorka het volgende:

[..]

Juist wel krom. Als je moet betalen is het wel inkomen (belastingdienst), maar zou je mogen "ontvangen" dmv. bv. de WIA, dan wordt het opeens niet meer gezien als inkomen.
De WIA wordt niet uit de belastingen betaalt, maar uit de premies WIA. En bij de berekening van de premies WIA wordt geen rekening gehouden met auto´s van de zaak.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_53326001
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:30 schreef kavorka het volgende:
Juist wel krom. Als je moet betalen is het wel inkomen (belastingdienst), maar zou je mogen "ontvangen" dmv. bv. de WIA, dan wordt het opeens niet meer gezien als inkomen.
Bij de berekening van de HRA wordt de bijtelling wel weer mooi meegenomen..
  donderdag 20 september 2007 @ 21:56:58 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_53340589
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:25 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar de auto wordt alleen bijgeteld bij je loon voor de belasting. Hij wordt niet meegeteld in het loon voor sociale verzekeringen, waar je WIA uitkering van afgeleid wordt. Dus is het niet krom.
Dat is toch wel krom? Voor het ene wat de overheid je oplegd (belastingen) is het wel loon en voor het andere (premie sociale verzekeringen) weer niet....

Het is en blijft erg krom
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_53342683
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:29 schreef Sidekick het volgende:
Je kan ook een auto aanschaffen voor prive gebruik zodat je geen fiscale bijtelling hebt over je lease auto. Het voorbeeld uit de telegraaf gaat trouwens om een auto van zo'n 50.000 euro als ik het zo snel bereken. Dan heb je inderdaad een behoorlijk bedrag erbij.
Dit kabinet heeft het toch zo voor met het millieu???
Waarom wordt het gebruik van een oud prive brik wat weer een extra parkeervak bezet houdt gestimuleerd?

Conclusie.. het gaat niet om het millieu maar puur om zakkenvullerij.
Dit geintje samen met de overige maatregelen gaat mij dik 900 euro per jaar kosten!

Dit is de waardering die je krijgt van den haag als je een 40 tot 50 urige werkweek maakt
Sociaal noemt men dat
pi_53345256
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:33 schreef Elfletterig het volgende:
Wat mij betreft kan het dus twee kanten op:

- regering verbiedt werkgevers om van leaserijders een eigen bijdrage te vragen. Er mag alleen een maximum aantal privé-kilometers worden afgesproken. Leaserijder betaalt een bijtelling, omdat de auto als inkomen wordt gezien.
- regering besluit dat de leaseauto een secundaire arbeidsvoorwaarde is waarover werkgever en werknemer onderhandelen. Aangezien alle belastingen en heffingen over de leaseauto zijn inbegrepen in de leaseprijs, is er geen enkele reden meer om bestuurders nog eens extra te belasten.
De eerste kan het sowieso niet worden. De eigen bijdrage die je aan je werkgever betaalt kan 2 oorzaken hebben:
1) Je hebt besloten een duurdere auto uit te zoeken dan het budget toe laat.
2) Je rijdt privé met de auto en je baas wil een vergoeding voor de brandstof die jij daarmee verbruikt, die hij betaalt.
Eerste geval mogen we even buiten beschouwing laten (ging immers om privé gebruik).
Logisch dus dat jij je baas betaalt voor wat jij op maakt buiten werktijd voor privé gebruik.
Tweede optie klinkt me een stuk beter. Ik zou het dan logischer vinden dat ik mijn baas betaal voor de kilometers die ik privé rijd (een vast REALISTISCH bedrag dan wel een bedrag per kilometer/kilometercategorie, verzin iets), maar dat ik dan het bedrag dat ik dan aan mijn baas geef NETTO betaal en niet af kan trekken van de belasting.
Ofwel: ik krijg dan gewoon mijn salaris, daar gaat een stapel belasting en premie en shit af as usual, en van dat netto bedrag betaal ik hem. Dat hoeft niet aftrekbaar te zijn wat mij betreft, want als ik bij EuropCar een auto ga huren om rondjes mee te rijden, dan kan ik dat ook niet van de belasting af trekken.
Eigenlijk "verhuurt" mijn baas dan de auto van mij tegen kostprijs (zodat hij ook geen belasting hoeft te betalen over het bedrag dat ik hem geef voor de kilometers.)
De belasting heeft hiermee gewoon de belasting (BTW en BPM) zoals ie die normaal binnenkrijgt en verder zijn er ook geen honderden ambtenaren met camera's langs de weg nodig om te kijken of ik privé met mijn auto rijd. Scheelt weer een bom duiten! En verder heeft de lease-rijder geen gezeik, en de niet-lease-rijders hoeven niet jaloers te zijn.

Leaserijden moet sowieso meer gestimuleerd worden door de overheid, want leasers leasen vaak nieuwe auto's en die zijn (nagenoeg) per definitie schoner dan de 8 jaar oude diesel waar Jan Modaal zonder lease auto mee rijdt. Ergo: schoner milieu. (en nu niet gaan zeiken over dat ze meer gaan rijden want dat is lulkoek)
Da gao nie nou!
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:40:41 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53350389
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:42 schreef Homdeck het volgende:

[..]

dat dus. als je niet zoveel privé rijdt, koop je er toch gewoon een goedkope auto bij. Ben je gelijk van je bijtelling af.
top voor het milieu
Zou in onze situaltie betekenen dat wij (elk een lease auto) er een auto bij nemen, das 4 auto`s met zijn tweeen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:43:14 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53350451
quote:
Op donderdag 20 september 2007 21:56 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dat is toch wel krom? Voor het ene wat de overheid je oplegd (belastingen) is het wel loon en voor het andere (premie sociale verzekeringen) weer niet....

Het is en blijft erg krom
Dat is vreselijk krom
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:45:40 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53350508
Maar goed, Nederland is net als vele andere landen, de wet en regelgeving is ideaal als je ambtenaar bent. Geen wonder, want die maken hem.
Als je hard werkt en veel verdient, van hot naar haar moet en daarvoor een lease auto nodig hebt, dan moet je flink gepakt worden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:50:28 #30
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53350620
quote:
Op donderdag 20 september 2007 22:58 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dit kabinet heeft het toch zo voor met het millieu???
Waarom wordt het gebruik van een oud prive brik wat weer een extra parkeervak bezet houdt gestimuleerd?
Een parkeervak bezet houden heeft geen gevolgen voor het milieu.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:54:16 #31
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53350702
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 10:50 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Een parkeervak bezet houden heeft geen gevolgen voor het milieu.
De tweede auto moet geproduceerd worden, en dat belast het milieu. Een auto kost bijna net zoveel energie om te maken als dat ie in zijn levensduur verbruikt heb ik wel eens begrepen.
Verder rijden nogal wat lease rijders als 2e auto een oldtimer omdat die geen wegenbelasting kosten, maar oldtimers zijn extreem vervuilend in vergelijking met een moderne leasebak met cat of roetfilters en moderen motoren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_53352079
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 10:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

top voor het milieu
Zou in onze situaltie betekenen dat wij (elk een lease auto) er een auto bij nemen, das 4 auto`s met zijn tweeen.
Ik zit er zelf ook aan te denken om een 26 jaar oude diesel te kopen om prive te gebruiken naast mijn clean diesel leasebak, voor een kleine investering van een paar 100 euro bespaar ik dan een belachelijk hoge bijtelling.
pi_53352867
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:47 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik zit er zelf ook aan te denken om een 26 jaar oude diesel te kopen om prive te gebruiken naast mijn clean diesel leasebak, voor een kleine investering van een paar 100 euro bespaar ik dan een belachelijk hoge bijtelling.
Exactly my thoughts.
Daar komt nog eens bij dat oude diesels makkelijk op zonnebloem olie rijden.
pi_53352887
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 10:50 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Een parkeervak bezet houden heeft geen gevolgen voor het milieu.
Gelukkig is er in de gemiddelde vinex wijk parkeerplek zat
  vrijdag 21 september 2007 @ 13:45:15 #35
48546 Shinadul
vidi, vici, veni
pi_53355436
De bijtelling is zowiezo al enorme diefstal, want de bijtelling wordt bepaald over de nieuwwaarde van de auto inclusief bpm en btw!. Belasting op belasting dus.
pi_53355483
de gedachte van EEN bijtelling vind ik niet zo gek. het is immers in een bepaalde mate loon in natura. echter staat 25% Van de cataloguswaarde per jaar in geen verhouding met de werkelijke waarde van een leasebak.

volgens mij zou het fiscaal aantrekkelijker zijn voor zowel de werkgever als de werknemer om werknemers geld te lenen om hun eigen auto te kopen, en hen deze vervolgens aan het bedrijf te laten verhuren voor de zakelijke uren tegen een marktconforme prijs.
  vrijdag 21 september 2007 @ 13:48:59 #37
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53355542
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:45 schreef Shinadul het volgende:
De bijtelling is zowiezo al enorme diefstal, want de bijtelling wordt bepaald over de nieuwwaarde van de auto inclusief bpm en btw!. Belasting op belasting dus.
Daar zou je een proef proces over kunnen aanspannen. Vrees dat je in NL daar echter niet ver mee komt, in het sterk formalistische Duitsland heb je er zeker kans van slagen mee, maar daar heb je niets aan.

Maar goed, je zou een fundamenteel oordeel van de hoge raad kunnen afdwingen dat het niet juist is dat je belasting over belasting betaald.
Wat er dan echter zou gebeuren is dat de bijtelling gewoon verdubbeld wordt over het bedrag zonder BTW en BPM
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_53355813
Ik sanp ook niet dat al die klagers met hun lease bak ook niet een oude barrel hebben om hun prive kilometers mee te rijden. Wel vervelend op vakantie gaan met een 20 jaar oude oude bak zonder airco
  vrijdag 21 september 2007 @ 14:01:21 #39
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53355900
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:58 schreef Basp1 het volgende:
Ik sanp ook niet dat al die klagers met hun lease bak ook niet een oude barrel hebben om hun prive kilometers mee te rijden. Wel vervelend op vakantie gaan met een 20 jaar oude oude bak zonder airco
En ik snap jouw afgunst niet tegenover mensen met een lease auto.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 21 september 2007 @ 14:10:51 #40
48546 Shinadul
vidi, vici, veni
pi_53356172
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:58 schreef Basp1 het volgende:
Ik sanp ook niet dat al die klagers met hun lease bak ook niet een oude barrel hebben om hun prive kilometers mee te rijden. Wel vervelend op vakantie gaan met een 20 jaar oude oude bak zonder airco
Ik kan prive bijna dezelfde auto rijden als nu, als ik mijn auto/vd/zaak regeling omzet naar bruto loon (wat ik mag van mijn WG). Het enige verschil is dan dat ik een stuk minder gemak heb bij onderhoudsbeurten, onvoorziene pech langs de snelweg e.d.

Ik kies dus gewoon voor het gemak, wat mij tussen de 20-30 euri netto per maand kost t.o.v. een eigen auto van dezelfde kwaliteit.
pi_53356699
Ik zie een hoop gepiep en een hoop rekenvoorbeelden, maar wat ik vooral zie is dat het er op neerkomt dat de leaserijder voor zo'n ¤ 300,= per maand vrijwel onbeperkt in een bijna nieuwe auto kan rijden...
En dan nog klagen dat de auto na 4 jaar bijtelling niet van jou is
Nee dat zou ff lekker zijn, slechts 40% betaald en wel eigenaar worden??

Sorry, mijn auto is ook niet deels door de belasting gefinancieerd, en iedere druppel benzine, de verzekering, de wegenbelasting, het onderhoud en de afschrijving zijn voor mijn eigen rekening, en hoe vervelend dat dan ook is voor een leaserijder, maar die totale kosten zijn ook minmaal ¤ 300,= per maand... dat wil zeggen, als ik zeker 10 jaar zuinig en schadevrij met die auto rijd.

Als ik iedere 3 jaar een verse wil dan is de afschrijving een stuk hoger en kom ik met geen mogelijkheid aan een kostenplaatje van slechts ¤ 300,= per maand.
En dan hebben we het nog niet eens over de eventuele kosten van een financiering.
Als het water je aan de lippen staat, moet je zorgen dat je goed kunt zwemmen.
  vrijdag 21 september 2007 @ 14:35:40 #42
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53356748
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 14:33 schreef Minette het volgende:
Ik zie een hoop gepiep en een hoop rekenvoorbeelden, maar wat ik vooral zie is dat het er op neerkomt dat de leaserijder voor zo'n ¤ 300,= per maand vrijwel onbeperkt in een bijna nieuwe auto kan rijden...
Alsof je daar nog zin in heb als je voor je werk al uren in de auto zit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_53356814
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alsof je daar nog zin in heb als je voor je werk al uren in de auto zit
Er zijn meer mensen die beroepsmatig de hele dag achter het stuur zitten, en die houden er ook gewoon een privé auto op na.
Als het water je aan de lippen staat, moet je zorgen dat je goed kunt zwemmen.
  vrijdag 21 september 2007 @ 14:38:30 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53356838
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 14:37 schreef Minette het volgende:

[..]

Er zijn meer mensen die beroepsmatig de hele dag achter het stuur zitten, en die houden er ook gewoon een privé auto op na.
En je punt is?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_53357287
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En je punt is?
Jouw punt was??
Wat doet het er toe of je na een hele dag wel of geen zin hebt om privé in die auto te rijden, het punt is dat leaserijders beduidend goedkoper rijden dan mensen die hun auto zelf betalen.
Als het water je aan de lippen staat, moet je zorgen dat je goed kunt zwemmen.
  vrijdag 21 september 2007 @ 15:00:25 #46
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53357394
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 14:56 schreef Minette het volgende:

[..]

Jouw punt was??
Wat doet het er toe of je na een hele dag wel of geen zin hebt om privé in die auto te rijden, het punt is dat leaserijders beduidend goedkoper rijden dan mensen die hun auto zelf betalen.
Die rijden dan ook voornamelijk voor de baas.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_53357674
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 15:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die rijden dan ook voornamelijk voor de baas.
Net zoals een taxichauffeur, een buschauffeur, een vrachtwagenchauffeur enz.
En die houden er ook een privé-auto op na...
Als het water je aan de lippen staat, moet je zorgen dat je goed kunt zwemmen.
pi_53357707
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 14:56 schreef Minette het volgende:

[..]

Jouw punt was??
Wat doet het er toe of je na een hele dag wel of geen zin hebt om privé in die auto te rijden, het punt is dat leaserijders beduidend goedkoper rijden dan mensen die hun auto zelf betalen.
Lekkere argumentatie ook
  vrijdag 21 september 2007 @ 15:14:37 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53357753
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 15:11 schreef Minette het volgende:

[..]

Net zoals een taxichauffeur, een buschauffeur, een vrachtwagenchauffeur enz.
En die houden er ook een privé-auto op na...
En bij hun wordt een deel van de katalogus waarde van de vrachtwagen of bus bij hun inkomen opgeteld?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_53357845
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En bij hun wordt een deel van de katalogus waarde van de vrachtwagen of bus bij hun inkomen opgeteld?
Nope, maar ze rijden er dan ook niet privé in... als een leaserijder een privé-auto heeft en zijn leasebak niet privé gebruikt dan krijgt hij ook geen bijtelling.
Als het water je aan de lippen staat, moet je zorgen dat je goed kunt zwemmen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')