Deze persoon heeft natuurlijk geluk gehad dat hij niet eerder een eigen bijdrage voor privégebruik hoefde te betalen, maar toch: zijn lasten stijgen fors. De bijtelling is fiks: 25 procent van de cataloguswaarde. In vier jaar tijd betaal je dus belasting over 100 procent van de catalogusprijs, maar je blijft met lege handen achter: aan het einde van de rit is de auto niet jouw eigendom geworden. Dat terwijl de auto wel degelijk een restwaarde heeft. Wat jij in vier jaar tijd aan auto 'verbruikt' is veel minder dan die totale catalogusprijs.quote:De anti-automaatregelen roepen heel veel ergernis op. Eric Schutte (46) is vertegenwoordiger en rijdt 60.000 zakelijke kilometers per jaar. Hij verdient ¤40.000 bruto. "Ik word afgeschilderd als een milieuonvriendelijke leasebakterrorist. Maar om de economie draaiende te houden, sta ik wel de godganse dag in de file. De extra fiscale bijtelling van 22 naar 25% kost mij ¤650 netto per jaar. Bovendien vraagt mijn werkgever vanaf volgend jaar een eigen bijdrage voor privégebruik. Die verhogingen kom je in de koopkrachtplaatjes niet tegen."
dat dus. als je niet zoveel privé rijdt, koop je er toch gewoon een goedkope auto bij. Ben je gelijk van je bijtelling af.quote:Op donderdag 20 september 2007 10:29 schreef Sidekick het volgende:
Je kan ook een auto aanschaffen voor prive gebruik zodat je geen fiscale bijtelling hebt over je lease auto.
nee.. de eigen bijdrage is te vergelijken met de voorbeelden die je noemt. De bijtelling is gewoon een ordinaire melkkoequote:Op donderdag 20 september 2007 10:21 schreef Elfletterig het volgende:
Bijtelling op leaseauto's is strikt genomen dus te vergelijken met een situatie waarbij je als werknemer moet betalen voor het gebruik van de computer op je werk, het schrijfblok dat je volpent, de koffie die je nuttigt en de stroom die wordt verbruikt.
Mijn stelling is daarom: de bijtelling voor leaseauto's moet op de schop.
Klopt, maar ondanks dat ben je veel duurder uit dan iemand die GEEN eigen bijdrage heeft.quote:Op donderdag 20 september 2007 10:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
Overigens wordt de eigen bijdrage die je moet betalen, van de bijtelling afgetrokken.
quote:
De eigen bijdrage staat feitelijk los van de bijtelling. De eigen bijdrage is een zaak tussen werknemer en werkgever. Vaak verlangt de werkgever een bepaald bedrag, soms is dat niet het geval.quote:Op donderdag 20 september 2007 11:49 schreef Homdeck het volgende:
Volgens mij is de eigen bijdrage gewoon een soort voorheffing op de verschuldigde belasting over de bijtelling hoor. en dus niet op de bijtelling zelf
De eigen bijdrage mag je aftrekken van de grondslag van je bijtelling ja, maar niet van het bedrag dat je aan bijtelling betaalt. Je neemt dus 22 procent van de cataloguswaarde van de auto. Van DAT bedrag mag je je eigen bijdrage aftrekken. Over het bedrag wat dan nog overblijft, betaal je 41,40% inkomstenbelasting, oftewel: de bijtelling.quote:Op donderdag 20 september 2007 11:56 schreef HarryP het volgende:
De eigen bijdrage mag je van de bijtelling aftrekken.
Dus moet je de eigen bijdrage even loslaten in deze discussie. Aangezien dit voor iedereen verschillend is.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De eigen bijdrage staat feitelijk los van de bijtelling. De eigen bijdrage is een zaak tussen werknemer en werkgever. Vaak verlangt de werkgever een bepaald bedrag, soms is dat niet het geval.
Ik moet die eigen bijdrage juist NIET loslaten! Ik toon juist met een uitgebreid rekenvoorbeeld aan dat mensen die een eigen bijdrage betalen aan hun werkgever, slechter af zijn door de verhoging van de bijtelling.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:25 schreef LangeTabbetje het volgende:
Dus moet je de eigen bijdrage even loslaten in deze discussie. Aangezien dit voor iedereen verschillend is.
De bestuurder van de auto wordt belast omdat het prive-gebruik van de auto gezien wordt als inkomsten.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:35 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik moet die eigen bijdrage juist NIET loslaten! Ik toon juist met een uitgebreid rekenvoorbeeld aan dat mensen die een eigen bijdrage betalen aan hun werkgever, slechter af zijn door de verhoging van de bijtelling.
Mijn stelling was: het hele systeem moet op de schop. Je kunt legio scenario's bedenken. In elk geval moeten we af van de driedubbele belastingheffing op leaseauto's. BPM, Benzinekosten (keurig voldaan zoals bij iedere andere automobilist) en dan ook nog eens de bestuurder van de auto belasten. Dat deugt gewoon niet.
Jammer dat deze inkomsten weer niet meetellen als je onverwachts in de WIA komt. Dan wordt de leaseauto opeens niet opgeteld bij je laatst verdiende bruto-loon. Beetje krom...quote:Op donderdag 20 september 2007 13:03 schreef Sjummie het volgende:
[..]
De bestuurder van de auto wordt belast omdat het prive-gebruik van de auto gezien wordt als inkomsten.
ik moest lachenquote:Op donderdag 20 september 2007 13:14 schreef kavorka het volgende:
[..]
Jammer dat deze inkomsten weer niet meetellen als je onverwachts in de AOW komt. Dan wordt de leaseauto opeens niet opgeteld bij je laatst verdiende bruto-loon. Beetje krom...
Nou ja, op een dag word je wakker en ben je ineens 65 ! Gebeurt heel vaak op je verjaardagquote:
Die eigen bijdrage heeft er juist alles mee te maken, ook al legt de overheid die niet op. Ik gebruik mijn leaseauto voor circa 25-30 procent privé, toch betaal ik over een periode van vier jaar feitelijk een belasting over de volledige prijs van de auto (4 x 25 procent is immers 100 procent).quote:Op donderdag 20 september 2007 13:03 schreef Sjummie het volgende:
De bestuurder van de auto wordt belast omdat het prive-gebruik van de auto gezien wordt als inkomsten.
Als je het zo bekijkt is het volstrekt verantwoord op daar inkomstenbelasting over te heffen.
En wat betreft die eigen bijdrage: die moet je toch echt buiten beschouwing laten, dat heeft niks met de overheid te maken.
Maar de auto wordt alleen bijgeteld bij je loon voor de belasting. Hij wordt niet meegeteld in het loon voor sociale verzekeringen, waar je WIA uitkering van afgeleid wordt. Dus is het niet krom.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:14 schreef kavorka het volgende:
[..]
Jammer dat deze inkomsten weer niet meetellen als je onverwachts in de WIA komt. Dan wordt de leaseauto opeens niet opgeteld bij je laatst verdiende bruto-loon. Beetje krom...
Juist wel krom. Als je moet betalen is het wel inkomen (belastingdienst), maar zou je mogen "ontvangen" dmv. bv. de WIA, dan wordt het opeens niet meer gezien als inkomen.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:25 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar de auto wordt alleen bijgeteld bij je loon voor de belasting. Hij wordt niet meegeteld in het loon voor sociale verzekeringen, waar je WIA uitkering van afgeleid wordt. Dus is het niet krom.
Dat weet ik. Ik ben het deels met je oneens en deels met je oneens. Die eigen bijdrage namelijk een fikse invloed op de totale kosten die ik op jaarbasis heb. Mijn punt is dat hier in de verrekening lang niet genoeg rekening mee wordt gehouden. Mijn rekenvoorbeeld toont precies aan waarom.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:54 schreef Tarabass het volgende:
Je hebt het imo nu over secundaire arbeidsvoorwaarden zoals eigen bijdrage. Dat ligt dus bij je werkgever en niet bij de belasting.
De WIA wordt niet uit de belastingen betaalt, maar uit de premies WIA. En bij de berekening van de premies WIA wordt geen rekening gehouden met auto´s van de zaak.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:30 schreef kavorka het volgende:
[..]
Juist wel krom. Als je moet betalen is het wel inkomen (belastingdienst), maar zou je mogen "ontvangen" dmv. bv. de WIA, dan wordt het opeens niet meer gezien als inkomen.
Bij de berekening van de HRA wordt de bijtelling wel weer mooi meegenomen..quote:Op donderdag 20 september 2007 13:30 schreef kavorka het volgende:
Juist wel krom. Als je moet betalen is het wel inkomen (belastingdienst), maar zou je mogen "ontvangen" dmv. bv. de WIA, dan wordt het opeens niet meer gezien als inkomen.
Dat is toch wel krom? Voor het ene wat de overheid je oplegd (belastingen) is het wel loon en voor het andere (premie sociale verzekeringen) weer niet....quote:Op donderdag 20 september 2007 13:25 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar de auto wordt alleen bijgeteld bij je loon voor de belasting. Hij wordt niet meegeteld in het loon voor sociale verzekeringen, waar je WIA uitkering van afgeleid wordt. Dus is het niet krom.
Dit kabinet heeft het toch zo voor met het millieu???quote:Op donderdag 20 september 2007 10:29 schreef Sidekick het volgende:
Je kan ook een auto aanschaffen voor prive gebruik zodat je geen fiscale bijtelling hebt over je lease auto. Het voorbeeld uit de telegraaf gaat trouwens om een auto van zo'n 50.000 euro als ik het zo snel bereken. Dan heb je inderdaad een behoorlijk bedrag erbij.
De eerste kan het sowieso niet worden. De eigen bijdrage die je aan je werkgever betaalt kan 2 oorzaken hebben:quote:Op donderdag 20 september 2007 13:33 schreef Elfletterig het volgende:
Wat mij betreft kan het dus twee kanten op:
- regering verbiedt werkgevers om van leaserijders een eigen bijdrage te vragen. Er mag alleen een maximum aantal privé-kilometers worden afgesproken. Leaserijder betaalt een bijtelling, omdat de auto als inkomen wordt gezien.
- regering besluit dat de leaseauto een secundaire arbeidsvoorwaarde is waarover werkgever en werknemer onderhandelen. Aangezien alle belastingen en heffingen over de leaseauto zijn inbegrepen in de leaseprijs, is er geen enkele reden meer om bestuurders nog eens extra te belasten.
top voor het milieuquote:Op donderdag 20 september 2007 10:42 schreef Homdeck het volgende:
[..]
dat dus. als je niet zoveel privé rijdt, koop je er toch gewoon een goedkope auto bij. Ben je gelijk van je bijtelling af.
Dat is vreselijk kromquote:Op donderdag 20 september 2007 21:56 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dat is toch wel krom? Voor het ene wat de overheid je oplegd (belastingen) is het wel loon en voor het andere (premie sociale verzekeringen) weer niet....
Het is en blijft erg krom
Een parkeervak bezet houden heeft geen gevolgen voor het milieu.quote:Op donderdag 20 september 2007 22:58 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dit kabinet heeft het toch zo voor met het millieu???
Waarom wordt het gebruik van een oud prive brik wat weer een extra parkeervak bezet houdt gestimuleerd?
De tweede auto moet geproduceerd worden, en dat belast het milieu. Een auto kost bijna net zoveel energie om te maken als dat ie in zijn levensduur verbruikt heb ik wel eens begrepen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 10:50 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Een parkeervak bezet houden heeft geen gevolgen voor het milieu.
Ik zit er zelf ook aan te denken om een 26 jaar oude diesel te kopen om prive te gebruiken naast mijn clean diesel leasebak, voor een kleine investering van een paar 100 euro bespaar ik dan een belachelijk hoge bijtelling.quote:Op vrijdag 21 september 2007 10:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
top voor het milieu
Zou in onze situaltie betekenen dat wij (elk een lease auto) er een auto bij nemen, das 4 auto`s met zijn tweeen.
Exactly my thoughts.quote:Op vrijdag 21 september 2007 11:47 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ik zit er zelf ook aan te denken om een 26 jaar oude diesel te kopen om prive te gebruiken naast mijn clean diesel leasebak, voor een kleine investering van een paar 100 euro bespaar ik dan een belachelijk hoge bijtelling.
Gelukkig is er in de gemiddelde vinex wijk parkeerplek zatquote:Op vrijdag 21 september 2007 10:50 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Een parkeervak bezet houden heeft geen gevolgen voor het milieu.
Daar zou je een proef proces over kunnen aanspannen. Vrees dat je in NL daar echter niet ver mee komt, in het sterk formalistische Duitsland heb je er zeker kans van slagen mee, maar daar heb je niets aan.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:45 schreef Shinadul het volgende:
De bijtelling is zowiezo al enorme diefstal, want de bijtelling wordt bepaald over de nieuwwaarde van de auto inclusief bpm en btw!. Belasting op belasting dus.
En ik snap jouw afgunst niet tegenover mensen met een lease auto.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:58 schreef Basp1 het volgende:
Ik sanp ook niet dat al die klagers met hun lease bak ook niet een oude barrel hebben om hun prive kilometers mee te rijden. Wel vervelend op vakantie gaan met een 20 jaar oude oude bak zonder airco
Ik kan prive bijna dezelfde auto rijden als nu, als ik mijn auto/vd/zaak regeling omzet naar bruto loon (wat ik mag van mijn WG). Het enige verschil is dan dat ik een stuk minder gemak heb bij onderhoudsbeurten, onvoorziene pech langs de snelweg e.d.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:58 schreef Basp1 het volgende:
Ik sanp ook niet dat al die klagers met hun lease bak ook niet een oude barrel hebben om hun prive kilometers mee te rijden. Wel vervelend op vakantie gaan met een 20 jaar oude oude bak zonder airco
Alsof je daar nog zin in heb als je voor je werk al uren in de auto zitquote:Op vrijdag 21 september 2007 14:33 schreef Minette het volgende:
Ik zie een hoop gepiep en een hoop rekenvoorbeelden, maar wat ik vooral zie is dat het er op neerkomt dat de leaserijder voor zo'n ¤ 300,= per maand vrijwel onbeperkt in een bijna nieuwe auto kan rijden...
Er zijn meer mensen die beroepsmatig de hele dag achter het stuur zitten, en die houden er ook gewoon een privé auto op na.quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alsof je daar nog zin in heb als je voor je werk al uren in de auto zit
En je punt is?quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:37 schreef Minette het volgende:
[..]
Er zijn meer mensen die beroepsmatig de hele dag achter het stuur zitten, en die houden er ook gewoon een privé auto op na.
Jouw punt was??quote:
Die rijden dan ook voornamelijk voor de baas.quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:56 schreef Minette het volgende:
[..]
Jouw punt was??
Wat doet het er toe of je na een hele dag wel of geen zin hebt om privé in die auto te rijden, het punt is dat leaserijders beduidend goedkoper rijden dan mensen die hun auto zelf betalen.
Net zoals een taxichauffeur, een buschauffeur, een vrachtwagenchauffeur enz.quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die rijden dan ook voornamelijk voor de baas.
Lekkere argumentatie ookquote:Op vrijdag 21 september 2007 14:56 schreef Minette het volgende:
[..]
Jouw punt was??
Wat doet het er toe of je na een hele dag wel of geen zin hebt om privé in die auto te rijden, het punt is dat leaserijders beduidend goedkoper rijden dan mensen die hun auto zelf betalen.
En bij hun wordt een deel van de katalogus waarde van de vrachtwagen of bus bij hun inkomen opgeteld?quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:11 schreef Minette het volgende:
[..]
Net zoals een taxichauffeur, een buschauffeur, een vrachtwagenchauffeur enz.
En die houden er ook een privé-auto op na...
Nope, maar ze rijden er dan ook niet privé in... als een leaserijder een privé-auto heeft en zijn leasebak niet privé gebruikt dan krijgt hij ook geen bijtelling.quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En bij hun wordt een deel van de katalogus waarde van de vrachtwagen of bus bij hun inkomen opgeteld?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |