abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53321076
Ik heb een beroep waarbij een auto onmisbaar is. Ik bezoek mensen op locatie, zowel in de stad als ergens in the middle of nowhere, op het platteland. Ik rijd jaarlijks zo'n 40.000 kilometer, waarvan zeker 30.000 kilometer (waarschijnlijk nog wel wat meer) kan worden aangemerkt als zakelijk EN woon-werkverkeer. Mijn auto heeft een catalogusprijs van ongeveer 23.000 euro. Ik heb een fikse bijtelling EN betaal daarnaast een maandelijkse eigen bijdrage voor privé-gebruik, die inmiddels is opgelopen naar zo'n 180-190 euro. Ik neem dat voor lief en het is ook een bewuste keuze.

Maar... wat mij stoort, is dat leaseauto's eigenlijk dubbel worden belast in Nederland.

- Voor leaseauto's wordt keurig de aanschafprijs betaald, inclusief BPM
- Voor leaseauto's wordt keurig wegenbelasting betaald en verzekeringen afgesloten
- De benzine die in een leaseauto gaat, wordt keurig betaald, net als onderhoudsbeurten

Ondanks dat, wordt de bestuurder van een leaseauto fiscaal nog eens extra aangeslagen. Er is hier eigenlijk al sprake van discriminatie. Alle kosten die een privérijder heeft, worden in het geval van leaseauto's opgebracht door de leasemaatschappij, mijn werkgever en door mij als bestuurder (in de vorm van de eigen bijdrage voor privégebruik).

Een fragment uit de Telegraaf van vandaag:
quote:
De anti-automaatregelen roepen heel veel ergernis op. Eric Schutte (46) is vertegenwoordiger en rijdt 60.000 zakelijke kilometers per jaar. Hij verdient ¤40.000 bruto. "Ik word afgeschilderd als een milieuonvriendelijke leasebakterrorist. Maar om de economie draaiende te houden, sta ik wel de godganse dag in de file. De extra fiscale bijtelling van 22 naar 25% kost mij ¤650 netto per jaar. Bovendien vraagt mijn werkgever vanaf volgend jaar een eigen bijdrage voor privégebruik. Die verhogingen kom je in de koopkrachtplaatjes niet tegen."
Deze persoon heeft natuurlijk geluk gehad dat hij niet eerder een eigen bijdrage voor privégebruik hoefde te betalen, maar toch: zijn lasten stijgen fors. De bijtelling is fiks: 25 procent van de cataloguswaarde. In vier jaar tijd betaal je dus belasting over 100 procent van de catalogusprijs, maar je blijft met lege handen achter: aan het einde van de rit is de auto niet jouw eigendom geworden. Dat terwijl de auto wel degelijk een restwaarde heeft. Wat jij in vier jaar tijd aan auto 'verbruikt' is veel minder dan die totale catalogusprijs.

Op zich is die bijtelling dus al dubieus, maar de grootte ervan is zo mogelijk NOG vreemder. De totale catalogusprijs van de auto wordt bij mijn inkomen opgeteld, maar is dat wel terecht? Ik betaal die bijtelling namelijk voor zo'n 75% over het zakelijke gebruik van mijn auto: kilometers die ik voor mijn werk maak. Daartoe reken ik ook woon-werkverkeer. Natuurlijk maakt een privérijder hiervoor ook kosten, maar deze ziet hij vergoed in een kilometervergoeding. Een leaserijder krijgt die vergoeding (terecht) niet.

Ik gebruik de auto maar voor een deel privé; hooguit een kwart. EN voor dat privégebruik betaal ik dan ook nog eens een bijdrage aan mijn werkgever. Voor de kilometers die ik zakelijk maak, is de auto eigenlijk gewoon werkmateriaal, net als een computer of een schrijfblok. Bijtelling op leaseauto's is strikt genomen dus te vergelijken met een situatie waarbij je als werknemer moet betalen voor het gebruik van de computer op je werk, het schrijfblok dat je volpent, de koffie die je nuttigt en de stroom die wordt verbruikt.

Mijn stelling is daarom: de bijtelling voor leaseauto's moet op de schop.
pi_53321245
Je kan ook een auto aanschaffen voor prive gebruik zodat je geen fiscale bijtelling hebt over je lease auto. Het voorbeeld uit de telegraaf gaat trouwens om een auto van zo'n 50.000 euro als ik het zo snel bereken. Dan heb je inderdaad een behoorlijk bedrag erbij.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_53321558
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:29 schreef Sidekick het volgende:
Je kan ook een auto aanschaffen voor prive gebruik zodat je geen fiscale bijtelling hebt over je lease auto.
dat dus. als je niet zoveel privé rijdt, koop je er toch gewoon een goedkope auto bij. Ben je gelijk van je bijtelling af.
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
  donderdag 20 september 2007 @ 10:49:23 #4
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53321732
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:21 schreef Elfletterig het volgende:
Bijtelling op leaseauto's is strikt genomen dus te vergelijken met een situatie waarbij je als werknemer moet betalen voor het gebruik van de computer op je werk, het schrijfblok dat je volpent, de koffie die je nuttigt en de stroom die wordt verbruikt.

Mijn stelling is daarom: de bijtelling voor leaseauto's moet op de schop.
nee.. de eigen bijdrage is te vergelijken met de voorbeelden die je noemt. De bijtelling is gewoon een ordinaire melkkoe
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_53321853
Overigens wordt de eigen bijdrage die je moet betalen, van de bijtelling afgetrokken.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_53323100
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
Overigens wordt de eigen bijdrage die je moet betalen, van de bijtelling afgetrokken.
Klopt, maar ondanks dat ben je veel duurder uit dan iemand die GEEN eigen bijdrage heeft.

Stel, je hebt een auto van 20.000 euro. De waarde voor de bijtelling (nu nog) 22 procent, is 4400 euro. Over dat bedrag betaal je inkomstenbelasting van 41,40 procent, dus het bedrag aan bijtelling wordt: 1821,60 euro. Dat zijn tevens je totale kosten.

Nu nemen we dezelfde auto, maar met maandelijkse eigen bijdrage van 150 euro (een vrij reëel bedrag) Op jaarbasis is dat 1800 euro. De waarde voor de bijtelling is nog steeds 4400 euro, maar je mag 1800 euro in mindering brengen. Dan blijft er 2600 euro over, waarover je de inkomstenbelasting van 41,40 procent betaalt. Dat is 1076,40 euro. Je hebt echter ook 1800 euro aan eigen bijdrage betaald. Je totale kosten komen uit 2876,40 euro

Het scheelt in dit voorbeeld dus ruim 1050 euro. In de nieuwe situatie wordt de bijtelling weer 25 procent, dus stijgt die uitgangswaarde naar 5000 euro. Je bijtelling komt dan op 2070 euro uit. In het voorbeeld van de eigen bijdrage betaal je belasting over 5000-1800 = 3200 euro en komt je bijtelling op 1324,80 euro. Voeg de eigen bijdrage weer toe en je zit op 3124,80 euro. Het verschil is nu 1054,80 euro.

Anders gezegd: mensen die een eigen bijdrage betalen, worden door de verhoogde bijtelling nog iets harder genaaid dan zij die geen eigen bijdrage betalen. Dat is op z'n minst onrechtvaardig te noemen, lijkt me zo.
pi_53323417
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:39 schreef Elfletterig het volgende:

verhaal


Volgens mij is de eigen bijdrage gewoon een soort voorheffing op de verschuldigde belasting over de bijtelling hoor. en dus niet op de bijtelling zelf
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
pi_53323620
De eigen bijdrage mag je van de bijtelling aftrekken.
pi_53324283
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:49 schreef Homdeck het volgende:
Volgens mij is de eigen bijdrage gewoon een soort voorheffing op de verschuldigde belasting over de bijtelling hoor. en dus niet op de bijtelling zelf
De eigen bijdrage staat feitelijk los van de bijtelling. De eigen bijdrage is een zaak tussen werknemer en werkgever. Vaak verlangt de werkgever een bepaald bedrag, soms is dat niet het geval.
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:56 schreef HarryP het volgende:
De eigen bijdrage mag je van de bijtelling aftrekken.
De eigen bijdrage mag je aftrekken van de grondslag van je bijtelling ja, maar niet van het bedrag dat je aan bijtelling betaalt. Je neemt dus 22 procent van de cataloguswaarde van de auto. Van DAT bedrag mag je je eigen bijdrage aftrekken. Over het bedrag wat dan nog overblijft, betaal je 41,40% inkomstenbelasting, oftewel: de bijtelling.

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2007 12:25:30 ]
pi_53324345
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:23 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De eigen bijdrage staat feitelijk los van de bijtelling. De eigen bijdrage is een zaak tussen werknemer en werkgever. Vaak verlangt de werkgever een bepaald bedrag, soms is dat niet het geval.
Dus moet je de eigen bijdrage even loslaten in deze discussie. Aangezien dit voor iedereen verschillend is.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_53324587
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:25 schreef LangeTabbetje het volgende:
Dus moet je de eigen bijdrage even loslaten in deze discussie. Aangezien dit voor iedereen verschillend is.
Ik moet die eigen bijdrage juist NIET loslaten! Ik toon juist met een uitgebreid rekenvoorbeeld aan dat mensen die een eigen bijdrage betalen aan hun werkgever, slechter af zijn door de verhoging van de bijtelling.

Mijn stelling was: het hele systeem moet op de schop. Je kunt legio scenario's bedenken. In elk geval moeten we af van de driedubbele belastingheffing op leaseauto's. BPM, Benzinekosten (keurig voldaan zoals bij iedere andere automobilist) en dan ook nog eens de bestuurder van de auto belasten. Dat deugt gewoon niet.
pi_53325046
Je hebt het imo nu over secundaire arbeidsvoorwaarden zoals eigen bijdrage. Dat ligt dus bij je werkgever en niet bij de belasting.
pi_53325243
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:35 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik moet die eigen bijdrage juist NIET loslaten! Ik toon juist met een uitgebreid rekenvoorbeeld aan dat mensen die een eigen bijdrage betalen aan hun werkgever, slechter af zijn door de verhoging van de bijtelling.

Mijn stelling was: het hele systeem moet op de schop. Je kunt legio scenario's bedenken. In elk geval moeten we af van de driedubbele belastingheffing op leaseauto's. BPM, Benzinekosten (keurig voldaan zoals bij iedere andere automobilist) en dan ook nog eens de bestuurder van de auto belasten. Dat deugt gewoon niet.
De bestuurder van de auto wordt belast omdat het prive-gebruik van de auto gezien wordt als inkomsten.
Als je het zo bekijkt is het volstrekt verantwoord op daar inkomstenbelasting over te heffen.

En wat betreft die eigen bijdrage: die moet je toch echt buiten beschouwing laten, dat heeft niks met de overheid te maken.
  donderdag 20 september 2007 @ 13:14:39 #14
3485 kavorka
lure of the animal
pi_53325505
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:03 schreef Sjummie het volgende:

[..]

De bestuurder van de auto wordt belast omdat het prive-gebruik van de auto gezien wordt als inkomsten.
Jammer dat deze inkomsten weer niet meetellen als je onverwachts in de WIA komt. Dan wordt de leaseauto opeens niet opgeteld bij je laatst verdiende bruto-loon. Beetje krom...

[ Bericht 1% gewijzigd door kavorka op 20-09-2007 13:20:27 ]
animal magnetism sexual attractive state
pi_53325536
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:14 schreef kavorka het volgende:

[..]

Jammer dat deze inkomsten weer niet meetellen als je onverwachts in de AOW komt. Dan wordt de leaseauto opeens niet opgeteld bij je laatst verdiende bruto-loon. Beetje krom...
ik moest lachen
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
  donderdag 20 september 2007 @ 13:19:41 #16
3485 kavorka
lure of the animal
pi_53325622
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:16 schreef Homdeck het volgende:

[..]

ik moest lachen
Stom, bedoelde uiteraard de WIA
animal magnetism sexual attractive state
pi_53325656
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:16 schreef Homdeck het volgende:

[..]

ik moest lachen
Nou ja, op een dag word je wakker en ben je ineens 65 ! Gebeurt heel vaak op je verjaardag
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_53325690
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:03 schreef Sjummie het volgende:
De bestuurder van de auto wordt belast omdat het prive-gebruik van de auto gezien wordt als inkomsten.
Als je het zo bekijkt is het volstrekt verantwoord op daar inkomstenbelasting over te heffen.

En wat betreft die eigen bijdrage: die moet je toch echt buiten beschouwing laten, dat heeft niks met de overheid te maken.
Die eigen bijdrage heeft er juist alles mee te maken, ook al legt de overheid die niet op. Ik gebruik mijn leaseauto voor circa 25-30 procent privé, toch betaal ik over een periode van vier jaar feitelijk een belasting over de volledige prijs van de auto (4 x 25 procent is immers 100 procent).

Dat ik een belasting moet betalen voor het privégebruik, dat kan ik nog wel begrijpen. Veel minder begrip heb ik voor de beperkte aftrekbaarheid van de eigen bijdrage. Deze voorwaarde zou voor iedere leaseautorijder in Nederland gelijk moeten zijn. Dus gewoon een percentage van de catalogusprijs nemen en iedere bestuurder op basis daarvan belasten: weg met die eigen bijdrage. Een werkgever mag van werknemers geen eigen bijdrage voor privégebruik meer vragen, maar hooguit een maximaal kilometrage afspreken. Het is aan de leaserijder of hij zijn auto privé gebruikt.

Een andere constructie kan zijn: verplichte kilometerregistratie. Iemand die jaarlijks 1000 kilometer privé rijdt, betaalt net zo veel bijtelling als iemand die 15.000 kilometer privé rijdt. Ook dat is niet terecht.

Overigens is die bijtelling zo krom als het maar kan: rijd je in een zuinige auto, dan is de bijtelling ineens nog maar 14 procent. Dan wordt er ineens veel minder bij je inkomen opgeteld. Waarom is een zuinige auto geen inkomen? Het 'inkomen' dat je geniet, is dat je je gratis kunt verplaatsen per auto. De zuinigheid van die auto staat daar compleet los van. Die lagere bijtelling is ook weer onterecht: de staat beloont het rijden in een zuinige auto al, doordat er een fikse heffing zit in de benzineprijzen.
pi_53325789
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:14 schreef kavorka het volgende:

[..]

Jammer dat deze inkomsten weer niet meetellen als je onverwachts in de WIA komt. Dan wordt de leaseauto opeens niet opgeteld bij je laatst verdiende bruto-loon. Beetje krom...
Maar de auto wordt alleen bijgeteld bij je loon voor de belasting. Hij wordt niet meegeteld in het loon voor sociale verzekeringen, waar je WIA uitkering van afgeleid wordt. Dus is het niet krom.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 20 september 2007 @ 13:30:03 #20
3485 kavorka
lure of the animal
pi_53325911
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:25 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar de auto wordt alleen bijgeteld bij je loon voor de belasting. Hij wordt niet meegeteld in het loon voor sociale verzekeringen, waar je WIA uitkering van afgeleid wordt. Dus is het niet krom.
Juist wel krom. Als je moet betalen is het wel inkomen (belastingdienst), maar zou je mogen "ontvangen" dmv. bv. de WIA, dan wordt het opeens niet meer gezien als inkomen.
animal magnetism sexual attractive state
pi_53325996
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:54 schreef Tarabass het volgende:
Je hebt het imo nu over secundaire arbeidsvoorwaarden zoals eigen bijdrage. Dat ligt dus bij je werkgever en niet bij de belasting.
Dat weet ik. Ik ben het deels met je oneens en deels met je oneens. Die eigen bijdrage namelijk een fikse invloed op de totale kosten die ik op jaarbasis heb. Mijn punt is dat hier in de verrekening lang niet genoeg rekening mee wordt gehouden. Mijn rekenvoorbeeld toont precies aan waarom.

Als je zo stellig bent over dat die eigen bijdrage een zaak is tussen mij en mijn werkgever (wat ik trouwens met je eens ben), waarom geldt dat dan niet voor het totale fenomeen leaseauto? De werkgever verschaft mij materiaal waarmee ik mijn werk goed kan doen (een schrijfblok, een computer, een auto). Omdat ik die auto ook privé gebruik, betaal ik daarvoor een bijdrage. That's it. Verder zijn alle belastingen over de auto en alle heffingen keurig betaald.

Maar nee: dan komt het rijk om de hoek en die betitelt deze auto als 'inkomen', terwijl ik al voor het privégebruik betaal. Dat is toch krom? Hoe zit het met andere secundaire arbeidsvoorwaarden die de werkgever regelt? De werkgever die bijvoorbeeld kinderopvang regelt... - betalen de ouders hier 41,40 procent inkomstenbelasting over wanneer ze die dienst gebruiken? Ik heb de indruk van niet.

Wat mij betreft kan het dus twee kanten op:

- regering verbiedt werkgevers om van leaserijders een eigen bijdrage te vragen. Er mag alleen een maximum aantal privé-kilometers worden afgesproken. Leaserijder betaalt een bijtelling, omdat de auto als inkomen wordt gezien.
- regering besluit dat de leaseauto een secundaire arbeidsvoorwaarde is waarover werkgever en werknemer onderhandelen. Aangezien alle belastingen en heffingen over de leaseauto zijn inbegrepen in de leaseprijs, is er geen enkele reden meer om bestuurders nog eens extra te belasten.
pi_53325997
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:30 schreef kavorka het volgende:

[..]

Juist wel krom. Als je moet betalen is het wel inkomen (belastingdienst), maar zou je mogen "ontvangen" dmv. bv. de WIA, dan wordt het opeens niet meer gezien als inkomen.
De WIA wordt niet uit de belastingen betaalt, maar uit de premies WIA. En bij de berekening van de premies WIA wordt geen rekening gehouden met auto´s van de zaak.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_53326001
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:30 schreef kavorka het volgende:
Juist wel krom. Als je moet betalen is het wel inkomen (belastingdienst), maar zou je mogen "ontvangen" dmv. bv. de WIA, dan wordt het opeens niet meer gezien als inkomen.
Bij de berekening van de HRA wordt de bijtelling wel weer mooi meegenomen..
  donderdag 20 september 2007 @ 21:56:58 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_53340589
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:25 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar de auto wordt alleen bijgeteld bij je loon voor de belasting. Hij wordt niet meegeteld in het loon voor sociale verzekeringen, waar je WIA uitkering van afgeleid wordt. Dus is het niet krom.
Dat is toch wel krom? Voor het ene wat de overheid je oplegd (belastingen) is het wel loon en voor het andere (premie sociale verzekeringen) weer niet....

Het is en blijft erg krom
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_53342683
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:29 schreef Sidekick het volgende:
Je kan ook een auto aanschaffen voor prive gebruik zodat je geen fiscale bijtelling hebt over je lease auto. Het voorbeeld uit de telegraaf gaat trouwens om een auto van zo'n 50.000 euro als ik het zo snel bereken. Dan heb je inderdaad een behoorlijk bedrag erbij.
Dit kabinet heeft het toch zo voor met het millieu???
Waarom wordt het gebruik van een oud prive brik wat weer een extra parkeervak bezet houdt gestimuleerd?

Conclusie.. het gaat niet om het millieu maar puur om zakkenvullerij.
Dit geintje samen met de overige maatregelen gaat mij dik 900 euro per jaar kosten!

Dit is de waardering die je krijgt van den haag als je een 40 tot 50 urige werkweek maakt
Sociaal noemt men dat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')