Deze persoon heeft natuurlijk geluk gehad dat hij niet eerder een eigen bijdrage voor privégebruik hoefde te betalen, maar toch: zijn lasten stijgen fors. De bijtelling is fiks: 25 procent van de cataloguswaarde. In vier jaar tijd betaal je dus belasting over 100 procent van de catalogusprijs, maar je blijft met lege handen achter: aan het einde van de rit is de auto niet jouw eigendom geworden. Dat terwijl de auto wel degelijk een restwaarde heeft. Wat jij in vier jaar tijd aan auto 'verbruikt' is veel minder dan die totale catalogusprijs.quote:De anti-automaatregelen roepen heel veel ergernis op. Eric Schutte (46) is vertegenwoordiger en rijdt 60.000 zakelijke kilometers per jaar. Hij verdient ¤40.000 bruto. "Ik word afgeschilderd als een milieuonvriendelijke leasebakterrorist. Maar om de economie draaiende te houden, sta ik wel de godganse dag in de file. De extra fiscale bijtelling van 22 naar 25% kost mij ¤650 netto per jaar. Bovendien vraagt mijn werkgever vanaf volgend jaar een eigen bijdrage voor privégebruik. Die verhogingen kom je in de koopkrachtplaatjes niet tegen."
dat dus. als je niet zoveel privé rijdt, koop je er toch gewoon een goedkope auto bij. Ben je gelijk van je bijtelling af.quote:Op donderdag 20 september 2007 10:29 schreef Sidekick het volgende:
Je kan ook een auto aanschaffen voor prive gebruik zodat je geen fiscale bijtelling hebt over je lease auto.
nee.. de eigen bijdrage is te vergelijken met de voorbeelden die je noemt. De bijtelling is gewoon een ordinaire melkkoequote:Op donderdag 20 september 2007 10:21 schreef Elfletterig het volgende:
Bijtelling op leaseauto's is strikt genomen dus te vergelijken met een situatie waarbij je als werknemer moet betalen voor het gebruik van de computer op je werk, het schrijfblok dat je volpent, de koffie die je nuttigt en de stroom die wordt verbruikt.
Mijn stelling is daarom: de bijtelling voor leaseauto's moet op de schop.
Klopt, maar ondanks dat ben je veel duurder uit dan iemand die GEEN eigen bijdrage heeft.quote:Op donderdag 20 september 2007 10:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
Overigens wordt de eigen bijdrage die je moet betalen, van de bijtelling afgetrokken.
quote:
De eigen bijdrage staat feitelijk los van de bijtelling. De eigen bijdrage is een zaak tussen werknemer en werkgever. Vaak verlangt de werkgever een bepaald bedrag, soms is dat niet het geval.quote:Op donderdag 20 september 2007 11:49 schreef Homdeck het volgende:
Volgens mij is de eigen bijdrage gewoon een soort voorheffing op de verschuldigde belasting over de bijtelling hoor. en dus niet op de bijtelling zelf
De eigen bijdrage mag je aftrekken van de grondslag van je bijtelling ja, maar niet van het bedrag dat je aan bijtelling betaalt. Je neemt dus 22 procent van de cataloguswaarde van de auto. Van DAT bedrag mag je je eigen bijdrage aftrekken. Over het bedrag wat dan nog overblijft, betaal je 41,40% inkomstenbelasting, oftewel: de bijtelling.quote:Op donderdag 20 september 2007 11:56 schreef HarryP het volgende:
De eigen bijdrage mag je van de bijtelling aftrekken.
Dus moet je de eigen bijdrage even loslaten in deze discussie. Aangezien dit voor iedereen verschillend is.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De eigen bijdrage staat feitelijk los van de bijtelling. De eigen bijdrage is een zaak tussen werknemer en werkgever. Vaak verlangt de werkgever een bepaald bedrag, soms is dat niet het geval.
Ik moet die eigen bijdrage juist NIET loslaten! Ik toon juist met een uitgebreid rekenvoorbeeld aan dat mensen die een eigen bijdrage betalen aan hun werkgever, slechter af zijn door de verhoging van de bijtelling.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:25 schreef LangeTabbetje het volgende:
Dus moet je de eigen bijdrage even loslaten in deze discussie. Aangezien dit voor iedereen verschillend is.
De bestuurder van de auto wordt belast omdat het prive-gebruik van de auto gezien wordt als inkomsten.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:35 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik moet die eigen bijdrage juist NIET loslaten! Ik toon juist met een uitgebreid rekenvoorbeeld aan dat mensen die een eigen bijdrage betalen aan hun werkgever, slechter af zijn door de verhoging van de bijtelling.
Mijn stelling was: het hele systeem moet op de schop. Je kunt legio scenario's bedenken. In elk geval moeten we af van de driedubbele belastingheffing op leaseauto's. BPM, Benzinekosten (keurig voldaan zoals bij iedere andere automobilist) en dan ook nog eens de bestuurder van de auto belasten. Dat deugt gewoon niet.
Jammer dat deze inkomsten weer niet meetellen als je onverwachts in de WIA komt. Dan wordt de leaseauto opeens niet opgeteld bij je laatst verdiende bruto-loon. Beetje krom...quote:Op donderdag 20 september 2007 13:03 schreef Sjummie het volgende:
[..]
De bestuurder van de auto wordt belast omdat het prive-gebruik van de auto gezien wordt als inkomsten.
ik moest lachenquote:Op donderdag 20 september 2007 13:14 schreef kavorka het volgende:
[..]
Jammer dat deze inkomsten weer niet meetellen als je onverwachts in de AOW komt. Dan wordt de leaseauto opeens niet opgeteld bij je laatst verdiende bruto-loon. Beetje krom...
Nou ja, op een dag word je wakker en ben je ineens 65 ! Gebeurt heel vaak op je verjaardagquote:
Die eigen bijdrage heeft er juist alles mee te maken, ook al legt de overheid die niet op. Ik gebruik mijn leaseauto voor circa 25-30 procent privé, toch betaal ik over een periode van vier jaar feitelijk een belasting over de volledige prijs van de auto (4 x 25 procent is immers 100 procent).quote:Op donderdag 20 september 2007 13:03 schreef Sjummie het volgende:
De bestuurder van de auto wordt belast omdat het prive-gebruik van de auto gezien wordt als inkomsten.
Als je het zo bekijkt is het volstrekt verantwoord op daar inkomstenbelasting over te heffen.
En wat betreft die eigen bijdrage: die moet je toch echt buiten beschouwing laten, dat heeft niks met de overheid te maken.
Maar de auto wordt alleen bijgeteld bij je loon voor de belasting. Hij wordt niet meegeteld in het loon voor sociale verzekeringen, waar je WIA uitkering van afgeleid wordt. Dus is het niet krom.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:14 schreef kavorka het volgende:
[..]
Jammer dat deze inkomsten weer niet meetellen als je onverwachts in de WIA komt. Dan wordt de leaseauto opeens niet opgeteld bij je laatst verdiende bruto-loon. Beetje krom...
Juist wel krom. Als je moet betalen is het wel inkomen (belastingdienst), maar zou je mogen "ontvangen" dmv. bv. de WIA, dan wordt het opeens niet meer gezien als inkomen.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:25 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar de auto wordt alleen bijgeteld bij je loon voor de belasting. Hij wordt niet meegeteld in het loon voor sociale verzekeringen, waar je WIA uitkering van afgeleid wordt. Dus is het niet krom.
Dat weet ik. Ik ben het deels met je oneens en deels met je oneens. Die eigen bijdrage namelijk een fikse invloed op de totale kosten die ik op jaarbasis heb. Mijn punt is dat hier in de verrekening lang niet genoeg rekening mee wordt gehouden. Mijn rekenvoorbeeld toont precies aan waarom.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:54 schreef Tarabass het volgende:
Je hebt het imo nu over secundaire arbeidsvoorwaarden zoals eigen bijdrage. Dat ligt dus bij je werkgever en niet bij de belasting.
De WIA wordt niet uit de belastingen betaalt, maar uit de premies WIA. En bij de berekening van de premies WIA wordt geen rekening gehouden met auto´s van de zaak.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:30 schreef kavorka het volgende:
[..]
Juist wel krom. Als je moet betalen is het wel inkomen (belastingdienst), maar zou je mogen "ontvangen" dmv. bv. de WIA, dan wordt het opeens niet meer gezien als inkomen.
Bij de berekening van de HRA wordt de bijtelling wel weer mooi meegenomen..quote:Op donderdag 20 september 2007 13:30 schreef kavorka het volgende:
Juist wel krom. Als je moet betalen is het wel inkomen (belastingdienst), maar zou je mogen "ontvangen" dmv. bv. de WIA, dan wordt het opeens niet meer gezien als inkomen.
Dat is toch wel krom? Voor het ene wat de overheid je oplegd (belastingen) is het wel loon en voor het andere (premie sociale verzekeringen) weer niet....quote:Op donderdag 20 september 2007 13:25 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar de auto wordt alleen bijgeteld bij je loon voor de belasting. Hij wordt niet meegeteld in het loon voor sociale verzekeringen, waar je WIA uitkering van afgeleid wordt. Dus is het niet krom.
Dit kabinet heeft het toch zo voor met het millieu???quote:Op donderdag 20 september 2007 10:29 schreef Sidekick het volgende:
Je kan ook een auto aanschaffen voor prive gebruik zodat je geen fiscale bijtelling hebt over je lease auto. Het voorbeeld uit de telegraaf gaat trouwens om een auto van zo'n 50.000 euro als ik het zo snel bereken. Dan heb je inderdaad een behoorlijk bedrag erbij.
De eerste kan het sowieso niet worden. De eigen bijdrage die je aan je werkgever betaalt kan 2 oorzaken hebben:quote:Op donderdag 20 september 2007 13:33 schreef Elfletterig het volgende:
Wat mij betreft kan het dus twee kanten op:
- regering verbiedt werkgevers om van leaserijders een eigen bijdrage te vragen. Er mag alleen een maximum aantal privé-kilometers worden afgesproken. Leaserijder betaalt een bijtelling, omdat de auto als inkomen wordt gezien.
- regering besluit dat de leaseauto een secundaire arbeidsvoorwaarde is waarover werkgever en werknemer onderhandelen. Aangezien alle belastingen en heffingen over de leaseauto zijn inbegrepen in de leaseprijs, is er geen enkele reden meer om bestuurders nog eens extra te belasten.
top voor het milieuquote:Op donderdag 20 september 2007 10:42 schreef Homdeck het volgende:
[..]
dat dus. als je niet zoveel privé rijdt, koop je er toch gewoon een goedkope auto bij. Ben je gelijk van je bijtelling af.
Dat is vreselijk kromquote:Op donderdag 20 september 2007 21:56 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dat is toch wel krom? Voor het ene wat de overheid je oplegd (belastingen) is het wel loon en voor het andere (premie sociale verzekeringen) weer niet....
Het is en blijft erg krom
Een parkeervak bezet houden heeft geen gevolgen voor het milieu.quote:Op donderdag 20 september 2007 22:58 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dit kabinet heeft het toch zo voor met het millieu???
Waarom wordt het gebruik van een oud prive brik wat weer een extra parkeervak bezet houdt gestimuleerd?
De tweede auto moet geproduceerd worden, en dat belast het milieu. Een auto kost bijna net zoveel energie om te maken als dat ie in zijn levensduur verbruikt heb ik wel eens begrepen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 10:50 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Een parkeervak bezet houden heeft geen gevolgen voor het milieu.
Ik zit er zelf ook aan te denken om een 26 jaar oude diesel te kopen om prive te gebruiken naast mijn clean diesel leasebak, voor een kleine investering van een paar 100 euro bespaar ik dan een belachelijk hoge bijtelling.quote:Op vrijdag 21 september 2007 10:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
top voor het milieu
Zou in onze situaltie betekenen dat wij (elk een lease auto) er een auto bij nemen, das 4 auto`s met zijn tweeen.
Exactly my thoughts.quote:Op vrijdag 21 september 2007 11:47 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ik zit er zelf ook aan te denken om een 26 jaar oude diesel te kopen om prive te gebruiken naast mijn clean diesel leasebak, voor een kleine investering van een paar 100 euro bespaar ik dan een belachelijk hoge bijtelling.
Gelukkig is er in de gemiddelde vinex wijk parkeerplek zatquote:Op vrijdag 21 september 2007 10:50 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Een parkeervak bezet houden heeft geen gevolgen voor het milieu.
Daar zou je een proef proces over kunnen aanspannen. Vrees dat je in NL daar echter niet ver mee komt, in het sterk formalistische Duitsland heb je er zeker kans van slagen mee, maar daar heb je niets aan.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:45 schreef Shinadul het volgende:
De bijtelling is zowiezo al enorme diefstal, want de bijtelling wordt bepaald over de nieuwwaarde van de auto inclusief bpm en btw!. Belasting op belasting dus.
En ik snap jouw afgunst niet tegenover mensen met een lease auto.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:58 schreef Basp1 het volgende:
Ik sanp ook niet dat al die klagers met hun lease bak ook niet een oude barrel hebben om hun prive kilometers mee te rijden. Wel vervelend op vakantie gaan met een 20 jaar oude oude bak zonder airco
Ik kan prive bijna dezelfde auto rijden als nu, als ik mijn auto/vd/zaak regeling omzet naar bruto loon (wat ik mag van mijn WG). Het enige verschil is dan dat ik een stuk minder gemak heb bij onderhoudsbeurten, onvoorziene pech langs de snelweg e.d.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:58 schreef Basp1 het volgende:
Ik sanp ook niet dat al die klagers met hun lease bak ook niet een oude barrel hebben om hun prive kilometers mee te rijden. Wel vervelend op vakantie gaan met een 20 jaar oude oude bak zonder airco
Alsof je daar nog zin in heb als je voor je werk al uren in de auto zitquote:Op vrijdag 21 september 2007 14:33 schreef Minette het volgende:
Ik zie een hoop gepiep en een hoop rekenvoorbeelden, maar wat ik vooral zie is dat het er op neerkomt dat de leaserijder voor zo'n ¤ 300,= per maand vrijwel onbeperkt in een bijna nieuwe auto kan rijden...
Er zijn meer mensen die beroepsmatig de hele dag achter het stuur zitten, en die houden er ook gewoon een privé auto op na.quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alsof je daar nog zin in heb als je voor je werk al uren in de auto zit
En je punt is?quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:37 schreef Minette het volgende:
[..]
Er zijn meer mensen die beroepsmatig de hele dag achter het stuur zitten, en die houden er ook gewoon een privé auto op na.
Jouw punt was??quote:
Die rijden dan ook voornamelijk voor de baas.quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:56 schreef Minette het volgende:
[..]
Jouw punt was??
Wat doet het er toe of je na een hele dag wel of geen zin hebt om privé in die auto te rijden, het punt is dat leaserijders beduidend goedkoper rijden dan mensen die hun auto zelf betalen.
Net zoals een taxichauffeur, een buschauffeur, een vrachtwagenchauffeur enz.quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die rijden dan ook voornamelijk voor de baas.
Lekkere argumentatie ookquote:Op vrijdag 21 september 2007 14:56 schreef Minette het volgende:
[..]
Jouw punt was??
Wat doet het er toe of je na een hele dag wel of geen zin hebt om privé in die auto te rijden, het punt is dat leaserijders beduidend goedkoper rijden dan mensen die hun auto zelf betalen.
En bij hun wordt een deel van de katalogus waarde van de vrachtwagen of bus bij hun inkomen opgeteld?quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:11 schreef Minette het volgende:
[..]
Net zoals een taxichauffeur, een buschauffeur, een vrachtwagenchauffeur enz.
En die houden er ook een privé-auto op na...
Nope, maar ze rijden er dan ook niet privé in... als een leaserijder een privé-auto heeft en zijn leasebak niet privé gebruikt dan krijgt hij ook geen bijtelling.quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En bij hun wordt een deel van de katalogus waarde van de vrachtwagen of bus bij hun inkomen opgeteld?
Ergo, je bent het er mee eens dat de bijtelling van de leaseauto het millieu extra belast, want het moedigt het bezit van een tweede auto aan. Nog afgezien van de extra druk op het aantal parkeer plaatsen, de drukte op de weg, files etc etcquote:Op vrijdag 21 september 2007 15:17 schreef Minette het volgende:
[..]
Nope, maar ze rijden er dan ook niet privé in... als een leaserijder een privé-auto heeft en zijn leasebak ook niet privé gebruikt dan krijgt hij ook geen bijtelling.
Dat is de vraag nog maar, is het bezit hetgene wat het milieu meer belast of het gebruik?quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ergo, je bent het er mee eens dat de bijtelling van de leaseauto het millieu extra belast, want het moedigt het bezit van een tweede auto aan.
De tweede auto moet gemaakt worden, dat belast als eerste het milieu alquote:Op vrijdag 21 september 2007 15:24 schreef Minette het volgende:
[..]
Dat is de vraag nog maar, is het bezit hetgene wat het milieu meer belast of het gebruik?
Wij hebben 2 lease autos, volgens jou zouden we dus daar nog 2 autos bij moeten nemen.quote:Ik vermoed dat als leaserijders hun privékilometers ook echt privé zouden moeten betalen dat ze minder makkelijk in de auto zouden stappen, en dat ontlast het milieu weer.
Overigens is er in een hoop gezinnen waar een leaseauto is al een 2de auto, maar kennelijk is het voordeel van het privé gebruik van de leasebak zo groot dat ze die kosten daarvoor graag maken.
Ja, dat kan, maar de bijtelling is in vergelijking tot Nederland zo laag dat je daar geen moeite voor wilt gaan doen, bovendien geld woon werk verkeer als privé kilometers.quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:31 schreef Chewie het volgende:
Wordt er in Duitsland ook gekeken naar privekm's? Weet dat de bijtelling 1% per maand is maar kun je daar onderuit.
Met een beetje een normale auto komt 750/maand veel beter in de buurt dan die 300. De bijtelling is namelijk maar 1 aspect.quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:33 schreef Minette het volgende:
Ik zie een hoop gepiep en een hoop rekenvoorbeelden, maar wat ik vooral zie is dat het er op neerkomt dat de leaserijder voor zo'n ¤ 300,= per maand vrijwel onbeperkt in een bijna nieuwe auto kan rijden...
En dan nog klagen dat de auto na 4 jaar bijtelling niet van jou is
Nee dat zou ff lekker zijn, slechts 40% betaald en wel eigenaar worden??
Sorry, mijn auto is ook niet deels door de belasting gefinancieerd, en iedere druppel benzine, de verzekering, de wegenbelasting, het onderhoud en de afschrijving zijn voor mijn eigen rekening, en hoe vervelend dat dan ook is voor een leaserijder, maar die totale kosten zijn ook minmaal ¤ 300,= per maand... dat wil zeggen, als ik zeker 10 jaar zuinig en schadevrij met die auto rijd.
Als ik iedere 3 jaar een verse wil dan is de afschrijving een stuk hoger en kom ik met geen mogelijkheid aan een kostenplaatje van slechts ¤ 300,= per maand.
En dan hebben we het nog niet eens over de eventuele kosten van een financiering.
750 Euro die bruto wordt bijgeteld bij je inkomen, daar rij je schat ik net geen Passat voor.quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:36 schreef Shinadul het volgende:
[..]
Met een beetje een normale auto komt 750/maand veel beter in de buurt dan die 300. De bijtelling is namelijk maar 1 aspect.
Voor 750/maand kan je redelijk normaal een nieuwe auto rijden inclusief alle kosten.
Ja als je zo goedkoop mogelijk uit wilt zijn in nederland wel.quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Wij hebben 2 lease autos, volgens jou zouden we dus daar nog 2 autos bij moeten nemen.
Waarom dan al dat gepiep?? Flikker die leasebak eruit en laat je baas lekker 19 cent per km betalen...quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:36 schreef Shinadul het volgende:
[..]
Met een beetje een normale auto komt 750/maand veel beter in de buurt dan die 300. De bijtelling is namelijk maar 1 aspect.
Voor 750/maand kan je redelijk normaal een nieuwe auto rijden inclusief alle kosten.
Hoezo?? Je kunt toch ook 1 leasebak inruilen voor een privéauto?quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De tweede auto moet gemaakt worden, dat belast als eerste het milieu al
[..]
Wij hebben 2 lease autos, volgens jou zouden we dus daar nog 2 autos bij moeten nemen.
Je maakt het helemaal lekker... nu moet je zelf ook nog een keer de leasekosten betalen??quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:53 schreef Shinadul het volgende:
Leasevoorbeeld, op basis van een Peugeot 207 leasebedrag (afgerond 670 /maand) en een nieuwwaarde van 24000 euri (XS Pack 110PK HDI). Woon-werk is 20km, auto rijdt 1 op 20 (aanname).
Leasekosten:
670 Euro per maand bruto-loon, voor de leasemaatschappij.
22% van 24000 Euro = 5280 / jaar = 440 / maand Bijtelling bruto loon.
Eigen bijdrage aan WG = 0.
Auto kost dus: 1210 Euri / maand bruto loon van jou. Aangenomen loonschaal 42% (de meeste leaserijders) = 700 Euri / maand netto.
Iemand zin om de prive kosten met 19 ct/kilometer van je baas door te rekenen bij hoeveel km/maand zakelijk je quitte speelt t.o.v. de lease-bak ?
ah, en hoe gaat manlief, of ik, dan zakelijk rijden?quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:52 schreef Minette het volgende:
[..]
Hoezo?? Je kunt toch ook 1 leasebak inruilen voor een privéauto?
Alsof werkgevers dat allemaal willen, dat wordt voor hen dan weer te duur.quote:Of wordt het dan te duur?? Het voordeel van die leasebak moet natuurlijk wel ergens zitten want anders zou iedereen zeggen "doe mij maar 19 cent per km ipv een leasebak"
Leaseauto 700 euro per maand, dit staat vast.quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:53 schreef Shinadul het volgende:
Leasevoorbeeld, op basis van een Peugeot 207 leasebedrag (afgerond 670 /maand) en een nieuwwaarde van 24000 euri (XS Pack 110PK HDI). Woon-werk is 20km, auto rijdt 1 op 20 (aanname).
Leasekosten:
670 Euro per maand bruto-loon, voor de leasemaatschappij.
22% van 24000 Euro = 5280 / jaar = 440 / maand Bijtelling bruto loon.
Eigen bijdrage aan WG = 0.
Auto kost dus: 1210 Euri / maand bruto loon van jou. Aangenomen loonschaal 42% (de meeste leaserijders) = 700 Euri / maand netto.
Iemand zin om de prive kosten met 19 ct/kilometer van je baas door te rekenen bij hoeveel km/maand zakelijk je quitte speelt t.o.v. de lease-bak ?
Uiteraard. Alles wat jouw baas aan jouw auto betaald kan die niet als loon uitbetalen. Dit vergeten echt zoveel mensen mee te nemen in de berekening voor hun autokosten.quote:Op vrijdag 21 september 2007 16:02 schreef Minette het volgende:
[..]
Je maakt het helemaal lekker... nu moet je zelf ook nog een keer de leasekosten betalen??
Dat is discutabel, het is niet gegarandeerd dat je meer zou verdienen als je geen leasebak zou hebben, overigens, als dat in mindering wordt gebracht op je bruto loon dan zou je het leasebedrag dus ook als bijdrage aan de werkgever kunnen zien, en deze is in het voorbeeld van Shinadul dan dus meer dan de bruto maandelijkse bijtelling.quote:Op vrijdag 21 september 2007 16:05 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Uiteraard. Alles wat jouw baas aan jouw auto betaald kan die niet als loon uitbetalen. Dit vergeten echt zoveel mensen mee te nemen in de berekening voor hun autokosten.
Ga er maar vanuit dat werkgevers diegene zijn die belang hebben bij leaseauto's. Ten eerste is het makkelijk voor hen. Ten tweede hebben ze een bepaalde synergie in het wagenpark. Ten derde denkt het personeel voordelig uit te zijn, zodat ze dus tevreden zijn. Ten vierde bindt je het personeel aan het bedrijf, want ontslag nemen is zonder auto komen te zitten en soms zelfs boete betalen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 16:07 schreef Minette het volgende:
[..]
Dat is discutabel, het is niet gegarandeerd dat je meer zou verdienen als je geen leasebak zou hebben, overigens, als dat in mindering wordt gebracht op je bruto loon dan zou je het leasebedrag dus ook als bijdrage aan de werkgever kunnen zien, en deze is in het voorbeeld van Shinadul dan dus meer dan de bruto maandelijkse bijtelling.
Helemaal correctquote:Op vrijdag 21 september 2007 16:11 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat werkgevers diegene zijn die belang hebben bij leaseauto's. Ten eerste is het makkelijk voor hen. Ten tweede hebben ze een bepaalde synergie in het wagenpark. Ten derde denkt het personeel voordelig uit te zijn, zodat ze dus tevreden zijn. Ten vierde bindt je het personeel aan het bedrijf, want ontslag nemen is zonder auto komen te zitten en soms zelfs boete betalen.
Het lease-bedrag had ik inclusief brandstof gedaan, kom het is maar een 207quote:Op vrijdag 21 september 2007 16:04 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Leaseauto 700 euro per maand, dit staat vast.
Je vergeet echter dat particulier leasen ook kan en dat is meestal even duur als het kopen van een auto. Dus 670*1,19 = 800 euro netto. Hier moet je nog de brandstof bij optellen en de zakelijk kilometers á 19 cent per kilometer vanaf halen.
Het is dus maar de vraag wat voordeliger is, want dat hangt dus of van de verhoudiing tussen zakelijke en privékilometers.
Ik mag van mijn baas geen prive auto rijden. Ik heb dus geen keuze.quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:52 schreef Minette het volgende:
[..]
Hoezo?? Je kunt toch ook 1 leasebak inruilen voor een privéauto?
Of wordt het dan te duur?? Het voordeel van die leasebak moet natuurlijk wel ergens zitten want anders zou iedereen zeggen "doe mij maar 19 cent per km ipv een leasebak"
Heel veel detacheerders (IT of anderszins) hebben die optie anders wel, dat je het lease-bedrag als bruto loon uitgekeerd mag krijgen. Over dit stuk loon wordt dan alleen belasting betaalt en geen sociale afdracht-premies.quote:Op vrijdag 21 september 2007 16:07 schreef Minette het volgende:
[..]
Dat is discutabel, het is niet gegarandeerd dat je meer zou verdienen als je geen leasebak zou hebben, overigens, als dat in mindering wordt gebracht op je bruto loon dan zou je het leasebedrag dus ook als bijdrage aan de werkgever kunnen zien, en deze is in het voorbeeld van Shinadul dan dus meer dan de bruto maandelijkse bijtelling.
De eerste leaseauto die ik ooit reed, was een zeer zuinig, klein (en lelijk) wagentje: Suzuki Wagon R. Ook toen betaalde ik een eigen bijdrage van 300 gulden (136 euro). Budget kan het dus sowieso niet zijn. Mijn huidige auto is ongeveer 23.000 euro. Ik betaal nu dan ook een hogere bijdrage aan de werkgever: rond de 190 euro.quote:Op vrijdag 21 september 2007 00:22 schreef vigier het volgende:
De eigen bijdrage die je aan je werkgever betaalt kan 2 oorzaken hebben:
1) Je hebt besloten een duurdere auto uit te zoeken dan het budget toe laat.
2) Je rijdt privé met de auto en je baas wil een vergoeding voor de brandstof die jij daarmee verbruikt, die hij betaalt.
Eerste geval mogen we even buiten beschouwing laten (ging immers om privé gebruik).
Voor 190 euro kan ik 3 keer tanken en zo'n 1800 kilometer rijden. Daar kom ik per maand in de verste verte niet aan, qua privégebruik.quote:Op vrijdag 21 september 2007 00:22 schreef vigier het volgende:
Logisch dus dat jij je baas betaalt voor wat jij op maakt buiten werktijd voor privé gebruik.
Dit ben ik wel met je eens.quote:Op vrijdag 21 september 2007 00:22 schreef vigier het volgende:
Ik zou het dan logischer vinden dat ik mijn baas betaal voor de kilometers die ik privé rijd (een vast REALISTISCH bedrag dan wel een bedrag per kilometer/kilometercategorie, verzin iets), maar dat ik dan het bedrag dat ik dan aan mijn baas geef NETTO betaal en niet af kan trekken van de belasting. Ofwel: ik krijg dan gewoon mijn salaris, daar gaat een stapel belasting en premie en shit af as usual, en van dat netto bedrag betaal ik hem. Dat hoeft niet aftrekbaar te zijn wat mij betreft, want als ik bij EuropCar een auto ga huren om rondjes mee te rijden, dan kan ik dat ook niet van de belasting af trekken. Eigenlijk "verhuurt" mijn baas dan de auto van mij tegen kostprijs (zodat hij ook geen belasting hoeft te betalen over het bedrag dat ik hem geef voor de kilometers.)
De belasting heeft hiermee gewoon de belasting (BTW en BPM) zoals ie die normaal binnenkrijgt en verder zijn er ook geen honderden ambtenaren met camera's langs de weg nodig om te kijken of ik privé met mijn auto rijd. Scheelt weer een bom duiten! En verder heeft de lease-rijder geen gezeik, en de niet-lease-rijders hoeven niet jaloers te zijn.
Eens. Ik was dan ook redelijk verbijsterd toen ik laatst in de Telegraaf de uitkomsten las van een lezersonderzoek over hoe files moeten worden opgelost. Een groep lezers stemde voor het aanpakken van leaserijders. Dat punt scoorde nog hoger dan zoiets als een permanent inhaalverbod voor vrachtwagens (dat terwijl zoiets ECHT wat kan bijdragen aan een betere doorstroming). Alsof leaserijders geen recht hebben om op de weg te rijden; alsof ze voor hun lol in de file staan; alsof het openbaar vervoer per definitie een alternatief is.quote:Op vrijdag 21 september 2007 00:22 schreef vigier het volgende:
Leaserijden moet sowieso meer gestimuleerd worden door de overheid, want leasers leasen vaak nieuwe auto's en die zijn (nagenoeg) per definitie schoner dan de 8 jaar oude diesel waar Jan Modaal zonder lease auto mee rijdt. Ergo: schoner milieu. (en nu niet gaan zeiken over dat ze meer gaan rijden want dat is lulkoek)
Ik heb geen leasebak, maar een leaseauto. Je denkt nu misschien 'wat kinderachtig', maar er druipt iets denigrerends af van het woord 'leasebak'. Ik ben blij met mijn leaseauto en ik ben er trots op. En ik heb er geen enkele moeite mee dat ik geld moet betalen om erin rond te rijden. Ik stel alleen dat het systeem van de bijtelling niet deugt (als bestuurder van die auto betaal je nog eens extra belasting, terwijl alle belasting over die auto al betaald wordt). En ik ageer daarnaast tegen de manier waarop leaserijders worden afgeschilderd.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:58 schreef Basp1 het volgende:
Ik sanp ook niet dat al die klagers met hun lease bak ook niet een oude barrel hebben om hun prive kilometers mee te rijden. Wel vervelend op vakantie gaan met een 20 jaar oude oude bak zonder airco![]()
Je hebt nog niet half in de gaten hoe verschrikkelijk afgunstig veel nederlanders zijn. Nederlanders gunnen iemand anders geen succes, men is jaloers en kleingeestig.quote:Op vrijdag 21 september 2007 16:50 schreef Elfletterig het volgende:
Eens. Ik was dan ook redelijk verbijsterd toen ik laatst in de Telegraaf de uitkomsten las van een lezersonderzoek over hoe files moeten worden opgelost. Een groep lezers stemde voor het aanpakken van leaserijders. Dat punt scoorde nog hoger dan zoiets als een permanent inhaalverbod voor vrachtwagens (dat terwijl zoiets ECHT wat kan bijdragen aan een betere doorstroming). Alsof leaserijders geen recht hebben om op de weg te rijden; alsof ze voor hun lol in de file staan; alsof het openbaar vervoer per definitie een alternatief is.
Idd en de politiek doet er net zo hard aan meequote:Op vrijdag 21 september 2007 18:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt nog niet half in de gaten hoe verschrikkelijk afgunstig veel nederlanders zijn. Nederlanders gunnen iemand anders geen succes, men is jaloers en kleingeestig.
Dat wordt dat verstopt achter een moralistisch vingertje, graaiers, milieu, etc etc.
Die mentaliteit is inderdaad een uitermate treurige zaak. Wat nog treuriger is, dat is het feit dat afgunstige mensen niet begrijpen dat jij totaal niet geinteresseerd bent in de auto van iemand anders of hoe vaak die persoon op vakantie gaat. Afgunst is voor sommige mensen zo ongeveer de norm. Het laat zich raden waar de aanhang van bepaalde partijen vandaan komt.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt nog niet half in de gaten hoe verschrikkelijk afgunstig veel nederlanders zijn. Nederlanders gunnen iemand anders geen succes, men is jaloers en kleingeestig.
Dat wordt dat verstopt achter een moralistisch vingertje, graaiers, milieu, etc etc.
Hou op, ik woon in een binnenstad en ben al blij als ik een parkeerplek heb, en 4 parkeervergunningen voor 1 huishouden, ze zien me aankomen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 19:52 schreef drexciya het volgende:
[..]
Die mentaliteit is inderdaad een uitermate treurige zaak. Wat nog treuriger is, dat is het feit dat afgunstige mensen niet begrijpen dat jij totaal niet geinteresseerd bent in de auto van iemand anders of hoe vaak die persoon op vakantie gaat. Afgunst is voor sommige mensen zo ongeveer de norm. Het laat zich raden waar de aanhang van bepaalde partijen vandaan komt.
Voor mij is een leaseauto praktisch omdat ik niet zit te wachten op alle bijkomende kosten (verzekering e.d.) laat staan reparaties en beurten. Verder moet je zo eerlijk zijn om vast te stellen dat je steeds in een relatief nieuwe auto rijdt in plaats van een afgetrapte auto. Sowieso is het krankzinnig om 2 auto's voor de deur te hebben staan in de scenario's die door vele mensen in deze thread worden geschetst.
Dat is weer een discussie op zich. Zelfverrijking in de vorm van (te grote) gouden handdrukken of bonussen is ook niet iets waar ik fan van ben, maar daar kun je leaserijders niet mee vergelijken. Ik zou echt niet weten waarom iemand afgunst heeft ten opzichte van een leaserijder.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt nog niet half in de gaten hoe verschrikkelijk afgunstig veel nederlanders zijn. Nederlanders gunnen iemand anders geen succes, men is jaloers en kleingeestig. Dat wordt dat verstopt achter een moralistisch vingertje, graaiers, milieu, etc etc.
Vergeet niet dat de werkgever vaak een maximum stelt aan het aantal woon-werkkilometers dat je vergoed krijgt. Uit mijn hoofd gezegd, stelt mijn werkgever dat op 91 euro per maand. Misschien zeggen jouw arbeidsvoorwaarden wat anders, maar als jij - even overdreven gesteld - in Maastricht woont en in Groningen werkt, moet je niet verwachten dat je baas alle woon/werk-kilometers vergoedt.quote:Op maandag 24 september 2007 10:58 schreef Shinadul het volgende:
Ik heb het hele verhaal nog een keer doorgerekend omdat ik zelf ook wel prive wil gaan rijden ipv lease en kwam voor een Toyota Auris (30.000 nieuwwaarde , 15000 inruil) uit op de volgende getallen:
met 13 kilometer woon/werk (26/dag) speel ik precies quitte als ik zelf 30.000 euri uit me achterzak haal.
Met 60 kilometer woon/werk (120/dag) speel ik quitte als ik 30.000 moet lenen bij frisia o.i.d. op basis van volledig aflossing en 4 jaar looptijd. Nog maar ff doorsparen dus deze 4 jaar en misschien volgende periode.
Mijn werkgever stelt daar inderdaad geen maximum aan, vanwege de aard van het werk. Als zij mij een plaats kunnen garanderen dan verhuis ik er wel heen. Helaas is dat niet zo.quote:Op maandag 24 september 2007 15:59 schreef Elfletterig het volgende:
Vergeet niet dat de werkgever vaak een maximum stelt aan het aantal woon-werkkilometers dat je vergoed krijgt. Uit mijn hoofd gezegd, stelt mijn werkgever dat op 91 euro per maand. Misschien zeggen jouw arbeidsvoorwaarden wat anders, maar als jij - even overdreven gesteld - in Maastricht woont en in Groningen werkt, moet je niet verwachten dat je baas alle woon/werk-kilometers vergoedt.
Toch denk ik wel dat dat de kern van de zaak is, deze afgunst. Want door deze misselijke Nederlandse eigenschap betaal jij dus inderdaad, zoals je zelf al zegt, belasting over een auto waarover alle belasting al netjes betaald is.quote:Op maandag 24 september 2007 15:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat is weer een discussie op zich. Zelfverrijking in de vorm van (te grote) gouden handdrukken of bonussen is ook niet iets waar ik fan van ben, maar daar kun je leaserijders niet mee vergelijken. Ik zou echt niet weten waarom iemand afgunst heeft ten opzichte van een leaserijder.
Leve de nivellering!quote:Op maandag 24 september 2007 18:16 schreef Jalu het volgende:
[..]
Toch denk ik wel dat dat de kern van de zaak is, deze afgunst. Want door deze misselijke Nederlandse eigenschap betaal jij dus inderdaad, zoals je zelf al zegt, belasting over een auto waarover alle belasting al netjes betaald is.
En weet je: dat is nog tot daar aan toe, maar dat je dan vervolgens in de krant leest, dat er serieus Nederlanders zijn die vinden dat je files kunt oplossen door leaserijders aan te pakken, DAT vind ik pas absurd.quote:Op maandag 24 september 2007 18:16 schreef Jalu het volgende:
Toch denk ik wel dat dat de kern van de zaak is, deze afgunst. Want door deze misselijke Nederlandse eigenschap betaal jij dus inderdaad, zoals je zelf al zegt, belasting over een auto waarover alle belasting al netjes betaald is.
De mensen die dat vinden hebben zelf denk ik geen leaseautoquote:Op donderdag 27 september 2007 15:31 schreef Elfletterig het volgende:
En weet je: dat is nog tot daar aan toe, maar dat je dan vervolgens in de krant leest, dat er serieus Nederlanders zijn die vinden dat je files kunt oplossen door leaserijders aan te pakken, DAT vind ik pas absurd.
God wat ben jij een afzichtig jaloers en kortzichtig persoontje.quote:Op donderdag 27 september 2007 22:02 schreef quo_ het volgende:
Ik gun iedereen zijn voordeeltje van de baas, zelfs mensen met een lease auto.
Maar de leaserijders die desondanks nog zielige verhalen ophangen zouden direct beloond moeten worden met een bijtelling van 45% in plaats van 20-25%.
Want dat ligt namelijk dichter in de buurt van de werkelijke kosten van een jonge auto waarmee 20 tot 40 duizend per jaar mee gereden wordt. Weet de leaserijder ook eens hoe dat voelt.
Naast de krankzinnige stelling over dubbele belasting in de OP wordt domweg de hele btw nergens genoemd. Klopt op zich wel want die wordt namelijk niet betaald.
Als je 10.000 puur prive rijdt, en ook nog een aanzienlijk deel van de genoemde 30000 als woon werk verkeer is het goed om te realiseren dat iemand zonder leaseauto deze kosten moet betalen uit zijn NETTO loon. Dus eerst geld naar de belasting brengen, en vervolgens de volle mep (incl btw) voor die "eigen" kilometers betalen.
Dat is dus heel andere koek dan het betalen van slechts een gedeelte van de werkelijke kosten uit je BRUTO loon.
Ik durf rustig te stellen dat je met een leaseauto voor half geld rijdt, ook bij 25% bijtelling. Ik ga daarbij wel uit van vergelijkbare jonge auto's. Dus a.u.b. geen rekenvoorbeelden aanslepen waarbij een mooie leasebak van 30 mille vergeleken wordt met het privegebruik van een aftandse opel astra of een fiat panda onder monumentenzorg.
Begrijpend lezen is niet je sterkste punt blijkbaar. Nog maar even de diverse punten op een rij gezet.quote:Op donderdag 27 september 2007 22:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
God wat ben jij een afzichtig jaloers en kortzichtig persoontje.
Alleen heeft jouw auto na die paar jaar nog restwaarde. Een leaserijder heeft alleen maar kosten...quote:Op donderdag 27 september 2007 22:40 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als ik naar mijn eigen auto kijk kan ik het volgende sommetje maken.
Nieuwprijs 30k euro, maandelijkse kosten ca. 650 euro (zit alles bij in)
Kosten per jaar dus 7800 euro, bij 52% belasting moet je daar dus ruim 16000 euro voor verdienen. In termen van bijtelling is dat dus bijna 55%.
Ik zou 'm wel willen hebben voor 25% bijtelling
Nee, is geen voordeeltje van de baas, is een stuk gereerdschap waar de gemiddelde lease rijder meer uren in verbrengt dan hem/haar lief is.quote:Op donderdag 27 september 2007 22:40 schreef quo_ het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is niet je sterkste punt blijkbaar. Nog maar even de diverse punten op een rij gezet.
1) Leaseauto als voordeeltje van de baas.
Is mazzel voor wie 'm heeft (of kwestie van goed onderhandeld). Dat er hele volkstammen zijn die een ander dat niet gunnen is een gegeven, hoort bij de volksaard: niks van aantrekken.
Tja, dat is nu juist de afgunst, wel de auto willen zien maar niet de fiscale en andere consequentiesquote:2) Leaserijder als fiscaal slachtoffer neerzetten
Is volgens mij volstrekt zinloos, daar trapt niemand in.
Iemand die elke paar jaar een keurige nieuwe auto van zijn baas krijgt is juist succesvol, daar wil men geen sombere verhalen van horen. En als je ze wel te horen krijgt geloof je ze toch niet.
Weer bekijk je het verhaal eenzijdig, er wordt ook een schone auto gereden, ipv een vervuilende oude bak.quote:3) Leaseauto is juist erg voordelig voor de berijder.
Heb ik geprobeerd te schetsen met de bruto/netto vergelijking. Dit verhaal gaat alleen volledig op als je zelf zowiezo in een mooie jonge auto wilde rijden. Als je prive genoegen zou nemen met minder luxe is een leaseauto misschien wel duurder.
En? Mensen die werken krijgen ook arbeidskorting, mensen met een hypotheek hra, mensen met een laag inkomen Huursubsidie, wat is je punt?quote:Als ik naar mijn eigen auto kijk kan ik het volgende sommetje maken.
Nieuwprijs 30k euro, maandelijkse kosten ca. 650 euro (zit alles bij in)
Kosten per jaar dus 7800 euro, bij 52% belasting moet je daar dus ruim 16000 euro voor verdienen. In termen van bijtelling is dat dus bijna 55%.
Ik zou 'm wel willen hebben voor 25% bijtelling
650 all inquote:Op vrijdag 28 september 2007 08:08 schreef kavorka het volgende:
[..]
Alleen heeft jouw auto na die paar jaar nog restwaarde. Een leaserijder heeft alleen maar kosten...
Oh, zoals de HRA ook een verkapte vorm van inkomen is tov mensen die geen koophuis hebben?quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:43 schreef bredabounce het volgende:
ja....grappig hoor...(dus)
Het gaat er niet om of het eerlijk is. Met de huidige regeling heb je met een leasew. nog steeds een flink voordeel t.o.v. eenzelfde persoon zonder leasew. Het is gewoon een verkapte vorm van inkomen (inkomen in natura), punt.
Nee, men ziet me aankomen bij de stad dat wij 4 parkeervergunningen willen voor 1 huishouden. Leuk voor het milieu ook, iedereen die een lease auto neemt er een prive auto naast.quote:(en je wordt toch niet gedwongen privé ermee te rijden...dat is gewoon een keuze)
Je kan maar 1 auto tegelijk rijden hoorquote:Op vrijdag 28 september 2007 09:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leuk voor het milieu ook, iedereen die een lease auto neemt er een prive auto naast.
Die tweede auto moet ook gemaakt worden, einstein, en het maken van een auto is net zo vervuilend als het gebruik tijdens zijn levensduur, bij een sommige autos is de meeste vervuiling al achter de rug als ie bij de dealer staat-.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:01 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Je kan maar 1 auto tegelijk rijden hoor![]()
Ik ben voor mijn werk vaak zo onderweg dat ik overnacht in hotels en eet in restaurants, moeten die kosten dan ook maar bij mijn inkomen worden opgeteld omdat het anders niet eerlijk is voor mensen die nooit eens in een hotel kunnen overnachten?quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:11 schreef bleiblei het volgende:
Ik vind bijtelling opzich wel fair tov. mensen die zelf een auto moeten kopen. Wel vind ik het wat flauw om het omhoog te schroeven om privé gebruik te demotiveren waardoor het rustiger op de weg zou moeten worden. Ik weet niet welke groenlinks idioot dat verzonnen heeft, maar die mag wat mij betreft een enkeltje boshut krijgen. Zoals het eerst belast werd was redelijk fair. Nu zijn ze het gewoon aan het gebruiken om nog meer geld binnen te halen wat uitgegeven kan worden aan onzinnige subsidie projecten
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |