abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 september 2007 @ 10:20:01 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_53321023
quote:
Op donderdag 20 september 2007 01:23 schreef Tiesemans het volgende:

[..]

Yep een manipulatief eerste deel in de film bedoelt als instrument om "gelovige" Amerikanen aan te tonen dat ze gebrainwashed zijn op meerdere fronten waarna men dus wijst op 9/11 en het argument dat diezelfde Amerikanen ook daarin gebrainwashed zijn mede door Bush en z'n goddelijke missie..
Maar ja ik geloof ook en ben vanaf dag 1 met betrekking tot 9/11 er van overtuigd dat het opzet is ..
Dus gelovigen verschillen mwa .. ga dan liever nog even door over beschaving en Maya's, Inca's Egyptenaars, Summeriers, Babyloniers, Chinezen, Romeinse rijk ect ..
Dat is net zo geloofwaardig als de officiële 9/11 lezing.
[..]
belachelijk, jy onderkent die bevolkingen. Onze huidige maatschappij is geen stap beter dan het romeinse rijk.

[..]

Zo jij durft .. Ik krijg ineens een heel ander beeld van jou ..
(Gelijke monniken gelijke kappen !)
(Of is er soms verholen sympathie voor het anti religieuze uitstapje van Lambiek wat tot uiting komt in een scherts lesje Asterix en Obelix , uh pardon, geschiedenis en beschaving doch welk niet verwijderd word in het geheel terwijl het duidelijk off topic is ..)
Mocht ik de hand in eigen boezem dienen te steken dan is het mijn onbedoelde (uitlokking) door te verwijzen naar het eerste stukje film van Zeitgeist dat dit schrijven uitlokt)
Het is geen uitspraak van mij dat geloof geestesziek is, dat hebben verscheidene filosofen wel uitspraken over gedaan als Freud. Het is toch ook zo duidelijk als je geloofd dat de aarde z'n beetje 6000 jaar oud is. En voor elke weerlegging wel een totaal ridicuul antwoord weet te geven. De mensen met HBO en dan toch in Jezus geloven is gewoon eng. heel eng. maar daarin tegen wel interessant. Hoe iemand dat kan rijmen.
quote:
Een van de meest bekende tegenstanders van
religie, de Weense psycholoog Sigmund Freud, riep
religie uit tot “vijand” en spirituele overtuigingen tot
zowel bijgeloof als de “universele obsessieve neurose”. Hij
onderwees dat kennis iemand verwijdert van religie. Hij
beschouwde religie als “achterhaald”.
ook wel aardig stukje. http://www.huubmous.nl/2007/01/02/reve-en-de-extase-van-de-rat/

Volgens mij moeten hier een paar mensen Maarten 't Hart's "De Bril van God" en en Richard Dawkins' "God als misvatting" maar eens lezen.

Ik ben ook van mening dat Kerk en religie onze ontwikkeling als mens zwaar ondermijnd heeft. Vrouwen tot mindere schepsels afbeelden. Het christelijk geloof is nu niet echt netjes te werk te gaan om de indianen, aboriginals te overtuigen van ons fantastische geloof.

Het is toch ook van de zotte om in Jezus te geloven. Als z'n jostie nu op zou staan van "ik ben de zoon van god". Dan zouden we hem opsluiten met een dwangbuis en levenslang TBS.

En nog triester is het feit dat de Bijbel en het Jezus verhaal nog gebaseerd is op plagiaat ook.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  donderdag 20 september 2007 @ 10:48:49 #2
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_53321713
Het zoveelste wie in God is gelooft is gek topic......

Ben er wel deels mee eens hoor. Maar de massa moet gecontroleerd worden en zonder angsten voor duivels en hellen zullen veel mensen gaan leven als beesten was de theorie.

Trouwens David Icke denkt dat hij de zoon van god is. Ook best eng.
  donderdag 20 september 2007 @ 10:50:16 #3
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_53321761
Eensch is met Sigmund en TS.
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  donderdag 20 september 2007 @ 10:52:38 #4
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53321825
quote:
Het is toch ook van de zotte om in Jezus te geloven. Als z'n jostie nu op zou staan van "ik ben de zoon van god". Dan zouden we hem opsluiten met een dwangbuis en levenslang TBS.
tja.. een 2000 jaar geleden werd zo iemand gekruisigd. Your point?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  donderdag 20 september 2007 @ 10:54:08 #5
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_53321872
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:52 schreef teamlead het volgende:

[..]

tja.. een 2000 jaar geleden werd zo iemand gekruisigd. Your point?
Ga jij iemand in een dwangbuis vereren en verafgoden? Lijkt me niet toch?
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  donderdag 20 september 2007 @ 10:55:30 #6
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53321902
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:54 schreef LENUS het volgende:

[..]

hangt er vanaf wat die persoon gedaan heeft voor hij in die dwangbuis werd geduwd.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  donderdag 20 september 2007 @ 11:04:48 #7
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_53322135
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:55 schreef teamlead het volgende:

[..]

hangt er vanaf wat die persoon gedaan heeft voor hij in die dwangbuis werd geduwd.
Kijk, als jij wilt geloven prima! Discussieren over geloven of niet geloven is bij nader inzien een beetje onzinnig.
  donderdag 20 september 2007 @ 11:05:21 #8
52357 Lambiekje
pi_53322150
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:54 schreef LENUS het volgende:

[..]

Waarom dan wel iemand die op het kruis is getimmerd. Toen wist men al dat het gewoon niet spoort, om te roepen van ik ben de zoon van god.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  donderdag 20 september 2007 @ 11:06:37 #9
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53322182
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:04 schreef LENUS het volgende:

[..]

Kijk, als jij wilt geloven prima! Discussieren over geloven of niet geloven is bij nader inzien een beetje onzinnig.
Precies . Als iemand niet wil geloven.. best . Als iemand iets anders wilt geloven: ook best

Iemand die iets anders gelooft afschilderen als geestesziek: zwaktebod
pi_53322221
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:20 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

En nog triester is het feit dat de Bijbel en het Jezus verhaal nog gebaseerd is op plagiaat ook.
Ieder mag geloven in welke God dan ook.
Dat is een recht.
Dat jij dat zot vindt is jouw persoonlijke mening.
Niet iedereen denkt als jij.
Maar leg me eens uit wat je bedoeld met plagiaat?
  donderdag 20 september 2007 @ 11:09:34 #11
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53322252
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:08 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

Ieder mag geloven in welke God dan ook.
Dat is een recht.
Dat jij dat zot vindt is jouw persoonlijke mening.
Niet iedereen denkt als jij.
Maar leg me eens uit wat je bedoeld met plagiaat?
ik neem aan dat TS dit bedoelt:
Het onstaan van het Nieuwe Testament

(een vrij omstreden theorie overigens)
  donderdag 20 september 2007 @ 11:18:58 #12
52357 Lambiekje
pi_53322533
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:09 schreef teamlead het volgende:

[..]

ik neem aan dat TS dit bedoelt:
Het onstaan van het Nieuwe Testament

(een vrij omstreden theorie overigens)
Discussie is na aanleiding deel 1 van Zeitgeist.
  donderdag 20 september 2007 @ 13:44:48 #13
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_53326303
Vreemd dat TS een topic opent over irrationeel geloven. Hij heeft daar zelf nl ook wel een handje van. Wat zeg ik, twee volle handen.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:07:52 #14
52357 Lambiekje
pi_53326864
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:44 schreef Rasing het volgende:
Vreemd dat TS een topic opent over irrationeel geloven. Hij heeft daar zelf nl ook wel een handje van. Wat zeg ik, twee volle handen.
ik geloof niets, in iedere geval niet in de sinterklaas voor volwassenen.

Veel van me stellingen zijn proefballonen. Accepteren dat de geaccepteerde waarheid een waarheid is is ook geloven. dus ik zie niet zo wat je bedoelt.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:12:13 #15
41051 Rasing
pi_53326985
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:07 schreef Lambiekje het volgende:
Veel van me stellingen zijn proefballonen. Accepteren dat de geaccepteerde waarheid een waarheid is is ook geloven. dus ik zie niet zo wat je bedoelt.
Ik vind je AIDS-topics anders niet lijken op onpartijdige proefballonnen.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:28:45 #16
52357 Lambiekje
pi_53327396
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:12 schreef Rasing het volgende:

[..]

Ik vind je AIDS-topics anders niet lijken op onpartijdige proefballonnen.
2 jaar geleden was het wel een proefballon, maar inmiddels niet meer nee.
pi_53328464
Geloof is de overtreffende trap van ignorance.
  donderdag 20 september 2007 @ 15:20:18 #18
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53328750
quote:
Op donderdag 20 september 2007 15:10 schreef Nee het volgende:
Geloof is de overtreffende trap van ignorance.
leuke stelling... kun je hem ook onderbouwen?
pi_53334330
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:05 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Waarom dan wel iemand die op het kruis is getimmerd. Toen wist men al dat het gewoon niet spoort, om te roepen van ik ben de zoon van god.
Ja, getuige Alexander en Caesar.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_53350366
quote:
Zodra je in jezus geloofd (en merkt dat hij er is) merk je inderdaad dat het streven van deze wereld zot is. Hij heeft met alle overtuiging laten blijken dat Hij onze verlosser is. En wij ? Wij zitten hier op aarde in onze eigen dwangbuis... we kunnen geen kant op om oorlog en het kwaad te ontlopen. Of toch... ja je mag bij de Here Jezus komen om te schuilen tegen deze wrede wereld. Of is het freud die ons beschermd tegen onze dwaasheden ?
pi_53355398
jesus will help me he shouted, but jesus died long ago... schreef ik een 12-tal jaren geleden bij een opdracht over liefde maakt blind...

sinds die tijd heb ik gemerkt dat die blinde liefde vele mensen vreugde doet en steunt in moeilijke tijden... dat vind ik fijn voor die mensen...
pi_53360026
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:05 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Nee, daarom hebben ze hem aan het kruis geslagen.
Hij had veel volgelingen. Lijkt me eerder dat hij een bedreiging vormde voor de bestaande macht.
  vrijdag 21 september 2007 @ 17:20:07 #23
52357 Lambiekje
pi_53360990
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 16:38 schreef Chrrris het volgende:

[..]

Nee, daarom hebben ze hem aan het kruis geslagen.
Hij had veel volgelingen. Lijkt me eerder dat hij een bedreiging vormde voor de bestaande macht.
Jomanda heeft ook volgelingen.

en je had toch ook in de jaren 70 en of andere gek in Friesland die zichzelf jezus noemde die had ook redelijk wat volgelingen.

Hoe hete die gast ookal weer z'n SaiBaba figuur maar bleek gewoon een neppert te zijn en allerlei sportautos en limos er op nahield. Die had miljoenen volgelingen.

Mensen zijn dom! En dat wordt nog eens onderstreept op school. Ze me school maakt dom topic.
pi_53361120
Mensen zijn dom inderdaad. Complottheoriën over chemtrails worden als zoete koek geslikt.
  vrijdag 21 september 2007 @ 17:27:11 #25
41051 Rasing
pi_53361138
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 10:39 schreef perfectionist het volgende:
Zodra je in jezus geloofd (en merkt dat hij er is) merk je inderdaad dat het streven van deze wereld zot is. Hij heeft met alle overtuiging laten blijken dat Hij onze verlosser is. En wij ? Wij zitten hier op aarde in onze eigen dwangbuis... we kunnen geen kant op om oorlog en het kwaad te ontlopen. Of toch... ja je mag bij de Here Jezus komen om te schuilen tegen deze wrede wereld. Of is het freud die ons beschermd tegen onze dwaasheden ?
Hoe heeft ie nou laten merken dat ie onze verlosser is? Door zich aan een kruis te laten spijkeren? Van mij had t niet gehoeven. En dat t van zn Hemelse Vader wel moest, slaat ook nergens op: die kan ons onze zonden toch ook vergeven zónder dat ie iemand gruwelijk laat lijden?
pi_53361221
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 17:27 schreef Rasing het volgende:

[..]

Hoe heeft ie nou laten merken dat ie onze verlosser is? Door zich aan een kruis te laten spijkeren? Van mij had t niet gehoeven. En dat t van zn Hemelse Vader wel moest, slaat ook nergens op: die kan ons onze zonden toch ook vergeven zónder dat ie iemand gruwelijk laat lijden?
En sowieso: miljarden en miljarden "goede" mensen zijn in de loop der jaren gefolterd en vermoord. Waarom zou daar geen Jezus tussen kunnen zitten?
pi_53381049
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 17:20 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Jomanda heeft ook volgelingen.

en je had toch ook in de jaren 70 en of andere gek in Friesland die zichzelf jezus noemde die had ook redelijk wat volgelingen.

Hoe hete die gast ookal weer z'n SaiBaba figuur maar bleek gewoon een neppert te zijn en allerlei sportautos en limos er op nahield. Die had miljoenen volgelingen.
Houd dit in gedachten wanneer iemand kraait over de toename van de ''Truthmovement''.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_53429722
Ik vind het wel erg treffend dat iemand als Lambiekje een topic opent over dat het raar is om een religie aan te hangen Bovendien laat het weer erg mooi de ongenuanceerdheid zien.
quote:

Ja, het is inderdaad van de zotte, en die docu die jij in je laatste regel aanhaalt is natuurlijk veel geloofwaardiger.

Bgrijp me niet verkeerd hoor, ik ben niet Christelijk, maar de selectiviteit die ik in dit topic lees maken me schuddenbuiken van het lachen.
pi_53439266
quote:
Op maandag 24 september 2007 18:53 schreef NorthernStar het volgende:
Schopje WFL
vp
  maandag 24 september 2007 @ 19:10:43 #30
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53439546
Mensen die in waanbeelden geloven zijn idd geestesziek.
De huidige psychiatrie heeft de volgende definitie gegeven aan een waanbeeld:

- certainty (held with absolute conviction))
- incorrigibility (not changeable by compelling counterargument or proof to the contrary)
- impossibility or falsity of content (implausible, bizarre or patently untrue)

Veel religieuzen hebben zich alleen nooit echt in de materie ingelezen en voor hen is het dus onwaarschijnlijk dat het hier per se over een waanbeeld gaat aangezien ze niet de kans hebben gehad om de andere kant van het verhaal te zien.

Als je dan na jaren pas in aanraking komt met de tegenbewijzen zijn er 3 scenario's denkbaar:

1. De persoon ervaart cognitieve dissonantie en neemt een gematigdere, of radicaal andere positie aan als voorheen.
2. De persoon kiest ervoor zich extra sterk vast te houden aan zijn versie van de werlelijkheid in licht van de angst om een compleet wereldbeeld bij te moeten stellen.
3. De persoon houd zich afzijdig van de discussie en kiest ervoor om alleen nog maar te discussieren over het onderwerp met mensen waarvan hij/zij weet dat ze het eens met hem/haar zijn.

Scenario 2 wijst op de persoon die van z'n werkelijkheid een waanbeeld maakt. Die personen zijn idd te vinden op Fok!
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 24 september 2007 @ 19:14:24 #31
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53439675
quote:
Op maandag 24 september 2007 19:10 schreef SpecialK het volgende:
Mensen die in waanbeelden geloven zijn idd geestesziek.
De huidige psychiatrie heeft de volgende definitie gegeven aan een waanbeeld:

- certainty (held with absolute conviction))
- incorrigibility (not changeable by compelling counterargument or proof to the contrary)
- impossibility or falsity of content (implausible, bizarre or patently untrue)
ik zie ook niemand beweren in waandenkbeelden te geloven. In tegendeel

edit: voor de duidelijkheid: ik bedoel waandenkbeelden die passen bij jouw definitie
  maandag 24 september 2007 @ 19:19:47 #32
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53439878
quote:
Op maandag 24 september 2007 19:14 schreef teamlead het volgende:

[..]

ik zie ook niemand beweren in waandenkbeelden te geloven. In tegendeel

edit: voor de duidelijkheid: ik bedoel waandenkbeelden die passen bij jouw definitie
Mensen geven idd niet graag toe dat de 3 bovenstaande specificaties toepasbaar zijn op hun wereldbeeld. Het hele punt van een waanbeeld is dat de mensen die er aan lijden zelf niet door (willen) hebben dat ze er aan lijden. Ze voelen zich alleen maar niet begrepen (behalve dan misschien in de groep die de waanbeelden deelt)

Hoe kan je voor jezelf er achter komen of iets een waanbeeld is?

Goeie vraag. Daar ga ik over nadenken
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 24 september 2007 @ 19:22:52 #33
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53440009
quote:
Op maandag 24 september 2007 19:19 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Mensen geven idd niet graag toe dat de 3 bovenstaande specificaties toepasbaar zijn op hun wereldbeeld. Het hele punt van een waanbeeld is dat de mensen die er aan lijden zelf niet door (willen) hebben dat ze er aan lijden. Ze voelen zich alleen maar niet begrepen (behalve dan misschien in de groep die de waanbeelden deelt)

Wanneer kan je voor jezelf er achter komen dat iets een waanbeeld is?

Goeie vraag. Daar ga ik over nadenken
nou.. laten we eens kijken naar de gelovige medemens

De Christenen die ik ken (en nee.. dat zijn ze lang niet allemaal ) voldoen al niet aan voorwaarde 1 en 2 (waarbij je bij voorwaarde 2 nog kunt opmerken dat er geen onomstotelijk bewijs is voor het al dan niet bestaan van God en derhalve hier nooit aan voldaan kán worden)

* gooit olie op het vuur
Als ik kijk naar de ongelovige medemensen die ik ken, voldoen er al heel wat meer op zijn minst aan voorwaarde 1
  maandag 24 september 2007 @ 19:31:07 #34
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53440303
quote:
Op maandag 24 september 2007 19:22 schreef teamlead het volgende:

[..]

De Christenen die ik ken (en nee.. dat zijn ze lang niet allemaal ) voldoen al niet aan voorwaarde 1 en 2 (waarbij je bij voorwaarde 2 nog kunt opmerken dat er geen onomstotelijk bewijs is voor het al dan niet bestaan van God en derhalve hier nooit aan voldaan kán worden)

* gooit olie op het vuur
Als ik kijk naar de ongelovige medemensen die ik ken, voldoen er al heel wat meer op zijn minst aan voorwaarde 1
- Religieuzen in situatie 2 zoals ik die eerder aangaf voldoen aan alle 3 de symptomen.
- Nergens heb ik geroepen dat niet-gelovigen geen waanbeelden er op na kunnen houden.
  maandag 24 september 2007 @ 19:33:04 #35
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_53440372
quote:
Op maandag 24 september 2007 19:22 schreef teamlead het volgende:

[..]

* gooit olie op het vuur
Dan vraag ik mij af wat voorn ongelovigen je kent
En ja ik ken gelovigen die aan die voorwaarden voldoen.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  maandag 24 september 2007 @ 19:37:54 #36
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53440532
quote:
Op maandag 24 september 2007 19:33 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dan vraag ik mij af wat voorn ongelovigen je kent
En ja ik ken gelovigen die aan die voorwaarden voldoen.
ze zullen er ongetwijfeld zijn ja

maar de overgrote meerderheid van de gelovigen (in iedergeval in Nederland) zijn meer down-to-earth dan je uit sommige reacties op FOK! zou kunnen opmaken
  maandag 24 september 2007 @ 19:42:16 #37
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_53440673
quote:
Op maandag 24 september 2007 19:37 schreef teamlead het volgende:

[..]

maar de overgrote meerderheid van de gelovigen (in iedergeval in Nederland) zijn meer down-to-earth dan je uit sommige reacties op FOK! zou kunnen opmaken
Op enkele locaties na lijkt me dat ook wel ja.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  maandag 24 september 2007 @ 19:43:16 #38
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53440706
quote:
Op maandag 24 september 2007 19:37 schreef teamlead het volgende:

[..]

Het deel van de nederlandse bevolking waar jij hebt over hebt (en ja dat is een van de dingen waar ons land zo uniek in is samen met frankrijk, zweden en denemarken) valt in scenario 1.

Staphorsters en andere durpkelingen uit de neerlandse biblebelt vallen in scenario 3.

Religieuze fokusers die graag het debat aan gaan en daarin geen millimeter van hun absolutistische onlogische standpunten toegeven vallen in scenario 2
  maandag 24 september 2007 @ 19:51:41 #39
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53440944
quote:
Op maandag 24 september 2007 19:43 schreef SpecialK het volgende:

Religieuze fokusers die graag het debat aan gaan en daarin geen millimeter van hun absolutistische onlogische standpunten toegeven vallen in scenario 2
waarbij je er rekening mee zou kunnen houden dat een dergelijke absolute houding mede wordt aangenomen "for arguments sake" natuurlijk. Ik betwijfel of de religieuze fok-user in het dagelijks leven net zo vast in de leer is als in de posts op fok

daar heb ik geloof ik ooit nog eens een topic over geopend.. ff zoeken
  maandag 24 september 2007 @ 19:56:20 #40
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53441082
  maandag 24 september 2007 @ 20:02:46 #41
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53441276
Geweldig die harde conservatieve lijn van pmb_rug.

Klassieker.
pi_53446588
Ik beschouw mensen die een religie aanhangen niet als geestziek. Waarom niet? Omdat de meeste mensen geloven in wat hun ouders (opvoeders) geloven. Zo zitten onze hersenen in elkaar. Kleine kinderen twijfelen niet aan wat hun ouders zeggen. Dat heeft positieve en negative effecten. Als je ouders zeggen, niet de rivier oversteken want er zitten krokodillen dan is dat goed advies. Maar, advies zoals, offer een geit vlak voordat je gaat zaaien dat is slecht advies. Alleen die mensen begrijpen dat niet omdat ze dat als kind hebben meegekregen. Ander voorbeeld, voor de mensen die met het geloof in sinterklaas zijn opgevoed kunnen later (ook als ze er niet meer in geloven) tegen een sinterklaar, dag meneer zeggen. Dat word altijd, dag sinterklaas. Het geloof in sinterklaar/kerstman laat zien hoe je de hersenen van een kind voor altijd kan veranderen.
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
pi_53463495
Ik denk dat dit niet alleen geldt voor religie in onze huidige maatschappij.

Door alles worden wij beinvloed, dus ik zie religie enkel als een onderdeel van de manipulatie.

Ik denk sowieso dat Herman Hesse een raak punt aankaart in zijn boek "De Steppenwolf":
quote:
Ik kan en mag natuurlijk de lezers niet voorschrijven, hoe zij mijn verhaal moeten begrijpen. Moge een ieder eruit halen wat beantwoordt aan zijn opvattingen en hem van nut is. Maar ik zou toch graag zien, dat velen van hen zouden merken dat de geschiedenis van de steppenwolf wel een ziekte en crisis verbeeldt, maar niet een die naar de dood leidt, niet een ondergang, maar het tegendeel: een genezing.
Dit gaat meer over de algemene staat van de mens en niet zo zeer de religieuze staat. En dat is m.i. een betere benaderingswijze dan de in de OP gehanteerde manier.
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  dinsdag 25 september 2007 @ 18:16:19 #44
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_53465486
Hmmm...ok. Dus volgens de TS is 85% van de wereldbevoking geestesziek?..interessant.
Misschien ben JIJ wel de gek en niet die andere 85%?

Ik zeg niet dat het zo is, maar het is een overweging...

Wat de TS trouwens doet is twee dingen door elkaar halen.
Je haalt de Christelijke leer en de daden van verscheidene kerken door elkaar.

Er zijn vreselijke dingen gedaan in naam van ELK geloof en al die mensen die daaraan hebben meegewerkt zouden net als elke misdadiger afgevoerd moeten worden, maar de Leer zelf..
Daar is toch niet veel op aan te merken!

Met figuren als Freud e.d. hoeft men ook niet aan te komen, die gast was zelf zo gek als een deur.
De TS vindt het eng dat intelellectuele mensen kunnen geloven,..nou, ik vind het eng dat er mensen zijn die gelovige mensen behandelen als geestesziek, of hen zelfs willen uitroeien.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  dinsdag 25 september 2007 @ 18:17:10 #45
52357 Lambiekje
pi_53465505
quote:
Op maandag 24 september 2007 22:47 schreef Bart1984 het volgende:
Ik beschouw mensen die een religie aanhangen niet als geestziek. Waarom niet? Omdat de meeste mensen geloven in wat hun ouders (opvoeders) geloven. Zo zitten onze hersenen in elkaar. Kleine kinderen twijfelen niet aan wat hun ouders zeggen. Dat heeft positieve en negative effecten. Als je ouders zeggen, niet de rivier oversteken want er zitten krokodillen dan is dat goed advies. Maar, advies zoals, offer een geit vlak voordat je gaat zaaien dat is slecht advies. Alleen die mensen begrijpen dat niet omdat ze dat als kind hebben meegekregen. Ander voorbeeld, voor de mensen die met het geloof in sinterklaas zijn opgevoed kunnen later (ook als ze er niet meer in geloven) tegen een sinterklaar, dag meneer zeggen. Dat word altijd, dag sinterklaas. Het geloof in sinterklaar/kerstman laat zien hoe je de hersenen van een kind voor altijd kan veranderen.
Niet alleen van een kind. ook van volwassen. Alleen ziet de gros het niet
  dinsdag 25 september 2007 @ 18:56:55 #46
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53466423
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 18:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
Hmmm...ok. Dus volgens de TS is 85% van de wereldbevoking geestesziek?..interessant.
Misschien ben JIJ wel de gek en niet die andere 85%?

Ik zeg niet dat het zo is, maar het is een overweging...

Wat de TS trouwens doet is twee dingen door elkaar halen.
Je haalt de Christelijke leer en de daden van verscheidene kerken door elkaar.

Er zijn vreselijke dingen gedaan in naam van ELK geloof en al die mensen die daaraan hebben meegewerkt zouden net als elke misdadiger afgevoerd moeten worden, maar de Leer zelf..
Daar is toch niet veel op aan te merken!
De leer van het oude testament en het nieuwe testament zijn op z'n best nog barbaars te noemen. Waarbij het OT weer de term psychotisch niet alleen met een paar stappen maar met een volledig ingedrukt gaspedaal van een dragracer overschreid
quote:
Met figuren als Freud e.d. hoeft men ook niet aan te komen, die gast was zelf zo gek als een deur.
De TS vindt het eng dat intelellectuele mensen kunnen geloven,..nou, ik vind het eng dat er mensen zijn die gelovige mensen behandelen als geestesziek, of hen zelfs willen uitroeien.
Of hen zelfs willen uitroeien?

Mijn god, melodrama queen is in tha house.
  dinsdag 25 september 2007 @ 19:42:49 #47
52357 Lambiekje
pi_53467633
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 18:56 schreef SpecialK het volgende:

[..]

De leer van het oude testament en het nieuwe testament zijn op z'n best nog barbaars te noemen. Waarbij het OT weer de term psychotisch niet alleen met een paar stappen maar met een volledig ingedrukt gaspedaal van een dragracer overschreid
[..]

Of hen zelfs willen uitroeien?

Mijn god, melodrama queen is in tha house.
ik heb nooit een woord gerept overuitroeien. Waarschijnlijk zal het wel meevallen hoe veel "gevaarlijke" gelovigen zijn hier in Nederland. De meeste hier zullen toch wel gewoon de evolutie voor waar aannemen, mag ik hopen. Daar in tegen in amerika is de gros wel gevaarlijk gelovig.

Als er iets is geweest in het verleden wat NIET vredelievend omging met z'n medemens dan was het wel de Christen met hun Jezus. . Die wel eventjes de aboriginals, indianen of incas/mayas ging duidelijk maken dat hun cultuur troep is.
En als je niet in hun verhaal meging werd je afgemaakt. Simpel als dat.

Nee de bijbelafgeleide religies heeft alleen maar het slechte in de mens afgeroepen. En dat meen ik serieus
  dinsdag 25 september 2007 @ 19:47:31 #48
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53467788
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 19:42 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

ik heb nooit een woord gerept overuitroeien. Waarschijnlijk zal het wel meevallen hoe veel "gevaarlijke" gelovigen zijn hier in Nederland. De meeste hier zullen toch wel gewoon de evolutie voor waar aannemen, mag ik hopen. Daar in tegen in amerika is de gros wel gevaarlijk gelovig.

Als er iets is geweest in het verleden wat NIET vredelievend omging met z'n medemens dan was het wel de Christen met hun Jezus. . Die wel eventjes de aboriginals, indianen of incas/mayas ging duidelijk maken dat hun cultuur troep is.
En als je niet in hun verhaal meging werd je afgemaakt. Simpel als dat.

Nee de bijbelafgeleide religies heeft alleen maar het slechte in de mens afgeroepen. En dat meen ik serieus
Ik denk dat je de verkeerde persoon aan het quoten bent
pi_53472828
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 18:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
,..nou, ik vind het eng dat er mensen zijn die gelovige mensen behandelen als geestesziek, of hen zelfs willen uitroeien.
Wat is voor jou nu het punt waarop je zegt: deze persoon is echt ziek en hoort in een inrichting thuis? Iemand die denkt dat hij Napolean is moet behandeld worden, maar iemand die denk dat er een kracht is die hele sterrenstelsels uit het niets kan creeeren en 6 miljard mensen tegelijkertijd in de smiezen kan houden, is wel normaal. Oh ja, en je kunt ook tegen hem praten, dan vervult ie misschien wel je wensen. Of niet, want er is geen enkele mogelijkheid om daar achter te komen. Ik zou het wel weten.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_53490451
quote:

[..]

Het is geen uitspraak van mij dat geloof geestesziek is, dat hebben verscheidene filosofen wel uitspraken over gedaan als Freud. Het is toch ook zo duidelijk als je geloofd dat de aarde z'n beetje 6000 jaar oud is. En voor elke weerlegging wel een totaal ridicuul antwoord weet te geven. De mensen met HBO en dan toch in Jezus geloven is gewoon eng. heel eng. maar daarin tegen wel interessant. Hoe iemand dat kan rijmen.
Je maakt een aantal generalisaties. Er zijn HEEL VEEL gelovigen die niet geloven dat de aarde 6000 jaar oud is; ik ben daar één van.

Jij rechtvaardigt jouw uitspraak dat geloof geestesziek is omdat veel filosofen (Freud is geen filosoof trouwens) dat hebben gezegd. Er zijn ook ontzettend veel filosofen die wel gelovig zijn. Ook zijn er veel geweldige wetenschappers die gelovig zijn.
Raar, dat selectieve gebruik van de uitspraken van 'filosofen'. Dat is net zoiets als dat ik zou zeggen: "socialisme is geen goede manier om een land te leiden want er zijn politici die dit vinden".
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:20 schreef Lambiekje het volgende:Ik ben ook van mening dat Kerk en religie onze ontwikkeling als mens zwaar ondermijnd heeft. Vrouwen tot mindere schepsels afbeelden. Het christelijk geloof is nu niet echt netjes te werk te gaan om de indianen, aboriginals te overtuigen van ons fantastische geloof.
Mensen maken fouten, christenen ook. Al die daden gaan regelrecht tegen de leer in van de Bijbel zelf en hebben dus niet zozeer te maken met het 'geloof' zelf. Of vindt jij dat concentratiekampen ook onderdeel zijn van het socialisme?
quote:
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:18 schreef Lambiekje het volgende:
Discussie is na aanleiding deel 1 van Zeitgeist.
Zeitgeist.

Je doet heel arrogant over het feit dat gelovigen in zoiets stoms als GOD kunnen geloven terwijl je zelf wel in Zeitgeist gelooft. Gozer... Zeitgeist klopt niet, Zeitgeist liegt. Ik vind het al een verbetering dat ze dat gedeelte eruit hebben gehaald over dat de woorden 'horizon' en 'hours' van Horus zouden zijn afgeleid, maar er blijft nog veel ongefundeerde flauwekul over.
Horus, Mitha, Dyonisus, Krishna en al die gasten zijn nooit gekruisigd, uit een maagd geboren of uit de dood opgestaan. Verdiep je eens in de materie.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')