Bos is ook kleurloos als minister van Financiën, maar of daardoor het vertrouwen zo laag is?quote:Minister Wouter Bos van Financiën heeft het vertrouwen van 13 procent van de Nederlanders, 43 procent heeft geen vertrouwen in de PVDA-minster, 34 procent denkt neutraal.
Dit komt naar voren uit een onderzoek onder 1360 mensen van Motivaction in opdracht van het televisieprogramma Netwerk.
Bos' voorganger, VVD'er Gerrit Zalm, heeft nog steeds de waardering van 56 procent van de Nederlanders. Slechts 5 procent denkt dat Bos het uiteindelijk beter zal doen dan Zalm.
Ik betwijfel ten zeerste of dat gaat lukken met de lastenverzwaringen die zijn aangekondigd, hoe goed dat geld ook besteed zou kunnen worden...quote:Op maandag 17 september 2007 22:53 schreef EchtGaaf het volgende:
Inderdaad weinig zichtbaar. Wouter moet nu scoren met Prinsjesdag en Algemene Beschouwingen.
Onzinpost van de dag.quote:Op maandag 17 september 2007 23:06 schreef Jurgen21 het volgende:
En zolang hij de lasten voor de hardwerkende burger verhoogt om de opbrengst vervolgens te verspillen aan verslaafden, krakers, allochtonen en ander werkschuw tuig wordt hij ook niet populair![]()
quote:Op maandag 17 september 2007 23:06 schreef Jurgen21 het volgende:
En zolang hij de lasten voor de hardwerkende burger verhoogt om de opbrengst vervolgens te verspillen aan verslaafden, krakers, allochtonen en ander werkschuw tuig wordt hij ook niet populair![]()
het geld komt natuurlijk niet alleen van de burgers af. Vergeet niet wat bedrijven aan belasting betalen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 00:34 schreef Mikkie het volgende:
Ik vind het ook nogal vreemd. Ik lees in kranten over een lastenverzwaring van 7 miljard, waarvan aan het eind 3 miljard overblijft
Zeven miljard, dat is per hoofd van de bevolking bijna 450 euro! Haal kinderen enzo eraf, dan komt het erop neer dat alle 'betalende' burgers 50 euro per maand meer aan de staat kwijt zijn. Alsof het niets is..
Wouter komt met zekerheid goed aan in Scheveningen waar veel Kleptomanen zitten opgesloten.quote:Op maandag 17 september 2007 22:53 schreef EchtGaaf het volgende:
Inderdaad weinig zichtbaar. Wouter moet nu scoren met Prinsjesdag en Algemene Beschouwingen.
Goede analyse uit de Volkskrant. Bos is goed bezigquote:Miljoenennota is revanche van Bos
Achtergrond Van onze verslaggever Douwe Douwes
DEN HAAG - De PvdA zit in de hoek waar de klappen vallen, maar als minister van Financiën heeft Bos veel binnengesleept.
Wouter Bos, die vandaag zijn eerste Miljoenennota in de Kamer aanbiedt, zit als partijleider in een moeilijk parket. Zijn Partij van de Arbeid verliest in de peilingen, de topinkomens blijken een aanhoudend hoofdpijndossier, en in de affaire-Jami kreeg hij niets dan kritiek over zich heen.
Maar uit zijn eerste begroting rijst een ander beeld op van de minister van Financiën. Wie de maatregelen op een rijtje zet, moet concluderen dat Bos veel heeft weten binnen te halen. Als vakminister heeft hij zich behoorlijk weten te revancheren. De overeenkomsten met zijn beruchte Netspar-lezing (april 2006) zijn legio. De PvdA wordt liever niet aan die lezing herinnerd. Bos sprak hem uit kort nadat zijn partij een monsterzege bij de gemeenteraadsverkiezingen had behaald, en op 60 zetels in de peilingen stond.
In die toespraak ontvouwde Bos zijn visie op de verzorgingsstaat. Hij sprak over de hypotheekrente-aftrek, over het gevaar van je blindstaren op de staatsschuld, het belang van onderwijs, en niet te vergeten de AOW. Rijkere ouderen zouden daar best wat meer aan mogen bijdragen, maar Bos gaf er geen nadere invulling aan.
Dat had hij beter wel kunnen doen, want de zogenoemde fiscalisering van de AOW bleek politiek dynamiet. Onder aanvoering van columnist Marcel van Dam zwol de kritiek aan. Tot de verkiezingen van november bleef het onderwerp Bos achtervolgen. CDA-fractieleider Maxime Verhagen liet geen mogelijkheid onbenut om de kiezer te herinneren aan de ‘Bosbelasting’ die eraan zat te komen. De PvdA kwam in een electorale glijvlucht terecht, die nog niet is gestopt.
Door het tumult over de AOW vertroebelde het zicht op de rest van de Netspar-lezing. Bos sprak over veel meer dan fiscalisering. ‘Ik geloof dat een brede publieke sector kan bijdragen aan het verwezenlijken en versterken van de sociale samenhang in de maatschappij’, zei hij. De miljarden voor ‘investeringen in de samenleving’ – die ook tijdens de begrotingsonderhandelingen overeind zijn gebleven – zijn er een directe weerklank van.
De financiële kaders voor het begrotingsbeleid konden wat Bos betreft beter gebaseerd worden op een ‘realistische’ raming van de economische groei, dan de voorzichtige prognoses van zijn voorganger Gerrit Zalm.
Eigenaars van dure huizen mochten van Bos best wat meer belasting betalen. Voor coalitiepartner CDA, dat campagne voerde op de belofte dat er niet aan de hypotheekrente-aftrek zou worden gemorreld, leek het onbespreekbaar. Maar in de Miljoenennota is wel degelijk een ingreep in de fiscale behandeling van dure huizen opgenomen: eigenaren van huizen boven de 1 miljoen euro gaan meer belasting betalen.
Natuurlijk, het eigenwoningforfait – want daar gaat het over – is niet hetzelfde als aftrek van hypotheekrente. Maar het effect is grotendeels gelijk: vermogenden betalen meer voor hun eigen huis.
De lijst is langer: het afbouwen van de ‘aanrechtsubsidie’ voor niet-werkende vrouwen, gratis kinderopvang – het stond allemaal al in de Netspar-lezing.
Net als een soepeler ontslagrecht overigens. Dat ligt na de verkiezingsoverwinning van de SP binnen de PvdA heel gevoelig. Maar minister Donner van Sociale Zaken (CDA) heeft dat stokje nu overgenomen.
Dat klopt, van de burgerquote:Maar uit zijn eerste begroting rijst een ander beeld op van de minister van Financiën. Wie de maatregelen op een rijtje zet, moet concluderen dat Bos veel heeft weten binnen te halen.
Nee, dat denk ik ook. Net als velen niet blij met Zalm waren. Dat zegt me niet zoveel.quote:Op dinsdag 18 september 2007 09:41 schreef nikk het volgende:
Vreemde conclusie SCH. Bos heeft misschien veel binnen weten te halen, maar of dat meteen 'goed' is? Denk dat velen dat niet met je eens zullen zijn.
deze opmerking vind ik persoonlijk gevaarlijk. Het neigt naar jezelf rijk rekenen, terwijl het geld nog lang niet binnen is.quote:De financiële kaders voor het begrotingsbeleid konden wat Bos betreft beter gebaseerd worden op een ‘realistische’ raming van de economische groei, dan de voorzichtige prognoses van zijn voorganger Gerrit Zalm
Dat dus.quote:Op maandag 17 september 2007 23:13 schreef TC03 het volgende:
Haha, wat een bullshit. Hoe kan je nou aan de gehele Nederlandse bevolking vragen of ze vinden dat Bos zijn werk goed doet (want daar komt het op neer). Hoe moeten zij dat in godsnaam weten? Zo'n onderzoekje zegt meer hoe populair een bepaalde persoon is, en niet hoe men over zijn kwaliteiten denkt.
Dit dusquote:Op maandag 17 september 2007 23:06 schreef Jurgen21 het volgende:
Is dit serieus?quote:Op maandag 17 september 2007 23:06 schreef Jurgen21 het volgende:
Ja, heel serieus. Ik wordt doodziek van al die heffingen voor mensen die meer dan gemiddeld verdienen. Die betalen immers al 52% belasting, OZB, vermogensbelasting, dividendbelasting, successierechten etc. Maar blijkbaar is het voor de linkse aasgieren nog niet genoeg. De verworpenen der aarde kunnen volgens nog wel wat extraatjes gebruiken en dus wordt er weer vrolijk op los genivelleerd.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Is dit serieus?
Zoja, onderbouw het dan even want nu komt het nogal dommig over.
Zeker aangezien zijn clubje het er mee eens isquote:Op dinsdag 18 september 2007 10:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Is dit serieus?
Eeeeehmmm, miljoenen nota enzoquote:Op dinsdag 18 september 2007 10:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Is dit serieus?
14.gifquote:Op maandag 17 september 2007 23:06 schreef Jurgen21 het volgende:
en daarom ben ik lekker in zuid-frankrijk gaan wonen. Geldverdienen wordt een misdaad in nederlandquote:Op dinsdag 18 september 2007 10:14 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ja, heel serieus. Ik wordt doodziek van al die heffingen voor mensen die meer dan gemiddeld verdienen. Die betalen immers al 52% belasting, OZB, vermogensbelasting, dividendbelasting, successierechten etc. Maar blijkbaar is het voor de linkse aasgieren nog niet genoeg. De verworpenen der aarde kunnen volgens nog wel wat extraatjes gebruiken en dus wordt er weer vrolijk op los genivelleerd.
Fout beleid![]()
Miljoenennota, iets over lastenverzwaring, armste mensen ontzien, dat soort dingen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Is dit serieus?
Ja, echt schandalig inderdaad. De armste mensen ontzien, hoe kom je er op.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Miljoenennota, iets over lastenverzwaring, armste mensen ontzien, dat soort dingen.
quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:14 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Maar blijkbaar is het voor de linkse aasgieren nog niet genoeg. De verworpenen der aarde kunnen volgens nog wel wat extraatjes gebruiken
Mag je toch echt je eigen partij voor een flink deel de schuld van geven. Die zitten al heel wat jaren nu in de regering en doen er niks aan om het te stoppen. Beetje lafjes om dit weer op "links" af te schuiven, terwijl de christenen veel meer macht hebben in de regering.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:14 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ja, heel serieus. Ik wordt doodziek van al die heffingen voor mensen die meer dan gemiddeld verdienen. Die betalen immers al 52% belasting, OZB, vermogensbelasting, dividendbelasting, successierechten etc. Maar blijkbaar is het voor de linkse aasgieren nog niet genoeg. De verworpenen der aarde kunnen volgens nog wel wat extraatjes gebruiken en dus wordt er weer vrolijk op los genivelleerd.
Fout beleid![]()
Niet te moeilijke zinnen gebruiken, anders begrijpt SCH het nietquote:Op dinsdag 18 september 2007 10:26 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Tuurlijk, bij bedrijven is ook wat te halen, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de BTW verhoging, verhoging van benzineaccijns en het leasetarief dat omhoog gaat... dan heb je zomaar 3 punten die pakken die het grootste deel van (werkend) Nederland te grazen nemen.
Een VVD-minister van Financiën wellicht. De taak van een minister van Financiën is het beheren van de financiën van een land. Afhankelijk van de politieke kleur wordt daar natuurlijk een andere invulling aan gegeven.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:00 schreef HarryP het volgende:
De taak van een minister van financiën is om de overheidsuitgave te controleren en te beperken.
Niet om meer geld over de balk te gooien en dan de werkende mensen daarvoor te laten betalen.
Ja, je weet wel. Die mensen die zelf niks toe te voegen hebben aan deze maatschappij, en zelf al helemaal niks bijdragen. Nee, pak dan maar de rijkeren, die per saldo al veel meer bijdragen dan 5 van die schooiers bij elkaar.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:23 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Ja, echt schandalig inderdaad. De armste mensen ontzien, hoe kom je er op.
Denk je dat ? Dat duurt minstens 2 jaar, die effecten. Als tegen die tijd de economie minder hard loopt door de kosten die overal doorberekend worden, dan is pas de uitwerking voelbaar.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:10 schreef QBZZ het volgende:
[..]
Een VVD-minister van Financiën wellicht. De taak van een minister van Financiën is het beheren van de financiën van een land. Afhankelijk van de politieke kleur wordt daar natuurlijk een andere invulling aan gegeven.
Voor een goed oordeel over Bos als minister moet denk ik nog een half jaar gewacht worden. De afgelopen periode had hij nog vooral te maken met de erfenis van zijn voorganger en was hij bezig met het opstellen van zijn eerste begroting. Vanaf vandaag zal pas duidelijk worden wat daar de uitwerking van wordt.
Ja, echt schandalig om de kloof tussen het minimumloon en een uitkering nog meer te verkleinen. Nu weet je teminste zeker dat de motivatie om te werken voor die groep steeds kleiner wordt. Zeg zelf, waarom 40 uur in een fabriekshal aan de lopende band staan als je voor 250 euro per maand minder 365 vakantiedagen per jaar krijgt.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:23 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Ja, echt schandalig inderdaad. De armste mensen ontzien, hoe kom je er op.
omg, volgens mij moet jij echt eens even onder een auto komen voordat je weer inziet dat het leven niet alleen om geld draait. Ik gun het je zowaar.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:14 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Fout beleid![]()
O Nee, waar gaat het dan over? En waarom probeert Bos dan wel zijn klauwen op mijn geld te krijgen als het leven niet alleen maar daarom draait?quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:21 schreef Grumpey het volgende:
[..]
omg, volgens mij moet jij echt eens even onder een auto komen voordat je weer inziet dat het leven niet alleen om geld draait. Ik gun het je zowaar.
we hebben het hier over mensen die een huis met een waarde over de 1 miljoen in hun bezit hebben he.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
O Nee, waar gaat het dan over? En waarom probeert Bos dan wel zijn klauwen op mijn geld te krijgen als het leven niet alleen maar daarom draait?
Heb je dan niet door dat dit een camouflerende maatregel is om de meute te temmen? Hoeveel mensen hebben er in NL een huis van +1 miljoen? 0,1%? 0,01%?quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:31 schreef Grumpey het volgende:
[..]
we hebben het hier over mensen die een huis met een waarde over de 1 miljoen in hun bezit hebben he.
dat snap ik volledig, ik reageerde op de opmerking dat het van de zotte zou zijn "om dit aan de verworpenen der aarde" te geven. Die gozer lijkt te denken dat hij een soort 'uber-mens' is omdat hij wel bovengemiddeld verdient met zo'n opmerking. Ik wijs hem er alleen maar op dat een auto-ongeluk iedereen kan overkomen, zelfs ubermensen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:35 schreef LENUS het volgende:
[..]
Heb je dan niet door dat dit een camouflerende maatregel is om de meute te temmen? Hoeveel mensen hebben er in NL een huis van +1 miljoen? 0,1%? 0,01%?
Ja dat gaat ons echt miljoenen opleveren![]()
Ja, maar geen 600.000 mensen die een uitkering trekken hebben een auto ongeluk gekregenquote:Op dinsdag 18 september 2007 11:39 schreef Grumpey het volgende:
[..]
dat snap ik volledig, ik reageerde op de opmerking dat het van de zotte zou zijn "om dit aan de verworpenen der aarde" te geven. Die gozer lijkt te denken dat hij een soort 'uber-mens' is omdat hij wel bovengemiddeld verdient met zo'n opmerking. Ik wijs hem er alleen maar op dat een auto-ongeluk iedereen kan overkomen, zelfs ubermensen.
nee, je kan ook overspannen raken, hersentumor hebben...of een bedrijf zijn begonnen wat helaas niet aansloeg, ontslagen worden door een fusie waar jouw bijdrage niets mee te maken had maar anderen over besloten hebben en al te oud zijn om nog aangenomen te worden. bijvoorbeeld. Wat triest om iedereen maar gelijk 'verworpenen' te noemen!quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, maar geen 600.000 mensen die een uitkering trekken hebben een auto ongeluk gekregen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |