Wat een onzinquote:Op maandag 8 oktober 2007 11:22 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
zo is het ook met de genezingen. door de significantie van de gebeurtenis is het niet redelijk om te spreken van een pure toevalligheid die op elk ander willekeurig moment ook had kunnen plaats vinden.
Zijn hele betoog bestaat uit drogredenen.quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:27 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Wat een onzin
De kans wordt niet beinvloedt door welke significantie jij er aan toekent.
Jij praat jezelf in een cirkel-redenering :
Het is significant omdat het geen toeval is maar omdat god het doet,
en het kan geen toeval zijn (God moet het wel doen) omdat de gebeurtenis zo significant is.
Bij deze dan.quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:24 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Volgens mij is er niemand die claimt dat het hier om pure toeval gaat.
Jij altijd met je misleiding. Iets met een splinter en balk in je oog enzo.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:40 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Inderdaad. Wat ik koningdavid hier doet is filmpjes geven van gebedsgenezingen die gelukt zijn en waar je een al dan niet tijdelijk resultaat kunt zien. Dat is geen manier om iets aannemelijk te maken, dat is een vorm van misleiding.
Vind je dat vergelijkbaar? Je ziet in die filmpjes van mij een man doodliggen en gereanimeerd worden, huilende mensen eromheen. Later zie je hem weer levend vertellen over zijn ervaringen. Het kan trukage zijn. Maar waarom?quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:40 schreef Autodidact het volgende:
Je moet er met een wetenschappelijk oog naar kijken. Als ik hier tien filmpjes geef van mensen die een homeopathisch middel nemen en dat ze zich spontaan beter voelen...bewijst dat ook maar iets over een causaal verband tussen die twee? Nee.
Of het een 'ietsisten-verklaring' is, is niet zo relevant. Maar een onlogische conclusie is het niet toch?quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:40 schreef Autodidact het volgende:
Ik vind het een redenering voor ietsisten. Je kunt op een gegeven moment niet verklaren waarom A op natuurlijke wijze is gebeurd, daarom moet A door een bovennatuurlijk 'iets' gedaan zijn.
Als er een placebo effect is, is het al niet puur toevallig. Overigens, dat er (nog) geen verklaring is, wil ook niet betekenen dat het toeval is... misschien (waarschijnlijk?) is er een prima rationele verklaring voor; hoezo zou het toeval zijn?quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:42 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Bij deze dan.
Hoewel ik niet uitsluit dat het placebo-effect ook een grote invloed kan hebben.
Kortom, alles staat en valt met onwetendheid.quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:44 schreef koningdavid het volgende:
Uitkomst = is door jou niet natuurlijk te verklaren
Uitkomst = bovennatuurlijk tenzij anders bewezen
Uitkomst = nog niet nader te verklarenquote:Op maandag 8 oktober 2007 11:44 schreef koningdavid het volgende:
Of het een 'ietsisten-verklaring' is, is niet zo relevant. Maar een onlogische conclusie is het niet toch?
Uitkomst = is niet natuurlijk te verklaren
Echter is er nergens sprake van 'is niet natuurlijk te verklaren', maar van "WIJ kunnen OP DIT MOMENT geen natuurlijke verklaring geven". Bovendien sluit een bovennatuurlijke verklaring een natuurlijke verklaring niet uit en vice versa.quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:44 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Of het een 'ietsisten-verklaring' is, is niet zo relevant. Maar een onlogische conclusie is het niet toch?
Het filmpje dat iemand hier postte laat eigenlijk al wel zien wat ik bedoelde.quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:46 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Als er een placebo effect is, is het al niet puur toevallig. Overigens, dat er (nog) geen verklaring is, wil ook niet betekenen dat het toeval is... misschien (waarschijnlijk?) is er een prima rationele verklaring voor; hoezo zou het toeval zijn?
Waarom? Precies om mensen als koningdavid te overtuigen...Mensen als koningdavid zijn zo blij om hun god te zien, zo blij om anderen ervan te overtuigen, dat ze elke vorm van skepsis, die ze ander wel hebben, aan de kant schuiven.quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:44 schreef koningdavid het volgende:
Vind je dat vergelijkbaar? Je ziet in die filmpjes van mij een man doodliggen en gereanimeerd worden, huilende mensen eromheen. Later zie je hem weer levend vertellen over zijn ervaringen. Het kan trukage zijn. Maar waarom?
Nee joh, ik heb een groot geloof in de mensheid. Waar ik skeptisch naar kijk zijn de mensen die dit soort video's maken. Ze hebben genoeg reden voor trucage, zoals UFO-believers dat ook hebben.quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:44 schreef koningdavid het volgende:
Je ziet een jongen met een kankergezwel in zijn been, waar na een paar woorden van de dominee, het kankergezwel leegstroomt en de jongen juichend rondhuppelt.
Je ziet beelden van een totaal verbrande huid die opeens begint te bloeden en later volledig is hersteld.
Je kan het allemaal afdoen als trukage, maar dan heb je wel een heel klein geloof in de mensheid. Zouden het dan allemaal placebo's zijn?
Logisch...logica is niet het gebied waar we het over hebben. Hadden de meeste vragen waar men geen natuurlijke verklaring voor had in het verleden een bovennatuurlijk karakter?quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:44 schreef koningdavid het volgende:
Welke toffe theorieën waarvoor?quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:57 schreef koningdavid het volgende:
Waar blijven die toffe theoriën mensen?
Of zijn ze er niet?
Toffe theorietjes waarover?quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:57 schreef koningdavid het volgende:
Waar blijven die toffe theoriën mensen?
Of zijn ze er niet?
Juist ja.quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:57 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Waarom? Precies om mensen als koningdavid te overtuigen...Mensen als koningdavid zijn zo blij om hun god te zien, zo blij om anderen ervan te overtuigen, dat ze elke vorm van skepsis, die ze ander wel hebben, aan de kant schuiven.
"Joepie jongens, laten we een kankergezwel namaken! Weet je wat, we injecteren het ook onder je huid zodat je het in de video ook uit je knieholte ziet stromen! Wie biedt zich aan?"quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:57 schreef Autodidact het volgende:
Nee joh, ik heb een groot geloof in de mensheid. Waar ik skeptisch naar kijk zijn de mensen die dit soort video's maken. Ze hebben genoeg reden voor trucage, zoals UFO-believers dat ook hebben.
Een verdwijnend kankergezwel: waarschijnlijk trucage. Iemand die vijf minuten uit zijn rolstoel opstaat: waarschijnlijk een psychisch effect: een trance.
Dat we geen idee hebben hoe iets gebeurt is een beetje inherent aan dit soort claims. Als we precies wisten wat er gebeurde, was er niet bepaald sprake van een wonderbaarlijke genezing. Ik ga me voor een mening over het onderwerp echt niet baseren op een aantal YouTube filmpjes. Doe mij maar zorgvuldig uitgevoerd onderzoeken, maar die zijn er om de een of andere wonderbaarlijke reden niet. Voor zover ik weet is er echter wel eens een onderzoek uitgevoerd naar het effect van bidden voor anderen. Dat bleek geen zak uit te maken, tenzij de persoon zelf werd verteld dat voor hem of haar werd gebeden. In dat geval bleek het resultaat slechter dan wanneer er niet gebeden werd of wanneer de persoon het niet wist.quote:Op maandag 8 oktober 2007 12:16 schreef koningdavid het volgende:
Ik begrijp je sceptische houding best, maar misschien zal je het beter staan om gewoon eerlijk toe te geven dat je geen enkel idee hebt hoe dit soort zaken gebeuren, dan het meteen af te doen als 'trucage' of 'nep'.
Ik vond het reanimatiefilmpje vrij overtuigend inderdaad. Tot het moment dat die man ineens in zijn eigen bed ligt en die dominee allemaal vage dingen buiten beeld gaat doen that is.quote:Op maandag 8 oktober 2007 12:16 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Juist ja.
"Jongens ik hem een leuk idee. Peter, jij kan goed doen alsof je dood bent he? Luister... als jij nou even daar gaat liggen en faked dat je dood bent. Niet ademen, niet met je ogen knipperen, totaal niet bewegen, je weet hoe dat gaat. Jan en Piet, jullie gaan hem reanimeren! Hou je niet in! Keihard drukken op die borstkas, af en toe even slaan voor het 'shockeffect'. Peter, het kan wel even pijn doen, maar niet bewegen he!
Ok. Linda en Petra, jullie gaan eromheen staan en huilen he! Wij willen tranen zien! Denk maar aan iets vervelends en janken maar!
Jacqueline, verzalem jij nog even een stuk of 20 mensen die uit belangstelling eromheen staan! Dat maakt al gelijk een stuk echter.
En waarom we dit doen? Ja, om mensen te overuigen dat God bestaat natuurlijk!"
Niks mis met bevestiging in je geloof maar vergeet niet kritisch te zijn.quote:Ik heb dit soort wonderen ook totaal niet nodig om te geloven in God. Ze bevestigen wel mijn geloof dat er meer is tussen hemel en aarde en een naturalistische wereldvisie minder gebaseerd is op de realiteit dan menigeen denkt.
[..]
Ik roep niet gelijk trucage of nep, ik zeg dat we niet voldoende weten om dat uit te sluiten.quote:"Joepie jongens, laten we een kankergezwel namaken! Weet je wat, we injecteren het ook onder je huid zodat je het in de video ook uit je knieholte ziet stromen! Wie biedt zich aan?"
Ik begrijp je sceptische houding best, maar misschien zal je het beter staan om gewoon eerlijk toe te geven dat je geen enkel idee hebt hoe dit soort zaken gebeuren, dan het meteen af te doen als 'trucage' of 'nep'.
Dat laatste is jammer en ook een beetje dubieus. Als het werkelijk bewijs van wonderen was dan betwijfel ik of de EO die kans voorbij laat gaan om dit wereldkundig te maken. Het zou het ultieme bewijs zijn.quote:De EO is trouwens zelf ook naar die pastor Joshua geweest (de 'genezer' van die jongen met kanker in zijn been, en die verlamde vrouw) om te kijken of het echt gebakken lucht is. Nou moet je begrijpen dat de EO zelf ook redelijk sceptisch is ingesteld over dit soort massale genezingen. Daarom namen ze ook iemand een rolstoel mee om te kijken of het echt werkt. Die man in de rolstoel is inderdaad genezen nog tot op de dag van vandaag.
Ik heb die aflevering ook gezien en je ziet best schokkende dingen. Mensen komen alleen in aanmerking voor genezing als ze een doktersverklaring bij zich hebben. Vervolgens worden ze in groepen gedeeld: aidspatienten bij elkaar, kankerpatienten bij elkaar, blinden bij elkaar, etc. Je zag in dat filmpje dat Joshua langs een groep van twintig kankerpatienten liep. Hij riep een paar keer "Jesus", bewoog wat met zijn handen, en je zag al die vrouwen spontaan omvallen terwijl hij toch echt een paar meter van ze af stond, en ze claimden genezen te zijn. Ik weet er het fijne niet van, maar echt normaal is het niet.
Webpagina van het hele gebeuren
Helaas kan je de aflevering niet terug kijken.
Oeh gaaf!quote:Op maandag 8 oktober 2007 12:47 schreef L.Denninger het volgende:
http://www.themaninthesynagogue.org/donation.htm
Hier kun je al je geld storten naar de genezende dokter.
Hji ziet er trouwens uit alsof ie aan geld geen gebrek heeft
Om genezen te worden, hoef je geen geld te storten hoor, dat is gratis, net als de kerkdienst. Dat hij geld vraag voor zijn stichting op internet lijkt mij volstrekt normaal.quote:Op maandag 8 oktober 2007 12:50 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Oeh gaaf!
Ik wil ook wel genezen worden, even mijn spaarrekening plunderen.
Kleine moeite, groot plezier.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |