Altijd al.quote:Op zaterdag 15 september 2007 11:20 schreef Viking84 het volgende:
Ben je altijd atheďst geweest of ben je een afvallige? [afbeelding] (indien het laatste: wat was je geloof?).
Voelde het nou vreemd en beangstigend om al die arbitraire restricties van je af te werpen of juist bevrijdend en fijn?quote:Op zaterdag 15 september 2007 11:33 schreef Viking84 het volgende:
Ik ben zelf christelijk opgevoed en redelijk recent van het geloof afgestapt. Het was lange tijd vanzelfsprekend voor mij dat God de wereld geschapen had en dat we na dit leven ofwel in de hemel of in de hel zouden belanden, maar ik herinner me wel dat ik hier al jong moeite mee had. Maar, zoals Dawkins ook schrijft in het begin van The God Delusion, wist ik niet dat er ook alternatieven waren. Ik zat dus als het ware opgesloten en ik wilde me het liefst van God afkeren, maar ik durfde niet, omdat ik ook geloofde dat ik in de hel zou komen als ik dat deed. Ik heb mijn geloof eigenlijk nooit actief beleden en recentelijk ben ik er helemaal vanaf gestapt. Dat is het beste geweest wat ik ooit gedaan heb.
+/- 8 % van de bevolking.quote:Op zaterdag 15 september 2007 11:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Maarja er zijn dan wel zo weinig ongelovigen in amerika dat je zulke verschillen eigenlijk bijna aan meetfouten door te kleine populaties zou kunnen toeschrijven
Ho, ho, ho.quote:Op zaterdag 15 september 2007 10:06 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dat is simpel een wel gecultiveerd fabeltje binnen gelovige kringen. Het bevestigd voor hen dat je God nodig hebt om goed te leven. Kijk maar eens hoe het er daar aan toegaat! Die hebben seks met alles, iedereen, altijd en overal. Geen normen en waarden, geen morele grenzen.
Eigenlijk vind ik het een beetje vreemd afkomstig van een moslim omdat die volgens mij niet geloven in een erfzonde. Binnen het Christendom kent men de erfzonde. De mens is van nature geneigd tot het slechte maar God kan je daarvan redden. Maar als je geen erfzonde hebt is het toch niet nodig om ongelovigen als moraalloos weg te zetten?
quote:Op zaterdag 15 september 2007 11:37 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Voelde het nou vreemd en beangstigend om al die arbitraire restricties van je af te werpen of juist bevrijdend en fijn?
Hoe ervaarde je de eerste paar weken dat je het allemaal hebt los gelaten. Voelde het als een soort leegte?
Ik zat bij een rechtszinnig hervormd kerkgenootschap (dat zoek ik nu net op op de website van de kerkquote:Op maandag 17 september 2007 13:41 schreef Foozy het volgende:
Welk kerkgenootschap zat je VIking84 als ik vragen mag? Bang zijn voor de hel en laatste oordeel klinkt als redelijk reformatorisch gedachtengoed.
Heel herkenbaar dit. Ik weet nog wat voor bevrijding ik voelde toen ik me realiseerde dat ik niet meer in god geloofde. Al die magie kon in een keer overboord! Heerlijk!quote:[...]
Een leven zonder God is wezenlijk anders dan een leven mét God.
[...]
Heel herkenbaar, evenals de rest van je verhaal.quote:Op zaterdag 15 september 2007 19:04 schreef Viking84 het volgende:
Ik ken mezelf en ik weet dat ik God en religie in het algemeen voorgoed verworpen heb. Ik ga echter nog wel graag naar de kerk met kerst en ik speel ook nog regelmatig religieuze liederen op het orgel van m'n ouders. Zij interpreteren dat als: "Het komt wel goed met haar". Ik weet ook niet waarom ik het doe. Maarten 't Hart speelt ook nog steeds graag op het kerkorgel en ook hij zingt Psalmen als hij in z'n tuintje aan het wieden is. Waarom hij dat doet weet ik ook niet. Toch een soort van sentiment, denk ik.
Ik herken dat gevoel ook wel. Ik kan het Gloria niet meer zelfstandig zingen, maar kom nog aardig mee in een kerk. Maar als ik het landschap van mijn jeugd zie (of elders herken), of als ik mijn dialect weer hoor, heb ik dat gevoel ook. Of de muziek uit mijn puberteit.quote:Op maandag 17 september 2007 17:28 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Heel herkenbaar, evenals de rest van je verhaal.![]()
Ik betrap mezelf ook regelmatig op het zingen van een religieus nummer. Dat heb ik best een tijd vervelend gevonden, het voelde een beetje alsof ik er toch nog niet helemaal los van was. Nu weet ik wel beter, die nummers zitten zo ingebakken dat ik ze niet zou kunnen vergeten al zou ik het willen. En daarbij zijn het gewoon mooie nummers.![]()
Het valt me wel op dat ik dit vooral vaak heb als ik met monotone en simpele karweitjes bezig ben zoals afwassen, stofzuigen, onkruid wieden e.d. Op de een of andere manier komen ze dan ineens boven drijven, ik ga er dus niet speciaal voor zitten o.i.d.
Aan wie vraag je dat??quote:Op dinsdag 18 september 2007 00:18 schreef roburt het volgende:
wat vind je van gelovigen?
Zolang ze niet hun best doen om mij hun religieuze regels op te leggen heb ik geen problemen met ze. Ik begrijp waar religie vandaan komt. Ik heb daarom an-sich geen mening over gelovigen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 00:18 schreef roburt het volgende:
Het zijn gewoon mensen. Mensen waar je vaak nog best mee kan lachen. Mensen die je soms wel eens afsnijden in het verkeer, mensen die je wel eens de weg wijzen als je verdwaald met een kaart door de stad heen wandelt.quote:Op dinsdag 18 september 2007 00:18 schreef roburt het volgende:
Ik vind het jammer dat er zoveel mensen rondlopen die liever in sprookjes uit de bronstijd geloven dan hun eigen hersenen vertrouwen. Ik vind het jammer dat er zoveel mensen zich niet beseffen dat het universum zoveel mooier en grootser is dan hun heilige boeken verkondigen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 00:18 schreef roburt het volgende:
Ik weet niet meer of ze dat toen al deed. Ik denk het niet, eigenlijk, omdat ze toen geen reden had om dat te doen, aangezien ik immers nog naar de kerk ging. Ik denk dat ze pas vanaf het moment dat ik niet meer ging is gaan dreigen. Maar de laatste tijd doet ze dat ook niet meer. Ik slaag er steeds beter in te negeren wat ze zegt en ik merk nu dat de discussies minder worden. Zij volhardt, ik ook. Laatst kwam ze met een boek van een christelijke natuurwetenschapper aan zetten (een contradictio in terminis vind ik, maar goedquote:Op maandag 17 september 2007 15:35 schreef Foozy het volgende:
Deed ze dat al toen je nog bij het kerkgenootschap zat? Dat dreigen met het laatste oordeel dan? En wat vind zij er zelf van, gaat zij er van uit dat ze sowieso wel 'doorgaat', of is dat ook nog niet zeker?
Idd. Zelfs gematigde religieuzen zorgen voor de zachte zetel waarop extremisten kunnen zitten. Voor elke 1000 gematigde gelovigen weer 1 terrorist erbij die (dankzij de indirecte steun) het gevoel heeft dat hij het goede gevecht vecht.quote:Op dinsdag 18 september 2007 09:55 schreef wijsneus het volgende:
[..]
...
Ik neem hen kwalijk dat ze de fundamentalisten een thuisbasis verschaffen omdat ze in sprookjes blijven geloven ondanks de bewijzen.
...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |