De vlag en het volkslied en het handvast van grondrechten van de Europese Unie waren er dus al. Dat maakt het verdrag dan toch niet grondwettelijk? Laat staan dat je iets terugdraait als je het verdrag verwerpt.quote:Op vrijdag 14 september 2007 10:18 schreef Boze_Appel het volgende:
De vlag en volkslied zijn al officieel erkend en vastgesteld.
"minister" heeft een andere naam gekregen, maar precies dezelfde functie.
Welke grondrechten zijn eruit gehaald?
het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie bestaat al een jaartje of 7. Die hebben ze nu afgeschaft?
[..]
Zie hierboven.
Het is gewoon dezelfde hoop stront die door de strot van de burger geduwd wordt, alleen nu hebben ze er een vrolijk [s]europees vlaggetje[/b] parapluutje erin gestopt. Maarja, dat is iets wat de voorstanders van een groot USSR in Europavorm niet willen zien.
Sidekick beweerde dat dat grondwettelijke elementen waren.quote:Op zaterdag 15 september 2007 17:56 schreef ijsbrekertje het volgende:
De vlag en het volkslied en het handvast van grondrechten van de Europese Unie waren er dus al. Dat maakt het verdrag dan toch niet grondwettelijk? Laat staan dat je iets terugdraait als je het verdrag verwerpt.
Het gaat mij er ook helemaal niet om wat voor naam het beestje heeft, in tegenstelling tot wat de RvS blijkbaar vindt. Dezelfde wetten en regels staan erin en ik ben tegen die regels en wetten omdat die ervoor zorgen dat we een USSR in Europavorm krijgen. Het maakt dan verder niet uit of je het grondwet of wat dan ook noemt en de reden van de RvS om te adviseren om geen referendum te doen vanwege de naam is dus totaal op kaas bebaseerd.quote:Dan blijft alleen staan dat de functie van minister van Buitenlandse zaken van de EU wordt ingevoerd, zij het niet onder die naam.
Volgens mij wordt Grondwet veel te veel als iets groots en bijna heiligs gezien. Een grondwet is gewoon een soort spelregelboekje voor de organisatie van een land of van Europa. Spelregels die tot nu toe in alle wijzigingsverdragen zijn vastgelegd en die met dit verdrag gebundeld zouden worden.
Het is, zoals de Engelsen zo mooi zeggen; "the thin end of the wedge".quote:Op zaterdag 15 september 2007 17:56 schreef ijsbrekertje het volgende:
Volgens mij wordt Grondwet veel te veel als iets groots en bijna heiligs gezien. Een grondwet is gewoon een soort spelregelboekje voor de organisatie van een land of van Europa. Spelregels die tot nu toe in alle wijzigingsverdragen zijn vastgelegd en die met dit verdrag gebundeld zouden worden.
Een deel van de tegenstanders (SP) heeft deze elementen in elk geval genoemd als onderdeel van argumentatie tegen de Europese grondwet. Immers een unie met eigen munt, vlag, volkslied, parlement, feestdag en grondwet lijkt wel erg op een staat en dat willen we niet.quote:Op zaterdag 15 september 2007 18:05 schreef Boze_Appel het volgende:
Sidekick beweerde dat dat grondwettelijke elementen waren.
Je hebt gelijk dat er op een arrogante manier met de nee stem om wordt gegaan.quote:Het gaat mij er ook helemaal niet om wat voor naam het beestje heeft, in tegenstelling tot wat de RvS blijkbaar vindt. Dezelfde wetten en regels staan erin en ik ben tegen die regels en wetten omdat die ervoor zorgen dat we een USSR in Europavorm krijgen. Het maakt dan verder niet uit of je het grondwet of wat dan ook noemt en de reden van de RvS om te adviseren om geen referendum te doen vanwege de naam is dus totaal op kaas bebaseerd.
Alles rondom het referendum en "het wel weten waarom mensen nee hebben gestemd" druipt een onmetelijke arrogantie vanaf. Mensen hebben niet tegengestemd om een fucking vlag en volkslied die allang officieel zijn. De reden waarom mensen tegen hebben gestemd is volledig irrelevant en dat "men" binnen heeft gehaald wat "wij" wilden is daarmee volledige onzin.
quote:Dit is het zoveelste bewijs dat democratie totale bullshit is en dat politici en volksvertegenwoordiging volledig poep hebben aan wat het volk of de meerderheid wil. De zelfverklaarde rechtvaardiging van de democratie wordt zo dus omvergeschopt door de door het volk gekozen vertegenwoordiging. Ik zou er dubbel om kunnen liggen, ware het niet dat zo triest is.
Net als de "Ja-stemmers. Opgehist door onze eigen Goelbels met zn "het licht gaat uit" en "dan komt er oorlog"...quote:Op zaterdag 15 september 2007 18:23 schreef ijsbrekertje het volgende:
Maar - heel arrogant- denk ik dat er ook veel mensen zijn die vanwege irrelevante redenen nee hebben gezegd tegen de grondwet.
En wanneer hebben we daar dan wat over te zeggen?quote:Op zaterdag 15 september 2007 18:23 schreef ijsbrekertje het volgende:
De vraag bij het referendum was: is de situatie met het nieuwe verdrag beter dan met de huidige wijzigingsverdragen. En de vraag was niet: Vindt u dat de Europese samenwerking te verstrekkend is. anders moet
Dat is waar. Ik zou niet durven beweren dat alle nee-stemmers irrelevante argumenten hadden en alleen ja-stemmers 'het' begrijpen. Er zijn vast vele ja-stemmers die geen of irrelevante argumenten hadden voor keuze.quote:Op zaterdag 15 september 2007 18:28 schreef Napalm het volgende:
Net als de "Ja-stemmers. Opgehist door onze eigen Goelbels met zn "het licht gaat uit" en "dan komt er oorlog"...
Maar dat is politiek. Net als dat het kontje van Wouter Bos zo 5 extra kamer-zetels opbrengt.. Ook irrelevant? Of het nog altijd niet schrappen van de "C" door het CDA?
Hierover heb je iets te zeggen bij de Tweede Kamerverkiezingen. Stem je D66, dan krijg je meer Europa en stem je PVV dan krijg je zo min mogelijk uitbreidingen. (Voor de verdere nuances, zie de verkiezingsprogramma's en/of de handelingen van de Tweede Kamerquote:En wanneer hebben we daar dan wat over te zeggen?
Wannneer kan ik melden dat Turkije er niet bij hoeft? Dat ik niet zit te wachten op een Europees pensioenstels? Een EUropees leger? Dat de uitbreiding met een stel Oost-Europese landen veels te vroeg kwam?
Misschien gaat voor Den Haag het daar niet over maar de facto heeft het "Nee" daar toch wel forse invloed op.
Nu geef je eigenlijk zelf aan dat een referendum totaal niet representatief en dus onnuttig is?quote:Net als de "Ja-stemmers. Opgehist door onze eigen Goelbels met zn "het licht gaat uit" en "dan komt er oorlog"...
Maar dat is politiek. Net als dat het kontje van Wouter Bos zo 5 extra kamer-zetels opbrengt.. Ook irrelevant? Of het nog altijd niet schrappen van de "C" door het CDA?
quote:Op zondag 16 september 2007 15:55 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Nu geef je eigenlijk zelf aan dat een referendum totaal niet representatief en dus onnuttig is?
dat is jouw stelling, niet de mijne..quote:Op zaterdag 15 september 2007 21:26 schreef ijsbrekertje het volgende:
Maar het punt is wat moet je doen naar aanleiding van de neestemmen? Als mensen nee hebben gezegd tegen iets anders dan het grondwettelijk verdrag
maar een nieuw verdrag zeker niet. Het "Nee" heeft in elk geval verdere uitbreiding vertraagd. Wellicht ging het verdrag daar volgens Den Haag1 niet over maar het effect is hetzelfde. Wil je geen utibreiding meer dan zal je nu weer "Nee"moeten stemmen. Verder kan niemand goed inschatten waar de EU over 15 jaar staat met of zonder dit verdrag. Je kan dus niet anders dan naar het verleden kijken. Als je ontevreden bent over hoe de EU de laatste 15 jaar is omgegaan met de extra verkregen macht, dan stem je natuurlijk "nee".quote:Op zaterdag 15 september 2007 21:26 schreef ijsbrekertje het volgende:
dan is een ander of geen verdrag waarschijnlijk geen oplossing voor de problemen of onvrede van die mensen.
Dat vind ik in dit geval het probleem van de 'irrelevante argumenten' vanuit het neekamp.
De gevestigde politiek heeft in het verleden daar heel braaf haar mond over gehouden. Lekker gezamelijk alles stilzwijgen.quote:Op zaterdag 15 september 2007 21:26 schreef ijsbrekertje het volgende:
Hierover heb je iets te zeggen bij de Tweede Kamerverkiezingen. Stem je D66, dan krijg je meer Europa en stem je PVV dan krijg je zo min mogelijk uitbreidingen.
als er iets huichelachtige onzin is dan zijn het wel de partijprogramma`s. Bespaar me die onzin.quote:Op zaterdag 15 september 2007 21:26 schreef ijsbrekertje het volgende: (Voor de verdere nuances, zie de verkiezingsprogramma's en/of de handelingen van de Tweede Kamer)
Zeer overdreven.. Het volk ziet heus wel verder. Ik geloof niet dat enige ja/ nee-stem nog is beinvloed door de toetreding van Engeland tot de EU.quote:Op zaterdag 15 september 2007 21:26 schreef ijsbrekertje het volgende:
Zolang we een vertegenwoordigende democratie hebben en geen directe (referendum)democratie zul je je stem moeten geven aan degene waar je het gemiddeld, of op het voor jou doorslaggevende punt het meeste mee eens bent. Het nadeel aan het referendum over de grondwet is dat het pas in 2005 is voorgelegd terwijl er al bijna 50 jaar samenwerking aan vooraf is gegaan. Dus alle bezwaren van vijf decenia besluitvorming komen naar boven, terwijl dat niet de vragen zijn die op tafel liggen.
We kunnen er toch vanuit gaan dat politici net iets meer kennis ter zake hebben dan de gewone burger. En dat de politici zich net iets minder laten leiden door de waan van de dag.quote:de politici in Den Haag weten amper waarover ze stemmen. Maakt dat de Kamer onnuttig?
Het probleem is dat tijdens de verkiezingen 0,0 gesproken werd over Europa. Het heeft er alle schijn van dat het gewoon door onze strot wordt gedouwd.quote:Op zondag 16 september 2007 16:56 schreef Heero87 het volgende:
[..]
We kunnen er toch vanuit gaan dat politici net iets meer kennis ter zake hebben dan de gewone burger. En dat de politici zich net iets minder laten leiden door de waan van de dag.
Die kennis lijkt me het probleem niet bij referenda. Tenslotte hebben ook niet al onze parlementsleden verstand van alle beleidsterreinen. Veelal zullen ze gewoon het advies volgen van een ander fractielid dat ergens wél verstand van heeft. Gewone burgers die ergens geen verstand van hebben, die kunnen net zo goed ook het advies volgen van iemand anders die er wel verstand van heeft.quote:Op zondag 16 september 2007 16:56 schreef Heero87 het volgende:
[..]
We kunnen er toch vanuit gaan dat politici net iets meer kennis ter zake hebben dan de gewone burger.
Net iets minder, dat zou kunnen, maar veel meer zal het niet zijn. En daar staat wel tegenover dat in een vertegenwoordigende democratie op sommige beleidsterreinen het parlement niet vertegenwoordigend is voor de bevolking, omdat de burgers tijdens het stemmen vaak geen partij vinden die volledig bij hun denkbeelden past.quote:En dat de politici zich net iets minder laten leiden door de waan van de dag.
Het zal absoluut niet zijn dat alle parlementsleden tot in de puntjes op de hoogte zijn van dit verdrag, maar ze zullen in ieder geval in staat zijn om de grote en net iets minder grote lijnen uit te leggen. Dat is bij een hoop mensen toch niet het geval. Die geraken soms met moeite aan "er komt een Europese vlag en een volkslied", of "Turkije komt er bij", terwijl dat absoluut niet de essentie van het verdrag is.quote:Op maandag 17 september 2007 11:24 schreef Petera het volgende:
[..]
Die kennis lijkt me het probleem niet bij referenda. Tenslotte hebben ook niet al onze parlementsleden verstand van alle beleidsterreinen. Veelal zullen ze gewoon het advies volgen van een ander fractielid dat ergens wél verstand van heeft. Gewone burgers die ergens geen verstand van hebben, die kunnen net zo goed ook het advies volgen van iemand anders die er wel verstand van heeft.
Hoe dan ook lijkt een gebrek aan kennis mij pas een probleem als dit ertoe zou leiden dat burgers de waan van de dag gaan volgen. Zouden ze besluiten om niet te gaan stemmen, of een betrouwbaar oordeel te volgen, dan hebben ze het netjes opgelost.
Net iets minder, dat zou kunnen, maar veel meer zal het niet zijn. En daar staat wel tegenover dat in een vertegenwoordigende democratie op sommige beleidsterreinen het parlement niet vertegenwoordigend is voor de bevolking, omdat de burgers tijdens het stemmen vaak geen partij vinden die volledig bij hun denkbeelden past.
Bovendien, als er in het parlement een stemming plaatsvindt, wordt deze dubbel beïnvloed door de waan van de dag. Ten eerste natuurlijk doordat ook politici de waan van de dag volgen, doordat ze nou eenmaal deel uitmaken van de maatschappij, of anders doordat de heren en dames bang zijn om stemmen te verliezen. Ten tweede doordat ook de parlementsverkiezingen doorgaans niet immuun zijn geweest voor de waan van de dag.
Ben ik met je eens, het is hoognodig dat Nederlanders meer ervaring opdoen met referenda.quote:Op maandag 17 september 2007 12:00 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Het zal absoluut niet zijn dat alle parlementsleden tot in de puntjes op de hoogte zijn van dit verdrag, maar ze zullen in ieder geval in staat zijn om de grote en net iets minder grote lijnen uit te leggen. Dat is bij een hoop mensen toch niet het geval. Die geraken soms met moeite aan "er komt een Europese vlag en een volkslied", of "Turkije komt er bij", terwijl dat absoluut niet de essentie van het verdrag is.
Mensen weten vaak gewoon niet waarover het gaat. Plus ze gaan ook totaal andere redenen laten doorwegen: ik stem tegen omdat ik tegen de huidige regering ben, ik stem tegen omdat ik gisteren een boete heb gekregen en ik de staat wel even wil kloten, ik stem tegen omdat Balkenende me niet bevalt, ik stem tegen omdat de Fransen gisteren ook tegen hebben gestemd, etcetera. Die factoren speel vooral omdat Nederlanders gewoon totaal geen ervaring hebben met referenda.
Logisch, als in het parlement een belangrijk deel van de leden Balkenende of de regering weg wil hebben, dan kan daar apart over gestemd worden. Dat helpt natuurlijk om de stemmingen zuiver te houden.quote:Zulke dingen zul je toch veel minder in een parlement zien.
Het gaat er vooral om de goede punten van de directe en de indirecte democratie te combineren. Over het algemeen heb ik best wel vertrouwen in vertegenwoordigers in het parlement. Maar als dat vertrouwen onterecht blijkt dan moet het volk zelf kunnen ingrijpen ja (en dan bedoel ik niet middels de volgende verkiezingen als het "kwaad" al geschied is). Idealiter zou het parlement voor ons de keuze nemen om wel of niet met het verdrag is te stemmen, en kan de bevolking eventueel via een referendum een ander besluit nemen als het volk het gevoel heeft dat de bevolking een andere mening heeft dan het parlement.quote:En als je daar geen vertrouwen in hebt, plijt je eigenlijk gewoon voor een rechtstreekse democratie hé.
dat begreep ik.quote:Op zondag 16 september 2007 16:22 schreef Napalm het volgende:
dat is jouw stelling, niet de mijne..
Je hebt pas iets aan een antwoord, als je weet wat de bijbehorende vraag is. Anders weet je niet wat je zou moeten veranderen om degene aan wie je de vraag stelt hebt tevreden te stellen.quote:maar een nieuw verdrag zeker niet. Het "Nee" heeft in elk geval verdere uitbreiding vertraagd. Wellicht ging het verdrag daar volgens Den Haag1 niet over maar het effect is hetzelfde. Wil je geen utibreiding meer dan zal je nu weer "Nee"moeten stemmen. Verder kan niemand goed inschatten waar de EU over 15 jaar staat met of zonder dit verdrag. Je kan dus niet anders dan naar het verleden kijken. Als je ontevreden bent over hoe de EU de laatste 15 jaar is omgegaan met de extra verkregen macht, dan stem je natuurlijk "nee".
Europa wordt inderdaad behoorlijk stil gehouden en het speelt een marginale rol bij de verkiezingen. Maar er zijn natuurlijk wel verschillen tussen de partijen op dit gebied en die zijn ook bekend. Het is aan jou of je daar rekening mee houdt of niet bij je keuze voor politieke partij. (Europastandpunten zouden bijvoorbeeld de doorslag kunnen geven bij een keuze tussen PVV of VVD of tussen SP en PvdA)quote:De gevestigde politiek heeft in het verleden daar heel braaf haar mond over gehouden. Lekker gezamelijk alles stilzwijgen.
als er iets huichelachtige onzin is dan zijn het wel de partijprogramma`s. Bespaar me die onzin.
Nee niet door de toetreding van Engeland tot de EU. Maar misschien wel door de invoering van de Euro. Of door de overdracht van bevoegdheden naar Brussel in eerdere verdragen, die nu alleen maar zouden worden samengevoegd in één verdrag.quote:Zeer overdreven.. Het volk ziet heus wel verder. Ik geloof niet dat enige ja/ nee-stem nog is beinvloed door de toetreding van Engeland tot de EU.
quote:Verder kan niemand goed inschatten waar de EU over 15 jaar staat met of zonder dit verdrag. Je kan dus niet anders dan naar het verleden kijken. Als je ontevreden bent over hoe de EU de laatste 15 jaar is omgegaan met de extra verkregen macht, dan stem je natuurlijk "nee".
http://www.trouw.nl/hetni(...)ol_bij_EU-referendumquote:Het kabinet zal een tweede volksraadpleging over Europa vandaag waarschijnlijk afwijzen. De voorstanders in het parlement bijten hun tanden er op stuk. En Nederland kan zich geen tweede nee in Europa veroorloven.
De voorstanders in de Tweede Kamer van een nieuw referendum over Europa rekenden gisteren de PvdA-fractie van Jacques Tichelaar voor het gemak alvast in hun kamp. Ze dreigen van een koude kermis thuis te komen.
De 33 leden van de PvdA-fractie spelen een sleutelrol, want alleen met steun van de sociaal-democraten valt straks een parlementaire meerderheid te vormen achter een initiatiefwetsvoorstel van de SP, om de kiezers net als in 2005 naar de referendumstembus te roepen.
Van het vierde kabinet-Balkenende valt zo'n oproep niet te verwachten. Naar verwachting beslist de regering vandaag, met een advies van de Raad van State in de achterzak, dat het niet nodig is het moeizaam in elkaar getimmerde Hervormingsverdrag voor de Europese Unie voor te leggen aan de Nederlandse kiezers. Het belangrijkste argument daarvoor gaf premier Balkenende gisteren in de Tweede Kamer al prijs. Het Hervormingsverdrag is in zijn ogen heel wat anders dan de omstreden Europese Grondwet. „Het nee bij het referendum van 2005 is goed verstaan. De tweede kans om een beter verdrag te maken is volledig benut”.
Nadat de CDA, PvdA en ChristenUnie-ministers vandaag een streep door het tweede EU-referendum hebben gehaald zullen er direct honende reacties komen van de voorstanders: SP, D66, GroenLinks, de Partij voor de Vrijheid van Wilders en de Partij voor de Dieren. Vervolgens kondigt de mister No van 2005, SP'er Harry van Bommel, ongetwijfeld aan dat het parlement de kiezers dan maar op moet roepen. Hij dient een initiatief in, een aantal andere kleine partijen ondertekent.
Opnieuw zal uit die hoek hoongelach klinken, zodra de PvdA-fractie dit parlementaire referenduminitiatief verwerpt, of slechts laat steunen door enkele leden. Verdeeld stemmen in de PvdA dreigt, nu het lid Kalma gisteren zei dat het kabinet niet om een referendum heen kan.
Wat wil de PvdA-fractie? Jaques Tichelaar zei toch eerder dit jaar na het akkoord in Brussel dat hij wel voelt voor een volksraadpleging? De uitspraken van Tichelaar moet echter wel heel precies worden gelezen. Net als PvdA-staatssecretaris voor Europese zaken, Timmermans, zei de PvdA-fractieleider een paar keer dat hij geen angst heeft voor een referendum. „Gezien de inhoud van het verdrag ben ik niet bang het aan de burger voor te leggen.” Maar er blijft een verschil tussen durven en willen. Tichelaar sprak dappere woorden, maar kan met enige moeite volhouden dat hij nooit een tweede referendum beloofde.
De VVD steunde in 2005 in een vlaag van bestuurlijke vernieuwing het referendum. De liberalen zijn echter pro-Europees genoeg om een nieuwe Nederlandse afgang in Brussel te helpen voorkomen.
Want er spelen grote internationale belangen. Balkenende en zijn diplomaten liepen zich twee jaar lang het vuur uit de sloffen om het Europese debacle van 2005 te repareren, na het Franse en het Nederlandse nee.
De Franse regering, die een nieuw referendum omzeilt, kijkt gespannen mee. Parijs zal niet blij zijn met een Nederlandse beslissing daar toch weer aan te beginnen. De premiers in Londen en Kopenhagen zijn al net zo bang dat ze in ongewenste volksraadplegingen worden meegezogen. En een nieuw nee van de Nederlandse bevolking maakt de positie van Balkenende in Brussel al helemaal onmogelijk.
Zo zijn er ook mensen die om belachelijke redenen voor hebben gestemd. Er zijn niet alleen domme nee-stemmers. Hoewel je dat de ja stemmers toch vaak hoort beweren.quote:Op maandag 17 september 2007 12:00 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Het zal absoluut niet zijn dat alle parlementsleden tot in de puntjes op de hoogte zijn van dit verdrag, maar ze zullen in ieder geval in staat zijn om de grote en net iets minder grote lijnen uit te leggen. Dat is bij een hoop mensen toch niet het geval. Die geraken soms met moeite aan "er komt een Europese vlag en een volkslied", of "Turkije komt er bij", terwijl dat absoluut niet de essentie van het verdrag is.
Mensen weten vaak gewoon niet waarover het gaat. Plus ze gaan ook totaal andere redenen laten doorwegen: ik stem tegen omdat ik tegen de huidige regering ben, ik stem tegen omdat ik gisteren een boete heb gekregen en ik de staat wel even wil kloten, ik stem tegen omdat Balkenende me niet bevalt, ik stem tegen omdat de Fransen gisteren ook tegen hebben gestemd, etcetera. Die factoren speel vooral omdat Nederlanders gewoon totaal geen ervaring hebben met referenda. Zulke dingen zul je toch veel minder in een parlement zien. En als je daar geen vertrouwen in hebt, plijt je eigenlijk gewoon voor een rechtstreekse democratie hé.
Nee. De EU trouwens ook niet.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:54 schreef SCH het volgende:
Een referendum heeft niets met democratie te maken - is een groot misverstand natuurlijk.
Ja, want Bush heeft wel referenda gehouden over belangrijke beslissingen zoals de oorlog in Irak.quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:01 schreef Perico het volgende:
Ik walg hier echt van en verlang hevig naar een Amerikaans model zelfs. Want van de Tweede Kamer en de regering mag je ook deze hele eeuw echt geen enkel progressief of democratisch besluit verwachten.
Zoveel vertrouwen dat mensen bij verkiezingen de gelegenheid krijgen om op alle onderwerpen hun invloed kunnen uitoefenen, met een ongelimiteerde keuze aan smaken, in tegenstelling tot een paar selectieve voorstellen waar maar 2 keuzes zijn.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:51 schreef CasB het volgende:
Fijn dat de regering zoveel vertrouwen in het volk heeft.
Dat ligt er maar aan. Als je werkster daarna ongevraagd je granieten tafelblad met een dweiltje afdoet waardoor je dat bij het vuilnis kunt zetten, ben je minder blij met het gebrek aan overleg.quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:01 schreef Pool het volgende:
Uitstekend.![]()
Wij hebben vorig jaar tijdens de verkiezingen met een meerderheid partijen het vertrouwen gegeven, die vertrouwen hebben in het nieuwe EU-verdrag. Tijdens die verkiezingen heb ik gestemd op een volksvertegenwoordiger, die in mijn naam mag deelnemen aan wetgeving en aan het steunen van een regeringscoalitie.
Dan wil ik niet dat die volksvertegenwoordiger (of het door de volksvertegenwoordigers samengestelde kabinet) vervolgens terug komt naar mij, om aan mij te vragen wat hij moet doen. Ik heb die beslissing juist gedelegeerd aan mijn vertegenwoordiger, dus dan moet hij die beslissing nemen ook!
Als ik de werkster opdracht geef om het toilet schoon te maken, dan wil ik ook niet dat ze vervolgens aan mij komt vragen of ze een sponsje of een dweiltje moet gebruiken.
Kortom, referenda zijn kut, goede beslissing dit.![]()
Probleem: je stemt op een volksvertegenwoordiger wiens volledige programma het beste bij je aansluit. En niet op slechts 1 punt uit dat programma (uitzonderingen als wilders stemmers daargelatenquote:Op vrijdag 21 september 2007 14:01 schreef Pool het volgende:
Uitstekend.![]()
Wij hebben vorig jaar tijdens de verkiezingen met een meerderheid partijen het vertrouwen gegeven, die vertrouwen hebben in het nieuwe EU-verdrag. Tijdens die verkiezingen heb ik gestemd op een volksvertegenwoordiger, die in mijn naam mag deelnemen aan wetgeving en aan het steunen van een regeringscoalitie.
Dan wil ik niet dat die volksvertegenwoordiger (of het door de volksvertegenwoordigers samengestelde kabinet) vervolgens terug komt naar mij, om aan mij te vragen wat hij moet doen. Ik heb die beslissing juist gedelegeerd aan mijn vertegenwoordiger, dus dan moet hij die beslissing nemen ook!
Als ik de werkster opdracht geef om het toilet schoon te maken, dan wil ik ook niet dat ze vervolgens aan mij komt vragen of ze een sponsje of een dweiltje moet gebruiken.
Kortom, referenda zijn kut, goede beslissing dit.![]()
Nu ja, qua bestuursopzet heeft de EU idd vrijwel niks weg van een democratie...quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:58 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Nee. De EU trouwens ook niet.
Pleit je hier ervoor dat we onze Europese belangen niet meer door onze eigen 'nationale' politici kunnen laten behartigen...? maar dat het beter is als we apart gaan stemmen voor bepaalde ideen binnen de 'Europese Politiek' welke niet noodzakelijk gelijk oplopen met welk vertrouwen we in 'nationale partijen' hebben?quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:07 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Probleem: je stemt op een volksvertegenwoordiger wiens volledige programma het beste bij je aansluit. En niet op slechts 1 punt uit dat programma (uitzonderingen als wilders stemmers daargelaten).
Het is kiezen tussen het aannemen van een werkster die met het het jou zo geliefde schuursponsje werkt maar voor de rest niet voldoet aan je eisen, of een van de andere werksters die meer overeenkomen met jouw eisen behalve dan het schuursponsje. Dan heb je toch ook liever een van die andere werksters, maar zou het mooi zijn als die werkster je dan toch nog komt vragen of ze een schuursponsje moet gebruiken of niet.
Het volk is te dom voor een referendum, maar slim genoeg om een goede volksvertegenwoordiging te kiezen? Het is imo een goed idee om de volksvertegenwoordiging gewoon haar werk te laten doen, maar om een correctief, BINDEND, referendum te introduceren zodat het volk de macht heeft om beslissingen terug te draaien. Dan hoeft de bevolking niet om ieder wissewasje te gaan stemmen, wat het stemvee lui maakt wat een slecht idee is, maar geeft ze toch genoeg macht om foute beslissingen terug te draaien mocht dit nodig zijn.quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:13 schreef Reya het volgende:
Alhoewel begrijpelijk - het 'nee' wat in het geval van een referendum mogelijk zal worden uitgesproken zou Nederland binnen Europa in een zeer lasrige positie manouvreren - is het natuurlijk wel opmerkelijk dat na wat kleine aanpassingen een referendum opeens niet meer nodig zou zijn. Desalniettemin sluit ik me aan bij Pool en Sidekick; een referendum is om uiteenlopende redenen simpelweg niet het juiste instrument. Er is nou juist een volksvertegenwoordiging omdat veel bestuurlijke zaken veel te complex zijn om in referenda voor te leggen, en daar horen soms ogenschijnlijk onaangename keuzes bij.
Daarbij moet ook worden gezegd dat het een slim moment is om een dergelijke aankondiging te doen; verkiezingen zijn nog ver weg (en als het zover is zal Europa in de 'publieke opinie' van vrijwel geen belang zijn), en er is nog steeds een debat gaande over de algemene beschouwingen en de miljoenennota. Op die manier weet het kabinet zoveel mogelijk radiostile erover te houden; want een populaire beslissing zal het niet zijn.
Misschien bedoel je dat een democratie niet de mogelijkheid tot het houden van een (bindend) referendum vereist, maar een referendum is toch echt gewoon een democratisch middel.quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:54 schreef SCH het volgende:
Een referendum heeft niets met democratie te maken - is een groot misverstand natuurlijk.
Jij snapt het echt niet he?quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:10 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Nu ja, qua bestuursopzet heeft de EU idd vrijwel niks weg van een democratie...
des te verassender was het dat 65% van de nederlandse (en franse) bevolking aangaf de huidige EU nu goed georganiseerd te vinden en vooral zo te willen houden....
Wat dat betreft is het een door een meerderheid der bevolking gelegitimeerd dictatoriaal systeem.
Leuk dat je dit zelf aangeeft. Het geeft namelijk meteen het gebrek van het referendum weer. Iedereen heeft om uiteenlopende redenen ja of nee gestemd en iedere politicus is vervolgens aan de haal gegaan met een eigen interpretatie van het nee. En dat zou nu weer gebeuren.quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:28 schreef Liopleurodon het volgende:
[..]
Jij snapt het echt niet he?![]()
Omdat er nee is gezegd tegen een verdrag, is men voor de oude situatie?
Laat mij niet lachen.
Er is nee gezegd tegen een verslechtering die bovendien niet meer te wijzigen zou zijn.
Niemand zegt dat in een democratie geen kiezersbedrog kan plaats vinden.quote:Op zaterdag 15 september 2007 18:05 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dit is het zoveelste bewijs dat democratie totale bullshit is en dat politici en volksvertegenwoordiging volledig poep hebben aan wat het volk of de meerderheid wil. De zelfverklaarde rechtvaardiging van de democratie wordt zo dus omvergeschopt door de door het volk gekozen vertegenwoordiging. Ik zou er dubbel om kunnen liggen, ware het niet dat zo triest is.
Ja men is VOOR de oude situatie.quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:28 schreef Liopleurodon het volgende:
[..]
Laat mij niet lachen.
Er is nee gezegd tegen een verslechtering die bovendien niet meer te wijzigen zou zijn.
Je argument is onlogisch, nee stemmen tegen een verslechtering van de situatie staat op geen enkele manier in verband met tevredenheid van de huidige situatie.quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:02 schreef DoctorB het volgende:
[..]
Ja men is VOOR de oude situatie.
Dat is PRECIES wat het NEE betekende bij het referendum.
Dat JIJ en 65% van de Nederlanders met jou te STOM waren (en nog steeds zijn) om dat te begrijpen doet niets aan die waarheid af.
Het nieuwe verdrag voorzag in MEER democratie, BETERE organistatie en zelfs de mogelijkheid UIT de EU te stappen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:05 schreef Jenkem het volgende:
[..]
Je argument is onlogisch, nee stemmen tegen een verslechtering van de situatie staat op geen enkele manier in verband met tevredenheid van de huidige situatie.
Ho ho ho.quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:02 schreef DoctorB het volgende:
[..]
Ja men is VOOR de oude situatie.
Dat is PRECIES wat het NEE betekende bij het referendum.
Dat JIJ en 65% van de Nederlanders met jou te STOM waren (en nog steeds zijn) om dat te begrijpen doet niets aan die waarheid af.
Er valt over te twisten of de punten die jij aanhaalt gunstig zijn of ueberhaupt relevant. Uit je post wordt niet duidelijk hoe afwijzing van een verslechtering van de situatie het logische gevolg heeft dat de situatie nu goed is. Dat was mijn punt.quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:07 schreef DoctorB het volgende:
[..]
Het nieuwe verdrag voorzag in MEER democratie, BETERE organistatie en zelfs de mogelijkheid UIT de EU te stappen.
Als jij dat verslechteringen vindt, dan heb je inderdaad gelijk.
de enige vraagstelling was simpele een Ja/Nee .......quote:Op vrijdag 21 september 2007 14:28 schreef Liopleurodon het volgende:
[..]
Laat mij niet lachen.
ik ben benieuwd, welke specifiek artikelen waren zo slecht dat ze opwegen tegen de andere juist goed hervormingen en zorgden ervoor dat jij dus de huidige absoluut non-democratische EU verkoos boven die nieuwe opzet?quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:13 schreef Liopleurodon het volgende:
Daaruit volgde een afweging voor of tegen. Naar mijn mening stonden er een aantal onacceptabele artikelen in die zwaarder wogen dan de onmiskenbare voordelen.
dus krijg je een simpel antwoord wat door iedereen anders geinterpreteerd wordtquote:Op vrijdag 21 september 2007 15:22 schreef RM-rf het volgende:
[..]
de enige vraagstelling was simpele een Ja/Nee .......
bij gebrek aan beterquote:waarbij als je dus Nee voor een hervorming stemde, dit impliciet betekent dat je dus voor het voortduren van de ouder situatie bent...
Lekker met zijn allen als lemmingen achter elkaar aan de afgrond inlopen, dat is lekkerquote:sterker nog in dit topic wordt weer meermaals bevestigd dat een zeer groot deel van de Nee-stemmers expliciet tégen iedere vorm van reorganisatie van de bestuursstructuur van de EU zijn .....
Dan moet je niet boos worden als ik zulke struisvogel aanwrijf dat ze enkel hun kop in het zand stoppen...
De eis tot dubbele anonimiteit voor het wijzigen van het grondwettelijk verdrag maakte het inderdaad mogelijk om wijzigingen door te voeren.quote:bovendien is je argument 'dat het niet meer te wijzigen zou zijn' een onzin-argument ... geen enkel verdrag is onopzegbaar en juist bv het grondwet verdrag bood meerdere mogelijkheden om juist meer invloed te hebben... bepaalde richtlijnen die vanuit de Eu zouden kunne komen te dwarsbomen én bovendien de mogelijkheid uit de EU te treden...
Turkije en de afdrachten zijn inderdaad van die geweldige argumentenquote:daarvan kun je eerder zeggen dat die mogelijkheden direkt invloed op beleid uit te oefenen grote werden...
of wil je nu weer beweren dat we 'nu' zoveel te zeggen hebben over EU-beleid dat door de regeringsleiders der lidstaten in achterafkamertje uit-onderhandelt wordt ...
waarom zou je dan nog een referendum willen hebben? als je kennlijk nu al zoveel te zeggen hebt wat europese politiek betreft?
[..]
ik ben benieuwd, welke specifiek artikelen waren zo slecht dat ze opwegen tegen de andere juist goed hervormingen en zorgden ervoor dat jij dus de huidige absoluut non-democratische EU verkoos boven die nieuwe opzet?
en als niet aankomen met de toetreding van Turkije of dat we 'zoveel afdragen aan de EU'.. anders pis ik helemaal in mn broek
Juist, daar hebben we hen voor gekozen en ondanks de soms stomme beslissingen doen ze hun werk over het algemeen goed.quote:Op vrijdag 21 september 2007 16:07 schreef kreischer2000 het volgende:
Gelukkig geen referendum_O_ , het volk is te dom om over dit soort complexe zaken te beslissen daar hebben we nou eenmaal volksvertegenwoordigers voor
Wat een onzinquote:Op vrijdag 21 september 2007 16:30 schreef Perrin het volgende:
Welkom in de EUSSR, de nieuwe Sovjet-Unie, maar nu maken we er zelf deel van uit!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |