abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53167727
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 10:16 schreef Nielsch het volgende:
Niet iedereen heeft zoveel interesse in deze zaak als de mensen op dit forum. Wat dat betreft mag NRC zelf weten hoeveel aandacht ze eraan besteden. Ik vind het niet gek dat de krant er niet mee vol staat. Alsof de Engelse pers wel zoveel aandacht geeft aan de ontvoering van Nederlandse kinderen. Nee dus. Doe nou niet zo verontwaardigd.
Ik ben niet verontwaardigd, ik ben alleen verdrietig

Dat NRC wel belangrijker nieuws te brengen heeft, snap ik. Maar de theorie dat het om een Engels kind zou gaan, lijkt me in dit spectaculaire geval nogal ver gezocht. Reken maar dat de Engelse pers veel aandacht zou geven aan een ontvoeringszaak van een Nederlands kind als de ouders van dat kind - na máánden van media-aandacht en over-exposure - opeens zélf als verdachten uit de hoge hoed tevoorschijn zouden komen. De Maddie-zaak staat mondiaal in de belangstelling.

Poor lill' Maddie is a household name, overal ter wereld.
  vrijdag 14 september 2007 @ 11:43:55 #277
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_53167730
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 11:27 schreef milagro het volgende:

[..]

Jane , in de bio staat Mrs. McCann niet eens genoemd, dus het kan nog raarderder, hoor.

Ik denk dat het nadrukkelijk genoemd is om een reden, en wie het dan feitelijk getypt heeft, doet er niet toe, Pa McCann zal heus wel in de gaten houden wat er op die site komt en hoe het op die site komt.
Maar ook hij kan fouten maken of de typfouten van de ander niet zien.

Hoe dan ook, intentioneel gemeld of niet, het tijdstip van die foto zegt niets.
Ja, ik ben het met je eens hoor.
Het is op zich ook best opmerkelijk dat in het verhaaltje niet gewoon staat dat de foto 'de middag voor de verdwijning' is genomen, maar dat erin niet alleen een punt wordt gemaakt van het precieze moment waarop hij genomen is, maar óók nog van het feit dat de cameratijd een uur te vroeg stond. De foto is 3 weken na de verdwijning op de site gezet, op een moment dat iedereen er nog vanuit ging dat Maddie pas úren daarna ontvoerd werd. Waarom komt het überhaupt in je op om zo uitgebreid melding te maken van het exacte tijdstip?

Maar goed, ik heb inmiddels wel een redelijk plausibele verklaring gevonden waarom de camera een uur eerder aangaf:
Hij stond nog op wintertijd.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_53167747
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 11:35 schreef milagro het volgende:

lijkt mij wel, ik heb er geen, maar het zou wel erg raar zijn als dat niet kan.

als de camera dat zelf regelt, en zelf zich aanpast inzake tijdzones, kan het dus niet verkeerd staan en hoef je niet te melden dat de tijd niet klopt, want de tijd kan niet niet kloppen dan, en dat kan het wel dus kun je het zelf instellen
geen enkele pc/ camera past zichzelf aan aan de tijdzone hoor, die moet je zelf instellen... zo slim zijn die dingen nog net niet.

trouwens, waarom wordt hier zo gefocust over het uur? bij mij klopt het uur en de datum(!) nooit op mijn camera. Ik weet niet hoe het komt, maar als hij lang heeft stilgelegen, of ik verwissel van batterij, klopt er niets meer van, goed mogelijk dat ie nu aangeeft dat het 6 april 2007 is of zo
PETITLAPIN2 is mama van een TWEE schattig dochtertjes: Amélie en Marie
pi_53167833
Wat hebben die ouders gedaan voordat ze gingen eten in die tapas bar, waren er altijd getuigen bij hen, of zijn ze ook alleen geweest? Misschien was het kind al dood en 'weggewerkt' voordat ze daar gingen eten?

Het 'wegwerken' van het lichaam nadat de 'vermissing' bekend werd, lijkt me ondoenlijk. Als er sprake is van een lichaam dan lijkt het me logisch dat dat 'weggewerkt' is voordat de 'vermissing' bekend werd. En dus is het kind dan waarschijnlijk ook eerder gestorven aan een overdosis slaapmiddelen. Is dit mogelijk?

[ Bericht 44% gewijzigd door Jonathanalways op 14-09-2007 11:55:30 ]
  vrijdag 14 september 2007 @ 11:48:46 #280
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_53167854
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 11:43 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Is dit inderdaad ooit officieel vastgesteld?

Ik heb het alleen vernomen van dat vage onderzoeksbureau dat op kosten van al die brave hyvers naar Portugal is getogen. Of geven meerdere bronnen dit aan?
Het is regelmatig naar voren gekomen, ik weet niet of het idd officieel is, ik reageerde op Jane die zei dat een kind van kennissen niet gauw zou schrikken, kinderen met een autistische stoornis doen dat namelijk wel.
Ik weet niet of men elkaar in deze gewoon napraat of dat het idd is vastgesteld door een arts.
be nice or go away
pi_53168084
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 11:09 schreef Snoet123 het volgende:
Ik weet niet of de strenge veiligheidsprocedures tijdens het inchecken dus ook voor een prive jet opgaan...
Ik vrees dat de vliegtuigtheorie niet opgaat, of ze nou in een privéjet zijn gestapt of op een lijnvlucht. In het geval van een 'ongelukje' moesten de McCanns improviseren, en dan neem je niet 25 dagen de tijd om eens rustig op een plannetje te broeden. "Hé, een vliegtuig, is dat niks?!" Nee joh, dan zorg je dat je zo snel mogelijk van dat lijk afkomt, dat ligt maar in de weg.
Als ze Maddie met voorbedachte rade zouden hebben vermoord, is het vliegtuig een veel te gecompliceerde optie. De kans om gepakt te worden is er sowieso, het is eerder een wonder als het wél lukt. Bovendien konden ze de vliegtuigen (en de Maddie-tournee) van tevoren nooit hebben voorzien; dat is hen overkomen.

Ik gok erop dat ze zich, áls ze het hebben gedaan, heel snel van het bewijsmateriaal hebben ontdaan. Misschien wel via die Murat, al wil ik daar eigenlijk nog niet in meegaan - eerst officiële bronnen afwachten. Maar kijk, je zit in zo'n vakantiecomplex toch niet echt lekker in je rol van rouwend echtpaar als er boven in het nachtkastje nog een onwelriekend pakketje ligt.
pi_53168252
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 11:48 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Het is regelmatig naar voren gekomen, ik weet niet of het idd officieel is, ik reageerde op Jane die zei dat een kind van kennissen niet gauw zou schrikken, kinderen met een autistische stoornis doen dat namelijk wel.
Ik weet niet of men elkaar in deze gewoon napraat of dat het idd is vastgesteld door een arts.
Ook van kennissen schrikt een 'normaal' kind vast wel, hoor, als het plots wakker schrikt door een geopende deur en daar niet mama's gezicht ziet, of die van papa.

ik schrik van ieders gezicht dat ik niet verwacht, omdat ik me alleen thuis waan en bv onder de douche sta en opeens een hoofd om het muurtje heen zie, zo heb ik ooit mijn eigen moeder niet herkend, de eerste seconde en begon meteen te gillen
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_53168379
Het verhaal begint op het moment dat Kate en Gerry McCann hun kinderen achterlaten om wat te eten, met een gezelschap, in de tapasbar, lees ik.
• Kate and Gerry McCann leave their daughter Madeleine and her two-year-old twin brother and sister Sean and Amelie in bed in their apartment and head for dinner at a nearby tapas restaurant.
Weet iemand wat er gebeurd is of wat zij gedaan hebben ongeveer een twee uur voordat tot vlak voordat zij naar die tapas bar gingen?
  vrijdag 14 september 2007 @ 12:07:29 #284
145755 kahaarin
pi_53168397
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:02 schreef milagro het volgende:

[..]

Ook van kennissen schrikt een 'normaal' kind vast wel, hoor, als het plots wakker schrikt door een geopende deur en daar niet mama's gezicht ziet, of die van papa.

ik schrik van ieders gezicht dat ik niet verwacht, omdat ik me alleen thuis waan en bv onder de douche sta en opeens een hoofd om het muurtje heen zie, zo heb ik ooit mijn eigen moeder niet herkend, de eerste seconde en begon meteen te gillen
Maar toen je zag dat het je moeder was hield je wel op toch?
Je hebt schrikken en realiseren van oh ja die ken ik, of gierende gillende paniek omdat het anders is dan anders, er is imho een klein verschilletje....
be nice or go away
pi_53168427
Even over de tijd in de camera, het kan natuurlijk ook zijn dat ze de tijd nog niet aangepast hadden vanwege de zomer/wintertijd. In maart gaat de klok voor heel de EU een uur vooruit. Ik vergeet zelf ook altijd om die tijd aan te passen.

Ik zie nu net een paar posts hierboven dat dat al geopperd was
Is it wrong to talk to myself even when there’s nobody else?
It's just a state of mind.
  vrijdag 14 september 2007 @ 12:09:45 #286
1986 Jane
pi_53168457
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:06 schreef Jonathanalways het volgende:
Het verhaal begint op het moment dat Kate en Gerry McCann hun kinderen achterlaten om wat te eten, met een gezelschap, in de tapasbar, lees ik.
• Kate and Gerry McCann leave their daughter Madeleine and her two-year-old twin brother and sister Sean and Amelie in bed in their apartment and head for dinner at a nearby tapas restaurant.
Weet iemand wat er gebeurd is of wat zij gedaan hebben ongeveer een twee uur voordat tot vlak voordat zij naar die tapas bar gingen?
2:29pm The last picture of Madeleine was taken at the swimming pool at the Ocean Club resort in Praia da Luz, where the McCanns and the three other families with whom they were staying played together.

7:00pm Madeleine and the other children were put to bed. Reports of when she was last seen before this vary, with some accounts putting it as early as 6pm. This would be crucial as the police might put forward a theory that the McCanns killed Madeleine and hid her body before they went for dinner.

8:30pm Around this time, witnesses agree, the McCanns arrived at the tapas bar near their apartment, meaning there was a “window of opportunity” of up to 2hrs 40 mins for them to kill Madeleine and hide her body - a scenario dismissed as “ludicrous” by their family.

The couple then settled down to dinner and take part in a quiz organised by the Ocean Club’s aerobics teacher, Najova Chekaya.

The McCanns say checks were made on their children every half-hour, sometimes by other members of the party, comprising Dr Russell O’Brien and Jane Tanner, from Exeter, Dr Matthew and Rachael Oldfield, from London, and David and Fiona Payne, from Leicester, together with Mrs Payne’s mother Dianne Webster.

Yet Mrs Webster has reportedly told police that each couple was responsible for checking their own children.

9:05pm Gerry McCann left the table to check on his children, who were all sleeping soundly, he says. Returning, he bumped into another British tourist, Jeremy Wilkins, with whom he had played tennis.

They chatted for several minutes, as Mr Wilkins has confirmed.

9:15pm Jane Tanner told police that at this time she went to check on her daughter, who was ill, and recalled seeing Mr McCann talking to Mr Wilkins. As she went into the apartment, she saw a man aged around 35 carrying a little girl wrapped in a blanket.

She thought nothing of it but is now convinced this was the kidnapper. The child’s pajamas matched the description of those Madeleine was wearing. Mr Wilkins apparently saw no such man, and does not remember seeing Miss Tanner. He has told police: “It was a very narrow path and I think it would have been almost impossible for anyone to walk by without me noticing.”

9:30pm Dr Matthew Oldfield left the table and offered to check the McCann children. In his first police statement he said he merely listened at the door of apartment 5a but later said he had gone in and noticed that the room seemed lighter than the others, as if the shutters had been opened. He cannot be certain whether Madeleine was there.

Gerry McCann invited Miss Chekaya to join the party at 9.30. Her account apparently contradicts Mr Oldfield, as she claims that no one left or returned to the table in the half-hour she was there.

10:00pm Kate McCann left the table at this time. One tapas bar worker has even claimed that only one person left the table during the evening, a tall man thought to be Dr O’Brien.

There are also conflicting accounts of how much the party drank. One Portuguese newspaper claimed the nine friends downed 14 bottles of wine. The McCanns insist they drank three or four.
Kate McCann ran back to the restaurant at 10pm, saying Madeleine was missing.

10:14pm Police were called after the friends made an initial search. Detectives are said to be intrigued by one witness report which quoted Kate McCann shouting out: “They’ve taken her, they’ve taken her!”

They believe her immediate assertion that Madeleine had been snatched - and the implication that it was by more than one person - is suspicious.

But other accounts have claimed Mrs McCann in fact said: “Madeleine has gone. Somebody has taken her.”

http://gretawire.foxnews.(...)al-madeleine-mccann/

(het is hier ook overgenomen uit een andere bron, maar ik was ff te lui om verder te zoeken )
  vrijdag 14 september 2007 @ 12:11:54 #287
145755 kahaarin
pi_53168516
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:08 schreef tbl1966 het volgende:
Even over de tijd in de camera, het kan natuurlijk ook zijn dat ze de tijd nog niet aangepast hadden vanwege de zomer/wintertijd. In maart gaat de klok voor heel de EU een uur vooruit. Ik vergeet zelf ook altijd om die tijd aan te passen.
Groot Brittanië zit toch al in een andere tijdzone?
Dan zou er 2 uur verschil moeten zijn met portugal, of zit ik nu krom te denken?
be nice or go away
  vrijdag 14 september 2007 @ 12:14:11 #288
1986 Jane
pi_53168555
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:02 schreef milagro het volgende:

[..]

De context waarin ik het zei is inmiddels verdwenen. Het ging om de vraag waarom de McCanns de vrienden nadrukkelijk hadden gevraagd om Maddie's kamer niet in te gaan bij het checken. Dat zou kunnen zijn (suggereerde iemand) omdat Maddie snel wakker werd en dan zou schrikken van een vreemde. Waarop ik dus reageerde dat het dan helemaal raar was dat Maddie niet wakker was geworden van de ontvoerder en een keel had opgezet. Zeker omdat die een nog veel onbekender gezicht zou hebben dan de vrienden van de ouders.

Dat is in ieder geval hoe ik het bedoelde.
pi_53168563
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:07 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Maar toen je zag dat het je moeder was hield je wel op toch?
Je hebt schrikken en realiseren van oh ja die ken ik, of gierende gillende paniek omdat het anders is dan anders, er is imho een klein verschilletje....
ja maar ik was toen 20, he, een kind kan blijven krijsen ook al ziet ze wel dat het een bekende is, ze wil gewoon mama of papa zien en niet die stomme kennis

ik zou mijn kleine peuter (die nu 17 of 14 is) nooit te bedde leggen zonder hen te vertellen dat er ms een oppas is als ze wakker worden en niet mama of papa, zullen de McCanns ws ook wel gedaan hebben... en toch kan een kind dan schrikken als het wakker wordt omdat ze het even vergeten is als ze wakker schrikt, en eenmaal in die paniekhuilbui erin blijven.
pi_53168575
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:11 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Dan zou er 2 uur verschil moeten zijn met portugal, of zit ik nu krom te denken?
't schijnt dat Portugal en Engeland in dezelfde tijdzone zitten, vandaar ook de discussie hierboven.
Is it wrong to talk to myself even when there’s nobody else?
It's just a state of mind.
  vrijdag 14 september 2007 @ 12:15:30 #291
1986 Jane
pi_53168580
quote:

[..]

Ho ho ho!

Ik had hierboven allang gepost dat het waarschijnlijk kwam omdat de camera nog op wintertijd stond ingesteld. Een uur te vroeg dus.
En Portugal en GB liggen in dezelfde tijdzone.
pi_53168639
quote:

[..]

Ze zitten in dezelfde tijdszone (Western European Time Zone (WET))

Maar de wintertijd lijkt me zeer aannemelijk. En dat vermelden lijkt me nogal een pietluttig en dwangmatig iets, wat heel goed lijkt te passen bij Gerry
Variety is the spice of life
pi_53168659
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:14 schreef Jane het volgende:

[..]

De context waarin ik het zei is inmiddels verdwenen. Het ging om de vraag waarom de McCanns de vrienden nadrukkelijk hadden gevraagd om Maddie's kamer niet in te gaan bij het checken. Dat zou kunnen zijn (suggereerde iemand) omdat Maddie snel wakker werd en dan zou schrikken van een vreemde. Waarop ik dus reageerde dat het dan helemaal raar was dat Maddie niet wakker was geworden van de ontvoerder en een keel had opgezet. Zeker omdat die een nog veel onbekender gezicht zou hebben dan de vrienden van de ouders.

klopt helemaal .

en bovendien juist een kind wat snel wakker wordt, laat je niet alleen met 2 kleinere kids, en dan nog eens zonder babyfoon.
wordt Maddie wakker, dan wordt de tweeling ook wakker ws en is je hele avond naar de klote, iets wat die ouders blijkbaar heel erg vinden, anders laat je 3 kleine kids niet alleen in een vreemd omgeving....om maar niet over een aan de wandel gaande Maddie te spreken.
pi_53168744
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:06 schreef Jonathanalways het volgende:
Ik heb zitten zoeken maar volgens mij staat het nergens officieel bevestigd om welk tijdstip Maddie exact voor t laatst gezien zou zijn ( door derden)
Wel een heel belangrijk punt overigens...
pi_53168827
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:14 schreef Jane het volgende:

[..]

Er vanuitgaande dat de mogelijke ontvoerder een vreemde is....
Misschien is de ontvoerder wel een bekende van Maddie, bijv één van de vrienden die ook in Portugal was..
pi_53168861
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 10:54 schreef Snoet123 het volgende:

[..]

Dat ging om ene Portuguese Chief-Inspector Gonçalo Amara ( Joana Cipriano een negen jarig meisje)
Maar de leidinggevende is nu toch police chief inspector Olegario De Sousa?
da's de persvoorlichter, Amara is diegene die het onderzoek leid
http://www.timesonline.co(...)e/article1913175.ece

[ Bericht 14% gewijzigd door moussie op 14-09-2007 12:35:11 ]
pleased to meet you
  vrijdag 14 september 2007 @ 12:28:25 #297
1986 Jane
pi_53168891
Volgens Kate en Gerry hebben ze de kinderen om 19.00 uur in bed gelegd. Om 20.40 uur komen ze aan bij het restaurant. Volgens mij is wel vastgesteld dat Maddie iig in die tussentijd (1 uur en 40 minuten) niet meer gezien is. En volgens die timeline die ik hierboven postte, zeggen sommige bronnen dat ze na 18.00 uur niet meer gezien is door derden. Wat de ouders een extra uur zou geven (er vanuitgaand dat ze er iets mee te maken hebben).
  vrijdag 14 september 2007 @ 12:29:17 #298
1986 Jane
pi_53168916
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:25 schreef sunmoonstar het volgende:

[..]

Misschien is de ontvoerder wel een bekende van Maddie, bijv één van de vrienden die ook in Portugal was..
Ha! Nóg een scenario!
pi_53168920
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:25 schreef sunmoonstar het volgende:

[..]

die zaten allemaal aan tafel en 1 van die vrienden heeft de kids gechecked, althans de kamer en is meteen teruggekomen.
dan moet hij in een tijdsbestek van 2 minuten, 3 minuten, kind vermoord, en compleet uit het zicht gedumpt hebben en dat kan niet.

of er moeten vrienden zijn daar waar de ouders geen melding van hebben gemaakt.... kom je weer uit op bv die Murat.
pi_53168991
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:09 schreef Jane het volgende:

[..]

2:29pm The last picture of Madeleine was taken at the swimming pool at the Ocean Club resort in Praia da Luz, where the McCanns and the three other families with whom they were staying played together.

7:00pm Madeleine and the other children were put to bed. Reports of when she was last seen before this vary, with some accounts putting it as early as 6pm. This would be crucial as the police might put forward a theory that the McCanns killed Madeleine and hid her body before they went for dinner.

8:30pm Around this time, witnesses agree, the McCanns arrived at the tapas bar near their apartment, meaning there was a “window of opportunity” of up to 2hrs 40 mins for them to kill Madeleine and hide her body - a scenario dismissed as “ludicrous” by their family.

The couple then settled down to dinner and take part in a quiz organised by the Ocean Club’s aerobics teacher, Najova Chekaya.

The McCanns say checks were made on their children every half-hour, sometimes by other members of the party, comprising Dr Russell O’Brien and Jane Tanner, from Exeter, Dr Matthew and Rachael Oldfield, from London, and David and Fiona Payne, from Leicester, together with Mrs Payne’s mother Dianne Webster.

Yet Mrs Webster has reportedly told police that each couple was responsible for checking their own children.

9:05pm Gerry McCann left the table to check on his children, who were all sleeping soundly, he says. Returning, he bumped into another British tourist, Jeremy Wilkins, with whom he had played tennis.

They chatted for several minutes, as Mr Wilkins has confirmed.

9:15pm Jane Tanner told police that at this time she went to check on her daughter, who was ill, and recalled seeing Mr McCann talking to Mr Wilkins. As she went into the apartment, she saw a man aged around 35 carrying a little girl wrapped in a blanket.

She thought nothing of it but is now convinced this was the kidnapper. The child’s pajamas matched the description of those Madeleine was wearing. Mr Wilkins apparently saw no such man, and does not remember seeing Miss Tanner. He has told police: “It was a very narrow path and I think it would have been almost impossible for anyone to walk by without me noticing.”

9:30pm Dr Matthew Oldfield left the table and offered to check the McCann children. In his first police statement he said he merely listened at the door of apartment 5a but later said he had gone in and noticed that the room seemed lighter than the others, as if the shutters had been opened. He cannot be certain whether Madeleine was there.

Gerry McCann invited Miss Chekaya to join the party at 9.30. Her account apparently contradicts Mr Oldfield, as she claims that no one left or returned to the table in the half-hour she was there.

10:00pm Kate McCann left the table at this time. One tapas bar worker has even claimed that only one person left the table during the evening, a tall man thought to be Dr O’Brien.

There are also conflicting accounts of how much the party drank. One Portuguese newspaper claimed the nine friends downed 14 bottles of wine. The McCanns insist they drank three or four.
Kate McCann ran back to the restaurant at 10pm, saying Madeleine was missing.

10:14pm Police were called after the friends made an initial search. Detectives are said to be intrigued by one witness report which quoted Kate McCann shouting out: “They’ve taken her, they’ve taken her!”

They believe her immediate assertion that Madeleine had been snatched - and the implication that it was by more than one person - is suspicious.

But other accounts have claimed Mrs McCann in fact said: “Madeleine has gone. Somebody has taken her.”

http://gretawire.foxnews.(...)al-madeleine-mccann/

(het is hier ook overgenomen uit een andere bron, maar ik was ff te lui om verder te zoeken )
Tweeeneenhalf uur window of opportunity.
Dat ook anderen van het gezelschap zijn gaan kijken naar de kinderen, naar Madeleine, zegt niets. Ze hebben dan een dood kind gezien en dat lijkt veel op een slapend kind als je bij de deur staat en naar het bedje kijkt.
Maar hoe zouden ze het lichaam hebben 'weggewerkt'? Tussen 8.30pm en 10pm zitten maar twee intervallen (9pm en 930pm) dat er iemand bij haar is gaan kijken. Dan moet het wegwerken zijn gebeurd bij het eerste interval? Want om 9.15pm wordt er een man gezien met een kind gewikkeld in een deken. Maar die getuigenis wordt weer weersproken.
Wat als het lichaam dus al eerder was weggewerkt? Voor 8.30pm.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')