Als je in elk geval in sollicitatiebrieven en -gesprekken goed je opleidingen aan elkaar kunt verbinden, presenteer je een goed verhaal naar je potentiele werkgever. Ik heb ook altijd een brede interesse gehad, als in "iets in de techniek". Het is dan in elk geval zaak goed aan te geven wat je zoekt in een functie, zoals jij met "het begeleiden van mensen" al aangaf. Als je zo'n functie-aspect al kunt afbakenen, presenteert dat je competenties makkelijker dan alleen "iets in de gezondheidszorg.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:41 schreef Ikook het volgende:
@Unihoc_ACE: eerder gaf ik al voorbeelden van vacatures waarop ik gesolliciteerd heb, die vallen allemaal in de gezondheidszorg. Ze hebben over het algemeen 1 ding gemeen: het gaat over het begeleiden van mensen, wat ook weer erg breed is. Op Monsterboard sta ik ook al, maar daar is nog maar zeer weinig uit voortgekomen. En wat er wel uit voortkwam, was meer in de P&O sector: intercedent worden bijvoorbeeld. Iets wat me dan weer totaal niet trekt.
Ik weet dat ik twee heel verschillende opleidingen heb, dit kan ook juist in mijn voordeel werken. Ik heb al een paar keer beroepskeuzetesten gedaan, hier komen ook verschillende dingen uit (de ene keer verloskundige en de volgende keer piloot of zo), dus dat schiet in mijn ogen ook weinig op. Blijkbaar vind ik dus zeer uiteenlopende beroepen leuk, wat dus in mijn voor- en in mijn nadeel kan werken.
Ik kan het ook gewoon uitleggen, in dat sollicitatiegesprek werd er ook om gevraagd.
Een detacheringsbureau is een beter idee, morgen maar weer eens naar de stad fietsen
Ik vrees alleen wel dat zij ook weinig hebben in het gezondheidszorg-gebeuren (begeleidingsvacatures op HBO niveau dus)...pff...maar ik kan het altijd proberen!
Als ik dat zo eens lees, dan denk ik bij mezelf: waarom gooi je het niet op wat je kan?! Welke stages je gelopen hebt en je taken daar zijn van belang natuurlijk! Maar het ligt er ook aan hoe je jezelf kan verkopen. Werkervaring is helaas niet iets wat je kan kopen maar je kan wel aangeven dat je tijdens jouw opleiding de nieuwste modellen onderwezen heb gekregen. Of kan bijdragen met nieuw inzicht of als je een verdomd goede student bent dat aangeven. Beetje over jezelf opscheppen mag best...Wat jij leuk vind aan die stages is nu net niet iets waar een werkgever wat mee opschiet. Die gaat er vanuit dat je de baan wilt hebben omdat het je leuk lijkt! Dat het in het verlengde ligt van een stage (en je daarmee dus werkervaring op dat gebied hebt) is iets wat je dan wel weer moet schrijven. Misschien als het echt niet wil kan je jouw brief hier eens posten voor wat tips of adviezen.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 10:43 schreef Ikook het volgende:
Bedankt weer voor de reacties allemaal!
Ik zal aan mijn sollicitatiebrief een stukje toevoegen over mijn opleidingsverleden. Nu richt ik me in die brief vooral op mijn laatste studie, welke stages ik daarin gelopen heb, wat mijn taken tijdens die stages waren, wat ik nou zo leuk vond aan die stages etc.
Dus kreeg ik het gevoel dat zij deze functie ook beter bij mij vinden passen. Zal ik dit allemaal gaan vermelden in mijn nieuwe sollicitatiebrief? Of moet ik eerst bellen om te vragen of ze mijn cv nog in het bestand hebben staan voor die functie?
En dat 'te weinig werkervaring'....als ik dat in de brief vermeld, zien zij ook wel dat ik in de tussentijd geen werkervaring heb opgedaan. Of moet ik dan weer zeggen dat ik juist graag werkervaring bij hun opdoe...pff...
Ik denk dan dat als ik nergens wordt aangenomen ik ook geen werkervaring op kan doen, maar dat vind ik nou niets iets om zo letterlijk in een solliciatiebrief te zetten.
Olaquote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:03 schreef Ikook het volgende:
...
Enne Keksi, ik heb inderdaad geprobeerd aan te geven wat ik nu zo leuk vind in mijn stages, als ik weet dat die dingen ook in de functieomschrijving staan. Heb bijv. gewerkt met mensen met psychische stoornissen en dat komt hierin ook terug. In een andere stage weer met mensen met autisme, komt hier ook weer terug. Ik heb het misschien niet duidelijk genoeg aangegeven, sorry!
En je advies is juist van harte welkom, daar kan ik dan wat mee!
Goed, het is nu 939 op een zondagochtend, tijd om hier even op te reagerenquote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:03 schreef Ikook het volgende:
Brief
Bijlage: Curriculum Vitae"
Hij wordt per email verstuurd, vandaar dat er geen adres, datum etc bovenstaat.
Schiet er maar op, ik ben benieuwd!
En je advies is juist van harte welkom, daar kan ik dan wat mee!
Hoi!quote:Op maandag 29 oktober 2007 09:26 schreef Ikook het volgende:
@_Arual_: ik heb HBO psychologie gedaan. Ik mag daardoor mezelf wel Bachelor Psycholoog noemen, dat klinkt wel interessanter dan HBO psychologie denk ik.
Hee, en vanaf donderdag werkloos? Wordt je contract niet verlengd? Ik zal zo even het topic wat meer uitspitten
En ik ga m'n brief opnieuw opstellen met de tips die ik hier gekregen heb. Ik zal 'm dan opnieuw posten, uiterste reactiedatum is 11-11.
Bedankt!!
En zo is het. Niet denken aan of het mischien lullig is voor het bedrijf, maar denken aan jezelf. Andersom gaat het bedrijf jou ook geen plezier doen als jij daar even om verlegen zit. Je werkt tenslotte niet voor het bedrijf maar voor jezelf.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 13:03 schreef Ikook het volgende:
Ik zou het lullig vinden om dan uiteindelijk toch nee te moeten zeggen tegen dat tijdelijke baantje, maar dat is dan maar zo. Voor mijn carriere is het beter![]()
![]()
Succes vandaagquote:Op woensdag 31 oktober 2007 13:03 schreef Ikook het volgende:
Het gesprek is vrijdag al, dus ik ga me daar goed op voorbereiden. Ik denk dat ik me ga richten op dingen die zij vragen in de vacature (kennis van opvoedingstheorieen etc) en daar ga ik voorbeelden bij doen. Dingen die ik in de praktijk gedaan heb dus, zodat ik het toe kan lichten en er met enthousiasme over kan vertellen.
Dus ik ga vanmiddag even naar m'n oude stage, waar ik nog steeds goed contact mee heb.
Eens kijken of mijn begeleider me kan helpen.
Ik zou het lullig vinden om dan uiteindelijk toch nee te moeten zeggen tegen dat tijdelijke baantje, maar dat is dan maar zo. Voor mijn carriere is het beter![]()
![]()
Gefeliciteerd! Dat is goed nieuws! Je hebt als het goed is inmiddels het gesprek al wel gehad dus laat eens weten hoe het is gegaan.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 13:03 schreef Ikook het volgende:
Goh, weer wat ontwikkelingen hier!!
Het gesprek is vrijdag al, dus ik ga me daar goed op voorbereiden. Ik denk dat ik me ga richten op dingen die zij vragen in de vacature (kennis van opvoedingstheorieen etc) en daar ga ik voorbeelden bij doen. Dingen die ik in de praktijk gedaan heb dus, zodat ik het toe kan lichten en er met enthousiasme over kan vertellen.
Dus ik ga vanmiddag even naar m'n oude stage, waar ik nog steeds goed contact mee heb.
Eens kijken of mijn begeleider me kan helpen.
![]()
Gheghe... prettig als je zo een sollicitatiegesprek in kan gaan!quote:Op vrijdag 2 november 2007 15:44 schreef Elwood1802 het volgende:
Ik moet morgen ook solliciteren, weet wel dat ik aangenomen wordt aangezien ik de beste ben van de sollicitanten.
quote:Op vrijdag 2 november 2007 15:44 schreef Elwood1802 het volgende:
Ik moet morgen ook solliciteren, weet wel dat ik aangenomen wordt aangezien ik de beste ben van de sollicitanten.
Jammer dat je niet aangenomen bent.quote:Op maandag 5 november 2007 16:30 schreef Ikook het volgende:
Helaas, ik ben het niet geworden. Zij denken dat de problematiek van de jeugd te zwaar is voor mij, ik zou eerst nog meer aan mijn eigen ontwikkeling moeten werken. Dit zou ik beter kunnen doen bij jongere jeugd, onder de twaalf jaar dus. Hierover kon ik een open solliciatie sturen, hij wilde dan wel refereren naar ons gesprek etc.
Moet ook zeggen dat ik weinig klik voelde met de twee vrouwen die bij het gesprek zaten, al waren ze max. 5 jaar ouder dan ik (ik ben 25). Met die man had ik wel meer klik. Heb sowieso sneller met mannen een klik dan met vrouwen, daar zal ik niet de enige in zijn.
In ieder geval ga ik morgen bij m'n tijdelijke baantje beginnen! Zelfs tijdens het sollicitatiegesprek begonnen ze erover dat ik kan kijken bij de interne vacatures, kijkend naar mijn hbo-opleiding. Ik ben benieuwd!
En ja hoor, aangenomen. Het is maar een bijbaan maar er zijn volop mogelijkheden. Ik denk dat ik eerst voor 16 uur per week ga. Uurloon bedraagt 9.23 nettoquote:Op vrijdag 2 november 2007 15:44 schreef Elwood1802 het volgende:
Nog even ter aanvulling op de voorgaande poster, ik zou een hoop informatie in je CV zetten zeker over je stage + afstuderen.quote:Op dinsdag 6 november 2007 22:30 schreef Ikook het volgende:
Keksi, hoe ging je gesprek vandaag?
Ik heb vandaag de eerste werkdag van m'n tijdelijke baan gehad. Heel aardige collega's, ontspannen en informele sfeer. Ook al een hoop gelachen en rondgekeken in deze grote organisatie. Erg interessant, deed me denken aan de stage in de gevangenis, dat was ook een heel dorp met alle voorzieningen die daarbij horen. Dus het ging goed voor mijn gevoel! Het werk zelf stelt niet zoveel voor maar dat wist ik van te voren ook al
Ik heb m'n solliciatiebrief verbeterd. Er zullen vast nog heel wat dingen te verbeteren zijn, maar het is al een stuk beter dan voorheen dankzij jullie
Ik zet hem hier weer even neer en mochten jullie nog iets weten, dan hoor ik het natuurlijk graag.
De organisatie waar ik wil solliciteren, daar ben ik al eerder op gesprek geweest en uiteindelijk toch afgewezen wegens te weinig werkervaring. ZIj dachten toen ook dat ik beter bij deze functie (waar ik nu naar wil solliciteren) zou passen, moet ik dat erin zetten? Referentie naar het gesprek etc, of dat beter niet doen?
"Naam en Adres Organisatie
Naam en Adres Ikook
Eindhoven, 6 november 2007
Geachte heer/mevrouw,
Graag wil ik reageren op de vacature voor pedagogisch begeleider met vacaturenummer 1234, die ik vond op uw website. Mijn aandacht werd gewekt omdat ik een baan zoek in de richting van de begeleiding van jongeren met een psychische stoornis of andere afwijking en deze vacature zou daarom goed bij mij passen. Zowel met jongeren als met psychische stoornissen heb ik ervaring opgedaan en bovendien ben ik recentelijk afgestudeerd als Bachelor Psycholoog. Ik denk daarom een meerwaarde te zijn voor uw organisatie.
In mijn tweede studiejaar heb ik gewerkt met gedetineerden in de PI [plaatsnaam], die één of meerdere psychische stoornissen hadden. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld schizofrenie, Borderline of het hebben van hallucinaties of wanen. Taken waren onder andere het opzetten of bijstellen van individuele begeleidingsplannen, het doen van observaties en de gedetineerden begeleiden in hun dagprogramma. Ik heb dit als een erg interessante en afwisselende stage ervaren vanwege de mogelijkheden die het me bood om de geleerde theorieën in de praktijk te ervaren.
Om mijn studie ten volle te benutten heb ik het derde jaar stage gelopen op een middelbare school. Mijn hoofdtaak was het begeleiden van leerlingen, bijvoorbeeld doordat ze AD(H)D of een stoornis in het autistisch spectrum hadden, problemen hadden op sociaal vlak of de school dreigden te verlaten. Tevens heb ik verschillende leerlingen geobserveerd waarvan bijvoorbeeld de ouders vermoedden dat zij een stoornis in het autismespectrum hadden. Een cursus tot autismecoach die ik afgerond heb leverde hier een positieve bijdrage aan. Bovendien gaf ik hier onder andere een sociale vaardigheidstraining en een faalangstreductie training. Leerlingen en docenten waren blij met mijn hulp en de trainingen hadden duidelijk een positief effect.
Na deze stages wist ik dat ik graag verder wilde in de begeleiding van jongeren met een psychische stoornis of een andere afwijking als autisme. Verder vind ik het belangrijk dat ik mezelf kan blijven ontwikkelen op persoonlijk en professioneel vlak. Mijn voorkeur gaat uit naar een fulltime dienstverband.
Graag zou ik dit toe willen lichten in een persoonlijk gesprek.
Met vriendelijke groet,
Ja hoor, ik zou gewoon reagerenquote:Op vrijdag 16 november 2007 13:13 schreef poohy het volgende:
Graag even jullie mening![]()
Ik heb een ontzettend leuke baan gezien en ben daar nu een brief voor aan het schrijven. In eerste instantie stond er geen aantal uren per week bij.
Helaas staat er sinds een paar dagen dat het fulltime is, terwijl ik écht vier dagen per week wil werken.
Zouden jullie in deze situatie nog reageren?
Daar mag je niet eens naar vragen omdat je dan de indruk wekt op leeftijd te discrimineren. Jou opmerking zou zelfs meer dan voldoende zijn om een rechtzaak aan te spannen in landen zoals de VS en Australiëquote:Op donderdag 8 november 2007 08:26 schreef Claudia_x het volgende:
- Er zijn mensen die belangrijke informatie verzwijgen. Het komt bijvoorbeeld regelmatig voor dat er geen geboortedatum staat in een cv, terwijl het duidelijk is dat iemand tegen de 40 loopt. Bij mij wekt dat antipathie. Ik heb liever dat iemand dan in de brief toelicht waarom diegene voor dit pad kiest op deze leeftijd.
quote:Op zaterdag 17 november 2007 06:04 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Daar mag je niet eens naar vragen omdat je dan de indruk wekt op leeftijd te discrimineren. Jou opmerking zou zelfs meer dan voldoende zijn om een rechtzaak aan te spannen in landen zoals de VS en Australië![]()
Ik heb het telkens wel aangegeven in de brief, of even vooraf gemaild / gebeld met de contactpersoon van de vacature. Ik had geen zin om veel aandacht te schenken aan een goede brief, maar dan toch meteen afgewezen te worden omdat de functie persé fulltime was.quote:Op vrijdag 16 november 2007 23:00 schreef Ikook het volgende:
Ik zou ook gewoon reageren poohy!
Eens kijken of je op gesprek kan komen en hoe het gesprek dan loopt.
Wie weet komt het ter sprake of kun je zelf aangeven of 32 uur ook voldoende is. Misschien een beetje sneaky, maar ik zou dit niet in mijn brief aangeven maar pas in het gesprek (als dat gebeurt natuurlijk).
En het zou natuurlijk kunnen dat het totaal niet klikt, dan weet je dat ook
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |