Keksi, hoe ging je gesprek vandaag?
Ik heb vandaag de eerste werkdag van m'n tijdelijke baan gehad. Heel aardige collega's, ontspannen en informele sfeer. Ook al een hoop gelachen en rondgekeken in deze grote organisatie. Erg interessant, deed me denken aan de stage in de gevangenis, dat was ook een heel dorp met alle voorzieningen die daarbij horen. Dus het ging goed voor mijn gevoel! Het werk zelf stelt niet zoveel voor maar dat wist ik van te voren ook al

Ik heb m'n solliciatiebrief verbeterd. Er zullen vast nog heel wat dingen te verbeteren zijn, maar het is al een stuk beter dan voorheen dankzij jullie

Ik zet hem hier weer even neer en mochten jullie nog iets weten, dan hoor ik het natuurlijk graag.
De organisatie waar ik wil solliciteren, daar ben ik al eerder op gesprek geweest en uiteindelijk toch afgewezen wegens te weinig werkervaring. ZIj dachten toen ook dat ik beter bij deze functie (waar ik nu naar wil solliciteren) zou passen, moet ik dat erin zetten? Referentie naar het gesprek etc, of dat beter niet doen?
"Naam en Adres Organisatie
Naam en Adres Ikook
Eindhoven, 6 november 2007
Geachte heer/mevrouw,
Graag wil ik reageren op de vacature voor pedagogisch begeleider met vacaturenummer 1234, die ik vond op uw website. Mijn aandacht werd gewekt omdat ik een baan zoek in de richting van de begeleiding van jongeren met een psychische stoornis of andere afwijking en deze vacature zou daarom goed bij mij passen. Zowel met jongeren als met psychische stoornissen heb ik ervaring opgedaan en bovendien ben ik recentelijk afgestudeerd als Bachelor Psycholoog. Ik denk daarom een meerwaarde te zijn voor uw organisatie.
In mijn tweede studiejaar heb ik gewerkt met gedetineerden in de PI [plaatsnaam], die één of meerdere psychische stoornissen hadden. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld schizofrenie, Borderline of het hebben van hallucinaties of wanen. Taken waren onder andere het opzetten of bijstellen van individuele begeleidingsplannen, het doen van observaties en de gedetineerden begeleiden in hun dagprogramma. Ik heb dit als een erg interessante en afwisselende stage ervaren vanwege de mogelijkheden die het me bood om de geleerde theorieën in de praktijk te ervaren.
Om mijn studie ten volle te benutten heb ik het derde jaar stage gelopen op een middelbare school. Mijn hoofdtaak was het begeleiden van leerlingen, bijvoorbeeld doordat ze AD(H)D of een stoornis in het autistisch spectrum hadden, problemen hadden op sociaal vlak of de school dreigden te verlaten. Tevens heb ik verschillende leerlingen geobserveerd waarvan bijvoorbeeld de ouders vermoedden dat zij een stoornis in het autismespectrum hadden. Een cursus tot autismecoach die ik afgerond heb leverde hier een positieve bijdrage aan. Bovendien gaf ik hier onder andere een sociale vaardigheidstraining en een faalangstreductie training. Leerlingen en docenten waren blij met mijn hulp en de trainingen hadden duidelijk een positief effect.
Na deze stages wist ik dat ik graag verder wilde in de begeleiding van jongeren met een psychische stoornis of een andere afwijking als autisme. Verder vind ik het belangrijk dat ik mezelf kan blijven ontwikkelen op persoonlijk en professioneel vlak. Mijn voorkeur gaat uit naar een fulltime dienstverband.
Graag zou ik dit toe willen lichten in een persoonlijk gesprek.
Met vriendelijke groet,
Ikook
Bijlage: Curriculum Vitae"
Wat informatie over de vacature:
"De functie
• Het leveren van een bijdrage aan het opstellen en bijstellen van een handelingsplan
• In overleg met het behandelingsteam het uitvoeren van het handelingsplan
• Het voeren van begeleidingsgesprekken met jongeren
• Het scheppen en in stand houden van een communicatief klimaat
• Het onderhouden van contacten met collega’s, het behandelteam en het voeren van overleg
• Het regelen van de dagelijkse gang van zaken in de groep
Wij vragen
* Een afgeronde HBO-opleiding; HBO-V, B-verpleegkunde, SPH of Pedagogiek.
* Bij voorkeur kennis van en/of ervaring met cliënten met een auditieve communicatieve beperking en/ of een psychiatrische stoornis.
* Goed kunnen observeren, analyseren en interpreteren.
* Creativiteit, stressbestendigheid en flexibiliteit.
* Hoge mate van zelfstandigheid en het vermogen om in teamverband en methodisch te kunnen werken.
* Een goed evenwicht kunnen bewaren in afstand/nabijheid.
* Evenwichtige persoonlijkheid met een gezonde dosis humor.
* Om kunnen gaan met grensoverschrijdend gedrag, zoals fysieke en verbale agressie."