Wiki heeft het vast goed voor andere software, maar niet voor vista. Je mag een OEM kopen, dan ben je zelf de systeembouwer en zorg je zelf maar voor support. En de licentie is dan inderdaad gekoppeld aan het systeem. Na de activatie is het serienummer onlosmakelijk verbonden met een aantal moederbordgegevens. De licentie is dus niet toepasbaar op andere computers.quote:Op maandag 10 september 2007 22:58 schreef Keltie het volgende:
[..]
Was nog niet klaar.
Zie het Microsoft stuk
[..]
Dat van Wiki, kan makkelijk zijn omdat de winkelier zich niet aan de regeltjes houd?
Dat is ook zo. Vroeger moest je er een USB stick bijkopenquote:Op maandag 10 september 2007 23:07 schreef Keltie het volgende:
Dat zou dan voor het eerst gelden...
Ze zetten het er bewust niet zo duidelijk neer, want anders zou iedereen een OEM versie kopen. Maar in praktijk mag je je eigen "System builder" spelen en vista op je systeem installeren met een OEM versie. De nadelen zitten hem slechts in de licentie en daaraan gekoppeld de activatie. Na activatie is je serienummer onlosmakelijk verbonden (tenzij je met microsoft belt met een goed excuus) aan enkele moederbord eigenschappen.quote:Hoe zit het met losse verkoop van Windows OEM?
Windows OEM software voor system builders is verpakt in zogenaamde Microsoft OEM Distribution Packs (1, 3 of 30 pack). Dit is een bruine gesloten doos die is voorzien van etiketten met aan de zijkant de systembuilderovereenkomst. In deze doos zitten 1, 3 of 30 individuele softwarepakketten.
» Download de tekst van de systembuilderovereenkomst (pdf, 42 KB)
Als het pack wordt geopend, mogen de ingesloten individuele softwarepakketten alleen worden geleverd in combinatie met een volledig gebruiksgereed computersysteem, en moeten zij vooraf worden geïnstalleerd.
Voor de nieuwe packs (1, 3 en 30) geldt, dat zij - mits ongeopend - afzonderlijk aan een andere systeembouwer mogen worden geleverd, zonder dat tegelijk hardware behoeft te worden geleverd. Zij mogen niet aan klanten worden geleverd.
2x Windows in een dualbootquote:Op maandag 10 september 2007 09:54 schreef Camplo het volgende:
Tgaat nog allemaal wat trager, maar ik heb thuis gewoon Dual Boot systeem. MSN en Video kan rustig op Vista, echt met programma's en games ben ik gewoon op windows XP te vinden.
OMfglollercoptereins!111 je vergeet MacOSX LOLquote:Op maandag 10 september 2007 23:24 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
2x Windows in een dualboot
Doe dan Vista + Linux, Vista + BSD, of Vista + Solaris voor mijn part.
Right, Mac OS X op een PC... De laatste keer dat ik daar wat over las was het in experimentele fase en niet ondersteund door Apple.quote:Op maandag 10 september 2007 23:29 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
OMfglollercoptereins!111 je vergeet MacOSX LOL
Dat is de System Builders.. Das geen OEM.quote:Op maandag 10 september 2007 23:11 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Vroeger moest je er een USB stick bijkopen
Uit de microsoft faq
[..]
Ze zetten het er bewust niet zo duidelijk neer, want anders zou iedereen een OEM versie kopen. Maar in praktijk mag je je eigen "System builder" spelen en vista op je systeem installeren met een OEM versie. De nadelen zitten hem slechts in de licentie en daaraan gekoppeld de activatie. Na activatie is je serienummer onlosmakelijk verbonden (tenzij je met microsoft belt met een goed excuus) aan enkele moederbord eigenschappen.
Vooral dat laatste is verwarrend en nogal tegenstrijdig. Je bent dus je eigen system builder en daaran mag het wel verkocht worden. Maar goed, iedere winkel verkoopt dus OEM versies.
Volgens mij worden OEM versies niet los verkocht.quote:Op maandag 10 september 2007 23:11 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Vroeger moest je er een USB stick bijkopen
Uit de microsoft faq
[..]
Ze zetten het er bewust niet zo duidelijk neer, want anders zou iedereen een OEM versie kopen. Maar in praktijk mag je je eigen "System builder" spelen en vista op je systeem installeren met een OEM versie. De nadelen zitten hem slechts in de licentie en daaraan gekoppeld de activatie. Na activatie is je serienummer onlosmakelijk verbonden (tenzij je met microsoft belt met een goed excuus) aan enkele moederbord eigenschappen.
Vooral dat laatste is verwarrend en nogal tegenstrijdig. Je bent dus je eigen system builder en daaran mag het wel verkocht worden. Maar goed, iedere winkel verkoopt dus OEM versies.
Enkel en alleen omdat je iets niet kent, is het een nerd systeem? Omg. Hoe een bekrompen visiequote:Op maandag 10 september 2007 23:55 schreef Camplo het volgende:
Wat moet ik met nerd systemen als Linux of Solaris?
Niks.
XP does the job for me.
Ach, rot toch op met dat hele Linux als vervanger voor Windows. Linux is fijn voor als servertje op te zetten om wat op te PHP`en, maar voor de gemiddelde huis-, tuin- en keukengebruiker, laat staan de gebruiker in het bedrijfsleven, is het drie keer niks.quote:Op dinsdag 11 september 2007 00:48 schreef Seneca het volgende:
[..]
Enkel en alleen omdat je iets niet kent, is het een nerd systeem? Omg. Hoe een bekrompen visie
Er staat letterlijk dat de OEM aan system builders verkocht mag worden?quote:Op maandag 10 september 2007 23:51 schreef Keltie het volgende:
[..]
Dat is de System Builders.. Das geen OEM.
Praktisch hetzelfde maar toch ook niet.
Nee, staat er niet.quote:Op dinsdag 11 september 2007 08:32 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Er staat letterlijk dat de OEM aan system builders verkocht mag worden?
Heb je het hele stuk gelijk, verpest je het hele betoog met die generaliserende, en nogal gelul wezende afsluiter.quote:Op dinsdag 11 september 2007 08:31 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Zelfs die 'zeer gebruiksvriendelijke' en 'zeer grafische' interfaces van Linux als Fedora en Ubuntu zijn nog drie keer niks voor de gemiddelde gebruiker. Nogmaals, Linux is leuk voor wat mee te experimenteren als ICT`er, of in mijn geval dan voor een stabiel PHP servertje op te zetten, maar het is ruk en word gewoon veelal gebruikt door rebelse anti-MS MBO`ertjes, gewoon om te kunnen zeggen "omfglol ik kan commandline met m'n OS overweg!".
Tja, sorry hoor. Ik ken veel mensen, voornamelijk eigenaren van webhostingbedrijven, die een of meerdere stabiele Linux server hebben draaien. Ik ken helaas nóg meer mensen die ik beschreef in m'n post: rebelse anti-MS pubertjes, die zo hypocriet als het maar kan wel Windows i.c.m. MSN gebruiken natuurlijk. I'm just stating the obvious.quote:Op dinsdag 11 september 2007 08:58 schreef Keltie het volgende:
[..]
Heb je het hele stuk gelijk, verpest je het hele betoog met die generaliserende, en nogal gelul wezende afsluiter.
Daar kan ik wat mee. Ik ben niet professioneel bezig met Vista. Ik ben student, ik gebruik het op mn laptop, ik weet niet hoe het bedrijfsleven staat tegenover Vista, daarom moet ik je een een antwoord schuldig blijvenquote:Op maandag 10 september 2007 22:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Laat ik het omdraaien...
Ik denk dat de meeste mensen die professioneel met vista te maken hebben (naast sales) niet enthousiast zijn.
Dat hangt van je distributie af: beginnersdistro's (die je dus wil hebben als je niet van 'tíg handelingen verrichten' houdt) doen dat soort dingen out-of-the-box.quote:Op dinsdag 11 september 2007 08:31 schreef Tuvai.net het volgende:
Voor het kunnen afspelen van een MP3 of een video bestandje moet je eerst tíg handelingen verrichten en allemaal zooi downloaden.
Veel bekende software draait er juist wél op, omdat ofwel de uitgever zelf, ofwel de Linux community het geschikt heeft gemaakt voor Linux.quote:Het gros van de meest bekende en veelgebruikte software draait d'r niet op.
Dat is wél een terecht bezwaar. Grafische kaarten en dvd-writers worden doorgaans nog wel ondersteund, maar ik heb nog geen distributie gevonden die goed overweg kan met bijvoorbeeld draadloos-netwerkadapters. Tegenwoordig wel essentieel voor een besturingssysteem.quote:Veel randapparatuur werkt niet voor Linux omdat d'r simpelweg géén of veel te algemene drivers zijn waardoor je de potentie van je apparaat niet kunt benutten.
Welke 'de standaard'? Dat verschilt per distributie. De een heeft AbiWord, de ander OpenOffice, nog een ander KOffice...quote:De standaard word processor en spreadsheet editor zijn gewoon brak en niks vergeleken met, pak 'm beet, MS Office.
Raar standpunt. De distributies met de meest "Windows-like" gebruiksvriendelijke interfaces zijn vaak nog makkelijker te bedienen dan Windows zelf. Maar natuurlijk is het 'onder de motorkap' nog steeds Linux: de snelkoppelingen in het Windows-achtige Start Menu verwijzen naar Linuxprogramma's, en je kan ook lang zoeken naar Windows Media Player. Maar als dát al een probleem vormt, dan is die 'gemiddelde gebruiker' van jou dus niet bereid om wat bij te leren.quote:Zelfs die 'zeer gebruiksvriendelijke' en 'zeer grafische' interfaces van Linux als Fedora en Ubuntu zijn nog drie keer niks voor de gemiddelde gebruiker.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |