abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 7 september 2007 @ 21:28:03 #1
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53015985
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_53016346
Joost, dat moet "la farce" zijn hoor, in het Frans komt bij mijn weten de cédille enkel voor voor de klinkers o, a en u.
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 21:26 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

Maar die industriele revolutie en dat economisch liberalisme hadden ook een enorme terugslag op 'de gewone man', en zorgde voor bijna slavenarbeid, armoede en ellendige leefomstandigheden in fabriekswijken. Hetgeen wat je in de bekende "Daens" film ziet eigenlijk. Daar kwam met het oprichten van de "Belgische Werkliedenpartij" een einde aan richting einde 19de eeuw.
Om even verder te gaan, die film gaat over de toestanden in de industrie in Aalst (Oost-Vlaanderen).
Nadat een jongetje in die film uit vermoeidheid een fout maakt en geplet wordt door een machine, komt er een commissie uit Brussel de toestanden onderzoeken, die geen woord Nederlands begrijpt.

[ Bericht 1% gewijzigd door zuiderbuur op 07-09-2007 22:05:36 ]
  vrijdag 7 september 2007 @ 21:59:14 #3
66825 Reya
Fier Wallon
pi_53016876
Tvp, ik ga nog trachten te reageren op enkele reacties uit het vorige deel, maar toen ik die eerder op de avond al wilde invoeren haperde fok even en was ik alles kwijt.
  vrijdag 7 september 2007 @ 22:01:05 #4
66825 Reya
Fier Wallon
pi_53016941
Trouwens, wat heeft Van Rompuy nu eigenlijk bereikt? Ja, we weten nu dat de variant met Ecolo niet snel doorgang zal vinden, maar verder?
  vrijdag 7 september 2007 @ 22:05:42 #5
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53017088
Wilfried Martens begint spijt te krijgen van lancering Leterme

Gewezen CVP-premier en minister van Staat Wilfried Martens is scherp voor Yves Leterme. "Ik heb hem aangespoord om er ook federaal voor te gaan. Ik begin daar spijt van te krijgen", zegt hij in een interview met het Franse weekblad Le Nouvel Observateur.

Toekomst van België
Het citaat staat te lezen in een artikel over de toekomst van België. Die ziet er volgens het weekblad niet goed uit. De auteur stelt vast dat er nog weinig Belgen bestaan en voert Martens op als de laatste vertegenwoordiger van de Belgische elite, expert in het sluiten van compromissen. Leterme wordt omschreven als zijn opvolger aan het hoofd van de Vlaamse christendemocraten, die na zijn verkiezingsoverwinning niet in staat is een federale regering te vormen. Martens doet in dat kader zijn uitspraak. (belga/hln)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  vrijdag 7 september 2007 @ 22:06:32 #6
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53017106
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 22:01 schreef Reya het volgende:
Trouwens, wat heeft Van Rompuy nu eigenlijk bereikt? Ja, we weten nu dat de variant met Ecolo niet snel doorgang zal vinden, maar verder?
Van Rompuy zorgt voor optimisme rond regeringsvorming, maar wil misschien zelf premier worden

De oranje-blauwe partijen zijn iets optimistischer geworden over de slaagkansen van koninklijk verkenner Herman Van Rompuy. Volgens verschillende bronnen zou de CD&V'er zeker nog een week voortwerken en dat zou kunnen aangeven dat hij een opening ziet om de geblokkeerde formatiegesprekken opnieuw op gang te trekken. Een Vlaamse bron geeft aan dat bij de cdH meer dan vroeger bereidheid bestaat om te praten over Vlaamse eisen.

Gesprekken
Over de inhoud van de contacten die de verkenner legt, lekt zo goed als niets uit. De discrete methode die Van Rompuy hanteert, laat dat ook niet toe. Wel is zeker dat de Vlaamse christendemocraat zich enkel met dé oranje-blauwe struikelblokken bezighoudt: de staatshervorming en de tweederdemeerderheid die daarvoor dient te worden gezocht en het heikele dossier Brussel-Halle-Vilvoorde.

Optimisme
Zowat alle oranje-blauwe partijen toonden zich optimistischer dan eerder op de week. Na de mislukte poging om rooms-blauw uit te breiden met Ecolo zag het er even naar uit dat Van Rompuy de handdoek in de ring zou gooien. Dat de verkenner vandaag aankondigde dat hij maandag voor de tweede keer tussentijds verslag gaat uitbrengen bij de koning geeft echter aan dat hij er nog niet meteen de brui aan geeft en nog mogelijkheden ziet.

Liberalen
De liberalen toonden zich het meest positief. In de marge van de federale ministerraad verklaarde Open Vld-minister en -onderhandelaar Patrick Dewael dat hij een aantal signalen heeft opgevangen dat Van Rompuy vooruitgang boekt en mogelijk volgende week met goed nieuws op de proppen komt. Op de partij was het voluntarisme iets minder groot en hield men het op "voorzichtig optimisme". Naar verluidt is de verkenner zelf hoopvoller gestemd en ziet hij nog mogelijkheden op succes.

CD&V
De Vlaamse christendemocraten houden het op realisme. Dat Van Rompuy zijn opdracht voortzet, is een goede zaak, maar in deze context is het opgebouwde vertrouwen zeer broos, stelt een bron.

CdH
Verschillende bronnen geven aan dat vooral bij de cdH de bereidheid om te praten gegroeid is. MR-voorzitter Didier Reynders poneerde dat de standpunten van CD&V/N-VA en cdH dichter bij elkaar komen te liggen en dat er beweging zit in de houding van de cdH. De partij van Joëlle Milquet ontkende dat wel formeel. "Onze houding is niet gewijzigd", was de reactie. De Franstalige humanisten zijn naar eigen zeggen niet optimistisch en niet pessimistisch.

Van Rompuy premier?
Van Rompuy is dus nog niet meteen van plan om er de brui aan te geven. Zowat alle oranje-blauwe partijen geven aan dat de verkenner minstens nog een week gaat voortwerken. De CD&V'er krijgt ook veel lof voor de werkwijze die hij hanteert. Sommige Franstalige bronnen geven aan dat de verlenging van zijn opdracht de enige mogelijkheid is om uit de crisis te raken en dat een terugkeer van Yves Leterme nu nog veel te vroeg is en de zaken er niet makkelijker zou op maken. Zij beweren ook dat Van Rompuy - mocht hij slagen in zijn opdracht - zelf wel zin heeft om premier te worden. Dat zou binnen de CD&V echter een crisis veroorzaken, luidt het nog.

Kalm
Dit weekend zal het wellicht kalm blijven op het verkenningsfront. Van Rompuy zet waarschijnlijk zijn informele contacten voort, maar daaruit zal nog niet meteen resultaat voortvloeien, klinkt het. (belga/hln)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  vrijdag 7 september 2007 @ 22:11:20 #7
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_53017223
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 21:41 schreef zuiderbuur het volgende:
Joost, dat moet "la farce" zijn hoor, in het Frans komt bij mijn weten de cédille enkel voor voor de klinkers o, a en u.
[..]

Om even verder te gaan, die film gaat over de toestanden in de industrie in Aalst (Oost-Vlaanderen).
Nadat een jongetje in die film uit vermoeidheid een fout gemaakt en geplet wordt door een machine, komt er een commissie uit Brussel de toestanden onderzoeken, die geen woord Nederlands begrijpt.
Die film is ook in Nederland belangrijk onderwijsmateriaal geworden omdat de omstandigheden in Twente en andere textielstreken vergelijkbaar waren.

Nog even aan Joost: nee ik haal geen dingen door elkaar. De economie stortte na de scheiding in zowel Nederland als België volledig in. Zo stond het in m'n geschiedenisboekjes en meer kan ik er niet van maken.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_53018648
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 22:11 schreef Klopkoek het volgende:


Nog even aan Joost: nee ik haal geen dingen door elkaar. De economie stortte na de scheiding in zowel Nederland als België volledig in. Zo stond het in m'n geschiedenisboekjes en meer kan ik er niet van maken.
Daar heb ik nu eigenlijk nog nooit iets van gehoord. Had de scheiding een ecomische terugval tot gevolg? Volgens mij zijn beide landen na de scheiding hun eigen weg gegaan en hebben ze ecomisch van de scheiding zelf niet veel last gehad. Dat de economische omwenteling (industrialisering) bepaalde problemen veroorzaakte (leegloop platteland), lijkt me geen gevolg van de scheiding.
In Belgie betekende de scheiding eerder een economische opleving, ook dankzij de investeringen uit Engeland en Frankrijk (bv. spoorwegen dankzij de Engelsen).
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_53018655
Tvp
  vrijdag 7 september 2007 @ 23:07:47 #10
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_53018863
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 23:00 schreef Plaas het volgende:

[..]

Daar heb ik nu eigenlijk nog nooit iets van gehoord. Had de scheiding een ecomische terugval tot gevolg? Volgens mij zijn beide landen na de scheiding hun eigen weg gegaan en hebben ze ecomisch van de scheiding zelf niet veel last gehad. Dat de economische omwenteling (industrialisering) bepaalde problemen veroorzaakte (leegloop platteland), lijkt me geen gevolg van de scheiding.
In Nederland viel de industrie weg. Willem I probeerde in Nederland de revolutie van de grond te krijgen maar uiteindelijk waren dat allemaal kunstmatige subsidies. Pas later hadden de subsidies (voor scheepswerven ed) zin.
België had er ook last van en daarvoor verwijs ik je naar de posts van zuiderbuur.
quote:
In Belgie betekende de scheiding eerder een economische opleving, ook dankzij de investeringen uit Engeland en Frankrijk (bv. spoorwegen dankzij de Engelsen).
Waarom deden de Engelsen dat? Welk belang hadden ze daarbij.

In Nederland hebben we spoorlijnen sinds 1839 (van Haarlem naar Amsterdam, dat weet ik toevallig omdat ik uit die streek kom) maar dat is gewoon door 'ons' zelf betaald.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 7 september 2007 @ 23:13:05 #11
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53019019
Of de Engelsen daar zelf veel belang bij hadden weet ik niet, maar je mag niet vergeten dat de Belgische koning Leopold I getrouwd was met de dochter van de Engelse koning hé. Hij was voorbestemd om als Prins-gemaal de Engelse troon te bestijgen , maar zijn vrouw overleed bij een bevalling voor dat kon gebeuren. Later werd hij trouwens de oom van de befaamde Engelse koningin Victoria.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_53019308
Gisteren nog een artikel gelezen in De Standaard over het nederlandstalig schooltje in Komen. Het enige in Wallonie. De Walen moeten dat schooltje subsidieren (net zoals de franstalige scholen in de Vlaamse rand gesubsidieerd worden door de Vlaamse Gemeenschap) maar dat wordt al 25 jaar geweigerd. Ook het voortdurend gepest kwam erin terug. Zoals een stoep heraanleggen maar de nieuwe stoep stopt voor de school en gaat verder aan de andere kant. Kinderen die worden uitgejouwd en dergelijke.

Het is gewoon echt jammer dat de buitenlandse pers 'geinformeerd' wordt door franstalige media. Enkel Nederland krijgt de andere kant van het verhaal te horen en zelfs die zijn over het algemeen) meer geinteresseerd in de USA dan in hun naaste buren die dezelfde taal spreken.

Baai de wee: Ik heb niks tegen solidariteit, maar als ik geld aan iemand geef om hout te kopen voor de kachel en die persoon smijt de stapeltjes geld in het vuur omdat ie daar ook warm van wordt, moet ik dat dan blijven doen?
pi_53019330
tvp
pi_53019419
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 23:07 schreef Klopkoek het volgende:

In Nederland viel de industrie weg. Willem I probeerde in Nederland de revolutie van de grond te krijgen maar uiteindelijk waren dat allemaal kunstmatige subsidies. Pas later hadden de subsidies (voor scheepswerven ed) zin.
België had er ook last van en daarvoor verwijs ik je naar de posts van zuiderbuur.
Ja, de post van Zuiderbuur is zeker interessant, maar heeft vooral betrekking op de Vlaamse problematiek.
Daarbij zijn de economische problemen als geschetst goed te verklaren uit de omwenteling in economie en infrastuctuur.
In Nederland was feitelijk hetzelfde gaande, de oude kolonialistische economie was niet meer zo winstgevend als voorheen. De opheffing van de VOC heeft wat dat betreft meer te betekenen gehad dan de problemen met het zuiden.
De VOC-steden vielen dus in een zeker gat. Soms werd dat gat gecompenseerd (bv. vestiging van marine in Den Helder als compensatie voor het teloorgaan van de Rede van Texel) maar de stadjes rond de Zuiderzee kwijnden weg. Dergelijke economische teruggang heeft echter niets met de scheiding van doen.
Belangrijker in dit opzicht lijkt mij de afschaffing van de slavernij, maar dat stukje geschiedenis wil men natuurlijk liefst vergeten

Het wegvallen van de industrie in Nederland moet niet overschat worden. Oost-Limburg bleef echt niet alleen bij Nederland omdat men het heuvelland zo beeldig vond. De mijnbouw daar zou snel tot ontwikkeling komen. Hetzelfde geldt voor de textiel in Twente en Brabant. Rotterdam werd pas in de 19e eeuw de wereldhaven die het nu is. Het aantrekken van de economie in de Duitse staten (Duitsland bestond nog niet) had geweldige gevolgen voor Nederland.
Maar deze nieuwe economie betekende de dood van de oude. Het platteland kwam in de problemen, mede door een aantal fameus slechte oogsten, en de koloniale structuur was waardeloos geworden.

Vooral deze dingen lijken mij de oorzaak van een periode van economische onzekerheid. Een crisis zou ik het echter niet willen noemen. Er werd immers enorm geinvesteerd.
quote:
Waarom deden de Engelsen dat? Welk belang hadden ze daarbij.

In Nederland hebben we spoorlijnen sinds 1839 (van Haarlem naar Amsterdam, dat weet ik toevallig omdat ik uit die streek kom) maar dat is gewoon door 'ons' zelf betaald.
Tja, waarom... omdat de Engelsen een Belgie wilden hebben, als neutraal terrein tussen erfvijanden Frankrijk, Pruisen en Nederland. De Engelsen hebben zich er dan ook voor ingespannen het land bestaansrecht te verlenen.
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_53020270
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 23:27 schreef Plaas het volgende:
[..]
Tja, waarom... omdat de Engelsen een Belgie wilden hebben, als neutraal terrein tussen erfvijanden Frankrijk, Pruisen en Nederland. De Engelsen hebben zich er dan ook voor ingespannen het land bestaansrecht te verlenen.
Ik weet het niet hoor, ik was er niet bij in 1830 natuurlijk maar ik denk dat de Engelsen aanvankelijk het liefst lieten zoals het was, want hun grootste vrees was dat België en dan vooral Vlaanderen bij Frankrijk zou terecht komen. Vlaanderen was super handig : plat, aan zee, en met een lekker interessante haven in Antwerpen, die zo dicht bij Londen lag dat het door Napoleon reeds een "gewapend pistool gericht op het hart van Engeland" genoemd was. Uiteindelijk dan toch maar België, maar opnieuw hebben ze hun veto gesteld toen de eerste Belgische koning misschien de zoon van de nieuwe Franse koning ging worden.
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 23:24 schreef tupolev141 het volgende:
Gisteren nog een artikel gelezen in De Standaard over het nederlandstalig schooltje in Komen. Het enige in Wallonie. De Walen moeten dat schooltje subsidieren (net zoals de franstalige scholen in de Vlaamse rand gesubsidieerd worden door de Vlaamse Gemeenschap) maar dat wordt al 25 jaar geweigerd. Ook het voortdurend gepest kwam erin terug. Zoals een stoep heraanleggen maar de nieuwe stoep stopt voor de school en gaat verder aan de andere kant. Kinderen die worden uitgejouwd en dergelijke.
Je kan de tekst hier lezen .
Dat uitschelden van kinderen aan de schoolpoort is nu wel gestopt blijkbaar, maar zelfs de RTBF heeft daar een reportage "Les sorcières de Comines" over gemaakt omdat ze er zelf van geschrokken waren.
Er zijn duizenden kinderen die in het Frans op kosten van Vlaanderen in Vlaanderen lager onderwijs kunnen volgen, zodat Vlaanderen voor zijn eigen verfransing zit te betalen, terwijl je ziet hoe het zit met de regeling voor Vlamingen in Wallonië. De Franstaligen hebben hier echt geen oren naar hoor, zij zien Brussel als van hen, en koppelen de rechten van Vlamingen in Brussel aan die van Franstaligen in Vlaanderen, en vergeten de Vlamingen in Wallonië.
Heb jij dat debat gezien na die nepuitzending op de RTBF? Dat was (uiteraard!) in het Frans, en er was daar een Vlaamse burgemeester die hen erop wou wijzen welke drama zij gemaakt hebben van dat ene schooltje in Komen en de presentator snauwde hem onmiddellijk toe "allez, we hebben het hier nu over de periferie van Brussel he"
quote:
Het is gewoon echt jammer dat de buitenlandse pers 'geinformeerd' wordt door franstalige media. Enkel Nederland krijgt de andere kant van het verhaal te horen en zelfs die zijn over het algemeen) meer geinteresseerd in de USA dan in hun naaste buren die dezelfde taal spreken.
Inderdaad, dat is wat ik ook altijd zeg, zelfs al ben je 100% tegen de terugkeer naar Nederland van Vlaanderen, dan nog is goeie pr in Nederland van het grootste belang.
quote:
Baai de wee: Ik heb niks tegen solidariteit, maar als ik geld aan iemand geef om hout te kopen voor de kachel en die persoon smijt de stapeltjes geld in het vuur omdat ie daar ook warm van wordt, moet ik dat dan blijven doen?
Ik heb niks tegen solidariteit, behalve als het zonder bedankje en nog wat gespuug in je gezicht ook is.
Wist je dat de Franse Gemeenschap zonder Vlaams geld niet voor haar eigen onderwijs zou kunnen opdraaien?
Diezelfde Franse Gemeenschap sponsort dan wel bijvoorbeeld het haatblaadje Carrefour om Franstaligen in Vlaanderen op te stoken :
  zaterdag 8 september 2007 @ 00:06:53 #16
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53020503
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 23:58 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik heb niks tegen solidariteit, behalve als het zonder bedankje en nog wat gespuug in je gezicht ook is.
Ik moest nog eens denken aan Bart De Wever die bij zijn bezoek aan de nutteloze scheepslift bij het zien van de Belgische, de Waalse en de Europese vlag voor het gebouw opmerkte : "Tiens, de vlag van de sponsor zijn ze hier vergeten"
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zaterdag 8 september 2007 @ 00:17:57 #17
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53020759
En nu dat programma met De Wever op Canvas.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_53020949
quote:
Meer dan je zou denken. Zelfs Fluppe Dewinter was al vaak aanwezig op herdenkingen ten ere van Cyriel Verschaeve , de bezieler van dat idee in WO II ...
En vergeet zijn voorliefde voor oppercolloborateur Staf De Clerq niet. "Staf De Clerq is een van de historische leiders van onze partij."
  zaterdag 8 september 2007 @ 12:01:09 #19
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_53026287
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 8 september 2007 @ 12:18:53 #20
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53026640
quote:
Nogal wiedes dat Rik Coolsaet België gaat verdedigen. Zijn hoge postje bij het "Koninklijk Instituut voor Internationale Betrekkingen" staat ook op het spel ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zaterdag 8 september 2007 @ 12:24:01 #21
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_53026745
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 12:18 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Nogal wiedes dat Rik Coolsaet België gaat verdedigen. Zijn hoge postje bij het "Koninklijk Instituut voor Internationale Betrekkingen" staat ook op het spel ...
Er staat ook een ander mooi artikel in het NRC over Wallonië. Over hoe de PS Wallonië in z'n greep houdt ('je moet posters op plakken anders krijg je geen baan' ).
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 8 september 2007 @ 12:35:42 #22
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53026937
quote:
Van Brempt vreest negatieve gevolgen crisis op Vlaams niveau

De sp.a vreest dat het uitblijven van een nieuwe federale regering ook een negatieve invloed zal hebben op de werking van de Vlaamse regering. Dat zei Vlaams sp.a-minister Kathleen Van Brempt in de marge van de eerste ministerraad van de Vlaamse regering na het zomerreces. Onder meer voor het opstellen van de begroting moet er snel een federale regering komen, meent Van Brempt.

Oppositie
Door het tegenvallende verkiezingsresultaat op 10 juni kiest de sp.a op federaal vlak voor de oppositie, terwijl de partij op Vlaams niveau een regering vormt met de oranje-blauwe partijen. "Het is een illusie om te denken dat het hier business als usual zal zijn", zei Van Brempt voor aanvang van de Vlaamse ministerraad aan de VRT-nieuwsredactie. "Ik zie minstens twee problemen: de begroting en de interpellatie maandag in het Vlaams parlement over de communautaire eisen", zei Van Brempt.

Vlaamse regering
De sp.a minister vindt dat het ook in het belang is van de Vlaamse regering en het Vlaams parlement dat er snel een nieuwe federale regering komt. Die moet immers duidelijk verschaffen op budgettair vlak en zorgen voor een communautair akkoord. Over het communautaire zegt Van Bremp dat er geen sprake is van een wijziging in het standpunt dat de sp.a al sinds de verkiezingen aanhoudt. De Vlaamse socialisten wachten "met aandrang op de compromisvoorstellen die de nieuwe regeringspartners zullen formuleren met betrekking tot een staatshervorming en zullen die op hun inhoudelijke merites beoordelen als ze ter stemming worden voorgelegd", luidt het bij Van Brempt. (belga/hln)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zaterdag 8 september 2007 @ 12:37:25 #23
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53026967
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 12:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Er staat ook een ander mooi artikel in het NRC over Wallonië. Over hoe de PS Wallonië in z'n greep houdt ('je moet posters op plakken anders krijg je geen baan' ).
Wat wil je , van de hele beroepsbevolking van Wallonië werkt bijna de helft voor de staat of voor een bedrijf dat gedeeltelijk in staatshanden is of in opdracht van de staat werkt ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zaterdag 8 september 2007 @ 13:12:41 #24
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_53027642
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 12:37 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Wat wil je , van de hele beroepsbevolking van Wallonië werkt bijna de helft voor de staat of voor een bedrijf dat gedeeltelijk in staatshanden is of in opdracht van de staat werkt ...
Heeft de Waalse adel dat zo bewerkstelligd destijds? Dat de staat verantwoordelijk werd gemaakt voor het bedrijfsleven of was het een resultaat van socialistische agitatie?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 8 september 2007 @ 14:06:38 #25
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53028634
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 13:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Heeft de Waalse adel dat zo bewerkstelligd destijds? Dat de staat verantwoordelijk werd gemaakt voor het bedrijfsleven of was het een resultaat van socialistische agitatie?
Een combinatie van beide eigenlijk. Heeft er ook mee te maken dat de steenkoolmijnen ed natuurlijk grotendeels staatsbedrijven waren en dat na de instorting daarvan en van de staalindustrie er zovelen op straat stonden. Dat maakt dat ze volledig afhankelijk werden van de staat , voor een job of voor een uitkering ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')