Weet jij wat de identificatieplicht inhoudt?quote:Op vrijdag 7 september 2007 20:15 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Als jij je braaf gedraagt, zul je helemaal nooit te maken krijgen met de identificatieplicht. Agenten mogen er alleen naar vragen als er een reden voor is, oftwel als jij loopt te kloten
Vind je dit nou wel of geen goed plan, want dat zie ik zo even nietquote:Op zaterdag 8 september 2007 08:47 schreef sigme het volgende:
He, dat lucht op.
Vroeger dacht ik dat jongeren vooral uit lafheid of zelfs lethargie uitspraken deden die vooral in hun eigen nadeel werkten. Inmiddels begrijp ik dat de stroom aan informatie gewoon lastig te ordenen is om een helder beeld van een situatie te krijgen. Er is geen overzicht. Meedoen in een bestaand argument is waarschijnlijk makkelijker.quote:Op zaterdag 8 september 2007 11:17 schreef iteejer het volgende:
De schijn tegen hebben is dus al voldoende om opgepakt te kunnen worden. Dat vind ik een zeer kwalijke zaak. Natuurlijk, ook ik wil veilig over straat kunnen, en niet lastig gevallen worden door hangjongeren en weet ik veel wie of wat niet meer.
Maar wie gaat die orde handhaven? Mensen, jonge mensen, zonder al te veel relativerende levenservaring.
Wat zijn hun richtlijnen? Feitelijke constateringen, toetsbaar door een rechter?
Nee, vermoedens en indrukken zijn al voldoende.
Als een ander dus negatief over jou denkt, door welke reden dan ook, ben je aanpakbaar. Zonder rechter, zonder toetsing.
Op die manier moet dat toch niet?
Privatisering rukt steeds verder op, ook in beveiliging en ordediensten. Wat voor garantie heb je dan dat het personeel wat dat uitvoert de grote vrijheid die ze dan hebben om te oordelen over mensen goed zullen gebruiken?
Privatisering wordt nu hoofdzakelijk toegepast in zakelijke context, door organisaties die financiele winstoogmerken hebben. Maar organisaties kunnen zich ook naar andere motieven dan deze gaan richten.
Wat als straks politieke organisaties zich dit soort taken gaan toeeigenen?
'Je overdrijft'. Natuurlijk. Maar om wettelijke kaders te scheppen waarin dit soort ontwikkelingen realiteit zouden kunnen worden vind ik naief en gevaarlijk.
Mensen hebben niet alleen wetten nodig om de ander onder controle te houden, maar ook om de ander te beschermen tegen de eventueel verkeerde bedoelingen van de machthebbenden - die ook maar mensen zijn met al hun tekortkomingen.
Dat is het verschil tussen ons en een bananenrepubliek.
Ik ben er eigenlijk wel voor dat middelbare scholieren naast een stukje staatsinrichting ook een stukje recht krijgen onderwezen. In het kader van 'maatschappijleer' of 'geschiedenis'. Waarin wordt uitgelegd wat de politie allemaal wel en niet kan, wat er kan gebeuren als je iemand een klap voor z'n kop geeft, en waarom zoiets als 'trias politicas' belangrijk is.quote:Op zaterdag 8 september 2007 13:26 schreef Aoristus het volgende:
Vroeger dacht ik dat jongeren vooral uit lafheid of zelfs lethargie uitspraken deden die vooral in hun eigen nadeel werkten. Inmiddels begrijp ik dat de stroom aan informatie gewoon lastig te ordenen is om een helder beeld van een situatie te krijgen. Er is geen overzicht. Meedoen in een bestaand argument is waarschijnlijk makkelijker.
Absoluut. Iedereen wordt geacht de wet te kennen, maar als je niet eens weet hoe die wetten zijn opgebouwd, dan ben je alleen maar onderworpen aan regelsquote:Op zaterdag 8 september 2007 13:32 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik ben er eigenlijk wel voor dat middelbare scholieren naast een stukje staatsinrichting ook een stukje recht krijgen onderwezen. In het kader van 'maatschappijleer' of 'geschiedenis'. Waarin wordt uitgelegd wat de politie allemaal wel en niet kan, wat er kan gebeuren als je iemand een klap voor z'n kop geeft, en waarom zoiets als 'trias politicas' belangrijk is.
Het is een vreselijk plan. Wat Aoristus zegt; het lijkt verdomd wel op een politiestaat. Nou zal het in de praktijk wel meevallen - maar dat maakt het in mijn ogen eerder gevaarlijker dan minder bedreigend. De mensen die hun zaakjes goed voor elkaar hebben hebben er gemak van. En wie toevallig gemangeld wordt - als individu, als groep, zal moeite hebben over het voetlicht te krijgen dat er onrecht wordt aangedaan.quote:Op zaterdag 8 september 2007 10:51 schreef gronk het volgende:
[..]
Vind je dit nou wel of geen goed plan, want dat zie ik zo even niet
Ja. Er mag naar identificatie gevraagd worden als er aanleiding voor is.quote:Op zaterdag 8 september 2007 10:26 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Weet jij wat de identificatieplicht inhoudt?
Maar die aanleiding is naar eigen inzicht en interpretatie, wellicht is het hebben van een marokkaans uiterlijk voor de ene al genoeg aanleiding, of het dragen van bepaalde kleding (voetbalshirt bijvoorbeeld, ik noem maar watquote:Op zaterdag 8 september 2007 15:47 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ja. Er mag naar identificatie gevraagd worden als er aanleiding voor is.
Ach, zo ver hoef je niet eens te gaan.quote:Op zaterdag 8 september 2007 13:32 schreef gronk het volgende:
Ik ben er eigenlijk wel voor dat middelbare scholieren naast een stukje staatsinrichting ook een stukje recht krijgen onderwezen. In het kader van 'maatschappijleer' of 'geschiedenis'. Waarin wordt uitgelegd wat de politie allemaal wel en niet kan, wat er kan gebeuren als je iemand een klap voor z'n kop geeft, en waarom zoiets als 'trias politicas' belangrijk is.
Was die er dan om misdaad te voorkomen of aan te pakken?quote:Op zaterdag 8 september 2007 15:54 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar de identificatieplicht heeft nog nooit een misdaad voorkomen, en kan me ook niet indenken hoe ze dat voor zich zien, zo'n ID plicht ten behoeve van de openbare orde en veiligheid.![]()
quote:Op zaterdag 8 september 2007 15:55 schreef iteejer het volgende:
Als je als crew zo'n rechts fatsoensrakker een ban geeft is het gauw afgelopen met de goedkeuring van de harde lijn. De mailtjes die je bij tijd en wijle juist van die groep krijgt zijn soms te gek voor woorden.
Ordnung musz sein - behalve dan als ze zelf de gecorrigeerde partij zijn.
Eens.quote:Ik zie het dus meer als een verkapte manier van opdringen van eigen levensvisie en normen.
Voor het handhaven van de openbare orde- en veiligheid toch? Dus daar valt misdaad ook onder.quote:Op zaterdag 8 september 2007 15:57 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Was die er dan om misdaad te voorkomen of aan te pakken?
Ja maar niet als preventie.quote:Op zaterdag 8 september 2007 16:01 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Voor het handhaven van de openbare orde- en veiligheid toch? Dus daar valt misdaad ook onder.![]()
Het werd altijd als een preventiemiddel gepresenteerd imo. net zoals ze tegenwoordig ook preventief mogen fouilleren of je auto mogen doorzoeken.quote:
Nou das volgens mij onzin. Er zijn een hoop argumenten gebruikt, maar niet dat het een preventief middel was.quote:Op zaterdag 8 september 2007 16:27 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het werd altijd als een preventiemiddel gepresenteerd imo. net zoals ze tegenwoordig ook preventief mogen fouilleren of je auto mogen doorzoeken.
Ik ook wel. Maar dit is dus de theorie, nu de praktijk nog. Ik wil de politie weleens iets anders zien doen dan prenten uitdelen aan fietsers zonder achterlicht of automobilisten die in de bebouwde kom 55 rijden.quote:Op vrijdag 7 september 2007 19:36 schreef BossFight het volgende:
Vind het wel een toffe actie eigenlijk.
Jij volgt de politie 24u per dag in al zijn facetten?quote:Op zaterdag 8 september 2007 18:16 schreef symphrock001 het volgende:
Ik wil de politie weleens iets anders zien doen dan prenten uitdelen aan fietsers zonder achterlicht of automobilisten die in de bebouwde kom 55 rijden.
Nee. Àls ik ze zie, zijn ze heel nuffig prentjes aan het uitdelen, of een potentiëel slachtoffer voor het J.I.B. aan het zoeken. Als ik weleens situaties zie waarbij ik denk: "NU zou er politie in de buurt moeten zijn", zijn ze nergens te vinden. Dát bedoel ik.quote:Op zaterdag 8 september 2007 18:18 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Jij volgt de politie 24u per dag in al zijn facetten?
Waarschijnlijk omdat mensen die verkeerde dingen doen dat waarschijnlijk vaker doen als ze geen politie in de buurt zien.quote:Op zaterdag 8 september 2007 22:06 schreef symphrock001 het volgende:
[..]
Nee. Àls ik ze zie, zijn ze heel nuffig prentjes aan het uitdelen, of een potentiëel slachtoffer voor het J.I.B. aan het zoeken. Als ik weleens situaties zie waarbij ik denk: "NU zou er politie in de buurt moeten zijn", zijn ze nergens te vinden. Dát bedoel ik.
quote:Op zaterdag 8 september 2007 22:06 schreef symphrock001 het volgende:
[..]
Nee. Àls ik ze zie, zijn ze heel nuffig prentjes aan het uitdelen, of een potentiëel slachtoffer voor het J.I.B. aan het zoeken. Als ik weleens situaties zie waarbij ik denk: "NU zou er politie in de buurt moeten zijn", zijn ze nergens te vinden. Dát bedoel ik.
gelukkig is 98% van de hooligans blankquote:Op vrijdag 7 september 2007 19:37 schreef -skippybal- het volgende:
Boeiend, ik ben toch blank.
quote:Operatie Gladio was een in 1952, hoewel de eerste voorbereidingen uit 1947 dateren, gestart geheim "stay-behind" netwerk in Italië gesponsord door de CIA en de NAVO om de communistische invloed zowel in Italië als in andere landen te neutraliseren. Hoewel met de term Gladio alleen slaat op het Italiaanse deel, worden ook de soortgelijke netwerken die in andere landen bestonden veelal met 'Gladio' aangeduid. Uit recent onderzoek is bekend geworden dat soortgelijke netwerken in geheel West-Europa actief waren en aan elkaar gelinkt waren. In ieder geval was Gladio actief in België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Turkije en Zwitserland, terwijl ook het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten een rol speelden in de strategische planning van het netwerk.
...en dat soort aantallen doden, gewonden en bijbehorende schade wordt 'geaccepteerd' voor de goede zaak.quote:Alleen ten aanzien van de aanslag in Peteano in 1972 waarbij drie leden van de Carabinieri omkwamen en welke tot 1984 aan de Rode Brigades werd toegeschreven, is de betrokkenheid van Gladio vast komen te staan. Casson's bevindingen maken echter betrokkenheid bij meerdere aanslagen aannemelijk. De aanslagen waar het mogelijk om gaat, zijn:
* Bomaanslag op 12 december 1969 bij een bank op de Piazza Fontana in Milaan waarbij 16 doden en 88 gewonden vielen. Aanvankelijk kregen de anarchisten hiervan de schuld in de schoenen geschoven en pas 20 jaar later werd duidelijk dat Gladio hier waarschijnlijk achter zat.
* Bomaanslag tijdens een demonstratie tegen fascisme op de Piazza della Loggia in Brescia in mei 1974, waarbij 8 doden en 100 gewonden vielen.
* Bomaanslag op de Italicus express-trein in augustus 1974 waarbij 12 doden en 48 gewonden vielen.
* De moord op de rechter Vittoria Occorsio, die bezig was met een onderzoek naar banden tussen de maffia en de P2-loge.
* De ontvoering en moord op de Italiaanse premier Aldo Moro in 1978 die een coalitie wilde sluiten met de Italiaanse communistische partij.
* Bomaanslag op het station van Bologna op 2 augustus 1980, waarbij 85 doden vielen en 200 gewonden. De explosieven voor deze aanslag zouden afkomstig zijn geweest van Gladio. Tot de bomaanslagen in Madrid op 11 maart 2004 was dit de grootste terroristische aanslag in Europa.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |