![]()
Race 13 van het wereldkampioenschap Formule 1 brengt het hele veld richting Monza Italie.
De race twee weken geleden in Istanbull die uitermate goed verliep voor het Ferrari team brengt het team nu na haar eigen tifosi. De ogen zullen ook gericht zijn op de B versie van Spyker. Wat kan Mclaren doen? En hoe doet BMW het hier op dit hoge snelheid circuit. We zullen het allemaal zien van 7 tot en met 9 september bij de Gran Premio d’ Italia 2007
Voor de uitslagen en statistieken van deze race kijk je natuurlijk op FOK!sport![]()
![]()
Volgas: 76% van een rondje
Topspeed: 350 km/u
Langste volgas gedeelte 16 seconden (1360 meter)
Bochten: 7 rechts en 4 links
Bandenslijtage: medium
Remslijtage: high
Downforce-level: low
Grip-level: low
Schakelen per ronde: 42
Het Italiaanse circuit van Monza heeft vele gedaanten gekend, sinds de opening in
1922. Van het originele circuit is weinig tot niets meer overgebleven. Het meest
beroemd (of berucht) is het circuit natuurlijk vanwege de kombaan, zoals deze in de
jaren 60 gebruikt werd. Het circuit kende destijds zeer hoge snelheden. De snelste
F1-race allertijden op Monza dateert van 1971. De gemiddelde snelheid lag destijds
op 242 kilometer per uur! De drie chicanes zijn ontstaan in de jaren 70.
Tegenwoordig wordt alleen nog een stukje kombaan gebruikt voor het lange rechte stuk
bij start/finish.
Motorvermogen is vaak de sleutel op Monza. Dankzij de lange rechte stukken en
vloeiende bochten zijn de teams met veel paardenkrachten in het voordeel. Vaak
ontwikkelen de teams aparte aerodynamische specificaties voor deze race, om zo
minder downforce te creëren.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
In 1998 ging de winst naar Michael Schumacher in de Ferrari. Schumacher en Mika Hakkinen lagen achter David Coulthard, tot deze zijn motor opblies. Zowel Hakkinen en Schumacher moesten van het gas, maar Schumacher wist meer snelheid in de bolide te houden en zo Hakkinen te passeren in Lesmo. Eddie Irvine maakte de vreugde voor Ferrari, en de Tifosi, compleet door later de tweede plaats op te eisen.
1999 staat bekend om de huilbui van Mika Hakkinen. De Fin spinde in de dertigste ronde in de eerste chicane, terwijl hij aan de leiding reed. Van woede gooide Hakkinen zijn stuurtje en handschoenen uit de cockpit. Vanuit een helikopter werden er later opnames gemaakt van een huilende Hakkinen, die op zijn knieen in de bosjes zat. De winst ging naar Heinz-Harald Frentzen, voor Ralf Schumacher en Mika Salo.
Het jaar 2000 waren er weer tranen in Monza. Michael Schumacher was minutenlang aan het huilen nadat hij tijdens de persconferentie geconfronteerd werd met het evenaren van het aantal overwinningen van Ayrton Senna. Schumacher won dus, Jos Verstappen werd knap vierde in een Arrows.
In 2001 boekte Juan Pablo Montoya zijn allereerst Grand Prix-overwinning. Hij deed dit in een Williams. Vanaf pole position was de Colombiaan sterker dan Rubens Barrichello in een sponsorloze Ferrari. In verband met de aanslagen in Amerika besloot Ferrari geen sponsoring op de auto te plakken. In 2002 was Barrichello wel de sterkste. Ferrari was oppermachtig en Mihael Schumacher legde de Braziliaan het vuur niet na aan de schenen.
In 2003 probeerde Montoya om Michael Schumacher buitenom in te halen in de eerste ronde. De Duitser hield de deur dicht en wist op deze manier de race te beslissen. Montoya werd tweede, voor Barrichello. In 2004 ziet het er lang somber uit voor Ferrari. In hun thuis Grand Prix weten ze het tempo niet te volgen op een natte baan. Naarmate de baan opdroogde kwamen de Ferrari’s echter beter op gang en wist Barrichello de race te winnen, voor Schumacher.
Vorig jaar was een drama voor Ferrari, met Schumacher op de tiende en Barrichello op de twaalfde plek. Montoya wist de race te winnen voor Alonso en Fisichella. Raikkonen kende bandenproblemen maar wist desondanks toch als vierde te eindigen.
![]()
De pole position op Monza is opnieuw voor Räikkönen. Schumacher mag als tweede
starten en heeft als geluk dat Alonso een lekke band krijgt en slechts vijfde wordt. De Spanjaard wordt daarna zelfs teruggezet naar de tiende plaats, omdat hij Massa zou hebben gehinderd. Bij de start stoomt Alonso direct door naar de zevende plaats, terwijl Räikkönen en Schumacher iedere ronde een seconde extra voorsprong nemen op hun achtervolgers. Verschillende pitstopstrategieën zorgen even voor het unieke beeld van twee BMW's die aan de leiding gaan, maar Schumacher neemt de leiding over en geeft deze niet meer uit handen. Räikkönen heeft opnieuw geen geluk in de pits en moet tweede viool spelen. Alonso rukt op naar de derde plaats, na een mooi gevecht met Kubica, maar een opgeblazen motor betekent het einde van de ambities van de Spanjaard. Kubica rijdt de race uit naar een prachtige derde positie, in slechts zijn derde race.
Zoals ieder jaar is tijdens het Italiaanse Grand Prix-weekend het silly season
alweer in volle gang. Alonso heeft al voor de start van het seizoen getekend bij
McLaren voor 2007, maar van veel andere coureurs is nog niet duidelijk waar ze
volgend jaar rijden. Van Räikkönen wordt gefluisterd dat hij getekend heeft bij
Ferrari, wat zou betekenen dat Schumacher of Massa daar vertrekt. Wie in dat geval de teamgenoot van Alonso wordt, blijft ook een raadsel. Mark Webber en David Coulthard worden dat in elk geval niet: zij tekenen bij Red Bull Racing. Christijan Albers lijkt te blijven bij Midland, waarvan weer gezegd wordt dat het overgenomen zal worden door Spyker. Uiteindelijk houden de meeste teams en coureurs angstvallig hun mond dicht, in afwachting van Schumacher's besluit over 2007. Dat besluit komt direct na de Italiaanse race. Schumacher kondigt zijn afscheid aan en Ferrari volgt direct met het bericht dat Räikkönen diens plaats inneemt. Het silly season komt in een stroomversnelling: Massa blijft bij Ferrari, Spyker koopt Midland, waar Albers bijtekent. Fisichella krijgt bij Renault de jonge Heikki Kovalainen als teamgenoot. De enige belangrijke stoel die vrijblijft, is die in de tweede McLaren. Pas na het seizoen wordt bekend dat die bestemd is voor Lewis Hamilton.
vrijdag 07 september 200710:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2
zaterdag 08 september 200711:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie training
zondag 09 september 200714:00 - FORMULA 1™ Gran Premio d’ Italia 2007
zaterdag 08 september 200713:30 - 15:10 kwalificatie
zondag 26 september 200713:00 - 13:55 voorbeschouwing
14:00 - 15:40 Race
15:40 - 16:30 Nabeschouwing
Het Weer in omgeving Monza Live TimingZin om over F1 te chatten? kom dan gewoon naar het irc-kanaal #f1Zie de
IRC FAQ voor meer informatie.
deze preview wordt u mede mogelijk gemaakt door Sanger & WESTDeOP is hier te vinden!
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one