quote:
Op dinsdag 4 september 2007 14:47 schreef MREn deze gruwelijke shit:[..]
Deels wel. Maar verder was Syntus ook een project van NS (en Connexxion) om ervaring op te doen met multimodaal vervoer.
[..]
Dat is weer zo'n complottheorie. De belangrijkste oorzaak voor dat materieelgedoe is dat de aanbestedende partij pas een paar maanden voor ingang vd concessie bekend maakt wie er mag gaan rijden. Iedereen voelt dan aan dat de vervoerders nooit op tijd materieel beschikbaar hebben.
In het geval van de kippenlijn komt daar gewoon bij dat Connexxion die stellen gewoon tot een bepaalde datum (1 september ofzo) heeft gehuurd. Dan lijkt het me logisch dat de verhuurder (NSFSC) die stellen weer verhuurt zodra ze terug zijn, stil laten staan is ook weer zo wat. Bovendien kon de nieuwe huurder (NSR) die dingen goed gebruiken wegens extra treinen wegens RampstadFail en de Hollandse Brug.
Je eerste punt. Syntus was slechts een voorbeeld om aan te geven dat de “oude” NS (als overheidsbedrijf) die lijntjes veel liever had gesloten, dan ze open te laten. Dit hebben ze ook 30 jaar lang geroepen, totdat Syntus in het spel kwam. Maar zo zijn er nog een legio voorbeelden te bedenken, de DB heeft zich ook jarenlang uit de landelijke gebieden terug getrokken. Totdat private bedrijfjes lijntjes overnamen of zelfs heropenden. De DB heeft nu schijnbaar een cultuuromslag gemaakt, want het concept van LightRail past men nu zelf ook toe (i.p.v. het sluiten van lijnen).
Dus naar mijn mening is de klant alsnog beter af, omdat de staatsbedrijven die lijntjes genadeloos zouden hebben afgestoten. Neem nou het nieuwste voorbeeld met de treinen naar Veendam. Uitgekotst door NS, maar door Arriva weer nieuw leven ingeblazen.
Tweede punt. Ik moet je gedeeltelijk gelijk geven. Waarschijnlijk heeft NS materieel de Plan V’s al weer doorverhuurdt voordat Conexxion problemen kreeg. Daardoor zal het moeilijk liggen, om die treinen alsnog eventjes bij Conexxion te laten rijden, omdat dit alles contractueel vastligt.
Maar als ik de directeur van NS materieel zou zijn geweest, dan zou ik het volgende doen (mits ik niet gebonden ben door contracten). Aangezien Conexxion absoluut geen ruimte heeft om met ander materieel (NS heeft dat wel) de weggevallen stellen op te vangen, is de nood om voor een oplossing te zorgen erg hoog. Hierdoor kan ik de bewuste treinstellen voor een hogere prijs aan Conexxion verhuren, dan aan de NS welke ook op andere manieren het materieelgat kan opvullen. Als commercieël bedrijf zou een zo hoog mogelijke winst mijn doelstelling zijn (hetzelfde gaat op voor de DM’90’s op de Maaslijn).
Echter, als ik mij niet vergis, zijn deze problemen onstaan doordat de treinen niet op tijd werden geleverd. Dus kan je niet Connexion de schuld van het probleem geven. Kijk, in de luchtvaartwereld is Singapore Airlines tegen hetzelfde probleem aangelopen. Ze hadden nieuwe A380’s besteld, maar die werden pas 2 jaar later geleverd. De andere vliegtuigen die vervangen zouden worden, waren al doorverkocht. Hierdoor zaten ze met een probleem. Omdat Airbus door contracten was gebonden, moest deze ook voor een acceptabele oplossing zorgen.
Dus als de Proto’s te laat worden geleverd omdat de producent ervan problemen heeft, dan zou deze aan Conexxion een schadevergoeding moeten betalen en een oplossing aandragen (desnoods zelf met NS materieel onderhandelen en dus een hoge prijs betalen). Maar of Conexxion dit in het contract heeft staan, dat kan ik natuurlijk niet zeggen.
*In de spoorwegwereld is het vanwege de vele verschillende (lokale) spoorwegsystemen idd lastiger om geschikt materieel te vinden.
Wadjes op de Kippenlijn, die hadden toch altijd problemen met de detectie voor de beveiliging, en mochten derhalve niet op eigen kracht rijden (afgezien van de baanvakken waar ze werden ingezet)? Is die op de Kippenlijn dan wel “Wad-proof”?