Te langquote:Op maandag 26 november 2007 18:25 schreef TheFrankey het volgende:
hoeland duurt wachten eigenlijk
Dat is mogelijk, maar aan de andere kant - Wanneer ze een eigen woning en eigen bedrijf hebben - Verwacht je dan nog dat ze opeens met de noorderzon vertrekken of bezittingen onvindbaar maken? Een conservatoir beslag is nl. wel een vrij dure aangelegenheid (kan snel in de duizenden gaan lopen).quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 12:33 schreef Meneermax het volgende:
Dagvaarding is inmiddels betekend, termijn van 6 weken is ingegaan. Wat ik mij afvraag: eerder gaf ik aan bij de advocaat een vorm van zekerstelling te willen hebben. Conservatoir beslag bijv. Advocaat gaf aan dat hij dan wel moet weten waar hij belsag op kan leggen. Tja, da's lastig.
Gisteren kwam ik er opeens achter via kadaster dat mevrouw een koopwoning op haar naam heeft staan. Mei 2003 gekocht, koopsom 110.000,-. Geen idee hoeveel hypotheek enzo daarop rust natuurlijk. Man heeft een eenmanszaakje.
Vraag: met deze nieuwe info, zou ik hier iets mee kunnen om wat meer zekerheid op de betaling van die boete te krijgen? Dus voorkomen dat dat huis en eigen zaak ff snel verpatst wordt aan de familie?
Ik weet niet wat de koopsom is, maar wanneer die 29k 10% of minder is vind ik het op zichzelf niet zo vreemd. Hoezo lijkt het jou vreemd?quote:Op maandag 26 november 2007 19:12 schreef matthijst het volgende:
Tvp. Benieuwd of een rechter werkelijk 29.k gaat toewijzen.
Lijkt me vaag eerlijk gezegd...
En hoe is het nou?quote:Op maandag 5 november 2007 14:20 schreef Meneermax het volgende:
Ik juich pas als de boel rond is. Mijn kamergenoot @work was ook al 2x het zaadje met dit soort ellende...
Maar toch, een huis verkocht is beter dan niet verkocht, zelfs onder voorbehoud.
Ik ga nu even de advocaat bellen om te vragen of er al iets gehoord is van de tegenpartij en hoe ver het is met dat beslaggedoe.
Nog geen nieuws. Als het goed is is het huis vanaf eind januari verkocht. Maar zien is geloven dus pas als alles ondertekend is bij de notaris wordt er gejuicht.quote:
Niet in verhouding tot de werkelijk gemaakte kosten?quote:Op maandag 26 november 2007 19:23 schreef Alicey het volgende:
Ik weet niet wat de koopsom is, maar wanneer die 29k 10% of minder is vind ik het op zichzelf niet zo vreemd. Hoezo lijkt het jou vreemd?
Het is een boete, geen schadevergoeding, dus het gaat niet om de werkelijk gemaakte kosten. Normaalgesproken heb je best kans dat er gematigd wordt, maar ik mag toch aannemen dat een rechter in dit geval kijkt naar hoe onredelijk deze mensen het spelletje hebben gespeeld (door niks te laten horen, door meneermax en max te laten weten dat ze snel weg moesten zijn waardoor ze snel allerlei verplichtingen moesten aangaan) en de gehele som toewijzen.quote:Op dinsdag 27 november 2007 13:43 schreef matthijst het volgende:
[..]
Niet in verhouding tot de werkelijk gemaakte kosten?
30k kan je normaal gesproken al gauw een maand of 30 je hypotheek voor betalen, gok ik...
Oh ja, Radar is ook veel betrouwbaarder dan jurisprudentiequote:Op dinsdag 27 november 2007 14:02 schreef matthijst het volgende:
Van Radar: "U moet zich wel realiseren dat een rechter alleen naar de daadwerkelijke geleden schade gaat kijken. Dat wil zeggen dat de rechter niet automatisch een boete van 10% van de koopsom gaat opleggen!!"
Ben je nou zo dom, of...quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:13 schreef miss_dynastie het volgende:
Oh ja, Radar is ook veel betrouwbaarder dan jurisprudentie
... Het klopt -nogmaals- wel dat de rechter kan matigen, maar daar moet hij of zij dan wel reden toe zien. In dit geval acht ik de kans heel groot dat de hele som of bijna de hele som wordt toegewezen.
Dat zeg je niet, helder licht. Jij quote radar en radar zegt dat de rechter alleen werkelijk gemaakte kosten zal vergoeden. Da's iets heel, heel anders.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:24 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ben je nou zo dom, of...![]()
Wat heeft dit nou met jurisprudentie en/of betrouwbaarheid te maken? Je zegt zelf ook dat een rechter het bedrag wel kan matigen. Da's exacte hetzelfde als ik zeg. Maar goed.... wat jij wilt: in jouw woorden: ik gok dat de rechter je niet het hele bedrag toekent, maar het zal matigen.![]()
Nu blij?
Ah, mijn eerdere reacties ben je alweer vergeten?quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:26 schreef miss_dynastie het volgende:
Dat zeg je niet, helder licht. Jij quote radar en radar zegt dat de rechter alleen werkelijk gemaakte kosten zal vergoeden. Da's iets heel, heel anders.
Neu, common sense... 29.5k boete als je ook maar 1 dag te laat bent. Pleaseeee....quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:29 schreef Pruk het volgende:
matthijst heeft duidelijk geen kaas gegeten van dit soort dingen en probeert alleen maar stoer te doen door Radar erbij te halenen vervolgens zijn eigen woorden daarmee te verdraaien
Ik snap je punt wel, maar bedenk ook dat de "kopers" van het huis van TS ondertussen veel later zijn dan 1 dag te laat en steeds volhielden "dat het wel zou lukken" (liegen?). Ik geloof ook zeker wel dat de rechter naar de omstandigheden gaat kijken en het dus per geval kan verschillen welk bedrag je krijgt, maar dat TS (gezien zijn omstandigheden) een grote kans maakt op de volle 10%.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:33 schreef matthijst het volgende:
[..]
Neu, common sense... 29.5k boete als je ook maar 1 dag te laat bent. Pleaseeee....
En dan even googlen kom je al gauw bij o.a. Radar terecht waar mensen in eenzelfde situatie ook een lager bedrag dan 10% van de koopsom kregen uitbetaald...
Maar ja, laten we afwachten wat het wordt:29.5k, of toch een stukkie lager.
Zeker wel. Ik denk echter dat de 10% niet zo "hard" is als het erin staat en dat je een goeie kans maakt op een lagere boete wanneer je het aanvecht.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:44 schreef sanger het volgende:
Matthijst; dus een koopovereenkomst heeft volgens jou geen waarde omdat er geen common sense in voor komt??
Het gaat niet om eronderuit komen na het tekenen, het gaat om eronderuit komen na de financieringstermijn, dat is iets heel anders. Je hebt vijf weken om het bedrag los te peuteren bij de bank, danwel een briefje te overleggen van het feit dat dat echt niet gelukt is. Da's heel simpel: geachte verkoper, helaas is het niet gelukt de financiering rond te krijgen, in de bijlage vindt u bewijs hiervan, met groet, de koper. Deze mensen hebben gedurende de hele financieringstermijn én daarna niks laten horen. Da's iets heel anders.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:49 schreef matthijst het volgende:
[..]
Zeker wel. Ik denk echter dat de 10% niet zo "hard" is als het erin staat en dat je een goeie kans maakt op een lagere boete wanneer je het aanvecht.
Dat 10% gewoon een standaardpercentage is om niet voor elk koopcontract de boete tot op de cent nauwkeurig te hoeven uitrekenen, omdat het waarschijnlijk vrijwel niet voorkomt dat iemand er na tekenen nog onderuit wil?
Nogmaals, benieuwd wat de rechter ervan denkt...quote:Op dinsdag 27 november 2007 15:12 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Het gaat niet om eronderuit komen na het tekenen, het gaat om eronderuit komen na de financieringstermijn, dat is iets heel anders. Je hebt vijf weken om het bedrag los te peuteren bij de bank, danwel een briefje te overleggen van het feit dat dat echt niet gelukt is. Da's heel simpel: geachte verkoper, helaas is het niet gelukt de financiering rond te krijgen, in de bijlage vindt u bewijs hiervan, met groet, de koper. Deze mensen hebben gedurende de hele financieringstermijn én daarna niks laten horen. Da's iets heel anders.
quote:Op dinsdag 27 november 2007 15:27 schreef matthijst het volgende:
[..]
Nogmaals, benieuwd wat de rechter ervan denkt...
Heb je uberhaupt het topic al gelezen?quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:33 schreef matthijst het volgende:
[..]
Neu, common sense... 29.5k boete als je ook maar 1 dag te laat bent. Pleaseeee....
En dan even googlen kom je al gauw bij o.a. Radar terecht waar mensen in eenzelfde situatie ook een lager bedrag dan 10% van de koopsom kregen uitbetaald...
Het gaat hier niet om een dag te laat, het gaat hier over gewoon niets van je laten horen door er tussen uit te naaien. En dat is toch wel even iets anders. Lijkt me.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:33 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ja, en nog 1:quote:Op dinsdag 27 november 2007 17:00 schreef Kumusta het volgende:
Zomaar even wat voorbeelden van Uitspraak.nl:
Alleen al in de hoogte van het bedrag: 29.5k staat IMHO niet in verhouding tot de echte kosten...quote:Op woensdag 28 november 2007 08:57 schreef rashudo het volgende:
Matthijst, waar zie je in dit specifieke geval van de familie max een reden tot matiging?
En dat toont dus aan dat je geen moer hebt begrepen van het begrip boetebeding, hoe je dat ook probeert te maskeren. Een rechter die matigt zal dat doen door te kijken naar de redelijkheid en billijkheid en alleen matigen als de redelijkheid en billijkheid dat verlangen, niet vanwege verhoudingen. Dat is ook goed: het moet niet zo zijn dat afspraken tussen partijen geen enkele waarde hebben doordat de rechter gaat kijken naar 'verhoudingen'.quote:Op woensdag 28 november 2007 13:10 schreef matthijst het volgende:
[..]
Alleen al in de hoogte van het bedrag: 29.5k staat IMHO niet in verhouding tot de echte kosten...
Welke kosten? Het is eenvoudigweg een boete op grond van wanprestatie. Dit soort boetes worden niet snel gematigd.quote:Op woensdag 28 november 2007 13:10 schreef matthijst het volgende:
Alleen al in de hoogte van het bedrag: 29.5k staat IMHO niet in verhouding tot de echte kosten...
En na wat van die uitspraken gelezen te hebben denken sommige rechters daar schijnbaar ook zo over...
Goh, en toch geef ik een paar posts terug een voorbeel van een matiging.quote:Op woensdag 28 november 2007 13:54 schreef miss_dynastie het volgende:
En dat toont dus aan dat je geen moer hebt begrepen van het begrip boetebeding, hoe je dat ook probeert te maskeren. Een rechter die matigt zal dat doen door te kijken naar de redelijkheid en billijkheid en alleen matigen als de redelijkheid en billijkheid dat verlangen, niet vanwege verhoudingen.
Tuurlijk mag je nieuwsgierig zijn. Maar je haalt twee dingen door elkaar. Een boetebeding heeft niets te maken met de extra kosten voor de verkoper. Het is een boete voor het niet nakomen van de overeenkomst.quote:Op woensdag 28 november 2007 15:04 schreef matthijst het volgende:
[..]
Goh, en toch geef ik een paar posts terug een voorbeel van een matiging.
Was die rechter dronken dan?
Wat maak jij je trouwens druk. Lijkt haast of het om jouw geld gaat![]()
Enige wat ik vind, is dat 29.5k een gigantische boete is voor een paar maandjes extra aan je huis vastzitten. En ik ben benieuwd wat de rechter voor uitspraak gaat doen. Hoe of wat jij daar verder allemaal van vindt interesseert me niet zo, vandaar ook de "IMHO" en "ik vind"'s de hele tijd....
Sjongejonge, mag een mens nog nieuwsgierig zijn tegenwoordig![]()
Ach, van alleen maar ja-en-amen posts wordt het ook niet spannend...quote:Op woensdag 28 november 2007 15:06 schreef gronk het volgende:
Psst, je hoeft natuurlijk niet persé in dit topic te posten hoor
Als je wilt rellen, dan is 't wel leuk als je ook een punt hebt. Anders is het wel een beetje sneu...quote:Op woensdag 28 november 2007 15:07 schreef matthijst het volgende:
Ach, van alleen maar ja-en-amen posts wordt het ook niet spannend...
Wel een beetje natuurlijk: "dat de rechter pas als de toepassing van een boetebeding in de gegeven omstandigheden tot een buitensporig en daarom onaanvaardbaar resultaat leidt. Daarbij moet de rechter niet alleen letten op de verhouding tussen de werkelijke schade en de hoogte van de boete"...quote:Op woensdag 28 november 2007 15:07 schreef sanger het volgende:
Tuurlijk mag je nieuwsgierig zijn. Maar je haalt twee dingen door elkaar. Een boetebeding heeft niets te maken met de
extra kosten voor de verkoper. Het is een boete voor het niet nakomen van de overeenkomst.
Is dat nou echt werkelijk het enige dat je kon verzinnen om hier te posten?quote:Op woensdag 28 november 2007 17:38 schreef GForceT1 het volgende:
tvp
Ik vind die situatie steeds vager wordenquote:Op donderdag 20 december 2007 15:36 schreef Meneermax het volgende:
Er is beslag gelegd op de woning van de vrouwlijke koper. Die woont nl elders in een huurwoning maar heeft kennelijk wel nog een koopwoning achter de hand (vaag...).
Owja, vrouwen zijn zieligquote:
Ben je nou zo'n cultuurbarbaar dat de verwijzing naar het kerstverhaal je volledig ontgaat? Kennelijk...quote:
Ten eerste is de uitspraak op de 31e ( als ik 't goed heb), dus kan mevrouwtje rustig blijven zitten met de kerst, ten tweede staan zwangere vrouwen niet boven de wet, en tenslotte heb ik op 't gemoed spelen altijd al een ontzettend zwaktebod gevonden.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:21 schreef Schanulleke het volgende:
Ben je nou zo'n cultuurbarbaar dat de verwijzing naar het kerstverhaal je volledig ontgaat? Kennelijk...
Zielige verhaaltjes verzinnen om ze in je grrrristelijke moraal te laten passen is zoquote:Op zaterdag 22 december 2007 21:28 schreef Schanulleke het volgende:
Ja dus.
Verzonnen kindjes zijn inderdaadquote:Op zaterdag 22 december 2007 21:32 schreef gronk het volgende:
[..]
Zielige verhaaltjes verzinnen om ze in je grrrristelijke moraal te laten passen is zo
Waarom?quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:41 schreef Fastmatti het volgende:
Als het huis van de man was geweest had TS veel sterker gestaan.
quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:52 schreef Schanulleke het volgende:
Verzonnen kindjes zijn inderdaad
Hoger beroep? In Civielrechtelijk? Lijkt me niet. Een bodemprocedure zou kunnen, volgens mij, maar dat lijkt me in deze zaak niet slim, omdat de koper dan het risico loopt dat het bedrag nog veel hoger wordt.quote:Op zaterdag 22 december 2007 23:44 schreef Nachtdier het volgende:
Nouja, dr is nog geen hoger beroep geweest, dus het zal nog wel tijdje duren. In ieder geval moet er nu inmiddels wel al een reactie gekomen zijn vna de 'kopers'.
Er bestaat blijkbaar zoiets als een obsessief-compulsieve reactiestoornis Schanulleke: een nare en irritante aandoening voor mensen als jij en ik. Maar voor de slachtoffers ervan is het vaak nog erger.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:21 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ben je nou zo'n cultuurbarbaar dat de verwijzing naar het kerstverhaal je volledig ontgaat? Kennelijk...
Was een (erg succesvolquote:Op zaterdag 22 december 2007 21:36 schreef m@x het volgende:
Hoe kom je erbij dat ze zwanger is? Volgens mij was dat puur een verwijzing naar dat kerstverhaal. Als het een goede rechter is lijkt het mij dat hij geen rekening moet houden met de tijd waarin een uitspraak wordt gedaan. Geen misplaatst kerstgevoel dus was mij betreft.
Het zou me niets verbazen. Als je opeens 30.000 euro kan betalen, en je kan/wilt dat niet, wil je toch wel kijken of er mogelijkheden zijn om dit te matigen of er onderuit te komen via een andere (in dit geval hoger beroep) rechter.quote:Op zaterdag 22 december 2007 23:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Hoger beroep? In Civielrechtelijk? Lijkt me niet. Een bodemprocedure zou kunnen, volgens mij, maar dat lijkt me in deze zaak niet slim, omdat de koper dan het risico loopt dat het bedrag nog veel hoger wordt.
Hint: de kopende partij krijgt zoiets gewoon opgelegd. D'r valt niets 'akkoord te gaan'. Of onderhandel jij ook met 'n verkeersagent over een boete?quote:Op zondag 23 december 2007 06:48 schreef Nachtdier het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat de kopende partij er zomaar mee akkoord gaan?
Dit is toch gewoon een simpele zaak. Het gaat voor een particulier om best veel geld, maar in de basis is de zaak natuurlijk simpel.quote:Op zaterdag 22 december 2007 23:44 schreef Nachtdier het volgende:
Hoe kan het zo snel gegaan zijn allemaal?
Zelf ook een rechtszaak gevolgd en daar gigen gewoon maanden overheen, voor tamelijk simpele dingen, voordat er uberhaupt weer wat op de rol stond. En dan is er hier al binnen 4 maanden een uitspraak van de rechter?
Dat dit soort mensen überhaupt een huis mogen kopenquote:Op zondag 23 december 2007 11:32 schreef gronk het volgende:
[..]
Hint: de kopende partij krijgt zoiets gewoon opgelegd. D'r valt niets 'akkoord te gaan'.
quote:Op zondag 23 december 2007 13:28 schreef Q. het volgende:
Ook al zitten we al op pagina 6, ik wil nog steeds wel volgen hoe dit verder gaat.
Zal ik het speciaal voor jou anders zeggen. 'Zonder slag of stoot accepteren en zich bij het vonnis van de rechter neerleggen'...en dus zullen ze denk ik vast wel gebruik maken van de beroepsmogelijkheden die de Nederlandse wetgeving biedt.quote:Op zondag 23 december 2007 11:32 schreef gronk het volgende:
[..]
Hint: de kopende partij krijgt zoiets gewoon opgelegd. D'r valt niets 'akkoord te gaan'. Of onderhandel jij ook met 'n verkeersagent over een boete?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |