Wordquote:Op zondag 23 september 2007 20:24 schreef Repeat het volgende:
[..]
ja ik ga het wel kijken, al is het alleen maar omdat die chick zo spang is
Deze redenering klopt alleen als er met 'erger' "het maatschappelijke 'erger'" bedoeld werd en niet de 'ergheid' van een aandoening an sich, want dan boeit een (a priori) kans totaal niet .quote:Op zondag 23 september 2007 14:35 schreef DDM het volgende:
Pfeiffer is erger natuurlijk. Ook omdat het een hogere a priori kans heeft omdat het zowel mannen als vrouwen (pars pro toto) kan treffen. Maar dat snappen de quasi-connaisseurs niet.
Btw is dit oud nieuws.
a posteriori kans bestaat zeker wel. Als een test positief is (bv.) is het nog niet zeker dat de patient de ziekte ook heeft. Vandaar de a posteriori kans.quote:Op maandag 24 september 2007 01:31 schreef Singa het volgende:
Damn it "torsio testis"-topic dicht.., nou ja hier dan maar
[..]
Deze redenering klopt alleen als er met 'erger' "het maatschappelijke 'erger'" bedoeld werd en niet de 'ergheid' van een aandoening an sich, want dan boeit een (a priori) kans totaal niet .
Nog even een side note: wat is dat met die 'a priori' kansen, kansen zijn altijd 'a priori'. Een 'a posteriori' kans bestaat niet, want dan is het geen kans meer maar een gegeven... Ik weet dat allebei de termen gebruikt worden, maar goed, logisch is anders
quote:Op maandag 24 september 2007 01:33 schreef DeDar het volgende:
Geneeskunde is killing me. Pvd. Ik heb een vwo-diploma, maar met een verkeerd profiel. Nu ben ik in 1 jaar alle scheikunde, natuurkunde, wiskundeB en biologie12 van het hele vwo aan het doen.
Inderdaad, geen enkele test is 100% sensitief en specifiek.quote:Op maandag 24 september 2007 10:54 schreef Repeat het volgende:
[..]
a posteriori kans bestaat zeker wel. Als een test positief is (bv.) is het nog niet zeker dat de patient de ziekte ook heeft. Vandaar de a posteriori kans.
Natuurlijk wel. Vergeet niet dat Pfeiffer niet altijd mild verloopt. Het kan veel complicaties geven. Als er zowel mannen als vrouwen aangedaan kunnen zijn dan is het niet alleen maatschappelijk erger maar ook medisch erger. Met als gevolg een hogere kans dat iets als ergs beschouwd kan worden (lees: door het meer voorkomen van complicaties). En wat betreft de termen a priori enz: daar is al antwoord opgegevenquote:Op maandag 24 september 2007 01:31 schreef Singa het volgende:
Damn it "torsio testis"-topic dicht.., nou ja hier dan maar
[..]
Deze redenering klopt alleen als er met 'erger' "het maatschappelijke 'erger'" bedoeld werd en niet de 'ergheid' van een aandoening an sich, want dan boeit een (a priori) kans totaal niet .
Nog even een side note: wat is dat met die 'a priori' kansen, kansen zijn altijd 'a priori'. Een 'a posteriori' kans bestaat niet, want dan is het geen kans meer maar een gegeven... Ik weet dat allebei de termen gebruikt worden, maar goed, logisch is anders
Dat snap ik eigenlijk nooit zo. Als je een profiel kiest, dan weet je toch wel ongeveer welke richting je op wilt? N&G is echt iets compleet anders dan E&M / C&M .quote:Op maandag 24 september 2007 01:33 schreef DeDar het volgende:
Geneeskunde is killing me. Pvd. Ik heb een vwo-diploma, maar met een verkeerd profiel. Nu ben ik in 1 jaar alle scheikunde, natuurkunde, wiskundeB en biologie12 van het hele vwo aan het doen.
Sommige mensen weten nog helemaal niet wat ze willen doen als ze een profiel moeten kiezen..quote:Op maandag 24 september 2007 15:35 schreef Nuna het volgende:
[..]
Dat snap ik eigenlijk nooit zo. Als je een profiel kiest, dan weet je toch wel ongeveer welke richting je op wilt? N&G is echt iets compleet anders dan E&M / C&M .
Ja, dan kies je toch N&G met Economie oid. Dan kun je alles zowat nog..quote:Op maandag 24 september 2007 16:27 schreef Kantar het volgende:
[..]
Sommige mensen weten nog helemaal niet wat ze willen doen als ze een profiel moeten kiezen..
Hmm, ja ok, daar heb je wel weer gelijk in.quote:Op maandag 24 september 2007 17:07 schreef Nuna het volgende:
[..]
Ja, dan kies je toch N&G met Economie oid. Dan kun je alles zowat nog..
quote:Op maandag 24 september 2007 19:34 schreef DeDar het volgende:
Inderdaad, ik had dan beter voor N&G met economie kunnen kiezen, gezien ik op het moment van de profielkeuze nog helemaal geen idee had wat ik wilde gaan doen. Maar mijn school had mij verteld, dat ik met E&M een heleboel kon. 'Als je nog niet weet wat je wilt gaan doen, kun je het beste E&M gaan doen, dan ontwikkel je je heel breed.' Dat hebben ze letterlijk gezegd. Die gekken.
Oke, als je verkeerd wordt voorgelicht kan ik me voorstellen dat je de verkeerde keus maaktquote:Op maandag 24 september 2007 19:34 schreef DeDar het volgende:
Inderdaad, ik had dan beter voor N&G met economie kunnen kiezen, gezien ik op het moment van de profielkeuze nog helemaal geen idee had wat ik wilde gaan doen. Maar mijn school had mij verteld, dat ik met E&M een heleboel kon. 'Als je nog niet weet wat je wilt gaan doen, kun je het beste E&M gaan doen, dan ontwikkel je je heel breed.' Dat hebben ze letterlijk gezegd. Die gekken.
Ja klopt. Maar het kan niet los van elkaar gezien worden. Het gaat om het totaalplaatje. Aan sensitiviteit en specificiteit alleen heb je niets. Je berekent eerst deze 2 factoren en de rest rolt daar uit.quote:Op maandag 24 september 2007 18:08 schreef gohan16 het volgende:
volgens mij gaat het niet om de specificiteit of senstiviteit bij de apriori kans, maar om de positief voorspellende waarde van een test.
quote:Op maandag 24 september 2007 19:34 schreef DeDar het volgende:
Als jij je avatar verandert dan vertel ik het jequote:Op dinsdag 25 september 2007 12:50 schreef WooZ het volgende:
Weet toevallig iemand een makkelijk/ zo dun mogelijk boekje over zelf onderzoek doen? (iets in de trant van onderzoek voor dummies)
Lijkt me wel makkelijk om eens ff door te lezen voor m'n onderzoeksstage. Heb gister 2 emails gehad dat ik komend jaar in Vancouver of Montreal terecht kan
grapjasquote:Op dinsdag 25 september 2007 12:58 schreef DDM het volgende:
[..]
Als jij je avatar verandert dan vertel ik het je
Verjaardag belangrijker....quote:Op zondag 23 september 2007 10:00 schreef Nuna het volgende:
Waa, weer een casus gemistMaarja, een verjaardag was toch net even belangrijker haha
![]()
Neurologie vind ik trouwens wel interessant, maar Gynaecologie is natuurlijk het mooist![]()
Oh en 7.Leonardo, je kunt zelf even de wiki aanpassen.. Hij staat in de OP.
quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:10 schreef Gelderland het volgende:
[..]
Verjaardag belangrijker....over het algemeen vind ik casussen altijd wel leuk!! maar mooie wiki!
Beter lezen.quote:Op maandag 24 september 2007 14:14 schreef DDM het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Vergeet niet dat Pfeiffer niet altijd mild verloopt. Het kan veel complicaties geven. Als er zowel mannen als vrouwen aangedaan kunnen zijn dan is het niet alleen maatschappelijk erger maar ook medisch erger. Met als gevolg een hogere kans dat iets als ergs beschouwd kan worden (lees: door het meer voorkomen van complicaties). En wat betreft de termen a priori enz: daar is al antwoord opgegeven![]()
Of hebben ze in het Erasmus MC allemaal testen met 100% sensitiviteit en specificiteit?
Check...quote:Op maandag 24 september 2007 10:54 schreef Repeat het volgende:
[..]
a posteriori kans bestaat zeker wel. Als een test positief is (bv.) is het nog niet zeker dat de patient de ziekte ook heeft. Vandaar de a posteriori kans.
Dan is het verkeerd overgekomen, want ik heb het er niet over als de aandoening al aanwezig is. Iemand die immuungecompromiteerd is heeft een hogere kans om een infectieziekte op te lopen dan iemand die dat niet is. Een aandoening die zowel mannen als vrouwen kan treffen heeft een hogere kans om vaker voor te komen (en kan dus ook meer complicaties geven, wat die complicaties zijn en wat voor effecten die hebben op de maatschappij dan wel op het lichaam zelf doet er niet toe. Deze complicaties komen vaker voor omdat de ziekte een hogere kans heeft om vaker voor te komen) dan een ziekte die alleen mannen treft.quote:Op woensdag 26 september 2007 12:43 schreef Singa het volgende:
[..]
Beter lezen.Mijn redenering blijft kloppen, het gaat mij helemaal niet om de ergheid van de beide aandoeningen op zich, maar om het principe dat als je ervan uitgaat dat je een al ziekte hebt, dat 'een kans' dan totaal niet meer boeit. Neem een patient met een gebroken been en een patient met een gebroken pink -> kansrekening t.a.v. het krijgen van die aandoening is in dit stadium totaal oninteressant bij deze patienten, want ze hebben het al.
[..]
Check...
Ah meisje tochquote:Op woensdag 26 september 2007 13:56 schreef Nuna het volgende:
Bah, vrijdag tentamen en ben nu alweer helemaal gaar van het leren.
Haha ja sorry. Een echt dun boekje bestaat niet. Ik weet wel een paar boeken. Ik zal ze even zoeken en dan post ik ze.quote:Op woensdag 26 september 2007 14:42 schreef WooZ het volgende:
[..]
Heb je al een goed advies mbt boekje over onderzoek?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |