Een paper over het nut van de evolutieleer en de relevantie ervan in de samenleving:quote:Op zaterdag 1 september 2007 15:57 schreef Frezer het volgende:
[..]
Aan theorie vorming, gedaan op basis van die feiten heb je wel degelijk wat. Jouw huis is gebouwd mbv de theorie van zo'n bejaarde wetenschapper, Newton. Er zullen weinig bouwkundigen zijn die zomaar wat proberen en kijken of het toevallig blijft staan.
Het zelfde geldt uiteraard voor elk random ander product dat jouw leven veraangenaamt. En zo heeft ook de evolutietheorie ongetwijfeld zijn nut, ik kan me bijvoorbeeld voorstellen op het gebied van kanker of virus bestreiding. Al zal een bioloog je daar meer over kunnen vertellen dan ik, als techneut zijnde.
Dit doet mij erg denken aan erfelijkheid. Door goed te kijken naar hoe bepaalde eigenschappen door de generaties door werden gegeven (Mendel en zijn erwten bijv) was al behoorlijk wat af te leiden over de mechanismen van erfelijkheid. Lang voor DNA ontdekt werd.quote:Op zondag 2 september 2007 10:05 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen. Deels wel natuurlijk, maar het traditionele verhaal is dat van Jenner die een vaccin tegen de pokken vond doordat hij zag dat als iemand besmet was geweest met koeienpokken, deze persoon de gewone pokken overleefde.
Daarmee maakte hij een vaccin tegen pokken. (Vaccin komt van vacca, het Latijnse woord voor koe).
Het verklarende principe was daarmee nog niet gevonden, maar men had al wel gezien dat besmettingen overgedragen kunnen worden als mensen ziek zijn, men wist dat als je een bepaalde ziekte had overleefd dat je er niet meer mee besmet kon worden.
Later heeft Leeuwenhoek bacteriën ontdekt, ontwikkelde Pasteur vaccins tegen rabiës, en is er meer onderzoek gedaan naar bacteriën en virussen, en hoe groot ze waren. De theorievorming over virussen en bacteriën kwam, volgens mij, pas later, gestuurd door de verschijnselen van immuniteit en vaccins, die waargenomen waren, maar nog niet verklaard. Met dit ontdekte mechanisme werd vervolgens de vaccinontwikkeling waarschijnlijk beter.
En zo is het vaker, dat een waarneming theorievorming in stand zet, theorieën die op hun beurt weer zaken voorspellen die niet waargenomen zijn, of in ieder geval meer inzicht bieden, et cetera.
De theorie moet zich echter altijd naar de feiten schikken. Maar soms is de theorie er al voordat de feiten zijn waargenomen, soms worden er feiten waargenomen waar nog geen verklarende theorie is. Maar altijd zullen het de feiten zijn die het laatste woord hebben.
Ten eerste mag er best geleerd worden over ID, maar dan in een levensbeschouwelijke context en niet in het wetenschappelijk onderwijs. Daarnaast hebben we het bovendien nog over publieke scholen. Op private scholen in de VS mag je de kinderen leren wat je wil, maar publieke scholen zijn onderdeel van de overheid en dienen daarom religieus neutraal te zijn.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:14 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Het wordt door sommige mensen wel degelijk serieus genomen, maar dat terzijde, ze moeten leren dat 't bestaat en wat 't inhoudt, en of ze het dan zo goed vinden mogen ze zelf bedenken.
[..]
"Maar een theorie" is een uitspraak die vaak gedaan wordt door mensen die niet weten wat het begrip theorie in een wetenschappelijke context inhoudt. Hier wordt het aardig uitgelegd:quote:Ik snap je niet helemaal hoor, het ís toch ook maar een theorie?
Het hele idee achter 'het is maar een theorie' is het gelijkstellen van creationisme aan evolutie als logische verklaring voor de oorsprong / diversiteit van het leven. Dat is ongeveer net zo zinnig als het gelijkstellen van de 'theorieen' in de volgende situatie:quote:In everyday use, theory means a guess or a hunch, something that maybe needs proof. In science, a theory is not a guess, not a hunch. It's a well-substantiated, well-supported, well-documented explanation for our observations. It ties together all the facts about something, providing an explanation that fits all the observations and can be used to make predictions. In science, theory is the ultimate goal, the explanation. It's as close to proven as anything in science can be.
De evolutietheorie beschrijft juist wat er nou eenmaal is. De mens is nou eenmaal een nieuwsgierig wezen en wil graag weten hoe alles precies is. De instelling 'het is nou eenmaal' is niet echt gunstig voor de ontwikkeling van mensen. Bij allerlei ziektes zou je kunnen zeggen 'ja die zijn er nou eenmaal' of je zou kunnen uitzoeken waar ze vandaan komen en wat er aan te doen valt. Het laatste lijkt me toch iets wenselijker.quote:En waarom zou je per se overal een verklaring voor moeten hebben? Je kunt ook gewoon zeggen: het is er nou eenmaal.
Ja èn? Daar gaat dit topic niet over. De evolutietheorie, inclusief praktisch nut ervan, sluit het bestaan van een Schepper nog niet uit.quote:Op zondag 2 september 2007 23:57 schreef Zyggie het volgende:
Als de discussie verzandt in een discussie over definities en gebakkelei over hoe je theorieën moet zien, is dat een positief teken voor de gemiddelde intellect van de deelnemers. Alleen een religieuze gek zou als een leek de fundamenten van de wetenschap aanvallen.
'Maar een theorie' is natuurlijk een complete misvatting. De hele biologie, inclusief de biologische kennis toegeld op de geneeskunde, is gestoeld op de evolutietheorie. Ons begrip van onszelf en de omgeving wordt ermee verklaard. Zonder de nieuwsgierigheid naar een compleet beeld van het alles, zou de mens zijn intellect hebben weggegooid en zouden we, zoals eerder genoemd, primitiever leven.
Geschiedenis kan niet voorspellen zijn, of ons iets leren over toekomstige gebeurtenissen? Je bent wel één en de zelfde vraag aan het recyclen he?quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:26 schreef Waris7 het volgende:
En nog NIEMAND heeft mij een goed voorbeeld kunnen geven van hoe de leeftijd van de aarde ons tot nut kan zijn op welk gebied dan ook, trouwens.
Kerel jij loopt te ijlen over de evolutietheorie in dit topic. Moet ik al je posts soms quoten?quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:26 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Ja èn? Daar gaat dit topic niet over. De evolutietheorie, inclusief praktisch nut ervan, sluit het bestaan van een Schepper nog niet uit.
quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:26 schreef Waris7 het volgende:
En nog NIEMAND heeft mij een goed voorbeeld kunnen geven van hoe de leeftijd van de aarde ons tot nut kan zijn op welk gebied dan ook, trouwens.
Luister eens jochie, misschien moet je eerst zelf eens op onderzoek gaan? In plaats van loze opmerkingen te maken.quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:26 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Ja èn? Daar gaat dit topic niet over. De evolutietheorie, inclusief praktisch nut ervan, sluit het bestaan van een Schepper nog niet uit.
Met creationisme ook niet, ik zie het verband!quote:Op dinsdag 4 september 2007 21:08 schreef Zyggie het volgende:
MAAR AUTO'S MAAK JE ER NIET MEE HOOR.
Ja een leuke paradox. Een actieve gelovige wil niets liever dan de vruchten van God, de schepping, onderzoeken. We leven nu alleen in een eeuw dat de onderzoeksresultaten niet meer stroken met de heilige schriften van de betreffende gelovige. De wetenschappers worden atheïstischer en de gelovige probeert zich in een staat van ignorance is bliss te manouvreren.quote:Op dinsdag 4 september 2007 21:06 schreef Frezer het volgende:
[..]
Geschiedenis kan niet voorspellen zijn, of ons iets leren over toekomstige gebeurtenissen? Je bent wel één en de zelfde vraag aan het recyclen he?
Maar goed NIEMAND heeft nog verteld waarom het zo'n enorm probleem is (voor creationisten?)dat wetenschappers vanalles onderzoeken, zelfs al zou het geen nut hebben... Tenminste, ik heb wel een idee waarom creationnisten daar een probleem mee kunnen hebben, maar ik ben wel benieuwd wat ze zelf daarover te zeggen hebben?
MAAR OLIE WELquote:Op dinsdag 4 september 2007 21:08 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Kerel jij loopt te ijlen over de evolutietheorie in dit topic. Moet ik al je posts soms quoten?
[..]
. Denk jij soms dat er constant een contigent wetenschappers bezig is met het berekenen van de leeftijd van de aarde? De leeftijd van de aarde en de wereld wordt gebruikt als een schaalverdeling waarop verschillende omvangrijke natuurprocessen hebben plaatsgevonden. MAAR AUTO'S MAAK JE ER NIET MEE HOOR.
Ja, al het werk op universiteiten is onnodig en onzin.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:30 schreef Waris7 het volgende:
Wat een onzin, onderzoeken is zo onnodig. Van de meeste shit leer je praktisch 0,0. Toegegeven, er zijn een paar baanbrekende ontdekkingen gedaan, maar die zijn heus niet gekomen door alleen naar "feiten" te kijken.
Maken niet, vinden misschien wel.quote:
Het is verdomde handig om te weten dat de wereld oud is. Zo kan b.v. veel geleerd worden over hoe vulkanisme werkt, over hoe aardbevingen ontstaan, over hoe het klimaat met veranderingen om kan gaan of juist niet. En dat het exact een x aantal jaren oud is, is niet direct nuttig. Maar als je kunt aantonen dat de aarde een bepaalde leeftijd heeft, dan kun je daar conclusies aan verbinden. En die kunnen dus wel handig zijn.quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:26 schreef Waris7 het volgende:
Dat klopt, maar laat dat nou net zijn wat creationisten niet willen horen. Zij zien JUIST een tweedeling tussen de evolutietheorie (die volgens hen een atheistisch dogma is) en een creationistische schepping. Laat het topic nou net toevallig over creationisme gaan.quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:26 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Ehm, heb je ook maar enig benul van de wetenschap? Ten eerste is er het onderscheid tussen fundamenteel en toegepast onderzoek. Toegepast onderzoek is wel deels mogelijk zonder fundamentele kennis, maar vaak is deze fundamentele kennis vereist of in ieder geval van enorme waarde voor toegepast onderzoek. Onderzoek naar kernenergie wordt bijvoorbeeld een beetje lastig als je geen flauw benul hebt van elementaire deeltjes fysica. Natuurlijk is er ook genoeg fundamenteel onderzoek dat niet direct of helemaal geen praktisch nut heeft. Praktisch nut is dan ook niet per se het doel van wetenschappelijk onderzoek, of je dat nou leuk vindt of niet. Kennisvergaring is ook een belangrijk doel. De leeftijd van de aarde is bovendien meer een afleiding van ander wetenschappelijk onderzoek zoals het onderzoek naar radioactiviteit, onderzoeken uit de cosmologie, etcetera.quote:En nog NIEMAND heeft mij een goed voorbeeld kunnen geven van hoe de leeftijd van de aarde ons tot nut kan zijn op welk gebied dan ook, trouwens.
Ik schrijf nu een scriptie over de link tussen de 4-dimensionale geometrie van een zwart gat en haar entropie. Da's dan denk ik ook niet heul nuttig, in jouw ogenquote:Op dinsdag 4 september 2007 20:26 schreef Waris7 het volgende:
quote:Op woensdag 5 september 2007 09:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik schrijf nu een scriptie over de link tussen de 4-dimensionale geometrie van een zwart gat en haar entropie. Da's dan denk ik ook niet heul nuttig, in jouw ogen
Mensen die menen dat wetenschap direct toegepast moet kunnen worden, begrijpen en het idee van wetenschap niet, en de aard van de mens niet.
Het maakt oa gebruik van wetenschappelijke theorieën waar bijv ook je TomTom mee werktquote:Op donderdag 6 september 2007 00:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
![]()
Is het de entropie van het gat (o) (dus zijn entropie) of de entropie van de geometrie (v) (dus haar entropie)?
Kan me er niks bij voorstellen, alleen de woordgeslachten kan ik opzoeken.
En is dat nuttig voor het onderhoud van de kogellagers van mijn fiets?
Keb geen Tomtom, ik gebruik liever kaarten als ik ver weg ga en in het dagelijks gebruik ga ik gewoon op de fiets langs bekende wegen.quote:Op donderdag 6 september 2007 00:23 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Het maakt oa gebruik van wetenschappelijke theorieën waar bijv ook je TomTom mee werkt
Dan ben je niet volledig ingelicht.quote:Op donderdag 6 september 2007 00:35 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Keb geen Tomtom, ik gebruik liever kaarten als ik ver weg ga en in het dagelijks gebruik ga ik gewoon op de fiets langs bekende wegen.
(Ik verbeeld me, dat ik met kaarten me een beter beeld vorm van de regio.)
Overigens gebruikt de TomTom gewoon een driehoeksmeting, voorzover ik ben ingelicht. Dus niks 4-dimensionaal.
quote:Op donderdag 6 september 2007 00:38 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dan ben je niet volledig ingelicht.
OK, ik rust mijn Kees. Ben alleen verbaasd dat het zo nauw luistert op deze kleine afstanden.quote:Op donderdag 6 september 2007 00:45 schreef Haushofer het volgende:
Zulk onderzoek stoelt op de algemene relativiteitstheorie, en navigeren gaat inderdaad via sattelieten. Wil je sattelieten op de centimeter nauwkeurig hebben ( of zelfs op de meter nauwkeurig ), dan zul je de effecten van de algemene relativiteitstheorie mee moeten nemen. Da's een toepassing die ze honderd jaar terug niet konden bedenken. Nu blijkt ze cruciaal te zijn voor een fatsoenlijke navigatie.
Klopt, veel mensen weten wetenschappelijk onderzoek dan ook niet op waarde in te schattenquote:Op donderdag 6 september 2007 00:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
[..]
OK, ik rust mijn Kees. Ben alleen verbaasd dat het zo nauw luistert op deze kleine afstanden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |