abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52778940
MER i.c.m. bedrijfskunde wordt moeilijk denk ik. De concurrentie is groot voor die plaatsen en je hebt een vrij generiek CV zonder echte uitschieters als ik het goed begrijp. Om je kansen te vergroten zou ik ergens een bestuursfunctie proberen te regelen die je ook echt leuk vindt. Ik heb nog nooit iets bij een studie/ studentenvereniging gedaan omdat dat me niet aanspreekt, maar wel bij andere verenigingen (Rode Kruis, kynologenclub bijv.). Dit spreekt bedrijven erg aan omdat je dit niet voor je CV doet maar voor je plezier en zo moet werken ook zijn toch?! Op een sollicitatie moet je naar mijn mening bovenal oprecht enthousiast overkomen en je CV geeft die eerste indruk.

Daarnaast zou ik een goede stageplaats proberen te regelen bij een aansprekend bedrijf (liefst multinational). Ik heb een scriptie geschreven zonder stage en dat is minder aansprekend dan met stageplaats, daar heb ik op sollicitaties vragen over gekregen. De veilige weg kiezen is in deze nooit slim.

Bovenal vind ik: als je doet wat je echt leuk vindt dan kom je op een leuke werkplaats terecht. Groot, klein, consultancy of geen consultancy.
pi_52787760
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 07:18 schreef Knakker het volgende:

[..]

Mede met het bovenstaande in het achterhoofd: onder studenten bestaat de hele grote drang bij de grote kantoren te gaan werken: de naam doet voor velen (helaas) toch nog heel erg veel
Studenten zijn vrij naïef, wat dat betreft. Ik heb het zelf ook meegemaakt, dan vraag je "Waarom wil je graag bij ons komen werken?" en komen ze niet verder dan "Euhm... nou ja... kijk euhm.... ik euh..."
quote:
en zogezegd zou het carrierepad ook een stuk beter zijn dan bij een kleintje.
Grote kantoren hanteren vaak het up-or-out principe en je kunt je afvragen of dat een beter carrière-pad betekent. Tenzij je er alleen "eventjes" wilt werken om een Grote Naam op je CV te hebben, maar dat zijn precies de kandidaten die je er uit proberen te filteren.
pi_52791679
Nogmaals, ik wil niet per se bij een groot kantoor, dat zijn slechts de namen die ik het beste ken.. Vandaar ook juist mijn vraag betreffende de kansen die ik maak, juist bij de kleinere bedrijven..
pi_52803450
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 19:09 schreef Knakker het volgende:
Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die bij strategische consultants werken - denk aan McKinsey, Bain, BCG, ADL, BAH, OC&C en vergelijkbare bedrijven.

Na mijn afstuderen (econometrie) heb ik 2 jaar lang in 3 landen gewoond en gewerkt, maar tijd is gekomen om terug te keren en "echt" aan het werk te gaan. Nu heb ik al een heel aantrekkelijk aanbod binnen in een andere sector (via-via) maar ik zit ook nog te kijken richting de strategische consultants, voornamelijk met het oog op toekomst- en carriere mogelijkheden. Ik weet natuurlijk niet of ik genoeg "kaliber" heb om aangenomen te worden, maar uit gesprekken met recruiters op recruitmentactiviteiten (toen ik nog studeerde) bleek dat ik in ieder geval de "papieren" heb -helemaal na 2 jaar buitenland- om in ieder geval op een eerste gesprek uitgenodigd te worden.

Ik vermoed dat de startsalarissen voor juniors overal wel zo'n beetje gelijk zijn, maar ik vind dat niet zo belangrijk netzomin als veel werken. Het gaat mij meer om de bedrijfscultuur, die aanzienlijk lijkt te verschillen tussen de bedrijven. Ik ben heel erg down to earth, zoals men dat in het Engels zo mooi zegt. Ik waardeer mensen die vooral zichzelf en niet te pretentieus zijn, maar wel over zelfkennis beschikken. Mensen die anderen vooral waarderen op inbreng in plaats van imago. Ik wil me dus op mijn gemak voelen tussen de mensen waar ik eventueel mee zou komen te werken.

Twee studiegenoten van mij werken bij McKinsey Amsterdam; het zijn beide ontzéttend intelligente, sociaal vaardige en aardige jongens, maar komen uit het (semi-)corpsleven en dat is gewoon niet mijn ding; ik heb in Zwitserland een andere kerel leren kennen die bij McKinsey in Zürich werkte, en die was juist weer heel anders. Ik heb twee cases van BCG gedaan, en dat vond ik eigenlijk veel te glad. Een andere kennis (werktuigbouwkunde, geloof ik) werkt nu bij Arthur D Little, en dat zou meer stijl zijn. Maar goed, dat is er óók maar één en daar kun je moeilijk een hele bedrijfscultuur uit afleiden.

Iemand ervaring hiermee die er wat licht op kan schijnen? Bedankt
Heb zelf (werk)ervaring bij een kleiner consultancy bureau, dus niet de bekende namen. Weet er wel veel van, veel mensen hier hebben een achtergrond met min. 1 van de grote namen .

Over startsalarissen en veel werken:
Als jij bij de grotere bureau's gaat werken, reken erop dat je meer kan vragen, maar je ook (veel) meer moet werken. Veertig uur per week komt niet voor. Meer salaris lijkt heel leuk, maar werkt behoorlijk in je nadeel. Als je namelijk een andere baan gaat zoeken, ben je op voorhand al te duur en niet meer interessant. Jouw keuze voor een bedrijf neemt dus af. Heb ik genoeg zien gebeuren. Mensen die de hoofdprijs vragen, lachen wij hier uit.

Over down-to-earth:
Bij kleinere bureau's vind je eerder mensen die zichzelf zijn, niet omhoog gevallen zeg maar en inbreng boven imago stellen. Op mijn bureau zijn we allemaal heel open, totaal geen ellebogenwerk, transparant, betrokken en heb je een gevoel van verantwoordelijkheid voor de omzet. Tevens heb ik niet het idee dat ik een baas heb, maar eerder een collega die gewoon opdrachten zoekt die bij me passen, in plaats van een baas die opdrachten heeft en vervolgens een geschikt persoon erbij zoekt.
pi_52815385
Iemand ervaring trouwens met Quintel? Hoewel ik ze nog nooit gesproken heb op een recruitmentactiviteit laat de website i.i.g. een goede indruk achter.
pi_52817250
Ik ben een keer bij een presentatie van Quintel geweest. Ze hebben bijna alleen maar mensen in dienst met een technische opleiding en dan vooral Delftenaren.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:56:44 #57
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_52836953
Op selectiegesprek geweest voor hun business course.
Had een gesprek met 2 economen (de een international business in Tilburg, de ander bedrijfseconomie & psychologie in Groningen). Leuk gesprek, aardige mensen.

Ik viel af om dat m'n parate kennis mbt hoofdrekenen niet genoeg was. Het verbaasde mij eerlijk gezegd dat ze daar over vielen. Ik had onder die spanning wat moeite om vloeiend een break even berekening bij de case te maken. De meeste kantoren kijken volgens mij vooral naar de lijn; schattingen maken die ergens op gebaseerd zijn en zo snel een redelijk getal krijgen, maar zij wilden ter plekke tot 3 cijfers achter de komma een analyse.
Wat mij bij hen dan weer wel aanspreekt is dat iedereen die langer dan een jaar indienst is aandelen kan kopen
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_52855111
Haha... nou ja, het lijkt me dat ze i.i.g. niet alleen over zo'n berekening gevallen zijn, dat zou wel heel erg stupide wezen.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 22:49:33 #59
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_52855734
ook ik heb wel eens gesolliciteerd als consultant bij twee of drie grotere bureaus. Wat een 'arrogantie' hebben sommige bedrijven. Ik heb HBO en WO gedaan, veel nevenactiviteiten (zowel tijdens mijn HBO als WO studie) en tijdens mijn tweede studie, de laatste twee en half jaar, heb ik er fulltime naast gewerkt. Ik had gesolliciteerd bij een 'gerenomeerd' bureau en werd zo goed als uitgenodigd. Ik hoefde alleen nog maar een cijferlijst toe te sturen.
Ik mijn cijferlijst gestuurd, met de mededeling dat door persoonlijke omstandigheden deze niet geweldig was (6,6 gemiddeld) maar dat ik wel tijdens het gesprek wilde uitleggen waarom dat zo was. Een week niets gehoord, mail gestuurd, en een week later kreeg ik een brief dat ik uiteindelijk toch niet was uitgenodigd. Maar ik mocht bellen, nadat ik zelf vrij hard was geweest (dat leer je wel in het hectische bedrijfsleven ) kwam het er toch uit dat het aan mijn cijferlijst lag. En bedankt.....ik hoef niet bij zo een amerikaans consultancy bureau te werken om carriere te maken. En ik werk nu dus bij de overheid, en daar gaat mijn carriere ook helemaal goed komen.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 23:10:25 #60
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_52856347
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 22:26 schreef Knakker het volgende:
Haha... nou ja, het lijkt me dat ze i.i.g. niet alleen over zo'n berekening gevallen zijn, dat zou wel heel erg stupide wezen.
Ze gaven vrij uitgebreid feedback op het gesprek (wat ik overigens erg prettig vond), maar dat kwam er toch als primaire reden uit. Ik post het hier ook, omdat ik het ook een stupide reden vond
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  zaterdag 1 september 2007 @ 03:24:00 #61
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_52861246
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 22:49 schreef becky27 het volgende:
ook ik heb wel eens gesolliciteerd als consultant bij twee of drie grotere bureaus. Wat een 'arrogantie' hebben sommige bedrijven. Ik heb HBO en WO gedaan, veel nevenactiviteiten (zowel tijdens mijn HBO als WO studie) en tijdens mijn tweede studie, de laatste twee en half jaar, heb ik er fulltime naast gewerkt.
Ik mijn cijferlijst gestuurd, met de mededeling dat door persoonlijke omstandigheden deze niet geweldig was (6,6 gemiddeld) maar dat ik wel tijdens het gesprek wilde uitleggen waarom dat zo was.
Om dat nu arrogantie te noemen... Ik ben zelf totaal geen voorstander van het selecteren via cijferlijsten maar een 6,6 gemiddeld is gewoon erg laag. Je solliciteert voor een goede/ populaire functie bij een bedrijf dat veel eisen kan stellen en erg geobsedeerd is door status en imago. Het klinkt lullig maar dan moet je ook wat aan tafel brengen en een 6,6 is dan gewoon te laag. Veel van dit soort bedrijven werken via het motto: when you work with us, you are working with the best, en om dit te realiseren stellen ze gewoon hoge eisen. Voor zover ik weet wordt je in Amerika bij veel bedrijven niet eens meegenomen in de eerste selectieronde als je gemiddelde onder de 3.0 ligt (7.5 in nederland). Nu is het wel ietsje makkelijker om in Amerika een hoog resultaat te krijgen voor dezelfde opdracht als bijvoorbeeld in Engeland of Nederland maar ze vergelijken vaak wel vanuit dit ideaal.

Ik ben het er ook mee eens dat in Nederland recruiters vaak (niet altijd) meer kijken naar of je het papiertje hebt dan naar wat je eindresultaten zijn. Er zit vaak gewoon wel een verschil tussen de mensen met een acht gemiddeld en de mensen met een zes half gemiddeld. Je hebt de basiskennis maar kun je je meten met de besten? Je moet gewoon goede resultaten hebben en een goede guesstimate of brainteaser kunnen doen een case interview is toch redelijk standaard voor dat soort functies. Overigens zijn er ook genoeg sites en e-books die je hierop kunnen voorbereiden. Dus be prepared and beat the rest.
The Dutch are bastards and the French ten times worse.
Quod nihil sit tam infirmum aut instabile quam fama potentiae non sua vi nixa
  zondag 2 september 2007 @ 12:53:08 #62
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_52887887
het gaat me niet om het feit dat ze mijn cijfers laag vinden, maar meer op de manier hoe dat gecommuniceerd wordt. En daarnaast zitten we hier niet in Amerika maar in het nuchtere Nederland. Ik heb met redelijk wat moeite mijn studie gehaald (7 keer geopereerd aan een tumor in mijn rug, maar toch gekozen om mijn opleiding af te maken) waardoor ik niet de meest geweldige cijfers heb, maar ja het nadeel is dat je niet eens mag of kan uitleggen hoe dat komt. Want naast mijn operaties, activiteiten bij een studentenvereniging en een fulltime baan een studie volgen getuigt wel van doorzettingsvermogen, lef en werklust. Maar daar wordt dan niet naar gekeken
maar ach ik kom er wel, dan maar op een andere manier, but I am going beat the rest
  zondag 2 september 2007 @ 15:16:48 #63
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_52891402
quote:
Op zondag 2 september 2007 12:53 schreef becky27 het volgende:
maar ach ik kom er wel, dan maar op een andere manier, but I am going beat the rest
Exactly en dat is belangrijk, doorzettingsvermogen en weten wat je wil. Zoals ik al zei, ik ben er geen voorstander van om te selecteren via eindcijfers maar het gebeurt helaas veel. Vertel mij er wat van mijn verloofde is afgestuurd als verpleegkundige en heeft gedurende de hele opleiding fulltime gewerkt maar wordt afgewezen op cijfers uit haar eerste jaar.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat veel van de grotere consultantbureau 's erg Amerikaans ingesteld zijn en daarbij hoort deze drive. Wat ik persoonlijk veel meemaak (ik werk bij een grote Amerikaanse multinational) is dat mensen die aangenomen worden het niet redden doordat ze geïntimideerd worden. Mijn verloofde noemt mij vaak arrogant (wat ik niet geloof dat ik ben, ik geloof alleen dat ik goed ben in wat ik doe), helaas is het vaak in Amerikaanse bedrijven nodig om een tikje arrogant te zijn.

Dus als je bij deze bedrijven naar de top wil dan moet je vlekkeloos te werk gaan en je privé leven bijna opgeven (een collega van mij heeft letterlijk een kussen op kantoor liggen). Het is mij ondertussen wel duidelijk dat het niet gaat om hoe ver je wil komen maar om hoeveel je wil opgeven om daar te komen. Ze willen mensen die elke dag keihard werken en ze denken dat te krijgen door mensen met hoge cijfers te selecteren.
pi_52891752
De beste manier om een bedrijfscultuur te leren kennen zonder er meteen te gaan stage lopen of werken, is door mee te doen aan carrière-evenementen. En dan niet bedrijfspresentaties of workshops van 2 uur, maar probeer een hele dag met zo'n bedrijf op stap te gaan. Probeer ook een leuke mix van formeel en informeel in het programma te verwerken. Ik weet niet waar je studeert, maar Tilburg (zoiets: http://www.ebtilburg.nl/index.php?fLang=NL&fPage=activiteiten&fText=19&fAction=type&fType=activiteiten) en Rotterdam ook schijnen erg mooie evenenten te organiseren.
pi_52892354
quote:
Op zondag 2 september 2007 15:16 schreef TheChemeng het volgende:
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat veel van de grotere consultantbureau 's erg Amerikaans ingesteld zijn en daarbij hoort deze drive.
Daarom zijn de bureaus opgericht door "weglopers" (consultants die genoeg hadden van de anglosaxische bedrijfscultuur) helemaal geen gek alternatief. .
pi_52901858
quote:
Op zondag 2 september 2007 15:29 schreef LB06 het volgende:
De beste manier om een bedrijfscultuur te leren kennen zonder er meteen te gaan stage lopen of werken, is door mee te doen aan carrière-evenementen. En dan niet bedrijfspresentaties of workshops van 2 uur, maar probeer een hele dag met zo'n bedrijf op stap te gaan. Probeer ook een leuke mix van formeel en informeel in het programma te verwerken. Ik weet niet waar je studeert, maar Tilburg (zoiets: http://www.ebtilburg.nl/index.php?fLang=NL&fPage=activiteiten&fText=19&fAction=type&fType=activiteiten) en Rotterdam ook schijnen erg mooie evenenten te organiseren.
Rotterdam: http://www.consultancycycle.com/
  zondag 2 september 2007 @ 22:38:37 #67
62913 Blik
The one and Only!
pi_52903660
quote:
Op zondag 2 september 2007 15:50 schreef Les_Grandes_Esperances het volgende:

[..]

Daarom zijn de bureaus opgericht door "weglopers" (consultants die genoeg hadden van de anglosaxische bedrijfscultuur) helemaal geen gek alternatief. .
En welke zijn dat?
  maandag 3 september 2007 @ 00:55:21 #68
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_52907103
quote:
Op zondag 2 september 2007 15:50 schreef Les_Grandes_Esperances het volgende:
Zoals ook al eerder vermeld werd in dit topic heb je dan niet die prestigieuze naam op je CV staan die veel mensen toch graag zien. Als je puur naar de werkomgeving kijkt zal het inderdaad geen verkeerd alternatief zijn.
  maandag 3 september 2007 @ 01:11:57 #69
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_52907400
Woensdag beginnen aan de MSc Strategic Management aan de RSM, dus dit topic kan nog wel eens van toepassing zijn.
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_52908816
quote:
Heb je een paar namen?
pi_52908926
quote:
Op maandag 3 september 2007 00:55 schreef TheChemeng het volgende:

[..]

Zoals ook al eerder vermeld werd in dit topic heb je dan niet die prestigieuze naam op je CV staan die veel mensen toch graag zien. Als je puur naar de werkomgeving kijkt zal het inderdaad geen verkeerd alternatief zijn.
Het kan natuurlijk ook een mooie opstap zijn naar de grote namen..

Overigens is dat niet iets waar ik direct op zit te wachten
pi_52910032
quote:
Op maandag 3 september 2007 05:38 schreef Knakker het volgende:

[..]

Heb je een paar namen?
De enige die me zo te binnenschiet is IMCG
pi_52910889
Toch zie ik ook wel geregeld HBO werk- en denkniveau staan..
  maandag 3 september 2007 @ 09:56:02 #74
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_52910934
quote:
Op maandag 3 september 2007 09:53 schreef addie het volgende:
Toch zie ik ook wel geregeld HBO werk- en denkniveau staan..
Soms hebben ze iemand nodig die de koffie rondbrengt.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_52911243
quote:
Op maandag 3 september 2007 09:56 schreef gronk het volgende:

[..]

Soms hebben ze iemand nodig die de koffie rondbrengt.
Grappig

Ik bedoelde uiteraard: Ik zie ook geregeld vacatures met als functieomschrijving: "consultant / organisatie adviseur"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')