Ze konden niks vindenquote:Op maandag 3 september 2007 12:42 schreef Les_Grandes_Esperances het volgende:
[..]
[..]
Hebben jullie zelf al geprobeerd te zoeken?.
Cool! Ik ben bezig met afstuderen voor dezelfde opleiding.quote:Op maandag 3 september 2007 01:11 schreef Public_NME het volgende:
Woensdag beginnen aan de MSc Strategic Management aan de RSM, dus dit topic kan nog wel eens van toepassing zijn.
Leuke / moeilijke studie? Betrek in je antwoord aub ook even je vooropleiding(en)quote:Op maandag 3 september 2007 14:07 schreef ioko het volgende:
[..]
Cool! Ik ben bezig met afstuderen voor dezelfde opleiding.
Haha, ok, ik zal wat meer uitleg geven.quote:Op maandag 3 september 2007 14:23 schreef addie het volgende:
[..]
Leuke / moeilijke studie? Betrek in je antwoord aub ook even je vooropleiding(en)
Ik wil ook niet bij de grotere, meer bij de kleinere bedrijfjes.. Ik begin alleen meer en meer het idee te krijgen dat ik ook daarvoor te licht ben.. Ik wil uiteraard wel graag, maar moet ook realistisch zijn en toegeven als ik ergens niet slim genoeg voor ben..quote:Op maandag 3 september 2007 14:32 schreef ioko het volgende:
[..]
Haha, ok, ik zal wat meer uitleg geven.
Zeer leuke studie, zware eerste vakken qua hoeveelheid literatuur, dat is echt even doorbijten. De richting zelf is erg leuk en er wordt moeite gedaan om echte de diepte in te gaan. Wel wat wetenschappelijk misschien.
Vooropleiding is Organisatiepsychologie aan de UU.
En over het werken bij een Strategische Consultant (wat veel mensen willen in deze richting): het merendeel van de studenten is hiervoor te licht bevonden. Er is veel zij-instroom en mensen met een HBO vooropleiding hebben vaak geen goede kans bij de Big 5 consultants. Daarnaast hoor ik veel dat er bijna alleen maar beta's worden aangenomen tegenwoordig, die zijn cijfermatig en conceptueel sterker. Jammer maar helaas..... (ikzelf wil niet bij een strategische consultant werken, want zij doen vrij weinig met implementatie, daar zijn ze te duur voor)
Een zeven is ook hardstikke goed (vind ik zelf dan, ik haal zeker niet hoger, als ik al een zeven haal). Mijn carriereplan is nog niet helemaal duidelijk, ik werk nu bij een adviesbureau voor de overheid (moet ook nog afstuderen) die advies geven over het inperken van lasten voor het bedrijfsleven. Maar ik wil in de toekomst waarschijnlijk gaan werken bij een bedrijf dat (strategische) veranderingen uitvoert, dus meer implementatie dan puur strategiebepalen. Dan denk ik op dit moment aan bedrijven als Deloitte en Capgemini, maar er zijn er nog wel meer.quote:Op maandag 3 september 2007 14:41 schreef addie het volgende:
[..]
Ik wil ook niet bij de grotere, meer bij de kleinere bedrijfjes.. Ik begin alleen meer en meer het idee te krijgen dat ik ook daarvoor te licht ben.. Ik wil uiteraard wel graag, maar moet ook realistisch zijn en toegeven als ik ergens niet slim genoeg voor ben..
Na mijn HBO had ik de master willen doen waar jij nu mee bezig bent, ik denk op zich wel dat ik het zou halen, maar hooguit met een 7 bijvoorbeeld.. Ik durf best te zeggen dat ik de intelligentie er wel voor heb, en ik ben ijverig genoeg, maar een 8 zit er gewoon niet in.
Wat is jouw carriere-plan dan?
Welke zijn het zwaarst van de core courses? En hoe zit het met de electives? Welke heb je gedaan? Ik ga waarschijnlijk Corporate development en strategic management consulting doen, maar dat weet ik nog niet helemaal zeker. Denk je dat het haalbaar is om in 1 jaar de MSc te doen?quote:Op maandag 3 september 2007 14:32 schreef ioko het volgende:
[..]
Haha, ok, ik zal wat meer uitleg geven.
Zeer leuke studie, zware eerste vakken qua hoeveelheid literatuur, dat is echt even doorbijten. De richting zelf is erg leuk en er wordt moeite gedaan om echte de diepte in te gaan. Wel wat wetenschappelijk misschien.
De eerste is vooral zwaar door het theoretische niveau en de hoeveelheid, de 2 courses erna zijn ook nog veel werk en daarna wordt het minder en beter te doen. Ik heb als electives Strategic Management Consulting gedaan, die zou ik zeker aanraden, maar meer voor de manier van denken en de inzichten dan de verdere inhoud en opzet van de course. Dan heb ik nog International trade and network strategies gedaan (die zal wel anders heten nu), die was interessant maar niet erg diepgaand.... De vakken zijn goed te halen in 1 jaar, maar de scriptie neemt zeker meer tijd en als je ook nog een stage wilt doen ben je zeker langer dan een jaar bezig.quote:Op maandag 3 september 2007 16:05 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Welke zijn het zwaarst van de core courses? En hoe zit het met de electives? Welke heb je gedaan? Ik ga waarschijnlijk Corporate development en strategic management consulting doen, maar dat weet ik nog niet helemaal zeker. Denk je dat het haalbaar is om in 1 jaar de MSc te doen?
De eerste core course is inderdaad het zwaarst. Ook omdat je vaak presentaties moet doen en dus voorbereid moet zijn. SM consulting wordt door Marc Baaij gegeven toch? Dat vind ik wel een van de slechtste docenten die ik ooit gehad hebt (mede door zijn verschrikkelijke Engels). En de master afronden in 1 jaar ga je niet halen nee.quote:Op maandag 3 september 2007 16:58 schreef ioko het volgende:
[..]
De eerste is vooral zwaar door het theoretische niveau en de hoeveelheid, de 2 courses erna zijn ook nog veel werk en daarna wordt het minder en beter te doen. Ik heb als electives Strategic Management Consulting gedaan, die zou ik zeker aanraden, maar meer voor de manier van denken en de inzichten dan de verdere inhoud en opzet van de course. Dan heb ik nog International trade and network strategies gedaan (die zal wel anders heten nu), die was interessant maar niet erg diepgaand.... De vakken zijn goed te halen in 1 jaar, maar de scriptie neemt zeker meer tijd en als je ook nog een stage wilt doen ben je zeker langer dan een jaar bezig.
Jawel, tot nu toe alleen Quintel, InterXL, TMC, Triple Value en Noventum gevonden.quote:Op maandag 3 september 2007 12:42 schreef Les_Grandes_Esperances het volgende:
[..]
[..]
Hebben jullie zelf al geprobeerd te zoeken?.
Ja ik zat net de course guide door te lezen, echt superveel lezen. (en allemaal wetenschappelijke artikelen uiteraard)quote:Op maandag 3 september 2007 18:17 schreef _Boo_ het volgende:
[..]
De eerste core course is inderdaad het zwaarst. Ook omdat je vaak presentaties moet doen en dus voorbereid moet zijn. SM consulting wordt door Marc Baaij gegeven toch? Dat vind ik wel een van de slechtste docenten die ik ooit gehad hebt (mede door zijn verschrikkelijke Engels). En de master afronden in 1 jaar ga je niet halen nee.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar de ervaring leert dat op 1 september niet meer dan 6 a 7 procent is afgestudeerd van het voorafgaande jaar. Maar ik heb wel nog een studiereis (met flinke nasleep) georganiseerd naar China, daardoor liep ik veel vertraging op.quote:Op maandag 3 september 2007 20:16 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Ja ik zat net de course guide door te lezen, echt superveel lezen. (en allemaal wetenschappelijke artikelen uiteraard)
Ik zie trouwens niet in waarom je het niet in een jaar zou kunnen halen; met herkansingen erbij moet ik toch wel een kans maken. Ook duwen ze je in een framework m.b.t. de scriptie, dus dan moet je wel vorderingen maken neem ik aan? Ik heb 1,5jr uitgetrokken voor de MSc, maar het liefst studeer ik aankomende zomer al af. We zien wel, motivatie genoeg iig!
Ja, hou maar op, Baaij was niet erg sterk (al had hij ook goede kanten) en inconsequent bij het tentamen. Hoe ver ben je nu zelf?quote:Op maandag 3 september 2007 18:17 schreef _Boo_ het volgende:
[..]
De eerste core course is inderdaad het zwaarst. Ook omdat je vaak presentaties moet doen en dus voorbereid moet zijn. SM consulting wordt door Marc Baaij gegeven toch? Dat vind ik wel een van de slechtste docenten die ik ooit gehad hebt (mede door zijn verschrikkelijke Engels). En de master afronden in 1 jaar ga je niet halen nee.
Klaarquote:Op maandag 3 september 2007 21:05 schreef ioko het volgende:
[..]
Ja, hou maar op, Baaij was niet erg sterk (al had hij ook goede kanten) en inconsequent bij het tentamen. Hoe ver ben je nu zelf?
Scriptie framework? Je bedoelt dat schemaatje wat in de thesis manual staat? Dat is voor de show, daar wordt niet echt wat mee gedaan. Het is wel zo dat je in je vierde core course je proposal schrijft, dus dat moet wel op een gegeven moment af zijn. Maar dan begint het natuurlijk pas. Verder ligt het denk ik heel erg aan je scriptiebegeleider, de een laat je zwemmen en probeert je zoveel mogelijk op het verkeerde spoor te zetten en de ander helpt je. En motivatie is natuurlijk ook heel belangrijk!quote:Op maandag 3 september 2007 20:16 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Ja ik zat net de course guide door te lezen, echt superveel lezen. (en allemaal wetenschappelijke artikelen uiteraard)
Ik zie trouwens niet in waarom je het niet in een jaar zou kunnen halen; met herkansingen erbij moet ik toch wel een kans maken. Ook duwen ze je in een framework m.b.t. de scriptie, dus dan moet je wel vorderingen maken neem ik aan? Ik heb 1,5jr uitgetrokken voor de MSc, maar het liefst studeer ik aankomende zomer al af. We zien wel, motivatie genoeg iig!
Bain branch-offquote:Op maandag 3 september 2007 21:28 schreef _Boo_ het volgende:
Een ander interessant bureau is L.E.K., gevestigd in Londen maar er werkt een behoorlijk aantal Nederlanders.
Dat bedoelde ik ook niet, maar dat leek misschien zo omdat ik die twee bureaus onder elkaar had gezet. Ik noemde het omdat het misschien leuk is voor mensen die bij een bureau in het buitenland willen werken. Bij een strategie consultant is het nooit makkelijk om binnen te komen, maar hier werkt een behoorlijk aantal Rotterdammers en ze doen ook moe aan recruitment activiteiten in Rotterdam.quote:Op dinsdag 4 september 2007 02:07 schreef TheChemeng het volgende:
Het klinkt mij allemaal in de oren alsof het gewoon een van de vele Amerikaanse stijl consultancybureaus is. Het lijkt me niet makkelijk om er binnen te komen en een opmerking als "You feel like an interchangeable part" zegt mij genoeg. Dit is volgens mij niet een van die leuke om de hoek opgericht moe-van-de-standaard bureaus, waarover men het hier heeft.
Meen je dat nou? Maar als zelfs een 8.1 voor strategic management (toch een MSc opleiding) al te weinig is, verliest deze master ook direct al zijn nut?quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 18:14 schreef Xtreem het volgende:
De strategy consultants kijken wel (zeer) sterk naar cijfers en studierichting.
Beta pakket + goede cijfers doet wonderen.
Ik heb een 'softer' pakket (strategic management) en een 8,1 gemiddeld, maar da's niet voldoende (want te soft).
Cijfers van de middelbare school tellen ook (behoorlijk) zwaar...
Andere consultants (tactisch, operationeel) hechten minder aan hoge cijfers.
Nee hoor, maar bij de echte grote jongens heb je meer kwaliteiten nodig dan alleen een 8 gemiddeld. Ze kunnen er op selecteren en doen dat ook. Er worden vooral veel technische mensen aangenomen, die een nog sterker analytisch vermogen hebben.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 22:51 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Meen je dat nou? Maar als zelfs een 8.1 voor strategic management (toch een MSc opleiding) al te weinig is, verliest deze master ook direct al zijn nut?
Nou, dat valt hard mee. De kantoren die sterk zijn in reorganisatie klussen hebben nu werk genoeg (en nemen dus navenant aan). De kantoren die wel getroffen zijn door de crisis nemen ook nog steeds aan (al schijnt het wel iets minder), omdat men anders na de crisis met een scheve organisatieopbouw zitten (lees: een piramide met een te smalle onderkant).quote:Op zondag 22 februari 2009 18:40 schreef TwinkleStar001 het volgende:
Guys dit is een topic uit 2007! Markt is ondertussen behoorlijk veranderd en aannamebeleid waarschijnlijk ook...
Da's niet wat wij hier zien en wij huren veel consultants in. Zo heeft Monitor bijvoorbeeld zijn complete kantoor in Amsterdam opgedoekt en zit ook de rest wel iets te ruim in zijn jasje. Wordt nog steeds aangenomen, maar niet zoals voorheen...quote:Op zondag 22 februari 2009 20:51 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Nou, dat valt hard mee. De kantoren die sterk zijn in reorganisatie klussen hebben nu werk genoeg (en nemen dus navenant aan). De kantoren die wel getroffen zijn door de crisis nemen ook nog steeds aan (al schijnt het wel iets minder), omdat men anders na de crisis met een scheve organisatieopbouw zitten (lees: een piramide met een te smalle onderkant).
Pardon?!quote:Op maandag 23 februari 2009 18:45 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Da's niet wat wij hier zien en wij huren veel consultants in. Zo heeft Monitor bijvoorbeeld zijn complete kantoor in Amsterdam opgedoekt en zit ook de rest wel iets te ruim in zijn jasje. Wordt nog steeds aangenomen, maar niet zoals voorheen...
Ben niet zeker of dit nu de beste source is (als ik zo de rest van de top 25 bekijk), maar op zich niet een onredelijke inschatting. Je verdient er nu eenmaal best goed, zeker als je er wat langer zit natuurlijk. Al zal het salaris in 2009 wel een tikkie lager liggenquote:Op maandag 2 maart 2009 12:30 schreef Matthijs- het volgende:
Lol, zie overigens dat het gemiddelde salaris van een consultant @ Boston Consulting Group zo'n $140.000 is.
http://money.cnn.com/gall(...)ppay.fortune/11.html
Hm, bij dit soort bedrijven is mijn ervaring dat de salarissen wereldwijd op hetzelfde peil gehouden worden. De juniors bij BCG (of anders consultants wat dat betreft) in Nederland verdienen dan ook best aardig, zeker in de goede jaren. Maar goed, da's nou eenmaal de industrie. Het wordt enkel meer als je de financiele kant op gaat natuurlijk, hoewel dat tijdperk langzaam aan zijn einde lijkt te komen...quote:Op maandag 2 maart 2009 22:07 schreef Mutters het volgende:
En het is in Amerika, daar liggen de salarissen sowieso hoger. Wat ook meetelt zijn de salarissen van de partners, die halen het gemiddelde behoorlijk naar boven (vaak 500K of meer per jaar).
Correctie.quote:Op zondag 22 februari 2009 20:51 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Nou, dat valt hard mee. De kantoren die sterk zijn in reorganisatie klussen hebben nu werk genoeg (en nemen dus navenant aan). De kantoren die wel getroffen zijn door de crisis nemen ook nog steeds aan (al schijnt het wel iets minder), omdat men anders na de crisis met een scheve organisatieopbouw zitten (lees: een piramide met een te smalle onderkant).
Zelfde geluiden vandaag in het FT, uitgebreid stuk over Amerikaanse MBAs en de verminderde werkgelegenheid voor mensen die daar afstuderen.quote:Op maandag 9 maart 2009 21:56 schreef Matthijs- het volgende:
Wat je al zegt:
"Traditioneel gaan MBA-studenten naar de financiële sector, de consultancy en marketing en salesfuncties. De financiële sector is ingestort en de consultancies werkten vooral in opdracht van de financiële instellingen. Hoewel sommige nog wel zeggen te werven, zijn de geluiden die de studenten van hun netwerk horen anders. De grote consultancies hebben een officieuze vacaturestop."
bron
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |