abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:58:47 #26
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_52753156
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 20:44 schreef MouseOver het volgende:
tvp

(voor later )
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
pi_52757490
Nog meer ervaringen?
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 17:34:50 #28
62913 Blik
The one and Only!
pi_52757791
tvp

ben zeer geínteresseerd in de consultancywereld, en ben over een jaartje klaar. Heb ik meteen een vraagje. Er staat altijd bij dat er gekeken wordt naar studieresultaten in het verleden, is een gemiddelde van 7.1 op de uni voldoende voor ze?

[ Bericht 45% gewijzigd door Blik op 28-08-2007 17:48:02 ]
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 17:47:32 #29
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_52758091
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 17:24 schreef Knakker het volgende:
Nog meer ervaringen?
Niet qua werk, wel een business course gedaan (consultancy challenge, met BCG en McK).

lees: TVP
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_52758638
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 17:34 schreef Blik het volgende:
tvp

ben zeer geínteresseerd in de consultancywereld, en ben over een jaartje klaar. Heb ik meteen een vraagje. Er staat altijd bij dat er gekeken wordt naar studieresultaten in het verleden, is een gemiddelde van 7.1 op de uni voldoende voor ze?
Bij sommige organisaties wel, bij anderen niet. Sommige toko's willen perse een acht gemiddeld. Goede cijfers zijn meestal een noodzakelijke maar nooit een voldoende voorwaarde. Een autist met allemaal negens kan het sowieso schudden.

In mijn ogen heeft een goede consultant precies de juiste balans tussen boekgeleerdheid en dit in de praktijk kunnen toepassen, aardig zijn wanneer het kan en bikkelhard zijn wanneer het moet. De beste consultant die ik ken heeft communucatiewetenschappen gedaan en is afgestudeerd met een 6 maar hij blaast alle RA's, MBA's en dr.'s in het veld uit het water doordat hij dagelijks continu de juiste beslissingen neemt en mensen aantrekt die hem vertrouwen. Dat is een zeer zeldzame kwaliteit.

Als je solliciteert zou ik de kwaliteiten die je dagelijks moet gebruiken als consultant benadrukken en je bul, ach ja zoals hierboven al werd gezegd, dat is niet meer speciaal anno 2007.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 18:14:38 #31
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_52758733
De strategy consultants kijken wel (zeer) sterk naar cijfers en studierichting.

Beta pakket + goede cijfers doet wonderen.
Ik heb een 'softer' pakket (strategic management) en een 8,1 gemiddeld, maar da's niet voldoende (want te soft).
Cijfers van de middelbare school tellen ook (behoorlijk) zwaar...

Andere consultants (tactisch, operationeel) hechten minder aan hoge cijfers.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:07:07 #32
62913 Blik
The one and Only!
pi_52760034
Ik heb ook nog een HBO-opleiding (Logistiek & Economie) als extra bagage (wel met matige cijfers), naast een studie Management over een jaar. Is dit een meerwaarde?
pi_52760346
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 19:07 schreef Blik het volgende:
Ik heb ook nog een HBO-opleiding (Logistiek & Economie) als extra bagage (wel met matige cijfers), naast een studie Management over een jaar. Is dit een meerwaarde?
Ik weet het niet zeker. Volgens mij hebben ze liever mensen die gelijk aan het WO zijn begonnen. Heb je wel VWO gedaan?
pi_52760922
Mijn ervaring komt overeen met wat juliotheman zegt. Het onderscheid wat Xtreem maakt herken ik niet.

Als werkgever wil je weten of iemand over de juiste vaardigheden beschikt. Je opleiding en cijfers zijn daarbij minder relevant, omdat de dagelijkse adviespraktijk weinig lijkt om het maken van een tentamen.

Soms worden cijfers wel gebruikt voor de eerste selectie. Een groot bureau dat veel reacties krijgt op een vacature, kan zich de luxe veroorloven om bijvoorbeeld alle kandidaten met een eindcijfer van een 8 of minder opzij te leggen. Bij die 8+ kandidaten is het cijfer vervolgens niet meer onderscheidend en kijkt men naar de zaken waar het echt om gaat.
pi_52761028
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 19:07 schreef Blik het volgende:
In jouw geval zou ik mij meer druk maken over wat een potentiële werkgever ziet als hij jou naam intikt in Google. . Of haal op z'n minst "Donald Duck" weg als het tijdschrift dat je leest.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 20:25:07 #36
62913 Blik
The one and Only!
pi_52762047
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 19:17 schreef _Boo_ het volgende:

[..]

Ik weet het niet zeker. Volgens mij hebben ze liever mensen die gelijk aan het WO zijn begonnen. Heb je wel VWO gedaan?
yep, dat wel
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 20:29:12 #37
62913 Blik
The one and Only!
pi_52762174
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 19:46 schreef Les_Grandes_Esperances het volgende:

[..]

In jouw geval zou ik mij meer druk maken over wat een potentiële werkgever ziet als hij jou naam intikt in Google. . Of haal op z'n minst "Donald Duck" weg als het tijdschrift dat je leest.
Dat is van 2001 ofzo, als ik me daar druk over moet gaan maken... Staat overigens niks schokkends, alleen een paar geintjes
pi_52763740
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 19:41 schreef Les_Grandes_Esperances het volgende:
Mijn ervaring komt overeen met wat juliotheman zegt. Het onderscheid wat Xtreem maakt herken ik niet.

Als werkgever wil je weten of iemand over de juiste vaardigheden beschikt. Je opleiding en cijfers zijn daarbij minder relevant, omdat de dagelijkse adviespraktijk weinig lijkt om het maken van een tentamen.

Soms worden cijfers wel gebruikt voor de eerste selectie. Een groot bureau dat veel reacties krijgt op een vacature, kan zich de luxe veroorloven om bijvoorbeeld alle kandidaten met een eindcijfer van een 8 of minder opzij te leggen. Bij die 8+ kandidaten is het cijfer vervolgens niet meer onderscheidend en kijkt men naar de zaken waar het echt om gaat.
Werk jij bij een van de in de OP genoemde bedrijven?
pi_52764503
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 21:18 schreef _Boo_ het volgende:

[..]

Werk jij bij een van de in de OP genoemde bedrijven?
Het is een open opsomming in de OP, dus het is gemakkelijk om daar ja op te antwoorden. .

Maar ik heb met veel plezier een jaar of vijf gewerkt bij een van de Grote Bekende Adviesbureaus, maar laat hier liever in het midden welke dat is geweest. . Ja, het was wel een van de echte adviesbureaus, niet zo'n ICT-bedrijf waar iedereen zich ook consultant noemt.
pi_52765121
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 21:40 schreef Les_Grandes_Esperances het volgende:

[..]

Het is een open opsomming in de OP, dus het is gemakkelijk om daar ja op te antwoorden. .

Maar ik heb met veel plezier een jaar of vijf gewerkt bij een van de Grote Bekende Adviesbureaus, maar laat hier liever in het midden welke dat is geweest. . Ja, het was wel een van de echte adviesbureaus, niet zo'n ICT-bedrijf waar iedereen zich ook consultant noemt.
Dan kan ik jou ook vragen in hoeverre ik mij dien te laten ontmoedigen door de verhalen hier.. Ik ben nu bezig met het laatste jaar MER, aan het HBO. Aangezien strategische consultancy mijn interesse erg heeft gewekt, had ik de master Business Administration, track Strategy willen gaan doen, met de hoop hiermee bij 1 van de kantoren binnen te kunnen komen.

Ik begrijp alleen uit de verhalen hier, dat een eindcijfer van 8 of hoger dan minimaal gewenst is, waarbij men ook nog de voorkeur heeft voor mensen die rechtstreeks WO zijn gaan doen.

Kortom: kom ik binnen met een master na mij HBO, of heeft dat waarschijnlijk weinig nut?
pi_52765204
Volgens mij heb je met HBO altijd moeite om binnen te komen bij de grote kantoren - zelfs een softere WO studie (waar iets als bedrijfskunde ook nog onder valt bijvoorbeeld) is al een tik lastiger. Lekkere beta studie is tegenwoordig zeker bij McK, Bain, OC&C en BCG toch wel populair...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_52765333
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 22:00 schreef Drive-r het volgende:
Volgens mij heb je met HBO altijd moeite om binnen te komen bij de grote kantoren - zelfs een softere WO studie (waar iets als bedrijfskunde ook nog onder valt bijvoorbeeld) is al een tik lastiger. Lekkere beta studie is tegenwoordig zeker bij McK, Bain, OC&C en BCG toch wel populair...
Moeite is niet erg, als het maar te doen is Ik wil best investeren in mijn toekomst enzo, maar de investering moet wel een kans van slagen hebben om zich terug te verdienen natuurlijk..

Beta-studie is voor mij geen optie, zo realistisch ben ik gelukkig wel.. Strategy is voor mij zeker te doen.
pi_52765786
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 21:57 schreef addie het volgende:
Kortom: kom ik binnen met een master na mij HBO, of heeft dat waarschijnlijk weinig nut?
Niet alle kantoren kijken altijd alleen maar naar cijfers. . Bij mij is er niet eens om gevraagd. .

Gewoon solliciteren met een goed gemotiveerde brief. . En waarom zou je perse bij één van de grote kantoren willen werken?
pi_52765964
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 22:17 schreef Les_Grandes_Esperances het volgende:

[..]

Niet alle kantoren kijken altijd alleen maar naar cijfers. . Bij mij is er niet eens om gevraagd. .

Gewoon solliciteren met een goed gemotiveerde brief. . En waarom zou je perse bij één van de grote kantoren willen werken?
Ik heb nergens gezegd dat het 1 van de grote kantoren moest zijn Maar met HBO MEr en vervolgens master Strategy is het dus wel mogelijk (leuk) werk te vinden richting strategisch organisatie-advies / verandermanagement?
pi_52766837
tvp
  woensdag 29 augustus 2007 @ 05:21:18 #46
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_52771617
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 18:11 schreef juliotheman het volgende:
In mijn ogen heeft een goede consultant precies de juiste balans tussen boekgeleerdheid en dit in de praktijk kunnen toepassen, aardig zijn wanneer het kan en bikkelhard zijn wanneer het moet. De beste consultant die ik ken heeft communucatiewetenschappen gedaan en is afgestudeerd met een 6 maar hij blaast alle RA's, MBA's en dr.'s in het veld uit het water doordat hij dagelijks continu de juiste beslissingen neemt en mensen aantrekt die hem vertrouwen. Dat is een zeer zeldzame kwaliteit.
communucatiewetenschappen

Ja dat zijn echt de beste strategische consultants, vooral als ze het zo spellen.

BTW de persoon die nog een master na zijn HBO wil doen... altijd voor gaan, het heeft altijd toegevoegde waarde en je kunt nergens zo goedkoop studeren als in Nederland. Bij elke selectie die wij doen, hebben mensen met twee opleidingen (afgerond), altijd een streepje voor. Ook kijken we nooit naar iemands middelbare school resultaten en eigenlijk alleen naar iemands studie resultaten als ze net afgestudeerd zijn.
The Dutch are bastards and the French ten times worse.
Quod nihil sit tam infirmum aut instabile quam fama potentiae non sua vi nixa
pi_52771836
quote:
En waarom zou je perse bij één van de grote kantoren willen werken?
Mede met het bovenstaande in het achterhoofd: onder studenten bestaat de hele grote drang bij de grote kantoren te gaan werken: de naam doet voor velen (helaas) toch nog heel erg veel en zogezegd zou het carrierepad ook een stuk beter zijn dan bij een kleintje. Wat vinden mensen die bij een groot kantoor gestart zijn daar nu van? Was je -wellicht achteraf- liever bij een kleintje begonnen?

En tegen addie kan ik alleen maar zeggen: gewoon voor gaan! Niet geschoten is altijd mis, en een meerwaarde heeft zo'n master natuurlijk altijd!
pi_52771854
Verder: het standaardcliché is dat een aantal van De Grote Kantoren alléén maar mensen met hoge cijfers willen. Maar een recruiter van een niet nader te noemen groot kantoor vertelde mij juist dat cijfers helemaal niet boeiend zijn (m.b.t. uitnodiging voor een eerste gesprek) als men een beta-studie gedaan heeft; aldus deze persoon gaan ze er dan vanuit dat de persoon over voldoende intellectuele capaciteit beschikt, en wordt louter nog naar andere dingen gekeken, zoals werkervaring (bijvoorkeur uiteraard niet-studiegerelateerd: diversiteit is het toverwoord), extracurriculaire activiteiten (besturen, commissies e.d.) en een stukje internationale ontwikkeling. Op de website van McK zie ik bijvoorbeeld dat ze hun specifieke cijfereis hebben weggehaald (er staat nu louter prima academische resultatenlijst), en ook bijvoorbeeld Bain rept er met geen woord over.

Kan ik dus aannemen dat dit de huidige trend is?
pi_52772251
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 07:27 schreef Knakker het volgende:
(...), en wordt louter nog naar andere dingen gekeken, zoals werkervaring (bijvoorkeur uiteraard niet-studiegerelateerd: diversiteit is het toverwoord), extracurriculaire activiteiten (besturen, commissies e.d.) en een stukje internationale ontwikkeling. Op de website van McK zie ik bijvoorbeeld dat ze hun specifieke cijfereis hebben weggehaald (er staat nu louter prima academische resultatenlijst), en ook bijvoorbeeld Bain rept er met geen woord over.
Ik ben afgewezen voor een eerste gesprek vanwege een gebrek aan nevenactiviteiten. Nu heb ik geen betatudie gedaan (maar logica als onderdeel van wijsbegeerte), maar ik heb altijd uitstekende cijfers gehaald, zelfs op de middelbare school. Klaarblijkelijk ben ik toch te 'licht'.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 29 augustus 2007 @ 08:48:17 #50
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_52772552
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 07:27 schreef Knakker het volgende:
Verder: het standaardcliché is dat een aantal van De Grote Kantoren alléén maar mensen met hoge cijfers willen. Maar een recruiter van een niet nader te noemen groot kantoor vertelde mij juist dat cijfers helemaal niet boeiend zijn (m.b.t. uitnodiging voor een eerste gesprek) als men een beta-studie gedaan heeft; aldus deze persoon gaan ze er dan vanuit dat de persoon over voldoende intellectuele capaciteit beschikt, en wordt louter nog naar andere dingen gekeken, zoals werkervaring (bijvoorkeur uiteraard niet-studiegerelateerd: diversiteit is het toverwoord), extracurriculaire activiteiten (besturen, commissies e.d.) en een stukje internationale ontwikkeling. Op de website van McK zie ik bijvoorbeeld dat ze hun specifieke cijfereis hebben weggehaald (er staat nu louter prima academische resultatenlijst), en ook bijvoorbeeld Bain rept er met geen woord over.

Kan ik dus aannemen dat dit de huidige trend is?
Ik weet niet of dit ook specifiek voor consultancy geldt maar volgens mij hebben werkgevers ondertussen in de gaten dat een goede cijferlijst alleen ook niks zegt. Als je je eigen kost niet hoeft te verdienen en niet op jezelf woont dan is het natuurlijk altijd makkelijker om tijd vrij te maken voor je studie. Mij is het ondertussen wel duidelijk dat het om het hele plaatje gaat. Goede brief, goed CV, leuke nevenactiviteiten en het liefst nog wat relevante werkervaring.

Ik heb wat onderzoek gedaan in de richting van het meten van prestaties in het bedrijfsleven en in die artikelen hebben ze het meestal over veelzijdige duizendpoten, laterale denkers, diversiteit en internationale ontwikkeling. Dat zijn allemaal dingen die niet in een cijferlijst tot uitdrukking komen.

Het kan zijn dat het komt door schaarste in de markt, maar over het algemeen heb ik het idee dat er gewoon veel mensen worden uitgenodigd voor een gesprek en dat daarna pas een echt goede selectie gemaakt wordt.
The Dutch are bastards and the French ten times worse.
Quod nihil sit tam infirmum aut instabile quam fama potentiae non sua vi nixa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')