Naar aanleiding van een filmpje wat ik zag, het volgende topic over de controle van een klein aantal individuen op de massa, door middel van alleenheerschappij over de massamedia, voornamelijk televisie & radio. Gezien de nauwe samenwerking van sommigen van deze corporaties met Microsoft en andere digitale basten, valt een aanzienlijk gedeelte van het nieuws-brengend internet ook onder diezelfde controle.
Het volgende overzicht geeft een goed inzicht in de alleengeheerschte wereld die massamedia wordt genoemd:
I.
Richard D. Parsons
Chair & CEO AOL-Time Warner
Revenue $44.70 billion USD (2006)
1. Warner Brothers, Hanna-Barbera Cartoons, Multiplex cinemas
2. CNN, TNT, Turner Broadcasting System, Time Warner Cable, HBO, Comedy Central (37.5% with Viacom), Segachannel a.o.
3. 52 recordlabels
4. America Online, CompuServe, NetScape
5. 23 book brands (Time Life Books, etc.)
6. TIME, Fortune & 33 others (130 million readers)
7. 4 professional sports teams
II.
John E. Pepper Jr. & Robert Iger
Chair & CEO The Walt Disney Company
Revenue $35 .3 billion USD (2006)
1. ABC TV & radio (10 TV & 29 radio stations), Disney, Touchstone, Miramax, Buena Vista, Dreamworks, Pixar
2. The Disney Channel, ESPN, Walt Disney TV, Sportstelevision Australia, The History Channel, Buena Vista Television
3. 5 magazine publishing groups & 4 newspapers
4. 18 online ventures including Infoseek
5. Disney Books
6. Six music labels
7. Several hockey & baseball teams, worldwide Parks & Resorts
III.
Reinhard Mohn
owner Bertelsmann Media Worldwide
Revenue 17.89 billion EURO (2005)
1. (EU)Channel 5, RTL network (22 televisionstations & 18 radiostations in 10 countries)
2. Bertelsmann Music Group (BMG, operates in 52 countries, 200 labels worldwide)
3. Random House publishing
4. 80 magazines worldwide, 9 newspapers in EU
5. Lycos, BarnesandNoble.com & 100's of others
IV.
Murray Rothstein aka Sumner Redstone
CEO VIACOM
Revenue $9.609 Billion USD (2005)
1. Paramount, United Cinema International, Vivendi Universal & 104 cinemas in EU, Japan & South America, Blockbuster renter of videos
2. CBS (200 affiliated TV stations) & UPN (50%)
3. MTV Worldwide, VH1, BET, Nickelodeon, Comedy Central, Home Team Sports (66% with News Corporation) a.o.
4. 2000 book titles annually
5. Viacom owns 180 US radio stations
6. Viacom owns the world's largest advertising company Infinity Outdoor
V.
Rupert Murdoch
Founder News Corporation
Revenue $25.327 billion USD (2006)
1. 20th Century Fox & 14 others worldwide
2. FOX TV (22 stations) & The National Geographic Channel (50%)
3. FOX News & 7 other US newsnetworks, SKY (UK, 150 channels), FOXTEL, STAR TV
4. The New York Post, The Times, The Sun, The News of the World, The Australian, The Daily Telegraph, The Sunday Tasmanian & 67 suburban papers
5. Harper Collins publishing a.o.
6. Australian National Rugby League, LA Dodgers & UK football clubs
VI.
Jean-Bernard Levy
Chair & CEO Vivendi Universal
Revenue 20.044 billion EURO (2006)
1. Universal Studios, Cineplex, Odeon & United Cinema International
2. Canal+, The Action Channel, The Suspence Channel, 20 % of NBC & several TV shows
3. Vivendi Telecom (6 countries)
4. Universal Music (22% share of the global music market with labels like Polygram & Motown)
5. VivendiNet, MP3.com, education.com & online "learning sites"
6. Havas (60 publishing houses good for 80 million books & 40 million DVD's a year
VII.
Jeff Immelt
Chair & CEO General Electric
Revenue $163.391 billion USD (2006)
1.A & E (with Disney and Hearst), American Movie Classics (25%), Biography Channel (with Disney and Hearst), Bravo (50%), Bravo International, CNBC, Court TV (with Time Warner), Fox Sports Net, History Channel (with Disney and Hearst), Independent Film Channel, MSG Network, MSNBC (50%), National Geographic Worldwide, News Sport, Prime, Prism (with Rainbow, a subsidiary of Cablevision, and Liberty Media, a subsidiary of TCI), Romance Classics, Sports Channel
VIII.
Randall L. Stephenson
Chair & CEO AT&T (TCI)
Revenue $63.055 billion USD (2007)
1. AT&T has 10% ownership of Time-Warner/Turner.
2. USA Network, Sci-Fi Network, E!, Court TV, Starz! and Starz! 2, Black Entertainment Television, BET on Jazz, BET, Movies/Starz! 3, CNN, TNT, Headline News, Prime Sports Channel, The Learning Channel, Discovery Channel, QVC, Q2, Fox, Sports Net, The Travel Channel, Prevue Channel, Animal Planet, The Box, Telemundo, International Channel, Encore, MSG Network, Action Pay-per-view, and the Home Shopping Network.
Dus 10 man heerschen zeg maar 99 % van alle media.
Dit maakt het heel makkelijk om op globale schaal richtlijnen te geven aan dochterondernemingen zoals TMF & Net5, die vervolgens de globale agenda van deze heren braav opvolgen. Televisie is niet objectief, op sporadische lokale zenders na. En zelfs die voelen vaak de invloed van bepaalde inkomstenbronnen.
Ik denk dat mensen die de mogelijkheden van monopolies op massamedia onderschatten en/of beridiculiseren gevaar lopen beinvloed te worden door corporaties die per definitie niet als doel hebben om de juiste informatie te geven, maar om meer geld te verdienen en meer controle te kunnen uitoefenen op de massa. Wat de gevolgen hier van zijn verschilt per persoon, ik vind dat de huidige invloed die de media heeft op het menselijke ras gevaarlijk groot.
"Our reach is unmatched around the world. We're reaching people from the moment they wake up until the moment they fall asleep."
-Rupert Murdoch, founder & owner of News Corporation.
[ Bericht 0% gewijzigd door Salvad0R op 22-08-2007 04:29:34 ]