Een maatje van mij (Jarno) werkt bij Alpinestars in Italië en gaat voor dat merk alle Superbike wedtrijden af als contactpersoon van hen voor de coureurs die met hun kleding rijden. Enkele maanden geleden vroeg hij of ik het leuk zou vinden om de de laatste race in Portimao (Portugal) te bezoeken. Nadat ik had ontdekt dat vliegen met Transavia helemaal niet zo duur is heb ik besloten het te doen. Afgelopen weekend ben ik er dus geweest.
Op donderdag de heenvlucht. In Portimao eerst even naar het hotel en daarna snel naar een restaurant die Jarno had uitgekozen. Hij had ook afgesproken met Karl Muggeridge en Broc Parkes (beiden trouwens nog géén zitje voor volgend jaar. Erg leuk om met die beroemde coureurs aan tafel te zitten en te praten over koetjes en kalfjes, motoren en flauwekul. Wel erg moeilijk omdat Australische geknauw te verstaan! Heerlijke pepersteak gegeten.
Op vrijdagochtend een Italiaanse collega van Jarno ontmoet die mee was om te dingen te testen aan de pakken van coureurs als Corser en Checa. Daarna voor de eerste keer naar het circuit. 's Morgens een collega van Jarno ontmoet die mee was om te dingen te testen aan de pakken. En wat een schitterend circuit dat is! Ongelooflijk dat ze dat in 9 maanden uit de grond hebben gestampt. Enorm goede facaliteiten en echt immense hoofdtribune. Het circuit kent veel hoogteverschillen, coureurs vergelijken het met een soort achtbaan. Die dag een beetje door de paddock gewandeld, en ook wat verschillende bochten bekeken. Geluncht in de hospitality van Kawasaki.
O.a. ook nog even een kijkje kunnen nemen in de box van Garry McCoy, rijdt ook met A'stars. Leuk dat hij na de trainingen gelijk even een praat kwam maken. Ondertussen was ook Neil gearriveerd, een Engelse ex-collega van Jarno die ook voor de fun naar Portimao was gekomen. Samen met hem het standbeeld bezocht dat er is neergezet ter nagedachtenis van Craig Jones. Het weer was trouwens heerlijk, ik schat een 25 graden, strak blauwe hemel. Heerlijk! 's Avonds met Jarno, Marco en neil naar een Curry restaurant geweest en daarna nog ff een paar pintjes gevat. Lekker hoor.
De volgende dag ook wat door paddock en over het circuit gestruind en de trainingen bekeken. In de paddock niet elke coureurs gevraagd om foto's te mogen nemen, alleen John Hopkins (was nog steeds geblesseerd) Ook even tegen hem gezegd dat we hopen hem nog eens terug te zien in Assen, ondanks dat hij er weinig geluk heeft gekend de afgelopen jaren.
Lunch gegeten bij het team van Lucio Pedercini.
's Avonds met hetzelfde clubje naar weer een ander Curry restaurant. Bovendien waren er ook twee journalisten bij van het Engelse blad FastBikes en de hoofdredacteur van het blad Motorrijder uit België. Erg veel gelachen. Natuurlijk ook weer enkele alcoholische versnaperingen genuttigd.
Zondag was natuurlijk raceday. Eerst met Jarno, marco en Neil in de paddock naar de MotoGP gekeken. Daarna stroomde het publiek binnen op met name de hoofdtribune. Het was redelijk druk maar niet overdreven. Schitterende races gezien met als hoogtepunt het kampioenschap van Ben Spies! Jammer toch dat Haga viel in manche 1, toen was de spanning wel een beetje weg. In de supersport een overwinning van Eugene Laverty (maatje van Jarno) maar desondanks toch de titel naar Crutchlow. Tussendoor in de paddock trouwens ook nog even geluncht bij Pedercini. Echt een hele mooie's Avonds met hetzelfde clubje als de dag ervoor naar een vlees- en visrestaurant. Iedereen dus redelijk brak en omdat ik de volgende dag vroeg moest vliegen is het niet superlaat geworden.
Op maandag terug gevlogen en werd op het vliegveld opgehaald door vrouw en de kinderen. Werd verwelkomd door een regenbui. Wat een verschil met de Algarve!
Al met al echt een enorm leuk weekend! Ik ben erg blij dat ik gegaan ben. Zon, spannende races, leuke mensen ontmoet.