Dat dus.quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:09 schreef MouzurX het volgende:
Nou ... het wordt afgerond dus de prijs die jij moet betalen is dat afgeronde getal.. niet de prijs die in de winkel stond denk ik ...
het is wel een wettig betaalmiddel wij nemen ze ook gewoon nog aan, maar de prijs wordt wel afgerond.
quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:10 schreef AffenStrudel het volgende:
Ik betaal ook altijd met centen al het me goed uitkomt met de afronding.
Scheelt op jaarbasis toch wel 1 0 euro.
Het zou goed mogelijk zijn, de vraag is of het daadwerkelijk gebeurt.quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:15 schreef MouzurX het volgende:
Nuvraag ik me af hebben de winkels een of ander trucje met de prijzen dat er vaker 3/4/8/9 komt (dus naar boven afgerond) of is dit niet mogelijk ?
Hoe is dat mogelijk dan? Ik ben geen groot wiskundige maar het lijkt me zo goed als onmogelijk om prijzen zo af te stemmen dat ze bij elkaar opgeteld altijd op een ongunstige bedrag uitkomen...quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:15 schreef cucemodre het volgende:
[..]
Het zou goed mogelijk zijn, de vraag is of het daadwerkelijk gebeurt.
Omdat mensen zogenaamd alles naar beneden afronden dus bij 5,99 denken goh maar 5 euro ipv o 6 euro ...quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:20 schreef droomkoningin het volgende:
ik snap niet waarom ze dan niet met afgeronde winkelprijzen gaan werken.. is het hele gedoe bij de kassa ook opgelost
quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:23 schreef supersteve het volgende:
als je heel veel gaat kopen bij een supermarkt, ben je duurder uit dan wanneer je per 2 artikelen gaaat betalenwaarbij het laatste cijfer van de prijs eindigt op, ,07 of ,02 cent bijvoorbeeld:
Een zak appels voor 1,99 en een pak boter voor 1,68 maakt een totaal van ¤3, 67
dus, maak thuis van a4tjes je eigen volgendeklant-bordjes zodat je 2 artikels per 2 artikels koopt!
Ze ben je iedere week voor 0,50 cent goedkoper uit
Uhh gast als je steeds 2 artikelen koopt wordt het telkens naar boven afgerond, dan ben je toch duurder uit ??quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:23 schreef supersteve het volgende:
als je heel veel gaat kopen bij een supermarkt, ben je duurder uit dan wanneer je per 2 artikelen gaaat betalenwaarbij het laatste cijfer van de prijs eindigt op, ,07 of ,02 cent bijvoorbeeld:
dus, maak thuis van a4tjes je eigen volgendeklant-bordjes zodat je 2 artikels per 2 artikels koopt!
quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:34 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Uhh gast als je steeds 2 artikelen koopt wordt het telkens naar boven afgerond, dan ben je toch duurder uit ??
nee.. denk maar logisch na,quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:34 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Uhh gast als je steeds 2 artikelen koopt wordt het telkens naar boven afgerond, dan ben je toch duurder uit ??
nee maar wat je meot betalen wordt wel afgerond en die prijs moet je betalen.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:17 schreef maan het volgende:
De 2 centjes en de 1 centjes zijn gewoon betaal middel en mogen ze niet weigeren..:)
duh.. maar wel afgerond betalen daarmee.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:17 schreef maan het volgende:
De 2 centjes en de 1 centjes zijn gewoon betaal middel en mogen ze niet weigeren..
Bullshit.. Alleen op het einde wordt het afgerond.. En das gemiddeld gelijk boven of beneden..quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:23 schreef supersteve het volgende:
Maak je niet druk joh, bij die andere 50% kun je altijd terecht met je vragenquote:Op zondag 19 augustus 2007 16:29 schreef De_Ananas het volgende:
Mensen die echt zooooooooooo fucking dom zijn!!!!
Jammer dat het ongeveer 50% van de Nederlandse bevolking is
Hij heeft wel gelijk als je -,99 en -,98 bij elkaar doet.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:25 schreef Trigalti het volgende:
[..]
Bullshit.. Alleen op het einde wordt het afgerond.. En das gemiddeld gelijk boven of beneden..
Dus je bent helemaal niet goedkoper uit in the end..
eigenlijk best erg als je er over nadenkt ja...quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:25 schreef longinus het volgende:
PS, 5 eurocent is 11 oude guldencent, 10 jaar geleden zouden de nederlanders ervoor in opstrand zijn gekomen.
Ach, als je jarenlang al keer op keer genaaid bent komt er een punt dat je geen puf meer hebt om je er druk over te maken.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:36 schreef Repeat het volgende:
[..]
eigenlijk best erg als je er over nadenkt ja...
Opstrand! Strand!quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:25 schreef longinus het volgende:
PS, 5 eurocent is 11 oude guldencent, 10 jaar geleden zouden de nederlanders ervoor in opstrand zijn gekomen.
De eerste winkel waar dat duiderlijk staat aangegeven moet ik nog tegenkomen.... Toch ronden ze continu af. (ik ga steeds naar appie hein of konmar of iets in die straat)quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:11 schreef Adelante het volgende:
Wat als een klant niet het afgeronde bedrag wil betalen, bijvoorbeeld ¤ 10,93 i.p.v. het
afgeronde totaalbedrag van ¤ 10,95. Kan dat?
Ondanks dat de munten van 1- en 2-eurocent wettig betaalmiddel blijven, is het voor
consumenten niet langer toegestaan om bij winkels die duidelijk zichtbaar hebben
aangegeven dat contante betalingen worden afgerond, het oorspronkelijke bedrag te
betalen. Een bedrag van ¤ 19,28 wordt ¤ 19,30 en een bedrag van ¤ 19,27 wordt ¤ 19,25.
De consument gaat namelijk een tijdelijke overeenkomst aan met de winkelier om het
totaalbedrag bij contante betalingen af te ronden op 0 of 5, als in de winkel duidelijk wordt
aangegeven dat de afrondingsregel van toepassing is. De afrondingsregel geldt als één van
de koopcondities. De consument betaalt het afgeronde bedrag.
Hoe dom kun je zijnquote:Op zondag 19 augustus 2007 18:06 schreef arnold-d het volgende:
ga klacht indienen bij etos, en het ministerie![]()
als je overal precies betaald, bespaar je best veel uiteindelijk![]()
Bron: http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2004/60923quote:Als u er vervolgens op staat gepast te betalen en u heeft het exacte bedrag ook in uw portemonnee, dan zal de winkelier hier geen halszaak van maken. Dat hebben winkelorganisaties en de Consumentenbond met elkaar afgesproken.
Oh myquote:Op zondag 19 augustus 2007 15:10 schreef AffenStrudel het volgende:
[...]
Scheelt op jaarbasis toch wel 1 euro.
Eerste zin is dus gewoon niet waar.quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:30 schreef koei het volgende:
Ons computersysteem staat ingesteld op afgeronde bedragen dus 3,58 kan niet betaald worden volgens dit systeem
...
Chipknip is altijd onafgerond en scheelt veel gedoe bij het afrekenen.
Alleen jammer dat de prijs van de meeste producten eindigt op een 9. Dat betekent dat als je twee producten met een prijskaartje van *.* 9, je altijd er 2 cent bij inschiet. Bijvoorbeeld als je het wc-papier en de appels tegelijkertijd afrekent.quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:47 schreef supersteve het volgende:
Voorbeeld 2: je koopt 4 artikelen
1.appels à: 1,99
2.Boter à: 1,68
3.bloedworst: 3,38
4.anuspapier: 2,99
subzusammen: 10,04 is betalen 10,05 cent
als je prijs 1 en 2 apart betaald. betaal je 1,99+1,68=3,67 = 3,65
en 2 en 3: 3,38+2,99= 6,37 = 6,35
6,35+3,65= 10 euroooooooooooo
iedere boerenlul weet het, maar het neemt niet weg dat je gewoon de prijs zou moeten kunnen betalen die aangegeven wordtquote:Op zondag 19 augustus 2007 20:16 schreef Gluckskafer het volgende:
Iedere boerenlul weet dat de prijzen worden afgerond.
[..]
Hoe dom kun je zijn![]()
De ene keer wordt afgerond in jouw nadeel, volgende keer in jouw voordeel.
Als je de volgende keer ergens iets koopt voor bijv. 5,62 heb je die 2 cent weer 'terugverdiend'.
Ook de winkels maken door de afronding dus geen winst.
Jij niet snappen.. jij nog niet ingeburgerd zijn, of jij nog nooit telraam in handen gehad is?quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:25 schreef Trigalti het volgende:
[..]
Bullshit.. Alleen op het einde wordt het afgerond.. En das gemiddeld gelijk boven of beneden..
Dus je bent helemaal niet goedkoper uit in the end..
Dat is logisch, want daar hadden ze de peseta. De wisselkoers was ongeveer 166 peseta's voor 1 euro. De 1 peseta-munt heeft tot het einde van de peseta bestaan, en was dus iets meer dan de helft van een eurocent waard.quote:Op zondag 19 augustus 2007 16:40 schreef daReaper het volgende:
in spanje worden 1- en 2-centmunten nog wel gebruikt, en ws. ook nog wel gemaakt...
En wie heeft dat bedacht, die afrondingen?quote:Op maandag 20 augustus 2007 11:36 schreef GoodspeeD het volgende:
Mooi man. Ga je een beetje moeilijk zitten doen over twee cent, heb je nog ongelijk ook. Overigens kan ik het je niet kwalijk nemen om moeilijk te doen over twee cent als je denkt dat je in je recht staat, maar dit is toch duidelijk allemaal besproken op t.v. enzo, toen dat hele afrondingsgedoe actueel was.
Ja goedzo, inflatie. Vijftig jaar geleden zou heel Nederland in opstand zijn gekomen als een brood 2 gulden 20 zou kosten, maar dat is niet echt een argument of welquote:Op zondag 19 augustus 2007 15:25 schreef longinus het volgende:
Het mooiste zou zijn dat je exact mag betalen wat het kost als je dat kan maar dat de 1 en 2 eurocenten worden ingenomen en zodoende je binnen de kortste keren alleen nog maar de 5 cent hebt.
Maar ja, dit is nederland en het moet moeilijk gemaakt worden.
Ze hebben je toestemming helemaal niet nodig. Als ze willen ronden ze op een tientje af, als jij dan zo dom bent om er spullen te kopen is dat jouw probleem, niet het hunne.quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:54 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
En wie heeft dat bedacht, die afrondingen?
Hebben ze jou om je goedkeuring gevraagd of iedere willekeurige fokker? NEEN!
Toch vreemd dat ze bij bloemisterijen niets op 7of 9 of 3 cent op een kaartje zetten en bij een supermarkt waar je doorgaans meerdere artikelen koopt wel.
Volgens mij is er toen toch echt een landelijke enquete gehouden bij veel supermarkten om te kijken wat de consument er van zou vinden als er afgerond zou worden.quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:54 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
En wie heeft dat bedacht, die afrondingen?
Hebben ze jou om je goedkeuring gevraagd of iedere willekeurige fokker? NEEN!
Toch vreemd dat ze bij bloemisterijen niets op 7of 9 of 3 cent op een kaartje zetten en bij een supermarkt waar je doorgaans meerdere artikelen koopt wel.
Je mag maximaal 40 muntjes per keer betalen wettelijk, dus bijna een rolletje per keer kan je kwijt.quote:Op maandag 20 augustus 2007 11:27 schreef GizartFRL het volgende:
Tot welk bedrag mocht je ook alweer met kleingeld betalen?
Dit heb ik ondertussen nog liggen:
[[url=http://aycu23.webshots.com/image/24502/2000003205890365126_rs.jpg]afbeelding][/URL]
[[url=http://aycu20.webshots.com/image/23299/2000056906650292339_rs.jpg]afbeelding][/URL]
[[url=http://aycu24.webshots.com/image/22943/2000091877604203671_rs.jpg]afbeelding][/URL]
Ga naar je bank, vraag om rolletjes, en vul ze.quote:Op maandag 20 augustus 2007 14:51 schreef koei het volgende:
[..]
Je mag maximaal 40 muntjes per keer betalen wettelijk, dus bijna een rolletje per keer kan je kwijt.
Voor de geinteresseerden, in een supermarkt met zo'n 10.000 klanten per week is er gemiddeld zo'n 7 euro in totaal extra opbrengst door het afronden, de extra opbrengsten zijn dus niet echt de moeite waard. Het niet hoeven te bestellen van wisselgeld en het sneller kunnen afrekenen echter wel. Jammer is alleen dat we als supermarkt zijnde de muntjes van 1 en 2 cent niet mogen afstorten, dit kan alleen op een prive rekening. We hebben nu twee grote zakken vol met 1 en 2 centen die amper te tillen zijn en waar we niet van af kunnen komen.
Weet je hoeveel werk dat is bij twee grote zakken? En dan nog kan je het geld bij de bank vervolgens alleen op een priverekening laten storten, een bedrijfsrekening kon niet of daar moest je veel geld voor betalen (relatief gezien dan). Voorlopig blijven de zakken gewoon staan in de hoop dat het hoofdkantoor ze een keertje op komt halen of iemand opeens een slecht verjaardagscadeau wil hebben in de vorm van heel veel muntjes. Als ik thuis een aparte wc had gehad had ik ze misschien zelf nog wel meegenomen om een muur helemaal vol te plakken. Voor een euro of 20 moet je best ver kunnen komen met centen...quote:Op maandag 20 augustus 2007 14:57 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Ga naar je bank, vraag om rolletjes, en vul ze.
GMTA het eerste wat ik dacht, wie is er jarigquote:Op maandag 20 augustus 2007 15:16 schreef koei het volgende:
[..]
Weet je hoeveel werk dat is bij twee grote zakken? En dan nog kan je het geld bij de bank vervolgens alleen op een priverekening laten storten, een bedrijfsrekening kon niet of daar moest je veel geld voor betalen (relatief gezien dan). Voorlopig blijven de zakken gewoon staan in de hoop dat het hoofdkantoor ze een keertje op komt halen of iemand opeens een slecht verjaardagscadeau wil hebben in de vorm van heel veel muntjes. Als ik thuis een aparte wc had gehad had ik ze misschien zelf nog wel meegenomen om een muur helemaal vol te plakken. Voor een euro of 20 moet je best ver kunnen komen met centen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |