abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52500933
Ik vorige week naar de etos op centraal station in Utrecht, wilde ik een tube gel kopen.

Deze was 4 euro en 68 HELE CENTEN

Had ik even mazzel dat ik zelfs nog losse centen bij me had.. dus ik betaalde precies KONTANT
Namelijk 2 muntjes van 2 euro, een muntje van 50 cent, een muntje van 10 cent, een muntje van 5 cent, een muntje van 2 cent, en een muntje van 1 cent.
Mevrouw aan de kassa weigerde dit te accepteren, maar ik weigerde 2 cent meer te betalen!
Waarbij kassiere het noodzakelijk vond stug vol te houden, terwijl de rij steeds langer werd.
Naar lang volhouden heeft ze het uiteindelijk toch gedaan!

De muntje 2 cent en 1 cent worden dan weliswaar niet gemaakt, maar het is nog steeds een wettig betaalmiddel nietwaar?
The Hunter Will Be The Hunted
pi_52500960
Ja, ze moeten het volgens mij gewoon accepteren!
pi_52501007
Nou ... het wordt afgerond dus de prijs die jij moet betalen is dat afgeronde getal.. niet de prijs die in de winkel stond denk ik ...

het is wel een wettig betaalmiddel wij nemen ze ook gewoon nog aan, maar de prijs wordt wel afgerond.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_52501012
Raar verhaal eigenlijk met die centen. Ik kom er eigenlijk nu pas achter dat ze helemaal niet meer gemaakt worden en dat ik ze ook al maanden niet meer in de handen heb gehad.
  zondag 19 augustus 2007 @ 15:09:31 #5
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_52501013
Ze moeten helemaal niets. Net zoals ze grote biljetten niet hoeven te accepteren, of pinnen, of chippen. Je hebt mazzel dat die vrouw zo moe werd van je gezeur dat ze het nog accepteerde.
pi_52501030
Ik betaal ook altijd met centen al het me goed uitkomt met de afronding.

Scheelt op jaarbasis toch wel 1 euro.
pi_52501040
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 15:09 schreef MouzurX het volgende:
Nou ... het wordt afgerond dus de prijs die jij moet betalen is dat afgeronde getal.. niet de prijs die in de winkel stond denk ik ...

het is wel een wettig betaalmiddel wij nemen ze ook gewoon nog aan, maar de prijs wordt wel afgerond.
Dat dus.

Anders moet je maar pinnen.
Too old to Trick or Treat, too young to die
  zondag 19 augustus 2007 @ 15:11:18 #9
3185 Adelante
To let it go now
pi_52501062
Wat als een klant niet het afgeronde bedrag wil betalen, bijvoorbeeld ¤ 10,93 i.p.v. het
afgeronde totaalbedrag van ¤ 10,95. Kan dat?

Ondanks dat de munten van 1- en 2-eurocent wettig betaalmiddel blijven, is het voor
consumenten niet langer toegestaan om bij winkels die duidelijk zichtbaar hebben
aangegeven dat contante betalingen worden afgerond, het oorspronkelijke bedrag te
betalen. Een bedrag van ¤ 19,28 wordt ¤ 19,30 en een bedrag van ¤ 19,27 wordt ¤ 19,25.
De consument gaat namelijk een tijdelijke overeenkomst aan met de winkelier om het
totaalbedrag bij contante betalingen af te ronden op 0 of 5, als in de winkel duidelijk wordt
aangegeven dat de afrondingsregel van toepassing is. De afrondingsregel geldt als één van
de koopcondities. De consument betaalt het afgeronde bedrag.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_52501080
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 15:10 schreef AffenStrudel het volgende:
Ik betaal ook altijd met centen al het me goed uitkomt met de afronding.

Scheelt op jaarbasis toch wel 1 0 euro.
Too old to Trick or Treat, too young to die
pi_52501127
Mogen consumenten betalen met munten van 1- en 2-eurocent?
Doordat deze munten een wettig betaalmiddel blijven, mogen consumenten het afgeronde
bedrag ermee betalen. Bijvoorbeeld, een bedrag van:
§ ¤ 10,05 mag betaald worden met een bankbiljet van 10 euro en 5 munten van
1-eurocent; en
§ ¤ 21,10 mag betaald worden met een biljet van 20 euro, 1-euromunt en 5 munten van
2-eurocent.

De winkelier geeft de munten van 1- en 2-eurocent niet meer terug als wisselgeld.
Op den duur zal er steeds minder met munten van 1- en 2-eurocent betaald worden, omdat
consumenten deze in Nederland niet meer terug krijgen als wisselgeld.

Klaar.
pi_52501159
Nuvraag ik me af hebben de winkels een of ander trucje met de prijzen dat er vaker 3/4/8/9 komt (dus naar boven afgerond) of is dit niet mogelijk ?
pi_52501166
Dus conclusie, je moet het afgeronde bedrag betalen, maar dat mag wel met 1 of 2 eurocent stukken...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_52501177
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 15:15 schreef MouzurX het volgende:
Nuvraag ik me af hebben de winkels een of ander trucje met de prijzen dat er vaker 3/4/8/9 komt (dus naar boven afgerond) of is dit niet mogelijk ?
Het zou goed mogelijk zijn, de vraag is of het daadwerkelijk gebeurt.
  zondag 19 augustus 2007 @ 15:20:35 #15
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_52501277
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 15:15 schreef cucemodre het volgende:

[..]

Het zou goed mogelijk zijn, de vraag is of het daadwerkelijk gebeurt.
Hoe is dat mogelijk dan? Ik ben geen groot wiskundige maar het lijkt me zo goed als onmogelijk om prijzen zo af te stemmen dat ze bij elkaar opgeteld altijd op een ongunstige bedrag uitkomen...
pi_52501283
ik snap niet waarom ze dan niet met afgeronde winkelprijzen gaan werken.. is het hele gedoe bij de kassa ook opgelost
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
pi_52501347
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 15:20 schreef droomkoningin het volgende:
ik snap niet waarom ze dan niet met afgeronde winkelprijzen gaan werken.. is het hele gedoe bij de kassa ook opgelost
Omdat mensen zogenaamd alles naar beneden afronden dus bij 5,99 denken goh maar 5 euro ipv o 6 euro ...

( heeft volgens mij gewoon geen nut hoor maja..
pi_52501354
als je heel veel gaat kopen bij een supermarkt, ben je duurder uit dan wanneer je per 2 artikelen gaaat betalenwaarbij het laatste cijfer van de prijs eindigt op, ,07 of ,02 cent bijvoorbeeld:
Een zak appels voor 1,99 en een pak boter voor 1,68 maakt een totaal van ¤3, 67

dus, maak thuis van a4tjes je eigen volgendeklant-bordjes zodat je 2 artikels per 2 artikels koopt!
Ze ben je iedere week voor 0,50 cent goedkoper uit
pi_52501382
oops
pi_52501403
Het mooiste zou zijn dat je exact mag betalen wat het kost als je dat kan maar dat de 1 en 2 eurocenten worden ingenomen en zodoende je binnen de kortste keren alleen nog maar de 5 cent hebt.
Maar ja, dit is nederland en het moet moeilijk gemaakt worden.
PS, 5 eurocent is 11 oude guldencent, 10 jaar geleden zouden de nederlanders ervoor in opstrand zijn gekomen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_52501531
Als een winkel afrondt dan mag je als consument gepast betalen, betaal je echter niet gepast maar teveel (dus 3,60 ipv 3,58) dan krijg je geen wisselgeld terug. Belangrijk hierbij is wel dat in de winkel staat aangegeven dat er afgerond wordt.

Ik werk in een supermarkt en wij hebben dus ook heibel gehad met klanten die persé 3,58 willen betalen. Ons computersysteem staat ingesteld op afgeronde bedragen dus 3,58 kan niet betaald worden volgens dit systeem, dus als iemand gepast wil betalen dan heeft de kassiere automatisch kasverschil. We moeten het echter wel gewoon accepteren. Overigens is het betalen met je chipknip veel makkelijker als je problemen wil voorkomen. Chipknip is altijd onafgerond en scheelt veel gedoe bij het afrekenen.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
  zondag 19 augustus 2007 @ 15:30:48 #22
144992 DonJuanDeMarco
Ik wil geen ondertitel
pi_52501546
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 15:23 schreef supersteve het volgende:
als je heel veel gaat kopen bij een supermarkt, ben je duurder uit dan wanneer je per 2 artikelen gaaat betalenwaarbij het laatste cijfer van de prijs eindigt op, ,07 of ,02 cent bijvoorbeeld:

dus, maak thuis van a4tjes je eigen volgendeklant-bordjes zodat je 2 artikels per 2 artikels koopt!
pi_52501648
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 15:23 schreef supersteve het volgende:

Uhh gast als je steeds 2 artikelen koopt wordt het telkens naar boven afgerond, dan ben je toch duurder uit ??
pi_52501729
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 15:34 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Uhh gast als je steeds 2 artikelen koopt wordt het telkens naar boven afgerond, dan ben je toch duurder uit ??
_
pi_52501746
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 15:34 schreef MouzurX het volgende:

[..]

nee.. denk maar logisch na,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')