Mean Girls (Mark Waters, 2004)Vermakelijke comedy zonder de flauwe grappen die je meestal hebt in dit soort films. Niet heel erg ingewikkeld of diep maar gewoon leuk vermaak.
En wat ben ik na het zien van deze film toch blij dat ik in Nederland op school heb gezeten.
7.0
De avonturen van Ichabod en Mr. Pad (James Algar, Clyde Geronimi, 1949)Niet te vergelijken met de Disney/cartoon films die er tegenwoordig zijn. Het zijn twee films in een jas, aan elkaar gepraat door een droge stem die verteld van hij het beste verhaal vindt. Het verhaal van Mr. Pad vond ik zelf het leukste. En filantropische kikker met een gat in zijn hand. Hij wordt vals beschuldig en komt in de gevangenis. Een schattig (en erg net) verhaal, erg leuk. Het tweede (en het bekendste) gedeelte is van Ichabod, deze vondt ik persoonlijk wat minder. Ichabod wordt verliefd op een vrouw waar ook iemand anders verliefd en dit zorgt wel voor grappige situaties. Maar toch is verhaal 1 leuker. De film is zeker het bekijken waard
7.0
"Rosebud"Citizen Kane (Orson Welles, 1941)Deze film staat overal erg hoog aangeschreven (in de top 25 van de IMDB, nr.1 op de 100 greatest U.S. movies of all time) dus mijn verwachtingen waren zeer hoog gespannen. En helaas heeft de film het niet waar kunnen maken!
Het verhaal gaat over machtig zakenman Charles Foster Kane die op zijn sterfbed "Rosebud" heeft gezegd. Een journalist is benieuwd wat dat nou te betekenen had en gaat op onderzoek uit.
Een leuk verhaal om te zien maar toch niet wat ik ervan verwacht had, ik heb (later) begrepen dat er veel film technieken in zaten die nog nooit eerder gebruikt waren en dat waardeer ik ook wel, maar het verhaal zelf is niet bijster interessant.
De acteerprestatie in de film vindt ik wel erg goed, vooral Orson Welles is zeer overtuigend. Ik snap alleen niet waarom de mensen de hele tijd schreeuwen in de film.
7.0
Corpse bride (Tim Burton, 2005)Geweldige animatie van Tim Burton. Een macaber maar zeer vermakelijk verhaal over een man die per ongeluk met een lijk trouwt. De personages zien er geweldig uit en de stemmen kloppen ook goed. De muziek is ook van erg hoge kwaliteit en ook leuk om naar te luisteren. Erg toffe film.
Helemaal als je bedenkt dat het in stop-motion is opgenomen!
8.5
2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968)Een film waarvan je als je hem hebt gezien nog ff blijft zitten en denkt, wat heb ik net in godsnaam gezien!?
Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat ik van deze film vindt. Het is traag maar dat is ook weer de schoonheid. Het is saai maar toch ook weer niet, omdat je echt gebiologeerd zit te kijken en echt in de film gezogen wordt.
De film begint wat matigjes (met de apen) maar de scenes met HAL en het laatste gedeelte vindt ik dan weer geniaal.
Als je achteraf terug kijkt zie je wel hoe geniaal die is, door te lezen op Wikipedia snap ik wat Kubrick met wat bedoelde maar ik baal ervan dat ik het heb moeten lezen en er niet zelf opkwam. Gaat deze film mijn pet te boven of is het allemaal gewoon een gruwelijk overrated LSD trip die Kubruick gefilmt heeft.
Ik hou het voor nu bij een
7.5 en moet hem over een tijdje (paar jaar) maar nog is een keer kijken om een definitief oordeel te vellen.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.