abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 september 2007 @ 09:47:05 #101
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_52910768
quote:
Op maandag 3 september 2007 09:32 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ja natuurlijk is Orr een criticus van ID aangezien hij enerzijds bioloog is en anderzijds geen geloofsfundamentalist. Dat plaatst hem nog niet direct in het kamp van mensen als Dawkins. Het lijkt me ook erg sterk als bijvoorbeeld Ken Miller het een goed boek zou vinden.
'Darwinist supporter' is trouwens ook al zo'n belachelijke term. Spreek jij ook over "Newton aanhangers", heliocentristen, etcetera?
Een Darwinist supporter zou iemand zijn die juicht voor een Darwinist.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_52911234
quote:
Op maandag 3 september 2007 00:14 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Zelfs Allen Orr - een bekend criticus[!!] van Intelligent Design en fervent Darwinist supporter - vond het laatste boek van Dawkins in essentie prut.
Genoeg atheïsten en biologen die niks van Dawkins' retoriek moeten hebben en die vinden dat hij zich buiten zijn terrein bevindt. Dat mogen zij vinden, maar dat bewijst niks natuurlijk, het zijn meningen. Het verwerpen van een halfzacht God-of-the-gaps idee als ID lijkt mij niet echt een prestatie.

Wat een 'Darwinist supporter' moet betekenen is mij een raadsel. Hij is toch gewoon geneticus?
quote:
Op maandag 3 september 2007 00:14 schreef Sovereign het volgende:

Ik wil niet generaliseren, maar toch, sommige atheisten zijn net zo erg als de gelovigen die ze bekritiseren.
Je bedoelt, dat sommige atheïsten net mensen zijn...

[ Bericht 4% gewijzigd door Autodidact op 03-09-2007 10:25:30 ]
  maandag 3 september 2007 @ 10:13:45 #103
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_52911300
Dawkins heeft zelf vaak genoeg toegegeven dat ie bewust de harde lijn kiest, juist om tegengas te geven tegen mensen die er op uit zijn 'just to muddy the water'. Teveel nuance past daar niet, vindt Dawkins, en daar heeft ie gelijk in.
'Nuff said
pi_52912062
quote:
Op maandag 3 september 2007 10:13 schreef Doffy het volgende:
Dawkins heeft zelf vaak genoeg toegegeven dat ie bewust de harde lijn kiest, juist om tegengas te geven tegen mensen die er op uit zijn 'just to muddy the water'. Teveel nuance past daar niet, vindt Dawkins, en daar heeft ie gelijk in.
inderdaad.. alhoewel ik tegen zijn manier van doen ben, vind ik het aan de andere kant ook wel handig.. Zo open je een discussie namelijk, gewoon harde stellingen opleggen, nuanceren kan altijd nog.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_52912662
Mensen als Allen Orr, Cees Dekker en Francis Collins zijn wel een beetje de clowns van de genetica en ze vertroebelen inderdaad de discussie omdat ze twee kennismethodes proberen te proppen in een conclusie, waarvan de ene kennismethode gebaseerd is op niks anders dan traditie en emotie. Vooral bij Dekker heb ik de indruk dat hij vooral in het veld zit om een Christelijk geluid te laten horen in de genetica en evolutie aan te vallen met slechte argumenten die hij rechtstreeks uit Collins' boek heeft gestolen. 'Als evolutie een proces is van eten of gegeten worden, waarom bestond Moeder Theresa dan?' In plaats van er een wetenschappelijk antwoord op te zoeken, claimt men dat de wetenschap er geen antwoord op heeft en dus moet het god zijn - een god of the gaps. Als ik bioloog was zou ik er ook tamelijk pissig over worden.
pi_52914223
quote:
Op zondag 2 september 2007 11:37 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Kijk, dat vind ik nu een goed punt. Hier kan ik wat mee.
Maar aan de andere kant: ik vind het 'verwijderen' van een bevruchte eicel nog steeds moord en moord is in mijn ogen nooit toegestaan, ook niet om het lijden van een ander te verzachten. Wat niet wil zeggen dat moord in veel gevallen niet heel begrijpelijk is.

En dan nog: hoe bepaal je of de moeder daadwerkelijk voldoende lijdt om het weghalen van het kind in potentie te rechtvaardigen?
Het is pas moord, als de embryo rechten heeft.
pi_52918078
quote:
Op maandag 3 september 2007 09:02 schreef Iblis het volgende:
De potentie kan nog verder worden doorgetrokken: Elke vrouw, die verder wel vruchtbaar is (mits ze geen anticonceptie zou gebruiken wellicht), maar momenteel toch niet zwanger is, het niet eens probeert, ontneemt op deze wijze het leven van vele mensen in potentie. Zeg dat een vrouw 15 kinderen zou kunnen baren tijdens haar levensduur, de westerse vrouwen ontnemen door hun gedrag toch zeker 13 kinderen het leven.
Nog sterker: Met de huidige ontwikkelingen op het vlak van cloning kun je al redelijk stellen dat je elke keer dat je je neus snuit miljoenen potentiele mensjes in een zakdoek om het leven brengt.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  maandag 3 september 2007 @ 19:54:02 #108
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_52923540
quote:
The Stifling Dominance of Secular Academia

There are some things too important to leave to academia, tucked away in their elitist, ivory towers scoffing at people living in the US’ flyover area.

They claim that the secular theory of gravity explains planetary orbits, but the evidence simply isn’t there.

(1) Gravity is an attractive force. When you drop something, it doesn’t spin around the earth, it falls directly to the earth. If gravity were affecting the planets, they would all fall into the Sun - not orbit around the Sun. The gravitational theory of planetary orbits is refuted by the law of gravity.

(2) Isaac Newton believed that planetary orbits would be disturbed by one planet’s gravitational force acting on other planets. This would cause the solar system to be unstable, and he proposed that supernatural forces were involved in stabilizing the planetary orbits. Isaac Newton was perhaps the greatest scientist of all time. Are you smarter than Isaac Newton? Then how can you rule-out the that the supernatural must be involved in planetary orbits?

(3) There are many instances of comets failing to obey the so-called “law of gravitation”. In 1957, there was one instance of a comet that didn’t go around the Sun, as the Galileoists predicted it would.

(4) Scientists can’t allow God or the supernatural into their explanations of planetary orbits. They are blinded to the truth by their preconceived biases. Even worse, academia attacks anyone who advances alternative views. There are people out there who want to keep science in a little box where it can’t possibly touch God. Scientists are not allowed to even think thoughts that involve the supernatural. William Dembski said it best: “When you are attributing the wonders of nature to these mindless material mechanisms, God’s glory is getting robbed.” and “any view of the sciences that leaves Christ out of the picture must be seen as fundamentally deficient.” We are standing up and declaring that stifling, atheistic ideas will not control our science any more.

(5) The dominant paradigm of the scientific establishment is that planets orbit the Sun due to gravitational forces. This paradigm affects and distorts everything that academics see. They are literally blind to other, better theories of planetary motion.

(6) Teachers should be entitled to plumb this question as a matter of intellectual fairness for their students, based on significant recent criticisms of Galileo’s theories. There are some very important scientific criticisms of Galileo’s theory that students should be able to learn about.

(7) Our society is being torn apart by materialist explanations for the movements of the heavens. The terrible result of removing God from our scientific theories is the decay of morality. Communism, the horrors of Nazi Germany, mass murder, school shootings, teen pregnancy, and homosexuality are all results of teaching children atheistic explanations for phenomena in our world, and our failure to make God an integral part of science.

It is time to overthrow the purely materialist explanation of planetary orbits. We must defeat scientific materialism and its destructive moral, cultural and political legacies - and replace those materialistic explanations with the theistic understanding that nature is controlled by God.

*meer*

via pharyngula
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  maandag 3 september 2007 @ 20:00:16 #109
36022 Heathen
Its No Game
pi_52923733
Hahaha.. omdat we niet weten hoe het werkt meot het wel van God komen. Hoe vaak die retoriek wel niet voorbij is gekomen in voorgaande eeuwen. Wat een kulargument.
Now my death is more than just a sad song.
pi_52923757
quote:
Op maandag 3 september 2007 19:54 schreef Invictus_ het volgende:

[..]
Wat een berg dom gewauwel...
  maandag 3 september 2007 @ 20:08:18 #111
27698 Doffy
pi_52923962
quote:

[..]
Briljante 'ondersteuning' van de ID'ers. Zelfs Galileo zat er naast, dus dan moet Darwin helemaal flauwekul hebben verkondigd
'Nuff said
  maandag 3 september 2007 @ 20:55:38 #112
pi_52925172
quote:

[..]

Overduidelijk: Religie maakt dom.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  maandag 3 september 2007 @ 22:11:54 #113
27698 Doffy
pi_52926823
quote:

[..]
Ahha:
quote:
If you’re familiar with my blog at all, you know that this is not my view. It’s a parody of creationism and intelligent design. Many of the quotes were taken directly from creationist or ID literature (sometimes altered to fit with ‘planetary orbits’).
Verbaast me dan ook weer niet...
'Nuff said
pi_52927219
quote:
(4) Scientists can’t allow God or the supernatural into their explanations of planetary orbits. They are blinded to the truth by their preconceived biases. Even worse, academia attacks anyone who advances alternative views. There are people out there who want to keep science in a little box where it can’t possibly touch God. Scientists are not allowed to even think thoughts that involve the supernatural. William Dembski said it best: “When you are attributing the wonders of nature to these mindless material mechanisms, God’s glory is getting robbed.” and “any view of the sciences that leaves Christ out of the picture must be seen as fundamentally deficient.” We are standing up and declaring that stifling, atheistic ideas will not control our science any more.
pi_52932789
quote:

[..]
Briljant!
Fuck you Jane Austen!
  dinsdag 4 september 2007 @ 13:56:30 #116
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_52937233
quote:
Op maandag 3 september 2007 20:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Overduidelijk: Religie maakt dom.
Logische drogreden Questionable Cause: cum hoc ergo propter hoc

[ Bericht 4% gewijzigd door SpecialK op 04-09-2007 14:03:22 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_52938245
Trouwens, Sovereign, vergeten te vragen: Heb je het boek zelf gelezen?
Fuck you Jane Austen!
  zondag 9 september 2007 @ 17:33:33 #118
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53053093
Een mooie parodie op een review van The God Delusion:

http://www.thevalve.org/go/valve/article/more_on_dawkins/
quote:
[Dawkins’s] sense of ‘Fascism’ is lamentably error-strewn. Dawkins has only a superficial knowledge of Mein Kamf, or the poetry of Marinetti; and he seems entirely ignorant of the much more subtle and intellectually stimulating work of Fascist philosophers such as Hermann Graf Keyserling, Alfred Baeumler, Martin Heidegger, Giovanni Gentile, Rafael Sánchez Mazas, Alain de Benoist and many others. Only somebody who has mastered the complete works of all these thinkers could even conceivably be in a position to advance an anti-Fascist argument. The lack of that necessary body of knowledge fatally undermines Dawkins’s right to attack Fascism in the first place.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_54458485
Ik heb laatst wat afleveringen bekeken van The Root of Evil (of hoe het?) van Richard Dawkins en ik vond het zeer interessant.

Alleen vond ik het storend dat hij de bijbel vaak afschilderd als een sprookjesboek, zoals veel mensen op Fok dit ook doen. Ik zie de bijbel niet als een sprookjesboek. Er zitten veel waarheden in, en we moeten niet vergeten dat de verhalen in de bijbel tussen de 8000 en 1600 jaar oud zijn. En de dingen die ze toen opschreven waren voor hun vaak vermaak, maar ook zeker de waarheid, en soms zelf ook wetenschap.

Wij weten nu waar een vulkaan vandaan komt, maar 7000 jaar geleden dachten de mensen dat zo'n enorm geweld vast van een hogere macht moest komen.
Dus ik vind het een beetje flauw om het af te schilderen als fictie. Toen wisten ze gewoon niet beter.

Maar voor de rest vond ik dat hij sterke punten aanhaalde. En ik zet het boek ook op m'n sinterklaas verlanglijstje
  donderdag 8 november 2007 @ 16:51:12 #120
pi_54458912
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:33 schreef Iblis het volgende:
Een mooie parodie op een review van The God Delusion:

http://www.thevalve.org/go/valve/article/more_on_dawkins/
[..]
Wheheehe Het aloude als-je-het-er-niet-mee-eens-bent-snap-je-het-niet/weet-je-er-niet-genoeg-vanaf-argument.
pi_54461299
quote:
Op donderdag 8 november 2007 16:34 schreef NiekL het volgende:
Ik heb laatst wat afleveringen bekeken van The Root of Evil (of hoe het?) van Richard Dawkins en ik vond het zeer interessant.

Alleen vond ik het storend dat hij de bijbel vaak afschilderd als een sprookjesboek, zoals veel mensen op Fok dit ook doen. Ik zie de bijbel niet als een sprookjesboek. Er zitten veel waarheden in, en we moeten niet vergeten dat de verhalen in de bijbel tussen de 8000 en 1600 jaar oud zijn. En de dingen die ze toen opschreven waren voor hun vaak vermaak, maar ook zeker de waarheid, en soms zelf ook wetenschap.

Wij weten nu waar een vulkaan vandaan komt, maar 7000 jaar geleden dachten de mensen dat zo'n enorm geweld vast van een hogere macht moest komen.
Dus ik vind het een beetje flauw om het af te schilderen als fictie. Toen wisten ze gewoon niet beter.
Misschien is het dan voor veel mensen een goed idee om dat oude boek eens aan de kant te leggen.
  donderdag 8 november 2007 @ 23:10:00 #122
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_54469312
Deze gaat bij mij op het sinterklaas lijstje.
  zondag 2 december 2007 @ 20:56:00 #123
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_54999181
tvp
boek inmiddels aan 't lezen.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_55008328
quote:
Op donderdag 8 november 2007 23:10 schreef Sovereign het volgende:
Deze gaat bij mij op het sinterklaas lijstje.
Men doet nu alsof de man een Christen is geworden o.i.d. hetgeen niet het geval is; hij heeft, een vorm van deïsme aangenomen en om eerlijk te zijn in een fase waar hij aan het dementeren is. Hij zegt overtuigd te zijn van Intelligent Design. Ik vind het walgelijk dat er uit bepaalde hoek dan misbruik van wordt gemaakt door een boek te schrijven namens een 81-jarige dementerende intellectueel.

http://www.nytimes.com/2007/11/04/magazine/04Flew-t.html?_r=1&oref=slogin
pi_55012017
quote:
Op maandag 3 december 2007 09:55 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Men doet nu alsof de man een Christen is geworden o.i.d. hetgeen niet het geval is; hij heeft, een vorm van deïsme aangenomen en om eerlijk te zijn in een fase waar hij aan het dementeren is. Hij zegt overtuigd te zijn van Intelligent Design. Ik vind het walgelijk dat er uit bepaalde hoek dan misbruik van wordt gemaakt door een boek te schrijven namens een 81-jarige dementerende intellectueel.

http://www.nytimes.com/2007/11/04/magazine/04Flew-t.html?_r=1&oref=slogin
Sommige christenen lijken inderdaad te denken dat het tegenovergestelde van atheïsme het christendom is. Richard Carrier heeft wel een aardig artikel op SecWeb over Flew. Hier een aantal interessante uitspraken van Flew in dat artikel op chronologische volgorde:
quote:
The fact of the matter is: Flew hasn't really decided what to believe. He affirms that he is not a Christian--he is still quite certain that the Gods of Christianity or Islam do not exist, that there is no revealed religion, and definitely no afterlife of any kind (he stands by everything he argued in his 2001 book Merely Mortal: Can You Survive Your Own Death?). But he is increasingly persuaded that some sort of Deity brought about this universe, though it does not intervene in human affairs, nor does it provide any postmortem salvation. He says he has in mind something like the God of Aristotle, a distant, impersonal "prime mover." It might not even be conscious, but a mere force.
In bovenstaande quote laat hij zien dat hij meer een soort van deïstisch godsbeeld heeft, hoewel ik 'a mere force' nauwelijks een godsbeeld wil noemen eigenlijk.
quote:
I also heard a rumor that Flew claimed in a private letter that the kalam cosmological argument proved the existence of God. But he assures me that is not what he believes. He said that, at best, the kalam is an argument for a first cause in the Aristotelian sense, and nothing more--and he maintains that, kalam or not, it is still not logically necessary that the universe had a cause at all, much less a "personal" cause.
De bewering dat Flew absoluut (logisch) bewijs ziet voor een 'eerste oorzaak' is dus ook nogal overdreven zoals hij in bovenstaande quote aangeeft.

In een correspondentie met Carrier in 2004 doet hij de volgende uitspraken:
quote:
I do not think I will ever make that assertion, precisely because any assertion which I am prepared to make about God would not be about a God in that sense ... I think we need here a fundamental distinction between the God of Aristotle or Spinoza and the Gods of the Christian and the Islamic Revelations.

My one and only piece of relevant evidence [for an Aristotelian God] is the apparent impossibility of providing a naturalistic theory of the origin from DNA of the first reproducing species ... [In fact] the only reason which I have for beginning to think of believing in a First Cause god is the impossibility of providing a naturalistic account of the origin of the first reproducing organisms.

If and insofar as it (The kalam cosmological argument) is supposed to prove the existence of a First Cause of the Big Bang, I have no objection, but this is not at all the same as a proof of the existence of a spirit and all the rest of Richard Swinburne's definition of 'God' which is presently accepted as standard throughout the English speaking and philosophical world.
Hij bevestigt dus wederom zijn deïstische visie en baseert dit onder andere op het idee dat wetenschappers onmogelijk een naturalistische verklaring voor abiogenese kunnen vinden. Deze bewering trekt hij echter later weer terug:
quote:
I now realize that I have made a fool of myself by believing that there were no presentable theories of the development of inanimate matter up to the first living creature capable of reproduction.
Over het boek dat door Flew zelf samen met Varghese geschreven zou zijn, schrijft Carrier het volgende:
quote:
As for the book written in his name, its arguments are so fallacious and cheaply composed I doubt Flew would have signed off on it in sound mind, and Oppenheimer comes to much the same conclusion. Flew appears to have simply trusted a couple of Christians to write on his behalf, without any need to check what they wrote. Its actual author turns out to be an evangelical preacher named Bob Hostetler, with considerable assistance from the book's co-author, evangelical promoter and businessman Roy Abraham Varghese.
Tenslotte nog een stukje over een vermeend interview dat Flew zou hebben gehad met Benjamin Wiker van het Discovery institute.
quote:
It looks like Flew was simply submitted questions in writing to which he responded, but I can't really tell. I am also not sure Flew is really the author of his responses in this interview, but if he is, it strongly confirms the catastrophic loss of his memory. For example, Wiker's Flew says "I believe that the origin of life and reproduction simply cannot be explained from a biological standpoint despite numerous efforts to do so" yet the real Flew explicitly retracted this claim in his new preface to God and Philosophy, asserting there that he was wrong to say this. Again this leaves us with only two conclusions: Flew's memory is failing so severely he can't even remember his own conclusions, or someone else was speaking for Flew in this interview. The style and content of Flew's remarks in this interview matches the book (in some cases almost verbatim) far better than it matches Flew's own recent writings on the same subject (compare Flew's articles for The Open Society linked above), which leads me to be very suspicious of the authenticity of this interview, but if it is bogus, again, exactly who is fooling whom here I have no way to know. If it is genuine, however, it provides yet more confirmation of Flew's failing mind.
Al met al is het dus niet echt duidelijk waar Flew nou precies wel en niet in gelooft en wat zijn beweegredenen zijn.Het is wel duidelijk dat hij absoluut niet gelooft in het 'soort God' van het Christendom. Bovendien is het vreemd dat hij het argument dat hij het argument dat in de laatste quote wordt aangehaald zelf al eerder expliciet had teruggenomen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_55015040
Ach, van hardcore-atheïst naar deïst gaan is natuurlijk wel flinke stap.

Maar jammer inderdaad dat veel christenen het uit zijn verband rukken en er gelijk mee gaan koketteren: 'yes, we hebben een atheïst bekeerd!'. Sommige christenen denken dat het nodig is om te liegen voor God, jammer.

Het gebeurt vaker dat atheïstische intellectuelen zich bekeren en christen worden, dat is helemaal niet zo uitzonderlijk. Flew heeft een grote naam, maar verder snap ik de heisa niet zo.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  maandag 3 december 2007 @ 16:20:44 #127
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55015108
quote:
Op maandag 3 december 2007 16:17 schreef koningdavid het volgende:
Ik vind de stap deist -> Christen groter. Maar goed.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_55015181
tvp

Boek een maand of twee geleden uitgelezen...
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." - Hunter S. Thompson
Last.fm
pi_55015187
quote:
Op maandag 3 december 2007 16:20 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik vind de stap deist -> Christen groter. Maar goed.
Dat vind ik ook.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_55015413
quote:
Ik vind het nog wel meevallen eigenlijk. Vaak zie je dat die zogenaamde 'hardcore-atheïsten' helemaal niet zo'n problemen hebben met een deïstische visie, laat staan de abstracte variant die Flew lijkt aan te hangen. Zelfs Dawkins ziet hier volgens mij ook weinig problemen in. Ze worden niet voor niets atheïsten genoemd in plaats van adeïsten.
De stap tussen het deïsme waarbij leven niet eens een doel is en het theïstische concept van een entiteit die zich met het universum bemoeit en bovendien een databaseje bijhoudt van alle goede en slechte dingetjes die elke individuele homo sapiens doet is m.i. echt vele malen groter dan van atheïsme naar Aristoteliaanse 'eerste beweger'.
quote:
Maar jammer inderdaad dat veel christenen het uit zijn verband rukken en er gelijk mee gaan koketteren: 'yes, we hebben een atheïst bekeerd!'. Sommige christenen denken dat het nodig is om te liegen voor God, jammer.
Ach ja, eerlijkheid is niet het sterkste punt van de meer fundamentalistische christenen.
quote:
Het gebeurt vaker dat atheïstische intellectuelen zich bekeren en christen worden, dat is helemaal niet zo uitzonderlijk. Flew heeft een grote naam, maar verder snap ik de heisa niet zo.
Het heeft denk ik een beetje te maken met de waarde die men in dergelijke kringen hecht aan autoriteitsargumenten. Validiteit van de inhoud van uitspraken lijkt voor hen vaak minder belangrijk dan het feit dat zo iemand Dr. voor zijn of haar naam heeft staan of gezien wordt als 'prominent atheïst'.
pi_55015610
Eens.
pi_55015805
quote:
Mwa, zoals Flew het schijnt te zien staat het eigenlijk los van atheïsme. Strikt genomen is een deïst een atheïst.
pi_55015883
Altijd leuk die discussies om beroemdheden in je hokje te krijgen en beruchte personen er buiten te houden.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_55015965
quote:
Op maandag 3 december 2007 16:58 schreef Dwerfion het volgende:
Altijd leuk die discussies om beroemdheden in je hokje te krijgen en beruchte personen er buiten te houden.
Het is eigenlijk meer een discussie over de hokjes an sich en dan met name de foutieve verdelingen van denkbeelden omtrent 'god' als atheïst versus christen of zelfs atheïst versus theïst.
  maandag 3 december 2007 @ 21:15:06 #135
171257 pmv
Quidquid latine dictum sit, al
pi_55020943
Anthony Flew beweert in één van zijn gehouden debatten (The Craig-Flew debate) dat hij voelt voor een deistisch standpunt. Wat is deisme? Deisme is een geloof dat God het hele riedeltje in gang heeft gezet en zich er daarna niet meer mee bemoeit. God creeerde natuurwetten en fundamentele principes van rechtvaardigheid. Deze God openbaart zichzelf niet maar laat zich kennen door empirie en zijn bestaansredelijkheid(natural theology). Deze God participeert niet meer en daarmee kan alle ellende op aarde niet aan deze God worden toegeschreven en zijn de dilemma's omtrent alwetendheid en almachtigheid omzeilt.
Deze zienswijze is ontstaan bij Aristoteles en later in de 18e eeuwse Verlichting bevestigd door onder andere Voltaire.
De algemeen aanvaarde definitie (Swinburne) van God wordt door Flew niet erkend. Het enige kenmerk dat Flew erkent is de noodzakelijkheid van Gods bestaan. Over algoedheid, eeuwigheid, omnipotentie en waardig voor lofprijzing wil Flew niet spreken inzake Gods kenmerken.

Deisme klinkt mij, zo bezien, niet zo onredelijk
pi_55022363
quote:
Op maandag 3 december 2007 21:15 schreef pmv het volgende:
Anthony Flew beweert in één van zijn gehouden debatten (The Craig-Flew debate) dat hij voelt voor een deistisch standpunt. Wat is deisme? Deisme is een geloof dat God het hele riedeltje in gang heeft gezet en zich er daarna niet meer mee bemoeit. God creeerde natuurwetten en fundamentele principes van rechtvaardigheid.
Voor zover al duidelijk is wat Flew nou precies aanhangt is in ieder niet geval zeker dat hij uberhaupt het idee dat 'god fundamentele principes van rechtvaardigheid creeert' niet aanhangt. Zoals ik al eerder citeerde:
quote:
He says he has in mind something like the God of Aristotle, a distant, impersonal "prime mover." It might not even be conscious, but a mere force.

'Fundamentele principes van rechtvaardigheid' zijn toch met name een menselijke constructie en vaak doelt men hier ook nog eens op het westerse concept dat die rechtvaardigheid bijvoorbeeld voornamelijk toepast op de eigen soort. Dat lijkt me nou niet iets dat past bij iets dat misschien niet eens een bewustzijn heeft.
quote:
Deze God openbaart zichzelf niet maar laat zich kennen door empirie en zijn bestaansredelijkheid(natural theology).
Flew's god laat zich volgens hem voornamelijk kennen door het kalam cosmologisch argument en het vermeende gebrek aan wetenschappelijke verklaringen voor abiogenese hoewel hij dat laatste zelf ook weer terugnam. Het kalam cosmologisch argument gaat als volgt:
quote:
Premise 1: Everything that begins to exist has a cause.
Premise 2: The universe began to exist.
Conclusion 1: Therefore, the universe must have a cause.
Enige kritiek daarop:
quote:
For example, while ordinary cosmology does not contemplate universal origins, there are scientific approaches to universal origins that seek a "mechanism" for that origin. No assumption is made that the mechanism is supernatural in a spiritual sense or otherwise Divine. Thus, when we consider the possible varieties of unknown mechanisms extant either (a) at the original Planck time that brought about cosmic inflation or the Big Bang or alternatively (b) we postulate other universes existing in branes that spread apart, then come back together again, collide and create new universes or (c) we postulate that there are simply many universes, one of which is our own, existing unaware of each other on some sort of inter-universal substance, itself not subject to our universe's laws - in all such cases, we are postulating a naturalistic dualism, in contrast to the supernatural dualism required to presume the Divinity of the original uncaused cause.

Thus it is possible to preserve the original dualism of both the standard cosmological argument (minus theistic extensions to input the "Prime Mover" with the quality of Divinity) as well as its Kalam form, without appeal to the supernatural. Each of these cosmological hypotheses assumes that the natural, human-experienced universe, experienced by the five senses, consisting minimally of 3 spatial dimensions and a fourth time dimension, is of one "natural" "substance" or "essence", and then goes on to postulate an alternative substance, whether that substance is a mechanism, force, set of super-universal laws or conditions, but in any case a substance that exists outside the experience of the 5 senses. The substance can be said to be "supernatural" but is in no sense "spiritual" in character; but it is, nonetheless, fundamentally dualist, in perfect logical parallel to the cosmological argument.

Craig responds to objections that strip the divine from the Kalam argument by stating that, "the simple syllogism lying at the heart of the Kalam cosmological argument should be supplemented by a conceptual analysis of what it is to be a cause of the universe, an exercise which serves to recover many of the traditional divine attributes." However, it is not clear how this addresses the mechanisms proposed by the cosmological hypotheses above.

A further objection may be argued by applying the Kalam argument itself to any case for a divinity: if a divine being exists, then by Premise 1 of the argument, that being must have a cause. This leads to an infinite regression of causes, which undermines the use of this argument to support the existence of one or more supreme divine beings.
Dit artikel van Wes Morriston in Faith and philosophy is ook wel aardig wat betreft het KCA.
quote:
Deisme klinkt mij, zo bezien, niet zo onredelijk
Het komt op mij sowieso stukken minder absurdistisch over dan een theistisch godsbeeld. Ik kan echter niet zeggen dat er erg sterke filosofische of empirische argumenten zijn voor een deistisch wereldbeeld.
  dinsdag 4 december 2007 @ 00:50:59 #137
171257 pmv
pi_55025403
Flew blijkt na enige research een geweldige staat van dienst te hebben op het gebied van het verdedigen van het atheisme. Zijn argumentatie is meestal degelijk en niet zoals Dawkins kritieken destructief van aard. Ik heb echt respect voor die gast

het is echter uiterst interessant dat Flew aan het einde van het Craig-Flew debat met W.L. Craig in een laatste repliek op Craigs kritieken aangeeft dat hij het christelijk geloof ziet als een reele mogelijke verklaring van het leven.
Ware het niet dat hij met name zijn sympathie uitspreekt voor Jehova getuigen, aangezien die de traditionele christelijke gedachte over de hel afgewezen hebben, die net als Thomas Hobbes de algoedheid van God niet kunnen combineren met een eeuwige bestraffing, in welke vorm dan ook
  dinsdag 4 december 2007 @ 01:05:16 #138
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_55025627
quote:
Op maandag 3 december 2007 09:55 schreef Autodidact het volgende:
Design. Ik vind het walgelijk dat er uit bepaalde hoek dan misbruik van wordt gemaakt door een boek te schrijven namens een 81-jarige dementerende intellectueel.
Ik ken het stuk van Carrier. Bovenstaande is typerend voor de inzet van een aanzienlijk deel van de atheisten; Flew is een dementerende bejaarde en hoeft dus niet serieus te worden genomen. Op de man spelen gaat atheisten vaak erg goed af.

Helaas is het niet overtuigend.
  dinsdag 4 december 2007 @ 01:11:47 #139
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_55025729
quote:
Op maandag 3 december 2007 13:32 schreef Monolith het volgende:
Over het boek dat door Flew zelf samen met Varghese geschreven zou zijn, schrijft Carrier het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar hoe juist denk je dat deze kwalificatie van Carrier is?
pi_55027103
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 01:11 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig, maar hoe juist denk je dat deze kwalificatie van Carrier is?
Dat het door mensen van het DI geschreven is of dat de argumenten te stompzinnig zijn voor Flew? Het eerste lijkt me niet iets dat je gaat verzinnen, het tweede is een kwestie van interpretatie. Maar goed, de kern is hier dat de beste man zijn deistische zienswijze baseert op het kalam cosmologisch argument en het gebrek aan wetenschappelijke verklaringen voor abiogenese. Maar dan weer niet. En vervolgens weer wel. Niet echt overtuigend m.i.
  dinsdag 4 december 2007 @ 08:07:50 #141
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_55027122
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 01:05 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Ik ken het stuk van Carrier. Bovenstaande is typerend voor de inzet van een aanzienlijk deel van de atheisten; Flew is een dementerende bejaarde en hoeft dus niet serieus te worden genomen. Op de man spelen gaat atheisten vaak erg goed af.

Iets met een pot en een ketel, jammer.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_55028004
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 00:50 schreef pmv het volgende:
Flew blijkt na enige research een geweldige staat van dienst te hebben op het gebied van het verdedigen van het atheisme. Zijn argumentatie is meestal degelijk en niet zoals Dawkins kritieken destructief van aard. Ik heb echt respect voor die gast

het is echter uiterst interessant dat Flew aan het einde van het Craig-Flew debat met W.L. Craig in een laatste repliek op Craigs kritieken aangeeft dat hij het christelijk geloof ziet als een reele mogelijke verklaring van het leven.
Ware het niet dat hij met name zijn sympathie uitspreekt voor Jehova getuigen, aangezien die de traditionele christelijke gedachte over de hel afgewezen hebben, die net als Thomas Hobbes de algoedheid van God niet kunnen combineren met een eeuwige bestraffing, in welke vorm dan ook
Vreemd, dat strookt absoluut niet met al het andere dat Flew gezegd of geschreven heeft. Hij wijst regelmatig explicitiet de abrahamistische godsdiensten af en zegt pas op later leeftijd dat hij wel wat voelt voor een abstracte vorm van deïsme. Maar waarom is dat zo bijzonder of belangrijk eigenlijk?
pi_55031245
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 01:05 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Ik kan daar toch niks aan doen? En ik zeg nergens dat hij niet serieus moet worden genomen, ik plaats alleen wat kanttekening bij de suggestie die gedaan wordt: "atheist bekeerd!" Niet bepaald....in Dawkins' speech in Lynchburg geeft hij trouwens aan dat Flew tijdens een of andere bijeenkomt aan het rondbazuinen was dat Darwin op zijn sterfbed bekeerd was. Dat is inderdaad niet serieus te nemen.

"Gaat atheïsten goed af". Nee, da's lekker overtuigend.
  dinsdag 4 december 2007 @ 12:30:53 #144
171257 pmv
pi_55031358
in de laatste vier decennia is Anthony Flew één van de meest actieve voorvechters voor een leven zonder God, in welke definitie dan ook. Als deze man, die bekend is met de argumenten voor en tegen het bestaan van een God, aan het einde van zijn rits boeken, betogen en debatten concludeert dat het redelijk is om een Christelijke God (Jehova) te zien als bron van leven, doet mij dat twee keer nadenken

Ik quote Flew in hetzelfde debat: ''Finally, I want, first, to confess that I now accept the reasonableness of the advice to agnostics given in the paragraph quoted by Geivett at the end of his chapter 3, and then simply to recognize the realized possibilitiy of a dynamic and dedicated Christian faith clearly rejecting traditional teaching about hell and promising salvation not from an eternity of torture but from an eternity of death"

Flew verwijst in deze quote naar adviezen uit chapter 3 van het boek.
Geivett, die Craigs zijde kiest, behandelt enkele adviezen om een theistische God aan te nemen:
-the origin of the universe, inderdaad Monolith kalam cosmological argument for the existence of God
-the complex order of the universe
-the existence of objective moral properties
-the resurrection of Jesus

Geivett parafraseert en expliciteert argumenten van Craig uit het debat met Flew

Anthony Flew geeft dus enigszins toe aan zijn opponent W.L. Craig
pi_55031385
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 12:24 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ik kan daar toch niks aan doen? En ik zeg nergens dat hij niet serieus moet worden genomen, ik plaats alleen wat kanttekening bij de suggestie die gedaan wordt: "atheist bekeerd!" Niet bepaald....in Dawkins' speech in Lynchburg geeft hij trouwens aan dat Flew tijdens een of andere bijeenkomt aan het rondbazuinen was dat Darwin op zijn sterfbed bekeerd was. Dat is inderdaad niet serieus te nemen.
Dat is wel een hardnekkig gerucht onder fundamentalistische gelovigen. Maar dan nog vind ik het vreemd dat er geen enkele aandacht is voor de inhoudelijke argumenten, puur voor de (vermeende) bekering van de poppetjes.
pi_55033243
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 12:30 schreef pmv het volgende:
in de laatste vier decennia is Anthony Flew één van de meest actieve voorvechters voor een leven zonder God, in welke definitie dan ook. Als deze man, die bekend is met de argumenten voor en tegen het bestaan van een God, aan het einde van zijn rits boeken, betogen en debatten concludeert dat het redelijk is om een Christelijke God (Jehova) te zien als bron van leven, doet mij dat twee keer nadenken
Mwoah ik zie het punt niet zo. Er zijn genoeg volkomen fundamentalistische YEC christenen die opeens atheïst worden en zo zijn er ook wel mensen die hun hele leven lang fel het atheïsme propageren, maar zich later toch bekeren tot een godsdienst. Ik ben persoonlijk meer geïnteresseerd in argumenten en redeneringen dan in het feit dat iemand eerst zeer overtuigd was van een bepaalde levensbeschouwelijke visie en deze later veranderd.
Heb je overigens een linkje naar dit debat? Want voor zover ik weet wordt Flew alleen een 'bekering' tot een milde vorm van deïsme toegeschreven.
quote:
Ik quote Flew in hetzelfde debat: ''Finally, I want, first, to confess that I now accept the reasonableness of the advice to agnostics given in the paragraph quoted by Geivett at the end of his chapter 3, and then simply to recognize the realized possibilitiy of a dynamic and dedicated Christian faith clearly rejecting traditional teaching about hell and promising salvation not from an eternity of torture but from an eternity of death"

Flew verwijst in deze quote naar adviezen uit chapter 3 van het boek.
Geivett, die Craigs zijde kiest, behandelt enkele adviezen om een theistische God aan te nemen:
-the origin of the universe, inderdaad Monolith kalam cosmological argument for the existence of God
Erg zwak argument m.i. maar ook opmerkelijk omdat Flew eerder expliciet aangegeven heeft dat hij het net als Plantinga een zwak argument vindt:
quote:
Plantinga (a theist) and Flew (an atheist) assume that the kalam argument cannot be stated without begging the question. They believe the logical form of the argument is something like this:

i) Assume there was a beginning to the universe.

ii) Assume that this beginning point lies in the infinitely remote past.

iii) It would be impossible to begin at this infinitely distant starting point and to travel from then to now because traversing an actual infinite is impossible.

iv) Therefore, the assumption that the universe’s beginning is infinitely far away in time is false.

v) Therefore, the point at which the universe began to exist is finitely distant.

Plantinga and Flew claim that atheists should not grant the first assumption of the argument. From the assumption that the universe had a beginning, the defender of the kalam argument will always be able to successfully defend the view that the universe had a beginning in the finite past. The key, Plantinga and Flew claim, is to deny kalam defenders their favored starting point. If you do that, they will be unable to win the game so easily.
quote:
-the complex order of the universe
Dit iswel een van de grootste non argumenten eigenlijk. We weten gewoon dat 'complex order' kan ontstaan op basis van hele simpele principes. Het lijkt me nou geen reden om een theïstisch wereldbeeld aan te gaan hangen.
quote:
-the existence of objective moral properties
Dit is verre van iets waar filosofen het over eens zijn.
quote:
Ik mis ergens het woord 'vermeende' in deze quote.

Geivett parafraseert en expliciteert argumenten van Craig uit het debat met Flew

Anthony Flew geeft dus enigszins toe aan zijn opponent W.L. Craig
[/quote]

Ik heb het debat niet gelezen, maar je zou best gelijk kunnen hebben. Als ik echter dit weer lees:
quote:
Flew has not changed his mind on the inadequacy of the various philosophical arguments for God, which he very ably covered in his classic work, God and Philosophy. For example, he still does not buy into the moral argument, and remains unimpressed by the kalâm cosmological argument. However, he says he is impressed by recent claims that science has discovered evidence for God, although he admits to Carrier that he has not kept up with the scientific critiques of those arguments.

Flew does not completely reject the theistic revelation of scientific facts. As he tells Habermas, “ I am open to it, but not enthusiastic about potential revelation from God. On the positive side, for example, I am very much impressed with physicist Gerald Schroeder’s comments on Genesis 1. That this biblical account might be scientifically accurate raises the possibility that it is revelation.”
Wat bedoelt Schroeder? Het volgende:
quote:
Schroeder asserts that the six days of creation in the Bible really span 15.75 billion years of “cosmic time.” This he regards as a successful biblical prophecy, since it is a mere two billion years greater than the current best estimate of the age of the universe.

Let us see how Schroeder extracts this remarkable prophecy from Genesis. He obtains the cosmic time for creation by multiplying the six days of biblical time by the redshift of light at a moment in the early universe called “quark confinement.” The redshift tells us how much the frequency of a particular atomic spectral line decreases because of the expansion of the universe. That frequency, Schroeder argues, is the only proper clock for measuring cosmic time. At quark confinement, when atomic nuclei first form, the redshift is about a factor of a trillion.

Actually, Schroeder assumes a redshift factor of 9.5x1011. A more precise value, by current estimates, is 4.4x1012, which would have the six biblical days of creation last 72 billion years. So the biblical prophecy, by Schroeder’s own method of calculation, is over four times too high.

Schroeder claims he chose quark confinement since, in day one of Genesis, “light is separated from darkness.” But there was no light at quark confinement. It took about another 400,000 years for light to appear, when radiation finally “decoupled” from matter. If Schroeder had used the redshift at radiation decoupling for his calculation, the six days of creation would have lasted only 6,000 years (not to be confused with the 6,000 years since Adam and Eve).
Zo kan ik de 'voorspellingen' van Nostradamus ook goedpraten.
Verder noemt Flew fine-tuning en intelligent design indrukwekkende argumenten in het interview met Habermas. Hij mag dan filosoof zijn, maar een beetje wetenschappelijke kennis mag je toch wel verwachten. ID is complete lariekoek en fine-tuning is ook al niet zo'n sterk argument.

bron

Al met al kan ik nou niet bepaald zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de beweegredenen en met name de inconsistentie die Flew de laatste jaren laat zien.
  dinsdag 4 december 2007 @ 15:05:03 #147
171257 pmv
pi_55035519
dat de vorm vaak meer aandacht krijgt dan de inhoud is zorgwekkend: Ik ben echt niet zo perfect..

Flew is te inconsistent bezig (dementie) dat zijn uitspraken incoherent en onbetrouwbaar zijn.

over deisme valt echter nog veel te zeggen:
deisme is niet helemaal belabberd maar dan toch enigzins en wel hierom:

-een onpersoonlijke godheid schept een wereld waar hij vervolgens zich van afwend-

om actueel te blijven: dat is net als sinterklaas die niet van kinderen houdt

het afwenden van de wereld door de God is intellectueel bezien gunstig om problemen te
vermijden aangaande eigenschappen van de God mbt hetgeen hij ontworpen heeft dan wel
in gang heeft gezet.
Flew en velen omarmen deze visie als gulden middenweg. Dan toch geen atheisme want dat is zo extreem, maar ook geloven in een God die persoonlijk is en intervenieert strookt totaal niet met de verdere kennis
aangaande eventueel godsbestaan.

Ja deisten, zo zijn jullie een beetje iedereens vriend en dus alsnog toch een soort sinterklaasje
pi_55035728
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 15:05 schreef pmv het volgende:
dat de vorm vaak meer aandacht krijgt dan de inhoud is zorgwekkend: Ik ben echt niet zo perfect..

Flew is te inconsistent bezig (dementie) dat zijn uitspraken incoherent en onbetrouwbaar zijn.

over deisme valt echter nog veel te zeggen:
deisme is niet helemaal belabberd maar dan toch enigzins en wel hierom:

-een onpersoonlijke godheid schept een wereld waar hij vervolgens zich van afwend-

om actueel te blijven: dat is net als sinterklaas die niet van kinderen houdt
Tsja dan veronderstel je eigenlijk al weer een antropomorfische God en niet zozeer 'een eerste beweger die niet eens een bewustzijn hoeft te hebben' zoals Flew eerder stelde.
quote:
het afwenden van de wereld door de God is intellectueel bezien gunstig om problemen te
vermijden aangaande eigenschappen van de God mbt hetgeen hij ontworpen heeft dan wel
in gang heeft gezet.
Flew en velen omarmen deze visie als gulden middenweg. Dan toch geen atheisme want dat is zo extreem, maar ook geloven in een God die persoonlijk is en intervenieert strookt totaal niet met de verdere kennis
aangaande eventueel godsbestaan.

Ja deisten, zo zijn jullie een beetje iedereens vriend en dus alsnog toch een soort sinterklaasje
Als het godsbeeld van deïsten inderdaad een antropomorf Godsbeeld is heb je wel een punt.
  dinsdag 4 december 2007 @ 15:44:16 #149
171257 pmv
pi_55036445
de vergelijking met sinterklaas vat je (logischerwijs te) letterlijk op.

wat ik intendeerde te zeggen is dat het onredelijk is om iets te scheppen of
in gang te zetten en er daarna niet meer naar om te kijken.
deisten geloven in een god die geen menselijke eigenschappen heeft.
alhoewel antropomorfie letterlijk slechts over de uiterlijkheden van mensen gaat
wordt de term breder ingezet (menselijke eigenschappen met name).

wat is julliehullie mening over deisme?
pi_55037546
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 13:41 schreef Monolith het volgende:
Ik mis ergens het woord 'vermeende' in deze quote.
Hij refereert hier aan het overtuigende historische materiaal die de opstanding 'ondersteunt'.
Ik heb dit ook al een keer onderbouwt hier op het forum, mede gebaseerd op wat William Lane Craig hierover schreef, maar ik kreeg weinig goede respons helaas.
  dinsdag 4 december 2007 @ 16:37:10 #151
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_55037710
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:31 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Hij refereert hier aan het overtuigende historische materiaal die de opstanding 'ondersteunt'.
Ik heb dit ook al een keer onderbouwt hier op het forum, mede gebaseerd op wat William Lane Craig hierover schreef, maar ik kreeg weinig goede respons helaas.
Er is overtuigend bewijs dat iemand officieel dood was en daarna weer tot leven kwam?
Sure. .
-
pi_55037897
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:37 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Er is overtuigend bewijs dat iemand officieel dood was en daarna weer tot leven kwam?
Sure. .
Bill Craigs "vier feiten".
- Jezus was begraven in een tombe
- De tombe was een paar dagen leeg
- Mensen zagen Jezus na zijn dood
- De volgelingen zeiden dat hij was herrezen

Dus is Jezus herrezen door god, vliegend in de lucht, en kwam hij terug voor vis.
pi_55037904
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:37 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Sure. .
Ja, er hingen beveilingscamera's.
OWN3D!

Nee, je kan niet bewijzen dat Jezus uit de dood is opgestaan, dat zeg ik ook niet. Er zijn wel historische gegevens die, hoewel het bovennatuurlijk is, mijn inziens nog het best door de opstanding verklaart worden.

Ik voel weer een oersaaie historisch/naturalisme/wetenschap/ discussie aankomen
pi_55037933
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:46 schreef Autodidact het volgende:

[..]

- Jezus was begraven in een tome

Dus is Jezus herrezen
Ja.
  dinsdag 4 december 2007 @ 16:50:41 #155
27698 Doffy
pi_55038006
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:31 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Spannend! Ik heb nog nooit ook maar een flard overtuigend materiaal gezien omtrent het leven van Jezus in het algemeen, laat staan de wederopstanding.
'Nuff said
pi_55038060
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:50 schreef Doffy het volgende:

[..]

Spannend! Ik heb nog nooit ook maar een flard overtuigend materiaal gezien omtrent het leven van Jezus in het algemeen, laat staan de wederopstanding.
Sommige mensen zien ook geen flard overtuigend bewijs voor de holocaust, dus tja.
pi_55038078
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:48 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ja.

Nu weet ik niet of hij het nou gejat heeft van Gary Habermas of dat het andersom is. Beide gebruiken ze dezelfde "feiten". Habermas gebruikt ze al in '85.
pi_55038132
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:54 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Nu weet ik niet of hij het nou gejat heeft van Gary Habermas of dat het andersom is. Beide gebruiken ze dezelfde "feiten". Habermas gebruikt ze al in '85.
Voor zover ik weet kan je geen auteursrecht aanvragen op argumenten.
Habermas en Craig zullen wel 'homies' zijn denk ik, aangezien ze beiden voor de goede zaak opkomen.
En er zijn nog tig andere apologeten die dezelfde argumenten gebruiken, lijkt mij logisch. Om het nou meteen 'jatten' te noemen.
pi_55038187
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:56 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Voor zover ik weet kan je geen auteursrecht aanvragen op argumenten.
Habermas en Craig zullen wel 'homies' zijn denk ik, aangezien ze beiden voor de goede zaak opkomen.
En er zijn nog tig andere apologeten die dezelfde argumenten gebruiken, lijkt mij logisch. Om het nou meteen 'jatten' te noemen.
Nou, zo bedoel ik het niet hoor....ik vroeg me alleen af of het wel Craigs argumenten waren.

Retorisch een prachtige uitvinding trouwens, dus ik kan begrijpen dat het tot het oneindige gerecycled wordt. Maar als je er even naar kijkt is er over elke "feit" twijfel. Het zijn geen feiten, het zijn historische gebeurtenissen die al dan niet waar zijn en die je individueel moet bekijken.
pi_55038414
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:46 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dus is Jezus herrezen door god, vliegend in de lucht, en kwam hij terug voor vis.
Het derde puntje is de enige concrete aanwijzing. Maar dat soort ooggetuigenissen acht ik niet heel erg betrouwbaar, helemaal niet als ze gedaan zijn nadat bekend werd dat de tombe leeg was. Dan krijg je al snel mensen die menen Jezus gezien te hebben.
  dinsdag 4 december 2007 @ 17:15:38 #161
171257 pmv
pi_55038528
de implicatie van het aanvaarden van de (lichamelijke dan wel geestelijke) opstanding bepaalt alle heisa.

t.o.v. andere gebeurtenissen in het verleden is deze nauwkeurig beschreven, in documenten van die tijd.

dat weet iedereen en daar hoeft dus niet moeilijk over gedaan te worden.

wel over de consequenties van het al dan niet aanvaarden van de ''opstanding van de zoon van god"
  dinsdag 4 december 2007 @ 17:19:34 #162
27698 Doffy
pi_55038635
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:53 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Sommige mensen zien ook geen flard overtuigend bewijs voor de holocaust, dus tja.
Voor de holocaust bestaat er tenminste meer bewijs dan 'van horen zeggen'. Tenzij jij dat natuurlijk als afdoende bewijsmateriaal beschouwt, tsja...
'Nuff said
  dinsdag 4 december 2007 @ 17:20:14 #163
171257 pmv
pi_55038656

de vierde volgt uit de eerste drie en is geen feit
de eerste drie zijn goed gedocumenteerd ook door partijen die geen belang hadden bij, of juist opponeerden tegen de jezus-hype
  dinsdag 4 december 2007 @ 17:34:31 #164
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_55038924
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:53 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Mwa, miljoenen mensen weg en massagraven.
Beetje ongepaste vergelijking als je het mij vraagt.
Van het opstaan van Jezus is alleen suggestief "bewijs".
-
  dinsdag 4 december 2007 @ 17:39:45 #165
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_55039036
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 17:10 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het derde puntje is de enige concrete aanwijzing. Maar dat soort ooggetuigenissen acht ik niet heel erg betrouwbaar, helemaal niet als ze gedaan zijn nadat bekend werd dat de tombe leeg was. Dan krijg je al snel mensen die menen Jezus gezien te hebben.
Inderdaad, als dat bewijs is dan leeft Elvis ook al jaren....
OMG!!!
ELVIS WAS JEZUS!!!!!!!!! .

.
-
pi_55039564
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:46 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nee, je kan niet bewijzen dat Jezus uit de dood is opgestaan, dat zeg ik ook niet. Er zijn wel historische gegevens die, hoewel het bovennatuurlijk is, mijn inziens nog het best door de opstanding verklaart worden.
De opstanding van Jezus is geregiseerd en uitgevoerd door Aliens, dat is mijn inziens nog de beste verklaring. link

of anders,
De grote neus van Pinokkio valt nog het best te verklaren door de magie van de blauwe fee, maar ik denk zelf dat gepetto er meer mee te maken heeft.
pi_55039607
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 17:39 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Inderdaad, als dat bewijs is dan leeft Elvis ook al jaren....
OMG!!!
ELVIS WAS JEZUS!!!!!!!!! .

.
Ik denk dat dit alles wel goed samenvat
pi_55040246
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 17:19 schreef Doffy het volgende:

[..]

Voor de holocaust bestaat er tenminste meer bewijs dan 'van horen zeggen'
Tenzij jij dat natuurlijk als afdoende bewijsmateriaal beschouwt, tsja...
Ik vind jouw post nogal onduidelijk. Wat bedoel je met 'van horen zeggen'?
pi_55040280
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:59 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Nou, zo bedoel ik het niet hoor....ik vroeg me alleen af of het wel Craigs argumenten waren.

Retorisch een prachtige uitvinding trouwens, dus ik kan begrijpen dat het tot het oneindige gerecycled wordt. Maar als je er even naar kijkt is er over elke "feit" twijfel. Het zijn geen feiten, het zijn historische gebeurtenissen die al dan niet waar zijn en die je individueel moet bekijken.
Klopt als een bus. Ik noem het niet direct feiten aangezien het niet 100% te bewijzen is, simpelweg omdat het daarvoor te lang geleden is. Maar het is zeer redelijk om 'de stappen' als historisch te zien.
pi_55040577
Koningdavid, vergelijkingen met holocaust alleen om een punt te maken is niet gewenst in WFL, dit topic zal dan ook niet zo een kant op gaan.
  dinsdag 4 december 2007 @ 18:49:21 #171
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_55040641
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 18:32 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik vind jouw post nogal onduidelijk. Wat bedoel je met 'van horen zeggen'?
Dat er nergens fysiek bewijs is van Jezus zijn opstanding afgezien van wat "getuige"verklaringen (wat geen echt bewijs is indeze) en van de Holocaust zelfs audiovisueel bewijs is.
-
pi_55041404
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 18:46 schreef Triggershot het volgende:
Koningdavid, vergelijkingen met holocaust alleen om een punt te maken is niet gewenst in WFL, dit topic zal dan ook niet zo een kant op gaan.
Het topic gaat al gigantisch offtopic, maar dat terzijde.

Ik maakte niet zozeer een vergelijking met de holocaust, ik maakte een vergelijking tussen Jezus-ontkenners en Holocaust-ontkenners. Holocaust-ontkenners leggen de bewijslast zo onmetelijk hoog dat niks meer te bewijzen valt. Jezus-ontkenners leggen de bewijslast zo hoog dat het bestaan van geen een historisch persoon aannemelijk geacht kan worden.
pi_55041441
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 17:10 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het derde puntje is de enige concrete aanwijzing.
Oh ja? Jij gelooft niet dat Jezus' volgelingen geloofden dat hij was opgestaan? Je geloof niet dat 'niet-volgelingen' als Paulus en Jakobus geloofden dat hij is opgestaan?

Laat ik maar niet beginnen over het (lege) graf, want dan gaat dit topic helemaal offtopic.
pi_55041474
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:21 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik maakte niet zozeer een vergelijking met de holocaust, ik maakte een vergelijking tussen Jezus-ontkenners en Holocaust-ontkenners. Holocaust-ontkenners leggen de bewijslast zo onmetelijk hoog dat niks meer te bewijzen valt. Jezus-ontkenners leggen de bewijslast zo hoog dat het bestaan van geen een historisch persoon aannemelijk geacht kan worden.
Gelul. Het bestaan van legio historische figuren, waarvan velen eeuwen voor Jezus, wordt door vrijwel niemand in twijfel getrokken. En het bestaan van Jezus wel.

Goh. Misschien omdat de bewijslast wel extreem mager is?
  dinsdag 4 december 2007 @ 19:24:39 #175
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55041479
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:21 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ja je blijft het maar steeds hebben over die hopen bewijs. Maar je komt steeds aanzetten met een zwak verhaaltje waaruit blijkt dat mensen 200 jaar na christus blijkbaar wel betrouwbare bronnen zijn maar al die 1000-den allagorische schrijvers die tijdens het leven van deze man hebben geleeft allemaal massaal writers-block hadden.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 4 december 2007 @ 19:25:33 #176
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_55041506
Nogmaals, wat een kutvergelijking.
Want nu heb je het opeens over of Jezus wel of niet bestaan heeft, dat was de discussie niet.
De discussie was of ie opnieuw was opgestaan.
Afgezien van het feit dat het niet mogelijk is uit de dood op te staan is het "bewijs" simpelweg te dodgy om als feit aan te nemen.
De bewijzen voor de Holocaust daarentegen zijn in veelvoud te vinden.
-
pi_55041531
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:24 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Gelul. Het bestaan van legio historische figuren, waarvan velen eeuwen voor Jezus, wordt door vrijwel niemand in twijfel getrokken. En het bestaan van Jezus wel.

Goh. Misschien omdat de bewijslast wel extreem mager is?
De bewijslast (?) voor Jezus extreem mager?

27 boeken geschreven binnen enkele decennia na zijn dood waarin zijn naam 1000 keer genoemd wordt en veruit het best overgeleverd zijn van ALLE antieke boeken.

En benoemingen van de zeer belangrijke niet-christelijke historici Josephus en Tacitus.

Extreem mager? Laat me niet lachen zeg.

EDIT: En Dr. Daggla: LEES EENS GOED.

[ Bericht 1% gewijzigd door koningdavid op 04-12-2007 19:33:46 ]
pi_55041617
Ja hoi mensen.

Jullie zijn allemaal hele fijne users en ik waardeer jullie toevoegingen aan WFL, maar ik dacht dat ik eerste keer al duidelijk was. Ik wil niets meer in dit topic over de holocaust zien of lezen tenzij het een directe link heeft met het boek van Dawkins.

Ik denk niet dat er moderatie aan te pas hoeft te komen, niet als jullie nu meewerken.

Dankje!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2007 19:32:58 ]
pi_55041636
-

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2007 19:32:22 ]
pi_55041679
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:24 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ja je blijft het maar steeds hebben over die hopen bewijs. Maar je komt steeds aanzetten met een zwak verhaaltje waaruit blijkt dat mensen 200 jaar na christus blijkbaar wel betrouwbare bronnen zijn maar al die 1000-den allagorische schrijvers die tijdens het leven van deze man hebben geleeft allemaal massaal writers-block hadden.
Betrouwbare bronnen van 200 jaar na christus? Duizenden allegorische schrijvers tijdens het leven van Jezus? WTF?!? Wat weet jij nou gast...
  dinsdag 4 december 2007 @ 19:37:25 #181
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55041795
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:33 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Betrouwbare bronnen van 200 jaar na christus?
Jij kwam er mee aanzetten. Niet ik.
quote:
Duizenden allegorische schrijvers tijdens het leven van Jezus? WTF?!? Wat weet jij nou gast...
Dan waren het er 100. Maar geen woord over dit excentrieke opvallende persoon till well after his death. Dat's op z'n minst verdacht.
pi_55041989
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:37 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Jij kwam er mee aanzetten. Niet ik.
Lijkt me sterk. Waar kwam ik ermee aanzetten dan?
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:37 schreef SpecialK het volgende:
Dan waren het er 100. Maar geen woord over dit excentrieke opvallende persoon till well after his death. Dat's op z'n minst verdacht.
Een typisch argument from silence. Er zijn veel schrijvers die hem wel noemen, maar dan zijn het er altijd nog niet genoeg. Dat is weer zo'n bekende 'truuk' die aansluit bij mijn eerdere vergelijking die ik nu niet meer mag noemen.

100 allegorische schrijvers uit die tijd? Lijkt me niet. Misschien waren ze er wel, maar we hebben vandaag de dag nog maar de beschikking over ongeveer 5% van de schrijfsels uit die tijd. In die 5% wordt Jezus uitgebreid genoemd.

Maar sommigen zijn nooit tevreden... correctie... sommigen zijn te selectief-kritisch om normaal over dit soort zaken te oordelen
pi_55042177
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:44 schreef koningdavid het volgende:
Maar sommigen zijn nooit tevreden... correctie... sommigen zijn te selectief-kritisch om normaal over dit soort zaken te oordelen
M.i. is het eerder zo dat sommigen te veel waarde hechten aan een paar fabeltjes om objectief te kunnen oordelen over het al dan niet bestaan van iemand die gekruisigd is, dood is gegaan, begraven, weer opgestaan, nog wat rondgewandeld, en toen weg is gevlogen.
  dinsdag 4 december 2007 @ 19:54:16 #184
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55042211
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:44 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Lijkt me sterk. Waar kwam ik ermee aanzetten dan?
Is al weer een paar maanden terug. Eenofandere griek die jezus aan haalt in een boek ergens in 200 CE
quote:
[..]

Een typisch argument from silence. Er zijn veel schrijvers die hem wel noemen, maar dan zijn het er altijd nog niet genoeg. Dat is weer zo'n bekende 'truuk' die aansluit bij mijn eerdere vergelijking die ik nu niet meer mag noemen.

100 allegorische schrijvers uit die tijd? Lijkt me niet. Misschien waren ze er wel, maar we hebben vandaag de dag nog maar de beschikking over ongeveer 5% van de schrijfsels uit die tijd. In die 5% wordt Jezus uitgebreid genoemd.

De vroegste niet-christelijke referenties naar jezus beginnen rond 93 CE. De vroegste christelijke referenties rond 50 CE tot 40 CE.

Iedereen was te lui om een ganzenveer op te pakken na een diep gesprek met de koning der joden? of hoe werkt dat?
pi_55042326
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:51 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

M.i. is het eerder zo dat sommigen te veel waarde hechten aan een paar fabeltjes om objectief te kunnen oordelen over het al dan niet bestaan van iemand die gekruisigd is, dood is gegaan, begraven, weer opgestaan, nog wat rondgewandeld, en toen weg is gevlogen.
Je maakt er nu iets heel anders van. Ik heb geen problemen met mensen die niet geloven dat hij niet is opgestaan of 'weggevlogen'.

Maar jij beweert dat de bewijslast voor het bestaan van Jezus laag is. Dat vind ik een vrij belachelijk statement, historisch gezien.
pi_55042547
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:54 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Is al weer een paar maanden terug. Eenofandere griek die jezus aan haalt in een boek ergens in 200 CE
Ik kan me dat niet herinneren, dus dat lijkt me sterk. Waarom zou ik een Griek uit de 2e/3e eeuw na christus erbij pakken als er zoveel bronnen zijn uit de 'eerste hand' uit de eerste eeuw?
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:54 schreef SpecialK het volgende:
De vroegste niet-christelijke referenties naar jezus beginnen rond 93 CE. De vroegste christelijke referenties rond 50 CE tot 40 CE.

Iedereen was te lui om een ganzenveer op te pakken na een diep gesprek met de koning der joden? of hoe werkt dat?
Heb je je wel eens verdiept in die tijd? Veruit het meeste dat we van die tijd weten is gehaald uit bronnen die ruim na de gebeurtenissen zijn geschreven. Mensen schreven dingen bijna nooit direct na gebeurtenissen op, ze lieten het over aan de historici (zoals Lukas, Josephus en Tacitus) om de gebeurtenissen vast te leggen.
Sowieso waren er toen een stuk minder mensen die konden schrijven, er was toen veel meer een 'orale cultuur' dan nu en schrijven had nog niet zo'n prominante plaats als nu.

Voor historische begrippen zijn bronnen die dateren van enkele decennia na de gebeurtenissen zeer snel.
pi_55043315
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 19:22 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Oh ja? Jij gelooft niet dat Jezus' volgelingen geloofden dat hij was opgestaan? Je geloof niet dat 'niet-volgelingen' als Paulus en Jakobus geloofden dat hij is opgestaan?
Oh dat zal best, maar dat mensen iets geloven lijkt me nou niet kwalificeerbaar als 'historisch bewijs' voor betreffende gebeurtenis.
quote:
Laat ik maar niet beginnen over het (lege) graf, want dan gaat dit topic helemaal offtopic.
Ik had het over direct bewijs. Dat mensen iemand hebben zien lopen nadat hij dood is, dat is direct bewijs voor het feit dat iemand is 'herrezen uit de dood'. Dode mensen lopen over het algemeen niet. Een leeg graf is geen direct bewijs voor een herrijzenis. Een leeg graf zegt alleen dat betreffend lijk niet meer aanwezig is.
pi_55043413
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 20:40 schreef Monolith het volgende:

[..]

Oh dat zal best, maar dat mensen iets geloven lijkt me nou niet kwalificeerbaar als 'historisch bewijs' voor betreffende gebeurtenis.
[..]

Ik had het over direct bewijs. Dat mensen iemand hebben zien lopen nadat hij dood is, dat is direct bewijs voor het feit dat iemand is 'herrezen uit de dood'. Dode mensen lopen over het algemeen niet. Een leeg graf is geen direct bewijs voor een herrijzenis. Een leeg graf zegt alleen dat betreffend lijk niet meer aanwezig is.
Juist.

En als je al die verschillende gegevens bij elkaar optelt kan ik maar tot een logische verklaring komen, nl dat Jezus uit de dood is opgestaan.
pi_55044162
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 20:43 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Juist.

En als je al die verschillende gegevens bij elkaar optelt kan ik maar tot een logische verklaring komen, nl dat Jezus uit de dood is opgestaan.
Nou ja als ik buiten beschouwing laat wat mensen geloven dan houd ik over dat het graf leeg zou zijn en dat ooggetuigen menen Jezus te hebben gezien na zijn dood. Over de lege tombe lopen de evangeliën toch vrij uiteen. Bovendien baseren ze zich allen ook weer op ooggetuigen. Als je bekijkt dat ze allemaal weliswaar het idee dat vrouwen het graf bezochten en geen lijk vonden propageren, maar verschillen over bijvoorbeeld het tijdstip van het bezoek, de hoeveelheid vrouwen en hun identiteit, het doel van het bezoek, de reactie van de vrouwen, etcetera dan lijkt het mij een vrij logische verklaring dat hier sprake is van een verhaal dat door bij alle vier auteurs van de canonische evangeliën bekend was, maar nou niet bepaald een bewijs voor het waarheidsgehalte van dit verhaal. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de ooggetuigen die Jezus menen te hebben gezien. Elvis wordt bijvoorbeeld ook nog regelmatig gezien.

Verder denk ik dat mensen nogal makkelijk vanuit het perspectief van de huidige informatiemaatschappij met enorm veel massamedia terugkijken op vermeende gebeurtenissen 2000 jaar geleden. Een historische gebeurtenis die vandaag de dag op de dam plaatsvindt, zal enorm veel aandacht krijgen, vastgelegd worden op foto, video, etcetera. 2000 jaar geleden was de vastlegging allemaal toch een stuk minder betrouwbaar.
  dinsdag 4 december 2007 @ 21:11:33 #190
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_55044178
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 20:43 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Juist.

Wat onmogelijk is, opstaan uit de dood.
Dus of hij was niet dood toen hij het graf in ging, of ze hebben zijn lijk weggehaald.
Dat mensen "idolen" alsnog graag zien als ze allang dood zijn bewijst Elvis.
-
pi_55046419
Hoe je het went of keert, het bewijs dat Jezus bestaan heeft in de Bijbelse zin is te mager en te onbetrouwbaar om serieus te nemen.

"Extraordinary claims require extraordinary evidence"

so far, i have not seen it.
pi_55046624
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 22:44 schreef NDAsilenced het volgende:
Hoe je het went of keert, het bewijs dat Jezus bestaan heeft in de Bijbelse zin is te mager en te onbetrouwbaar om serieus te nemen.

"Extraordinary claims require extraordinary evidence"

so far, i have not seen it.
Nou ja, dat iemand bestaan heeft is niet zo'n bijzondere stelling; het valt te bespreken. Dat iemand na de dood fysiek de lucht in vliegt is wel bijzonder natuurlijk. Daar moet je gewoon veel meer bewijs van zien.
pi_55046676
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 22:51 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Nou ja, dat iemand bestaan heeft is niet zo'n bijzondere stelling. Dat iemand na de dood fysiek de lucht in vliegt wel natuurlijk. Daar moet je gewoon veel meer bewijs van zien.
Hij had het over 'bestaan in Bijbelse zin'. Ik neem aan dat daarmee de mythische Jezus bedoeld wordt i.p.v. de historische Jezus.
pi_55046927
quote:
Maddy lag in haar bedje
quote:
Ze lag plots niet meer in haar bedje
quote:
Verschillende mensen zagen haar levend en wel in verschillende delen van de wereld
quote:
Haar ouders en naaste omgeving zeggen dat ze is ontvoerd.

Stel dat ze nu nooit meer wordt gevonden en de zaak vastloopt, kun je dan met historische zekerheid zeggen dat ze:
- ontvoerd was
- (per ongeluk) omgebracht was door haar ouders en haar kamer nooit levend heeft verlaten.

Ergo, er is geen enkel historisch aannemelijk bewijs dat Jezus herrezen is. Geen enkele 'getuige' heeft nog met hem gesproken na afloop, wat al wat sterker bewijs zou zijn dan 'ik heb 'm gezien'. En het valt ook niet meer te achterhalen. Je kunt wel in de theorie geloven, maar aannemelijk bewijs? Nee. Op dit moment kun je namelijk ook nog niet met zekerheid aannemelijk maken dat Maddie nog leeft of niet.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_55047034
Wat moet Dawkins wel niet van deze topicwending denken?
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 21:11 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nou ja als ik buiten beschouwing laat wat mensen geloven dan houd ik over dat het graf leeg zou zijn en dat ooggetuigen menen Jezus te hebben gezien na zijn dood. Over de lege tombe lopen de evangeliën toch vrij uiteen. Bovendien baseren ze zich allen ook weer op ooggetuigen. Als je bekijkt dat ze allemaal weliswaar het idee dat vrouwen het graf bezochten en geen lijk vonden propageren, maar verschillen over bijvoorbeeld het tijdstip van het bezoek, de hoeveelheid vrouwen en hun identiteit, het doel van het bezoek, de reactie van de vrouwen, etcetera dan lijkt het mij een vrij logische verklaring dat hier sprake is van een verhaal dat door bij alle vier auteurs van de canonische evangeliën bekend was, maar nou niet bepaald een bewijs voor het waarheidsgehalte van dit verhaal.
Er zijn inderdaad verschillen in de 'opstandingsverhalen'. De een heeft het over drie vrouwen, de ander over twee. Bij de een zegt de engel zus, bij de andere zo. Je kent het. Wat zegt dit?
1. Dat de evangeliën niet zijn 'gladgestreken' door de evangelieschrijvers zelf of de kerk.
2. Dat de evangelieschrijvers zich beriepen op verschillende verhalen/ervaringen niet enkel op één bron.
3. De preciese details omtrent de opstanding uit het lege graf niet duidelijk waren (dat was immers maar gezien door enkelen, Jezus liet zich later pas echt zien).
4. Dat ze, ondanks de verschillen, overeenstemmen op de belangrijkste punten.

Over de volgende punten zijn de evangelieschrijvers het namelijk eens:
- Jozef van Arimatea legt het lijk van Jezus in een graf.
- Het graf wordt bezocht door vrouwelijke volgelingen van Jezus op de zondagmorgen na zijn kruisiging
- Ze ontdekken dat het graf leeg is
- En ze zien (een visioen van) engelen die vertellen dat Jezus opgestaan is

De kern staat als een huis. De details zijn wat dat betreft toch echt van ondergeschikt belang.
quote:
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de ooggetuigen die Jezus menen te hebben gezien. Elvis wordt bijvoorbeeld ook nog regelmatig gezien.
Klopt, maar ook door 500 mensen tegelijk? (Zoals Paulus schrijft aan de gemeente van Korinthe).
En wordt de levende Elvis ook gezien door mensen die Elvis vreselijk vonden? (Paulus, Jakobus)

Ik vind het Elvis-argument niet bijzonder sterk moet ik zeggen.
quote:
Verder denk ik dat mensen nogal makkelijk vanuit het perspectief van de huidige informatiemaatschappij met enorm veel massamedia terugkijken op vermeende gebeurtenissen 2000 jaar geleden. Een historische gebeurtenis die vandaag de dag op de dam plaatsvindt, zal enorm veel aandacht krijgen, vastgelegd worden op foto, video, etcetera. 2000 jaar geleden was de vastlegging allemaal toch een stuk minder betrouwbaar.
Klopt. Desalniettemin moet je niet de baby met het badwater weggooien, anders hou je geen historie meer over.
Ik heb zeer veel vertrouwen in de historiciteit van Jezus als zijnde God.
pi_55047102
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 21:11 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Wat onmogelijk is, opstaan uit de dood.
Klopt.
'Natuurlijk' gezien is dit onmogelijk.
Maar het gaat hier om iets bovennatuurlijks, een ingreep van God die boven de natuur(wetten) staat. Dat is de hele crux.
quote:
Dus of hij was niet dood toen hij het graf in ging
Historisch gezien zeer ongeloofwaardig.
quote:
of ze hebben zijn lijk weggehaald.
Wie en waarom?
quote:
Dat mensen "idolen" alsnog graag zien als ze allang dood zijn bewijst Elvis.
Ook mensen die Jezus liever dood zagen, zagen hem levend en werden bekeerd: zie o.a. Paulus en Jakobus.
pi_55047200
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 22:54 schreef Monolith het volgende:

[..]

Hij had het over 'bestaan in Bijbelse zin'. Ik neem aan dat daarmee de mythische Jezus bedoeld wordt i.p.v. de historische Jezus.
ok
pi_55047261
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 23:07 schreef koningdavid het volgende:
[..]

Klopt. Desalniettemin moet je niet de baby met het badwater weggooien, anders hou je geen historie meer over.
Dan houd je geschiedenis over voor zovel je het kunt reconstrueren, met een gezonde twijfel. Dan is de juiste houding: "misschien is dit gebeurd; zeker weten doe ik het niet en andere opties zijn mogelijk" in plaats van "ik heb er vertrouwen in dat dit is gebeurd, en ik wijd er mijn leven aan". Dat is ook het kind met het badwater weggooien, omdat je elke historisch-kritische methode verwaarloost, en die moet dan ook voor andere claims gelden.

Maar goed, offtopic. Terug naar Dawkins. Op Youtube staat trouwens een leuk debat tussen Daniel Dennett (een van de vier ruiters) en Dinesh D'Souza:

http://youtube.com/watch?v=iw7J15TeDG4 (15 delen)

't Is een beetje dezelfde riedel, daar niet van. De een geeft weer een reden waarom er geen god is en de ander bewijst dat 'ie bestaat "want waarom is het universum er dan"....

[ Bericht 5% gewijzigd door Autodidact op 04-12-2007 23:27:16 ]
pi_55047556
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 23:07 schreef koningdavid het volgende:
[..]

Er zijn inderdaad verschillen in de 'opstandingsverhalen'. De een heeft het over drie vrouwen, de ander over twee. Bij de een zegt de engel zus, bij de andere zo. Je kent het. Wat zegt dit?
1. Dat de evangeliën niet zijn 'gladgestreken' door de evangelieschrijvers zelf of de kerk.
2. Dat de evangelieschrijvers zich beriepen op verschillende verhalen/ervaringen niet enkel op één bron.
3. De preciese details omtrent de opstanding uit het lege graf niet duidelijk waren (dat was immers maar gezien door enkelen, Jezus liet zich later pas echt zien).
4. Dat ze, ondanks de verschillen, overeenstemmen op de belangrijkste punten.
Klopt, maar er zijn meer verhalen die in de kern terug te vinden zijn in verschillende historische geschriften, maar qua details nog behoorlijk uiteenlopen.
quote:
Over de volgende punten zijn de evangelieschrijvers het namelijk eens:
- Jozef van Arimatea legt het lijk van Jezus in een graf.
- Het graf wordt bezocht door vrouwelijke volgelingen van Jezus op de zondagmorgen na zijn kruisiging
- Ze ontdekken dat het graf leeg is
- En ze zien (een visioen van) engelen die vertellen dat Jezus opgestaan is

De kern staat als een huis. De details zijn wat dat betreft toch echt van ondergeschikt belang.
De kern kan inderdaad gewoon een verhaal zijn dat in ieder geval vrij consistent doorverteld is, maar dat geef verre van uitsluitsel over de historische authenticiteit.
quote:
[..]

Klopt, maar ook door 500 mensen tegelijk? (Zoals Paulus schrijft aan de gemeente van Korinthe).
En wordt de levende Elvis ook gezien door mensen die Elvis vreselijk vonden? (Paulus, Jakobus)

Ik vind het Elvis-argument niet bijzonder sterk moet ik zeggen.
Het is ook niet zozeer een argument tegen deze specifieke ooggetuigenis, maar meer tegen het algemen idee dat een ooggetuigenis gelijk betrouwbaar zou zijn. Maar ik vind wederom dat je wel wat kritisch mag staan tegenover deze claim van het feit dat Jezus gezien zou zijn door 500 mensen. Dit is een bewering van Paulus. Bovendien is er nog wel wat dubbelzinnigheid over de vertaling van deze bewering. Paulus gebruikte het woord 'ophthe', waarvan het nogal dubieus is of hij daarmee een fysieke verschijning bedoelt.

Bovendien is Jezus alleen volgens 1 Korinthiers door 500 mensen gezien:
quote:
What was the order of post-Resurrection appearances?
-----------
MT: Mary Magdalene, the other Mary, the eleven
MK: Mary Magdalene, two others, the eleven
LK: two, Simon (Peter?), the eleven
JN: Mary Magdalene, the disciples without Thomas, the disciples with Thomas, then the eleven again
1CO: Cephas (Peter?), the twelve [really? one disciple was dead], 500+ brethren [120 in Acts], James, all the Apostles, Paul.
bron (Sowieso wel aardig voor je om te lezen, denk ik)
quote:
[..]

Ik heb zeer veel vertrouwen in de historiciteit van Jezus als zijnde God.
Geschiedkunde beperkt zich natuurlijk niet puur tot (schriftelijke) menselijke overleveringen. Laat staan tot een zeer beperkte collectie.
  woensdag 5 december 2007 @ 00:06:23 #200
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55048112
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 23:18 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dan houd je geschiedenis over voor zovel je het kunt reconstrueren, met een gezonde twijfel. Dan is de juiste houding: "misschien is dit gebeurd; zeker weten doe ik het niet en andere opties zijn mogelijk" in plaats van "ik heb er vertrouwen in dat dit is gebeurd, en ik wijd er mijn leven aan". Dat is ook het kind met het badwater weggooien, omdat je elke historisch-kritische methode verwaarloost, en die moet dan ook voor andere claims gelden.

Maar goed, offtopic. Terug naar Dawkins. Op Youtube staat trouwens een leuk debat tussen Daniel Dennett (een van de vier ruiters) en Dinesh D'Souza:

http://youtube.com/watch?v=iw7J15TeDG4 (15 delen)

't Is een beetje dezelfde riedel, daar niet van. De een geeft weer een reden waarom er geen god is en de ander bewijst dat 'ie bestaat "want waarom is het universum er dan"....
Die Dinesh is helemaal van de pot gerukt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')