abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:36:42 #51
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52376570
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:33 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Toetreding kan enkel met eenparigheid van stemmen. Spanje heeft dus wel degelijk -net als elk land- een veto.
Daarbij, is een onmiddellijke toetreding tot de EU eigenlijk wel een must ? (en kom nu niet af met het verdwijnen van de Euro, de grenscontroles, ... enzo want de Europese muntunie en de Sjengenverdragen staan daar los van)

Ik denk dat jij bv ook vergeet dat de EU zelf dan de meest welvarende regio in heel haar gebied zomaar 'laat gaan' ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52376615
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:36 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Daarbij, is een onmiddellijke toetreding tot de EU eigenlijk wel een must ? (en kom nu niet af met het verdwijnen van de Euro, de grenscontroles, ... enzo want de Europese muntunie en de Sjengenverdragen staan daar los van)
Die Schengen-akkoorden en die Europese muntunie ga je ook opnieuw moeten onderhandelen hoor.
pi_52376673
quote:
Denk jij nu werkelijk dat Spanje de toetreding van Vlaanderen zal tegenhouden wanneer het beseft dat Belgie (in z'n huidige vorm) toch nooit meer terugkomt? Dat kan niet blijven duren hoor.
Dat dachten ze in Taiwan ook.

Nee, serieus nu: natuurlijk duurt dat niet eeuwig. Ik beweer ook helemaal niet dat Vlaanderen geen kans maakt om bij de EU te komen, integendeel. Het enige dat ik hier stel is dat het geen evidentie is die op 1-2-3 gefixt zou worden maar dat dat een serieuze tijd in beslag neemt.
pi_52376738
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:38 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Die Schengen-akkoorden en die Europese muntunie ga je ook opnieuw moeten onderhandelen hoor.
Ojee ojee! Je bent in je opzet geslaagd. Vlaanderen zal verdwijnen in de afgrond als we onafhankelijk worden. Verstoten door de EU, NATO, VN,... uit de eurozone gesmeten, weer grenscontroles,... met armoede en verval tot gevolg!

Laten we Belgie dus maar behouden. Ik zal alvast m'n Frans nog wat gaan oefenen.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:42:24 #55
pi_52376757
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:38 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Die gaan al staan springen om de handtekening van de Vlaamse beleidsvoerders hoor ... De Europese muntunie zou kunnen zelf instorten als er zo'n economische onzekerheid in hartje Europa komt, terwijl niemand in een van dé transitzone's van Europa opnieuw tijdsrovende paspoort en grenscontroles wil. (zie je het al gebeuren, dat al die EU-bonzen in zaventem terug uren bij de douane mogen aanschuiven ?)
pi_52376781
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:39 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Dat dachten ze in Taiwan ook.

Nee, serieus nu: natuurlijk duurt dat niet eeuwig. Ik beweer ook helemaal niet dat Vlaanderen geen kans maakt om bij de EU te komen, integendeel. Het enige dat ik hier stel is dat het geen evidentie is die op 1-2-3 gefixt zou worden maar dat dat een serieuze tijd in beslag neemt.
Laten we er dan zo snel mogelijk mee beginnen, ok?
pi_52376857
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:42 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Die gaan al staan springen om de handtekening van de Vlaamse beleidsvoerders hoor ... De Europese muntunie zou kunnen zelf instorten als er zo'n economische onzekerheid in hartje Europa komt, terwijl niemand in een van dé transitzone's van Europa opnieuw tijdsrovende paspoort en grenscontroles wil. (zie je het al gebeuren, dat al die EU-bonzen in zaventem terug uren bij de douane mogen aanschuiven ?)
Die ochtend aan de grenscontrole in Zaventem, anno 2012.

"Welcome to the Republic of Flanders, mister Barroso. Can I see your visa?"
pi_52376875
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:25 schreef Frederic het volgende:
Trouwens, uit een peiling van Het Laatste Nieuws (grootste Vlaamse krant) van vorig jaar bleek dat er voor het eerst in de geschiedenis een meerderheid was voor Vlaamse onafhankelijkheid.

Bron: http://hoegin.blogspot.com/2005/12/vlaamse-meerderheid-voor.html

Het kan soms snel gaan, hoor.
Ik ken de omstandigheden van die peiling niet, ik weet wel dat de Stemmenkampioen een zeer gecontesteerde peilingsmethode was (ook via internet geloof ik, met inschrijving) en dat ze ondertussen zelfs opgedoekt is vanwege de felle kritiek.

Onlangs nog -net voor de verkiezingen- was er dan weer een enquête van De Standaard die het had over slechts 5%.
pi_52376942
Eigenlijk is er maar één peiling, en dat zijn de verkiezingen. En in Vlaanderen hebben overduidelijk de partijen gewonnen die staan voor een verregaande splitsing van bevoegdheden (van confederalisme tot onafhankelijkheid). Daar kan je niet omheen.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:49:19 #60
pi_52376963
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:45 schreef Frederic het volgende:

[..]

Die ochtend aan de grenscontrole in Zaventem, anno 2012.

"Welcome to the Republic of Flanders, mister Barroso. Can I see your visa?"
Het heeft wel zijn voordelen natuurlijk. Aan de geluidsnormen in Brussel voor (nacht)vluchten kunnen we dan ook mooi ons gat vagen ...
pi_52376982
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:48 schreef Frederic het volgende:
Eigenlijk is er maar één peiling, en dat zijn de verkiezingen. En in Vlaanderen hebben overduidelijk de partijen gewonnen die staan voor een verregaande splitsing van bevoegdheden. Daar kan je niet omheen.
Een verregaande splitsing van bevoegdheden is wel iets FUNDAMENTEEL anders dan een onafhankelijkheid. Ik ben ook voorstander van splitsing van bevoegdheden, daarom nog niet van een onafhankelijke staat Vlaanderen.
pi_52377077
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:49 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Het heeft wel zijn voordelen natuurlijk. Aan de geluidsnormen in Brussel voor (nacht)vluchten kunnen we dan ook mooi ons gat vagen ...
Tot Brussel een vliegverbod afkondigt.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:54:38 #63
pi_52377153
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:52 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Tot Brussel een vliegverbod afkondigt.
En de belangrijkste internationale verkeersader naar zichzelf afsluit ?
pi_52377155
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:49 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Een verregaande splitsing van bevoegdheden is wel iets FUNDAMENTEEL anders dan een onafhankelijkheid. Ik ben ook voorstander van splitsing van bevoegdheden, daarom nog niet van een onafhankelijke staat Vlaanderen.
Daar zit toch iets contradictorisch in, niet? Als je dan toch bevoegdheden wil splitsen, waarom dan niet het werk afmaken en ineens het land splitsen? Dat zou het op bestuurlijk vlag toch vééél eenvoudiger maken!? Waarom nog zo'n betekenisloos omhulsel "Belgie" behouden - dat de zaken nota bene enkel ingewikkelder zal maken?
pi_52377242
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:54 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Dus Vlaanderen gaat de luchthaven sluiten?
pi_52377310
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:54 schreef Frederic het volgende:

[..]

Daar zit toch iets contradictorisch in, niet? Als je dan toch bevoegdheden wil splitsen, waarom dan niet het werk afmaken en ineens het land splitsen? Dat zou het op bestuurlijk vlag toch vééél eenvoudiger maken!? Waarom nog zo'n betekenisloos omhulsel "Belgie" behouden - dat de zaken nota bene enkel ingewikkelder zal maken?
Omdat veel mensen toch om één of andere redenen belang hechten aan België als land. Trouwens dat is wel het standpunt van de CD&V en blijkbaar tegenwoordig ook de VLD en SP.A hé.
pi_52377345
Zeg eens Heero87, vind jij het normaal dat Vlaanderen altijd de toestemming nodig heeft van de Franstaligen (een minderheid in Belgie nota bene) om zaken te realiseren?

Neem nu het laatste voorbeeldje. Vlaanderen zou graag wat inspraak hebben in de NMBS zodat het zelf kan investeren in een betere spoorontsluiting van de Antwerpse haven. Reactie Walen: NON.

Vind jij dit normaal?
pi_52377412
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:59 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Omdat veel mensen toch om één of andere redenen belang hechten aan België als land. Trouwens dat is wel het standpunt van de CD&V en blijkbaar tegenwoordig ook de VLD en SP.A hé.
Je zegt het: "om de één of andere reden". Kan jij er zo'n paar opnoemen? Ik niet...
pi_52377456
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 00:00 schreef Frederic het volgende:
Zeg eens Heero87, vind jij het normaal dat Vlaanderen altijd de toestemming nodig heeft van de Franstaligen (een minderheid in Belgie nota bene) om zaken te realiseren?

Neem nu het laatste voorbeeldje. Vlaanderen zou graag wat inspraak hebben in de NMBS zodat het zelf kan investeren in een betere spoorontsluiting van de Antwerpse haven. Reactie Walen: NON.

Vind jij dit normaal?
Neen. Ik pleit dan ook voor een bevoegheidsverdeling. Daar hoort dat ook bij. En druk dan verdomme als onderhandelaars eens door, laat het desnoods op een crisis uitlopen. Dan zullen de Walen wel bijdraaien en toehappen.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 00:05:01 #70
pi_52377500
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 00:03 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Neen. Ik pleit dan ook voor een bevoegheidsverdeling. Daar hoort dat ook bij. En druk dan verdomme als onderhandelaars eens door, laat het desnoods op een crisis uitlopen. Dan zullen de Walen wel bijdraaien en toehappen.
En als ze niet toehappen?
pi_52377506
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 00:02 schreef Frederic het volgende:

[..]

Je zegt het: "om de één of andere reden". Kan jij er zo'n paar opnoemen? Ik niet...
Dat is meestal gewoon een gevoel. Ik voel mij Belg, veel meer dan dat ik me Vlaming voel. Eigenlijk voel ik me nog meer Antwerpenaar dan dat ik mij Vlaming voel.
pi_52377531
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 00:05 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

En als ze niet toehappen?
Dat doen ze, want anders trapt Vlaanderen het af. En dat is hun grootste nachtmerrie.
pi_52377541
Om even on topic te zijn...het gaat wel over Non Non non maar die monniken zijn ook geen lieverdjes hoor
pi_52377628
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 00:03 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, maar zo'n situatie is toch niet normaal!? Moeten Vlamingen het dan altijd laten uitraaien op een crisis om te doen wat ze zelf willen? Sta hier toch eens even bij stil! Dit is toch grotesk. In Belgie werken de deelstaten elkaar gewoon tegen ipv samen te werken. Vlaanderen en Wallonie zijn binnen de Belgische context tegenstanders geworden.

Ik zeg: laten we voor eens en altijd eens de moed hebben om te zeggen: "het gaat niet meer, laat ons een deftig scheidingsplan uitwerken zodat we goeie buren kunnen worden ipv ons nog verder dagelijks te ergeren aan elkaar in een mislukt Belgisch huwelijk, waar niemand beter van wordt".
pi_52377708
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 00:05 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Dat is meestal gewoon een gevoel. Ik voel mij Belg, veel meer dan dat ik me Vlaming voel. Eigenlijk voel ik me nog meer Antwerpenaar dan dat ik mij Vlaming voel.
Dus jij voelt je in Charleroi even "thuis" als in Mechelen of Leuven? Dat méén je toch niet.

Noem eens wat BW's (Bekende Walen), geef eens wat populaire Waalse tv-programma's, noem eens een paar bestsellers (boeken) van Wallonie....?
pi_52378148
quote:
Dus jij voelt je in Charleroi even "thuis" als in Mechelen of Leuven? Dat méén je toch niet.
Nee, maar ik voel me ook helemaal niet even thuis in Mechelen als in Antwerpen? So?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 00:12 schreef Frederic het volgende:

[..]

Noem eens wat BW's (Bekende Walen), geef eens wat populaire Waalse tv-programma's, noem eens een paar bestsellers (boeken) van Wallonie....?
Moet ik naar de Waalse televisie kijken om mij Belg te voelen? Moet ik Waalse boeken lezen om mij Belg te voelen?

Moet een Limburger alle gewoontes en tradities uit een andere Vlaamse provincie, bijvoorbeeld Antwerpen, kennen om zich Vlaming te voelen?

Voor mij is het Belgische gevoel een gevoel van beleving. Als ik Justine Henin Roland Garros zie winnen, dan ben ik trots, dan krijg ik kippevel, dan ben ik fier een Belg te zijn. Dat soort dingen maken dat ik mij een Belg voel, en waarschijnlijk nog vele anderen.
pi_52378165
En ja, ik ken BW's en televisieprogramma's. Maar dat was waarschijnlijk je punt niet.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 00:45:33 #78
pi_52378461
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 00:30 schreef Heero87 het volgende:

Voor mij is het Belgische gevoel een gevoel van beleving. Als ik Justine Henin Roland Garros zie winnen, dan ben ik trots, dan krijg ik kippevel, dan ben ik fier een Belg te zijn. Dat soort dingen maken dat ik mij een Belg voel, en waarschijnlijk nog vele anderen.
Tjah, en voor dezelfde redenen zijn er dan weer mensen die trots zijn en kippevel krijgen dat ze Vlaming zijn als Johan Museeuw onder de Leeuwenvlaggen door als 'Leeuw van Vlaanderen' de Ronde won ...

Dat soort dingen zijn natuurlijk irrelevant, als straks in een onafhankelijk Vlaanderen een Vlaming zoiets wint ben jij even trots dat je Vlaming bent.

Of bedoel je nu dat we dan maar samen met pakweg Nederland moeten gaan zodat we trots kunnen zijn dat we dan het WK voetbal (kunnen) winnen ?
pi_52378997
Heero87: Wat als Henin tegen Clijsters speelt?

voor de rest:
Ik weet wat jullie bedoelen met die "noem eens wat BW's" , de "Belgische"-voeling is er niet, zet een Waal en een Vlaming in een kamer en ze hebben evenveel contactpunten als een Fransman en een Duitser. Die onwetendheid over elkaar maak onderhandelingen als vandaag alleen maar moeilijker.

Weet er trouwens iemand of er ook een Frans forum bestaat waar de Walen dan hun gal spuwen zoals wij hier? (www.foque.fr ofzo), of misschien een Waalse weblog of mooigevuld Waals Forum?
pi_52379051
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 01:24 schreef Chiwakka het volgende:

voor de rest:
Ik weet wat jullie bedoelen met die "noem eens wat BW's" , de "Belgische"-voeling is er niet, zet een Waal en een Vlaming in een kamer en ze hebben evenveel contactpunten als een Fransman en een Duitser. Die onwetendheid over elkaar maak onderhandelingen als vandaag alleen maar moeilijker.

Weet er trouwens iemand of er ook een Frans forum bestaat waar de Walen dan hun gal spuwen zoals wij hier? (www.foque.fr ofzo), of misschien een Waalse weblog of mooigevuld Waals Forum?
O ja, ga maar naar www.7sur.be of het forum van "Le soir" en "La libre belgique". Daar zal je meer zien dan gal spuwen, de meest racistische opmerkingen lees je daar ("langues barbares", "ils sont fous", "vierte reich",...). De algemene opinie is echt dan hen een onbeschrijflijk onrecht door de Vlamingen wordt aangedaan. Je ziet werkelijk hoe groot de kloof is. (het geplaag tussen Nederlanders en Vlamingen (door de Nederlanders ook wel "Belgen"genoemd) verdwijnt er werkelijk in het niets bij)

Op http://forum.toudi.org/ gaat het er iets rustiger aan toe, en zijn de deelnemers vaak wel geïnformeerd (sommigen spreken zelfs Nederlands).
  woensdag 15 augustus 2007 @ 01:29:09 #81
pi_52379055
Sinds wanneer hebben ze internet in Wallonië dan ?
pi_52379107
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 01:29 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Sinds wanneer hebben ze internet in Wallonië dan ?
Die waren daar inderdaad later mee, maar ik denk dat het de laatste jaren toch ook in orde gekomen is (niet vergeten dat zij veel dunner bevolkt zijn.
pi_52379158
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 01:28 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

O ja, ga maar naar www.7sur.be of het forum van "Le soir" en "La libre belgique". Daar zal je meer zien dan gal spuwen, de meest racistische opmerkingen lees je daar ("langues barbares", "ils sont fous", "vierte reich",...). De algemene opinie is echt dan hen een onbeschrijflijk onrecht door de Vlamingen wordt aangedaan. Je ziet werkelijk hoe groot de kloof is. (het geplaag tussen Nederlanders en Vlamingen (door de Nederlanders ook wel "Belgen"genoemd) verdwijnt er werkelijk in het niets bij)

Op http://forum.toudi.org/ gaat het er iets rustiger aan toe, en zijn de deelnemers vaak wel geïnformeerd (sommigen spreken zelfs Nederlands).
Bangelijk!
Bedankt voor de snelle en informatieve reply en snel eens lezen wat ze daar over ons - als in Vlamingen - schrijven.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 01:43:24 #84
pi_52379255
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 01:32 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Die waren daar inderdaad later mee, maar ik denk dat het de laatste jaren toch ook in orde gekomen is (niet vergeten dat zij veel dunner bevolkt zijn.
Ik weet het , maar ik bedoel het een beetje cynisch omdat in het vakantiehuisje van mijn ouders in de Ardennen weliswaar tv-kabel verkrijgbaar is , maar nog altijd geen kabel of adsl internet ... Terwijl dat bij mijn neef die in Italië werkelijk in het 'hol van pluto' ergens in de Apennijnen woont al een jaar of zes wél het geval is ...
pi_52379546
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 01:35 schreef Chiwakka het volgende:

[..]

Bangelijk!
Bedankt voor de snelle en informatieve reply en snel eens lezen wat ze daar over ons - als in Vlamingen - schrijven.
Altijd graag gedaan, maar je kan natuurlijk ook de Franstalige propaganda lezen.

Zo heb je www.fdf.be
En warm aanbevolen is hun elektronisch boekje "Perspectives francophones", je schrikt echt van het bijna kinderachtige paranoïde gedrag.
Ze noemen zich "démocratique", maar toch monarchistisch , zie pagina 2:
http://www.fdf.be/IMG/pdf/PF38.pdf
quote:
Le conseiller communal francophone PF, Jean
Cornand, constata que, dans la nouvelle salle, les portraits des souverains ne figuraient plus, alors qu’ils étaient précédemment. Il déposa un point à l’ordre du jour demandant que les portraits soient remis en place.

Résultat du vote: CD&V et Vlaams Belang contre… la main dans la main, SP et GROEN, pour, VLD (1 pour,
1 contre, une abstention). Les 7 élus francophones votèrent pour bien entendu. Et voilà comment Albert et Paola ont été chassés de Leeuw- St-Pierre. Une bassesse au relent flamingant.
En dan heb je ook "Carrefour", het boekje dat door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd wordt (diezelfde gemeenschap die Vlaams geld nodig heeft voor haar eigen onderwijs).

Op de startpagina: http://www.carrefour.be/

En dan was er nog die schandalige historie met "La Tribune de Bruxelles".
Dat was een Franstalig boekje dat door een Franstalige vakbond gratis verspreid werd in Brussel onder de ambtenaren. Op het eerste zicht niks mis met een boekje om je wegwijs te maken in die stad, maar dan zie je dat daar zulke dingen in staan:
http://www.tbx.be/fr/ArchiveArticle/7839/app.rvb
quote:
Meise, la flamandisation larvée se poursuit
La menace de la mainmise par la seule Flandre se précise de mois en mois. Les quinze pour-cent du personnel francophone qui y est encore toléré, (mais pour combien de temps ?), tirent le signal d’alarme. Le dernier numéro de janvier, du très “officiel” magazine Randkrant annonce triomphalement que le jardin botanique passera dans les tout prochains mois sous le seul contrôle de trois ministres flamands.
Als je dit allemaal gezien hebt, heb je dan nog de indruk dat wij één volk zijn, dat om elkaar geeft, met de wil om eeuwig met elkaar door het leven gaan?
pi_52380520
quote:
Tjah, en voor dezelfde redenen zijn er dan weer mensen die trots zijn en kippevel krijgen dat ze Vlaming zijn als Johan Museeuw onder de Leeuwenvlaggen door als 'Leeuw van Vlaanderen' de Ronde won ...
Tuurlijk, en ik heb daar ook respect voor dat dat nu eenmaal bij anderen anders ligt. Maar volgens mij is dat iets wat bij veel mensen toch het "Belgische gevoel" levend houdt. Een gevoel van samen dingen beleven (en dat gaat veel verder dan sport natuuurlijk.

Al zijn de Vlaamse vlaggen in het wielrennen toch niet helemaal hetzelfde. Er zijn er zeker die die vlaggen meenemen omdat ze zich Vlaming voelen, maar er zijn er waarschijnlijk net zo goed die dat doen omdat ze vinden dat dat bij het wielrennen hoort. Mensen die dan de Vlaamse vlag meenemen en laten wapperen, maar ook juichen als Philippe Gilbert wint.
quote:
Dat soort dingen zijn natuurlijk irrelevant, als straks in een onafhankelijk Vlaanderen een Vlaming zoiets wint ben jij even trots dat je Vlaming bent.
Ik? Nooit...

Vlaming zijn is een feeling die je hebt of niet. Dat creëer je niet door plots onafhankelijk te worden...
quote:
Ik was groot fan van beiden. Als Henin tegen Clijsters speelde, supporter ik eigenlijk voor niemand. Dat Clijsters nu Vlaamse was en Henin Waalse deed er voor mij niks toe, voor mij zijn het gewoon twee Belgen.
Al vind ik Henin wel de betere tennister, maar da's een andere discussie natuurlijk.

[ Bericht 7% gewijzigd door Heero87 op 15-08-2007 08:39:49 ]
pi_52381079
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:54 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Sowieso kan vlaanderen op betrekkelijk korte tijd een eigen luchthaven uit de grond stampen. Als je nu kijkt naar de luchthaven te Antwerpen (daar kunnen al redelijke toestellen landen), daar is al wat infrastructuur aanwezig (OK, er is maar 1 landingsbaar nog), maar je ziet duidelijk dat er aan de andere kant van de krijgsbaar nog héél veel beschikbaar terrein is.

Evenals antwerpen noord op de linkeroever, daar staat ook zéér weinig bebouwing. Qua zakenvluchten (dus geen goederenbehandeling) kan Deurne in minder dan 10 jaar volledig operationeel zijn. Een volledige luchthaven uitbouwen zoals op Zaventem is boven het Deurgangdok zelfs realiseerbaar, daar ligt nog veel ongebruikt land. Verder maak je dan zowat de ideale combinatie van een sterke zeehaven mét luchthaven erbij & een HST netwerk... (en met de waalse bijdrage zet je volgens mij in 1x zo'n luchthaven.

NVA zou trouwens een zéér mooie beurt op de verkiezingen maken als ze aankondigen dat er 1500¤ per persoon belastingsverlagingen kunnen komen als we van de walen af zijn. Een doorsnee gezin met 2 kinderen spaart zo jaarlijks 6000¤ uit...
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52382894
Waarom zou Vlaanderen een nieuwe luchthaven uit de grond moeten stampen als het er al één heeft? Zaventem ligt volledig in Vlaanderen, en blijft daar liggen hoor.

ps: wie nog wat Waalse fora wil bekijken, moet zeker eens een kijkje nemen op Vox Latina, een anti-Vlaams haatforum: http://www.voxlatina.com/forums/viewforum.php?f=4

Wat je daar leest is werkelijk niet te geloven. Het populairste topic is momenteel "La Flandre Impérialiste et Nazie".
Want nazi's, dat zijn toch alle Vlamingen, niet?

O, dierbaar Belgie!
pi_52383167
man waar gaat dat op dat forum heen???

"Moi j'ai compris qu'il s'agissait de VB, maintenant le CD&V-NVA c'est du pareil au même, c'est ce que l'on appelle la face sympatique du même concept."

Vlaams Blok & CD&V-NVA hebben blijkbaar dezelfde achtergrondgedachten, alleen heeft het kartel er een mooi gezichtje voor gezet? Ja dat zal het wel zijn .
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52387127
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 10:40 schreef Frederic het volgende:
Waarom zou Vlaanderen een nieuwe luchthaven uit de grond moeten stampen als het er al één heeft? Zaventem ligt volledig in Vlaanderen, en blijft daar liggen hoor.
De drie gewesten slagen er nu nog niet in om een fatsoenlijke nachtvluchtenregeling uit te werken voor Zaventem. Hoe ga je dat straks met twee of drie landen flikken? Zaventem zou in ieder geval een probleem vormen.
quote:
ps: wie nog wat Waalse fora wil bekijken, moet zeker eens een kijkje nemen op Vox Latina, een anti-Vlaams haatforum: http://www.voxlatina.com/forums/viewforum.php?f=4

Wat je daar leest is werkelijk niet te geloven. Het populairste topic is momenteel "La Flandre Impérialiste et Nazie".
Want nazi's, dat zijn toch alle Vlamingen, niet?

O, dierbaar Belgie!
Het is natuurlijk erg gemakkelijk om alles eenzijdig te bekijken. Voor elk Franstalig haatforum vind je ongetwijfeld ook een Nederlandstalig haatforum. Debielen vind je nu eenmaal overal.
pi_52387720
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 13:13 schreef Heero87 het volgende:

Het is natuurlijk erg gemakkelijk om alles eenzijdig te bekijken. Voor elk Franstalig haatforum vind je ongetwijfeld ook een Nederlandstalig haatforum. Debielen vind je nu eenmaal overal.
Belgische politiek #4 Non non en nog eens non ! ging niet over fora, maar standpunten ingenomen door een aan de EU verbonden groep, het FDF, ...

Het FDF komt eigenlijk weinig op televisie in Vlaanderen, veel mensen kennen het niet. Waarom?
  donderdag 16 augustus 2007 @ 20:23:59 #92
pi_52432836
  donderdag 16 augustus 2007 @ 20:26:42 #93
pi_52432908
Vincent Kompany wijt problemen bij de Rode Duivels aan verschil Vlamingen en Walen

Het is al zo lastig en nu kan bondscoach René Vandereycken alweer een brandje blussen. De nationale knuffelbeer Vincent Kompany stelt communautaire problemen mee verantwoordelijk voor de oneindig lijkende dip van de Rode Duivels.

Werd hij geïnspireerd door de met communautair bezaaide valkuilen en daardoor moeizame regeringsgesprekken op Hertoginnedal? Of had de 21-jarige verdediger van Hamburg SV na tien maanden afwezigheid zin om een steen met de allures van een rotsblok in de al zo onrustige kikkerpoel te gooien? Het is natuurlijk wel vreemd. Terwijl Kompany voor zijn achillespeesblessure de mogelijke taalproblemen bij de nationale selectie altijd ontkende, pakt hij er na tien maanden afwezigheid plots wel mee uit.

Kompany in de Concentra-kranten: 'In de nationale ploeg is er een communautair probleem. We trekken niet aan hetzelfde koord en daar moet iets aan gedaan worden. Zowel bij spelers, supporters, entourage en media. (...) Ik ben van mening dat de slechte resultaten er niet alleen zijn wegens een gebrek aan kwaliteit. Als ik het objectief bekijk, kan ik alleen maar zeggen dat er geen eenheid is. Door erover te spreken, komt er reactie. En positief of negatief, reactie is altijd goed. (...) De fout ligt niet bij de trainer. Hij kan de spelers niet tot iets dwingen.'

Kompany speelde tot hiertoe welgeteld twee interlands van de dertien interlands onder bondscoach René Vandereycken. Dat zijn twee interlands sinds december 2005 toen Vandereycken werd aangesteld. De bondscoach kan volgens enkelen een heleboel aangewreven worden, maar niet dat hij niet werkt aan de eenheid van de groep. Bij de opwarming let de Limburger erop dat, anders dan vroeger, Vlamingen en Franstaligen gemengde groepjes vormen. Bij het eten zorgt hij ervoor dat de twee taalgroepen door elkaar zitten. Vice-aanvoerder Daniel Van Buyten bevestigt.

'Sinds Vandereycken bondscoach is, ga ik vaak pokeren op een kamer met alleen Vlaamse jongens', aldus Van Buyten. 'Vroeger trok ik minder met de Vlamingen op. Nu doe ik het wel, omdat ik er zin in heb en omdat ik me beter in mijn vel voel. En daar heeft Vandereycken zeker mee te maken. Ik ben de speler die het meeste contact heeft met de ploegmaats en die zich het minst aantrekt van de taalverschillen.'

Er zijn er dus die er zich wel iets van aantrekken. Zoals Anthony Vanden Borre. Die was er de jongste drie jaar wel heel regelmatig bij. Wellicht heeft Kompany dan ook zijn mosterd gehaald bij zijn Brusselse vriend die nu bij Fiorentina speelt. Vanden Borre sprak in oktober 2005 (!) - Aimé Anthuenis was nog bondscoach - in het weekblad Humo voor het eerst over het probleem.

'Er is echt een scheiding tussen Vlamingen en Walen. Iedereen is vriendelijk, hoor, maar toch voel je dat we niet aan hetzelfde zeel trekken. Ik kan daar geen concrete voorbeelden van geven, 't is meer een gevoel, maar als je ertussen zit, is het wel erg duidelijk.'

Scheiden

Vooral als het moeilijk gaat, steekt het communautaire probleem de kop op. Benjamin De Ceulaer haalde vorig jaar keihard uit na de uitschakeling voor het EK 2006 voor beloften. Hij beschreef wat er gebeurde na de 1-3 nederlaag tegen Oekraïne. 'Het probleem in België is nog altijd het verschil tussen Vlaamse en Franstalige spelers', aldus De Ceulaer. 'Door de nonchalance van een Waal (Dettal, red.) liepen we het EK mis, ik kon hem op dat moment wel in elkaar slaan. Naderhand zaten wij met de tranen in onze ogen, terwijl zij vrolijk de kleedkamer verlieten. Dat verschil in mentaliteit is gigantisch en we zullen nooit op één lijn komen te zitten. Waarom geen twee nationale teams?'

In juli 2006 liep het voor andere favoriete jonge Duivels mis, op het EK voor min 19-jarigen in Polen. Na een 4-2 zege tegen de latere groepswinnaar Tsjechië werd die ploeg toch nog laatste in zijn groep.

'De groep viel uit elkaar in Walen en Vlamingen', getuigde een speler in onze krant. 'Op training was het Vlamingen en Walen apart, aan tafel ook. De Walen verdachten de Vlamingen ervan over hen te roddelen en omgekeerd. Ook op het veld vonden beide groepen elkaar niet.'

Op het voorbije EK voor beloften waren de jonge Duivels wel succesvol. Toch was het voor buitenstaanders een fluitje van een cent om de Walen en Vlamingen van elkaar te onderscheiden. Doorgaans warmden bij de trainingen de Walen op één helft van het terrein op en de Vlamingen aan de andere kant. Niemand klaagde echter, want het ging goed. Ze kwalificeerden zich voor de Olympische Spelen en werden pas uitgeschakeld in de halve finale.

Gewezen Rode Duivel Luc Nilis sprak er tijdens zijn carrière nooit over maar laat er, sinds het slecht gaat, geen twijfel over bestaan. 'België is een land met twee verschillende culturen', aldus de 50-voudige international nog voor de interland in Portugal einde maart. 'Niemand moet dat ontkennen. Walen staan nu eenmaal anders op dan wij opstaan. Zij denken anders dan wij, dus het begint al lang voor een wedstrijd. Als het goed gaat, is er geen probleem, maar zodra het wat minder is, kom je meteen in de problemen. Ik denk niet dat het nog goed komt met de nationale ploeg. We hebben elkaar nodig, maar het klikt niet. Sorry.'

Voetballers geen politici

En zo beginnen de spelers van de nationale ploeg, in weerwil van de inspanningen van bondscoach René Vandereycken, steeds meer op onze politici te lijken. Met dit verschil: met ons land gaat het vrij goed en toch willen sommigen scheiden. In het voetbal spelen de taalproblemen alleen op als het slecht gaat.

Voor het WK 1986, het succesvolste voor de Rode Duivels ooit, dreigde er ook een communautair conflict. Guy Thys had de Waalse publiekslieveling Alex Czerniatynski thuisgelaten en Waregem-spelers als Danny Veyt en Filip Desmet meegenomen. Ook dat kreeg de Vlaming Thys op zijn kop toen het in de eerste ronde niet vlotte. Uiteindelijk werden de Belgen vierde. Thys werd een uitstekende diplomaat genoemd. Toen José Happart in een jaar later in oktober 1987 met Voeren een regeringscrisis uitlokte en Wilfried Martens met communautair gehakketak ten val bracht, riep iemand dat Guy Thys dat wel zou oplossen.

Larie. Guy Thys was diplomaat dankzij de resultaten. René Vandereycken weet wat hem te doen staat.
pi_52434069
Kompany is niet de eerste en ook niet de bekendste sportman die zulke opmerkingen maakt:
http://webnieuws1.sportwe(...)?ArticleID=G8N180OIB
quote:
Cartwright en dochtertje Mia zijn meegereisd met manlief, van het warme Adelaide naar het kille Luik. Een beetje Home and Away , de soap waarmee Cartwright bekend raakte. Want ook al is Hewitt ver weg van huis, toch komt hij een beetje thuis in België.

,,Ach, zo kun je het niet helemaal noemen'', zegt Hewitt. ,,Ik ben misschien drie keer in Wallonië geweest. Franstalig België is een ander land voor mij. Mijn Nederlands is nog altijd beter dan mijn Frans.''
  donderdag 16 augustus 2007 @ 23:11:26 #95
pi_52437285
"Staatshervorming na regeringsvorming"

do 16/08/07 - De Franstalige partijen die betrokken zijn bij de regeringsonderhandelingen, willen maar praten over een grote staatshervorming na de vorming van een regering. Dat hebben ze gezegd aan formateur Yves Leterme (CD&V). Voor de Vlamingen ligt dat erg moeilijk.

Vooral het FDF en CDH tonen zich onverzettelijk. Het liberale MR sprak van "constructieve voorstellen" maar FDF-voorzitter Olivier Mangain drukte onmiddellijk alle hoop de kop in.

Een staatshervorming in twee delen, een kleine met een gewone meerderheid en daarna een grote met de steun van andere partijen, ligt bijzonder moeilijk voor de Vlaamse partijen.

Die hebben immers gezegd dat ze niet in een regering willen stappen zonder garanties voor een aanzienlijke staatshervorming.

En het ziet er voorlopig niet naar uit dat de Vlaamse partijen zullen buigen.

Vlaams minister Geert Bourgeois (foto) van NVA, die mee onderhandelde over justitie, zei bij het buitenkomen dat hij de Franstalige eisen zonder pardon afwijst en noemde het Franstalige standpunt onaanvaardbaar.

Formateur Leterme zal nog werk hebben om het communautaire mijnenveld begaanbaar te maken.
pi_52437707
Crisis dus.
  donderdag 16 augustus 2007 @ 23:27:37 #97
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_52437833
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 23:35 schreef Frederic het volgende:
Denk jij nu werkelijk dat Spanje de toetreding van Vlaanderen zal tegenhouden wanneer het beseft dat Belgie (in z'n huidige vorm) toch nooit meer terugkomt? Dat kan niet blijven duren hoor.
en wat te denken van Frankrijk, waar het bon-ton is om vlamingen te bashen; franstalige media heeft sowieso een sterkere internationale impact; een niet te onderschatten nadeel indien het ooit zover komt
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  donderdag 16 augustus 2007 @ 23:28:22 #98
pi_52437857
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:24 schreef Heero87 het volgende:
Crisis dus.
Ach Lenny & de Wespen zongen het al :

Meneertje nee

Kan overleven
In zijn wereld van nee
Hij wil niks geven
Maar hij wil ook niks krijgen

Meneertje nee
Is heel gedreven
In zijn wereld van nee
Ietwat ontevreden
Leest hij eerst alle kranten
En daarna kijkt hij tv
En na honderden journalen
Schudt hij wondermooi van nee
  donderdag 16 augustus 2007 @ 23:28:59 #99
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_52437879
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:24 schreef Heero87 het volgende:
Crisis dus.
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_52437952
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:28 schreef misteriks het volgende:

[..]

Het is misschien het beste wat deze onderhandelingen kon overkomen... Het zal de Franstaligen aan het denken zetten, want voor het eerst staan ze nu tegenover één front. Vroeger konden de Franstaligen met veel weg komen omdat de Vlaamse partijen zelf onderling zaten te kibbelen, maar nu vormen die één front. Dat zal onder de taalgrens tijdens die crisis wel doordringen, ze zullen beseffen dat er geen andere uitweg is, en dus zullen ze terugkrabbelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')