EchtGaaf klinkt als een soort Dries van Agt met z'n ethisch reveil (vergeet daarbij niet dat Van Agt ook een big spender was). Aan die zwakheid in m'n uiterst summiere betoog heb ik dus gedachtquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 09:37 schreef Pool het volgende:
EchtGaaf en floris.exe willen eerder terug naar de jaren '50 hoor, die zijn ook niet echt links, eerder conservatief. Als gematigd linkse Fok!ker wil ik zelf overigens terug naar het poldermodel, Paars en vooral een type Wim Kok.
Daar zit wat in.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 09:50 schreef sneakypete het volgende:
Doe je dat wel, zul je wel achterlopen, of niet?
Eind jaren 70 was er ook een crisis in de economie en wat dat betreft is er wel een gelijkenis.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 10:07 schreef Klopkoek het volgende:
Over een lange periode gezien is de wereld er natuurlijk op vooruit gegaan,
Er zijn niet zo gek veel Fok!kertjes die in de jaren 70 al politiek-bewust waren hè. Misschien kun je die vraag voorleggen aan golfer (geb. '54) of yvonne (geb. '55), die hadden wellicht wel posters van de PSP oid voor het raam hangen. De jaren 70 waren de jaren waarin het persoonlijke politiek werd. Ieder aspect van je persoonlijke keuzes, bijv. welke kleding je droeg, welke muziek je cool vond, welke tv-programma's je keek etc. werd uitgelegd als een politiek statement. Een vrij benauwende toestand dus. In de jaren daarna is dat gelukkig allemaal verdwenen. Links zou zich in aanloop op de Paarse coalitie gelukkig ook herdefiniëren in een minder bevoogdende rol tov de moraal en de economie. De ideologische veren schudde men af en daarmee ook het maakbaarheidsprincipe. Zoals Pool aanduidde zullen de meeste linkse Fok!kertjes in die periode, tijdens de Paarse coalitie, politiek-bewust zijn geworden. Ikzelf ben iets jonger dan eerstgenoemde Fok!kertjes (geb. '62) en kreeg pas tijdens mijn studie in de jaren '80 te maken met de laatste restanten van het 'persoonlijke is politiek' en hoewel je je aanvankelijk aanpaste of dat probeerde althans, ben ik van nature toch te recalcitrant om me te schikken in zo'n benauwende atmosfeer. Afgezien van de muziek, die toen een stuk cooler was, verlang ik dus in het geheel niet terug naar die jaren 70 mentaliteit nee. Die muziek kun je tegenwoordig gelukkig downloaden, dus leve het internet!quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 10:07 schreef Klopkoek het volgende:
Over een lange periode gezien is de wereld er natuurlijk op vooruit gegaan, maar toch kan het dat je bepaalde elementen nu mist die er vroeger wel waren geweest.
Anywayz, ik zou graag weten hoe Rote Armee Fraktion van Fok hierover denkt.
De Elsevierretoriek dat alles ruk was, bedoel je, en de PvdA jubelverhalen dat alles joepiejee was? Ik weet wel, heb er nog een boekje over liggen hier, dat voor de PvdA het regeren enigszins een desillusie was. Dat kwam 1. omdat ze in '77 ondanks 10 zetels winst niet in de volgende coalitie terechtkwamen en 2. zoals Ed. van Thijn het uitdrukte, regeren was als het varen met een olietanker.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 10:42 schreef Klopkoek het volgende:
@Ryan3
Dat ik dit zo vraag komt omdat ik nu een boek aan het lezen ben over het kabinet Den Uyl. Is behoorlijk objectief geschreven (mag je ook wel verwachten van een proffesor), en als je dat zo leest -gecombineerd met wat je al eerder hebt gehoord- dan snap je dat de wereld er toen niet zo heel erg anders uit zag. Ikzelf heb dus met enige voorbehoud de indruk dat zowel de Elsevierretoriek als de jubelverhalen van de PvdA-apparatsjiks de waarheid geweld aan doet, hoewel ik dat natuurlijk al van te voren had kunnen verzinnen.
Hoe dan ook: Nederland had toen het meest linkse klimaat ooit (was in andere Europese landen ook het geval) en zou dus willen weten hoe de (ultra)-linkse users daartegenaan kijken.
Dat zijn allemaal snot verwende jongelui geworden hè.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 10:59 schreef sigme het volgende:
Ik vond de politiek van de jaren '70 erg léuk. Er werd veel gedaan, georganiseerd. Vredesweek hier, kernopwekfabriekbezetting daar. Van die dingen. Ik heb er goede herinneringen aan, van die weekjes weer eens heerlijk kamperen waarbij er weinig maar wel heel algemeen toezicht werd gehouden op wat de kinderen uitvraten.
Maar goed, ik was dus kind in de jaren '70. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het voor kinderen in elk geval een veel leukere tijd was dan die van nu.
Wie, die kinderen van de jaren '70? Of de kinderen van nu?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 11:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal snot verwende jongelui geworden hè.
Ja, en de daarmee aan vastzittende indruk dat de wereld er toen heel anders uit zag (in het geval van Elsevier krijg je bijv. de indruk dat Nederland toen in een veredeld derde-wereldland transformeerde).quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 11:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De Elsevierretoriek dat alles ruk was, bedoel je, en de PvdA jubelverhalen dat alles joepiejee was?
Zoals Joop al zei: de marges van de democratie zijn buitengewoon smal.quote:Ik weet wel, heb er nog een boekje over liggen hier, dat voor de PvdA het regeren enigszins een desillusie was. Dat kwam 1. omdat ze in '77 ondanks 10 zetels winst niet in de volgende coalitie terechtkwamen en 2. zoals Ed. van Thijn het uitdrukte, regeren was als het varen met een olietanker.
Er werd toen ook aan polaristaie gedaan hè.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 11:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, en de daarmee aan vastzittende indruk dat de wereld er toen heel anders uit zag (in het geval van Elsevier krijg je bijv. de indruk dat Nederland toen in een veredeld derde-wereldland transformeerde).
[..]
Kostte wat moeite het boekje uit de boekenkast te lichten. Vanwege paar verhuizingen is de boekenkast een onoverzichtelijke bende geworden, bovendien is de verzameling boeken danig uitgebreid de laatste jaren en staat er nog een zooi boven in een andere grote boekenkast en her en der staan er nog wat stapeltjes boeken bij gebrek aan geschikte behuizing. Enfin het boekje is een uitgave van de Wiardi Beckman Stichting, het wetenschappelijke bureau verbonden aan de PvdA, uit het jaar 1978. Ik zie dat ik het boekje zelf op 28 juni 1985 heb aangeschaft, ergens in de ramsj wrs. Titel is 'De kleine stappen van het kabinet-Den Uyl'. Erin worden PvdA-ministers en -staatssecretarissen van het kabinet Den Uyl onderworpen aan een interview met verschillende inerviewers. Thema: wat heeft het kabinet bereikt. Titel duidt aan wat men bereikt heeft.quote:Zoals Joop al zei: de marges van de democratie zijn buitengewoon smal.
Weet je nog hoe dat boekje heet(te)?
Kids van de jaren 70 uiteraard. Kids van nu zullen wrs en indien mogelijk nog verwender worden dan die van de jaren 70. Idd omdat ze met heel wat meer zorg omringd worden en ook omdat ze in materialistische zin een weldadig bestaan leiden.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 11:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Wie, die kinderen van de jaren '70? Of de kinderen van nu?
Dat eerste: ja. Heel Nederland is tot op het bot verwend. Zo rijk & welvarend is pure verwennerij.
Het tweede: nee, dat bedoelde ik niet. Kinderen van vandaag worden zo ontzettend nauwlettend gevolgd. In de jaren '70 was het een stuk meer toegestaan om ongezien rond te klooien.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 10:59 schreef sigme het volgende:
Maar goed, ik was dus kind in de jaren '70. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het voor kinderen in elk geval een veel leukere tijd was dan die van nu.
En door wie worden ze nauwlettend gevolgd? Door 'de kinderen van de jaren '70'.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 11:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Wie, die kinderen van de jaren '70? Of de kinderen van nu?
Dat eerste: ja. Heel Nederland is tot op het bot verwend. Zo rijk & welvarend is pure verwennerij.
Het tweede: nee, dat bedoelde ik niet. Kinderen van vandaag worden zo ontzettend nauwlettend gevolgd. In de jaren '70 was het een stuk meer toegestaan om ongezien rond te klooien.
Komt door oliecrisis, niet door Den Uyl.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:41 schreef Martijn_77 het volgende:
Economisch ging het ook lekker in de jaren 70
Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jaren_70
Ahhhquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:31 schreef gelly het volgende:
[..]
Jij kan je internet veroorloven dankzij den Uijl ongeletterde huilebalk. Normaal gesproken had je kolen staan scheppen in een donkere limburgse mijn. Had me ook beter geleken eigenlijk.
Het begrotingstekort onder Den Uyl was het laagste van de afgelopen 4 decennia. Nauwelijks was rechts aan de macht of het tekort schoot sky-high.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 16:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ahhh
Dat internet dat door Al Gore is uitgevonden?
Serieus, het economisch beleid van Den Uyl was desastreus slecht, en dat Nederland eind jaren 70 niet net zo kapot was als de UK is alleen maar aan het aardgas te danken.
Het ging pas weer goed met Nederland toen men in den Haag besloot dat bedrijven niet op overheidsteun moesten rekenen, gedenivileerd werd, gederegulierd, geprivatiseerd. Toen verdween de massawerkeloosheid, de staatsschuld ging omlaag, de economie groeide harder als in de rest van europa en de tekorten liepen terug.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 16:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het begrotingstekort onder Den Uyl was het laagste van de afgelopen 4 decennia. Nauwelijks was rechts aan de macht of het tekort schoot sky-high.
Idd, de ellende die altijd aan Den Uyl wordt toegerekend moet vooral aan Van Agt worden toegerekend. Met antisemitische politici hebben we door de bank genomen ook geen positieve ervaringen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 16:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het begrotingstekort onder Den Uyl was het laagste van de afgelopen 4 decennia. Nauwelijks was rechts aan de macht of het tekort schoot sky-high.
Soit,quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 17:05 schreef Ulx het volgende:
Wil je weer terug naar de jaren 90, PV?
Dat is idd waar.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 17:47 schreef Visitor1982 het volgende:
De muziek was in ieder geval beter (ABBA, Electric Light Orchestra, Fleetwood Mac, Queen)!
quote:"De grootste verdienste van het kabinet vind ik dat het de autoriteit heeft gesloopt. Ik heb het afschaffen van de excellentietitel meegemaakt. Niemand accepteert nu meer dat een minister zegt: 'Ik ben minister en daarom doen we het zo.' Mensen kunnen het zich niet meer voorstellen, maar dat was toen de gewoonte."
Kortom, daar begon de hufterigheid van de Nederlandersquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 17:52 schreef Klopkoek het volgende:
Grappig aan dat boek wat ik aan het lezen ben zijn de antwoorden van de PvdA ministers op de vraag wat zij als hun grootste verdienste zien. Marcel van Dam zegt daarop:
[..]
Een 'echte' liberaal denkt daar anders over. Dat op DDR wijze ja en amen roepen (nu nog enkel te bewonderen in confessionele scholen), ja, daar mogen we blij mee zijn dat dat weg is.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kortom, daar begon de hufterigheid van de Nederlanders
Er is nogal een verschil tussen ja en amen zeggen en een minister met excelentie aanspreken, niet?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 18:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een 'echte' liberaal denkt daar anders over. Dat op DDR wijze ja en amen roepen (nu nog enkel te bewonderen in confessionele scholen), ja, daar mogen we blij mee zijn dat dat weg is.
Itt jou heb ik die periode dus niet meegemaakt maar dat Den Uyl een geleerder persoon was dan bijv. een Wouter Bos ziet elke flapdrol.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil tussen ja en amen zeggen en een minister met excelentie aanspreken, niet?
Heb je wel eens kamerdebatten uit die tijd gezien? Inhoudelijk waren die stukken intressanter dan huidige, men beheerste nog de kunst van het debateren.
Kijk ik ben het volledig oneens met Den Uyl zijn economische politiek, maar het was wel een groot debater.
Net zoals de stukken uit de Eerste Kamer nu ook vaak interessanter zijn om terug te lezen dan die uit de Tweede Kamer. In de Eerste Kamer is het niveau een beetje gebleven.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil tussen ja en amen zeggen en een minister met excelentie aanspreken, niet?
Heb je wel eens kamerdebatten uit die tijd gezien? Inhoudelijk waren die stukken intressanter dan huidige, men beheerste nog de kunst van het debateren.
Kijk ik ben het volledig oneens met Den Uyl zijn economische politiek, maar het was wel een groot debater.
Ga je dat nou echt serieus lezen? Ben je zowat een halve dag mee bezig man.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 18:46 schreef Pool het volgende:
[..]
Net zoals de stukken uit de Eerste Kamer nu ook vaak interessanter zijn om terug te lezen dan die uit de Tweede Kamer. In de Eerste Kamer is het niveau een beetje gebleven.
Het ligt volgens mij niet alleen aan de geleerdheid van de personen, maar vooral aan de sfeer en hectiek in de huidige politiek. Bos is cum laude afgestudeerd, in principe een goede debater en iemand die mooie stukken kan schrijven. Maar de huidige situatie met dagelijkse peilingen en snelle media vraagt om one-liners en simpel geformuleerde standpunten.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 18:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Itt jou heb ik die periode dus niet meegemaakt maar dat Den Uyl een geleerder persoon was dan bijv. een Wouter Bos ziet elke flapdrol.
Hele debatten heb ik daarom niet gezien, maar wel stukjes daarvan (gelezen in boeken of gezien). Ik heb op internet nog gezocht of er een archief van is, maar helaas niet kunnen vinden.
overigens geloof ik niet dat er een verband bestaat tussen het verdwijnen van gezag en de intellectuele en retorische armoede van vandaag de dag
Dat zou ik zo niet zeggen, maar Den Uyl stond ergens voor, die had een mening, Bos niet, die draait als een molen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 18:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Itt jou heb ik die periode dus niet meegemaakt maar dat Den Uyl een geleerder persoon was dan bijv. een Wouter Bos ziet elke flapdrol.
Heb in de auto een paar cd`s liggen met lagerhuis debatten uit de tijd van Thatcher, wow, daar is NL helemaal niets bij en nog steeds doen die engelsen dat beter.quote:Hele debatten heb ik daarom niet gezien, maar wel stukjes daarvan (gelezen in boeken of gezien). Ik heb op internet nog gezocht of er een archief van is, maar helaas niet kunnen vinden.
Ik denk dat er wel een verband bestaat tussen de jaren 60 verworvenheden en de hufterigheid van Nederland.quote:overigens geloof ik niet dat er een verband bestaat tussen het verdwijnen van gezag en de intellectuele en retorische armoede van vandaag de dag
Ja, ik wil zeker terug naar de jaren 70, 60 of zelf 50.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 09:34 schreef Klopkoek het volgende:
Want die indruk krijg ik als ik de gemiddelde reacties van EchtGaaf, Tup, floris.exe (heeft ook zo'n fijne avatar) enz. lees.
Daarom de vraag aan hun: Willen jullie terug naar de jaren '70?
- Zo ja, wat was er zo goed aan de jaren '70?
- Zo nee, waarom niet?
Nou, ik heb ook hele fijne herinneringen aan de jaren '70, toen ik ongeveer net zo oud geweest zal zijn als jij. Maar misschien heeft dat niets met de jaren '70 te maken, maar alles met een gelukkige kindertijd. Ik hoop in ieder geval dat mijn Prul dadelijk dezelfde gevoelens heeft over de jaren '00.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 10:59 schreef sigme het volgende:
Ik vond de politiek van de jaren '70 erg léuk. Er werd veel gedaan, georganiseerd. Vredesweek hier, kernopwekfabriekbezetting daar. Van die dingen. Ik heb er goede herinneringen aan, van die weekjes weer eens heerlijk kamperen waarbij er weinig maar wel heel algemeen toezicht werd gehouden op wat de kinderen uitvraten.
En zo is dat. Van Agt is een van de grootste politici die dit land ooit heeft gekend.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 09:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
EchtGaaf klinkt als een soort Dries van Agt met z'n ethisch reveil
Dat verband is er imo ook niet.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 18:43 schreef Klopkoek het volgende:
overigens geloof ik niet dat er een verband bestaat tussen het verdwijnen van gezag en de intellectuele en retorische armoede van vandaag de dag
Dus de arbeider geen auto meer, en hoe ga je de overbevolking bestrijden? Malthusalisme?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 19:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, ik wil zeker terug naar de jaren 70, 60 of zelf 50.
Beter:
1 Geen overbevolking. Een groot huis met groot lap grond was nog betaalbaar. De wegen waar toen nog begaanbaar. Nu weet je alleen hoe laat je vertrekt, laat staan dat je weet of en hoe laat je uberhaupt aankomt.
Sterk verzuilde samenleving, vrouw achter het aanrecht, vrouw zonder de man erbij geen toegang tot de bankrekening,.quote:3 Een veel betere en overzichtelijke sociale structuur
Ja, je ging niet naar een slager van een andere kerk..quote:4 Burgers gingen veel fatsoenlijker met elkaar om. Respect stelde toen nog iets voor
Iedereen rookte, er waren geen milieu eisen voor de zware industrie, je kon in Hellevoet pernis ruiken, in heel oost Nederland het Ruhrgebied en de Akzo als de wind verkeerd stond.quote:5 De maatschappij was veel minder jachtig. Veel gezonder dus
Lees de Avonden van Reve nog eens hoe gezellig dat was.quote:6 De maatschappij was veel minder materialistisch dan nu het geval is. Veel meer aandacht voor elkaar.
Tuurlijk,en echtscheiden was zeer moeilijk, lekker lijden in stilte achter het fornuis.quote:7 Eenverdienerssamenleving in die jaren veel gebruikelijker. Was VEEL beter voor het gezin. K
Er was minder te gappen bedoel jequote:8 Veel minder criminaliteit.
triest dat jij het ongezellig vind door de tijdgeest, maar denk dat dit echt aan jou ligt.quote:9 De tijdgeest was iha veel gezelliger.
48 uurige werkweek ipv 38quote:10 Arbeidsklimaat was veel gezonder. Een arbeidscontract bood toen nog vastigheid. De werkdruk was toen nog normaal. Nu is voor de meesten mensen een ordinaire ratrace.
1 keer in de week wassen, alleen verwarming in de woonkamer, vakantie op de fiets, geen TV voor beneden 2 keer modaal.quote:Veel en veel beter dus. Konden we maar terug.
Goede samenvatting van die tijdquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 19:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus de arbeider geen auto meer, en hoe ga je de overbevolking bestrijden? Malthusalisme?
[..]
Sterk verzuilde samenleving, vrouw achter het aanrecht, vrouw zonder de man erbij geen toegang tot de bankrekening,.
[..]
Ja, je ging niet naar een slager van een andere kerk..
[..]
Iedereen rookte, er waren geen milieu eisen voor de zware industrie, je kon in Hellevoet pernis ruiken, in heel oost Nederland het Ruhrgebied en de Akzo als de wind verkeerd stond.
[..]
Lees de Avonden van Reve nog eens hoe gezellig dat was.
[..]
Tuurlijk,en echtscheiden was zeer moeilijk, lekker lijden in stilte achter het fornuis.
[..]
Er was minder te gappen bedoel je
[..]
triest dat jij het ongezellig vind door de tijdgeest, maar denk dat dit echt aan jou ligt.
[..]
48 uurige werkweek ipv 38
[..]
1 keer in de week wassen, alleen verwarming in de woonkamer, vakantie op de fiets, geen TV voor beneden 2 keer modaal.
Volgens mij denk is je beeld van die tijd vooral door toen was geluk nog heel gewoon bepaald
In ieder geval niet meer dan 1 auto per gezin.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 19:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus de arbeider geen auto meer, en hoe ga je de overbevolking bestrijden? Malthusalisme?
Met duidelijke rolpatronen is niets mis mee. Dientengevolge minder stress in het gezin.quote:Sterk verzuilde samenleving, vrouw achter het aanrecht, vrouw zonder de man erbij geen toegang tot de bankrekening,.
Ja, en?quote:Ja, je ging niet naar een slager van een andere kerk..
toen was het klimaat nog niet zo verziekt als nu het geval is.quote:Iedereen rookte, er waren geen milieu eisen voor de zware industrie, je kon in Hellevoet pernis ruiken, in heel oost Nederland het Ruhrgebied en de Akzo als de wind verkeerd stond.
Revequote:Lees de Avonden van Reve nog eens hoe gezellig dat was.
En nu gaan ze al uit elkaar als er een scheet dwars zit. En kinderen zijn het meest de dupequote:Tuurlijk,en echtscheiden was zeer moeilijk, lekker lijden in stilte achter het fornuis.
Nee, ze wisten beter wat het mijn en dein was.quote:Er was minder te gappen bedoel je
Wat is er leuk aan een maatschappij waarin ideeën zich dood jakkert en kapot moet werken voor de luxe. Waardoor de kinderen van alles te kort komen. Aandacht en liefde.quote:triest dat jij het ongezellig vind door de tijdgeest, maar denk dat dit echt aan jou ligt.
48 uur effectief werken om er maar 38 uitbetaald te krijgen vandaag de dag. Structureel uiteraard.quote:48 urige werkweek ipv 38
Dat is genoeg en nog veel beter voor de huid ook. De woonkamer alleen verwarmen is genoeg. op slaapkamers heb je geen verwarming nodig .Vroeger had je warme wollen dekens.quote:1 keer in de week wassen, alleen verwarming in de woonkamer,
Je snapt het principe van geschiedenis niet zo denk ik. Al die ellende die je nu zo betreurt is het gevolg van die tijd. Juist toen is de basis gelegd voor de shit van nu.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 19:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, ik wil zeker terug naar de jaren 70, 60 of zelf 50.
Beter:
1 Geen overbevolking. Een groot huis met groot lap grond was nog betaalbaar. De wegen waar toen nog begaanbaar. Nu weet je alleen hoe laat je vertrekt, laat staan dat je weet of en hoe laat je uberhaupt aankomt.
2 Geen doorgeslagen multiculturele samenleving.
3 Een veel betere en overzichtelijke sociale structuur
4 Burgers gingen veel fatsoenlijker met elkaar om. Respect stelde toen nog iets voor
5 De maatschappij was veel minder jachtig. Veel gezonder dus
6 De maatschappij was veel minder materialistisch dan nu het geval is. Veel meer aandacht voor elkaar.
7 Eenverdienerssamenleving in die jaren veel gebruikelijker. Was VEEL beter voor het gezin. K
8 Veel minder criminaliteit.
9 De tijdgeest was iha veel gezelliger.
10 Arbeidsklimaat was veel gezonder. Een arbeidscontract bood toen nog vastigheid. De werkdruk was toen nog normaal. Nu is voor de meesten mensen een ordinaire ratrace.
Veel en veel beter dus. Konden we maar terug.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |