Om er even de aandacht op te vestigen dat niet alle ehhh - ik begrijp echt de mallemoer van de genres in die hoek - hiphop ongeinspireerde monotone herrie is. Met behulp van, vaak, gastmuzikanten, rappers dus, maakt Kubus muziek die verder gaat dan cool doen op de vierkante meter. 'Verrassend' en 'levendig' zijn de termen die mij het eerst te boven komen als ik zijn beats en samples hoor. Zeker iemand die hier een topic verdient!
Zijn eerste album ben ik helaas nog niet bekend mee.
Buitenwesten is volgens mij een samenwerking met een aantal van wat de betere rappers in Nederland moeten voorstellen (maar dat durf ik niet te beweren). Normaal gesproken gaan mn tenen krom staan van het niveau van zowel de muziek als de teksten van Nederlandse raps. Ik hoor er helaas nogal wat langskomen met een broertje die alleen dat soort muziek luistert. En of dit nou de artiesten zijn die door zijn boxen schallen of niet: de muziek op Buitenwesten is waanzinnig lekker. Maar wat me bovenal verraste was dat ik, waarschijnlijk onder invloed van die beats en samples , de raps ook buitengewoon goed vind vallen. En dan met name in Hamvraag (die venijnige sample dr achter
![]()
), Buitenbad (die tekst loopt gewoonweg heerlijk met ook weer die muziek er bij) en Ddddikke gek.
![]()
Vanwege de vette muziek die Kubus maakte werd de interesse gewekt van de Engelse rapper Bangbang. Resultaat van de samenwerking die volgde is het album The Learing Curve. En wat een meesterlijke plaat is ook dit geworden. Met als onbetwist hoogtepunt het onwaarschijnlijk scheurende King.
quote:
NederBritse hiphop van grote klasse
Gepubliceerd op 27 maart 2007, 00:00
Kubus & Bang Bang: Learning Curve (Topnotch/Pias)
Alleen het verhaal achter ’Learning curve’ is al mooi. De Britse rapper Bang Bang hoort een nummer van producer Kubus op de Nederlandse tv en is direct onder de indruk.
Hij zoekt de man op in Zwolle, het klikt en niet veel later is er dit pareltje van een debuutalbum. Bang Bang vertelt verhalen over zijn leven, dat bol staat van criminaliteit en drugs.
Niets nieuws, maar zijn manier van rappen in combinatie met de heerlijke Britse tongval zuigt je zijn leercurve in. De beats van Kubus maken het meer dan af. Zijn bombastische, rauwe geluid geeft het album een duister gevoel dat intrigeert met als hoogtepunt het briljante ’Happy’. ’Learning curve’ is niet té moeilijk, maar zal ook niet iedereen direct aanstaan.
Zonde, want deze Nederlandse productie zou de wereld moeten veroveren.
Bastian Ramler
http://www.kubus-biets.nl/