VAN:
NAAR:![]()
De bewerking is niet super, maar ik heb juist een foto gekozen waarbij je rechte lijnen ziet.
In dit geval een schaakbord waar veel lijnen in voorkomen zodat je heel goed kunt zien wat
Displacement maps[/b[ doen.
Misschien ben je `m al eens tegen gekomen, de [b]Displace... filter.
Ook voor beginners...Open je document...
Open een foto waarvan jij de contouren wilt hebben, in ons voorbeeld hebben we een druppel genomen.
![]()
Het eerste wat we doen is deze koppieren en in ons te bewerken foto te plakken.
CTRL + A en dan
CTRL + C, minimaaliseer het document van de druppel, selecteer de te bewerken foto en toets
CTRL+V.
Als het goed is heb je 2 layers (lagen), je originele foto en je druppel.
Nu gaan we een Displacement map maken in dit geval deze druppel.
Ga terug naar je druppel foto en toets
SHIFT + CTRL + U (Desaturate), nu heb je een zwart/ wit grijs getinte druppel.
Speel een beetje met de
Levels, toets
CTRL+L om meer verhouding te krijgen in zwart wit, zodat je displacement map beter tot zijn recht komt.
Voorbeeld de displacement map![]()
Wanneer klaar bent
Save je displacement map weg als
PSD.
Dit doe je door:SHIFT + CTRL +S te toetsen en dan onder
Filename: zie je
Format:, kies nu voor
Photoshop (*.PSD:*.PDD).
Noem het voor mij part DISPLACEWATER, zodat je het makkelijk kunt terug vinden.
Nu heb je je Displacement map...
![]()
Vervolgens gaan we terug naar het te bewerken document.
In je
Layers-Window kun je op het oogje klikken van de druppel-layer, zodat je alleen het schaakbord ziet.
(Klik je nog een keer in dat gebied, dan zie je je druppel layer weer.)Selecteer nu je Schaakbord-layer...Nu gaan we de DIsplacement map toepassen.
In je menubalk klik je op
Filter of
ALT + T, vervolgens
Distort en als laatste
Displace....
Het volgende scherm verschijnt:![]()
Belangrijk is nu wel wat de instellingen precies doen.Ik heb het nog nooit in een tutorial gezien, over de werking van de instellingen van de
Displace..Zelf vind ik het wel belangrijk zodat je bij een volgende keer weet waat je mee bezig bent.
In principe stel je hier je foto mee in (je displacement map)
Horizontal & Vertical Scale: Hoe groter deze waardes des te duidelijker wordt de verplaatsing van je displacement map.
Displacement Map:Strech To Fit Zegt het eigenljk al, deze vergroot of verkleint de DM zodat het past binnen je selectie of foto.
Tile Gebruik je eigenlijk wanneer je een texture hebt die aan elkaar plakt zodat het past. Bijvoorbeeld wanneer je een kruis hebt, en je plakt er 2 boven en onder elkaar, dan krijg je in het midden een vierkant.
Dus inprincipe deelt deze instelling je foto in meerdere fotootjes.
Undefined Areas:Wrap around Vult de niet gedefiniëerde ruimte met inhoud van de tegenovergestelde rand van het beeld
Repeat Edge Pixels Verspreid de kleuren van pixel langs de rand van het beeld in een gespecificeerde richting uit. Het verbinden kan voortvloeien als de randpixel verschillende kleuren zijn.
Voor ons voorbeeld zijn de instellingen van bovenstaand voorbeeld voldoende.
Gebruik voor
Horizontal & Vertical 15 wanneer het niet voldoende mocht vinden.
Klik nu op
OK en selecteer je
PSD document.
Je document ziet er nu zo uit...![]()
En hier zie je eigenlijk precies wat een
Displacement map doet.
Om het af te werken klik je op het oogje van je druppel-layer zodat je deze weer ziet.
Mocht je deze layer nog in kleur hebben, toets
SHIFT + CTRL +U.
Zorg er nu voor dat je
Layerbleding op
Soft Light staat.
Uiteindelijk het resultaat..
Photoshop on! ![]()
![]()
![]()
Nog wat voorbeelden met de
Displace filter.
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.