Yoghurt met kersen, een handje All-Bran plus en een heleboel rozijntjes.
In de oven staan kampioenbroodjes af te bakken.
![]()
Ik hou van kampioentjes! Er gaat kaas, komkomer en tomaat op.
Glas troebel appelsap erbij en dan heb ik wel weer voldoende ontbeten.
Ik wou vanavond maar eens iets maken uit Jamie Olivers's italie-kookboek. Ik kreeg het al maanden geleden van mijn moeder voor mijn verjaardag, maar het komt er steeds maar niet van om een recept te maken.
*bladerblader*
Ik denk dat het de varkenskarbonades met salie worden. Ik eet eigenlijk amper karbonades omdat ik vanuit mezelf zelden kies voor vlees met een bot erin, maar mijn lief houdt er wel van, dus ik ga het maar eens proberen.
Ik deel het (losjes aangepaste) recept alvast, vertel ik vanavond of het lekker was. Ook wordt iets me in het recept niet helemaal duidelijk, dus misschien dat iemand kan helpen.
Voor 2 personen
Ingredienten:- halve kg bloemige aardappels, geschild en in kleine blokjes
- zwarte peper en zeezout
- 2 dikke varkenskarbonades, met bot
- 12 blaadjes verse salie
- halve bol knoflook
- 30 gram zachte roomboter
- 2 plakken prosciutto
- 2 gedroogde abrikozen, in kleine stukjes gesneden
- 3 dikke plakken gerookte bacon, in blokjes. Pancetta kan ook.
- olijfolie
- beetje bloem
Bereiding:- Oven voorverwarmen op 220 graden
- Aardappelblokjes aan de kook brengen in pan water met zout. Vijf minuten laten koken, afgieten en uit laten dampen
- Karbonades plat leggen en met een scherp mesje vanaf de zijkant horizontaal insnijden. Uitkijken, en zorgen dat het mesje in het midden blijft en geen gaten in onder- of bovenkant maakt.
- Vier salieblaadjes met een halve (gepelde) teen knoflook, de prosciutto, boter, abrikozen en een snuf peper en zout in de keukenmachine fijnmalen tot er een lekkere, geurende boterbrij ontstaat om de 'vleeszakjes' mee te vullen.
(Ik heb zelf even geen keukenmachine, maar het gaat vast ook wel met een vijzel en een beetje geduld)
- Vier salieblaadjes besprenkelen met olijfolie en met één kant in de bloem drukken.
- Op beide zijden van de karbonades een salieblaadje drukken, met de bebloemde kant tegen het vlees aan
- Vlees afdekken met folie en op kamertemperatuur laten komen
- Bacon (of pancetta) met aardappelen, laatste vier salieblaadjes en de ongepelde knoflooktenen in een braadslee of ovenschaal scheppen, besprenkelen met olijfolie en twintig minuten in de voorverwarme oven laten staan.
- Ondertussen in een hete koekenpan met olijfolie de karbonades in tien minuten goudbruin en krokant bakken.
- Tot slot karbonades op de aardappelschotel leggen en nog ongeveer tien minuten in de oven laten doorgaren.
- Aardappelschotel met karbonades op tafel zetten, fles wijn opentrekken en klaar!
Echter: nergens in het recept wordt me verteld wanneer ik de karbonades moet vullen met de salieboter! Ik heb nog nooit zoiets gemaakt, dus ik weet het niet precies. Moet de boter er direct na het insnijden van het vlees al in, zodat de smaak er een beetje in kan trekken als het vlees afgedekt op kamertemperatuur ligt te komen? Of moeten de karbonades pas gevuld worden nadat ze uit de koekenpan komen, omdat anders de boter zo uit het vlees de pan in druipt?
Ik vermoed het laatste, maar eigenlijk weet ik het gewoon niet. Iemand een idee?