quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:54 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee, dit is aanpakken bij de bron. Orde en discipline bijbrengen voorkomt veel ellende. In de opvoeding dus. Thuis en op school.![]()
zie de uk idd.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:06 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik geef de gemiddelde leerling 2 uur, en dan heeft ie écht wel iets gevonden met dat schooluniform om zich te onderscheiden van de rest![]()
Ehm ja wat voegt dit in godsnaam toe aan Nederland? Ik zie hierin echt helemaal niets kwalijks dat verbeterd wordt.Het is gewoon niet meer van deze tijd. Dit zou gewoon compleet geforceerd zijn.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:13 schreef Gia het volgende:
Vlag en volkslied zie ik niets in. Maar wel in meer tucht en discipline.
Op basisscholen gewoon weer in de rij als de bel gaat.
In de klas naast je stoel gaan staan als de leerkracht binnen komt.
Opstaan als de directeur binnen komt.
U-zeggen en 'mijnheer of mevrouw achternaam' i.p.v. 'mijnheer of juffrouw voornaam'.
En uiteraard toch wel uniformen. Met een verbod hier iets aan te veranderen.
Geen onderscheid op gronden van afkomst of religie, iedereen is verplicht deel te nemen aan de activiteiten die de school organiseert. Of dat nu zwemles is, een sportdag of kerstviering.
Op middelbare scholen mag het iets soepeler:
Wel opstaan voor de leerkracht enz...
Ook u-zeggen en mijnheer of mevrouw achternaam.
Meer activiteiten in weken dat er, buiten de vakanties om, geen les is.
(Mijn oudste zat al 2,5 week voor de zomervakantie thuis.)
Kledingkeuze staat vrij, zolang het netjes is. Geen schunnige teksten, geen naveltruitjes, geen korte broeken (korter dan knielengte), geen mouwloze shirts.
School bepaalt zelf in hoeverre religieuze kledingstukken zijn toegestaan.
Laten we het nog anders bekijken. De oudere generatie meent zichzelf vaak roomser dan de paus en creeert een karikatuur van de jeugd onder ze door een paar randfiguren als maat te nemen. Dat die gigantisch hypocriet en selectief is vergeten we voor t gemak even want dan kunnen ze in ieder geval een excuus zoeken om niet gefrustreerd te hoeven zijn om zelf niet jong te zijn.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:40 schreef Pikkebaas het volgende:
Laten we het anders bekijken. De jeugd van tegenwoordig (opa spreekt) is redelijk ontspoort, bandeloos gedrag is eerder regel dan uitzondering. Meisjes van 12 zuipen zich lam en laten zich neuken door 13 jarige players.
We kunnen gewoon eens een tijdje uniformen, volkslied, etc proberen en dan zien of het beter gaat. Zelf denk ik dat het onze jeugd regelmatig ontbreekt aan Toezicht, Tucht en Discipline.
Ach het is vaak iets waar mensen in vluchten die zelf totaal niets in hun leven hebben gepresteerd.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:23 schreef Visitor1982 het volgende:
haha dit voorstel zou wel heel erg triest zijn... ik geloof niet in nationalisme, eerder in internationalisme... trots zijn op het land waar je geboren bent is hetzelfde als trots zijn op het feit dat je naar de wc bent geweest... het is nou eenmaal zo en je hoeft er in principe geen moeite voor te doen... gewoon onzin dus.
Op mijn basisschool werd het in 1993 afgeschaft omdat de leraren het zelfs een belachelijke vertoning vonden wordenquote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:34 schreef MouzurX het volgende:
In rijen bij de basisschool gebeurt dat dan niet meer? 5 jaar terug hier wel hoor.
Écht respect valt niet af te dwingen, dat moet je verdienen. De koningin beledigen is een recht, dat hoort erbij, dat zeiden Romeinse keizers duizenden jaren geleden al.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:33 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Gaan we weer....
Luister, als we zelf geen respect tonen voor ons land, de kroon en onze waarden hoe kunnen we dan verwachten dat nieuwkomers dat wel gaan doen ?
Is toch ook gewoon om te tellen of iedereen er is? Ik heb er niks tegen hoor.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Op mijn basisschool werd het in 1993 afgeschaft omdat de leraren het zelfs een belachelijke vertoning vonden worden
TS meent met het opdreunen van het volkslied voor de Nederlandse vlag, de jeugd weer op het rechte pad te krijgen.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ehm ja wat voegt dit in godsnaam toe aan Nederland? Ik zie hierin echt helemaal niets kwalijks dat verbeterd wordt.Het is gewoon niet meer van deze tijd. Dit zou gewoon compleet geforceerd zijn.
Maargoed als er vraag naar zou zijn zouden dit soort scholen wel worden opgericht.
Ik moest het vroeger wel. En dan ging de klas die de hele gang door moest lopen het eerst naar binnen, dan de volgende, enz.... Heel rustig.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:34 schreef MouzurX het volgende:
Eens we moeten wat trotser zijn op ons land.
http://www.youtube.com/watch?v=uMHbAKvPJkU
Karaoke versie.
In rijen bij de basisschool gebeurt dat dan niet meer? 5 jaar terug hier wel hoor.
Respect voor elkaar creeer je imo niet met stoffige kinderachtige regeltjes.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 21:15 schreef Gia het volgende:
[..]
TS meent met het opdreunen van het volkslied voor de Nederlandse vlag, de jeugd weer op het rechte pad te krijgen.
Dát vind ik dus onzin.
Wat ik voorstel is niet meer dan een beetje discipline en respect.
En niet voor nieuw op te richten scholen, maar gewoon voor elke basisschool en middelbare school in Nederland.
Gebukt te laten gaan, nog wel.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 21:22 schreef Hexagon het volgende:
En om die nou allemaal gebukt te laten gaan onder allerlei syboolmaatregelen vanwege een groepje randjeugd dat er altijd al was lijkt me een beetje overdreven.
juist daar. als ze liever een ander volkslied zingen dan krijgen ze een gratis enkeltje met de KLM.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:32 schreef Martijn_77 het volgende:
En hoe ga je dit dan oplossen op islamitische scholen?
Het is zeker geen pluim waard wat dat joch doet maar dat zou het ook niet zijn als hij een volwassen was geweest en zo ken ik nog wel een paar lui. Maar dat is iets dat zn ouders m alleen kunnen bijbrengen en niet dergelijke regels.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 21:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Gebukt te laten gaan, nog wel.
Tjongejonge, het zijn ook wel verschrikkelijk strenge regels die ik voorstel!
IK ben van mening dat kinderen, doordat ze tegenwoordig volwassenen als hun gelijken beschouwen vanwege het jij-en en de voornaam gebruiken, sowieso veel brutaler zijn geworden en respectloos. Er komt hier weleens een vriendje, en mij mogen ze ook gewoon bij de voornaam noemen, die zich hier zo thuisvoelt, dat hij zelf drinken inschenkt. Mijn kinderen hoeven niet te vragen om drinken, maar ik vind dat een vriendje toch minstens wel aan mijn zoontje mag vragen dit voor hem in te schenken.
Je gaat wel heel ver met je veronderstelling.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:04 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Religieuze indoctrinatie dan
Buiten het volkslied en de vlag : prima voorstel.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:13 schreef Gia het volgende:
U-zeggen en 'mijnheer of mevrouw achternaam' i.p.v. 'mijnheer of juffrouw voornaam'.
Geen onderscheid op gronden van afkomst of religie, iedereen is verplicht deel te nemen aan de activiteiten die de school organiseert. Of dat nu zwemles is, een sportdag of kerstviering.
Kledingkeuze staat vrij, zolang het netjes is. Geen schunnige teksten, geen naveltruitjes, geen korte broeken (korter dan knielengte), geen mouwloze shirts.
Aha, je wil weer massakindjes maken die zonder nadenken alles doen voor god en vaderland.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:13 schreef Gia het volgende:
Beter dan massakindjes maken die lak aan alles hebben.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 22:41 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Aha, je wil weer massakindjes maken die zonder nadenken alles doen voor god en vaderland.
Trouwens, geen onderscheid op religie, maar wel verplicht kerst vieren.![]()
Beter kindjes die zelf na kunnen denken dan gehersenspoelde kindjes.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 22:43 schreef MouzurX het volgende:
Beter dan massakindjes maken die lak aan alles hebben.
Helemaal geweldig als ouders hun kinders willen hersenspoelen door ze elke dag een van de ergste volksliederen ter wereld te laten zingen, maar verplicht opleggen aan elk kind is echt onzinnig. Laat die school dat lekker bepalen of ze die onzin willen.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 23:08 schreef Gabry het volgende:
Er wordt juist gewezen op iets dat alle inwoners van Nederland gemeen hebben. Iets waar iedere inwoner van Nederland trots op kan en mag zijn. Hun vlag en hun lied.
Dat is toch een mooi iets?
In bv Vlaanderen is bijna dit alles gewoon de normaalste zaak van de wereld op de scholen ...quote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:13 schreef Gia het volgende:
Die kindjes die 'zelf na kunnen denken' maken anders wel een takkeherriequote:Op donderdag 2 augustus 2007 22:45 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Beter kindjes die zelf na kunnen denken dan gehersenspoelde kindjes.
Gebeurt aan de lopende band hoor, kinderen met een geloof opvoeden is ook hersenspoelen.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 22:45 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Beter kindjes die zelf na kunnen denken dan gehersenspoelde kindjes.
Opvoeden is per definitie hersenspoelen. Gelijk op welke manier je dat doet. Maar dat hoeft geen slechte zaak te zijn. Je moet nu eenmaal een kind in een bepaalde richting opvoeden om het te kunnen laten functioneren in de maatschappij waarin het zal opgroeien ...quote:Op donderdag 2 augustus 2007 23:45 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Gebeurt aan de lopende band hoor, kinderen met een geloof opvoeden is ook hersenspoelen.
Oftewel wat is er mis met de manier die voorgesteld wordt?quote:Op donderdag 2 augustus 2007 23:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Opvoeden is per definitie hersenspoelen. Gelijk op welke manier je dat doet. Maar dat hoeft geen slechte zaak te zijn. Je moet nu eenmaal een kind in een bepaalde richting opvoeden om het te kunnen laten functioneren in de maatschappij waarin het zal opgroeien ...
Helemaal niets mis mee, met het verplicht stellen voor alle scholen des te meer.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 23:48 schreef MouzurX het volgende:
Oftewel wat is er mis met de manier die voorgesteld wordt?
Ik ben tenminste van Generation X ... dat klinkt tenminste cooler.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 00:00 schreef Fastmatti het volgende:
Nee, maar een beetje discipline bijbrengen is wel noodzakelijk. De kinderen van de patatgeneratie zijn nu al compleet losgeslagen. Ze beginnen nu dus ook echt overlast te geven.
Ach ja, dat riepen onze oma's en opa's ook in de jaren '60.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 00:00 schreef Fastmatti het volgende:
Nee, maar een beetje discipline bijbrengen is wel noodzakelijk. De kinderen van de patatgeneratie zijn nu al compleet losgeslagen. Ze beginnen nu dus ook echt overlast te geven.
Je hebt, bijna, helemaal gelijk wat betreft respect moet je verdienen, alleen het geeft blijk van fatsoen, normen en waarden om het niet te doen en gewoon te geven.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:38 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Écht respect valt niet af te dwingen, dat moet je verdienen. De koningin beledigen is een recht, dat hoort erbij, dat zeiden Romeinse keizers duizenden jaren geleden al.
Leve de republiek!
Maar die Marokkaanse straatschoffies zijn in Marokko een stuk minder assertief dan hier. Dan kun je wel van mensen verlangen om er mee om te leren gaan, maar het lijkt me beter dat we dan onze eigen manier van leven en van respect tonen overdragen in de strijd tegen de grote bek. Je ouders kunnen je dus wel van alles proberen mee te geven, maar als je zelf doorhebt dat dat buiten het ouderlijk huis allemaal niet zo hoeft, ga je daar zelf ook op inspelen. Ik weet niet of je met een volkslied en een vlag wel zo concreet gemeenschapsgevoel creeërt, maar wat zou er op tegen zijn om die ongeremde assertiviteit van kinderen wat af te remmen door de leefregels van de samenleving te verduidelijken? Dat gebeurt in al die landen waar nieuwkomers vandaan komen ook.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 21:50 schreef Hexagon het volgende:
Verschil met vroeger is dat ze mondiger zijn omdat hun ouders minder repressief optreden dan vroeger. Maar het lijkt me heilloos om dat de kop in te gaan drukken. Dealing with it lijkt me beter. Die Marokkaanse straatschoffies hebben ook hele ouderwetse ouders. Werkt ook niet echt anno 2007.
Het Wilhelmus heeft toch wel meer dsn 2 coupletten?quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:30 schreef EchtGaaf het volgende:
Voorstel:
- in elke klaslokaal een grote Nederlandse vlag.
- elke leerling kent het Nederlandse volkslied helemaal uit zijn of haar hoofd.
- het eerste lesuur alle leerlingen/studenten naast hun tafel laten staan en uit volle borst het Nederlandse volkslied laten zingen. (de 2 bekende coupletten).
De 2 bekende coupletten? En dan een primitieve spelfout?quote:
Doel:
- vergroot de trots dat je Nederlander bent.
- vergroot het saamhorigheidsgevoel
- bevorderdt de integratie.
- meer discipline
Hoe denkt u daarover?
quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 01:26 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Maar die Marokkaanse straatschoffies zijn in Marokko een stuk minder assertief dan hier. Dan kun je wel van mensen verlangen om er mee om te leren gaan, maar het lijkt me beter dat we dan onze eigen manier van leven en van respect tonen overdragen in de strijd tegen de grote bek. Je ouders kunnen je dus wel van alles proberen mee te geven, maar als je zelf doorhebt dat dat buiten het ouderlijk huis allemaal niet zo hoeft, ga je daar zelf ook op inspelen. Ik weet niet of je met een volkslied en een vlag wel zo concreet gemeenschapsgevoel creeërt, maar wat zou er op tegen zijn om die ongeremde assertiviteit van kinderen wat af te remmen door de leefregels van de samenleving te verduidelijken? Dat gebeurt in al die landen waar nieuwkomers vandaan komen ook.
Ik geef het aan als voorbeeld dat ouderwets autoritair gedrag anno 2007 weinig heilzaam meer is. Dat werkt in van die bergdorpen waar iedereen zo is maar niet in een land als Nederland. Het creeert naar mijn mening vooral ofwel onhandelbare rebelse ofwel compleet wereldvreemde jongeren. Je ziet ook vaak dat Marokkanen met liberalere ouders het een stuk beter doen.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 01:26 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Maar die Marokkaanse straatschoffies zijn in Marokko een stuk minder assertief dan hier. Dan kun je wel van mensen verlangen om er mee om te leren gaan, maar het lijkt me beter dat we dan onze eigen manier van leven en van respect tonen overdragen in de strijd tegen de grote bek. Je ouders kunnen je dus wel van alles proberen mee te geven, maar als je zelf doorhebt dat dat buiten het ouderlijk huis allemaal niet zo hoeft, ga je daar zelf ook op inspelen. Ik weet niet of je met een volkslied en een vlag wel zo concreet gemeenschapsgevoel creeërt, maar wat zou er op tegen zijn om die ongeremde assertiviteit van kinderen wat af te remmen door de leefregels van de samenleving te verduidelijken? Dat gebeurt in al die landen waar nieuwkomers vandaan komen ook.
Hij bedoelt het eerste en het zesde couplet, die kan je best aanduiden als de ,,twee bekende coupletten''.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 02:16 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het Wilhelmus heeft toch wel meer dsn 2 coupletten?
[..]
De 2 bekende coupletten? En dan een primitieve spelfout?
Moet ik zo'n voorstel nog serieus nemen?
tijden veranderen van mij wordt verwacht dat ik het zelf ga halenquote:Op donderdag 2 augustus 2007 21:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Gebukt te laten gaan, nog wel.
Tjongejonge, het zijn ook wel verschrikkelijk strenge regels die ik voorstel!
IK ben van mening dat kinderen, doordat ze tegenwoordig volwassenen als hun gelijken beschouwen vanwege het jij-en en de voornaam gebruiken, sowieso veel brutaler zijn geworden en respectloos. Er komt hier weleens een vriendje, en mij mogen ze ook gewoon bij de voornaam noemen, die zich hier zo thuisvoelt, dat hij zelf drinken inschenkt. Mijn kinderen hoeven niet te vragen om drinken, maar ik vind dat een vriendje toch minstens wel aan mijn zoontje mag vragen dit voor hem in te schenken.
dat bedoel ik en de jaren 20 en de jaren 30 etc.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 00:09 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ach ja, dat riepen onze oma's en opa's ook in de jaren '60.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |