abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 23:08:07 #221
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_52183366
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 23:05 schreef Dutch_Nelson het volgende:

[..]

Ookal geloof je in de islam,
de nederlandse kaas cultuur zul je respecteren of je het wil of niet.
Ik heb tijdens geschiedenis niets van een dictatuur in Nederland in de afgelopen jaren meegekregen. .
Wel dat wij tijdens de gouden eeuw handelden met anders-gelovigen, terwijl half Europa elkaar nog de hersens insloeg omdat andere mensen in wat anders geloofden.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_52183379
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 23:04 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dat hele verplicht trots zijn op een land om redenen die enkele politici opdreunen, die menen te spreken -wat dat betreft- namens de massa, daar kun je veel van zeggen, maar dat heeft niets meer met trots te maken. Niemand bepaalt waar je trots op moet zijn, trots zijn op iets ontwikkel je zelf.

Verplicht volkslied zingen is slechts een onderdeel van opgelegde trots, nja, noem het maar iets anders.

Zelfs in de US is het niet eens verplicht, en hier wil TS het gaan verplichten? Kom nou.
Met deze mening kan ik nog wel wat, maar dat 'angstzaaien' vond ik echt een beetje raar en vergezocht.
If the shoe doesn't fit, the shoe must be a Nazi.
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 23:14:29 #223
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_52183554
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 23:07 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Dat "zo min mogelijk verplichtingen vanuit de overheid" is achterhaalde koek. Het moet nu maar eens afgelopen zijn met dat gelul over vrijheid blijheid. Hup, je bent een burger van Nederland en je zult je gedragen volgens de norm die de Nederlandse staat je oplegt. Dat hoort er nu eenmaal bij. Nederlanders zijn niet trots op Nederland en dat is een schande. Dan is het maar schijntrots, maar ze zullen er openlijk voor uitkomen dat ze trots zijn... en dan kun je realiseren doormiddel van het propageren van allerlei Nederlandse zaken richting onze kinderen!
Nu voel ik mij persoonlijk geraakt. Nergens plaats ik dat ik niet trots ben op Nederland.
Ik ben trots op Nederlandse verwovenheden en vrijheden. Trots op mensen zoals van Leeuwenhoek en Spinoza (de allochtoon). De volledige vrijheid van geest is wat mij betreft het fundament van westerse samenlevingen. De vrijheid zolang je de ander niet lastig valt is ook een verworvenheid waar onze voorvaderen jarenlang voor gestreden hebben.

Niemand die zal bepalen hoe de ander zich moet gedragen, anders dan volgens de wet beschreven. Niemand die mij of iemand anders verplicht normen, waarden, gedragscode's of etiqeutte's oplegt. Dát is wat mij betreft de kracht van Nederland geweest, bijvoorbeeld zichtbaar ten tijde van de republiek. Juist door onze vrijheid waren we een topland op het gebied van bijvoorbeeld recht, wetenschap en filosofie.

En nu moet ik volgens een of andere overgewaaide communistisch hype uit, laten we zeggen, China of Noord-Korea, toestaan dat het volkslied op scholen hier in mijn geboorteland verplicht wordt, de norm wordt?

Iets als een norm heeft wat mij betreft nooit bij Nederland gehoord.
pi_52183600
quote:

[..]

Dat "zo min mogelijk verplichtingen vanuit de overheid" is achterhaalde koek. Het moet nu maar eens afgelopen zijn met dat gelul over vrijheid blijheid. Hup, je bent een burger van Nederland en je zult je gedragen volgens de norm die de Nederlandse staat je oplegt. Dat hoort er nu eenmaal bij. Nederlanders zijn niet trots op Nederland en dat is een schande. Dan is het maar schijntrots, maar ze zullen er openlijk voor uitkomen dat ze trots zijn... en dan kun je realiseren doormiddel van het propageren van allerlei Nederlandse zaken richting onze kinderen!
als IETS een Nederlandse norm is, is het wel onze ruime individuele vrijheid (althans ruimer dan in landen als Turkije bijv.)
Dat is nu juist iets om trots op te zijn. Als je vervolgens weer gaat afdwingen en opleggen, doe je afbreuk aan iets waar juist in Nederland zo hard voor geknokt is.
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 23:16:39 #225
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_52183605
quote:

[..]

De vlag omhoooog, de rijen dicht gesloooten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_52183734
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 23:16 schreef sneakypete het volgende:

[..]

als IETS een Nederlandse norm is, is het wel onze ruime individuele vrijheid (althans ruimer dan in landen als Turkije bijv.)
Dat is nu juist iets om trots op te zijn. Als je vervolgens weer gaat afdwingen en opleggen, doe je afbreuk aan iets waar juist in Nederland zo hard voor geknokt is.
Oh en die ruime individuele vrijheid vind jij een positieve eigenschap? Bovendien bestaat die vrijheid helemaal niet in werkelijkheid, ook al doen we met zijn allen net alsof.
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 23:25:54 #227
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_52183867
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 23:21 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Oh en die ruime individuele vrijheid vind jij een positieve eigenschap? Bovendien bestaat die vrijheid helemaal niet in werkelijkheid, ook al doen we met zijn allen net alsof.
Stel jij nu dat, vanwege het feit dat absolute vrijheid van expressie of mening in Nederland niet bestaat, men eigenlijk andere vrijheden ook maar moet inleveren, omdat dat volgens jou wel beter zal zijn?
Ga je straks een volledige planeconomie invoeren?

Wat is dat voor logica?

En ja, individuele vrijheid is mij veel waard.
Dat anderen menen daar weinig aan te hechten is hun goed recht. Dat anderen menen dat ze vanwege het feit dat ze er zelf weinig aan hechten, menen dat ik persoonlijk dat ook maar moet inleveren, is de grootste onzin.

"Ik hecht weinig waarde aan X, dus dan mag jij het ook niet hebben." Belachelijk.
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 23:28:42 #228
171950 Victor_Eremita
Tederheidsmachine
pi_52183949
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 23:21 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Ik vind individuele vrijheid inderdaad een stuk belangrijker dan of er een stel kiddo's trots gedrilld worden om trots te zijn op Nederland. Ik vind Nederland het beste land ter wereld om in te wonen, zoals het nu is. Ik kan er niks aan doen. En dat is dankzij de vrijheden hier. Ik zie het nut van trots niet zo.
Ik vind mezelf erg slim.
pi_52184108
De grap is vooral dat je je kunt afvragen waarop je dan trots moet zijn. Hier zie je het al. De een hecht aan onze vrijheden, de ander wil terug naar af. Wie is er dan nu werkelijk trots op ons landje?
pi_52187517
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 23:05 schreef Dutch_Nelson het volgende:

[..]

Ook al geloof je in de islam,
de nNederlandse kaas cultuur kaascultuur zul je respecteren of je het wil of niet.
Kaascultuur? Die is niet Nederlands maar Hollands en daarvoor heb ik geen enkel respect!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_52187601
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 23:34 schreef sneakypete het volgende:
De grap is vooral dat je je kunt afvragen waarop je dan trots moet zijn. Hier zie je het al. De een hecht aan onze vrijheden, de ander wil terug naar af. Wie is er dan nu werkelijk trots op ons landje?
Daar lijkt het wel op, maar ik zie iets anders.
De een ziet hoe de individuele vrijheid gebruikt wordt om de eigen zin door te drijven, de ander hoe zij het recht geeft om jezelf te zijn.
De een voelt zich belemmerd door de grenzeloze vrijheid die een ander neemt. De ander voelt zich juist vrij om zich precies te uiten zoals hij wil.

Ik zoek een goede vergelijking.
De Tour de France gaat heel Frankrijk door en allerlei plaatsen doen hun best om mee te mogen doen. Voor de liefhebbers is het leuk, zij voelen zich vrij om volop mee te doen. Voor de anderen is het hinderlijk, ze kunnen hun eigen huis niet eens in.
De Berg-tot-Berg-race ging een keer per jaar langs mijn huis. Een keer per jaar had ik daar last van. En behoorlijk last ook, want ik mocht niet naar huis fietsen. Is dat nou vrijheid of dictatuur?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_52190875
En wacht als je niet meedoet, ben je zeker een landverader en iemand zonder scoiaal en ordelijk bewustzijn

Wat een belachelijk idee; als mensen graag die shit elke ochtend willen opdreunen doen ze dat toch lekker; als ouders willen dat hun kinderen het doen kunnen ze dat 's ochtends ook mooi verplichten; maar no way dat mijn kinderen op school verplicht wordt om zo'n fabeltje mee te blčrren uit dicipline en een gevoel van saamhorigheid. Sowieso dit soort facisme is meestal niet heel goed voor de scoiale omgang tussen voor- en tegenstanders.
pi_52194173
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 22:52 schreef floris.exe het volgende:
Ik vind het een goed voorstel van de TS. Andere landen doen ook veel aan het kweken van enige respect en waardering voor de eigen natie en niet zelden gebeurt dat onder andere middels het verplicht zingen van het volkslied. In Nederland is het helaas altijd de gewoonte om juist niet trots te zijn op Nederland. Nou, daar mag verandering in komen.

Super idee, EG!
Thanks.
  woensdag 8 augustus 2007 @ 18:58:32 #234
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_52204917
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 12:28 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Thanks.
De rest van de kritiek laat je wijselijk langs je heen gaan?
pi_52205704
Als deze crap verplicht wordt dan zou ik juist minder trots zijn op nederland
ben ik sowieso al niet aangezien ik een schijthekel heb aan nationalisme
pi_52206475
Kinderen meer bijbrengen over de Nederlandse staatsinrichting en geschiedenis vind ik prima, maar vlag-en-volkslied gedoe is me wat te nationalistisch. Schooluniformen ben ik wel weer voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')