abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 augustus 2007 @ 15:23:56 #101
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_52529539
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 14:05 schreef Aurelianus het volgende:

Maar ik denk ook dat het flink knokken wordt als Pronk voorzitter wordt van de partij. Maar dat heeft de PvdA denk ik ook wel nodig, een beetje opschudding.
Zeker, laat Pronk maar hard roepen dat hij van moslims houdt. Deze gedreven progressieve vriend der mensheid zal een enorme tegenreactie ontketenen bij de achterban van Wilders. De PVV zal groeien en bloeien dat het gewoon eng wordt.
  maandag 20 augustus 2007 @ 15:31:55 #102
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_52529809
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 15:23 schreef Ippon het volgende:

[..]

Zeker, laat Pronk maar hard roepen dat hij van moslims houdt. Deze gedreven progressieve vriend der mensheid zal een enorme tegenreactie ontketenen bij de achterban van Wilders. De PVV zal groeien en bloeien dat het gewoon eng wordt.
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 15:23 schreef Ippon het volgende:

[..]

Dude, get a grip

Leef je echt in zo'n zwarty-wit wereldje. Waarschijnlijk jaagt hij de niet cultuurrelativistische kiezertjes wel richting de SP en de liberalere varianten wel naar het CDA en D66.
pi_52532933
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 13:57 schreef Ippon het volgende:

Waar Pronk komt, is altijd ruzie. Zelfs de hongerige medemens in Darfour heeft hem uitgekotst.
Verdiep je er anders even in.

Pronk is rechtlijnig inderdaad. Snap niet wat die Wilders en Verdonk adepten daar nou ineens zo op tegen hebben?
Koningin van de sussssspensseeee
http://www.karinslaughter.com/
pi_52533533
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 17:05 schreef Slaughter het volgende:

[..]

Verdiep je er anders even in.

Pronk is rechtlijnig inderdaad. Snap niet wat die Wilders en Verdonk adepten daar nou ineens zo op tegen hebben?
Het gaat er niet om wat niet-partijgenoten van hem vinden..
Het gaat er niet om wat partijgenoten van hem vinden..

De man is een Drammer met Kapitalen.
Elke vorm van overleg is hem vreemd, met hem gaat de PVDA de vernieling in.
Ik hoop dat Pronk gekozen wordt..
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  maandag 20 augustus 2007 @ 22:00:00 #105
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_52541971
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 17:25 schreef qonmann het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat niet-partijgenoten van hem vinden..
Het gaat er niet om wat partijgenoten van hem vinden..

De man is een Drammer met Kapitalen.
Elke vorm van overleg is hem vreemd, met hem gaat de PVDA de vernieling in.
Ik hoop dat Pronk gekozen wordt..
De PvdA gaat ruziënd ten onder en Pronk gaat dan gewoon van zijn oude dag genieten.

Dan dronken ze een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.
pi_52542916
Het is alsof we terug zijn in de jaren '60:
quote:
‘De PvdA zit nu in een bijna bestuurloze periode’

Oud-minister Jan Pronk wil voorzitter van de PvdA worden om er weer een echt linkse partij van te maken. „Er ligt nu veel te veel nadruk op het idee dat de markt het beter weet.”

Door onze redacteur Petra de Koning

Den Haag, 20 augustus. Jan Pronk, oud-minister (PvdA) en tot voor kort de speciale VN-afgezant voor Soedan, begint uit zichzelf over zijn leeftijd: 67 is hij, maar dat dat ‘oud’ is, is iets „dat je jezelf aanpraat.” „Ik sta nog midden in de politiek en in de maatschappij, al is dat misschien niet zozeer in Nederland.” Afgelopen weekeinde stelde Pronk zich kandidaat voor het voorzitterschap van de PvdA.

Het is waar, zegt hij ook uit zichzelf, dat hij na de verkiezingen van 2002 besloot om geen Kamerlid meer te zijn omdat hij zich te oud vond. De PvdA was in zetelaantal bijna gehalveerd. Pronk had in de eerste fractievergadering na de verkiezingen om zich heen gekeken en gedacht: „Wat een treurnis”. Hij wilde plaatsmaken voor jonge partijgenoten. Pronk, nu: „Een dag later denk je: ‘Wat heb ik gedaan?’ Maar op zo’n beslissing kom je natuurlijk niet terug.”

Maar er is natuurlijk ook niks tegen, vindt Pronk, om politicus te blijven als je boven de zestig bent. „Kijk naar het buitenland. In Engeland, Duitsland, Frankrijk en Amerika zijn er veel oudere politici die gewoon doorgaan.” Het was ook anders geweest, zegt hij, als een groepje oudgedienden uit de partij hem had voorgedragen als kandidaat. Maar het waren jonge partijleden uit Maastricht die hem aan het begin van de zomer vroegen of hij kandidaat zou willen zijn, en die daarna actie voor hem voerden op www.stemjanpronk.nl. Bijna 450 PvdA-leden steunen zijn kandidatuur, onder wie – dat weer wel – oudgedienden als Ed van Thijn en Bram Peper.

De jongeren uit Maastricht willen Pronk omdat ze hem „bevlogen” vinden – de partij, denken ze, heeft dat nodig. Pronk zelf vindt dat ook. „De Partij van de Arbeid”, zegt hij, „hoort een levendige partij te zijn. Zoals vroeger, in de jaren zestig. Bij de Partij van de Arbeid gebeurde het. Daar was discussie, daar wilde je bij horen.” Pronk zal niet zeggen dat de PvdA nu dus een saaie, ingeslapen partij is. Pronk kiest zijn woorden zorgvuldig.

Afgelopen voorjaar zei Pronk nog dat de PvdA een „leiderschapscrisis” had. Hij vond dat Bos geen vicepremier had moeten worden. Bos moet nu „compromissen sluiten en verdedigen”, de PvdA wordt er minder zichtbaar door.

De kritiek op het leiderschap was nooit persoonlijk bedoeld, zegt Pronk nu. Hij heeft ook complimenten voor Bos. „Na een grote verkiezingsnederlaag heeft hij participatie in het kabinet bewerkstelligd. Dat is knap.” Pronk heeft ook het boek gelezen dat Bos vorig jaar schreef, Dit land kan zoveel beter, en dat vond hij een „interessante, consistente analyse” – ook al was Pronk het er „niet altijd mee eens”. Hij heeft een wat andere opvatting over hoe „de sociaal-democratie vertaald moet worden in economisch beleid”.

Pronk vindt bijvoorbeeld dat de ongelijkheid in de maatschappij „veel te groot” is geworden. Hij vindt dat „de uitwassen van het kapitalisme” aangepakt moeten worden. Dat klinkt ouderwets links. En dat is precies de bedoeling. „Ik durf daarover te spreken. Er is zo veel meer maakbaar en stuurbaar dan nu wordt gedacht in de politiek. Als je niet meestuurt en meemaakt, wordt er te veel overgelaten aan krachten van buiten de politiek. Bijvoorbeeld als het gaat over de positie van kapitaal ten opzichte van arbeid in een onderneming. Er ligt nu veel te veel nadruk op het idee dat de markt het beter weet.”

Pronk vindt dat de PvdA weer een echte linkse partij moet worden die „duidelijk” is. Over ongelijkheid en kapitalisme, maar bijvoorbeeld ook over de bescherming van de „onderklasse”: illegalen en vreemdelingen. „Je moet niet bang zijn. Je moet zeggen: dit vind ik, en ik vind dit echt. Als u het ermee eens bent, stem dan op mij. Als u het er niet mee eens bent, dan niet.” Hij zegt ook: „Je moet als politieke partij niet naar de mensen toe kruipen en vragen: ‘Wat wilt u?’” Vindt hij dat de PvdA dat te veel doet? „Ja, maar dan gaat het mij niet om Bos, maar om de PvdA. Tot 1989 was ik vicevoorzitter. Daarna begon die hele mode van focusgroepen, de amerikanisering van verkiezingscampagnes. Het ging minder om leiderschap.”

Maar alweer: het gaat hem niet om Wouter Bos. Hij is het bijvoorbeeld met Bos eens als het gaat over PvdA-raadslid Ehsan Jami, oprichter van een comité voor ex-moslims, die zegt dat hij te weinig steun krijgt van zijn eigen partij. Bos vindt dat Jami moslims onnodig kwetst door harde uitspraken over de islam. En de PvdA, zei Bos, heeft als enige partij het recht op geloofsafval in het beginselprogramma staan. „Bos heeft volkomen gelijk”, zegt Pronk. Hij vindt wel dat de partij ‘proactief’ had moeten zijn in deze zaak: „Je moet direct mensen bij elkaar roepen. Ik heb de indruk dat dat niet of onvoldoende is gebeurd.” En had Pronk, als hij voorzitter was geweest, een medewerker naar Jami laten bellen nadat die aangifte had gedaan van mishandeling? Dat deed interim-voorzitter Ruud Koole. „Nee”, zegt Pronk. „Dat doe je dan zelf. Maar dat is geen kritiek. De PvdA zit nu in een bijna bestuurloze periode.”

Aan de ene kant is zijn empathisch vermogen ontroerend aan de andere kant klinkt het een beetje ouderwets. Pronk lijkt me echt een goudeerlijke man. Als ik Bos hoor praten over voedselbanken en armoede in de Derde Wereld, dan hoor ik een technocraat. Bij Pronk is dat absoluut niet het geval.
pi_52544337
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 22:26 schreef Klopkoek het volgende:
Het is alsof we terug zijn in de jaren '60:
[..]

Aan de ene kant is zijn empathisch vermogen ontroerend aan de andere kant klinkt het een beetje ouderwets. Pronk lijkt me echt een goudeerlijke man. Als ik Bos hoor praten over voedselbanken en armoede in de Derde Wereld, dan hoor ik een technocraat. Bij Pronk is dat absoluut niet het geval.
Ja, dat empathisch vermogen zijn we wel verleerd idd.
I´m back.
pi_52544521
Ik denk ook dat ik weet hoe het komt.
Mijn generatie heeft geleerd dat die linkse idealen (gepaard gaande met veel empathie) van een generatie eerder en een generatie daarvoor uiteindelijk niet geleid heeft tot wat men beoogde toch. Ik sta nog steeds weer versteld van wat de linkse regimes voor een leed hebben toegebracht aan hun onderhorigen. Ik heb in de vakantie de biografie van Mao gelezen, je wordt er niet bijster enthousiast van.
Ja, ik denk dat het een generatiekwestie is.

Het lullige is dat daardoor empathie (uit angst dat het geveinsd zou zijn en alleen dus zou staan voor de acquisitie van macht) not done is, in politiek wrs.
I´m back.
  maandag 20 augustus 2007 @ 23:12:13 #109
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_52544567
Ach, misschien levert het wel wat leuks op. Hij draagt in elk geval een duidelijk standpunt uit.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_52544967

Someday, people will look back and say 'Thank you, Al Gore. You're super awesome!
pi_52545066
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 23:23 schreef AlGore het volgende:
[afbeelding]

Ah, de nieuwe kloon-van-de-week.
OT: your point being?
I´m back.
  maandag 20 augustus 2007 @ 23:26:12 #112
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_52545070
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 23:10 schreef Ryan3 het volgende:
Ik denk ook dat ik weet hoe het komt.
Mijn generatie heeft geleerd dat die linkse idealen (gepaard gaande met veel empathie) van een generatie eerder en een generatie daarvoor uiteindelijk niet geleid heeft tot wat men beoogde toch. Ik sta nog steeds weer versteld van wat de linkse regimes voor een leed hebben toegebracht aan hun onderhorigen. Ik heb in de vakantie de biografie van Mao gelezen, je wordt er niet bijster enthousiast van.
Ja, ik denk dat het een generatiekwestie is.

Het lullige is dat daardoor empathie (uit angst dat het geveinsd zou zijn en alleen dus zou staan voor de acquisitie van macht) not done is, in politiek wrs.
Empathie met wie? Vroeger was het duidelijk, het was "de" arme man voor wie de PvdA opkwam. Een zuiver economisch gefundeerde categorie. Die vaste basis is inmiddels verdwenen, de PvdA moet (wat betreft die empathie) kiezen tussen allerlei belangen, subculturen en community's die niet zelden tegenover elkaar staan. De gewone man in de straat? De achtergestelde allochtoon? Vergeten ouderen? Kansloze jongeren? Europa? Economische ontwikkelingslanden? Eigen haard? Globalisme?

Wil Pronk kans maken zijn partij nieuwe gestalte te geven, dan zal hij beter de idee links herdefiniëren dan het oude spel opnieuw gaan spelen, alsof de poppetjes nog op hun oude plaatsen staan.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_52545122
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 23:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ah, de nieuwe kloon-van-de-week.
OT: your point being?
Nounou.. lange teentjes...
Someday, people will look back and say 'Thank you, Al Gore. You're super awesome!
pi_52545148
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 23:26 schreef Ringo het volgende:

[..]

Empathie met wie? Vroeger was het duidelijk, het was "de" arme man voor wie de PvdA opkwam. Een zuiver economisch gefundeerde categorie. Die vaste basis is inmiddels verdwenen, de PvdA moet (wat betreft die empathie) kiezen tussen allerlei belangen, subculturen en community's die niet zelden tegenover elkaar staan. De gewone man in de straat? De achtergestelde allochtoon? Vergeten ouderen? Kansloze jongeren? Europa? Economische ontwikkelingslanden? Eigen haard? Globalisme?

Wil Pronk kans maken zijn partij nieuwe gestalte te geven, dan zal hij beter de idee links herdefiniëren dan het oude spel opnieuw gaan spelen, alsof de poppetjes nog op hun oude plaatsen staan.
Klopt. Ik denk dat je Pronks situatie niet beter kunt weergeven. De wereld is verder gedraaid na de jaren 60 en 70.
I´m back.
pi_52545269
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 23:27 schreef AlGore het volgende:

[..]

Nounou.. lange teentjes...
Lange teentjes...? . Ik heb helemaal geen lange teentje kloon-van de-week, ik lust kloontjes-van de-week rouw, ik vraag me alleen af wat jij met die pic wil toevoegen in dit topic waarin toch echt een vrij redelijke discussie wordt gevoerd.
I´m back.
pi_52545630
Pronk? Dan kunnen ze net zo goed meteen Marijnissen voorzitter maken...
pi_52545668
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 23:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Lange teentjes...? . Ik heb helemaal geen lange teentje kloon-van de-week, ik lust kloontjes-van de-week rouw, ik vraag me alleen af wat jij met die pic wil toevoegen in dit topic waarin toch echt een vrij redelijke discussie wordt gevoerd.
zie het maar als een illustratieve bijdrage aan de discussie
pi_52545735
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 23:44 schreef AlGore het volgende:

[..]

zie het maar als een illustratieve bijdrage aan de discussie
Flauw dan.
I´m back.
pi_52545759
Hee, maar daarvoor zat je hier, toch, kloontje-van-de-week? .
I´m back.
pi_52545772
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 23:46 schreef Ryan3 het volgende:

Flauw dan.
ja ik word ook flauw van die man
pi_52545800
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 23:47 schreef Ryan3 het volgende:
Hee, maar daarvoor zat je hier, toch, kloontje-van-de-week? .
heb ik een titel ontvangen?

by the way, wij zijn best een goed team.. clinton en gore..
pi_52545857
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 23:47 schreef AlGore het volgende:

[..]

ja ik word ook flauw van die man
Zoals ik probeerde uit te leggen, het is een generatiekwestie.
I´m back.
pi_52545913
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 23:50 schreef Ryan3 het volgende:

Zoals ik probeerde uit te leggen, het is een generatiekwestie.
aha, jij kunt je identificeren met een man van zijn leeftijd? nu begrijp ik je gevoeligheid
pi_52545937
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 23:48 schreef AlGore het volgende:

[..]

heb ik een titel ontvangen?
Yep, leuk toch?
quote:
by the way, wij zijn best een goed team.. clinton en gore..
Ik heb niet zoveel met Clinton en jij niets met Gore, bedoel je? .
I´m back.
pi_52546000
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 23:52 schreef Ryan3 het volgende:

Yep, leuk toch?
ja het geeft een bepaalde voldoening dat anderen mijn inspanningen op dit forum kunnen waarderen
quote:
Ik heb niet zoveel met Clinton en jij niets met Gore, bedoel je? .
ongeveer die strekking inderdaad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')