abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51985433
Zijn idee is natuurlijk om nieuwbakken volwassenen eerst zo'n 10 jaar lang te laten wennen aan het idee dat je wel moet werken. Met het risico dat dan iedereen op z'n 28e ontslag neemt.

Als je een basisinkomen invoert, moet dat dus wel krap genoeg berekend zijn. In Die Zeit werd als doel 1500 euro genoemd, maar dat is veel te veel. Zo'n 750 euro lijkt me een stuk beter. Het is genoeg om te overleven, maar te weinig voor luxe. Dat zou dan voor de prikkel moeten zorgen om toch maar wel een baan te nemen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2007 12:32:16 ]
  † In Memoriam † dinsdag 31 juli 2007 @ 12:34:56 #52
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51985560
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 12:30 schreef Igen het volgende:
Zijn idee is natuurlijk om nieuwbakken volwassenen eerst zo'n 10 jaar lang te laten wennen aan het idee dat je wel moet werken. Met het risico dat dan iedereen op z'n 28e ontslag neemt.

Als je een basisinkomen invoert, moet dat dus wel krap genoeg berekend zijn. In Die Zeit werd als doel 1500 euro genoemd, maar dat is veel te veel. Zo'n 750 euro lijkt me een stuk beter. Het is genoeg om te overleven, maar te weinig voor luxe. Dat zou dan voor de prikkel moeten zorgen om toch maar wel een baan te nemen.
Het is toch veel efficienter en goedkoper om alleen een vlaktax in te stellen. Die 750 euro moet opgehoest worden door iedereen en dan krijg je alleen maar een hogere vlaktax. Door geen basisinkomen te hebben kan die dus verlaagt worden en dat is voor iedereen positief.
Carpe Libertatem
pi_51985683
Dat heeft alleen wel ook maar een klein effect. Iemand schreef hier dat we in Nederland feitelijk al een soort vlaktax hebben, die alleen erg ingewikkeld is. Invoering van een echte vlaktax bespaart dus hoofdzakelijk wat bureaucratie (en de burger een hoop hoofdbrekens) maar meer ook niet.
pi_51985700
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 12:27 schreef Basp1 het volgende:
Zou van die 800 euro dan nog de belasting vanaf moeten?
Nee, natuurlijk niet. Dat is het basisinkomen, een soort uitkering voor iedereen.

Maar wat ik me wel afvraag is het volgende. Hoe kun je het nu zo doen dat ieder mens, ook die te lui zijn om te werken en WIA-ers genoeg inkomen hebben om van te leven (waarbij de WIA-ers van mij best wat meer zouden mogen hebben, alleen hoeveel en wie betaalt?) terwijl het niet zo is dat er geen drijfveer meer is om te gaan werken. Want er zijn heel veel mensen die genoegen nemen met een Opel Kadett en een simpel flatje om dan maar 10 uur te gaan werken. Of is dat juist een groot voordeel: iedereen heeft de keus wat hij met zijn leven en tijd doet?

Volgens mij is het niet zo te doen dat EN iedereen een basis heeft om van te leven EN mensen genoeg aangezet worden om te gaan werken.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 12:40:07 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_51985728
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 12:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kun jij van rond de 800 euro per maand rondkomen dan hoef je volgens dit voorstel niet meer te werken.

Maar de subsidie mogelijkheden zijn dan ook afgeschaft.

Zou van die 800 euro dan nog de belasting vanaf moeten?
800 euro is rijkelijk hoog voor een basisinkomen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_51985733
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 12:34 schreef Boze_Appel het volgende:
. Door geen basisinkomen te hebben kan die dus verlaagt worden en dat is voor iedereen positief.
Ware het niet dat je dan een hele verzameling mensen opeens gewoon al hun inkomsten ontneemt, en dus in principe op straat schopt om zwerver te worden. Dat maakt jou natuurlijk niets uit, maar de maatschappij waarmee je oo nog rekening moet houden zal een flinke optater krijgen en de socaile verhoudingen zullen nog meer op zijn kop komen te staan.
pi_51985773
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 12:38 schreef Igen het volgende:
Dat heeft alleen wel ook maar een klein effect. Iemand schreef hier dat we in Nederland feitelijk al een soort vlaktax hebben, die alleen erg ingewikkeld is. Invoering van een echte vlaktax bespaart dus hoofdzakelijk wat bureaucratie (en de burger een hoop hoofdbrekens) maar meer ook niet.
Dat is idd het geval als je kijkt naar b.v. HRA. Het wordt een ander verhaal als je kijkt naar WIA, kinderbijslag e.d.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 12:41:43 #58
45206 Pietverdriet
pi_51985776
Overginds is het dan verstandig de ontslagbescherming geheel af te schaffen, dat maakt dat je makkelijker bij kan verdienen omdat bedrijven dan zonder enige bedenken mensen kunnen inhuren voor kortere en langere tijd
pi_51985802
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nou, niet voor mensen die geen pensioen hebben naast hun AOW. Hoe ga je dat soort dingen inrichten?
pi_51985808
quote:

[..]

Ook zonder alle subsidies?

De ziektekosten verzekering die iemand verplicht moet afsluiten is alleen al 100 euro, dan hebben we nog GWL ook 100 euro, de huur zonder huursubsidie is toch ook minimaal 300 euro. ou dan nog eten drinken en kleren een keer een nieuwe wasmachine.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 12:56:14 #61
45206 Pietverdriet
pi_51986231
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 12:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ook zonder alle subsidies?

De ziektekosten verzekering die iemand verplicht moet afsluiten is alleen al 100 euro, dan hebben we nog GWL ook 100 euro, de huur zonder huursubsidie is toch ook minimaal 300 euro. ou dan nog eten drinken en kleren een keer een nieuwe wasmachine.
Werken, werken, werken.
Vergeet niet dat iedere euro die je (netto) verdient mag houden.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 12:57:36 #62
45206 Pietverdriet
pi_51986279
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 12:42 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Nou, niet voor mensen die geen pensioen hebben naast hun AOW. Hoe ga je dat soort dingen inrichten?
AOW is sowieso binnen nu en een jaar of 15 onbetaalbaar.
Ga maar vast sparen voor je pensioen, of verzeker je bij,
pi_51986305
quote:

[..]

Dat valt nog tegen denk ik. Want de huursubsisdie moet natuurlijk ook verdwijnen en de gemeentes moeten ook stoppen met inkomenspolitiek.

Die paar krakers (wat uiteraard strafbaar gemaakt moet worden) die echt genoegen nemen met bijvoorbeeld 800,- euro moeten we maar als verlies nemen. Het is echt financieel niet aantrekkelijk om die te dwingen om te laten werken.
pi_51986360
Exact. Dus zo'n 700 à 800 euro basisinkomen, en dan alle subsidies (behalve kinderbijslag, want kinderen krijgen geen basisinkomen) afschaffen. Dan kun je net rondkomen als je een klein flatje huurt, maar die Opel Kadett is dan al te duur. Dat moet toch wel een aansporing zijn om te werken, en dat is natuurlijk ook 100% gewenst.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 13:11:19 #65
45206 Pietverdriet
pi_51986707
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:00 schreef Igen het volgende:
Exact. Dus zo'n 700 à 800 euro basisinkomen, en dan alle subsidies (behalve kinderbijslag, want kinderen krijgen geen basisinkomen) afschaffen. Dan kun je net rondkomen als je een klein flatje huurt, maar die Opel Kadett is dan al te duur. Dat moet toch wel een aansporing zijn om te werken, en dat is natuurlijk ook 100% gewenst.
Je gaat uit van 1 basisinkomen in een gezin, ik had het over een basisinkomen per persoon, bij een gezin kom je in jouw voorbeeld op 1400 a 1600 euro netto, das erg veel voor een basisinkomen vind je niet?
pi_51986733
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:00 schreef Igen het volgende:
Oke, wat ga je doen met StuFi? Wat ga je doen met WIA? Wat ga je doen met WW?
pi_51986783
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je gaat uit van 1 basisinkomen in een gezin, ik had het over een basisinkomen per persoon, bij een gezin kom je in jouw voorbeeld op 1400 a 1600 euro netto, das erg veel voor een basisinkomen vind je niet?
Dus je dwingt mensen in feite om samen te gaan wonen?
Dat kan hoor, ik ben ook niet overtuigd van het systeem nu dat je alleen wonen moet bevoordelen t.o.v. samenwonen.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 13:18:11 #68
45206 Pietverdriet
pi_51986940
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:12 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Oke, wat ga je doen met StuFi?
Ga maar lenen voor je studie, dan gaan mensen tenminste iets studeren waar ze wat mee kunnen en het systeem leverd dan niet hele bosjes sociaal geograven of kunsthistoricie op
quote:
Wat ga je doen met WIA?
Dat is arbeidsongeschiktheid, niet?
Mensen die echt niet kunnen werken moet je uiteraard wat aan doen.
quote:
Wat ga je doen met WW?
Die is al vrijwel afgeschaft, en als mensen zich tegen inkomstenverlies door verlies door arbeid willen verzekeren is dat hun zaak.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 13:19:11 #69
45206 Pietverdriet
pi_51986966
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:13 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Dus je dwingt mensen in feite om samen te gaan wonen?
Dat kan hoor, ik ben ook niet overtuigd van het systeem nu dat je alleen wonen moet bevoordelen t.o.v. samenwonen.
Nee, ik dwing mensen te gaan werken door ze ervoor te belonen.
pi_51987171
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat snap ik, maar huursubsidie werkt nu op basis van inkomen van het huis, niet van een hoofdhuurder ofzo. Daarmee beloon je in feite het alleenwonen, omdat je samen nu meer 'loon' krijgt (uit werk of de staatsruif) waardoor je huursubsidie lager is dan wanneer je elk in een huis zou wonen. Als je die subsidie af zou schaffen, dan verdwijnt dat verschil en gaan alleenstaanden erop achteruit t.o.v. nu. Wellicht niet onredelijk, maar het kan verstrekkende gevolgen hebben voor die alleenwonenden.
  † In Memoriam † dinsdag 31 juli 2007 @ 13:34:09 #71
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51987427
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Aangezien iedereen 800 'krijgt' zal iedereen die werkt ook minimaal zoveel aan belasting moeten opbrengen. Dat is nogal een hap uit je salaris als je ongeschoold werk doet.
Carpe Libertatem
  dinsdag 31 juli 2007 @ 13:34:31 #72
45206 Pietverdriet
pi_51987436
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:26 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar huursubsidie werkt nu op basis van inkomen van het huis, niet van een hoofdhuurder ofzo. Daarmee beloon je in feite het alleenwonen, omdat je samen nu meer 'loon' krijgt (uit werk of de staatsruif) waardoor je huursubsidie lager is dan wanneer je elk in een huis zou wonen. Als je die subsidie af zou schaffen, dan verdwijnt dat verschil en gaan alleenstaanden erop achteruit t.o.v. nu. Wellicht niet onredelijk, maar het kan verstrekkende gevolgen hebben voor die alleenwonenden.
Huursubsidie wordt toch voornamelijk aan mensen verstrekt met bijstand? Die kunnen in "mijn" stelsel prima bijverdienen.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 13:36:31 #73
45206 Pietverdriet
pi_51987508
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:34 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Aangezien iedereen 800 'krijgt' zal iedereen die werkt ook minimaal zoveel aan belasting moeten opbrengen. Dat is nogal een hap uit je salaris als je ongeschoold werk doet.
Ik vind 800 erg hoog als basisinkomen, en hou er rekening mee dat je over alles wat je verdient een x percentage aan belastingen betaald, de belastingvrije voet en het de lagere tarieven verdwijnen allemaal.
Maar volgens mij snap je het niet helemaal, mensen met een hoog inkomen betalen hierbij nog steeds mee voor mensen met een laag inkomen.
pi_51987546
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:34 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Nee, samen brengen we dat op, iedereen een x aantal procenten van het loon. Dat heet solidariteit. En links wil dat deel nu net niet snappen, w.s. omdat vlaktaks de overheid vooral veel instrumenten uit handen neemt om maar aan elk knopje te kunnen draaien.
pi_51987559
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Huursubsidie wordt toch voornamelijk aan mensen verstrekt met bijstand? Die kunnen in "mijn" stelsel prima bijverdienen.
Volgens mij is het een glijdende schaal tot aan ongeveer modaal.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 13:40:04 #76
45206 Pietverdriet
pi_51987615
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:37 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Nee, samen brengen we dat op, iedereen een x aantal procenten van het loon. Dat heet solidariteit. En links wil dat deel nu net niet snappen, w.s. omdat vlaktaks de overheid vooral veel instrumenten uit handen neemt om maar aan elk knopje te kunnen draaien.
Wat vreselijk veel geld kost, al die knoppendraaiers, gebouwen voor de mensen die aan de knoppen draaien, etc etc.
Verder is het natuurlijk niet zo het het een groot geval is van minder belasting betalen, het is een vereenvoudiging van het belastingstelsel, en als je er een basisloon bij indoet een vereenvoudiging van het sociale stelsel.
pi_51987792
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik zit nu zelf in de situatie waarin we veel huursubsidie krijgen. En ik kan je zeggen: dat is lekker goedkoop op vakantie, het lukt ons daarvan toch zeker twee keer per jaar er op uit te trekken.
Te belachelijk voor woorden, want (vanwege aanloop naar afstuderen) het was toch mijn eigen keus om te stoppen met werken en ook de eigen keus van mijn vriendin om te job-hoppen. Wat veel loon heeft gekost, maar dat merken we maar ten dele in de inkomsten, omdat Vadertje Staat ineens met allerlei kortingen en subsidies over de brug komt.
Moraal van het verhaal: huursubsidie gaat naar iedereen met een niet al te hoog inkomen, of daarvoor nu gekozen is of niet. Daarnaast is van de bijstand met gemak te leven, dat bewijst mijn buurman wel.

Maar dat was niet de kern van mijn opmerking. Ben jij bereid om alle (de)nivelleringen in de basis te laten verdwijnen, ook als dat grote gevolgen voor de inkomsten van mensen heeft? (Zowel positieve gevolgen als negatieve gevolgen.)
Dus alleen een vlaktaks, basisinkomen, WIA, kinderloon en eventueel graftakloon?
pi_51987891
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Volgens mij is het een glijdende schaal tot aan ongeveer modaal.
Afhankelijk van je huur en je loon.

http://www.toeslagen.nl/reken/huurtoeslag/

Ik krijg er steeds uit dat ik niet in aanmerking kom omdat mijn jaarloon boven de 20.300 euro zit. (dat is dus een stuk minder dan modaal)
pi_51987913
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat vreselijk veel geld kost, al die knoppendraaiers, gebouwen voor de mensen die aan de knoppen draaien, etc etc.
Dat snap ik, dat zie ik ook als een groot voordeel van de vlaktaks
quote:
Verder is het natuurlijk niet zo het het een groot geval is van minder belasting betalen, het is een vereenvoudiging van het belastingstelsel, en als je er een basisloon bij indoet een vereenvoudiging van het sociale stelsel.
En hoever wil je gaan in dat vereenvoudigen van het sociale stelsel.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 13:50:08 #80
45206 Pietverdriet
pi_51987947
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:45 schreef en_door_slecht het volgende:

Ben jij bereid om alle (de)nivelleringen in de basis te laten verdwijnen, ook als dat grote gevolgen voor de inkomsten van mensen heeft?
Ahum, het basis loon is een enorm denivilerings element, vlak dat niet uit, het garandeerd iedereen een basisinkomen en beloond bijverdienen.
quote:
(Zowel positieve gevolgen als negatieve gevolgen.)
Dus alleen een vlaktaks, basisinkomen,
Ja
quote:
WIA,
Ben ik nog niet uit, ken de WIA niet goed, maar als mensen niet in staat zijn te werken moeten ze niet tussen wal en schip vallen. Mensen die arbeidsongeschikt worden door de schuld van een ander bv door een verkeersongeval dienen in mijn opinie a la americana te kunnen claimen.
quote:
kinderloon en eventueel graftakloon?
Que?
pi_51987954
Ik ben trouwen wel benieuwd hoeveel ambtenaren zihcih nederland nu bezig houden met ons belastingstels en hoeveel het in een valktax geval zouden zijn. Of het echt zo'n subtiantiele getallen zijn of het gewoon weer leuke borrelpraat is.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 13:52:10 #82
45206 Pietverdriet
pi_51988003
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:48 schreef en_door_slecht het volgende:

En hoever wil je gaan in dat vereenvoudigen van het sociale stelsel.
Als ik eerlijk ben denk ik dat het basisloon vs sociaal stelsel politiek niet haalbaar is. Eerst de vlaktax invoeren zou ik zeggen. Neemt niet weg dat een basisloon veel beter is dan een sociaal stelsel.
pi_51988018
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:50 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben trouwen wel benieuwd hoeveel ambtenaren zihcih nederland nu bezig houden met ons belastingstels en hoeveel het in een valktax geval zouden zijn. Of het echt zo'n subtiantiele getallen zijn of het gewoon weer leuke borrelpraat is.
Het tekort aan accountants zou in elk geval als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Die doen het hele jaar niets anders dan bedrijven en particulieren adviseren hoe de belastingen te ontduiken.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 13:55:09 #84
45206 Pietverdriet
pi_51988090
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:50 schreef Basp1 het volgende:
Staar je daar niet op dood, het gaat erom dat een vlaktax een veel eenvoudiger stelsel is. Inkomstenbelasting in NL is erg complex, zaken als spaarloon, levensloopregeling, HRA, etc etc maken het geheel ondoorzichtig, lastig te controleren en moeilijk te automatiseren.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 13:56:53 #85
45206 Pietverdriet
pi_51988132
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:52 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Het tekort aan accountants zou in elk geval als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Die doen het hele jaar niets anders dan bedrijven en particulieren adviseren hoe de belastingen te ontduiken.
Je zal de bedrijven in NL de kost moeten geven die eigen medewerkers ronselen voor cursussen die door een ander bedrijfsonderdeel worden gegeven (en in rekening gebracht) om europese subsidies binnen te halen.
pi_51988356
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Ahum, het basis loon is een enorm denivilerings element, vlak dat niet uit, het garandeerd iedereen een basisinkomen en beloond bijverdienen.
Ik snap dat dat denivellerend werkt, alleen kijk ik naar de huidige regels en potjes en posten. Die beogen allemaal voor kleine groepjes een voordeeltje hier of aftrekpostje daar. En daarin verschilt de vlaktaks wel ontzettend. Ook al geldt voor de grote massa dat het allemaal op ongeveer hetzelfde uit komt, er zijn best veel uitzonderingen te verzinnen die er dik op vooruit of achteruit gaan.
quote:
Ben ik nog niet uit, ken de WIA niet goed, maar als mensen niet in staat zijn te werken moeten ze niet tussen wal en schip vallen. Mensen die arbeidsongeschikt worden door de schuld van een ander bv door een verkeersongeval dienen in mijn opinie a la americana te kunnen claimen.
WIA is in feite een wat scherpere WAO. En ook ik vind dat er geclaimd moet kunnen worden. Alleen wel vanuit een soort verzekering, waarbij die verzekering bij een verloren proces op moet draaien voor alle gemaakt proceskosten. Om te voorkomen dat je met twee werknemers een heel bedrijf(je) naar de tyfus kunt procederen en tegelijkertijd wel een sterke partij hebt om tegen grote bedrijven op te kunnen. Wellicht een rol voor vernieuwde vakbonden.
quote:
Que?
Simpel. Kinderen kosten handen vol geld. Nu vind ik dat het een keuze is om kinderen te nemen, waar de financiële gevolgen bij horen, maar in dit topic werd voorgesteld om kinderbijslag te houden en het basisinkomen voor kinderen te laten vervallen. Om dan om onduidelijke redenen het hebben van kinderen te belonen, heb ik die genoemd. Dat ouderenloon is omdat ik vind dat mensen die in dit stelsel oud zijn geworden, niet mogen worden opgescheept met 800 euro. Dat is op je 70ste echt niet veel.

[ Bericht 0% gewijzigd door en_door_slecht op 31-07-2007 14:09:21 ]
pi_51988508
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je zal de bedrijven in NL de kost moeten geven die eigen medewerkers ronselen voor cursussen die door een ander bedrijfsonderdeel worden gegeven (en in rekening gebracht) om europese subsidies binnen te halen.
Nog zo'n gedrocht: die subsidieregeling op 'kennis en innovatie'. Als je wilt investeren in kennis en innovatie, zorg dan voor goed onderwijs ipv de 'basisvorming' of 'het studiehuis'. Over PvdA eenheidsworst gesproken.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 14:11:39 #88
45206 Pietverdriet
pi_51988615
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 14:04 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Simpel. Kinderen kosten handen vol geld. Nu vind ik dat het een keuze is om kinderen te nemen, waar de financiële gevolgen bij horen, maar in dit topic werd voorgesteld om kinderbijslag te houden en het basisinkomen voor kinderen te laten vervallen. Om dan om onduidelijke redenen het hebben van kinderen te belonen, heb ik die genoemd. Dat ouderenloon is omdat ik vind dat mensen die in dit stelsel oud zijn geworden, niet mogen worden opgescheept met 800 euro. Dat is op je 70ste echt niet veel.
Kinderen dat is de keuze van de ouders, zie geen reden waarom die keuze wat met de overheid te maken heeft. En ouderenloon? AOW is 964,91 BRUTO
Verder heeft het gros van de ouderen een pensioen naast de AOW en de mensen die dat niet hebben, hebben daar nooit voor gezorgt, gevalletje eigen schuld dus.
  † In Memoriam † dinsdag 31 juli 2007 @ 14:14:37 #89
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51988690
Ik ben even gaan rekenen.

7.182.000.000 huidige inkomsten loonbelasting

12.300.000 mensen boven de 20

12.300.000 x 800 = 9.840.000.000

Voor die 800 euro basisinkomen heb je dus 2,6 miljard aan extra belastinginkomsten nodig.
Carpe Libertatem
pi_51988812
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 14:14 schreef Boze_Appel het volgende:

Voor die 800 euro basisinkomen heb je dus 2,6 miljard aan extra belastinginkomsten nodig.
Nee, want je hoeft ineens geen WIA of bijstand meer te lappen als overheid.
pi_51988841
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 14:08 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Nog zo'n gedrocht: die subsidieregeling op 'kennis en innovatie'. Als je wilt investeren in kennis en innovatie, zorg dan voor goed onderwijs ipv de 'basisvorming' of 'het studiehuis'. Over PvdA eenheidsworst gesproken.
Die basis vorming zou best hebben kunnen werken als we de basis tot 2 jaar hadden laten komen. Ik heb zelf op een testschool gezeten(de middenschool in de periode 82-86) in de eerste 2 jaar lange schooldagen met alle denkbare vakken (exacte,talen,kookles, verzorging, techniek, muziekles) en daarna de laatse 2 jaar je differenteren voor de vervolgopleiding. Ik heb die school op mavo d niveau gehaald en ben toen naar de havo gegaan. Er zijn er ook enkele leerlingen gewest die zelfs op vwo 4 niveau eindigden, en naar vwo 5 zijn gegaan, maar dat waren er echt weinig en die aansluiting werkte nog niet goed. Veel mensen gingen daarna ook naar MBO scholen , of nog 2 jaar specialiseren op een LBO vakopleiding. In dat studiehuis dat men nu gemaakt heeft is het natuurlijk te zot voor woorden hoeveel vakkend de kinderen moeten volgen om een bepaald profiel te hebben/ halen.
pi_51988885
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 12:34 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Het is toch veel efficienter en goedkoper om alleen een vlaktax in te stellen. Die 750 euro moet opgehoest worden door iedereen en dan krijg je alleen maar een hogere vlaktax. Door geen basisinkomen te hebben kan die dus verlaagt worden en dat is voor iedereen positief.
Het maakt niet veel uit om iedereen een vast bedrag te geven. Het nivelleert wel heel sterk en dat is toch wel erg praktisch, omdat je sociale stelsel sterk vereenvoudigd kan worden en er geen sprake meer is van een inkomenval wanneer men uit een knuffelregeling komt en weer aan de slag gaat.
pi_51989101
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 14:19 schreef Basp1 het volgende:
Die basis vorming zou best hebben kunnen werken als we de basis tot 2 jaar hadden laten komen.
Ook dan niet, dan is de schade alleen beperkter. Het idee dat dom en slim jaren hetzelfde onderwijs krijgen is echt bedacht door een halve gare. Ik zeg niet dat kookles per definitie overbodig is, maar wel dat scheikunde voor toen nog MAVO en VWO op een enkel hoofdstukje na gelijk waren.
quote:
In dat studiehuis dat men nu gemaakt heeft is het natuurlijk te zot voor woorden hoeveel vakkend de kinderen moeten volgen om een bepaald profiel te hebben/ halen.
Ach, zo zwaar hebben die leerlingen het helemaal niet, er zijn alleen twee fouten gemaakt. De eerste is dat als je leerlingen mondiger maakt, je minder naar ze moet luisteren, omdat hun aandeel in de discussie anders te groot wordt. Een tweede is dat om een rare reden b.v. Cultureel Kunstzinnige Vorming ineens heel belangrijk was, terwijl niemand op het idee kwam om als dat je dat zo belangrijk vindt, je daar maar extra uren voor moet nemen. En dit dus niet ten koste moet laten gaan van b.v. wiskunde.
pi_51989116
pi_51989267
quote:

Kun jij dat eerste getal onderbouwen? Ik kom hier op een veel hoger bedrag uit. (38,6 mld)
  dinsdag 31 juli 2007 @ 14:34:41 #96
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
  † In Memoriam † dinsdag 31 juli 2007 @ 14:36:26 #97
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51989375
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 14:33 schreef en_door_slecht het volgende:
Kun jij dat eerste getal onderbouwen? Ik kom hier op een veel hoger bedrag uit. (38,6 mld)
Bron voor de getallen is cbs.nl

Dat getal is alleen de loonbelasting.
Carpe Libertatem
  dinsdag 31 juli 2007 @ 14:42:22 #98
45206 Pietverdriet
pi_51989592
quote:

1) Dat bedrag van 800 is, zoals ik al eerder zei, zeer hoog voor een basisloon
2) Ik had het over mensen boven de 28
3) Je moet de kosten van het sociale stelsel er nog even aftrekken.
4) je Belastinginkomsten gaan natuurlijk omhoog, omdat je alle inkomsten met een 30-35% belasting gaat belasten, de belastingvrije voet verdwijnt, net als de lagere loonschalen, daar staat dat basisloon tegenover.
pi_51989609
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 14:34 schreef Deprater het volgende:
Bulgaria Go, Go Bulgaria

opeens weet je het, je gaat emigeren.
Om daar voor 1000 euro per maand aan de bak te komen zodat je alsnog geen ruk overhoudt?
  dinsdag 31 juli 2007 @ 14:53:20 #100
45206 Pietverdriet
pi_51989961
Zoals ik al eerder zei, boze appel, je snapt het denk ik niet helemaal, basisloon + vlaktaks gaat er zo uitzien.
Bedragen en percentages zijn indicatief
je verdient 1000 euro in de maand bruto, 35% belasting, 650 euro, plus 400 basisloon, 1050 euro netto.
je verdient 2000 euro in de maand bruto, daar betaal je 35% loonbelasting over, netto, 1400 euro, plus 400 euro basisloon, is 1800 euro netto in de maand. Je betaald dan onder de streep 200 euro belastingen.
je verdient 4000 euro in de maand, netto 2800 euro plus 400 euro basisloon, 3200 Euro netto, je betaald 800 euro belastingen, daarvoor krijg je natuurlijk geen HRA meer bijvoorbeeld.
Je verdient 8000 euro in de maand, dat word 5600 plus 400 euro basisloon, 6000 netto in de hand, 2000 euro aan belastingen betalen.
Je hebt geen baan, je krijgt 400 euro in de maand basisloon, je doet er een paar uur uitzendwerk bij, waar je 500 euro mee verdient, en je krijgt daarvan 350 euro, zit je op 750 euro netto, voor een paar uur werken.

Iemand die dus wettelijk minimumloon verdient, 1.317,00, krijgt 856 plus 400 basisloon, 1256 euro netto in de maand, zelfs een minimumloner betaald nog steeds.

[ Bericht 4% gewijzigd door Pietverdriet op 31-07-2007 15:08:43 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')