Ook die rapperts gebruiken geweld wanneer ze bijvoorbeeld een dikke battle verliezen.quote:Op maandag 30 juli 2007 00:07 schreef Igen het volgende:
Goed, dan nu nog eens een poging met begrijpend lezen?
Het probleem zit hem namelijk dus NIET in de rap-gangsters die geweld plegen, maar juist in figuren BUITEN de rap-scene die er niet tegen kunnen dat een familielid openlijk belachelijk wordt gemaakt en dan blijkbaar een pistool trekken.
Alhoewel het natuurlijk wel nogal laf is om in zo'n battle tekeer te gaan tegen iemand die niet aanwezig is en zich dus niet weren kan.
Precies. En dan die verheerlijking van het verzetten tegen de maatschappij en de onderklasse van de samenleving. En de overheid die dat door subsidie en projecten gaat stimuleren onder het mom van integratiequote:Op maandag 30 juli 2007 10:22 schreef Elseetje het volgende:
Volgens mij kan je het best zorgen dat ouders beter geïnformeerd worden, en zorgen dat dit soort dingen uitgebreid op school behandeld worden, op een manier die niet aanspoort tot juist het doen van ongewenste dingen als 'rapbattles'...
Niks mis met subsidies voor jongerenprojecten, maar laat het dan wel wenselijke jongerenprojecten zijn, en geen overwaaisels uit de VS die we kunnen missen als kiespijnquote:Op maandag 30 juli 2007 10:42 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Precies. En dan die verheerlijking van het verzetten tegen de maatschappij en de onderklasse van de samenleving. En de overheid die dat door subsidie en projecten gaat stimuleren onder het mom van integratie!
Best, maar de overheid stimuleert evenementen en acties die gericht zijn op het ontwrichten van de samenlevingsstructuur die door diezelfde overheid zoveel mogelijk 'bij elkaar gehouden' wordt. Dat is zoiets als wanneer Idriss Déby de milities van Ghadaffi financieel gaat steunen.quote:Op maandag 30 juli 2007 10:46 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Niks mis met subsidies voor jongerenprojecten, maar laat het dan wel wenselijke jongerenprojecten zijn, en geen overwaaisels uit de VS die we kunnen missen als kiespijn
Laat ze met z'n allen gaan pottenbakken
Besef je wel dat je het met me eens was zonet even zojuist toch een beetje?
Uiteraard is preventie altijd wenselijk. Ik geloof zelf meer in en duale benadering. Bekende stok achter de deur: repressie heet dat.quote:Op maandag 30 juli 2007 10:22 schreef Elseetje het volgende:
Volgens mij kan je het best zorgen dat ouders beter geïnformeerd worden, en zorgen dat dit soort dingen uitgebreid op school behandeld worden, op een manier die niet aanspoort tot juist het doen van ongewenste dingen als 'rapbattles'...
Als je je preventie goed voor elkaar hebt, is repressie niet nodig. Sowieso werkt repressie in de meeste gevallen averechts, dus wat je er dan mee denkt te bereiken...quote:Op maandag 30 juli 2007 11:18 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Uiteraard is preventie altijd wenselijk. Ik geloof zelf meer in en duale benadering. Bekende stok achter de deur: repressie heet dat.
Wat bedoel je met preventie? Een afzwakking van de urban jongerencultuur van pimps en ho's?quote:Op maandag 30 juli 2007 11:26 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Als je je preventie goed voor elkaar hebt, is repressie niet nodig. Sowieso werkt repressie in de meeste gevallen averechts, dus wat je er dan mee denkt te bereiken...
Als preventie voldoende is dan zeg ik dat het altijd beter is dan repressie. Maar preventie alleen is meestal niet voldoende.quote:Op maandag 30 juli 2007 11:26 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Als je je preventie goed voor elkaar hebt, is repressie niet nodig. Sowieso werkt repressie in de meeste gevallen averechts, dus wat je er dan mee denkt te bereiken...
Dat mag sowiesoquote:Op maandag 30 juli 2007 11:28 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Wat bedoel je met preventie? Een afzwakking van de urban jongerencultuur van pimps en ho's?
Laat dat dan eerst blijken, zou ik zeggenquote:Op maandag 30 juli 2007 11:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als preventie voldoende is dan zeg ik dat het altijd beter is dan repressie. Maar preventie alleen is meestal niet voldoende.
Een goede voorlichting geven. Op school bijvoorbeeld. Ik verwacht daar niet al teveel van, maar alles is meegenomen natuurlijk. Daarom vind ik repressie derhalve dringend noodzakelijk.quote:Op maandag 30 juli 2007 11:31 schreef Igen het volgende:
Wat voor preventieve maatregelen hebben jullie dan in gedachten?
Die jongens luisteren niet naar hun ouders, hun ouders kan het weinig verrotten wat ze doen en op school komen ze toch niet. Met het doorschuiven van dit soort verantwoordelijkheden is nog nooit iemand wijzer geworden en het punt is dat rapbattles helemaal niet ongewenst zijn, maar juist hartstikke leuk soms. Het is een geval van rotte appels. Voorlichting op school helpt dan echt niet. En op het moment dat je het gaat verbieden zal het alleen maar meer problemen opleveren.quote:Op maandag 30 juli 2007 10:22 schreef Elseetje het volgende:
Ach, vind je echt dat er dus iemand op school moet komen om te vertellen dat battelen heel gevaarlijk kan zijn en zelfs tot de dood kan leiden. Plukken we een gozer uit de bak die voor de klas mag gaan vertellen over z'n leven als taakstraf. Dat vinden ze alleen maar stoer!!!quote:Op maandag 30 juli 2007 11:32 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Een goede voorlichting geven. Op school bijvoorbeeld. Ik verwacht daar niet al teveel van, maar alles is meegenomen natuurlijk. Daarom vind ik repressie derhalve dringend noodzakelijk.
Net zo goed dat er allerlei campagnes op scholen lopen tegen het pesten, zou je ook scholen voorzien van voorlichtingsmateriaal voor dit soort problematiek. De problematiek ligt trouwens dicht bij "pesten" en moet dus niet worden onderschat. Zeker niet er zelfs dooien vallen .quote:Op maandag 30 juli 2007 11:35 schreef Igen het volgende:
En wat stel jij je dan bij goede voorlichting voor? Ik neem namelijk aan dat de meeste deelnemers wel weten wat een rap-battle inhoudt (elkaar met woorden bevechten) en er bewust voor kiezen om mee te doen.
Blijkbaar zitten er een aantal rotte appels bij die het niet helemaal hebben gesnapt, maar als ik de OP goed begrijp hebben daar vooral zijzelf last van, niet de overige deelnemers van de battle. Of moet de voorlichting op dit punt aanzetten? Dat gepoogd moet worden dat iedereen die aan zo'n battle meedoet weet wat de do's en don'ts zijn?
En hoe goed ken jij het wereldje dat jij zo'n oordeel kan vellen?quote:Op maandag 30 juli 2007 11:46 schreef EchtGaaf het volgende:
Net zo goed dat er allerlei campagnes op scholen lopen tegen het pesten, zou je ook scholen voorzien van voorlichtingsmateriaal voor dit soort problematiek. De problematiek ligt trouwens dicht bij "pesten" en moet dus niet worden onderschat. Zeker niet er zelfs dooien vallen .
Laat ze die buurthuizen maar afschaffen. Daar was ik al tegen. De gemeente die ons geld en vertrouwen misbruikt.quote:"In tal van buurthuizen worden tegenwoordig battles georganiseerd. Met gemeentesubsidie zelfs. Jongeren vinden dat leuk en ze hebben er plezier in. Maar sinds een klein jaar worden de teksten grover, de beledigingen zwaarder en breiden de beledigingen en verwensingen zich ook uit naar mensen buiten de rapscene. En die komen dus ook buiten de rapscene verhaal halen, als hun moeder, vriendin of zus ernstig beledigd is in zo'n song." Martijn: "Als we niet oppassen wordt dit een cultuur in de grote steden. Waarbij de jongeren die erin verzeild raken zichzelf volledig buiten de maatschappij plaatsen. Er moet wat gebeuren om deze trend te stoppen."
Je begrijpt dat die rapbattles een gevolg zijn, geen oorzaak?quote:Op maandag 30 juli 2007 11:41 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Die jongens luisteren niet naar hun ouders, hun ouders kan het weinig verrotten wat ze doen en op school komen ze toch niet. Met het doorschuiven van dit soort verantwoordelijkheden is nog nooit iemand wijzer geworden en het punt is dat rapbattles helemaal niet ongewenst zijn, maar juist hartstikke leuk soms. Het is een geval van rotte appels. Voorlichting op school helpt dan echt niet. En op het moment dat je het gaat verbieden zal het alleen maar meer problemen opleveren.
Een rappende Ali B.: en je wordt zo ongeveer als koning beschouwd.quote:Op maandag 30 juli 2007 11:54 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
En hoe goed ken jij het wereldje dat jij zo'n oordeel kan vellen?
Er zijn onnoemelijk veel levens gered door ze juist een kans en plek te geven door dat soort dingen te houden.
Maar jij gaat er aan voorbij dat gangvorming en street credibility-streven naar Amerikaans model wel degelijk effect heeft op derden. De rest van de biosfeer in de diepe zee heeft meestal weinig last van 2 vissoorten die om één habitat strijden.quote:Op maandag 30 juli 2007 12:01 schreef Elfletterig het volgende:
Ik neig ernaar om hier te spreken over natuurlijke selectie. Als jij dom genoeg bent om aan dit soort battles mee te doen en als deelnemers daarin reden zien om elkaar de dood in te jagen, kan ik niet anders zeggen dan dat de wereld beter af is zonder dit soort figuren.
Ali B. staat niet bekend om zijn aggressieve teksten en heeft weinig met rapbattles te maken.quote:Op maandag 30 juli 2007 12:26 schreef EchtGaaf het volgende:
Een rappende Ali B.: en je wordt zo ongeveer als koning beschouwd.Hoe maatschappij sport en dit soort entertainment zo achterlijk overwaardeert. Maar dat ff terzijde.
Een rapbattle is een verbale krachtmeting. Sommige mensen zijn zo gevoelig voor verlies in welke krachtmeting dan ook, dat ze bij een dergelijke gebeurtenis naar wapens grijpen. Als je rapbattles verbiedt, gaan ze wel op een andere manier hun eer bewijzen krachten meten, bijvoorbeeld in een potje voetbal of een bokswedstrijd. De emoties, onmacht en gestoorde geest blijven, dus ook dit kan ontaarden in dodelijk geweld.quote:Niets op tegen als mensen er beter van worden. Maar excessen als dit soort rapbattles met moord als uitwassen mogen van mij met wortel en tak worden uitgeroeid.
Nee volgens het artikel juist niet.quote:Op maandag 30 juli 2007 11:57 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Je begrijpt dat die rapbattles een gevolg zijn, geen oorzaak?
Het punt is dat deze discussie zinloos is zonder cijfers. Je kan niet zomaar dingen gaan roepen terwijl je niet eens iets zinnigs over de omvang van het probleem kan zeggen. Dan loop je veel te ver vooruit op de zaken en bedrijf je slechte politiek.quote:-zijn beide moorden het directe gevolg van uiterst beledigende rapbattles.
-En je ziet steeds meer geweld naar aanleiding van beledigende songteksten
Dat sluit niet uit dat rapbattles ook een gevolg zijnquote:Op maandag 30 juli 2007 12:54 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Nee volgens het artikel juist niet.
Het gaat niet om hobbies, het gaat om maatschappijverloedering op grote schaal, en daar is dít één van de symptomen van.quote:Het punt is dat deze discussie zinloos is zonder cijfers. Je kan niet zomaar dingen gaan roepen terwijl je niet eens iets zinnigs over de omvang van het probleem kan zeggen. Dan loop je veel te ver vooruit op de zaken en bedrijf je slechte politiek.
Jij noemt battelen een 'ongewenst iets', maar dat klopt gewoon niet want voor het overgrote deel is het gewoon hartstikke leuk. Alleen een aantal rotte appels dreigt het nu weer voor de rest te verpesten. Het feit dat jij het kan missen als kiespijn betekent niet dat dit voor anderen ook geldt... er zijn meer mensen op deze wereld die misschien andere hobbies hebben dan jij en dat moet ook gewoon kunnen
Je snapt ook wel dat voorlichting op school en van ouders voor de jongere potentiëlen geldt, niet voor de rotte appels die er nu al rondlopen? Die paar excessen moet je niet als maat nemen, maar je moet wel voorkomen dat jongere generaties dat als voorbeeld gaan nemen, het gaan zien als iets cools, vets of stoers.quote:. Daar moet zelfs subsidie voor zijn. Ik vrees alleen dat het geweld waar het artikel over handelt helemaal niks met subsidie en buurthuizen te maken heeft en dus ook niet bestreden kan worden met betere regulering daarvan. En voorlichting door ouders en op school is wat mij betreft de meeste overschatte oplossing die je op deze bevolkingsgroep kunt toepassen. Je denkt toch niet serieus dat een 22-jarige antilliaan die met een pistool op zak loopt zich ook maar iets zal aantrekken van wat z'n moeder of z'n mentor te vertellen heeft.
Oh, dat gedeelte snap je wel?quote:Schiet ie iemand niet om een battle overhoop, dan is het wel over een mislukte cokedeal. Je moet het volk aanpakken,
Wat is de oorzaak?quote:niet de zelfbenoemde oorzaak waar je als wethouder niks zinnigs over te zeggen hebt.
Precies, in hun jeugd al verziekt. En dát moet dus voorkomen worden. Door er vroeg bij te zijn, door ouders te informeren, er aandacht op school aan te geven, er actief mee bezig te zijn.quote:Die gasten zijn in hun jeugd al verziekt en als dat leidt tot dit soort excessen moet je niet de verantwoordelijkheid bij de organisatie van een battle of op school leggen. De ouders kan je deels verantwoordelijk houden voor de verziekte jeugd, maar dat is mosterd na de maaltijd. Dat bedoel ik met doorschuiven van verantwoordelijkheden
Maar het is ook geen positief voorbeeld voor jongeren. Hij maakt zichzelf door z'n wijze van profileren al redelijk onschadelijk, maar dat neemt niet weg dat 'ie onterecht op een voetstuk wordt gezet.quote:Op maandag 30 juli 2007 12:39 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Ali B. staat niet bekend om zijn aggressieve teksten en heeft weinig met rapbattles te maken.
Rapbattles zijn gewoon een voorbeeld van de urban jongerencultuur die op het moment heerst. Een cultuur die eigenlijk diep cynisch is en qua gevaar wordt onderschat. Ik betwijfel ook of die gestoorde geest er mee te maken heeft, het zijn vooral jongens die erbij willen horen en geaccepteerd willen worden door de groep. Voor veel jongeren is het erg om niet aan de norm te voldoen, maar als die norm zelf niet voldoet, zal hij verandert moeten worden. En zeker niet onderschat.quote:Een rapbattle is een verbale krachtmeting. Sommige mensen zijn zo gevoelig voor verlies in welke krachtmeting dan ook, dat ze bij een dergelijke gebeurtenis naar wapens grijpen. Als je rapbattles verbiedt, gaan ze wel op een andere manier hun eer bewijzen krachten meten, bijvoorbeeld in een potje voetbal of een bokswedstrijd. De emoties, onmacht en gestoorde geest blijven, dus ook dit kan ontaarden in dodelijk geweld.
Hoezo is Ali B. geen positief voorbeeld voor jongeren? Hij profileert zich duidelijk als (knuffel)marokkaan en laat zich omarmen door het establishment. Hij laat zien dat je ook zonder geweld en criminaliteit succesvol, beroemd en rijk kunt worden.quote:Op maandag 30 juli 2007 13:34 schreef Zwaardvisch het volgende:
Maar het is ook geen positief voorbeeld voor jongeren. Hij maakt zichzelf door z'n wijze van profileren al redelijk onschadelijk, maar dat neemt niet weg dat 'ie onterecht op een voetstuk wordt gezet.
De gestoorde geest koppel ik aan het plegen van een moord, niet aan het fenomeen rapbattle. Als je vanwege belediging iemand vermoord, dan zit er naar mijn idee een steekje bij je los.quote:Rapbattles zijn gewoon een voorbeeld van de urban jongerencultuur die op het moment heerst. Een cultuur die eigenlijk diep cynisch is en qua gevaar wordt onderschat. Ik betwijfel ook of die gestoorde geest er mee te maken heeft, het zijn vooral jongens die erbij willen horen en geaccepteerd willen worden door de groep. Voor veel jongeren is het erg om niet aan de norm te voldoen, maar als die norm zelf niet voldoet, zal hij verandert moeten worden. En zeker niet onderschat.
Hehe, vergeet niet ook water te verbieden. 100% van alle criminelen heeft ooit water gedronken, dus hier moeten echt duidelijke stappen genomen worden.quote:Op zondag 29 juli 2007 18:25 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja maar we moeten verder gaan, de criminaliteit bij de bron aanpakken. Uit onderzoek is gebleken dat zo'n beetje 100% van alle criminelen, verkrachters en moordenaars, tijdens hun kindertijd melk hebben gedronken. Een logische stap is dan natuurlijk het verbieden van alle melk. Gewoon alle subsidie voor de melkboeren intrekken, en iedereen die nog melk drinkt op de zwarte lijst zetten, dat zijn allemaal potentiele misdadigers.
Idd, ben zelf nooit zo into de rap geweest maar heb nog wel eens van die avondjes bezocht met vrienden die er meer verstand van hadden. Was best vermakelijk en zeker niet gewelddadig. Dat het in bepaalde achterbuurten wat minder netjes is geloof ik ook wel. Maar dta heeft weinig met hiphop te maken. Ik vraag me wel af onder welke beschermde steen de mensen die het willen verbieden geleefd hebben.quote:Op maandag 30 juli 2007 20:19 schreef Paramnesia het volgende:
OMG hahaha, ik heb zo vaak gebattled toen ik nog 14-15 was.Het was echt een sport om de juiste zinnen te vinden en de juiste rijmwoorden om je tegestander de grond in te boren. Met spitvondigheden elkaar qua talent de maat aanmeten. Maar altijd was het na afloop handjes schudden en samen lachen om de gevonden woorden/zinnen.
Sorry hoor het fenomeen van battlen bestaat al heel lang en is mede onstataan om juist een andere manier van strijd te vinden dan elkaar zomaar neerschieten. Zo kunnen we wel alles verbieden. En de subsidie? Het geeft de jeugd eens een mogelijkheid om met taal en muziek bezig te zijn met iets wat in hun interessegebied ligt.
Ow ja met deze zin als einde:
You are what you eat, so your breath smells like pussy
Dit soort wereldvreemde ideeen komt niet zelden van die gereformeerde types die van hun god niet eens tv mogen kijken omdat dat des duivels is. Dan weet je wel hoe laat het is.quote:Op maandag 30 juli 2007 20:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af onder welke beschermde steen de mensen die het willen verbieden geleefd hebben.
Waarom zou je in godsnaam ingrijpen als waardeloos tuig elkaar afmaakt? Pas als er onschuldige mensen last van hebben dan moet je gaan ingrijpen maar de gebieden waar dit voorkomt zullen maar bijzonder weinig onschuldige mensen er last van hebbenquote:Op zondag 29 juli 2007 15:19 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het bekende hekje van de dam.
Agressieve "rapbattles" die tot moord leiden, het moet natuurlijk niet gekker worden.
Als groeperingen dit zelf niet oplossen, dan moet het maar van hogerhand. Ingrijpen dus van overheidswege.
Het is eerder gebleken dat pestgedrag lijdt tot (psychische) schade en nu zelfs tot moord.
Aanpakken dus. Verbieden van dergelijke "rapbattles". Per direct zou ik zeggen.
Precies. Bovendien zolang hier geen onschuldige buitenstaanders bij betrokken worden zie ik geen enkel probleem.quote:Op zondag 29 juli 2007 15:30 schreef teamlead het volgende:ja, nog meer verbieden
Waarom mensen zelf laten nadenken en eigen verantwoordelijkheid geven enzo.....
Is EchtGaaf een politicus dan?quote:Op maandag 30 juli 2007 22:17 schreef JohnDope het volgende:
Het is wel een beetje verwarrend, eerst proberen die politici via getteoraps de compleet afgestompte jeugd bij de politiek te betrekken en nu willen ze rap weer verbieden.![]()
Kerel wat heb je, dit is taal die ze zelfs in Groenlinks wel erg cultuurrelativistisch noemenquote:Overigens is wel een beetje de schuld van die BlankePolitiekCorrecteIntellectuelen dat die echte rappers elkaar nu afschieten, want als iedere kaaskop rapt, dan zal je je als straatgangsterrapper toch moeten onderscheiden van al die (blanke/commerciële) pulp.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |