FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Sprintjes trekken
Arthur.Spoonerzaterdag 28 juli 2007 @ 18:47
De laatste tijd zijn m'n vrienden en ik redelijk wat bezig met de auto met sprintjes trekken op lege bedrijvsterreinen en dergelijke. Gewoon tegen elkaar, niet voor geld, en niet met anderen. Ook niet op plekken waar andere mensen/auto's zijn, dus het is niets zoals een illegale streetrace.

Ik vind het leuk om te kijken hoe snel ik aan de 100 kan zitten, en hoe ik dit kan verbeteren. Nu weet ik zelf weinig van het dragracen met normale auto's, maar vrienden van mij hebben het voortdurent over powershiften en weet ik veel wat.

Zijn er nou eigenlijk bepaalde truukjes die je kan uithalen, om te zorgen dat je sneller bent, buiten het "in de goede toeren" zitten.. ?

Zoals ik al zei, dit is niet voor op de openbare weg, je zal mij niet voor een stoplicht zien wegsprinten, of met 140 door de bebouwde kom racen

[ Bericht 0% gewijzigd door Arthur.Spooner op 28-07-2007 18:52:50 ]
Snakeyzaterdag 28 juli 2007 @ 18:48
Je tandwielen aanpassen.
Arthur.Spoonerzaterdag 28 juli 2007 @ 18:50
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:48 schreef Snakey het volgende:
Je tandwielen aanpassen.
Kan je dat verder uitleggen?

Ik heb eigenlijk niet de behoefte m'n auto aan te passen zodat ik sneller ben, maar wel om het maximaal uit m'n auto te halen, zoals deze op het moment is. Dus bepaalde handelingen en truukjes die je trekkracht constant houden of iets dergelijks (als er zoiets bestaat )
Snakeyzaterdag 28 juli 2007 @ 18:51
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:50 schreef Arthur.Spooner het volgende:

[..]

Kan je dat verder uitleggen?

Ik heb eigenlijk niet de behoefte m'n auto aan te passen zodat ik sneller ben, maar wel om het maximaal uit m'n auto te halen, zoals deze op het moment is. Dus bepaalde handelingen en truukjes die je trekkracht constant houden of iets dergelijks (als er zoiets bestaat )
Ik dacht dat je een brommer of scooter bedoelde.
Arthur.Spoonerzaterdag 28 juli 2007 @ 18:52
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:51 schreef Snakey het volgende:

[..]

Ik dacht dat je een brommer of scooter bedoelde.
Zal het er voor de duidelijkheid even bijzetten
Sapstengelzaterdag 28 juli 2007 @ 18:53
Powershiften is schakelen zonder de koppeling in te trappen. Gewoon in de goede versnelling rammen. Goed voor je auto .
Hari-Bozaterdag 28 juli 2007 @ 18:53
http://www.watbenjedan.nl/
Echt kansloos dit op de openbare weg te doen, dit hanen gedrag moet alleen op circuit vertoond worden.
GizartFRLzaterdag 28 juli 2007 @ 18:55
Dus je bent op bedrijvsterreinen aan het sprinten, maar het is geen illegale straatrace?

Kom gewoon 3 augustus even naar Drachten, kijk je eerst een paar keer hoe je het moet doen en dan doe je zelf ene keer mee.
Kun je gelijk zien hoe snel je bent.
Weet je wat, dan doe ik ook even mee met mijn gezinsbak.
Arthur.Spoonerzaterdag 28 juli 2007 @ 18:56
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:53 schreef Hari-Bo het volgende:
http://www.watbenjedan.nl/
Echt kansloos dit op de openbare weg te doen, dit hanen gedrag moet alleen op circuit vertoond worden.


Speciaal voor jou soort blinde morons heb ik het al twee keer in de OP vermeld: We doen dit alleen op leegstaande bedrijventerreinen e.d. Dat is inderdaad wel openbare weg, maar er is _niemand_ in de buurt die we eventueel in gevaar kunnen brengen.
Arthur.Spoonerzaterdag 28 juli 2007 @ 18:57
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:53 schreef Sapstengel het volgende:
Powershiften is schakelen zonder de koppeling in te trappen. Gewoon in de goede versnelling rammen. Goed voor je auto .


Dat klinkt inderdaad alsof het erg goed is voor je wagen .

Maar kan dat dan zomaar? Als je boven een aantal toeren zit of zo dan hoef je niet te (ont)koppelen?
Hari-Bozaterdag 28 juli 2007 @ 18:57
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:56 schreef Arthur.Spooner het volgende:

[..]



Speciaal voor jou soort blinde morons heb ik het al twee keer in de OP vermeld: We doen dit alleen op leegstaande bedrijventerreinen e.d. Dat is inderdaad wel openbare weg, maar er is _niemand_ in de buurt die we eventueel in gevaar kunnen brengen.
BOEIT NIET het is en blijft een OPENBARE weg
Dus als ik een weg vind waar zga niemand is mag ik er ook zo maar eventjes met mach 3 gaan rijden en de raarste kapriolen uithalen.
Arthur.Spoonerzaterdag 28 juli 2007 @ 18:57
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:55 schreef GizartFRL het volgende:
Dus je bent op bedrijvsterreinen aan het sprinten, maar het is geen illegale straatrace?

Kom gewoon 3 augustus even naar Drachten, kijk je eerst een paar keer hoe je het moet doen en dan doe je zelf ene keer mee.
Kun je gelijk zien hoe snel je bent.
Weet je wat, dan doe ik ook even mee met mijn gezinsbak.
Wat is er te doen dan?

En ik denk echt niet dat ik snel ben hoor, heb maar een 113 PK niets getuned e.d. vind het gewoon leuk om te doen
method21zaterdag 28 juli 2007 @ 18:58
soms wil tussengas bij het overschakelen nog wel eens voorkomen dat je treug in de toeren valt, alleen als je een hyunai pony ofzo hebt zal het vrij weinig helpen, maar als je bv een Astra Gsi 2 liter heb of een golfje Gti wil dat nogal eens helpen.

En anders ram je je tegenstander gewoon van de weg...
Arthur.Spoonerzaterdag 28 juli 2007 @ 18:58
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:57 schreef Hari-Bo het volgende:

[..]

BOEIT NIET het is en blijft een OPENBARE weg
Dus als ik een weg vind waar zga niemand is mag ik er ook zo maar eventjes met mach 3 gaan rijden en de raarste kapriolen uithalen.
Als je verder niets ontopic te melden hebt, blijf dan aub weg
Arthur.Spoonerzaterdag 28 juli 2007 @ 19:00
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:58 schreef method21 het volgende:
soms wil tussengas bij het overschakelen nog wel eens voorkomen dat je treug in de toeren valt, alleen als je een hyunai pony ofzo hebt zal het vrij weinig helpen, maar als je bv een Astra Gsi 2 liter heb of een golfje Gti wil dat nogal eens helpen.

En anders ram je je tegenstander gewoon van de weg...
Heb een corolla 1.6i, en dat werkt inderdaad wel eens. Ook wil het wel eens helpen om het gas gewoon vol in te houden terwijl je schakelt, alhoewel het opletten is geblazen dat je toerental niet in het rood loopt . En daarbij is het volgens mij ook niet echt goed voor je auto
Hari-Bozaterdag 28 juli 2007 @ 19:00
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:58 schreef Arthur.Spooner het volgende:

[..]

Als je verder niets ontopic te melden hebt, blijf dan aub weg
Ga toch weg jij mag wel commentaar hebben tegen kermisboeren.
Maar al geef ik een reactie over je illegale race (met 110pk?) praktijken mag dat niet.
Fugiezaterdag 28 juli 2007 @ 19:02
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:57 schreef Hari-Bo het volgende:

[..]

BOEIT NIET het is en blijft een OPENBARE weg
Dus als ik een weg vind waar zga niemand is mag ik er ook zo maar eventjes met mach 3 gaan rijden en de raarste kapriolen uithalen.
Als jij mach 3 red op je fietsje moet je misschien eens wat belletjes met de luchtmacht gaan plegen.

Het verschil met risico tussen een woonwijk met 3 scholen of een leeg bedrijventerrein is nogal groot, zeker daar waar het gaat om eventueel mogelijk slachtoffers. Waarschijnlijk is het ook nog op een tijd dat niet kansloos nederland slaapt dan is het risico nog kleiner.
spectrumanalyserzaterdag 28 juli 2007 @ 19:02
het lijkt mij leuk om dit topic te volgen. regelmatig komen er mooie verhalen voorbij van politieagenten die, wel of niet onder diensttijd, meelezen en daarop inspelen.
Arthur.Spoonerzaterdag 28 juli 2007 @ 19:02
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:00 schreef Hari-Bo het volgende:

[..]

Ga toch weg jij mag wel commentaar hebben tegen kermisboeren.
Maar al geef ik een reactie over je illegale race (met 110pk?) praktijken mag dat niet.
Ga je nu m'n hele posthistorie na pluizen? Triest hoor
Zoals ik al zei, als je niets nuttigs te melden hebt, reageer dan niet.
Ik neem je sowieso niet serieus met je kamper-mercedes .
GizartFRLzaterdag 28 juli 2007 @ 19:03
TS, weet niet waar je vandaan komt, maar een anatal jaren geleden was het hier in Drachten ook zo dat er een klein groepje sprintjes tegen elkaar trok op een leeg industrie terrein.
Op een gegeven moment waren dat er een paar 100.
Daarom is in Drachten een aantal keer per jaar legaal sprinten op de Airstrip.
http://www.oslracing.com/forms/agenda.html

Mijn gezinsauto heeft ook maar 105 PK, maar de kans is groot dat ik je er nog wel uit trek.
Het gaat mij er echter niet zozeer om van wie ik daar kan winnen, maar om te kijken wat de auto kan.
Heb vorig jaar nog meegedaan met mijn 205 diesel

Maar nodig jezelf en je vrienden even uit, wel zo leuk. 14.gif
Hari-Bozaterdag 28 juli 2007 @ 19:05
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:02 schreef Fugie het volgende:

[..]

Als jij mach 3 red op je fietsje moet je misschien eens wat belletjes met de luchtmacht gaan plegen.

Het verschil met risico tussen een woonwijk met 3 scholen of een leeg bedrijventerrein is nogal groot, zeker daar waar het gaat om eventueel mogelijk slachtoffers. Waarschijnlijk is het ook nog op een tijd dat niet kansloos nederland slaapt dan is het risico nog kleiner.
Jammer is dat ik wel een auto in mijn bezit heb, en jij geen Porsche

En het is hoe dan ook een misdrijf, dat jij er geen problemen mee hebt maakt mij geen moer uit.
Ik hoop gewoon dat hij tijdens de volgende keer met driften (met 110pk?) tegen een mooie lantaarnpaal knalt en dan is die auto total-loss (geen dagwaarde), en is de mensheid weer een stuk veiliger!
Arthur.Spoonerzaterdag 28 juli 2007 @ 19:05
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:03 schreef GizartFRL het volgende:
TS, weet niet waar je vandaan komt, maar een anatal jaren geleden was het hier in Drachten ook zo dat er een klein groepje sprintjes tegen elkaar trok op een leeg industrie terrein.
Op een gegeven moment waren dat er een paar 100.
Daarom is in Drachten een aantal keer per jaar legaal sprinten op de Airstrip.
http://www.oslracing.com/forms/agenda.html

Mijn gezinsauto heeft ook maar 105 PK, maar de kans is groot dat ik je er nog wel uit trek.
Het gaat mij er echter niet zozeer om van wie ik daar kan winnen, maar om te kijken wat de auto kan.
Heb vorig jaar nog meegedaan met mijn 205 diesel

Maar nodig jezelf en je vrienden even uit, wel zo leuk. 14.gif
Kijk, dat is nou leuk .

Denk dat ik wel even kom kijken .

En waarom denk je te winnen met die gezinsauto van je? Geheime tactieken?
Hari-Bozaterdag 28 juli 2007 @ 19:06
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:02 schreef Arthur.Spooner het volgende:

[..]

Ga je nu m'n hele posthistorie na pluizen? Triest hoor
Zoals ik al zei, als je niets nuttigs te melden hebt, reageer dan niet.
Ik neem je sowieso niet serieus met je kamper-mercedes .
Ik neem jou gelukkig wel serieus met je startwagentje-en-de-bink-wil-uithangen-met-driften
Pascal86zaterdag 28 juli 2007 @ 19:08
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:05 schreef Arthur.Spooner het volgende:

[..]

Kijk, dat is nou leuk .

Denk dat ik wel even kom kijken .

En waarom denk je te winnen met die gezinsauto van je? Geheime tactieken?
Gezins autootje van mijn pa trekt ook menigeen sjonnie eruit.

Helemaal niet moeilijk.
GizartFRLzaterdag 28 juli 2007 @ 19:09
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:05 schreef Arthur.Spooner het volgende:

[..]

Kijk, dat is nou leuk .

Denk dat ik wel even kom kijken .

En waarom denk je te winnen met die gezinsauto van je? Geheime tactieken?
Check het kenteken maar: LL-ZP-36
Gewicht pakt em. ( en nee, mijn dochter rijdt niet met me mee!
mrSPLIFFYzaterdag 28 juli 2007 @ 19:11
Mercedes is gewoon een overschatte turken bak
en nu weer lekker opzouten met je gezeik!
Fugiezaterdag 28 juli 2007 @ 19:12
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:05 schreef Hari-Bo het volgende:

[..]

Jammer is dat ik wel een auto in mijn bezit heb, en jij geen Porsche

En het is hoe dan ook een misdrijf, dat jij er geen problemen mee hebt maakt mij geen moer uit.
Ik hoop gewoon dat hij tijdens de volgende keer met driften (met 110pk?) tegen een mooie lantaarnpaal knalt en dan is die auto total-loss (geen dagwaarde), en is de mensheid weer een stuk veiliger!
sprinten is wat anders dan driften, maar misschien had je dat gemist.

Maar de veiligheid van de mensheid zal wel 0,0000008% veiliger zijn ja als hij zichzelf om een lantaarnpaal vouwt

Ik heb er geen problemen mee dat de ts ergens beetje gevaarlijk rondrijd, als je misschien had opgelet had je inmiddels geweten dat mensen zelf hun keuzes maken. We kunnen nu allemaal wel lekker gaan oordelen maar als je denkt dat dat nut heeft weet ik niet onder welke steen jij leeft. Het nut van jouw posts zie ik dan ook niet echt.
Hari-Bozaterdag 28 juli 2007 @ 19:13
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:12 schreef Fugie het volgende:

[..]

sprinten is wat anders dan driften, maar misschien had je dat gemist.

Maar de veiligheid van de mensheid zal wel 0,0000008% veiliger zijn ja als hij zichzelf om een lantaarnpaal vouwt

Ik heb er geen problemen mee dat de ts ergens beetje gevaarlijk rondrijd, als je misschien had opgelet had je inmiddels geweten dat mensen zelf hun keuzes maken. We kunnen nu allemaal wel lekker gaan oordelen maar als je denkt dat dat nut heeft weet ik niet onder welke steen jij leeft. Het nut van jouw posts zie ik dan ook niet echt.
Sinds wanneer is FOK! nuttig dan.
mrSPLIFFYzaterdag 28 juli 2007 @ 19:17
sinds 1 oktober 1999
Hari-Bozaterdag 28 juli 2007 @ 19:18
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:17 schreef mrSPLIFFY het volgende:
sinds 1 oktober 1999
Nee toen was ik nog niet lid...
mrSPLIFFYzaterdag 28 juli 2007 @ 19:19
kun je nagaan hoe nuttig t hier ooit was
Arthur.Spoonerzaterdag 28 juli 2007 @ 19:20
Ontopic aub.
Fugiezaterdag 28 juli 2007 @ 19:21
Fok zou nuttig zijn als mensen op de vragen zouden reageren ipv hun mening gaan ventileren of andere vormen van bagger. Helaas is de meerderheid op fok (en andere fora) te onvolwassen om een inhoudelijk antwoorden te geven.

Het nut van fok hangt dus van het niveau van de mensen die reageren op een topic.
Fugiezaterdag 28 juli 2007 @ 19:22
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:20 schreef Arthur.Spooner het volgende:
Ontopic aub.
je zou ook rijvaardigheidscursussen kunnen nemen, moet je vaak met je eigen auto doen dus daar kan je heel wat van leren. Samen met wat maatjes een dagje op zon stuk NIET OPENBARE weg onder begeleiding rondkachelen.
Hari-Bozaterdag 28 juli 2007 @ 19:22
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:21 schreef Fugie het volgende:
Fok zou nuttig zijn als mensen op de vragen zouden reageren ipv hun mening gaan ventileren of andere vormen van bagger. Helaas is de meerderheid op fok (en andere fora) te onvolwassen om een inhoudelijk antwoorden te geven.

Het nut van fok hangt dus van het niveau van de mensen die reageren op een topic.
Maar het maakt het wel leuker, lekker reacties uitlokken ed.
mrSPLIFFYzaterdag 28 juli 2007 @ 19:25
rijvaardigheidscursussen LOL ik denk dat iemand die op een industrie terrein aan t racen is dat echt gaat doen...
Fugiezaterdag 28 juli 2007 @ 19:26
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:53 schreef Hari-Bo het volgende:
http://www.watbenjedan.nl/
Echt kansloos dit op de openbare weg te doen, dit hanen gedrag moet alleen op circuit vertoond worden.
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:22 schreef Hari-Bo het volgende:

[..]

Maar het maakt het wel leuker, lekker reacties uitlokken ed.
Het is kansloos om haantjesgedrag te vertonen op de openbare weg. Ik neem dat je die mening deelt over haantjesgedrag op een openbaar forum. In dat opzicht noem je jezelf dus kansloos...
Athmozzzaterdag 28 juli 2007 @ 19:31
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:58 schreef method21 het volgende:
alleen als je een hyunai pony ofzo hebt zal het vrij weinig helpen.
Meldt zich. Zélfs bij een pony helpt het. Als je hem normaal doortrekt tot 6500 toeren en dan naar 2de legt op de katholieke manier, dan krijg je de boel niet meer doorpatinerend in 2de. Als je hem tot 6500 toeren trekt en je gas gewoon in laat terwijl je de koppeling indrukt (motor gaat dan tot net geen 7000 toertjes), dan kan je hem in 2de zelfs nog even laten patineren, en ben je toch nog iets sneller weg dan met goed schakelen.

Zélfs met mijn hyundai pony 1.3 met 52pk kon ik een Mercedes W124 2.5D net achter me houden (tot rond de 120) bij het optrekken op een rechte baan, terwijl het effectief een sprintje was, dus die mercedes ging ook tot het einde. Het enige verschil is dat die mercedes dat makkelijk een paar keer kon doen, en dat ik zowat 5km verder met een benzine/olielek zat . MAAR IK WAS SNELLER
vossszaterdag 28 juli 2007 @ 19:39
Ik weet niet exact wat je met "patineren" bedoeld, maar iets zegt me dat er maar weinig te patineren valt met een 1.3 Hyundai Pony met 52 pk
GizartFRLzaterdag 28 juli 2007 @ 19:41
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:39 schreef vosss het volgende:
Ik weet niet exact wat je met "patineren" bedoeld, maar iets zegt me dat er maar weinig te patineren valt met een 1.3 Hyundai Pony met 52 pk
http://www.vandoorninterieur.nl/verf/patineren.php

Athmozzzaterdag 28 juli 2007 @ 19:54
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:39 schreef vosss het volgende:
Ik weet niet exact wat je met "patineren" bedoeld, maar iets zegt me dat er maar weinig te patineren valt met een 1.3 Hyundai Pony met 52 pk
Banden laten doordraaien terwijl je stil staat. Naargelang het type asfalt lukt het wel (als het nat is gaat het trouwens ook een pak beter) nog hoor.
Als je vanuit toeren ineens de koppeling losliet dan draaide hij ff door, maar aan 10/u was dat al gedaan. het is niet dat hij daar met rokende banden vertrok, gewoon ff (1à2 toertjes) doordraaien. Als je tussen 1 en 2 je gas volledig eind liet en je koppeling liet schieten dan lukte het nog om dan even de banden te doen piepen, maar veel doordraaien zal er dan niet geweest zijn. Misschien nog een centimetertje of 2à3.

http://nl.youtube.com/watch?v=-gVUwDJ1QyY

zoiets dus, maar wel iets minder heftig en de achterkant sloeg niet uit (kan ook niet met voorwieltractie)
skippy22zondag 29 juli 2007 @ 19:26
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:39 schreef vosss het volgende:
Ik weet niet exact wat je met "patineren" bedoeld, maar iets zegt me dat er maar weinig te patineren valt met een 1.3 Hyundai Pony met 52 pk
GizartFRLzondag 29 juli 2007 @ 19:28
Maar goed, iedereen al ingeschreven op www.dhra.nl ?
1299zondag 29 juli 2007 @ 19:34
Gas blijven geven tijdens het koppel is niet zo bevordelijk voor je koppeling En je gaat er niet tot nauwelijks sneller door. Misschien handig als je niet op tijd gas kan geven bij het ontkoppelen maar anders ontgaat het nut mij er van?

Je koppeling kan de meeste kracht verplaatsen als hij gekoppeld is dus waarom met slippende koppeling rijden?
Athmozzzondag 29 juli 2007 @ 19:36
quote:
Op zondag 29 juli 2007 19:34 schreef 1299 het volgende:
Gas blijven geven tijdens het koppel is niet zo bevordelijk voor je koppeling En je gaat er niet tot nauwelijks sneller door. Misschien handig als je niet op tijd gas kan geven bij het ontkoppelen maar anders ontgaat het nut mij er van?

Je koppeling kan de meeste kracht verplaatsen als hij gekoppeld is dus waarom met slippende koppeling rijden?
Omdat je bij het schakelen hem niet over wil trekken van de ene in de andere versnelling (als je het niet kunt toch niet)? Gas blijven stampen is dan het makkelijkste, anders verlies je sowieso wat tijd omdat je nooit je koppeling gelijktijdig zal lossen met het instampen van je gas. Als je dan zo snel mogelijk schakelt is het amper de moeite om je gas los te laten, tegen dat de motor 1000 toeren gezakt is zit je al weer te duwen in de volgene versnelling. Gewoon inhouden dus. Koppelingsproducenten moeten ook verdienen
1299zondag 29 juli 2007 @ 19:58
quote:
Op zondag 29 juli 2007 19:36 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Omdat je bij het schakelen hem niet over wil trekken van de ene in de andere versnelling (als je het niet kunt toch niet)? Gas blijven stampen is dan het makkelijkste, anders verlies je sowieso wat tijd omdat je nooit je koppeling gelijktijdig zal lossen met het instampen van je gas. Als je dan zo snel mogelijk schakelt is het amper de moeite om je gas los te laten, tegen dat de motor 1000 toeren gezakt is zit je al weer te duwen in de volgene versnelling. Gewoon inhouden dus. Koppelingsproducenten moeten ook verdienen
Je trapt je gas pedaal in terwijl je motor juist minder toeren moet gaan draaien in een hogere versnelling. Dus toeren moeten weer overbrugt worden door je koppeling. Dus heb je een slippende koppeling. Zeker als je net als ik een lichter vliegwiel hebt wil je echt niet nog meer gas bij gaan geven met ingetrapte koppeling want dan draai je teveel toeren.

En ik heb er nog nooit moeite mee gehad om het gaspedaal exact weer in te trappen bij het opkomen van mijn koppeling. En ik zit anders mooi onder de 6 seconden op de 100
Athmozzzondag 29 juli 2007 @ 20:27
quote:
Op zondag 29 juli 2007 19:58 schreef 1299 het volgende:
Je trapt je gas pedaal in terwijl je motor juist minder toeren moet gaan draaien in een hogere versnelling. Dus toeren moeten weer overbrugt worden door je koppeling. Dus heb je een slippende koppeling. Zeker als je net als ik een lichter vliegwiel hebt wil je echt niet nog meer gas bij gaan geven met ingetrapte koppeling want dan draai je teveel toeren.
Ach, ik zei altijd beter teveel dan te weinig toeren. Bij te weinig toeren krijg je een schok die je auto vertraagt (doordat de motor ineens veel meer toeren moet draaien), bij teveel toeren voel je een lichte snok naar voor omdat je wielen ineens iets sneller moeten draaien. Bij het eerste afremmen; bij het tweede misschien iets sneller (en in beide gevallen slijtage), dus ik prefereerde het 2de.
quote:
En ik heb er nog nooit moeite mee gehad om het gaspedaal exact weer in te trappen bij het opkomen van mijn koppeling. En ik zit anders mooi onder de 6 seconden op de 100
Bij een auto waar je onder de 6 seconden mee aan de 100 staat moet je dat inderdaad niet vaak doen, hem zo volledig tot het einde gebruiken. Bij de auto die ik had (6500 ipv 3000toeren) maakte dat het verschil tussen 25sec naar de 100 en 16 sec. Met het eerste ben je hopeloos achter op de rest van het verkeer, met het tweede ben je ongeveer mee met de middenmoot. Het is ook best grappig om aan de rode lichten met een combi achter je in 1ste zo ver door te trekken dat je net de 50 niet tikt, en hem dan in 4de leggen & rustig 50 blijven rijden . Bij zo'n auto is het dus bijna en noodzaak om de motor volledig de vernieling in te rijden. Invoegen op de snelweg ook; bij normaal behandelen voeg je in aan 80/u (sneller trok dat ding niet eens op) wat gevaarlijk is...

timing met de pedalen heb ik altijd last mee gehad; nu rijd ik met een automaat. Als het groen wordt gas tot het einde, en als het rood wordt weer remmen.
Blapietzondag 29 juli 2007 @ 23:44
Mijn geheime trucje was om m'n motor-rijbewijs te gaan halen
0-100 is iets van 3 sec. Dus tenzij je homies aankomen met een Bugatti Veyron denk ik dat je dan redelijk safe zit
Repeatmaandag 30 juli 2007 @ 03:34
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:03 schreef GizartFRL het volgende:
TS, weet niet waar je vandaan komt, maar een anatal jaren geleden was het hier in Drachten ook zo dat er een klein groepje sprintjes tegen elkaar trok op een leeg industrie terrein.
Op een gegeven moment waren dat er een paar 100.
Daarom is in Drachten een aantal keer per jaar legaal sprinten op de Airstrip.
http://www.oslracing.com/forms/agenda.html

Mijn gezinsauto heeft ook maar 105 PK, maar de kans is groot dat ik je er nog wel uit trek.
Het gaat mij er echter niet zozeer om van wie ik daar kan winnen, maar om te kijken wat de auto kan.
Heb vorig jaar nog meegedaan met mijn 205 diesel

Maar nodig jezelf en je vrienden even uit, wel zo leuk. 14.gif
Is dat voor gratis, of moet je dokken om daar mee te doen?
GizartFRLmaandag 30 juli 2007 @ 08:57
quote:
Op maandag 30 juli 2007 03:34 schreef Repeat het volgende:

[..]

Is dat voor gratis, of moet je dokken om daar mee te doen?
15 euro voor entree en inschrijfgeld geloof ik.
In ieder geval een stuk goedkoper dan met 5 km te hard gepakt worden door een struikrover.
Repeatmaandag 30 juli 2007 @ 14:56
quote:
Op maandag 30 juli 2007 08:57 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

15 euro voor entree en inschrijfgeld geloof ik.
In ieder geval een stuk goedkoper dan met 5 km te hard gepakt worden door een struikrover.
En mag je dan zo vaak je wilt ofzo? Of 1 keer en als je verliest heb je pech?
GizartFRLmaandag 30 juli 2007 @ 16:52
quote:
Op maandag 30 juli 2007 14:56 schreef Repeat het volgende:

[..]

En mag je dan zo vaak je wilt ofzo? Of 1 keer en als je verliest heb je pech?
Zo vaak je wilt.
Tzijn echt legale sprints.
Tijden kun je later op een kaartje ophalen per sprint.
sungaMsunitraMmaandag 30 juli 2007 @ 17:01
Art 10 WVW:
quote:
Art. 10.

1. Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.

2. Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.

3. Als deelnemer worden beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen.
En, ook leuk:
quote:
Deelname aan een illegale straatrace kan leiden tot een zogenaamde artikel 130-procedure, waarbij de bestuurder een onderzoek moet ondergaan naar de lichamelijke of geestelijke geschiktheid om een motorrijtuig te besturen. Afhankelijk van de uitkomst kan het CBR het rijbewijs permanent ongeldig verklaren.
[...]
Schade die tijdens een wedstrijd is ontstaan, wordt door verzekeraars altijd uitgesloten van dekking. Deelnemers aan een straatrace zijn op dat moment dus niet verzekerd en moeten eventuele schade uit eigen zak bekostigen. Dat geldt als er iets met de voertuigen gebeurt, maar ook als er een ongeval plaatsvindt waarbij straatracers, toeschouwers of omstanders gewond raken. Ook die persoonlijke schade moet uit eigen zak betaald worden. Afgezien van de persoonlijke ellende en materiële schade kan zo’n ongeval zelfs leiden tot een persoonlijk faillissement.
Bron
Arthur.Spoonermaandag 30 juli 2007 @ 17:11
Ik kom er nu pas achter dat Drachten aan de andere kant van Nederland ligt

Dat wordt denk ik niet sprinten daarzo
Repeatmaandag 30 juli 2007 @ 17:15
quote:
Op maandag 30 juli 2007 17:11 schreef Arthur.Spooner het volgende:
Ik kom er nu pas achter dat Drachten aan de andere kant van Nederland ligt

Dat wordt denk ik niet sprinten daarzo
hoezo, je hebt toch een auto?
sungaMsunitraMmaandag 30 juli 2007 @ 17:33
Zijn auto is een pure sprinter. 400 meter knallen is geen probleem, maar voor lange afstanden mist 'ie toch het uithoudingsvermogen
-chefke-maandag 30 juli 2007 @ 17:46
quote:
Op maandag 30 juli 2007 17:11 schreef Arthur.Spooner het volgende:
Ik kom er nu pas achter dat Drachten aan de andere kant van Nederland ligt

Dat wordt denk ik niet sprinten daarzo
sprinten


ik zie je topic al tegemoet binnenkort dat je auto stinkt en niet meer normaal optrekt omdat je koppelings platen dood zijn en je motor gruwlijk naar de klote is.


een "normale" auto motor is niet bedoelt voor stationair dan een paar seconden vol gas en dan weer stationair dan krijg je een veel te grote wisseling van tempraturen en dat is verre van bevoordelijk.

daarbij geeft sprinten een extreme belasting van je versnellingsbak, aandrijfassen en remen.

en dan piep je over een paar liter benzine voor een ritje drachten.

en tja als er een keer wat gebeurd op dat verlaten industrie terein dan zijn de kosten helemaal niet meer te overzien dit omdat je niet verzekerd bent en dus alle gemaakte schade zelf mag dokken.

maargoed dit was mijn preek nu gaan we het over sprinten hebben.

zoek op internet een vermogen/koppel diagram op.

trek hem in de eerste versnelling door tot het hoogste toerental waarbij je max koppel hebt. Nu pleur je hem in zijn 2 nu pakt hij als het goed is op op het laagste toerental waarbij je maximum koppel hebt weer doortrekken tot het einde maximum koppel toerental en schakelem kreng and sow on.

het ding helemaal de toerenbegrenzer intrekken heeft bij een normale auto geen nut dit omdat deze bijna altijd zo zijn "getuned" om in het middengebied veel koppel te leveren en niet zoals bij racewagens bij een hoog toerental.

race ze en wel op een circuit.
1299maandag 30 juli 2007 @ 17:54
Bij bijna alle auto's die ik heb gereden was het het snelst om de eerste 2 versnellingen iig tot net onder de begrenzer door te rammen. De tijd die het kost om die laatste paar toeren te maken staat doorgaans niet in verhouding tot hoever je terug valt. Je mag dan wel bij max koppel terug vallen maar je wilt toch zo dicht mogelijk bij max vermogen blijven rijden

En sommige auto's hebben vand ie overdreven lange versnellingen waarbij je te ver terug valt..
OxygeneFRLwoensdag 1 augustus 2007 @ 15:04
Je maximale koppel opzoeken, bij mi jis dat 4500 rpm. Als je daarboven komt schakelen. En geen wielspin veroorzaken dus geen 4000rpm en je koppeling loslaten maar wel rustig optrekken.
_Drake_woensdag 1 augustus 2007 @ 15:17
Wielspin moet, en zeker als je een wat snellere auto hebt, is het onvermijdelijk, schakelen kost tijd en dat wil je zo min mogenlijk doen, daarom doortrekken in zijn toeren, goed nu zullen de meeste auto's 3 keer moeten schakelen van 0-100 waarbij ik het geluk heb dat ik dit maar 2 keer hoef te doen.

Overgens is het wegkomen bij de sprint de beslissen factor (of je moet mis schakelen) dit scheeld bij mij een halve seconde en dat is aardig veel.
1299woensdag 1 augustus 2007 @ 15:19
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 15:04 schreef OxygeneFRL het volgende:
Je maximale koppel opzoeken, bij mi jis dat 4500 rpm. Als je daarboven komt schakelen. En geen wielspin veroorzaken dus geen 4000rpm en je koppeling loslaten maar wel rustig optrekken.
LOL als je traag wilt zijn moet je idd bij max koppel opschaleken Probeer liever vlak na max vermogen op te schakelen dan ben je het snelst.
1299woensdag 1 augustus 2007 @ 15:21
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 15:17 schreef _Drake_ het volgende:
Wielspin moet, en zeker als je een wat snellere auto hebt, is het onvermijdelijk, schakelen kost tijd en dat wil je zo min mogenlijk doen, daarom doortrekken in zijn toeren, goed nu zullen de meeste auto's 3 keer moeten schakelen van 0-100 waarbij ik het geluk heb dat ik dit maar 2 keer hoef te doen.

Overgens is het wegkomen bij de sprint de beslissen factor (of je moet mis schakelen) dit scheeld bij mij een halve seconde en dat is aardig veel.
Ik ken maar heel weinig auto's die 3 keer moeten schakelen om naar de 100 te komen. Zelfs mijn oeroude 2.0 diesel met 72 haalt nog 120 in z'n 3..

1x schakelen bij de 40.. 2x schakelen bij de 70 en dan door naar de 100.. sterker nog ik ken geen een auto die 100 niet in z'n 3 haalt
_Drake_woensdag 1 augustus 2007 @ 15:31
ik tel schakelen van zijn vrij naar zijn 1 ook

dus eigenlijk bedoel ik, de meeste zullen de 100 in zijn 3 halen maar niet in zijn 2e versnelling.

zoals jij het bedoeld hoef ik maar 1 x te schakelen
OxygeneFRLwoensdag 1 augustus 2007 @ 15:36
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 15:19 schreef 1299 het volgende:

[..]

LOL als je traag wilt zijn moet je idd bij max koppel opschaleken Probeer liever vlak na max vermogen op te schakelen dan ben je het snelst.
je hebt gelijk..voor mij is dit dan 5500 rpm
1299woensdag 1 augustus 2007 @ 15:42
max. vermogen 80 kW (109 pk)
5500tpm
max. koppel 159 Nm
4500tpm

Ja klopt ja

Als het goed is val je dan terug rond het punt van max koppel
Athmozzwoensdag 1 augustus 2007 @ 15:44
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 15:36 schreef OxygeneFRL het volgende:
je hebt gelijk..voor mij is dit dan 5500 rpm
Voor mij is dat de begrenzer (zijne 6200rpm)

vanaf een 5000 toeren heb ik mijn maximumvermogen, dat ongeveer gelijk blijft tot in de begrenzer (ietsje hoger daar nog), dus gewoon in de begrenzer trappen. Schakelen moet ik ook niet meer doen, maar aan de grafiek te zien schakelt de automaat ook juist; aan 6200 toeren.

De vorige was hetzelfde, daar bleef het vermogen boven de 5000 toeren ook gelijk tot aan de 7000 toeren. Helaas kon de auto daar minder goed tegen
OxygeneFRLwoensdag 1 augustus 2007 @ 15:52
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 15:42 schreef 1299 het volgende:
max. vermogen 80 kW (109 pk)
5500tpm
max. koppel 159 Nm
4500tpm

Ja klopt ja

Als het goed is val je dan terug rond het punt van max koppel
je bedoelt zodra ik doorschakel?
1299woensdag 1 augustus 2007 @ 16:01
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 15:52 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

je bedoelt zodra ik doorschakel?
Ja als je opschakeld val je weer terug in de toeren voor de volgende versnelling Het is geen vario-matic he
OxygeneFRLwoensdag 1 augustus 2007 @ 16:03
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 16:01 schreef 1299 het volgende:

[..]

Ja als je opschakeld val je weer terug in de toeren voor de volgende versnelling Het is geen vario-matic he
Weet ik veel wat het is, het is een witte
1299woensdag 1 augustus 2007 @ 16:07
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 16:03 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Weet ik veel wat het is, het is een witte
Met een witte blijf je zitte
nogeenmaartenwoensdag 1 augustus 2007 @ 16:19
Als je een wedstrijdje wil doen, dan wil je je toch meten aan de andere persoon en niet aan zijn wagen?

Dan kan je net zo goed de krommes van een vermogenstest en gewicht naast elkaar leggen en dan uitrekenen welke wagen de snelste is.

Zeker met een sprint gaat het (met de wagens waarover we het hier hebben) voor 95% om het kunnen van de wagen en niet om het kunnen van de bestuurder.

Zo gezien is het een uiterst suffe bezigheid.
1299woensdag 1 augustus 2007 @ 16:30
Zo kan je alle takken van autosport opdoeken
nogeenmaartenwoensdag 1 augustus 2007 @ 16:39
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 16:30 schreef 1299 het volgende:
Zo kan je alle takken van autosport opdoeken
Athmozzwoensdag 1 augustus 2007 @ 16:45
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 16:19 schreef nogeenmaarten het volgende:
Zo gezien is het een uiterst suffe bezigheid.
Zo kan je elke sport afschaffen.

Voetbal; achter een balletje lopen en als je er dan eindelijk bij bent schup je het weer weg...
Wielrennen; doping inspuiten

Dergelijke dingen zijn wel nuttig, omdat je gewoon rijdt met auto's uit ongeveer dezelfde klasse. Er is niemand die zich met een honda civic'je naast een M3 zal stellen, je zit in dezelfde klasse ongeveer te rijden.
Ridocarwoensdag 1 augustus 2007 @ 17:56
Schakelen moet je doen op het punt dat de volgende versnelling op het maximum koppel zit.
Tot zover de theorie.
Repeatwoensdag 1 augustus 2007 @ 20:19
Beter is dus gewoon om in 2 dezelfde auto's tegen elkaar te racen. Weet je tenminste wie de beste chauffeur is en niet wie toevallig de duurste auto heeft.
1299woensdag 1 augustus 2007 @ 22:57
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 17:56 schreef Ridocar het volgende:
Schakelen moet je doen op het punt dat de volgende versnelling op het maximum koppel zit.
Tot zover de theorie.
Dat is ook niet helemaal waar Je wil zo schakelen dat je zo lang mogelijk bij het punt van max vermogen blijft hangen. Dat dat vaak in de volgende versnelling bij max koppel is ontkom je vaak niet aan..

Na het punt van max koppel begint het pas echt leuk te worden. Ook al neemt het koppel gestaag af de toeren klimmen nog lekker verder waardoor het netto vermogen toe blijft nemen
1299woensdag 1 augustus 2007 @ 22:59
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 20:19 schreef Repeat het volgende:
Beter is dus gewoon om in 2 dezelfde auto's tegen elkaar te racen. Weet je tenminste wie de beste chauffeur is en niet wie toevallig de duurste auto heeft.
Het is vaak ook leuk om 2 op papier vergelijkbare auto's naast elkaar te zetten. Maar ook al pak je 2 dezelfde type auto's dan nog is er onderin al snel een vershil in auto alleen al van zo'n 3%.. geen 1 auto presteert exact hetzelfde ook al komen ze net van de fabrieksband af zetten. Er zitten zoveel onderdelen op een auto die binnen bepaalde marges functioneren
Mikkiewoensdag 1 augustus 2007 @ 23:09
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:48:28 ]
Athmozzwoensdag 1 augustus 2007 @ 23:24
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 23:09 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wel ideaal om je koppeling binnen no-time om zeep te helpen.
sowieso help je met sprinten zowat alles aan je auto om zeep, omdat je qua toerental gewoon achterlijke dingen gaat doen. De Hyundai waarmee ik nog gesprint heb heeft met het wijzertje van de toerenteller nog voorbij de streepjes gezeten... je weet wel dat zoiets niet gezond kan zijn, maar je bent toch maar lekker sneller dan die naast je (en daarna moest ie naar de garage)
Supra_Turbowoensdag 1 augustus 2007 @ 23:26
WTF?
Op max koppel schakelen?
Wat een BS

[ Bericht 84% gewijzigd door Supra_Turbo op 02-08-2007 07:07:35 ]
Mikkiedonderdag 2 augustus 2007 @ 01:42
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:48:28 ]
OxygeneFRLdonderdag 2 augustus 2007 @ 08:19
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 23:26 schreef Supra_Turbo het volgende:
WTF?
Op max koppel schakelen?
Wat een BS
Wat een inhoudelijke toevoeging zeg.
Athmozzdonderdag 2 augustus 2007 @ 08:35
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 01:42 schreef Mikkie het volgende:
Mwoah, ligt eraan tot hoe idioot je je sprint doortrekt en hoe vaak je het doet. Een keertje kan geen kwaad, maar tien keer per dag gaat zich wreken
1 keertje voorbij het punt waar het rood van je toerenteller ophoudt is nochtans genoeg hoor . Een 8-klepper 1.3 van 15 jaar oud is dan ook niet geschikt om boven de 7000 toeren mee te gaan
Supra_Turbodonderdag 2 augustus 2007 @ 08:42
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 08:19 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Wat een inhoudelijke toevoeging zeg.
Nee, die bs die jij hier zit te verkopen...
GizartFRLdonderdag 2 augustus 2007 @ 08:49
Ik zit me af te vragen of mijn 1.6 sneller is dan jouw 3.0 Turbo.
( op de 402 meter dan he).
Supra_Turbodonderdag 2 augustus 2007 @ 08:54
Wel als ik schakel bij het max koppel (3200rpm) zoals OxygeneFRL zegt.

Wat voor auto/1.6 heb je dan?
GizartFRLdonderdag 2 augustus 2007 @ 08:55
LL-ZP-36
Ofwel een 205je.
Athmozzdonderdag 2 augustus 2007 @ 08:58
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 08:55 schreef GizartFRL het volgende:
LL-ZP-36
Ofwel een 205je.
Die heeft toch serieus last om zijn vermogen aan de grond te krijgen? Een vriend van mij heeft ook zo eentje, en dat is gewoon levensgevaarlijk om mee te rijden als het geregend heeft... (zou ook een 1.9 kunnen zijn bij hem, ben het niet zeker. Dacht dat het de zwaarste was die je kon krijgen in een 205)
GizartFRLdonderdag 2 augustus 2007 @ 09:12
1.9 is inderdaad de zwaarte motor die standaard in een 205je zit. ( op de T16 na, en uiteraard de motorconversies ( 2.0 16V, 2.0 Turbo, 1.9 16V, 3.0 V6 24V buiten beschouwing latend)
Als hij daar last mee heeft om het vermogen op de weg te krijgen...
In de regen reed ik met mijn 1.9 er nog een Clio V6 uit omdat hij maar stond de slippen met zijn wielen
Zolang je het gaspedaal maar met een fluwelen voetje bedient is er niets aan de hand.
Supra_Turbodonderdag 2 augustus 2007 @ 09:16
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 08:55 schreef GizartFRL het volgende:
LL-ZP-36
Ofwel een 205je.
Bij lange na niet
_Drake_donderdag 2 augustus 2007 @ 09:37
Dan moet je wel met dit 205'je aankomen

ook met een "gewoon" 1.6je

http://www.dp-engineering.nl/EN/projects/xsturbo.php
Athmozzdonderdag 2 augustus 2007 @ 09:57
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 09:12 schreef GizartFRL het volgende:
Zolang je het gaspedaal maar met een fluwelen voetje bedient is er niets aan de hand.
Daar zal het aan liggen. Wij zijn alletwee van het genre instappen, gas op de plank en daarna uitstappen. Veel fluweel komt er dus niet bij kijken
1299donderdag 2 augustus 2007 @ 10:00
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 09:57 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Daar zal het aan liggen. Wij zijn alletwee van het genre instappen, gas op de plank en daarna uitstappen. Veel fluweel komt er dus niet bij kijken
Drive it like you stole it
OxygeneFRLdonderdag 2 augustus 2007 @ 10:05
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 09:12 schreef GizartFRL het volgende:

In de regen reed ik met mijn 1.9 er nog een Clio V6 uit omdat hij maar stond de slippen met zijn wielen
Zolang je het gaspedaal maar met een fluwelen voetje bedient is er niets aan de hand.
Dit heb ik eens gehad met mijn Mitsubishi Colt c50 1.3 in de winter toen had ik mijn stalenvelgen met winterbanden eronder met de maten 155/65/14. Toen stond ik naast een Golf 3 GTI ofzo met weet ik hoeveel brede banden...stoplicht springt op groen...die vent geeft gas als een josti en kwam ook niet van zijn plek doordat die brede banden door de regen geen grip hadden..en ik tuf met die dunne bandjes vrolijk weg

@Supra_Turbo: het was een stukje onwetendheid van mijn kant..geen aanval naar de experts hier. Ik heb hier ook weer van geleerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door OxygeneFRL op 02-08-2007 10:59:19 ]
GizartFRLdonderdag 2 augustus 2007 @ 10:32
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 09:16 schreef Supra_Turbo het volgende:

[..]

Bij lange na niet
Vrees het ook niet, zag de 6.3 op autoweek.
Dan had ik mijn vorige 205je mee moeten nemen ( 1.9 Turbo).
Sjabbadonderdag 2 augustus 2007 @ 20:36
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:08 schreef Pascal86 het volgende:

[..]

Gezins autootje van mijn pa trekt ook menigeen sjonnie eruit.

Helemaal niet moeilijk.
Is hij ook weer met de auto van zijn pa.

Ontopic; Als je auto een lange pook heeft (bv een 205) dan kan je hem lager beetje pakken en dus een iets kortere slag maken. Definitief inkorten kan ook maar dat is een aanpassing. Door hem laag beet te pakken win je iets op het moment dat je het meest verliest (tijdens het schakele).

Zowieso is een auto die je tot 100 kan doortrekken in zijn 2 een pre.
Supra_Turbodonderdag 2 augustus 2007 @ 23:10
Als je perse naar de 100 wil trekken wel idd.
Maar wil je de 1/4 mile rijden dan maakt het geen zak uit
Athmozzdonderdag 2 augustus 2007 @ 23:17
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 20:36 schreef Sjabba het volgende:
Zowieso is een auto die je tot 100 kan doortrekken in zijn 2 een pre.
Meestal trek je bij sprintjes toch direct door naar 140/150? Dan moet je eigenlijk met zowat elke auto in 3de liggen hoor, 4de is soms al aangewezen. Stoppen doe je pas als er iemand voor je zit / je duidelijk merkt dat je voor of achter blijft hangen / je voelt dat de auto het begeven heeft .
Supra_Turbovrijdag 3 augustus 2007 @ 12:31
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 23:17 schreef Athmozz het volgende:
Meestal trek je bij sprintjes toch direct door naar 140/150?
Idd, maar TS wou graag 0-100 sprintjes doen en dan is het idd fijn als de auto 100 in z'n 2 haalt.
Scheelt je weer een keer opschakelen.
Supra_Turbovrijdag 3 augustus 2007 @ 12:33
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:53 schreef Sapstengel het volgende:
Powershiften is schakelen zonder de koppeling in te trappen. Gewoon in de goede versnelling rammen.
Powershiften is schakelen terwijl je plankgas blijft geven
vosssvrijdag 3 augustus 2007 @ 12:47
Dat lijkt me niet erg gezond.

En om in toeren te blijven hoef ik het niet te doen. Door mijn turbogat rij ik toch al meestal lekker een beetje in de toeren en als ik de koppeling intrap dat maakt mijn motor heel eventjes ietsje meer toeren
Robbiejvrijdag 3 augustus 2007 @ 13:06
zorg dat je weet op welk toerental je optimale koppel / pk zit. als je stil staat om te beginnen zet em in zn 1, houd je koppeling in en ga naar je toerengebied (in mijn geval 4500 RPM (honda) en zodra het startsein gegeven is laat je je koppeling gecontroleerd doch snel opkomen. dit doe je tegelijkertijd met je gaspedaal. dit scheelt mij +- 0,4 seconde i.t.t normaal volgas optrekken.
1299vrijdag 3 augustus 2007 @ 13:56
Als ik dat nog maar bij 2000 toeren doe slippen m'n banden al zwaar door... bij mijn vorige GTi motor ging dat ongeveer net bij 2000 toeren. Het idee is idd dat hij niet wegvalt als je de koppeling op laat komen. Maar ook niet dat je je banden staat op te roken.

Dus te minder vermogen dus te makkelijker dat is
GizartFRLvrijdag 3 augustus 2007 @ 16:08
Scheelt inderdaad erg per auto.

Ook het oppervlakte ( gewone weg of airstrip asfalt) is belangrijk.
De eerste keer sta je geheid met veel wheelspin bij de start. :$
veldmuisvrijdag 3 augustus 2007 @ 16:15
quote:
Op maandag 30 juli 2007 17:01 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Art 10 WVW:
[..]

En, ook leuk:
[..]

Kijken of een auto sneller is als je er met een zaklamp op schijnt mag dus wel!
sungaMsunitraMvrijdag 3 augustus 2007 @ 16:27
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 16:15 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Kijken of een auto sneller is als je er met een zaklamp op schijnt mag dus wel!
Nee, want dan vergelijk je toch nog steeds de prestaties van de auto?
Tjabbovrijdag 3 augustus 2007 @ 16:28
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 12:47 schreef vosss het volgende:
Dat lijkt me niet erg gezond.
Maar wel gaaf.
Doortrekken tot in de begrenzer. Op het moment dat de begrenzer inspringt (ontkoppelt) snel schakelen.
veldmuisvrijdag 3 augustus 2007 @ 16:48
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 16:27 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Nee, want dan vergelijk je toch nog steeds de prestaties van de auto?
Nee, van de zaklamp!
GizartFRLzaterdag 4 augustus 2007 @ 09:26
Iemand gister nog in Drachten geweest?