Die is niet ontstaan.quote:Op zondag 29 juli 2007 16:15 schreef Laton het volgende:
[..]
en hoe is die god van je ontstaan dan ? een god die een heelal schept, daar moet toch iets achter zitten. ? hoe zou die god ontstaan zijn ?
quote:De ontwikkeling van een Godsbesef verliep parallel aan de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn en het menselijk zelfbewustzijn.
Lang geleden toen de mens iets minder ver ontwikkeld was dan nu, begreep de mens niet dat gedachten en herinneringen uit zijn eigen hoofd kwamen. Als iemand zat te vissen en dacht:”Ik heb honger” dan leek er voor deze persoon een stem uit de rivier te komen die zei dat ie honger had. Op deze manier ontstonden de natuurgodsdiensten, god van de boom, god van de berg.
Naarmate het menselijk bewustzijn zich ontwikkelde, leek de oorsprong van deze “stemmen” vager te worden. In de Griekse tijd, als iemand een verhaal wilde vertellen of opschrijven, riep men de Sirenen aan (een stelletje gekke wijven op een rots ergens in zee) om hem “de herinneringen in te blazen”. In de Romeinse tijd had men Goden op de Berg Olympus. Later werden dat Goden in de lucht (Wodan, Thor) toen 1 God en tegenwoordig geloven steed meer mensen helemaal niet meer in een God.
Het tegenwoordige godsbesef is een combinatie van opvoeding, en toevallige emoties of “magische” gebeurtenissen die aan een eventuele God worden toegeschreven.
De oerknal vind ik onzinnigheid,even onzinnig als de idee dat deze aarde met al haar inwoners over een paar honderd miljoen jaar tegen de zon te pletter slaat.quote:Op zondag 29 juli 2007 16:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik "geloof" niet in de oerknal, maar het is een aardige verklaring voor het unviversum, net als Darwin's evolutie theorie een goede verklaring is voor het leven dat we om ons heen zien. Ik zie nergens een God. Dan is voor mij de keuze makkelijk.
Maar als je persé iemand wilt aanbidden mag je mij wel aanbidden!
Ik denk dat je een heel stuk perspectief mistquote:Op zondag 29 juli 2007 16:32 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
De oerknal vind ik onzinnigheid,even onzinnig als de idee dat deze aarde met al haar inwoners over een paar honderd miljoen jaar tegen de zon te pletter slaat.
Die verkeerde gedachte zou mijn leven betekenisloos en zinloos maken.
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat tal van mensen zich zo laten ‘kleineren’.
Zij laten zichzelf tot een miniscuul, tijdelijk onderdeel van een eindeloos niets verklaren. Alsof alles met een oerknal is begonnen en met een slotknal op de zon eindigt.![]()
De oerknal...eerst was er niets, en toen is het nog ontploft ook.![]()
![]()
Dus jij geloofd in God om jezelf belangrijk te vinden. Ik dacht dat religie juist nederigheid perdikte? Als je bedenkt dat het universum (en dus de mens) geen doel heeft, al 15 miljard jaar bestaat en dat de zon over 5 miljard jaar ontploft, dat dat voor het universum niets uitmaakt, dan is nederigheid wel op zijn plaats. Ik beteken niets en jij ook niet. Maar jij verzint een God om jezelf belangrijk te maken. Aardig arrogant.quote:Op zondag 29 juli 2007 16:32 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
De oerknal vind ik onzinnigheid,even onzinnig als de idee dat deze aarde met al haar inwoners over een paar honderd miljoen jaar tegen de zon te pletter slaat.
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat tal van mensen zich zo laten ‘kleineren’.
Zij laten zichzelf tot een miniscuul, tijdelijk onderdeel van een eindeloos niets verklaren. Alsof alles met een oerknal is begonnen en met een slotknal op de zon eindigt.![]()
![]()
de mens ís miniscuul. Waarom moeten mensen zichzelf altijd een speciaal plekje geven in het universum? We zijn ook maar gewoon dieren, hoor.quote:Op zondag 29 juli 2007 16:32 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
![]()
Ach, ik ben niet zo kieskeurig. Iedere vrouw is een godsgeschenkquote:Op zondag 29 juli 2007 16:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wees gezegend mijn zoon, jij en je familie. Ik zal je inspireren oom een boek te schrijven.
Ik val vooral op halfbloedjes. Gelukkig zijn die nogal sekte-gevoelig [afbeelding]
Dit is 1 van die dingen die ik ook niet snap. Ik ben wel eens door religieuze mensen dat atheisme arrogant is. Dat ik niet in God geloofde omdat ik mezelf te belangrijk vond en niemand wilde aanbidden.quote:Op zondag 29 juli 2007 16:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus jij geloofd in God om jezelf belangrijk te vinden. Ik dacht dat religie juist nederigheid perdikte? Als je bedenkt dat het universum (en dus de mens) geen doel heeft, al 15 miljard jaar bestaat en dat de zon over 5 miljard jaar ontploft, dat dat voor het universum niets uitmaakt, dan is nederigheid wel op zijn plaats. Ik beteken niets en jij ook niet. Maar jij verzint een God om jezelf belangrijk te maken. Aardig arrogant.
als je dat kan accepteren, waarom kun je dan niet accepteren dat het heelal misschien ook altijd al heeft bestaan ? heb je die baardmans niet meer nodig lijkt me.quote:Op zondag 29 juli 2007 16:26 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Die is niet ontstaan.
Die heeft altijd al bestaan.
ws omdat God zegt dat hij de enige God is.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:01 schreef Laton het volgende:
[..]
als je dat kan accepteren, waarom kun je dan niet accepteren dat het heelal misschien ook altijd al heeft bestaan ? heb je die baardmans niet meer nodig lijkt me.
waarom geloof jij niet in zeus en de griekse goden eigenlijk?
mensen kunnen er gewoon niet tegen dat alles zinloos isquote:Op zondag 29 juli 2007 17:04 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ws omdat God zegt dat hij de enige God is.
Als ik zeg dat ik de enige god ben, heeft iedereen toch ook zoiets van: ja dikke doei! ???.
Ik las trouwens dat jij ook bent opgevoed met het christelijk geloof, maar je daarna net als ik hebt afgewend van de kerk. Het is net als met rokers, ex-christenen zijn de meest fanatieke anti-christenen! Als je zelf christen bent geweest of zo bent opgevoed, weet je hoe krom het hele geloof in elkaar zit. Druppel was wel toen in 9 was, en mijn 44-jarige moeder overleed an kanker. Kwam zo'n predikant zeggen dat het Gods wil is en ze nu in goeie handen is. Mijn vader werkte hem de deur uit, want een echte God neemt niet zomaar een moeder van twee jonge kinderen af! Het geloof is echt heel krom, je moet wekels wat in het zakje gooien, anders zul je in de hel branden.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:04 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ws omdat God zegt dat hij de enige God is.
Als ik zeg dat ik de enige god ben, heeft iedereen toch ook zoiets van: ja dikke doei! ???.
Atheïsten stellen overal vragen bij. Religieuze mensen denken dat ze de antwoorden hebben.quote:
Das wel waar, maar atheisten maken zich soms ook wel schuldig aan dezelfde dingen waarvan ze gelovigen beschuldigen. Namelijk het niet respecteren van andere levensovertuigingenquote:Op zondag 29 juli 2007 17:07 schreef Laton het volgende:
[..]
vergeleken met de inquisitie stelt het niks voor toch![]()
Das een stereotyp. Atheisten denken ook de antwoorden te hebben. En arrogantie is ze niet vreemdquote:Op zondag 29 juli 2007 17:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Atheïsten stellen overal vragen bij. Religieuze mensen denken dat ze de antwoorden hebben.
atheïsten zijn niet arrogant, maar juist bescheiden. Gelovigen beweren op basis van een gevoel dat God bestaat en atheïsten gaan uit van de huidige stand van zaken in de wetenschap die geen aanleiding geeft om te denken dat er een god bestaat. Dus wie is arrogant?quote:Op zondag 29 juli 2007 17:15 schreef Lann555 het volgende:
[..]
Das een stereotyp. Atheisten denken ook de antwoorden te hebben. En arrogantie is ze niet vreemd
atheïsme is geen levensovertuiging.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:14 schreef Lann555 het volgende:
[..]
Das wel waar, maar atheisten maken zich soms ook wel schuldig aan dezelfde dingen waarvan ze gelovigen beschuldigen. Namelijk het niet respecteren van andere levensovertuigingen
Ik bedoelde dat ze soms neerkijken op mensen die iets anders geloven. Dat blijkt ook wel weer uit dit topic. Dat is ook een vorm van arrogantiequote:Op zondag 29 juli 2007 17:18 schreef Viking84 het volgende:
[..]
atheïsten zijn niet arrogant, maar juist bescheiden. Gelovigen beweren op basis van een gevoel dat God bestaat en atheïsten gaan uit van de huidige stand van zaken in de wetenschap die geen aanleiding geeft om te denken dat er een god bestaat. Dus wie is arrogant?
Wat is het dan?quote:atheïsme is geen levensovertuiging
Ik respecteer je als mens. Maar ik kan niet achter een levensbeschouwing staan die m.i. onzin is. Dus voor de levensbeschouwing heb ik dan ook geen respect. Dat jij iets gelooft respecteer ik, maar voor het geloof zelf heb ik geen respect.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:14 schreef Lann555 het volgende:
[..]
Das wel waar, maar atheisten maken zich soms ook wel schuldig aan dezelfde dingen waarvan ze gelovigen beschuldigen. Namelijk het niet respecteren van andere levensovertuigingen
Kijk, daar is niets mis mee. Maar gelovigen worden ook wel eens gezien als domme schaapjes, wat niet echt respect is.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik respecteer je als mens. Maar ik kan niet achter een levensbeschouwing staan die m.i. onzin is. Dus voor de levensbeschouwing heb ik dan ook geen respect. Dat jij iets gelooft respecteer ik, maar voor het geloof zelf heb ik geen respect.
inderdaad. en zeker niet voor de acties gedaan uit naam van die levensbeschouwing. Dat onze regering voornamelijk bestaat uit mensen die wat mij betreft een sprookjesboek aanhangen en dus een volstrekt verkeerd beeld hebben van het bestaan maakt me ook niet vrolijker.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik respecteer je als mens. Maar ik kan niet achter een levensbeschouwing staan die m.i. onzin is. Dus voor de levensbeschouwing heb ik dan ook geen respect. Dat jij iets gelooft respecteer ik, maar voor het geloof zelf heb ik geen respect.
Atheïsten geloven niet 'iets anders'. Ze geloven helemaal niet.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:20 schreef Lann555 het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat ze soms neerkijken op mensen die iets anders geloven. Dat blijkt ook wel weer uit dit topic. Dat is ook een vorm van arrogantie
wat hun levensovertuiging betreft zijn ze dat wel. Je kunt onmogelijk je verstand op de juiste wijze gebruiken en dan beslissen dat God bestaat.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:34 schreef Lann555 het volgende:
[..]
Kijk, daar is niets mis mee. Maar gelovigen worden ook wel eens gezien als domme schaapjes, wat niet echt respect is.
Ze geloven niet in God of dat God niet bestaat. Dat is "iets anders" dan wel in God gelovenquote:Op zondag 29 juli 2007 17:37 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Atheïsten geloven niet 'iets anders'. Ze geloven helemaal niet.
'geloven' is helemaal niet aan de orde.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:40 schreef Lann555 het volgende:
[..]
Ze geloven niet in God of dat God niet bestaat. Dat is "iets anders" dan wel in God geloven![]()
Kijk, dit is dus arrogantie. Het is zeker wel mogelijk om je verstand op juiste wijze te gebruiken en te geloven. Het is iets anders als je letterlijk de Bijbel geloofd, dat is niet te rechtvaardigen, maar geloven in een bepaalde vorm van God of opperwezen? Jij kunt ook niet bewijzen dat zoiets niet bestaat.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:39 schreef Viking84 het volgende:
[..]
wat hun levensovertuiging betreft zijn ze dat wel. Je kunt onmogelijk je verstand op de juiste wijze gebruiken en dan beslissen dat God bestaat.
Het is net alsof mensen zich op alle fronten ontwikkeld hebben, maar op het punt van religie zijn blijven steken. Geloven in God is achterhaald. Het is niet erg om God in te ruilen voor een nieuw paradigma.
quote:Op zondag 29 juli 2007 17:42 schreef Lann555 het volgende:
[..]
Kijk, dit is dus arrogantie. Het is zeker wel mogelijk om je verstand op juiste wijze te gebruiken en te geloven. Het is iets anders als je letterlijk de Bijbel geloofd, dat is niet te rechtvaardigen, maar geloven in een bepaalde vorm van God of opperwezen? Jij kunt ook niet bewijzen dat zoiets niet bestaat.
hoe denk jij hierover lann?quote:Op zondag 29 juli 2007 17:21 schreef roburt het volgende:
wat moet er gebeuren, dat jij christen abrupt stopt met geloven?
voor een atheist is dat heel makkelijk te beantwoorden, er moet een duidelijk teken komen.
maar hoe denk jij daar over? ik bedoel hij laat al niks van zich horen () dus wat moet er gebeuren wil jij stoppen met geloven?
ik denk namelijk helemaal niks. en dan te zeggen dat een atheist nergens voor open staat.
wat moet er gebeuren? overal wordt een mooi verhaal voor verteld, maar is er dan werkelijk niks, dat jou laat bekeren?
quote:Op zondag 29 juli 2007 17:43 schreef Viking84 het volgende:
Maar waarom moet ik bewijzen dat iets niet bestaat? De bewijslast ligt bij jou en je medegelovigen. Jullie beweren iets, bewijs het maar. Zo werkt dat in deze wereld en er is geen enkele reden waarom God zich daaraan zou onttrekken. En nee, je hebt je onvoldoende in de materie verdiept als je tot de slotsom komt dat God wel bestaat.
quote:Op zaterdag 28 juli 2007 17:39 schreef Klit het volgende:
[..]
Dat kun je dus niet uitleggen, dat is een gevoel.
Leg jij iemand die al zijn hele leven blind is maar eens uit hoe de kleur groen eruit ziet.
ik voel dat God niet bestaat. Dus het is jouw gevoel tegen het mijne en we zijn er allebei van overtuigd dat ons gevoel oprechter en betrouwbaarder is. Daar valt dus niet uit te komenquote:
oh ik sta aan jouw kant hoor. het bestaan van een god is volledig onzinnig.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:47 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ik voel dat God niet bestaat. Dus het is jouw gevoel tegen het mijne en we zijn er allebei van overtuigd dat ons gevoel oprechter en betrouwbaarder is. Daar valt dus niet uit te komen.
ja dat weet ik, hoorquote:Op zondag 29 juli 2007 17:50 schreef Laton het volgende:
[..]
oh ik sta aan jouw kant hoor. het bestaan van een god is volledig onzinnig.![]()
maar dit is dus idd waar je altijd op uit komt, een wellus nietes verhaal met aan 1 kant argumenten en bewijs. en aan de andere kant gevoel.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:47 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ik voel dat God niet bestaat. Dus het is jouw gevoel tegen het mijne en we zijn er allebei van overtuigd dat ons gevoel oprechter en betrouwbaarder is. Daar valt dus niet uit te komen.
Jij beweert: Het is niet mogelijk je verstand te gebruiken en tot de conclusie te komen dat God bestaat. Ik zeg slechts dat zolang je niet bewijst dat God niet bestaat, het niet "dom" of wat dan ook is om in God te geloven. De vraag of God bestaat ligt nog open. Er zijn dingen over het universum die we nog niet snappen en ook nooit zullen snappen. Dit laat altijd ruimte voor iets als God.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:43 schreef Viking84 het volgende:
Maar waarom moet ik bewijzen dat iets niet bestaat? De bewijslast ligt bij jou en je medegelovigen. Jullie beweren iets, bewijs het maar. Zo werkt dat in deze wereld en er is geen enkele reden waarom God zich daaraan zou onttrekken. En nee, je hebt je onvoldoende in de materie verdiept als je tot de slotsom komt dat God wel bestaat.
Kijk, dit geeft aan dat je weinig respect hebt voor andermans mening. Je denkt alle antwoorden te hebben zo lijkt het.quote:
ja en voor een vliegend spaghetti monster. en voor kaboutertjes. en dat wilders konijnen in zijn reet douwt. Maar zolang er geen bewijs is, geen aanleiding en geen enkele waarneming. is het onzinnig om van zoiets uit te gaan, en zo mogelijk debiel om je leven er naar in te richten.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:51 schreef Lann555 het volgende:
[..]
Jij beweert: Het is niet mogelijk je verstand te gebruiken en tot de conclusie te komen dat God bestaat. Ik zeg slechts dat zolang je niet bewijst dat God niet bestaat, het niet "dom" of wat dan ook is om in God te geloven. De vraag of God bestaat ligt nog open. Er zijn dingen over het universum die we nog niet snappen en ook nooit zullen snappen. Dit laat altijd ruimte voor iets als God.
Ik denk dat Christenen vrij lastig te overtuigen zijn van hun ongelijk. Ze hebben een zeer sterke overtuiging gebaseerd op persoonlijke gevoelens en ervaringen. Of ze gelijk hebben of niet, wat is daar zo erg aan?quote:
het erge is dat ze proberen hun regels op anderen op te dringen.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:54 schreef Lann555 het volgende:
[..]
Ik denk dat Christenen vrij lastig te overtuigen zijn van hun ongelijk. Ze hebben een zeer sterke overtuiging gebaseerd op persoonlijke gevoelens en ervaringen. Of ze gelijk hebben of niet, wat is daar zo erg aan?
Ik heb niet alle antwoordenquote:Op zondag 29 juli 2007 17:52 schreef Lann555 het volgende:
[..]
Kijk, dit geeft aan dat je weinig respect hebt voor andermans mening. Je denkt alle antwoorden te hebben zo lijkt het.
het erge is dat ze in Amerika de verkiezingen kunnen uitmaken en het onderwijs in de evolutietheorie kunnen schrappen tgv het onderwijs in creationismequote:Op zondag 29 juli 2007 17:55 schreef Laton het volgende:
[..]
het erge is dat ze proberen hun regels op anderen op te dringen.
Dat is gedeeltelijk correct. Er zijn redelijk veel manieren om daar invulling aan te geven. En de meeste mensen hebben hun redenen om daar een specifieke aanvulling aan te geven. Of deze redenen gegrond zijn is een tweede, maar ze geloven echt niet "zomaar". Jij kiest ervoor om de onbeantwoorde vragen of niet te beantwoorden of om andere antwoorden te geloven. Dat maakt jou positie niet superieur, hoe graag je dat ook wiltquote:Op zondag 29 juli 2007 17:53 schreef Laton het volgende:
[..]
ja en voor een vliegend spaghetti monster. en voor kaboutertjes. en dat wilders konijnen in zijn reet douwt. Maar zolang er geen bewijs is, geen aanleiding en geen enkele waarneming. is het onzinnig om van zoiets uit te gaan, en zo mogelijk debiel om je leven er naar in te richten.
precies dat soort dingen, stamcel research, sexuele vrijheid tegenstaan, abortus en euthanesie op belachelijke dogma's tegenstaan. enz enz.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:56 schreef Viking84 het volgende:
[..]
het erge is dat ze in Amerika de verkiezingen kunnen uitmaken en het onderwijs in de evolutietheorie kunnen schrappen tgv het onderwijs in creationisme.
niks met willen te maken. ik vind hetquote:Op zondag 29 juli 2007 17:57 schreef Lann555 het volgende:
[..]
Dat is gedeeltelijk correct. Er zijn redelijk veel manieren om daar invulling aan te geven. En de meeste mensen hebben hun redenen om daar een specifieke aanvulling aan te geven. Of deze redenen gegrond zijn is een tweede, maar ze geloven echt niet "zomaar". Jij kiest ervoor om de onbeantwoorde vragen of niet te beantwoorden of om andere antwoorden te geloven. Dat maakt jou positie niet superieur, hoe graag je dat ook wilt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |