Hoe wrang... zijn partner heeft jarenlang gevochten tegen kanker en "gewonnen" en nu Jos Brink zelf...quote:Jos Brink ongeneeslijk ziek
Uitgegeven: 26 juli 2007 07:03
HEEMSTEDE - Jos Brink is ongeneeslijk ziek. De presentator en cabaretier heeft darmkanker met uitzaaiingen in de longen, de lymfe en in zijn been. Dat heeft zijn impresariaat Peter Paul Tobi donderdag bekendgemaakt.
ANP
De ziekte werd deze week bij Brink ontdekt. Op voorschrift van zijn artsen ziet hij af van zijn medewerking aan de komende tournee van de cabaretgroep Purper.
quote:Jos Brink (65) ongeneeslijk ziek
door Wilma Nanninga
AMSTERDAM - Jos Brink is ongeneeslijk ziek. De net 65 geworden tekstkunstenaar heeft darmkanker met uitzaaiingen in de longen, de lymfe en zijn linkerbeen. "Ik ben niet bang voor de dood”, zegt Jos zelf opmerkelijk nuchter. "Wel overvallen door dit nieuws.”
Blauw, Ab
Foto: Blauw, Ab
Anderhalve week geleden keerde Jos met grote liefde Frank Sanders halsoverkop terug van vakantie in Italië. "Vlak voor we weggingen was ik naar de huisarts geweest met een aanhoudend hoestje”, vertelt Jos. "Maar in Italië kreeg ik zo’n pijn op een plek ergens onder mijn lever dat ik naar een Italiaanse dottore ging. Die had het over het ziekenhuis, maar ik grapte dat ik alleen wilde worden geholpen in het ziekenhuis waar de Paus ook wordt behandeld. Ik had zoveel pijn dat Frank erop stond dat we naar huis zouden gaan. Ik ging meteen het medische circuit in en we hebben nu net de uitslagen van allerlei vervelende onderzoeken gehad. Ik ben ongeneeslijk ziek”, zegt hij.
Jos Brink, die zoveel heeft toegevoegd aan de Nederlandse theater- en tv-geschiedenis en ook nog dominee is, voelt zich niet wrokkig. "Vermoedelijk word ik volgende week geopereerd. Dan halen ze de kwade bocht uit mijn darm en een maand daarna krijg ik chemo. De oncoloog is heel duidelijk. Hij kan me niet genezen, maar wel de zaak verzachten. Ik geen moment overwogen om me niet te laten behandelen. Dat zou respectloos zijn ten opzichte van de wetenschap. Die mannen en vrouwen hebben daar jaren voor gestudeerd. Bovendien kunnen ze misschien nog van mijn geval leren.”
Ironisch genoeg dacht Jos tien jaar geleden dat hij partner Frank zou verliezen aan longkanker. "De artsen gaven hem toen nog een half jaar. Maar toen hij was uitbehandeld heeft zijn long de tumor ingekapseld. Een soort wonder. Op zo’n wonder hoop ik ook.”
Nou he?!quote:Op donderdag 26 juli 2007 15:39 schreef Étoile het volgende:
Heh bah ik vind dat altijd van die verschrikkelijk nare enge verhalen. Dat het zomaar zo sluimerend in je lichaam kan misgaan en je het pas merkt als het te laat is.
Ja ik zit er ook de hele dag aan te denken.quote:Op donderdag 26 juli 2007 16:38 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Ik ben best onder de indruk van dit nieuws over Jos en hoop dat hij inderdaad net zo'n wonder mag meemaken als partner Frank.
quote:"Hoop doet leven...".
Het nieuws over de ongeneeslijke ziekte van theater en tv-coryfee Jos Brink (65) is als een bom ingeslagen in de Nederlandse showbizz. Jos, die al zijn afspraken heeft afgezegd, wordt vermoedelijk volgende week al geopereerd aan de uitgezaaide darmkanker waardoor hij is overvallen.
Een maand later, als hij is bijgekomen van die operatie, krijgt hij uitgebreide chemo, om de kanker in zijn longen, lymfe en linkerbeen aan te vallen. Maar echt veel hoop geven de artsen hem niet. "Mij is verteld dat ze curatief eigenlijk niets voor me kunnen doen. Het blijft bij verzachten", vertelde Jos me in een exclusief gesprek dat we morgen, in zijn geheel in de zaterdagkrant, zullen publiceren.
Pijn
"Ik hoef geen pijn te lijden. Fijn. Maar er kan natuurlijk ook een wonder gebeuren. Ik hoop gewoon dat ik 2008 haal om in Op Hoop van Zegen te spelen. Daar had ik me zo op verheugd." Knipoogt: "Ik ben niet bang om dood te gaan. Maar hoop doet leven."
Jos, die als pastor veel mensen stervensbegeleiding heeft gegeven, is broodnuchter onder zijn ziekte. "Geen moment heb ik me afgevraagd of ik me wel of niet zou laten behandelen. Medische hulp afslaan zou ik ook respectloos vinden. Die artsen hebben een jarenlange opleiding achter de rug. Ze worden steeds beter in het aanpakken van kanker. Ik sla dus niks af. Al leren ze maar van mijn geval. Ik ga ervoor."
Emile Ratelband roept heel Nederland op zondag een kaars te branden voor Jos Brink. "Die verzamelde positieve energie moet helpen! Dat heeft dit intens goede mens verdiend." Een van zijn grote vrienden, Jacques d'Ancona, hoopt dat Jos niet elk moment van zijn ziekte sterk zal proberen te zijn. "Toegeven aan je angsten en verdriet lucht op. Die opluchting gun ik hem ook." Jacques heeft Jos een brief geschreven. Hij verwacht dat meer mensen dat zullen doen.
Bronquote:Zieke Jos Brink wil lachen!
AMSTERDAM - "Wat ik niet wil, is dat mensen me treurig gaan nastaren. Of me meewarig van top tot teen bekijken. Als ze een voorstelling willen, moeten ze een kaartje kopen.” Jos Brink (65) zegt het met een glimlach. Maar hij meent het wel. De theatercoryfee, die deze week volkomen onverwacht te horen kreeg dat hij ongeneeslijke kanker heeft, hoopt de komende tijd omringd te worden met positiviteit. "Ik haat begrafenissen. Ga er liever niet naar toe. Ja, naar die van mezelf moet ik wel.”
Jos Brinkheeft een gezellig cognacje ingeschonken. Straks, als de chemo is begonnen, mag dat niet meer. In zijn met trappen en trapjes gevulde grote Amsterdamse huis gaan we naar boven, naar de zitkamer. Jos loopt goed. "Weet je wat ironisch is”, zegt de alleskunner vol humor, "ik heb kanker in mijn linkerbeen, terwijl dat altijd mijn goede been is geweest. Rechts heb ik spataderen en al jaren een kousje aan.”
Hij hoest een beetje en draait op zijn grote leren praatstoel. Maar de ogen van Jos Brink kijken eerder ironisch dan verdrietig. "Ik ben ook een beetje ervaringsdeskundige. Als pastor heb ik tientallen ernstig zieke mensen begeleid. Sommigen haalden het en sommigen zijn gestorven. Zo gaat het. Over ziekenhuizen hoef je mij niet zoveel te vertellen. Over de onderzoeken ook niet. Ik heb de afgelopen twee weken heel veel darmonderzoeken ondergaan. Niet altijd een pretje. Maar goed. Het feit dat ik heel veel zieke mensen heb bijgestaan zorgt er ook voor dat ik weet dat je gewoon met artsen kunt praten. Ze zijn niet afstandelijk, maar mensen zoals jij en ik. Alleen dan een tikje onbaatzuchtiger. Want wat een vak is dat.”
"Afgelopen woensdag had ik een bijeenkomst met het hele gezelschap: de senior chirurg, de longarts en de oncoloog. ’We kunnen je niet genezen’, zeiden ze. Wel zorgen dat je zo min mogelijk pijn hebt. Dus eerst een darmoperatie om de tumor te verwijderen en daarna zware chemo tegen de uitzaaiingen. Nou, dat weet je dan. Duidelijk. Mijn lief Frank en mijn zoontje Paul (aangenomen, WN) zijn afwisselend meegegaan. Het is gek dat je hen gaat zitten troosten, je doet dat automatisch. Ik voel wel dat het mij aangaat, maar zie vooral het verdriet van anderen.”
Jos grinnikt: "Het zit ook in mijn natuur. Op reis met een gezelschap ben ik altijd dokter Poepjes. Ik heb altijd een hele medicijnkist bij me. Een poedertje voor een schorre keel hier, een tabletje tegen de hoofdpijn daar. Ik ben altijd degene die zegt dat het meevalt. Maar die tekst slaat nu nergens op...”
Inderdaad leeftijdgenoten, triest allemaal !!!quote:Op zaterdag 28 juli 2007 12:22 schreef jeanne_darc2 het volgende:
Heel heftig naast nu net Gert-Jan Droge en Robert Long, zitten allemaal in dezelfde leeftijd ook. En allemaal kanker (dacht ik). Zonde. Vond het een lieve man.
Terminaal is dat ie ongeneselijk ziek is, lees ook het berricht...quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 10:12 schreef Vivi het volgende:
Ik vind de TT eigenlijk belachelijk. "Terminaal" wil zeggen dat iemand op zijn sterfbed ligt, dat is nog niet zo en hopelijk voor Jos blijft dat nog heel lang zo. De man is nog enorm aan het knokken en de beschrijving "terminaal"is imo nog helemaal niet passend. Maak er dan "Jos Brink ernstig ziek" van.
Jos brink met iets meer dan een koutje bij de dokterquote:Op vrijdag 3 augustus 2007 10:12 schreef Vivi het volgende:
Ik vind de TT eigenlijk belachelijk. "Terminaal" wil zeggen dat iemand op zijn sterfbed ligt, dat is nog niet zo en hopelijk voor Jos blijft dat nog heel lang zo. De man is nog enorm aan het knokken en de beschrijving "terminaal"is imo nog helemaal niet passend. Maak er dan "Jos Brink ernstig ziek" van.
Terminaal betekent echt de laatste levensfase. Meestal beschouwt men zes weken of drie maanden vóór het overlijden als het begin van de terminale fase (o.a.Spreeuwenberg e.a., 2002). Terminale zorg richt zich specifiek op zorg in deze laatste fase, terwijl palliatieve zorg vaak al in een eerder stadium wordt geboden.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 10:19 schreef Jumparound het volgende:
[..]
Terminaal is dat ie ongeneselijk ziek is, lees ook het berricht...
trouwens, lekker optijd met je opmerking muts
quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 10:31 schreef Tharalom het volgende:
[..]
Terminaal betekent echt de laatste levensfase. Meestal beschouwt men zes weken of drie maanden vóór het overlijden als het begin van de terminale fase (o.a.Spreeuwenberg e.a., 2002). Terminale zorg richt zich specifiek op zorg in deze laatste fase, terwijl palliatieve zorg vaak al in een eerder stadium wordt geboden.
Een terminaal iemand wordt dus niet geopereerd of behandled met chemotherapie. (dat is palliatieve zorg, en geen terminale)
hey, dit zijn de lesbanken niet, en het is geen hogeropgeleidmedisch forumquote:De presentator en cabaretier heeft darmkanker met uitzaaiingen in de longen, de lymfe en in zijn been
Hoef je niet zo opgefokt te reageren hoor...quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 10:36 schreef Jumparound het volgende:
[..]
[..]
hey, dit zijn de lesbanken niet, en het is geen hogeropgeleidmedisch forum
Oke, hij is pallitatief ziek dan volgens jou
Het is een gevoelskwestie denk, kanker in je longen, lymphen en been? die maakt het niet lang meer, ergo, hij is terminaal
Tja, dat hoop ik ookquote:Op vrijdag 3 augustus 2007 10:42 schreef Tharalom het volgende:
[..]
Hoef je niet zo opgefokt te reageren hoor...Ik geef alleen het verschil aan.
Met uitzaaiingen in longen, lymphen en been kun je nog behoorlijk "lang" leven. Dankzij goede palliatieve behandeling en een niet al te agressieve tumor vaak nog meer dan een jaar.
Ik hoop dat Jos nog lang bij zijn vrienden en familie mag blijven.
Ik ook. vandaar dat ik ook veel waarde hecht aan juiste berichtgeving omtrent dit soort dingen.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 10:56 schreef Jumparound het volgende:
[..]
paar maanden gelden van iets te dichtbij meegemaakt dat iemand doodging aan kanker
Dat gebakkelei verandert niks aan de situatie zoals ie is, maar toch voel ik met je mee. En terminaal vind ik ook geen juiste term...... "Jos Brink ongeneeslijk ziek". Hij is nog niet aan het sterven.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 11:14 schreef Tharalom het volgende:
[..]
Ik ook. vandaar dat ik ook veel waarde hecht aan juiste berichtgeving omtrent dit soort dingen.
Heb me dan ook kapot geergerd aan die schreeuwerige kop van de Telegraaf boven het interview met Jos: "Jos heeft Darm-, long- en lympheklierkanker"![]()
Nee, Jos heeft darmkanker met uitzaaiingen naar zijn longen, lymphe en been.
Bewonderenswaardig.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 11:24 schreef Quoi het volgende:
[..]
Dat gebakkelei verandert niks aan de situatie zoals ie is, maar toch voel ik met je mee. En terminaal vind ik ook geen juiste term...... "Jos Brink ongeneeslijk ziek". Hij is nog niet aan het sterven.
Chapeau zoals hij er openlijk mee omgaat trouwens.....hopelijk nog wat maandjes gegund
Tja telegraaf hey...quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 11:14 schreef Tharalom het volgende:
[..]
Ik ook. vandaar dat ik ook veel waarde hecht aan juiste berichtgeving omtrent dit soort dingen.
Heb me dan ook kapot geergerd aan die schreeuwerige kop van de Telegraaf boven het interview met Jos: "Jos heeft Darm-, long- en lympheklierkanker"![]()
Nee, Jos heeft darmkanker met uitzaaiingen naar zijn longen, lymphe en been.
BELACHELIJK MAN!quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 10:12 schreef Vivi het volgende:
Ik zeur helemaal niet en ik zeg het normaal. Ik word er persoonlijk een beetje ziek van, let wel, een beetje, niet terminaal, dat je hier meteen als zeikerd bestempeld wordt a lá minute als je wat nuance probeert aan te brengen in het een of ander.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 19:08 schreef tong80 het volgende:
Goed opgelost Static. Waar mensen over kunnen zeuren zeg
Ja, ik ook. Helemaal mee eens. Het is namelijk nogal een verschil of iemand terminaal is of palliatief. Beetje flauw om dat dan af te doen als "zeuren". Reageer dan inhoudelijk.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 00:05 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ik zeur helemaal niet en ik zeg het normaal. Ik word er persoonlijk een beetje ziek van, let wel, een beetje, niet terminaal, dat je hier meteen als zeikerd bestempeld wordt a lá minute als je wat nuance probeert aan te brengen in het een of ander.
Iig, goed opgelost idd.
Tharalom;![]()
Jos gaat goed met zijn ziekte om, niet dat ie het leuk vind, maar het is wel knap hoe hij inderdaad mee omgaat ..quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 10:32 schreef Tharalom het volgende:
[..]
Maar goed, discussie gesloten. Nogmaals, Knap hoe Jos ermee omgaat. Las gister of eergisteren dat de operatie geslaagd was. Dat is supergoed nieuws. Hoop ook dat de behandelingenaanslaan en dat hij nog lang te gaan heeft.
Dat denk ik ook..quote:Op donderdag 16 augustus 2007 11:22 schreef Roel_Jewel het volgende:
Dat gaat niet lang meer duren ....
Vrees ook van nietquote:Op donderdag 16 augustus 2007 11:22 schreef Roel_Jewel het volgende:
quote:Op donderdag 16 augustus 2007 11:22 schreef Roel_Jewel het volgende:
Dat is voor het helen.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:10 schreef Ole het volgende:
Ze houden hem in coma lees ik net,
Kutziekte![]()
Ja, ok.. Hopen dat het helptquote:
quote:do 16 aug 2007, 05:00
Na derde, zware operatie binnen twaalf dagen
Jos Brink op intensive care
door Mariet Oosterwijk
AMSTERDAM - Jos Brink (65) wordt momenteel in slaap gehouden op de intensive care. De ongeneeslijk zieke presentator, bij wie eind vorige maand darmkanker met uitzaaiingen in longen, lymfe en linkerbeen werd geconstateerd, is dinsdag voor de derde keer binnen twaalf dagen geopereerd. Was er in eerste instantie sprake van dat Jos vlak voor of net na het weekend naar huis zou mogen, nu is de situatie wat dat betreft onzeker. „Er hebben zich calamiteiten voorgedaan”, vertelt goede huisvriend Paul van Ewijk.
Jos Brink opnieuw geopereerd
Paul van Ewijk weet als geen ander hoe het met zijn goede vriend Jos Brink gaat. Hij is, samen met Jos’ levenspartner Frank, de enige die bij de zieke presentator op bezoek mag. De 42-jarige regisseur: „Dat was ook de afspraak. Jos heeft totaal geen behoefte aan bezoek dat vervolgens uren zwijgend aan zijn bed zit.” Hij schudt zijn hoofd: „Nee, zelfs zijn moeder komt niet langs. Zij is in de negentig en woont in Zuid-Limburg. Het zou ook veel te emotioneel zijn. Je eigen kind aan allerlei slangen en monitoren zien liggen, is niet echt een situatie zoals de natuur in elkaar hoort te steken.”
Meerdere malen per dag pendelt regisseur Paul van Ewijk op en neer tussen de repetitieruimte van de musical De Fabeltjeskrant en het Amsterdamse ziekenhuis waarin zijn goede vriend Jos Brink verblijft. „Geloof me, een groter contrast in het leven is nu even niet denkbaar. Gelukkig is het hele team super supportive. Het is een wonderlijke spagaat waardoor je het leven ook wel weer aankan.” Hij vervolgt: „Jos had na de grote darmoperatie al een kleine, extra hersteloperatie aan zijn wond ondergaan. Dat had overigens niets met zijn ziektebeeld te maken. Maar dinsdag heeft hij wél weer een zware operatie ondergaan. Dat betekende een derde ingreep binnen twaalf dagen. Die was noodzakelijk omdat er een complicatie bij de eerste darmoperatie was opgetreden. Daardoor deden zich tijdens het herstelproces calamiteiten voor.”
Vervolgt: „Hij wordt de komende dagen in slaap gehouden. Het lijf heeft binnen korte tijd veel te verstouwen gekregen. Dus het wordt in deze toestand gehouden, om ervoor te zorgen dat Jos zo ontspannen mogelijk blijft en niet bijvoorbeeld een hoestbui krijgt. Hoe lang dat gaat duren? Een tijdje. Dat kan tot vandaag zijn. Als zijn lichaam aangeeft dat het verder kan zonder al die snoeren en monitoren, zullen ze het niet tegenhouden. Maar het kan ook pas over een paar dagen zijn. Daartegen hebben de artsen evenmin bezwaar. Hoe langer Jos er ontspannen bij ligt, hoe beter voor het herstelproces. Maar voorlopig ligt hij zwaar bewaakt op de intensive care. Aan allerlei slangen en monitoren zodat ze alles in de gaten kunnen houden.” Benadrukt: „Nee, het is geen coma. Maar in principe heeft hij niet gemerkt dat ik ’s avonds ben langs geweest.”
@Ole, het staat onder jou posting wat jij hebt geplaatst.. van de Telegraaf.quote:Nee, het is geen coma. Maar in principe heeft hij niet gemerkt dat ik ’s avonds ben langs geweest.”
quote:Zojuist is door zijn impresario bekendgemaakt dat Jos Brink in het ziekenhuis is overleden. De presentator mocht slechts 65 jaar oud worden.
Gisteren werd bekend dat hij op de [url=Http://frontpage.fok.nl/nieuws/80404]intensive care[/url] kunstmatig in slaap werd gehouden. Dit omdat hij anders te veel zou hoesten. Brink werd de afgelopen twee weken drie keer geopereerd nadat bij hem darmkanker was geconstateerd.
Jos Brink werd in Heiloo geboren, op 19 juni 1942. Hij werd in Nederland bekend als acteur, cabaretier, musicalster, schrijver, predikant, hoorspelacteur en tv-presentator.
Als presentator kuste hij in het openbaar Koningin Juliana, wat enorm sensationeel was in 1979. De laatste televisieshow van Brink was Tv toppers. Ook nam hij nog deel aan een grote televisiecampagne voor de strijd tegen kanker.
Misschien ook wel beter. De hele tijd de hele boel onder schijten en kotsen terwijl je weet dat je doodgaat lijt me ook geen pretje.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 18:57 schreef BobRooney het volgende:
Is uiteindelijk nog wel snel gegaan dan...
Ik denk dat wij er allemaal zo over denkenquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:02 schreef DennisMoore het volgende:
Jammer... jammer...
Had 'm wel een heel lang leven gegund.
Babyloniëquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:31 schreef Copycat het volgende:
Jos Brink zal voor mij altijd synomien staan aan de AVRO-zaterdagen met de Wiekentkwis. Met zijn enorme lulverhalen over een opa die ook zo'n vreemdsoortig gebruiksvoorwerp had, waarvan de deelnemers moesten raden wat het nu precies was. Als klein kind vond ik dat het hoogtepunt van het programma.
Ik ook, het was een geweldige show, elke zaterdagavond op tv toch? Dat waren nogeens tijden! Zoals hem was er geen een, misschien alleen de ook te vroeg overleden Willem Ruys.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 18:58 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik hoop dat ze een aantal Wedden Dat afleveringen gaan herhalen van hem, dat was mooie TV
Gemiddeld 8 miljoen kijkers per uitzending. Daar kan een huidige tv-presentator alleen maar van dromen...quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:42 schreef Djeez het volgende:
[..]
Ik ook, het was een geweldige show, elke zaterdagavond op tv toch? Dat waren nogeens tijden! Zoals hem was er geen een, misschien alleen de ook te vroeg overleden Willem Ruys.
Ik denk juist dat er de komende tijd een overdosis aan TV programma's zal worden uitgezonden op Tv.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:32 schreef Isabeau het volgende:
Rust zacht, ik zal zijn stralende persoonlijkheid op tv missen.
Nou heb je een grote mond maar straks als Peter Beense eraan gaat zul je anders piepen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:43 schreef Empedocles het volgende:nou nou nou zeg het was maar een TV presentator hoor. het is niet alsof de wereld nu vergaat. er zijn zoveel mensen die dood gaan aan kanker.
8 miljoen, dan zat half tot driekwart Nederland naar die zender te gapen? Wel érg veel toch?quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:44 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Gemiddeld 8 miljoen kijkers per uitzending. Daar kan een huidige tv-presentator alleen maar van dromen...
Nou open jij dan zelf een topic daarover in plaats van hier erover te lullen...zij kiezen er trouwens zélf voor om naar Afghanistan te gaan. Jos koos niet voor kanker!quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:42 schreef Dutch_Nelson het volgende:
Kut dat ie dood is ( serieus! )
maar er gaan elke dag mensen dood in afganistan.
Maar daar een topic over openen, ho maar!![]()
Je had toen maar twee zenders, op het andere net zal wel 'Nederland zingt' te zien zijn geweest.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:45 schreef veldmuis het volgende:
[..]
8 miljoen, dan zat half tot driekwart Nederland naar die zender te gapen? Wel érg veel toch?
Ik hoorde het getal ook op de teevee hoor, maar toch.
Er waren natuurlijjk ook maar 2 kanalenquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:44 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Gemiddeld 8 miljoen kijkers per uitzending. Daar kan een huidige tv-presentator alleen maar van dromen...
Verrek, natuurlijk. Zo kan ik het ookquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:46 schreef Djeez het volgende:
[..]
Je had toen maar twee zenders, op het andere net zal wel 'Nederland zingt' te zien zijn geweest.
quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:46 schreef crohntje het volgende:
[..]
Nou open jij dan zelf een topic daarover in plaats van hier erover te lullen...zij kiezen er trouwens zélf voor om naar Afghanistan te gaan. Jos koos niet voor kanker!![]()
Toen had je ook maar twee of drie zenders, dus tja..quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:45 schreef veldmuis het volgende:
[..]
8 miljoen, dan zat half tot driekwart Nederland naar die zender te gapen? Wel érg veel toch?
Ik hoorde het getal ook op de teevee hoor, maar toch.
Met ook nog es geweldige programma's in plaats van die kansloze shit die tegenwoordig de kabel op wordt geflikkerdquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:47 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Toen had je ook maar twee of drie zenders, dus tja..
Oh, jullie bedoelen de Afganen zelf. Zo lust ik er nog wel een paar, noem een land hé.....quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:47 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Wat voor keuze heeft een Afghaan dan volgens jou
Niet zomaar "maar een":quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:43 schreef Empedocles het volgende:nou nou nou zeg het was maar een TV presentator hoor. het is niet alsof de wereld nu vergaat. er zijn zoveel mensen die dood gaan aan kanker.
quote:Als presentator kuste hij in het openbaar Koningin Juliana, wat enorm sensationeel was in 1979.
Helemaal mee eens, ik zal hem ook op tv missen, was een geweldige manquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:32 schreef Isabeau het volgende:
Rust zacht, ik zal zijn stralende persoonlijkheid op tv missen.
Is er ietsquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:49 schreef Haaibaaike het volgende:
Dat klopt Paultjuhhh.
quote:
Jongens, doe even via pm.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 20:11 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Je deed zo'n rare smilie als PI
Hij zei zelf dat hij het equivalent van 173 is geworden.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 20:14 schreef Aoristus het volgende:
hij heeft wel geleefd in elk geval
Tong, is dit een unicum?quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 20:16 schreef tong80 het volgende:
Had altijd dubbele gevoelens bij hem. Kon me mateloos ergeren aan zijn geslijm. Kwam er later achter dat het toch meer tonque in Chique was dan ik dacht. Hij speelde met zijn kwismasterschap. Was in Wedden dat op zijn plaats. Zijn latere programma's bij de NCRV lieten de ware aard zien van hem. Heeft later gepreekt in de kerk. Daar zal ie geen masker gedragen hebben. Lijkt me ook een man die geliefd is bij iedereen die met hem werkte. Iedereen die op zijn manier met zijn kop op tv komt heeft iets van ijdelheid en egocentrisme. Bij hem irriteerde het me niet meer. Zo was ie.
Lieve man. Dag lieve Jos.
[taalpurist] Tongue in cheekquote:
True... Maar aan de andere kant kun je m dan ook weer niet missen.. Dubbel is dat altijd.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 20:36 schreef Frumzel het volgende:
RIP
Inderdaad snel gegaan, maar beter zo dan de man maanden zien lijden...
Helemaal mee eens, wat een kwal brrrr.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:48 schreef Adelante het volgende:
Ik vond het een kwal van een man, maar gelukkig is een lange lijdensweg hem bespaard gebleven.
Inderdaad. Tegenwoordig haalt geen enkel programma dat meer, volgens mij.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:44 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
9/11?quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 21:14 schreef Sj0rSz het volgende:
[..]
Inderdaad. Tegenwoordig haalt geen enkel programma dat meer, volgens mij.
Dat zijn uitzonderingen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 21:15 schreef Isegrim het volgende:
[..]
9/11?
Enneh, als Bea dood gaat misschien.
http://www.youtube.com/watch?v=SA37wR8O0CYquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:01 schreef remlof het volgende:
Veel herinneringen aan TV programma's met Jos Brink uit m'n jeugd... Hij is te vroeg en te wreed heengegaan
dat klopt. nederland is geen dorp meer.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 21:14 schreef Sj0rSz het volgende:
[..]
Inderdaad. Tegenwoordig haalt geen enkel programma dat meer, volgens mij.
Omdat nl1 al een tijdje een programmaquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 23:10 schreef MissyMirjaM het volgende:
nu een item op sbs6 over jos
RTL5!!!quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 23:24 schreef milagro het volgende:
nou..
mooie uitzending zo net.
rust zacht, lieve Jos.
ik keek naar NL 1.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 23:41 schreef SteveBallmer het volgende:
@ Mil, sorry dat het nog zo kort was, en drie (3!) uitroeptekens was wat teveel van het goede.
damn gemist.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:38 schreef SteveBallmer het volgende:
Heel, heel jammer. Gelukkig geen lange lijdensweg.
(Om 22:44 op RTL5 een herhaling van 'Wintertijd' met Jos Brink als gast.)
Zolang ze maar in ONZ blijven.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 00:10 schreef FuTilE het volgende:
2 dagen, 4 uur and 45 seconden tot de eerste Wedden Dat grapjes...
Die wel het 'wonder' heeft ondergaan.quote:
quote:'Jos Brink van beroep'.
Jos Brink was een duizendpoot. Hij begon als hoorspelacteur, waarvoor hij geknipt was met zijn mooie stem en ouderwets zorgvuldige dictie. Hij werd vervolgens dj, toneelspeler, entertainer, tv-presentator, musicalmaker en -producent, schrijver van columns, amateur-schilder. In een vraaggesprek vatte hij het zelf samen als „Ik ben Jos Brink van beroep”.
Tussendoor was Brink vol overgave predikant in Amsterdam, buddy, voorzitter van een charitatieve instelling en nog veel meer. „Gelukkig heb ik een ijzeren gestel”, zei hij in een kranteninterview in juni 2004.
Brink was aanvankelijk liever kunstschilder geworden, maar dat leek zijn vader om economische redenen een slecht plan. Dan maar het toneel, zei vader, alsof dat wel zekerheid bood. Brinks eerste soloshow was Wobbewoaf in 1969. Hij brak door in de jaren zeventig, met zijn cabaret Tekstpierement (1972-1979) en dankzij de televisie. De wel zeer goedlachse Brink was een graag geziene gast in populaire tv-programma's als Babbelonië en won zijn eerste Televizierring met Avro's Puzzeluur (en in 1986 nog een met Wedden dat). De een zag hem als een knuffelbeest, de ander als een kwijlebabbel. Gerrit Komrij betitelde hem ooit als „een niet te omschrijven voorwerp in de amusementsindustrie”.
Jos Brink ging in tv-beelden over de wereld, nadat hij koningin Juliana had gekust tijdens een aan haar opgedragen programma. („Ik dacht: het is eigenlijk net mijn moeder”, verklaarde hij later.) In de jaren tachtig schreef, speelde en produceerde Brink zijn eigen musicals, zoals Maskerade, Amerika-Amerika, Evenaar, Max Havelaar en Sonneveld. Aan zijn zijde, vaak zakelijk en altijd privé, wist hij altijd Frank Sanders. Ze trouwden zodra het mogelijk was.
Wim Sonneveld was Brinks grote held en het leek er vaak sterk op dat hij hem imiteerde. In de musical Sonneveld, waarin Brink eind jaren negentig de grote legende probeerde neer te zetten, werd duidelijk dat Brink het toch met wat minder talent moest doen. De voorstelling werd op alle fronten afgekraakt, al amuseerde Brinks eigen publiek zich er erg goed mee. Liefhebbers van Sonneveld waren vaak minder enthousiast.
In de musical bracht Brink uitvoerig Sonnevelds relatie met Hubert Jansen en Friso Wiegersma voor het voetlicht, hoewel Sonneveld zijn homoseksualiteit altijd voor het publiek verborgen wilde houden. Hij vond zijn eigen geaardheid eigenlijk vreselijk. Brink betreurde dat, omdat Sonneveld in zijn ogen heel wat voor de emancipatie van de Nederlandse homo had kunnen betekenen. Brink en Sanders namen die rol een beetje op zich en met succes, want Brink was populair bij een breed en niet-elitair publiek. „Een homo, goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen”, grapte iemand eens. Brink schreef ook voor de Gay Krant en toonde heel Nederland zijn bezorgdheid, toen bij Sanders longkanker was geconstateerd. Sanders genas. Brink schreef ook een toneelstuk over aids: Een nieuwe dood.
Na 2003/2004, waarin de zestiger Brink met matig succes Het Hemelbed bracht met Liesbeth List, maakte hij al weer plannen voor de musical Hello Dolly en voor een programma over de omstreden tekstschrijver Jacques van Tol. Die voorstelling, Als op het Leidscheplein, zou een van zijn grootste theatersuccessen worden. Zijn ingetogen vertolking van Van Tol werd geroemd door vriend en vijand.
In dezelfde perode presenteerde hij Tv-toppers voor de NCRV, vooral een succes bij oudere kijkers.
Wiequote:Op zaterdag 18 augustus 2007 00:15 schreef Rosbief het volgende:
NEE niet Jos![]()
![]()
![]()
Van Jos blijven ze af godverdomme!![]()
20:30 uurquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:59 schreef dwerg het volgende:
Vanavond brengen de NCRV en de AVRO op Nederland 1 vanaf 21.25 een hommage aan Jos Brink.
quote:Publiek kan afscheid nemen in Carré.
Het publiek kan zeer waarschijnlijk komende week in Theater Carré afscheid nemen Jos Brink. Hij wilde graag in het Koninklijk Theater worden opgebaard.
Donderdag 23 augustus wordt de vrijdag overleden entertainer begraven. Waar dat zal zijn is nog niet bekend. De begrafenis moet 'groots en meeslepend' worden. Jos Brink moest namelijk niets hebben van de sobere Nederlandse uitvaarten 'met een kopje koffie en een plakje cake'.
Waarschijnlijk zal er voor de begrafenis een herdenkingsdienst in De Duif worden gehouden, de kerk waar Brink regelmatig preekte.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |