quote:
Boogerd wil meteen naar huis
Door LÉON DE KORT en RENZE LOLKEMA
PAU - Na zijn triomf op de Col d’Aubisque leek Michael Rasmussen zeker van de eindzege in de Tour de France. Gisteravond laat volgde een bizarre ontknoping.
De Deen werd door de leiding van zijn eigen Raboploeg op staande voet ontslagen en uit de koers genomen, omdat hij de interne regels heeft overtreden.
Het herhaaldelijk verkeerd en niet informeren van de antidopinginstanties en de ploegleiding van Rabobank heeft geletruidrager Michael Rasmussen gisteravond de kop gekost. Vanwege het schenden van de ‘interne regels’ en na het verkrijgen van extra informatie van derden besloot manager Theo de Rooij de kopman van zijn team te ontslaan.
,,Rasmussen heeft verschillende keren de interne code geschonden, meer bepaald de verstrekking van informatie over de plaats waar hij zich zou ophouden om te trainen. In In werkelijkheid verbleef hij ergens anders. Dat is voor mij reden hem uit de Ronde van Frankrijk te nemen,’’ lichtte een hevig geëmotioneerde De Rooij rond de klok van middennacht toe.
De directe aanleiding voor het wegzenden van Rasmussen moet een tip zijn geweest die De Rooij gisteravond ontving. Uit die informatie zou zijn gebleken dat de Deen in juni niet in Mexico was – zoals hij zelf steeds beweerde – maar in de Italiaanse Dolomieten aan het trainen was.
Deze tegenstrijdige verklaring, opgeteld bij het missen van onaangekondigde dopingcontroles en het vergeten van het opsturen van informatie over verblijfplaatsen, deed de baas van Rabo’s Wielerplan de rigoureuze maatregel te treffen.
Op hetzelfde moment liep Michael Boogerd verdwaasd rond door de lobby van het Mercure hotel in Pau waar de ploeg van Rabobank de voorbije dagen verbleef. ,,Wij weten ook nog geen exacte reden. Het is vreemd. Interne regels, hoor ik. Maar wat het is? Geen idee,’’ aldus ‘Boogie’.
Hij was niet van plan de Tour nog te vervolgen. ,,Ja, wat denk je? Dat ik hier nog verder rijd voor Jan lul? Nee, man , ik ga naar huis, het liefst nu meteen nog. En straks in de criteriums, wat denk je daarvan. In Boxmeer kom je dadelijk aan de start en hoor je speaker omroepen: ‘Kijk, daar hebben we Michael Boogerd, die wekenlang op kop heeft gereden voor Rasmussen’. Ik vind het verschrikkelijk.’’
Daarna trok Boogerd zich terug met de rest van het aangeslagen team om te overleggen wat de ploeg zou doen. Dat leek een halfuur later duidelijk. Perswoordvoerder Jacob Bergsma: ,,We stoppen waarschijnlijk.’’
Tom Boonen, de drager van het groen, reageerde vannacht laconiek. ,,Mooi dat Rasmussen eruit is. Dan kunnen we nu echt gaan koersen.’’
Rasmussen (33) won gistermiddag nog met overmacht de zestiende etappe, de laatste tocht door de Pyreneeën, en verstevigde zo zijn leidende positie in de algemene rangschikking. Met een voorsprong van 3.10 minuten op de Spanjaard Alberto Contador leek er geen vuiltje meer aan de lucht.
Tijdens de daaropvolgende persconferentie haakte ‘Chicken’, zoals zijn bijnaam luidt, al na de vierde vraag af. Toen een verslaggever informeerde naar de blunder die hij beging op de persbijeenkomst tijdens de rustdag (Rasmussen noemde de naam van een UCI-medewerkster met wie hij zou hebben gesproken over het missen van een onverwachte dopingcontrole), kwam hij plotseling met nieuwe namen en data. Het waren zijn laatste officiële woorden in de Tour.
Zijn optreden in de 94ste Ronde van Frankrijk was ronduit imponerend. Zelfs op het onderdeel tijdrijden kon de excentrieke renner zelfs meekomen met de subtop. Vorige week zaterdag, toen iedereen verwachtte dat hij het geel zou kwijtraken, liet hij de elfde tijd noteren. Het bracht vele wenkbrauwen van volgers tot fronsen.
Gedurende de dagen die daarop volgden sijpelden van alle kanten geruchten, verhalen en halve waarheden door in de karavaan over zijn capriolen buiten de wedstrijden. Rasmussen trainde bij voorkeur alleen, sliep tijdens races meestal alleen op een kamer. Ook in de drukte van de Tour gebeurde het soms dagen dat zijn ploegmaten hem niet aan tafel zagen. ,,Meestal schoof hij aan, wanneer wij klaar waren,’’ aldus Boogerd.
Dat waren nog onschuldige constateringen vergeleken bij de uitlatingen van andere (in)direct betrokkenen. ,,Rasmussen? ,,Dat is een wandelende tijdbom op dopinggebied,’’ wist een arts, die verder anoniem wenste te blijven.
http://www.ad.nl/sport/tour/article1537945.eceAantal uitspraken van oa. Boogerd en Boonen. Let wel: dit waren voor zover ik het begreep de woorden van Boogerd
voordat ze met de ploeg gingen overleggen.
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...