De eerste lift van het jaar is ook weer binnen (de daarop volgende zes overigens ook) in de laadbak van een soort van mini-tractor in Oekraïne. Op de terugreis vanuit Oekraine had ik een aantal prettige Poolse chauffeurs, dus kon ik mijn Slavische taalvaardigheden wat ophalen. En ja, er lag een behoorlijk pak sneeuw op het hele traject van zo'n 1700 kilometer. Waarvan overigens "slechts" zo'n duizend kilometer liftend werden afgelegd
Liften: nog altijd heel goed te doen ~ misschien wel beter dan ooit, en da's best een mooie paradox. Of nee, anders gezegd, veel Ollanders zijn gewoon knurften, in Duitsland, Polen en Belgie is het altijd nog veel grappiger maar dat zal ook wel komen omdat ik daar toch een vreemdeling ben. En de mensen die geen rit aan willen bieden zijn in principe toch niet de mensen die je had willen ontmoeten
En wie beweert dat lifters op tankstations langs Nederlandse Rijkswegen niet welkom zijn heeft mijn statistieken niet mee. Ben daar inmiddels namelijk zo'n 180 keer vertrokken en enkele keren een kop thee of een gehaktbal aangeboden gekregen van mannen en vrouwen achter de pomp, en heel veel vaker van chauffeurs, dus ik weet hoe het werkt. Ken de ongeschreven regels van haver tot gort, al ken ik onervaren lifters die wel van tankstations werden weggestuurd, want het gaat in de samenleving ook om netheid en fatsoen: ken je plek!
Valt er niets meer te leren? Ja, natuurlijk wel. Laatst werd ik voor de tweede keer sinds ik "lifter" ben aangesproken door een blauwe, die meende dat ik op betreffende oprit niet mocht staan liften. De boete wilde (en hoefde, want je hebt niet altijd keuze) ik op dat moment niet riskeren, hoewel de kans dat het blauw even later terugkeert ter controle niet zo groot is. Maar dan nog, het zou een eerste verkeersboete zijn op 50 mille. In eigen vervoermiddelen gaat het wel vaker fout.. ietsje te hard of per ongeluk voor 9 uur in de ochtend met korting op de trein.. of de aanrijding op de fiets die ik in december had.
Genoeg redenen om voor de lol te liften dus, al blijkt de auto voor werk onmisbaar!
Ik wens alle lifters een mooi jaar toe, en liftervriendelijke chauffeurs gezellige ritten, maar pas op, voor je het weet heb je mij op de bank