Bron: NU.nlquote:'Computerbranche teleurgesteld in Windows Vista'
Uitgegeven: 23 juli 2007 17:47
Laatst gewijzigd: 23 juli 2007 18:03
HAMBURG - Acer, de op drie na grootste computerbouwer ter wereld, heeft maandag in de Duitse versie van de zakenkrant Financial Times forse kritiek geuit op het nieuwe besturingsprogramma Windows Vista van Microsoft. Volgens het Taiwanese bedrijf is de gehele computerbranche teleurgesteld in Vista en heeft het niet meer dan een marginale impact op de computerverkopen gehad.
Volgens Acer-topman Gianfranco Lanci hadden eerdere versies van Windows een groter effect op de verkoop van computers. "Ik denk werkelijk niet dat iemand vanwege Vista een nieuwe pc koopt", zegt de topman. Lanci noemt de stabiliteit van Vista "zeker een probleem".
Hier is Toon Klaassen, secretaris van de Nederlandse brancheorganisatie voor computerwinkels NLCW het niet helemaal mee eens. "Wij hebben geen massale klachten gehad over de stabiliteit van het besturingssysteem. Wel herkent hij zich in de tegenvallende verkoopcijfers. "De verwachtingen waren dan ook erg hoog gespannen." Klaassen wijt het tegenvallende enthousiasme bij consumenten aan de onbekendheid van de klant met de voordelen van het systeem.
Service pack
Al snel na de introductie van het nieuwe besturingssysteem besloten leveranciers als Dell ook Vista's voorloper Windows XP te blijven leveren, omdat daar nog veel vraag naar is.
Veel consumenten en - vooral - bedrijven kijken de kat nog even uit de boom. Zij wachten bijvoorbeeld op het eerste 'service pack', een verzameling updates die de ergste kinderziektes in het systeem moet verhelpen. Wanneer dat precies verschijnt, is nog niet duidelijk. Eerder deze maand liet Microsoft weten daar geen haast mee te hebben.
Ook de eisen die Vista aan de computerapparatuur stelt, vormen een drempel voor snelle introductie. Vista vereist snelle computers met veel geheugen om goed te functioneren.
Ondersteund XP DirectX10? Zoniet, dan is er dus wel degelijk sprake for performance enhancement, er vanuitgaande dat je ook een videokaart hebt die het ondersteund.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
Stabiliteitsproblemen? Daar heb ik nog nooit iets over gelezen in combinatie met Vista. Windows is sinds Windows 2000 al stabiel te noemen in mijn ogen, Windows XP doet het nog een stapje beter, op dat gebied valt er voor Vista dus weinig meer te winnen, en dat is een punt waarom de verkopen er van tegenvallen. Er is geen reden om over te stappen naar Vista, ook omdat je geen performancewinst boekt (vaak zelfs performance inlevert!), enkel de grafische presentatie van de interface kan een overstapmotief zijn.
Ach, die drie spellen die nu DirectX10 ondersteunen?quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:32 schreef Hathor het volgende:
Ondersteund XP DirectX10? Zoniet, dan is er dus wel degelijk sprake for performance enhancement, er vanuitgaande dat je ook een videokaart hebt die het ondersteund.
Nee, omdat MS dat niet wil.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:32 schreef Hathor het volgende:
Ondersteund XP DirectX10?
Nee, dan is het de videokaart die voor de performance verbetering zorgt, namelijk door DirectX 10 te ondersteunen. Als DirectX 10 ook onder XP beschikbaar was dan zou XP beter scoren op performancegebied dan Vista. Je ziet dit goed terug bij benchmarks tussen Vista en XP op basis van DirectX 9 spellen. Het is natuurlijk ook wel logisch, Vista is een zwaarder besturingssysteem dus gebruikt het meer performance dus heb je minder performance in spellen en andere programma's.quote:Zoniet, dan is er dus wel degelijk sprake for performance enhancement, er vanuitgaande dat je ook een videokaart hebt die het ondersteund.
3 spellen nu ja, moet jij eens kijken waar je over 6 maanden staat.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:35 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ach, die drie spellen die nu DirectX10 ondersteunen?
Bovendien zijn de videokaarten niet echt een sprong voorwaarts onder DX10.
Over 6 maanden is er misschien wel DX10 voor XP.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:36 schreef Hathor het volgende:
3 spellen nu ja, moet jij eens kijken waar je over 6 maanden staat.
En XP deed dat niet?quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:38 schreef HeatWave het volgende:
Vista draait al maanden rotsstabiel en snel bij mij thuis.
Ook ja. Net als eigenlijk alles wel vanaf 2000quote:
Misschien niet, maar dat kwam dan vast door allerhande troep die hij geïnstalleerd had.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
En XP deed dat niet?
oals het nu staat met WinXP vs. Vista: op precies dezelfde plek. Ik ken geen serieuze bedrijfsomgeving die Vista overweegt, en bedrijven vormen nog steeds het belangrijkste deel van de licentiemarkt voor MS. De gemiddelde houding die ik waarneem is: WinVista is als Win2000: een interim versie.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:36 schreef Hathor het volgende:
[..]
3 spellen nu ja, moet jij eens kijken waar je over 6 maanden staat.
Ik denk het ook wel, de spellenmakers gaan natuurlijk niet over op DX10 als bijna niemand het benodigde besturingssysteem draait. Ik heb trouwens niet echt behoeft aan grafisch nog betere spellen, spelervaring vind ik eigenlijk een stuk belangrijker.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Over 6 maanden is er misschien wel DX10 voor XP.
quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:41 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ook ja. Net als eigenlijk alles wel vanaf 2000.
Maar vista is mooier, sneller, veiliger en heeft DX10 en ja, ik heb een 8800.
Koop een echte PC, een 386 kan echt niet meer. Met mijn nieuwe hardware is Vista sneller dan XP. klaar.quote:
Neuj, onmogelijk. Mijn laptop is snel zat, en hij is zeker niet traag onder Vista, maar XP werkte wel sneller. Vista vreet nou eenmaal meer geheugen, en die indexering voor de search van Vista maakt de boel ook niet echt snellerquote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:43 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Koop een echte PC, een 386 kan echt niet meer. Met mijn nieuwe hardware is Vista sneller dan XP. klaar.
Kan natuurlijkquote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:43 schreef Merkie het volgende:
[..]
Neuj, onmogelijk. Mijn laptop is snel zat, en hij is zeker niet traag onder Vista, maar XP werkte wel sneller. Vista vreet nou eenmaal meer geheugen, en die indexering voor de search van Vista maakt de boel ook niet echt sneller. Heb ik dan ook snel uitgezet.
Ach, Vista is nu een half jaar uit en ik heb nog niet achter een PC met Vista gezeten en ik zie het de komende tijd ook niet gebeuren. Still going strongquote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:26 schreef Hathor het volgende:
Tsja, op den duur ontkom je er toch niet aan.
Ja, het is gewoon onmogelijk dat Vista sneller dan XP is. Dat wil niet zeggen dat Vista meteen traag is, maar XP langzamer dan Vista; dat geloof ik niet.quote:
Vista gaat wel beter om met dualcores. Dus dan kan Vista best sneller zijn dan XP. Ik zelf vind het op veel punten ook sneller aanvoelen dan XP. Merk ik vooral als je eenmaal het bureaublad in beeld hebt en er nog wat dingen geladen worden. Als ik tijdens dat proces Firefox opstart komt het sneller in beeld dan bij XP. Al zal dat kunnen komen door Superfetch.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:46 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ja, het is gewoon onmogelijk dat Vista sneller dan XP is. Dat wil niet zeggen dat Vista meteen traag is, maar XP langzamer dan Vista; dat geloof ik niet.
Hebben ze al gedaan! Er is nu een speciale direct-x voor XP met alle vista-mogelijkheden. Het meeste gebeurd toch op de kaart zelf, en de game-industrie moet ook doordraaien zonder vista..quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nee, omdat MS dat niet wil.Ze kunnen het natuurlijk ook makkelijk voor XP beschikbaar maken. Maar goed dan koopt er helemaal niemand meer Vista.
De veiligheid van een computer wordt niet bepaald door het OS. Maar door wat er tussen stoel en toetsenbord zit de gebruiker dus. Voorlopig ben ik heel tevreden met de door mij zelf getwiekte XP.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:41 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, uiteraard. Ik heb zelfs op W95 en 98 nog nooit een virus gehad ofzo. Maar juist voor de HTK-users is Vista gewoon veiliger dan XPquote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:59 schreef Megumi het volgende:
[..]
De veiligheid van een computer wordt niet bepaald door het OS. Maar door wat er tussen stoel en toetsenbord zit de gebruiker dus. Voorlopig ben ik heel tevreden met de door mij zelf getwiekte XP.
Ikke ook.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:41 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Tja, als je bij alles toestemming moet geven is dat op korte termijn veiliger. Maar na honderd keer ja geklikt te hebben leest de user het niet meer en klikt klakkeloos op ja. Laat ze eerst kijken naar al die bagger ingebouwde firewall, scanners en meuk want mensen vertrouwen erop dat dat goed is en dat is het totaal niet..quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:04 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, uiteraard. Ik heb zelfs op W95 en 98 nog nooit een virus gehad ofzo. Maar juist voor de HTK-users is Vista gewoon veiliger dan XP.
Firewall is prima voor gewoon thuis gebruik. De adware scanner is iig voldoende (getest overal).quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:08 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Tja, als je bij alles toestemming moet geven is dat op korte termijn veiliger. Maar na honderd keer ja geklikt te hebben leest de user het niet meer en klikt klakkeloos op ja. Laat ze eerst kijken naar al die bagger ingebouwde firewall, scanners en meuk want mensen vertrouwen erop dat dat goed is en dat is het totaal niet..
http://www.microsoft.com/(...)rshell/download.mspxquote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:15 schreef JohnDope het volgende:
Gister voor het eerst bij een maatje wat ingesteld op Vista.
Dat klikken en slepen wordt ook steeds ingewikkelder. De ervaren gebruiker snapt er nu echt helemaal niks meer van
Ik kon mezelf amper navigeren naar cmd.exe. het dingetje "uitvoeren" was ook ver te zoeken, etc, etc.
Laat windows gewoon even een goede powershell in het zakie bouwen, zodat de ervaren gebruiker zichzelf er makkelijk door heen kan manoeuvreren.
Ja hallo, het veranderen van systeeminstellingen is wel even andere koek dan een shortcut van je desktop verwijderen. Voor dat eerste vraagt OS X je wachtwoord, geen probleem. Dat Vista voor dat laatste het ook wil weten is, op z'n minst, twijfelachtig te noemen.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:10 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En heb je wel eens met OSX gewerkt? Dat wordt zo opgehemeld, maar dat vraagt OOK bij elke scheet je admin password. Maar nee, das geen MS, dus dan is het prima.
Zit het er standaard in? Want software installeren op commerciele computers van anderen durf ik zowat niet meer. Voor je het weet ben je uren verderquote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:17 schreef HeatWave het volgende:
[..]
http://www.microsoft.com/(...)rshell/download.mspx
Alsjeblieft, verder nog vragen? Of moet ik nog meer open deuren intrappen?
nee, dat mag vast niet van Heks Kroesquote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:19 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Zit het er standaard in? Want software installeren op commerciele computers van anderen durf ik zowat niet meer. Voor je het weet ben je uren verder
Behalve natuurlijk dat OS X standaard wèl een fatsoenlijke shell heeft.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:21 schreef JohnDope het volgende:
En OSX moet ook niet opgehemeld worden, want daar heb je in principe dezelfde mickeymouse-intellentie voor nodig als voor Windows; het is beide point && click.
Dat mens is zo vreselijk. Als ik de baas van MS zou zijn, dan zou ik lak hebben aan de EU. Alles draait binnen de EU toch op windows, dus de EU trekt toch altijd aan het kortste eind als ze MS gaan lopen bedreigen.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:23 schreef HeatWave het volgende:
[..]
nee, dat mag vast niet van Heks Kroes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |