abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51919854
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 17:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het zijn natuurlijk wel aantrekkelijk doelwitten als je echt iets wil doen.
Lijkt me wel. Alleen al zo'n ding overnemen legt een enorm gebied economisch plat.
  zondag 29 juli 2007 @ 13:48:00 #262
132605 kawotski
Il Dottore
pi_51932588
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:28 schreef du_ke het volgende:

[..]

En om terrorismedreiging nu aan milieugroeperingen toe te schrijven is wel erg flauw.
Niet alle maar de meest bekende (oa Milieudefensie) halen het aan alszijnde dat kernenergie daardoor te duur zou zijn. Flauw, dan moeten ze dit soort uitspraken niet doen.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_51932825
Milieugroeperingen zijn schadelijk voor het land.
  zondag 29 juli 2007 @ 18:37:35 #264
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_51939247
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 17:09 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja van het soort waar terroristen met volle vliegtuigen hoge gebouwen invliegen enzo...

Ow wacht...
en hoe zit het dan met die kerncentrale in dit verhaal

je kunt niet zomaar een kerncentrale in en uitlopen en als je al binnenkomt heb je belachelijk veel tnt nodig (of semtex) om door 3,5 m beton heen te komen.

nee dan maar een aanslag in rotterdam veel makkelijker.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 29 juli 2007 @ 19:25:05 #265
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_51940353
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 17:09 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja van het soort waar terroristen met volle vliegtuigen hoge gebouwen invliegen enzo...

Ow wacht...
De combinatie vliegtuigen en kerncentrales is nou net het enige waar ik niet bang voor ben. Da's één van de goede dingen die we hebben overgehouden aan de Koude Oorlog: omdat er zo veel laag gevlogen werd met (vaak zwaar bewapende) militaire vliegtuigen maakte men zich wel ook toen al zorgen over botsingen met vliegtuigen, dus werd er ook veel aandacht besteed aan vliegtuigbestendigheid. Maar de mooiste kwam nog: Om Japan gerust te stellen mbt de veiligheid van haar nucleaire reactoren bij een terroristische aanslag met vliegtuigen (ook toen al) heeft Sandia in 1988 een test uitgevoerd om te zien wat er zou gebeuren als je tegen het beton van het reactorhuis van een kerncentrale zou vliegen. Hiervoor werd met een raketmotor een afgedankte F-4 Phantom straaljager (totaalgewicht 27ton) met 765KM/u op een 3,5m dikke betonmuur af gevuurd.

Sorry, direct gelinkt, ik heb niet kleiner

Deze test wordt tegenwoordig mede gebruikt om te bewijzen dat een aanval met een volle Boeing 767-400 (dezelfde van de twin Towers) met een gewicht van 200 ton en bij 500KM/u tegen een kerncentrale niets zal uithalen. De reden is simpel: een reactorvat is te smal om door de zwaarste delen van een 767 (de motoren en de romp) geraakt te worden. Als je heel goed kunt mikken kun je één van de motoren (met 4,5 ton per stuk een grotere kinetische kracht dan de holle romp) precies in het midden er tegenaan gooien. Ietsje opzij, en het ketst een deel van de energie af, want een reactor is rond. Uit dezelfde studies bleek ook dat je om een reactorvat van buiten te penetreren je meervoudige artilleriebeschietingen moet uitvoeren, of er een speciaal ontworpen "bunkerbuster" op moet gooien, en beiden worden ingeschat als "niet-waarschijnlijk door terroristen in te zetten" (bron)
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_51940993
quote:
Op zondag 29 juli 2007 13:48 schreef kawotski het volgende:

[..]

Niet alle maar de meest bekende (oa Milieudefensie) halen het aan alszijnde dat kernenergie daardoor te duur zou zijn. Flauw, dan moeten ze dit soort uitspraken niet doen.
Dat is raar want helemaal niet nodig het is om vele andere redenen te duur.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_51975944
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 11:04 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Kun jij je cijfers eens gaan onderbouwen? Want als ik deze PDF bekijk (pagina 8), dan gaat het over 12 keer minder dan gasgestookt en 30 keer minder dan kolengestookte centrales. En dat is weer gebaseerd op volgens mij heel aardig onderzoek. Een ander onderzoek gaat uit van de toekomst, waarin uranium verder verrijkt moet worden, en dan nog zou het om drie keer minder gaan dan bij gas. Dat zijn hele andere getallen dan die jij hier noemt.

En wat is 'ruim half zoveel afval'? Hebben we het dan over as? CO2? Koelwater?
Ja, dat kan ik. Geloof ik tenminste.
Heb cijfers gebruikt uit Storm van Leeuwen, Tussen kernenergie en kolen, een analyse. Ekologische Uitgeverij, 1980. En uit een LCA van mezelf, uit 1995.
Storm van leeuwen geeft vergelijkingen van de volgende soort:
delven
10 ton erts + 9.820 MJ + 341,7 kWh ----> 1 kg ruw U + 10 ton mijnpuin
raffinage
1,25 kg ruw U + 48.000 MJ + 1.916,7 kWh ---> 1 kg zuiver U + 0,25 kg afval
(Ja, ik vind het ook wel erg veel voor het zuiveren van 1 kg van een of ander spul. Dat kun je dan bijna atoom voor atoom doen, zou je zeggen.)
omzetting
1,005 kg U(U3O8) + 1.430 MJ + 14.611 kWh ---> 1 kg U(UF6) + 0,005 kg afval
verrijken
5,6 kg U(0,7%, UF6) + 5.400 MJ + 14.167 kWh ---> 1 kg U(3,0%, UO8) + 4,6 kg U(0,2%, ??)
pillen draaien
1,015 kg U + 2.710 MJ + 300 kWh ---> 1 kg U(pil) + 0,015 kg U-afval
splijten
1 gr U235 ---> 83,8 GJth + 1 gr splijtproducten
83,8 GJth ---> 26,8 GJel = 7,45 MWh

En dan natuurlijk de postcombustion, ofwel het opruimen van de rotzooi, nog.
En de bouw en sloop van de centrale. Normaal rekenen we die niet mee, maar een kerncentrale kost drie keer zoveel bij bouwen en afbreken als een kolencentrale, dus dat exces kunnen we wel meerekenen.

Uiteraard heb ik voor gas, olie en kolen de precombustion ook meegerekend.
Voor het opwekken van 1.000 kWh fossiele elektriciteit in Nederland had ik een oude mix uit 1990: 196 m3 aardgas, 5 kg stookolie en 116 kg steenkool.

Verder natuurlijk veel aannames. Bijvoorbeeld dat Urenco zijn thermische energie uit gas haalt en dat transport met diesel gebeurt.
Dan kom ik voor 7,45 MWh uit uranium op 4,541 ton CO2 en uit de fossiele mix op 5,605 ton CO2
Ruim de helft van de CO2 voor uranium komt trouwens uit de precombustion. En daar vind ik wel een paar erg hoge waarden tussen zitten, moet ik zeggen.
Het delven (verondersteld is de helft in dagbouw en de helft in schachtbouw) kost aanzienlijk meer dan het delven van steenkool. Met chloreren en oxyderen van rutiel tot titaandoxide kost samen 13,4 MJ en 1,9 kWh plus nog 0,27 kg cokes per kg TiO2!

Het merkwaardigste is nog, dat ik tot een veel hoger cijfer voor CO2 kom dan Storm van Leeuwen zelf! Terwijl ik nu langs een andere weg tot hetzelfde resultaat kom als eerder.

Dus: als een van de bovenstaande formules niet klopt: meld dat even, dan reken ik het door.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kees22 op 30-07-2007 23:53:20 ]
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_51976586
Hmm, eens even goed naar die getallen kijken, want zo is het verschil wel heel klein.
pi_51976652
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 00:11 schreef en_door_slecht het volgende:
Hmm, eens even goed naar die getallen kijken, want zo is het verschil wel heel klein.
Lijkt me een goed idee! Ben wel benieuwd.
Kan de postcombustion (voorzover ik die gebruikt heb) ook nog wel opgeven, als je wilt.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_52062602
Heb inmiddels de precombustion nog eens doorgerekend op basis van
http://www.stormsmith.nl/
Kom nu voor de precombustion uit op 21 tot 26 % van de CO2-emissie van fossiele elektriciteit van Nederland. Dus voor pre- en postcombustion plus de extra kosten voor bouw en afbraak zou dat dan neerkomen op 42 tot 52 % van de normale CO2-emissie.
De helft van mijn eerdere uitkomsten.

Desalniettemin is de claim dat kernenergie niet bijdraagt aan het broeikaseffect loos.
Al is de winst volgens de nieuwe berekening wel aanzienlijk.
Komen we vervolgens op de vraag, welke weg met de minste kosten de meeste CO2-uitstoot bespaart.
pi_52066628
Ja, sorry, ik ben er nog niet aan toegekomen. Het is niet helemaal mijn thuis, het kost dus wat extra tijd om dingen door te rekenen en uit te zoeken. Maar deze cijfers lijken al een stuk realistischer. En idd, zo bijzonder veel win je er niet mee, helemaal niet als je meeneemt dat je afval ergens heen moet en het over een pak h'm beet 75 jaar ook wel gedaan is met uranium.
pi_52069346
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 01:03 schreef Kees22 het volgende:
Heb inmiddels de precombustion nog eens doorgerekend op basis van
http://www.stormsmith.nl/
Kom nu voor de precombustion uit op 21 tot 26 % van de CO2-emissie van fossiele elektriciteit van Nederland. Dus voor pre- en postcombustion plus de extra kosten voor bouw en afbraak zou dat dan neerkomen op 42 tot 52 % van de normale CO2-emissie.
De helft van mijn eerdere uitkomsten.

Desalniettemin is de claim dat kernenergie niet bijdraagt aan het broeikaseffect loos.
Al is de winst volgens de nieuwe berekening wel aanzienlijk.
Komen we vervolgens op de vraag, welke weg met de minste kosten de meeste CO2-uitstoot bespaart.
Dan zul je eerst wat alternatieven moeten uitrekenen. En windmolens worden bijna altijd vervangen terwijl ze nog niet volledig afgeschreven zijn, bij zonne-energie (waar ik overigens wel degelijk vertrouwen in heb) zul je ook de kosten van R&D moeten meenemen.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_52069432
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 11:56 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Dan zul je eerst wat alternatieven moeten uitrekenen. En windmolens worden bijna altijd vervangen terwijl ze nog niet volledig afgeschreven zijn, bij zonne-energie (waar ik overigens wel degelijk vertrouwen in heb) zul je ook de kosten van R&D moeten meenemen.
Ach de kosten van R&D vallen in vergelijking met kernenergie in elk geval altijd mee .
pi_52091391
Ik heb me er wat meer in verdiept, want ik kan het niet goed hebben als ik processen niet doorheb.

Een probleem met Storm van Leeuwen is, dat hij de (milieu)kosten van de gebouwen en infrastructuur meerekent. Dat is bij de tegenwoordige LCA's niet gebruikelijk. Wel zou je bij kerncentrales de overmaat aan bouwkosten kunnen meerekenen. De bouw kost bijvoorbeeld drie keer zoveel als die van een fossiele centrale, dus kun je de twee keer meer meerekenen.

Bij verdiepen in de chemische processen kom ik allerlei stoffen tegen, die niet zomaar hergebruikt worden. Zo worden bij het zuiveren zowel NH4 als HNO3 gebruikt, en het is niet duidelijk, of die stoffen wel teruggewonnen worden. Ik denk van niet, want er is herhaaldelijk sprake van calcineren, dus verhitten waarbij gasvormige stoffen gewoon ontwijken.En voor een kg NH4 m.b.v. aardgas wordt wel 1,2 kg CO2 geëmitteerd.
Het fluor voor de UF6 wordt grotendeels opgeslagen als DUF6. En dat is nog gevaarlijk ook. Want het spul is sterk reactief met luchtvochtigheid.
Zirconium wordt gewoon gewonnen uit ZrSiO4, maar ook als bijproduct van de winning van titanium en tin. Niet zo bijzonder. Maar de zuivering van hafnium (dat zelf ook gebruikt wordt in een kerncentrale als regelstaaf!), maakt het wel 10 keer zo duur. En de omzetting tot metaal gebeurt door zirkoonchloride met magnesium te laten reageren tot zirkoonmetaal en mangesiumchloride. Moet je weer gaan uitrekenen wat het maken van magnesium en chloor kost.

En dan heb ik het nog niet over de afvalverwerking. Staal en beton komen ook niet bepaald uit de lucht vallen.

Niet zo eenvoudig dus, maar wel interessant!
pi_52091477
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 10:18 schreef en_door_slecht het volgende:
Ja, sorry, ik ben er nog niet aan toegekomen. Het is niet helemaal mijn thuis, het kost dus wat extra tijd om dingen door te rekenen en uit te zoeken. Maar deze cijfers lijken al een stuk realistischer. En idd, zo bijzonder veel win je er niet mee, helemaal niet als je meeneemt dat je afval ergens heen moet en het over een pak h'm beet 75 jaar ook wel gedaan is met uranium.
Nou ja, ik ook niet erg, zoals je ziet.
Kwam wel leuke berichten tegen uit de VSvA. In de eerste plaats slepen ze daar de handel het hele land door. Vervolgens slaan ze DUF6 (uraniumfluoride van verarmd uranium) in grote vaten op. Gewoon, boven de grond. Dus elke dag lopen daar mensen rond om die vaten te controleren. En er vuil vanaf te stofzuigen! Ik kon nog wel een vaag cijfer vinden over hoeveel dollars dat kost, maar niet over de energie.
Zou wel eens leuk zijn om dat uit te rekenen: hoeveel energie kost nou 1 kg.jr opslag en bewaking?
pi_52106341
Even bijwerken!

Ben maar gestopt met het inrekenen van de chemicaliën. Ervan uitgaande, dat men zo veel mogelijk zal terugwinnen en hergebruiken, worden er niet veel chemicaliën gebruikt. Zwavelzuur is bijna gratis, want het meeste wordt gemaakt uit afval-H2S van de olieraffinaderijen en de stappen van H2S naar S en van S naar H2SO4 leveren energie op. Het maken van NH4 kost wel veel, maar het verbranden tot HNO3 levert weer op.
Problemen kunnen fluor zijn en zirconium in reactorkwaliteit. Dat laatste is tien keer zo duur als gewone zirconium, maar daar heb ik nou juist geen cijfers van.

Uitgaande van de cijfers uit Storm van Leeuwen en Smith, kom ik in de verschillende fasen tot de volgende CO2-emissie van een lichtwaterreactor in vergelijking met de Nederlandse fossiele mix. Uitgaande van erts van 0,01 % U3O8.

Alleen precombustion, van mijn tot splijtstofelementen: 9,6 %
Inclusief het splijten en afvoeren van splijtafval: 15,6 %
Inclusief het opruimen (= opbergen) van afvallen: 55,5 %
Inclusief 2/3 van bouw en afbraak van de centrale: 74,9 %

Ik neem 2/3 van de bouw- en afbraakkosten, omdat de centrales 3 keer zo duur zijn als conventionele. Die 2/3 is als het ware de overmaat die nodig is voor uranium.
Het venijn zit dus duidelijk in de staart! Is eigenlijk ook niet raar, want uranium wordt vooral gevaarlijk na het versplijten. Netjes in de grond laten zitten is veel veiliger dan opgraven en versplijten!

Storm van Leeuwen & Smith nemen vaak de lage waarden uit een serie gegevens, om niet beschuldigd te kunnen worden van overdrijven. Anderzijds gaan ze er wel van uit, dat de mijn na afloop weer netjes opgeleverd wordt, dat alle verarmde UF6 naar een minder gevaarlijk oxyde wordt omgezet en dat alle troep netjes in een berg opgeborgen wordt. Nou ja, netjes.
"Ja meneer, als iedereen zijn troep achter zijn kont opruimde, dan kwam er nooit wat van de grond. Dan liepen we nu nog in berenvellen!"

Goed, nu ga ik weer wat anders doen.
pi_52119284
Lees dan nog wel even dit artikel over de grootste zwendel en een van de grootste milieurampen nu gaande.

[ Bericht 1% gewijzigd door en_door_slecht op 06-08-2007 09:12:43 ]
pi_52122906
Kan je een korte samenvatting geven want het is alleen voor abbonees beschikbaar
pi_52133218
Inderdaad, ik krijg haar (pagina) ook niet op scherm. Zal bij een vriend kijken die een abonnement heeft.
pi_52133751
Het artikel is nu wel te lezen (jpg versie ipv pdf versie). Het gaat over biobrandstoffen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')